Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Koko asunto haisee kissanpaskalle.

HjelP?

Oisko mitä keinoja ehkäistä hajuja? Tuntuu siltä että koko kämppä tuoksuu paskalle vaikka paskat ois raivattu laatikoista (2 kissaa 2 laatikkoa ja paljon paskaa siis) ja wc:n raikastinta käytetty. Eli joskus vessa ei haise paskalle enää, mutta koko kämppä haisee. Ja pidän vessanovea raollaan, jotta kissat pääsee vessaan mutta hajut eivät pääse niin voimakkaasti leviämään muualle. Silti ne hajut tuntuu leviävän.

Saattaisiko esim. kerrostalon ilmanvaihto puhaltaa paskanhajut vessasta muualle huoneistoon?
Mitään tuoksuhiekkoja en haluaisi käyttää, koska ne on kuitenkin liian kalliita. Puupellettihiekkaa oon käyttänyt. Ja sellainen tavan hiekka haisee paljon pahemmalle etenkin kusisena.
Mua kiinnostaa, jos jollain on ollut jotain kotitekoisia keinoja estää sitä hajua? Jotain mikä haisisi tarpeeksi voimakkaalle että sitä voisi joko sekoittaa hiekan sekaan tai jotain? Kämpän tuulettaminenkaan ei oikein auta. Ja en kehtaisi koko ajan olla tuulettamassa etenkin talvisaikaan, kun kämppä on muutenkin niin kylmä, että viimeiset lämmöt haihtuu siinä pois.

49

7792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katso sieltä

      Hiekathan eivät ole kalliita riittoisia ja hyviä hiekkoja saa zooplussasta ovelle tuotuna. Myöskin Zooplussassa on arvostelut kissanhiekoista.
      Pelletti ei ilmeisesti pidä hajua hyvin.Tilaamaan Zooplussasta hiekkaa luet arvosteluja ensin.

    • nähtyjakoettu

      kannattaa käyttää syvää kissan vessaa jotta hajut menee paljolti alimpaan kerrokseen.
      Itse tapaan tehdä kissanhiekka sekotuksia,pellettejä ei kandee käyttää ne vaan sotkee eikä ime itseensä hajuja.
      Lisäksi kannattaa tehdä wc:n oveen kissan luukku jotta oven voi pitää aina kiinni,saa esim zooplussalta.

    • ap.

      Kuten sanoin, en ala ostamaan mitään kalliita hiekkoja kun ei ole varaa siihen.

      Millainen on syvä kissanvessa? Mulla on ihan sellaisia laatikkoja mitä eläinkaupoista saa, että voiko ne olla syvempiäkin laatikkoja? Pääsekö kissa niihin?

      Mun mielestä kaupan hiekka haisee, erityisesti kun siinä on virtsaa, niin se löyhkää todella pahalta. Toi pellettihiekka ei haise kusen kohdalla, mutta taitaa kyllä toi paskan haju leijailla sieltä läpi, sitä en kiellä. Kuitenkin ajatus tavan hiekasta ja siitä virtsan katkusta ei ratkaise ongelmaa. Siitä syntyy vaan toinen hajuongelma

      Asun vuokralla, joten en voi tehdä kissanluukkuja oveen.

      Oisko muita ehdotuksia? Eikö kellään oikeasti ole mitään ongelmia kissan ulosteiden hajun kanssa?

      • fiEYAJKGjj

        Meillä käytetään kolmella kissalla kahdessa suuressa hiekkalaatikossa ihan tavallista cassiusta tai rainbowia. Ei haise patskat eikä kushet, mutta minä kyllä siivoankin hiekkikset ainakin kaksi kertaa päivässä ja vaihdan hiekat tarpeen mukaan.


      • suosittelen

        Kannattaa ostaa sitä kalliimpaa hiekkaa, koska se tulee lopulta kuitenkin halvemmaksi käytössä. Kunnollinen hiekka kun imee pissat hyvin, eikä paakut hajoa, niin hiekan kulutus on pienempää kuin halvoilla hiekoilla. Se ensimmäisen ostokerran satsaus on se kallein, sen jälkeen koko hiekkaa ei tarvitse kovin usein vaihtaa. Eli hiekasta otetaan vain pissapaakut ja kakat pois, lisätään hiekkaa tarvittaessa. Jos on tarve pestä laatikko kokonaan, laitetaan käytetyt hiekat vaikka pesuvatiin tai ämpäriin, pestään laatikko ja hiekat takaisin.

        Se hiekkojen koko vaihto on se mikä kuluttaa hiekkaa eniten ja mitä halvempaa eli huonompaa hiekkaa käyttää, sitä useammin koko hiekka pitää vaihtaa.

        Meillä ei ole ongelmaa edes ison kissalauman kanssa, kun käytössä on hyvä mikrohiekka.


      • Ei ongelmaa

        Minä käytän paakkuuntuvaa Rainbow-kissanhiekkaa.Kissa on ollut jo vuosia,asun kerrostalossa ja kissan vc on ollut aina vc/kylppäri tilassa.
        Korjaan kakan mahdollisimman pian koirakakkapussiin ja solmin sen tiiviisti.
        Kissan pissan korjaan illalla ja aamulla,on helppoa ,kun on selvä paakku,eikä mene hiekkaa hukkaan.
        Hiekka on edullista ja riittää näin aika pitkään.
        Pesen vc:n kunnolla kerran viikossa,kaadan hiekan toiseen astiaan ja pesen kloritella astian.(Tarvittaessa muutenkin )
        Sitten laitan vanhan hiekan takaisin ja lisään hieman puhdasta hiekkaa tilalle.
        Koskaan ei haise ,kun näin tekee ja pussillinen kestää aika kauan.
        Tietysti kakka haisee jonkin aikaa ,varsinkin jos on useita tunteja siivoamatta.
        Kerran kuussa vaihdan sitten kaikki hiekat puhtaaseen.
        Kakkapussi sitten kanattaa kiikuttaa heti roskikseen ulos.


