Aloitin kuukausi sitten myyntineuvottelijan työt eräässä firmassa, jossa myyn yhtä lehteä. Tiedän, että alussa opettelu kestää vähän aikaa, eikä myynti välttämättä lähde heti sujumaan hyvin. Työskentelen osa-aikaisena viisi tuntia illassa ja käyn töissä 3-4 kertaa viikossa.
Aluksi myynti sujui hyvin ja olin koko tiimimme parhaimpia myyjiä, vaikka olin vasta aloittanut. Jopa vanhat myyjät (jotka ovat olleet töissä jo viisi kuukautta) kehuivat minua ja kysyivät joskus jopa neuvoja. Pari viikkoa meni siis loistavasti, mutta nyt en tiedä mikä minulle on tullut, kun en saa enää melkein ollenkaan kauppaa. Pari viime viikkoa olen ollut tiimimme huonoimmasta päästä.
Olemme yrittäneet tiiminvetäjän ja myyntipäällikön kanssa kuunnella puheluitani, ja he ovat antaneet neuvoja, mitä voisin parantaa. Nyt parin viikon jälkeen heidänkin neuvonsa alkavat käydä vähiin, koska kaikki puheessani, ilmaisussani ja reagoinnissani yms. muissa on suurinpiirtein kunnossa. Parannettavaahan on tietysti aina, mutta enää ei ole mitään suurempia asioita mihin pitäisi huomiota kiinnittää.
Minulla on takuupalkka, mutta minulle on kyllä tehty selväksi, että jos jään takuupalkalle parin ensimmäisen kuukauden jälkeen, potkut tulee. Ei sitä tietenkään suoraan olla sanottu, mutta vähän siihen malliin kuitenkin. Takuupalkka on muutenkin aika pieni ja kuvittelin pääseväni hyvinkin provikoille ja tienaavani hyvät rahat noinkin vähällä työmäärällä.
Vuokra, ruoat ja laskut ne on silti maksettava ja faka on se, että jos jään takuupalkalle, en pysty maksamaan kaikkea. Minua on siis alkanut ahdistaa koko työ ja inhottaa mennä töihin. Töissä ahdistaa jos en saa tarpeeksi kauppaa ja mitä enemmän aikaa menee, sitä enemmän alan stressaamaan, että pakko saada kauppaa ennen töiden loppua! Sekin on alkanut ärsyttää, että tiiminvetäjä ja myyntipäällikkö kyyläävät koko ajan selän takana ja painostavat tekemään kauppaa.
Mitä voisin tehdä?! Miksi en saa enää myytyä, enkö olekaan hyvä tässä työssä? Ja jos en, niin miksi aluksi pari viikkoa sujui loistavasti ja kauppaa tuli paljon? Toivoisin kommentteja vanhoilta ja kokeneilta myyntineuvottelijoilta, jotka ehkä tietäisivät asiasta jotakin, kiitos paljon (:
Myyntineuvottelijan stressi
3
508
Vastaukset
- Myös myyjä.
Sinulla meni ensin hyvin eli positio, asenne, rohkeus ja tietty positiivinen agressio olivat kohdallaan. Sait hyvin kauppaa opit pitämään sitä itsestäänselvyytenä. Aloit antamaan asiakkaalle periksi ja kuuntelit eitä. Et ehkä huomannut tätä mutta se vaikutti myyntiisi. Nyt myyntisi alkoi laskea ja aloit stressata asiasta. Stressi kuuluu äänessäsi ja vaikuttaa tulokseesi. Sinun pitää mentaalisesti palata takaisin alkutilanteeseen kun olit hyvä myyjä. Unohda nykytilanteesi ja selän takana kyttäävät pomot tee vain se suoritus, joka ennen oli sinulla hyvä, älä ajattele mitään muuta äläkä anna asiakkaalle vaihtoehtoja. Et saa ajatella epäonnistumista vain ainoastaan onnistumista. Tee työsi positiolla ja elä hetkessä myydessäsi muuten et voi onnistua. Kaikilla myyjillä on huonot päivänsä se vain ei saa antaa kimmoketta seuraavaan päivään. Ja muista ettet kuuntele eitä.
- Bb
Koska se takuupalkka, oletko ajatellut sitä, et aineisto saattaa olla heikompaa, yritetään saada sinut luopumaan takuupalkasta. Ei se aina itsestä kiinni ole, se on soitettavassa aineistossa myös se vika. Onko niin, et saat työssä jatkaa provisiolla. Takuupalkalla myös houkutellaan usein työntekijä hakemaan töitä yrityksestä.
- Hennes&Mauritz
Mikä vitun positio?
http://suomisanakirja.fi/positio
Nyt keräät vaan sen positiivisen aggression takaisin puheluihin! ;)
Siitä se lähtee, jokainen ei on yhtä eitä lähempänä potkuja!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232