salamoista;

jonkinlaiselle salamalle harrastelijakäyttöön alkaa olla tarvetta.
olen pähkäillyt noiden komen välillä:

Metz Mecablitz 50 AF-1 Digital Canon salamalaite n 230€
Nissin Di866 Mark II -salamalaite, Canon n 240€
Canon Speedlite 580EX II - salamalaite n.450€

Ohjeluku (m/ISO100): 36@35mm, 58@105mm tuollainen luku speedlitessä

tuossa ilmeisesti vastaava luku nissinistä:

Pääsalaman ohjeluku 60 - ISO 100 ja 105 mm
Apusalaman ohjeluku 12 - ISO 100 ja 35 mm

ja metzistä: Max ohjeluku 50 ISO 100/21° ja 105 mm

esim kumpi noista luvuista on parempi ISO:n kohdalla, 60 vai 50?

toinen kysymys salamoita käyttäville: metzissä ja canonissa kääntyy salama vielä -7 astetta alaspäin. onko sillä toiminolla käytännössä käyttöä? no se on tietty paha sanoa :)

tutkin kuvista mutten saanut selkoa pystyykö ruuvaan irti sen salamakenkäliittimen ja löytyykö sieltä pohjasta ruuvinreikä ihan normi kameranjalustakiinnitykseen?

nuo kaikki saa käsittääkseni toimimaan apusalamana kameran oman salaman kanssa langattomasti koska 60D:ssä on langaton toiminto?

katselin myös noita halvempia malleja vastaavista merkeistä mutta mutu tuntumalla niistä puuttui jotain vaikken tiedäkkään näistä yhtään mitään :)

kuinkas ne kestää pikku pakkasia, sanotaanko max 15 astetta?

ei nyt tule muuta mieleen, kiitos etukäteen jos joku viitsii valaista asiaa.

22

1067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Speedlighter

      Jos kuvaat Canonilla, osta Canon Speedlite.
      Salaman ohjeluku määriteään ISO100 arvolla ja polttovälille 105 mm.
      Salamapään kääntäminen alas kertoo salamalle, että kohde on lähellä, jolloin salama-automatiikka (E-TTL) vähentää tehoa.
      580EX II toimii orjana tarvittaessa. Siinä on "kaikki".
      Älä osta halvempi. Niistä puuttuu ominaisuuksia. 450 e tuntuu järkihinnalta.
      580:ssä on se ylivomainen ominaisuus, että näet takakannesta salaman toimintaetäisyyden, ja se on rahanarvoinen juttu.
      Miten se muovi nyt kestä pakkasia!
      Älä ruuvaa mitään irti, vaan hanki välikappale. Älä osta Canonin infrapunalaukaisinta. Se toimii vain rajatulla sektorilla kameran etupuolella, eikä kaikissa olosuteissa sittenkään.

      Canonilta on julkaistu 600 versio, ja hinta on mukana nimessä. Se on kyllä tosi hieno. Ymmärtääkseni siihen on lisätty triggeri-ominaisuuksia, en ole tarkasti tutustunut. Tällä hetkellä ehdottomasti parasta mitä rahalla saa.

    • Transmitter ST-E3-RT

      Jotain tällaista: http://www.youtube.com/watch?v=4oVYlCTDVo4

      pääset harrastamaan uuden Speedlite 600EX-RT salamalaitteen radiolaukaisun kanssa

      Pitkän kantaman radiotaajuuslaukaisu

      Speedlite 600EX-RT:ssä on yhdysrakenteinen radiotaajuuslaukaisin, jonka ansiosta kamerasta erillään olevan salamalaitteen voi laukaista luotettavasti jopa 30 metrin etäisyydeltä myös ilman näköyhteyttä. Käytettävissä on 15 taajuuskanavaa, joista voit valita signaalin vastaanoton kannalta parhaiten kuvauspaikkaan sopivan.

      Esim. kuvaat 200 mm polttovälillä ulkona vähän kauempaa (10 m - 15 m) kohteesta, eikä infrapunalähetin toimi enää luotettavasti. Käytät tässä radiolaukaisua, jolloin esim. monisalamajärjestelmää käyttämällä taustaa valaiseva salama voi olla vielä tätäkin kauempana.