    • Kyllä meilläkin paska haisee kun siellä ollaan juuri torttu väännetty, haju leviää koko asuntoon. Samahan se on ihmiselläkin, ikkunaa vaan auki.
      Käytän ite kristallihiekkaa, n.10e maksaa ja pussissa lukee että hiekka vaihdetaan 20-30päivän välein(Normi hiekkaa jouduin vaihtamaan joka päivä useaan otteeseen juuri sen hajun takia joten tulee sekin kalliiksi kun aina on raahattava uusia pusseja), paskat toki pois joka päivä..

      • säästöä

        Kidehiekka on huono valinta, yhdellä kissalla se ehkä vielä menisi mutta useammalla tulee älyttömän kalliiksi. Kakkojen hajuja se ei pidä ollenkaan, koska kidehiekka ei peitä niitä kakkoja - ei myöskään pelletti.

        Mikrohiekkaa meillä ei kokonaan vaihdeta kuin pari kertaa vuodessa, eikä meillä haise kissojen jätökset ollenkaan, ei edes leikkaamattoman kollin ;)

        Ei kannata tuijottaa ostohintaa, vaan hinta-laatusuhdetta. Normihiekoissa on eroja ja markettien hiekat on lähes poikkeuksetta huonoja. Hyvälaatuinen mikrohiekka on se millä hajjut pysyy poissa ja rahaa säätyy. Yksi 20 euron hiekkasäkki kestää paljon kauemmin kuin kaksi 10 euron kidehiekkasäkkiä.


    • Jos syötät jotain niille sopimatonta ruokaa joka laittaa ulosteen haisemaan noinkin rajusti? Koska nyt kun tarkemmin mietin niin ei mun kissojen paska joka päivä eikä läheskään joka viikko haise....Enkä kyllä tunne ihmisiä joiden kissat rankasti lemuais

    • lol

      ite syötin meijän kissalle noita halpis ruokia esim. rainbow,x-tra eldorado niin koko kämppä haisi aiva katin paskalta jatkuvasti mut nyt syöttäny whiskasia ni eipä oo pahemmin hajuja ollu ja käytän myös tota pelletti hiekkaa. ja nykyään myös kaks kattiakin paskomassa samaan astiaan.

      • höpötihööö

        äläs ny puhu höpöjä,nuo ovat kaikki ihan samalla tavalla teollisesti tuotettuja kissan mättöjä,Whiskas ratsastaa vaan tunnetulla brandyllä,ehkä juuri siksi meidän kissat ei whiskassia syökkään :)


    • patskat lol

      Oletko katsonut sängyn alle? Kikkare voi löytyä muualtakin kuin laatikosta. LOL.

    • eräs tapa

      Meillä on yksi sisäkissa, jonka uloste-astia täytetään puoliksi pelletillä, noin 2litraa. Pelletti vaihdetaan joka päivä ja astia pestään Tolulla. Huoneessa ei haise kissan ulosteelta vaan havupuulta.
      Minulla on hyvä tilanne siksi kun poltan pelletit takassa prikettien kanssa päivittäin.
      Kakkakikkareet poistan vessan pyttyyn heti kun kissa on ulostanut, joten ainoastaan pissa jää pelletteihin.
      Kun lämmityskausi on ohi, pelletit laitan pensaiden juurelle lannoitteeksi.

    • miksi-sitten-otit

      Jos ei ole varaa kunnon hiekkaan,, niin sitten on tyydyttävä hajuun. Asiaa olisi kannattanut miettiä, ennen kuin otti kissat.

      Itse käytän vain hyviä hiekkoja, koska ei niitä hajuja kestä erkkikään, kyllä ne kissalla on sen verran ärhäkkäät.

      Kokeile laittaa etikkaa jossain astiassa sinne kylppäriin. Sitoo ainakin jonkin verran niitä hajuja.

      • ap.

        Ah, näitä miksi-sitten-otit-lemmikin-senkin-köyhä-pas*ka-tätejä :) Ootte kyllä niin hurmaavia. Mutta oot ihan oikeassa. Oon samaa mieltä, että kaikki lemmikit pitäisi vain tappaa pois tältä planeetalta kuljeksimasta. Ei niiden paikka ole täällä ja kannatan lemmikkien sterilointia sekä hyvällä tuurilla joku päivä niitä ei ole enää paljoa jäljellä. Luonto kiittää. Eikä maailmaan synny enää lemmikkejä joiden koko elämän tarkoitus on kärsiä syntymästä ennenaikaiseen kuolemaan, kun kukaan ei niitä halua ja niitä tehdään vain rahan takia eikä niistä pidetä huolta eikä niitä rakasteta.
        Mutta sitä päivää odotellessa, kunnes kaikki lemmikit ovat harvinaisia ja niille löytyy täydellinen ja se varakas koti, mä pidän noista huolta, koska jos minä en pitäisi noista kahdesta huolta, ne olisivat joutuneet lopetettaviksi. Se miksi ne syntyivät tähän maailmaan, vaikkei niille välttämättä kotia olisi löytynyt, siihen en voi vastata. Samaa ihmettelen ihan omasta olemassa olemisestani.

        Ok, kiitoksia kaikille tähän mennessä kommentoinneille.

