Kuulin tuossa koulutusaikana, ettei kuormalavoja kannata sitoa.. asialla opettamassa oli transointin mikkelin mies... itse olin koulun asialla ja lopputuloksena en sitonut kuormalavoja yhteen tai edes kuormatilaan mitenkään... molemmilla meillä oli konttivehkeet, sivusta aukeevat ja varmasti lenkkejä ja koukkupaikkoja enemmän kun laki vaatii... Mikä on teidän mielipide.. tarviiko niitä kuormalavoja tai kevyitä pinkkoja sitoa? Ja mitä poliisi sanoo asiasta.. onko kokemuksia?
KuormanSidonta
11
562
Vastaukset
- ruosterane
tyhjiä lavoja ei tarte sitoa .
mikäli lavan päällä on tavaraa niin silloin pitää. - öllölä
ei tartte jos on kovakylkiset vehkeet, kuhan laittaa yhden liinan poikittäin keskelle kuormatilaa niin ettei kylkiovet pääse aukeamaan. perään sitten yksi tai kaksi liinaa tai tankoa estämään taaksepäin kaatuminen. Pressukärryissä periaatteessa pitäisi sitoa joka lavarivi yli, vaikka code XL normin täyttävät pressukärryn pressu kyllä kestää enemmän kuin kovakylkiset kaapit, muta poliisi ei tätä vielä tahdo millään uskoa. Ja harva niitä kyll sitookaan yli.
- Rohkeita ovat juu!
Vähän menee ohi aiheen mutta pakko ihmetellä kauan sitten kontteja kuskanneena,nykyään säiliöpuolella olevana että ihmetyttää miten huolimattomasti joskus näkee kontteja sidottavan lavoille. Pari liinaa heitetään kontin yli keskeltä ja siinä sen sitten pitäisi pysyä! Tämä siis kärryissä joissa EI OLE konttilukkoja. Itse yli 20 vuotta sitten sidoin kontit kiinni jokaisesta yläkulmasta lavankoukkuihin ja sitten vielä kaksi liinaa keskeltä kontin yli kiristäen. Näin silloin aikanaan poliisikin opasti. Se että pysyykö kuormattu kontti kyydissä edes kyseisellä sidonnalla jos tapahtuu äkkipysähdys esim.nokkakolarissa on epäselvää. Se on kuitenkin varmaa ettei edes tyhjä kontti pysy pelkillä kahdella yli heitetyillä liinalla kun äkkijarrutus tulee tai muu äkkipysähdys!
- 2+2
Ei mikään sääntö vaadikaan että romujen ptää pysyä kyydissä äkkipysähdyksessä. Eteenpäin 1G, sivuille ja taakse 0,5G. Fysiikan lait on mitä on
- 4+4
2+2 kirjoitti:
Ei mikään sääntö vaadikaan että romujen ptää pysyä kyydissä äkkipysähdyksessä. Eteenpäin 1G, sivuille ja taakse 0,5G. Fysiikan lait on mitä on
Kyllä mutta ymmärrätkö miten paljon enemmän kertomiasia G-voimia kestää 6 sidontaliinaa kuin kaksi??! Kummalla tekniikalla olevan yhdistelmän hytissä sinä haluaisit olla tilan teessa kun törmätään vaikka sillan pilariin? Kummassa tilanteessa todennäköisemmin se kontti jyrää nupin hytin yli?
- Sivullinen.
4+4 kirjoitti:
Kyllä mutta ymmärrätkö miten paljon enemmän kertomiasia G-voimia kestää 6 sidontaliinaa kuin kaksi??! Kummalla tekniikalla olevan yhdistelmän hytissä sinä haluaisit olla tilan teessa kun törmätään vaikka sillan pilariin? Kummassa tilanteessa todennäköisemmin se kontti jyrää nupin hytin yli?
Molemmissa?
- sidontasakoitta 23v
2+2 kirjoitti:
Ei mikään sääntö vaadikaan että romujen ptää pysyä kyydissä äkkipysähdyksessä. Eteenpäin 1G, sivuille ja taakse 0,5G. Fysiikan lait on mitä on
Äkkiseltään (kuten LP miehet tilanteen lukee) eteepäin pitääkin kuormanvarmistusta olla painonsa verran ja sivulle ja taakse puolet painosta,usein unohtuu että laissa huomioidaan kitkan vaikutus ja varsinkin perävaunuissa luullaan että etuseinälle aina laskettaisiiin 6t. lujuudeksi.
- 2+2
4+4 kirjoitti:
Kyllä mutta ymmärrätkö miten paljon enemmän kertomiasia G-voimia kestää 6 sidontaliinaa kuin kaksi??! Kummalla tekniikalla olevan yhdistelmän hytissä sinä haluaisit olla tilan teessa kun törmätään vaikka sillan pilariin? Kummassa tilanteessa todennäköisemmin se kontti jyrää nupin hytin yli?
Ei siihen Einsteinia vaadita ymmärtämään että useampi liina kestää enemmän. Jokainen saa ommella niitä liinoja just niinpaljon kuin haluaa.
Kyse oli siitä mitä laki vaatii. Valitettavasti poliisin käsitys siitä mitä laki vaatii on useimmiten liioiteltu.
Tähän ikään mennessä ei ole tarvinnut edes tyhjiä kontteja kuskata lukottomilla vehkeillä. Toisaalta jos pakko olisi niin mieluummin ottaisin kontin kolkuttelemaan hytin takaseinään kuin samanpainoisen telan joka keihäänmallisena tulee pellistä läpi paljon helpommin
- lavapäät
No, kuskin päähänhän se sitten sieltä lentää äkkipysähdyksessä, joten oma vikansa kun ei sitonut. Sitä saa mitä tilaa. Voi sitä sitten jälkeenjääneet ja perilliset taivastella millainen urpo sekin oli eläessään. Jos se on kunniakasta kuolla oman lavansa alle niin siitä sitten vaan.
- K. Antti Koski
Pikkuliina persiisee näön vuoksi on ka-lervon motto ollu jo vuosia kun elementtikuormia konttijunalla kanttikosken kanssa ajeli. Rokulion kesoiliolla oli vaki paikka oven suussa moneksi päiväksi
- KoRvAaVa666
Hei poika,se Suomen kieli ensin haltuun.Yhdyssanat ja ja ja......sitten voit harkita alalle tuloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937768
- 403732
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241180
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321033Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28983Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31782Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10740