    • asia selkeni huomattavasti.
      eli tuolla -7 astetta alaspäin on käytännön merkitys.
      eli tuo 580 on sen parinsadan hinnaneron arvoinen.
      löytyhän tuosta englanninkielinen manuaalikin, pääsee vähän kärryille ennenkuin ostaa.
      pärjään varmasti tuolla "maailman tappiin", koska se tulee harrastelijakäyttöön.
      sen olen kyllä hahmottanut suurinpiirtein, missä tilanteissa tulen käyttämään sitä. mutta tuon teknisen puolen ominaisuudet olivat vähän hukassa :)

      kiitoksia molemmille selventävistä vastauksista.

    • 020

      esim kumpi noista luvuista on parempi ISO:n kohdalla, 60 vai 50?

      Salaman paremmuus/huonous ei tule tuollaisista nimellistehon eroista (markkinointikikka) vaan:
      todellisesta valotehosta
      valon tasaisuudesta ja keilan säädöistä
      latautumisnopeudesta
      kestävyydestä
      välähdysten määrästä
      softan päivitettävyydestä (uusiin kameramalleihin)
      jne

      – nestekidenäytöt jumittuu opakkasella
      – akkujen teho heikkenee pakkasella
      ylikuumeneminen on harvinaisempaa kylmässä

      digikuva-lehden mukaan Canonin runko on muovia, Metzin runko on halpaa muovia. Multa ominaisuuksiltaan Metz oli parempi

    • PikkuFläshiKuvaaja

      Moro, Itse olen harrastanut jonkin verran pikkusalamoiden kanssa, Canonin Speedlite 430EX, no, sitä ei voi käyttää masterina. Eli olisi alunperin kannattanut pistää enemmän rahaa. Mutta tämä sopii sitten orjaksi kun ostan uuden pääsalaman. Sitten on Hähnelin pikkuradiot.

      Itse olen oppinut käymällä kursseilla, ja voin suositella ammattivalokuvaaja Jyrki Vesaa, hän on erikoistunut pikkusalamoihin ja sieltä olen saanut käytännön opit. Tämä on nyt sitten se mainos mistä joku vetää heti herneet nenäänsä http://www.kskoolitus.com/pikkusalama-workshop.html (yhden päivän työpaja) ja viikon kurssi kesällä http://www.kskoolitus.com/henkilovalokuvaus_edistyneille.html (itse olin juuri tällä viime kesänä ja voi kyllä suositella)

    • joo tuo salamoiden käyttö on ihan oma maailmansa.
      ostin loppujen lopuksi tuon Nissin Di866 Mark II:sen, voi käyttää myös masterina.
      loppujen lopuksi se oli kohtuuhintainen siihen käyttöön mihin tarvitsen, eli pelkäksi lisäsalamaksi suht satunnaiseen käyttöön. tai kameran oman salaman tilalle.

    • Canonisti minäkin

      Canon ei ole salamatalo. Se näkyy tuotteissa. Itse ottaisin noista Metzin, vaikka Canon pyrkiikin vaikeuttamaan muiden tuottajien elämää tekemällä runkoihin hankalia päivityksiä.

    • no ainakin tuo nissin toimi heittämällä. ei tarvinnut mitään "hankalia" päivityksiä vaikka onkin canonin runko.

      • Snap Hunter

        Nissin Di866 Mark II on minullakin, joskin Nikon-sovitteisena. Automatiikka pelittää kuin itsestään, olen tyytyväinen! Ja tehoa riittää harrastelijan tarpeisiin.

        Uskon, että teit ihan oikeasti hyvät kaupat sinäkin.


    • Kuvannut jo 55 v.

      Onko salamalaitteiden ohjelukuarvo nyt määritelty uudelleen. Vielä jokin aika sitten se määriteltiin että ISO 100 ja 50 mm:n polttovälille. Tätä määrittelyä pidän oikea.