        1. kissojen paska haisee epätavallisen pahalta, samoin niiden kissojen vanhempienkin uloste haisee samalla tavalla pahalta. Syy voi olla ruuassa, muttei mulla ole varaa ostaa mitään hienoja ruokia. Syy voi olla myös geneettinen perimä, jolle ei voi hirveästi mitään.
        Tiedän muitakin kissoja jotka syövät samaa ruokaa, mutta joiden uloste ei löyhkää niin pahalle ja voimakkaasti.

        2. en voi poimia aina kissojen läjiä pois, koska ne on vielä niin pehmeitä että ne sotkee lapion sekä pöntön. Ruokavaliossa voi olla syy. Uloste ei siis ole ripulia mutta se on tietty tuoreena yleensä pehmeää. Tietty kaipa sitä voisi kokeilla sitäkin, että kippaan ne saman tien pönttöön, mut kun on kaksi kissaa, niin sitä saa olla usein kippaamassa niitä.

        3. Voisin kyllä kokeilla jotain noista hiekoista jotka kestää pitkään. Jos kallis kestää pitkään, niin se on hyvä. Halpa ei tosiaan kestä kuin viikon, kun pelletti kastuessaan jatkaa leviämistä muihin pelletteihin, niin että hiekka on aika nopeasti entistä.

        4. En enää koskaan aio käyttää etikkaa mihinkään. Se jonka mielestä se on tarkoitettu siivoamiseen tai hajujen estoon vetää kyllä mua höplästä. Kerran yritin siivota kissankusta etikalla ja koko kämppä haisi etikalle, joka haisee jo valmiiksi kuselle, joten se ei tilannetta parantanut.

        5. kikkareita olen etsiskellyt asunnosta löytämättä yhtäkään. Joten vessasta se haju on päässyt leviämään muualle asuntoon. Mut vessanraikastinta käytettyäni vessa haisee jo ihan ok:lle, loppuasunto taas ei. Vessassa ei ole myöskään ikkunaa, jota avata.


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        Ah, näitä miksi-sitten-otit-lemmikin-senkin-köyhä-pas*ka-tätejä :) Ootte kyllä niin hurmaavia. Mutta oot ihan oikeassa. Oon samaa mieltä, että kaikki lemmikit pitäisi vain tappaa pois tältä planeetalta kuljeksimasta. Ei niiden paikka ole täällä ja kannatan lemmikkien sterilointia sekä hyvällä tuurilla joku päivä niitä ei ole enää paljoa jäljellä. Luonto kiittää. Eikä maailmaan synny enää lemmikkejä joiden koko elämän tarkoitus on kärsiä syntymästä ennenaikaiseen kuolemaan, kun kukaan ei niitä halua ja niitä tehdään vain rahan takia eikä niistä pidetä huolta eikä niitä rakasteta.
        Mutta sitä päivää odotellessa, kunnes kaikki lemmikit ovat harvinaisia ja niille löytyy täydellinen ja se varakas koti, mä pidän noista huolta, koska jos minä en pitäisi noista kahdesta huolta, ne olisivat joutuneet lopetettaviksi. Se miksi ne syntyivät tähän maailmaan, vaikkei niille välttämättä kotia olisi löytynyt, siihen en voi vastata. Samaa ihmettelen ihan omasta olemassa olemisestani.

        Ok, kiitoksia kaikille tähän mennessä kommentoinneille.

        1. kissojen paska haisee epätavallisen pahalta, samoin niiden kissojen vanhempienkin uloste haisee samalla tavalla pahalta. Syy voi olla ruuassa, muttei mulla ole varaa ostaa mitään hienoja ruokia. Syy voi olla myös geneettinen perimä, jolle ei voi hirveästi mitään.
        Tiedän muitakin kissoja jotka syövät samaa ruokaa, mutta joiden uloste ei löyhkää niin pahalle ja voimakkaasti.

        2. en voi poimia aina kissojen läjiä pois, koska ne on vielä niin pehmeitä että ne sotkee lapion sekä pöntön. Ruokavaliossa voi olla syy. Uloste ei siis ole ripulia mutta se on tietty tuoreena yleensä pehmeää. Tietty kaipa sitä voisi kokeilla sitäkin, että kippaan ne saman tien pönttöön, mut kun on kaksi kissaa, niin sitä saa olla usein kippaamassa niitä.

        3. Voisin kyllä kokeilla jotain noista hiekoista jotka kestää pitkään. Jos kallis kestää pitkään, niin se on hyvä. Halpa ei tosiaan kestä kuin viikon, kun pelletti kastuessaan jatkaa leviämistä muihin pelletteihin, niin että hiekka on aika nopeasti entistä.

        4. En enää koskaan aio käyttää etikkaa mihinkään. Se jonka mielestä se on tarkoitettu siivoamiseen tai hajujen estoon vetää kyllä mua höplästä. Kerran yritin siivota kissankusta etikalla ja koko kämppä haisi etikalle, joka haisee jo valmiiksi kuselle, joten se ei tilannetta parantanut.

        5. kikkareita olen etsiskellyt asunnosta löytämättä yhtäkään. Joten vessasta se haju on päässyt leviämään muualle asuntoon. Mut vessanraikastinta käytettyäni vessa haisee jo ihan ok:lle, loppuasunto taas ei. Vessassa ei ole myöskään ikkunaa, jota avata.

        Ai niin, ja jos on vaikea ymmärtää sarkasmia, niin sitä tuo alkupuhe oli. Välitän lemmikeistäni, en niitä muuten ois ottanut. Mua vaan oksettaa tuo asenne, ettei köyhät saisi ottaa lemmikkejä. Mistä sä luulet mun tinkivän kun lemmikit tarttee jotain? Mahansa ne on saanu täyteen ja puhtaalla hiekka-astialla ovat käynneet. Olen tehnyt niiden olosta mahdollisimman mukavan, mutten voi koskaan tarjota niille kaikkea ihme pas*kaa, mitä varakkaat tarjoilee elukoilleen.

        Oksettava asenne toi tuollainen, että lemmikit on eliitin etuoikeus.


      • ap. kirjoitti:

        Ah, näitä miksi-sitten-otit-lemmikin-senkin-köyhä-pas*ka-tätejä :) Ootte kyllä niin hurmaavia. Mutta oot ihan oikeassa. Oon samaa mieltä, että kaikki lemmikit pitäisi vain tappaa pois tältä planeetalta kuljeksimasta. Ei niiden paikka ole täällä ja kannatan lemmikkien sterilointia sekä hyvällä tuurilla joku päivä niitä ei ole enää paljoa jäljellä. Luonto kiittää. Eikä maailmaan synny enää lemmikkejä joiden koko elämän tarkoitus on kärsiä syntymästä ennenaikaiseen kuolemaan, kun kukaan ei niitä halua ja niitä tehdään vain rahan takia eikä niistä pidetä huolta eikä niitä rakasteta.
        Mutta sitä päivää odotellessa, kunnes kaikki lemmikit ovat harvinaisia ja niille löytyy täydellinen ja se varakas koti, mä pidän noista huolta, koska jos minä en pitäisi noista kahdesta huolta, ne olisivat joutuneet lopetettaviksi. Se miksi ne syntyivät tähän maailmaan, vaikkei niille välttämättä kotia olisi löytynyt, siihen en voi vastata. Samaa ihmettelen ihan omasta olemassa olemisestani.

        Ok, kiitoksia kaikille tähän mennessä kommentoinneille.

        1. kissojen paska haisee epätavallisen pahalta, samoin niiden kissojen vanhempienkin uloste haisee samalla tavalla pahalta. Syy voi olla ruuassa, muttei mulla ole varaa ostaa mitään hienoja ruokia. Syy voi olla myös geneettinen perimä, jolle ei voi hirveästi mitään.
        Tiedän muitakin kissoja jotka syövät samaa ruokaa, mutta joiden uloste ei löyhkää niin pahalle ja voimakkaasti.

        2. en voi poimia aina kissojen läjiä pois, koska ne on vielä niin pehmeitä että ne sotkee lapion sekä pöntön. Ruokavaliossa voi olla syy. Uloste ei siis ole ripulia mutta se on tietty tuoreena yleensä pehmeää. Tietty kaipa sitä voisi kokeilla sitäkin, että kippaan ne saman tien pönttöön, mut kun on kaksi kissaa, niin sitä saa olla usein kippaamassa niitä.

        3. Voisin kyllä kokeilla jotain noista hiekoista jotka kestää pitkään. Jos kallis kestää pitkään, niin se on hyvä. Halpa ei tosiaan kestä kuin viikon, kun pelletti kastuessaan jatkaa leviämistä muihin pelletteihin, niin että hiekka on aika nopeasti entistä.

        4. En enää koskaan aio käyttää etikkaa mihinkään. Se jonka mielestä se on tarkoitettu siivoamiseen tai hajujen estoon vetää kyllä mua höplästä. Kerran yritin siivota kissankusta etikalla ja koko kämppä haisi etikalle, joka haisee jo valmiiksi kuselle, joten se ei tilannetta parantanut.

        5. kikkareita olen etsiskellyt asunnosta löytämättä yhtäkään. Joten vessasta se haju on päässyt leviämään muualle asuntoon. Mut vessanraikastinta käytettyäni vessa haisee jo ihan ok:lle, loppuasunto taas ei. Vessassa ei ole myöskään ikkunaa, jota avata.

        Poltan kynttilää - 4h pikkufolio -WC - polttaa hajut tehokkaasti - käytän Ököplussaa ..


      • miksi-sitten-otit
        ap. kirjoitti:

        Ai niin, ja jos on vaikea ymmärtää sarkasmia, niin sitä tuo alkupuhe oli. Välitän lemmikeistäni, en niitä muuten ois ottanut. Mua vaan oksettaa tuo asenne, ettei köyhät saisi ottaa lemmikkejä. Mistä sä luulet mun tinkivän kun lemmikit tarttee jotain? Mahansa ne on saanu täyteen ja puhtaalla hiekka-astialla ovat käynneet. Olen tehnyt niiden olosta mahdollisimman mukavan, mutten voi koskaan tarjota niille kaikkea ihme pas*kaa, mitä varakkaat tarjoilee elukoilleen.

        Oksettava asenne toi tuollainen, että lemmikit on eliitin etuoikeus.

        En koe olevani eliittiä ostaessani kissalleni kunnon hiekkaa. Minusta ei ole edes kallista pitkällä tähtäimellä. Hyvää hiekkaa ei tarvitse heittää yhtään pois, vain ne paakkuuntuneet. Olen sitä paitsi eläkeläinen, joten en ole edes suurituloinen.

        Harmi, ettei etikka ole sinulla toiminut. Minä olen joskus käyttänyt sitä aivan onnistuneesti, kun kissa on peitellyt jälkensä huonosti ja jonkin verran hajua on päässyt huonetilaan.

        Kyllä omaa varallisuuttaan on syytä miettiä, kun ottaa lemmikkejä. Entäs kun lemmikkisi sairastuu? Jos sinulla tekee tiukkaa perustarpeiden kustantamisessa, miten hoidat eläinlääkärikulut?

        En missään vaiheessa epäillyt, ettetkö rakastaisi lemmikkejäsi tai pyrkisi huolehtimaan niistä parhaasi mukaan. Joillakin vaan ne hyvät aikomukset eivät toteudu käytännössä, mutta mukava kuulla, että sinulla toimivat.