      • Kuvannut 6 vuotta

        Vaarilla on näköjään raksuttanut pitkään, vuoden verran ennenkuin "välkähti",


    • Salamix

      Canoniin Canonin salamat ja Nikoniin Nikonin salamat on paras vaihtoehto. Aivan toista luokkaa ovat käytettävyydessä ja kestävyydessä ainakin kuin nuo halpis lelusalamat Nissinit ja Metzit.

      • 2+12

        Ainakin Nikoniin Nissin on OK. Minulla Di 622, kestävyydessä eikä TTL yhteensopivuudessa ole ollut ongelmia, välähdyspää kääntyy joka suuntaan, teho riittää tarpeisiini ja on puolet halvempi kuin Nikonin vastaava.

        En koe olevani "toista luokkaa" merkkiuskovaisten kanssa ;) vaan ihan tyytyväinen kalustooni joka on pääasiassa hankittu käytettäväksi eikä näytettäväksi.


      • kolmatta luokkaa
        2+12 kirjoitti:

        Ainakin Nikoniin Nissin on OK. Minulla Di 622, kestävyydessä eikä TTL yhteensopivuudessa ole ollut ongelmia, välähdyspää kääntyy joka suuntaan, teho riittää tarpeisiini ja on puolet halvempi kuin Nikonin vastaava.

        En koe olevani "toista luokkaa" merkkiuskovaisten kanssa ;) vaan ihan tyytyväinen kalustooni joka on pääasiassa hankittu käytettäväksi eikä näytettäväksi.

        "En koe olevani "toista luokkaa" merkkiuskovaisten kanssa ;) vaan ihan tyytyväinen kalustooni joka on pääasiassa hankittu käytettäväksi eikä näytettäväksi. "
        Itse olen kieltämättä samaa mieltä.
        Omassa käytössäni on hajonnut vain yksi ja sekin oli "aito" nikonin sb600:n. Konkka vinku jotain hoosiannaa ja lakkas sitten toimimasta. Huolto/takuu veti hommat kuitenkin kotiin tuossa.
        Metzejä kyllä nykyään mieluiten hankin, kun hinta on sopivampi enkä ole ongelmiin näiden kanssa vielä törmännyt.
        En myöskään usko, että nissinkään olisi mitenkään huono ostos. Omaa kokemusta vain ei ole Nissinistä.


      • Blitz & Donner
        2+12 kirjoitti:

        Ainakin Nikoniin Nissin on OK. Minulla Di 622, kestävyydessä eikä TTL yhteensopivuudessa ole ollut ongelmia, välähdyspää kääntyy joka suuntaan, teho riittää tarpeisiini ja on puolet halvempi kuin Nikonin vastaava.

        En koe olevani "toista luokkaa" merkkiuskovaisten kanssa ;) vaan ihan tyytyväinen kalustooni joka on pääasiassa hankittu käytettäväksi eikä näytettäväksi.

        Minulla ei tullut yksinkertaisesti mieleenkään hankkia Nikoniini Nikon-salamalaitetta. Kameroiden valmistajat osaavat tehdä kameroita ja salamalaitteiden valmistajat salamalaitteita. Lisäksi tulee hintakysymys: Nikon-salaman hinnalla saa huomattavasti tehokkaamman Metzin tai Nissinin.

        Olen Nissin Di 866 Mk II:n tyytyväinen käyttäjä.


      • Ihmetys-76
        Blitz & Donner kirjoitti:

        Minulla ei tullut yksinkertaisesti mieleenkään hankkia Nikoniini Nikon-salamalaitetta. Kameroiden valmistajat osaavat tehdä kameroita ja salamalaitteiden valmistajat salamalaitteita. Lisäksi tulee hintakysymys: Nikon-salaman hinnalla saa huomattavasti tehokkaamman Metzin tai Nissinin.

        Olen Nissin Di 866 Mk II:n tyytyväinen käyttäjä.

        "Kameroiden valmistajat osaavat tehdä kameroita ja salamalaitteiden valmistajat salamalaitteita."