        On hienoa, että olet pelastanut lemmikkisi piikiltä. Samalla periaatteella minäkin nykyään otan lemmikkejä - jo vanhempia eläimiä, joille ei niin helposti löydy kotia ja olisi sääli päättää niiden elämä kesken, kun niillä on vielä hyviä elinvuosia jäljellä.


    • ex-haisuli

      Mä käytän mun kissalla lämmityspellettiä.Paljon halvempaa kuin kissan pelletti.Säkki kestää yhelle kissalle noin 6 viikkoa ja maksaa alle kympin. Vessassa ei haise koskaan muu kuin puhdas puu. Kakat myöskin siivotaan aina heti kun ne huomaan.Tarkistan laatikon useasti päivässä.
      Kissani kakka ei muutenkaan haise enää niin pahalle, kun siirryttiin hieman laadukkaampaan ruokaan. Nuo perusmarkettien halpiskamat sisältää ihan liikaa hiilareita ja on muutenki huonolaatusia.Nyt kakka ei enää löyhkää ja sitä tulee puolet vähemmän..
      Monessaki asiassa on niin että kun halpaa luulee ostavansa ja tuote onkin ihan kakka ja loppupeleissä kalliimaksi tulee.

    • HjiiiihMjau

      Osta ilmaraikastin? Heh, parempaa ei nyt tullut mieleen. Ikäväähän se haju on. Meillä on myös 2 kissaa ja 2 laatikkoa. Toinen laatikko on tilan puutteen vuoksi makuuhuoneessa, eikä se ole kovin hehkeää herätä kissankakan hajuun. Ollaan kuitenkin selvitty tähän mennessä. Ja jotenkin se haju kyllä haihtuu aina vähän ajan päästä tuotosten tekemisestä. Se varmaan auttaa että molemmat vessat on katollisia ja luukullisia. Tsemppiä hajuongelman kanssa.

      • HjiiiihMjau

        Ai niin ja meillä käytetään ihan sitä rainbow paakkuuntuvaa kissanhiekkaa (työttömän budjetilla ;)) ja hyvin toimii. Jossain välissä kai kerroit että mielestäsi se pissan haju tulee läpi tavallisesta hiekasta, mutta ei ainakaan meillä koskaan haise kissanpissa, ainoastaan se kakka vähän aikaa sen jälkeen kun se on sinne laatikkoon ilmestynyt.

        Ruuan laatu ilmeisesti vaikuttaa tosiaan tuohon aromi asiaan. Näin olen havainnut. Kun itse olen vähän sillä tavalla hassu, että välillä, aika useinkin, säästän aika reilustikin oman ruokani laadussa ja/tai määrässä, että saan kissoille laadukkaampaa ruokaa. Noh, kaikilla oma tyylinsä hoitaa asioita :D


      • Miumau mukkaan
        HjiiiihMjau kirjoitti:

        Ai niin ja meillä käytetään ihan sitä rainbow paakkuuntuvaa kissanhiekkaa (työttömän budjetilla ;)) ja hyvin toimii. Jossain välissä kai kerroit että mielestäsi se pissan haju tulee läpi tavallisesta hiekasta, mutta ei ainakaan meillä koskaan haise kissanpissa, ainoastaan se kakka vähän aikaa sen jälkeen kun se on sinne laatikkoon ilmestynyt.

        Ruuan laatu ilmeisesti vaikuttaa tosiaan tuohon aromi asiaan. Näin olen havainnut. Kun itse olen vähän sillä tavalla hassu, että välillä, aika useinkin, säästän aika reilustikin oman ruokani laadussa ja/tai määrässä, että saan kissoille laadukkaampaa ruokaa. Noh, kaikilla oma tyylinsä hoitaa asioita :D

        Olen kans todennut et toi rainbow paakkuuntuva hiekka on kaikkein paras ja se todella paakkuuntuu. Eikä ole kallista.
        Olen kokeillut paljon kalliimpiakin ,mutta ovat olleet huonoja.


    • Siipipala.

      Ulosteen ei kuuluisi olla löysää, vaan normaali kiinteä mötkylä ja suhteellisen hajuton.
      Vaikka ei eliittiin kuulu on ruokinta kuitenkin ensimmäinen keino
      a) vähentää ulosteen määrää
      b) vähentää hajuhaittoja

      Lihan lisääminen ruokaan tulee kalliiksi jos ihmisten lihoja alkaa marketista kotiin kantamaan sen ymmärrän, mutta muitakin tapoja on.

      Jos syötät sitä ns. markettitason ruokaa, keitä muonan joukkoon välillä esim. kananmuna, seitiä, katkarapuja.
      Ruokakaupoissa on usein myös niitä -30% lihoja. 400g sikanautaa riittää kahdelle kissalle jo muutamaankin ruokintakertaan.

      jos et nyt ihan mettässä asu on myös mahdollista ostaa HALPAA eläimille tarkoitettua lihaa. Murrenmurkina,lempimuona ja jotkut eläinkaupat ja automarketit myy pakastelihaa eläimille. Lihan sekoittaminen ruokaan parantaa markettitasoisenkin appeen tasoa paljon!

      kakan haju johtuu kissoilla usein siitä että niiden perus tölkkiruuassa on viljaa, joka ei kuulu kissan ruokavalioon..sitten käy vähän ku ihmisellä jolla on keliakia. Viljaa lisätään siks kun se on halpa raaka-aine ja kissa "sietää" sitä. Marketeissakin myydään viljattomia ruokia, kantsii kurkkia sisällysluetteloita :) Muistaakseni ainakin joku pirkan 400g patee oli sellanen missä ei oo viljaa ja Mjaut kanssa!?
      Kaupan lihatiskillä possun sydän maksaa 4€/kg---> kaksi sydäntä sen 4€. Sydän on ravintoarvoiltaan hiiren jälkeen melkein parasta mitä voit kissallesi antaa eikä hinta päätähuimaa jos vaikka silloin tällöin ostaa..ja tarkoitukseni ei ole paasata tms. lähinnä antaa arkisia/halpoja vinkkejä :)

    • paras aine

      Etikka

    • Lemmikien hoito

      Miksi pitää ottaa lemmikki kun tietää että siitä on vain vaivaa.
      Jos ottaa siitä alkaa jatkuva paapominen.
      Lemmikit ottavat osan perheelämästä se olisi aina hyvä tietää ja
      kuinka niitä hoidetaan ja millä tavoin.
      Kysymyksien lista vain pitkittyy sormi suuhun menee ja entäs sitten.
      Lemmikki ottaa yliotteen kuka on perheessä tärkein,
      aviopuoliso, lapset, lemmikit.
      Monesti lemmikki onkin ykkönen ja muille ei sitten enään aikaa jääkkään.
      Kun lemmikki kuolee alkaa surukausi joka kestää ja kestää eikä ylitse päästä.
      Miettikää hyvät ihmiset älkää ottako lemmikkejä.
      Olkaa mieluummin ystävien kanssa enempi
      ja ystävystyitykään eri ihmisten kanssa erilaisiin harrastuksiin.
      Silloin ei tarvita perheesenne kuulua mitään lemmikkiä.

      • eläpaaasooo

        Hanki sinä elämä, okei ?
        sulla ei selvästikkään ole lemmikkejä saati ystäviä.


    • Maijakristiina

      Minun kissani syö laadukasta ruokaa ja näin ollen hajut ovat siedettävämmät kuin jos söisi jotain tavallista purkkiruokaa (on nirso eikä koskekaan edes niihin).
      Käytän kissanlaatikossa ns. granulaattia - eli keinohiekkaa, joka on väriltään valkoista. Se on hieman kalliimpi vaihtoehto, mutta erittäin imukykyinen eikä laatikko haise ensinkään niin pahasti kuin tavallista kissanhiekkaa käyttämällä. Poistan suuret jätökset välittömästi laatikosta tarkoin. Vaihdan hiekan joka viikko ja pesen laatikon hajusaippualla puhtaaksi. Eli en pane koko pussillista hiekkaa kerralla laatikkoon vaan kolmanneksen siitä. Näin on riittoisampaa. Kylpyhuoneeni on iso ja ikkunalla varustettu, mutta hajuja ei ole vaikkei ikkunaa olisikaan. Tsemppiä kissan kanssa!

    • Neiti A

      Komppaan tota Siipipalaa; kissan kakka ei ole löysää, jos ruoka on kunnollista.
      Halvat markettien viljamössöt laittaa kissan mahan kuralle.
      Kokeile näitä: sydän, kissan tonnikala, jauheliha, laadukkaat raksut. Märkäruuista Mjau. Pari lusikallista hapanmaitotuotteita päivässä. Pussillinen pakastekatkarapuja ei ole kallis, muutama herkkupalaksi silloin tällöin, sulatettuna toki.
      Hiekkana meillä on puupohjainen paakkuuntuva Cat's Best Öko Plus, iso säkki riittää liki vuoden yhdellä kissalla, lisään ja vaihdan hiekkaa tarpeen mukaan, toki vessa-astiaa pesten noin kerran kuussa.

    • maumau123

      Hoplaa! Nyt kipinkapin eläinkauppaan ostamaan evercleania. hinta n 20e paketti mutta mulla kestää yhden kissan käytössä 2kk eli ei ole niin kallista vaikka siltä vaikuttaakin. Kaikki ketkä ovat evercleania kokeilleet eivät ole koskaan siitä pois enää vaihtaneet. Tsemppiä :)

    • mjiaui

      vie kissa lopetettavaksi niin loppuu hajut sen osalta

    • kissat_

      Ruuasta se eläimelläkin lähtee.

      Minä syötän kissalle raakaa lihaa ja Applaws-raksuja (zooplus/musti&mirri). Raakoja lihoja käyn ostamassa eläinten raakaruokintaan keskittyvistä kaupoista, Tampereella on ainakin kaksi Barfnet Lielahdessa ja Ketunleipä keskustassa. Kannattaa tutkia löytyisikö omastakin kaupungista, myös jotkut Mustit ja Mirrit on alkaneet ottamaan pakasteita myyntiin.

      Tälläinen ruokavalio voi tuntua kalliille, mutta tähän riittää oikeasti myös työttömän tulot. Noita lihoja ostan yleensä parin kilon satsin kerralla, ne riittää 2kk ja hintaa tulee noin 20e, riippuen mitä lihaa ostaa. Raksuja ostan 2kg säkissa, hinta 17e, riittää pari kuukautta. Kissani saa päivittäin 70g raakaa lihaa ja puoli desiä raksuja. Kissan ruokaa menee siis noin 20e kuussa eli vajaa 70 senttiä päivässä. Mielestäni erittäin kohtuullinen.

      Kun aikanaan syötin kissalle kaupan märkäruokia haju oli kuvottava pitkin kämppää. Ensin vaihdoin markettiraksut eläinkaupan raksuihin ja haju selvästi väheni. Kun siirsin kissan raa'alle lihalle hajut loppuivat oikeastaan kokonaan. Meillä on käytössä pelletti eikä kissani edes osaa peitellä jätöksiään, mutta silti kakka haisee ainoastaan kylppärissä ja vain noin vartin vääntämisen jälkeen.