        Hieman ihmettelen, miksi ne eivät olisi Nikonilla vuosikymmenissä oppineet tekemään salamia ihan siinä kuin muutkin?
        Ei niin että nuo muut olisivat huonoja tai että ne eivät voisi olla parempia. Mutta ihmetyttää vain se että suoraan ajatellaan jonkun merkin olevan automaattisesti hyvä tai huono. Kyllä se tuote ratkaisee enkä minä ole nähnyt arvosteluissa noita Nikonin salamalaitteitakaan haukuttavan.


      • Blitz & Donner
        Ihmetys-76 kirjoitti:

        "Kameroiden valmistajat osaavat tehdä kameroita ja salamalaitteiden valmistajat salamalaitteita."

        Hieman ihmettelen, miksi ne eivät olisi Nikonilla vuosikymmenissä oppineet tekemään salamia ihan siinä kuin muutkin?
        Ei niin että nuo muut olisivat huonoja tai että ne eivät voisi olla parempia. Mutta ihmetyttää vain se että suoraan ajatellaan jonkun merkin olevan automaattisesti hyvä tai huono. Kyllä se tuote ratkaisee enkä minä ole nähnyt arvosteluissa noita Nikonin salamalaitteitakaan haukuttavan.

        Minä en suinkaan väittänyt, että kameranvalmistaja Nikon EI osaisi tehdä salamalaitteita.

        Luotan vain enemmän varsinaisten salamalaitevalmistajien tuotteiden suorituskykyyn ja ominaisuuksiin suhteessa hintaan. Ja jos markkinoille pukkaisi Nissin- tai Metz-merkkisiä kameroita hurjaan hintaan, en olisi oikopäätä menossa ostamaan sellaisia, niin hyvä maine kuin noilla tuotemerkeillä salamamaailmassa onkin..


      • kolmatta luokkaa
        Blitz & Donner kirjoitti:

        Minä en suinkaan väittänyt, että kameranvalmistaja Nikon EI osaisi tehdä salamalaitteita.

        Luotan vain enemmän varsinaisten salamalaitevalmistajien tuotteiden suorituskykyyn ja ominaisuuksiin suhteessa hintaan. Ja jos markkinoille pukkaisi Nissin- tai Metz-merkkisiä kameroita hurjaan hintaan, en olisi oikopäätä menossa ostamaan sellaisia, niin hyvä maine kuin noilla tuotemerkeillä salamamaailmassa onkin..

        Tässäkin olen samaa mieltä.
        Tuo merkkisalaman hankkiminen ei tunnu hinta/laatu -suhteessa oikein ymmärrettävältä.
        En sano, että toinen olisi toista huonompi, mutta aika ilman salamaa tuotti harmia harrastuksiini vaikka palvelu kieltämättä hyvin pelasinkin.


    • antimerkkifani

      "Canoniin Canonin salamat ja Nikoniin Nikonin salamat on paras vaihtoehto. Aivan toista luokkaa ovat käytettävyydessä ja kestävyydessä ainakin kuin nuo halpis lelusalamat Nissinit ja Metzit. "

      Eipä mersumiehetkää pidä muuta kuin mersua autona,kovasti vaan kun noita uutis reporttereita näkee niin kyllä monella on muitakin kuin canonin /nikonin
      salamia kiinni kameroissaan....

      • mersumies

        Mersumiehen Mersussa tietty Mersurenkaat on paras vaihtoehto. Aivan toista luokkaa ovat käytettävyydessä ja kestävyydessä ainakin kuin nuo halpis lelurenkaat Nokiat ja Michelinit.


      • Canon?

        Onko kiinalaisen kopiokonetehtaan valmistamat salamat hyviä?
        Kannattaisiko sellainen hankkia Metzin 52:n tilalle?


      • 11+7
        mersumies kirjoitti:

        Mersumiehen Mersussa tietty Mersurenkaat on paras vaihtoehto. Aivan toista luokkaa ovat käytettävyydessä ja kestävyydessä ainakin kuin nuo halpis lelurenkaat Nokiat ja Michelinit.

        Ilman muuta Mersurengas on paras, mikäli se on kaksi kertaa kalliimpi kuin "piraattirengas" Michelin tai Goodyear
        ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14846
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    10. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3039
    Aihe