      • kisu

        suosittelen kissan hiekoista evercleania :) mulla kestää yhden kissan kanssa hiekka 1-2kk :) ilman lisäilyjä :) ja koko hiekan vaihdan 3-4kk välein :) hiekka maksaa normi hintasena jotain 19,50e, mutta on usein myös tarjouksella :) sitä saa varmaan kaikista eläintarvikeliikkeistä :) ja laatikko kannattaa putsata kerran päivässä :)


    • 4rwedfc

      Mä käytän kissanlaatikoissa (2, ja kissoja on 3) pellettiä siksi, että sen voi käytön jälkeen polttaa, eli voi laittaa roskikseen, johon menee energiajäte. Me poltetaan "hiekka" itse pannuhuoneen uunissa, samalla kun palaa puhdasta puutakin. Myöskään wc-pyttyyn kikkareiden seassa joutuneet pellettihiekan murut eivät tuki viemäreitä. pellettihiekkaa ei kannata sekoittaa, vaan lapiolla vain kaivetaan likaantunut kohta pois ja saman verran uutta murua tilalle. Astian pesu vaikka kerran viikossa auttaa myös. Jos ongelmana on pissan haju, pitää tarkastaa, että pisut tosiaan osuu vatiin, eikä osa suihkahda lattialle tai seinille!
      Ja sitten vielä, että kissallakin voi olla anaalirauhasissa vaivaa, ja peräpää voi haista sillin todella pahalta.

    • sairaus on sääliä

      Kisulat tykkää elää maaseudulla. Ei seinien siällä kaupungeissa. Se ei ole niiden ympäristöä, vaikka ihminen itsekkäästi niitä sinne haaliikin. Säälikää eläinparkoja - älkää rääkätkö.

    • minä ja kissa

      Mun kissa oltaisiin lopetettu jos en olisi sitä ottanut itselleni, seinien sisälle. Joten olet sitä mieltäkö, että mielummin henki pois? Kissan hiekkaan kannattaa ripotella soodaa jonkin verran, se sitoo hajuja. On muuten sellainen samonta, että paska on viallista jos se ei haise.

    • kristalliseparason

      Mun katilla on käytössä kristallihiekka ja pelletit. 2 astiaa....Pelletit rupee haiseen pissalle aika nopsaa kolli kun on, mut toimii kuitenkin muutaman viikon. Jonka jälkeen vaihdan. Rautakaupasta saa halvalla jättisäkin. Kristallihiekka on käytössä kakka astiassa, jossa katto ja avonainen aukko ei siis mitään kiinni menevää luukkua. Kissa on itse keksinyt, että se ei kaki pelletteihin vaan kristallihiekkaan ja ei pissaa kristalliin vaan pelletteihin, jolloin kristallihiekka pysyy kauemmin hyvänä kun kakit vaan poistaa. Kerrostalossa asun ja kakki ei haise. Suositten tota kristallihiekkaa sekin tosin haisee hetken kun katti on käynyt vessassa, mutta pian ei enää.

    • kotimaista /+/

      Puupellettiä kissan vessalaatikkoon ja ei enää haise, muu kuin raikas männyn tuoksu.
      Meillä luovuttiin jo alkumetreillä kaikista muista kissanhiekoista, koska jo puhtaan hiekan haju oli pahaa itsessään, saati kun siihen tehtiin tarpeet.

    • 4+17

      En jaksanu lukea koko ketjua, mutta meillä kissankakki alko haiseen paljon vähemmän, kun aloin syöttään raakaa lihaa kissalle. Eikä tule kalliiksi jos ostaa esim. rainbow:n karjalanpaistia ja possunsydämiä, välilllä kanasuikaleita. Pikkupusseihin ja pakkaseen niin kuolee trikiinikin sieltä! Kuivamuonanki vaihdoin viljattomaan, niin sitä kakkiakaan ei tule niin paljon, kun ravinteet saa käytettyä hyödyksi. Ja joo, on se viljaton ruoka kalliimpaa, mut kissan ei tarvi syödä sitä niin paljon. Ruokavalion vaihdos!

    • kissan loota

      Meillä on ollut käytössä ihan perus korkea kissan loota, jossa oli rainbow:n paakkuuntuvaa kissan hiekkaa. Se ei haissut, kun kerran ostimme tarjouksessa olevaa "helmiä kissoillesi" hiekkaa, se haisi kauhealta. Siihen jäi keltaiset pissa läntit ja kerralla piti vaihtaa koko hiekka kerran kuussa. Eli kuukausi keltaisia länttejä lootassa. Minusta rainbow on edelleen hyvä hiekka ja suht halpa.

    • bull shit

      no ompa outoa että sun kämppä silti haisee MUKA kissan paskalle, taidat haista omaa paskaa!
      älä syytä kissoja! koska kerrot että puhdistat laatikot ajoissa, ja vai ei kämpän tuulettaminenkaan oikein auta? no sitten sun nenässä on vikaa taitaa oma nenäsi haista paskalle!

    • Kyllä mulla ainakin kidehiekka pitää hajunkin poissa ja kyllä käytän sitä vaikka onkin 2 kissaa! Kertaakaan en ole sen jälkeen pahaa hajua haistanut. Ja ei ainakaan koko asunto ole hiekkaa täynnä koska se ei niin hyvin tartu tassuihin.

    • ilmastointi-asentaja

      Tein kuomullisesta kissapaskalaatikosta missä on läppä menoaukossa ilmastoidun, ei yhtää kuset ja paskot haise kun edestäpäin menee ilmaa sisän ja takaa ulos ilmanvaihtohormiin.
      Käytän tavallista sahanpurua siinä ja hyvin on toiminut 10 vuotta jo.
      Siis sellainen kuomullinen laatikko pitää olla ja takaa keskuspölynimurissakin käytettyä joustavaa imuletkua jonka työnsin jokaisessa kerostalossakin olevaan ilmastoinnin poistoaukkoon noin puolimetrii.
      Nyt kaikki kissanpaskahiekan myyjätsuuttuu kun kohta jokakodissa on tälläinen ja sahanpuruhan on ilmaista, heh.
      Suosittelen ideaani lämpimästi kaikille ja on erittäin epäegolookista rahdata jotain savea laivalastettain toispuolt maapalloo.

    • I-asentaja

      Unohtui vielä yks juttu, kun monet kissat vierastavat sitä läppäluukku kun häntä tahtoo jäädä väliin - leikkasin siitä pleksistä alhaalta noin 2-3 senttii pois jolloin häntä ei jää väliin ja korvausilmakin pääsee näin esteettä sisään.
      Moni vieras on kehunut ettei tippaakaan tuoksi kissanpissa, sekun tahtoo haista vaikka kuinka usein vaihtaa kalliit paskahiekat.
      Sahoilta saa 200:dan jätesäkillisen purua parilla eurolla ja miksikäs ei se pelletikin toimisi.

    • kiitti, kiitos

      Tein heti samanlaisen ja toimii tosi hyvin, kiitos vihjeestä, nyt saa kaiit kissanhiekat oa ostamatta.

    • Se käytännölisyys...

      onko tällä palstalla niin tyhmiä ihmisiä ettei kukaan ymärrä käytää wunderbaumia tai kunnon vessan raikastajia tiloissaan.
      Tulee halvemmaksi ns hajut katoaa nopeasti...

      • peitellenkö...

        Jospas ne ihmiset eivät siedä hajusteita eli raikastimia vaan ovat hajuallergikkoja? Miten ne sitten pitää huoneilman hajuista vapaana? Tyhmiä he tuskin on, vaan enemmänkin toisin päin. Hajuallergikot ei välttämättä välitä ulosteen hajuista, mutta kemialliset hajusteet aiheuttaa oireita, joten ei peitetä hajuja toisella vaan pidetään asunnot hajuttomina.

        Itselläni ei ole tarvetta mihinkään raikastimiin kissan tarpeiden hajujen vuoksi. Eikä se ole järkevää peittää hajuja muilla hajuilla, vaan käyttää sellaista hiekkaa ettei niitä hajuja tule. Miten ihmeessä on mahdollista, ettei meillä haise kissan jätökset ollenkaan, ei vaikka täällä on 9 kissaa ja 7 laatikkoa? Tämä johtuu vain ja ainoastaan siitä, ettei kissoilla ole löysää ulostetta ja hiekkana on käytössä laadukas hiekka (porukassa on leikkaamattomia, myös kolli). Laatikot pidetään puhtaina, puhdistamalla jätökset pois 2 krt/päivä ja pyyhitään reunat jos on tarvetta. Kannellisten laatikoiden urat on syytä myös pyyhkiä, sinne menee helposti pissat jos kissat on sellaista tyyppiä, että pissaavat korkealle.

        En vaihda hiekkoja juuri koskaan kokonaan, vaan laitan toiseen astiaan, pesen laatikon, huuhdon sen hyvin ja kuivaan, sitten siirrän hiekat takaisin ja lisään sekaan uutta. Näin toimien ei meillä haise, miksi siis joillakin haisee....sitä kannattaisi miettiä. Halvoilla hiekoilla hajuja ei saa pysymään pois ja ne pitää vaihtaa kokonaan tosi usein, juuri koska ne hiekat alkaa haista. Se kokonaan vaihto tekee hiekan käytöstä kallista, ei se ostohinta.

        Jos käytettävä hiekka on huonosti paakkuuntuvaa ja hajoaa helposti kissan käytössä. Jää hiekkaan pikkuisia muruja käytettyä hiekkaa. Jos sitä ei saa kokonaan pois, se alkaa toimia niin, ettei hiekka enää pelitä kuten sen kuuluu. Eli kun hiekkamurut on jo kertaalleen käytettyä tavaraa, ei paakut enää pysy kasassa ja hajuja alkaa tulla. Suosittelen käyttämään kunnollista mikrohiekkaa ja ostamaan sille tarkoitetun lapion, jolla saa poistettua kaikki pienetkin murut hiekan seasta pois. Näin se hiekkakin pysyy paremmin puhtaana, ei ala haista eikä ole tarvetta vaihdella koko hiekkamäärää kovin usein.

        Ei pidä tuijottaa hiekan ostohintaa ja jos se on halpaa, ostaa sitä. Kalliimpi hiekka kun kestää käytössä paljon pidempään ja saa aikaan säästöä. Jos te teette sen kalliimman hiekan kanssa samalla tavalla kuin halvan ja huonon, niin kyllähän sillä tavalla saa rahansa kantaa roskikseen.


    • sananlasku

      Ryhdy kuule piereskelemään= "oma paska paraalta haisee"!

    • Anonyymi

      Aika paha juttu

    • Anonyymi

      Meillä loppui raksut vahingossa kesken ja ollaan yleensä annettu vaan eläintarvikeliikkeen raksuja. Joutui siis syömään pelkästään märkäruokaa ja nyt yli viikko mennyt. Huomasin että hitsi vie, ei muuten enää koko asunto lemua ja ei tarvii maanpakoon lähteä kun kissa käy tarpeillaan. Eli suosittelen kokeilemaan kuivaruoan pois jättämistä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe