Passi-jos nyt uusii, alkaako uusi passin pvm siitä mihin vanha

lumihiutale234

Jos passin uusii nyt ja vanha menee umpeen kesällä, niin alkaako uusi passi tästä hetkestä vai alkaako se automaattisesti seuraavasta päivästä mihin edellinen loppuu?

39

17032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leenalentäväinen

      Vanha passi pitää palauttaa, joten uusi passi astuu voimaan siitä hetkestä, kun sen saat käsiisi.

    • mies uusi just

      Vanhaa passia ei tarvitse palauttaa! Jatkossa pitääkin olla kotona tarkka ja laittaa vanhat passit jemmaan ettei vahingossa napaa mukaansa edellistä biopassia.

      Uusi passi on voimassa siitä hetkestä kun se on tehty valmiiksi, ei taida olla ihan se hakupäivä mutta ei paljoa siitä eteenpäin.

      • valhetelija

        Miksi sä valehtelet? Tottakai vanha passi pitää palauttaa uutta hakiessa. Jos sinulla on viisumeita tai rakkaita leimoja, saat sisäsivut muistoksi.

        Mulle virkailija repi heti sisäsivut, koska niissä oli toistakymmentä viisumia. Kysyi myös haluatko, että leikkaan kuvasi myös irti. En halunnut! Vuosia, vuosia sitten vanhan passin sai takaisin kulma irti leikattuna, mutta ei enää.


      • VASTAUS TÄSSÄ

        VANHA PASSI MITÄTÖIDÄÄN


      • roskaa.....

        Vanhentuneen passin hallussapito kielletään nykyisessä passilaissa. Valehtelit varmaan tahallasi ja hykertelit sen jälkeen itseksesi, että saitpahan taas tehtyä jollekin kiusaa...


      • Anonyymi
        VASTAUS TÄSSÄ kirjoitti:

        VANHA PASSI MITÄTÖIDÄÄN

        Totta


      • Anonyymi
        valhetelija kirjoitti:

        Miksi sä valehtelet? Tottakai vanha passi pitää palauttaa uutta hakiessa. Jos sinulla on viisumeita tai rakkaita leimoja, saat sisäsivut muistoksi.

        Mulle virkailija repi heti sisäsivut, koska niissä oli toistakymmentä viisumia. Kysyi myös haluatko, että leikkaan kuvasi myös irti. En halunnut! Vuosia, vuosia sitten vanhan passin sai takaisin kulma irti leikattuna, mutta ei enää.

        Vanhat passit on mulla kotona, enkä valehtele.


    • Äsken uusittu passi

      Voimassaoleva passi otetaan pois kun annetaan uusi käteen. Tämä määrätään ihan passilaissa. Ainoastaan, jos vanhassa passissa on voimassaoleva viisumi (pitää siirtää uuteen) saa vanhan passin mitätöitynä. Niin ja uuden passin voimassaolo alkaa tilauspäivästä, eli ei kannata mennä tilailemaan turhan aikaisin.

    • näin meillä

      Kädessäni on tällä hetkellä kaksi punakantista passia, toisen voimassaloloaika päättyi 2.5.2010, toinen on voimassa vielä 4.5.2015 asti, helposti päässä laskien edellinen on vanhentunut silloin kun olen jälkimmäisen hakenut, eikä sitä otettu minulta pois. Ainoa viisumi vanhassa passissa on Egyptin postimerkkiviisumi, joten sekään ei ole syynä siihen että passi on minulla. Myös kaikkein vanhin passini on edelleen minulla, vanha Suomen sinikantinen passi. Ensimmäinen passi otettiin pois silloin kun menin naimisiin ja nimi vaihtui, uusi passi tehtiin silloin niin, että sen voimassaoloajaksi tuli täsmälleen sama aika kuin olemassa olleessa passissa.

      Myös miehelläni on kaksi vanhentunutta passia jemmassa, kolmas on tällä hetkellä hänen mukanaan reissussa.

      Voihan olla että jossakin otetaan vanhat passit pois mutta meiltä ei ole edes kysytty haluammeko pitää ne, ne on annettu meille silloin kun olemme uusia hakeneet.

      • näin:

        Nykyinen passilaki kieltää vanhentuneen passin hallussapidon. Tilanne muuttui siis silloin kun se astui voimaan, mutta koska sitä ei sovelleta takautuvasti, ei ennen lain voimaantuloa passinhaltijan haltuun jääneitä passeja ryhdytä karhuamaan jälkeenpäin.


      • Just joo,
        näin: kirjoitti:

        Nykyinen passilaki kieltää vanhentuneen passin hallussapidon. Tilanne muuttui siis silloin kun se astui voimaan, mutta koska sitä ei sovelleta takautuvasti, ei ennen lain voimaantuloa passinhaltijan haltuun jääneitä passeja ryhdytä karhuamaan jälkeenpäin.

        mulla on just äsken saatu uusi passi, ja vanhan sain pitää. Virkailija kysyi haluanko piää vanhan passini, ja kun vastasin myöntävästi, niin vanha passi ainoastaan mitätöitiin leikkamalla kulmat pois. Näin siis Pasilassa.

        Että se siitä, ja sun 'passilaistasi'


      • joojoojoojooo
        Just joo, kirjoitti:

        mulla on just äsken saatu uusi passi, ja vanhan sain pitää. Virkailija kysyi haluanko piää vanhan passini, ja kun vastasin myöntävästi, niin vanha passi ainoastaan mitätöitiin leikkamalla kulmat pois. Näin siis Pasilassa.

        Että se siitä, ja sun 'passilaistasi'

        Passilain 19 § sanoo näin:

        "Kun 10 §:ssä tarkoitettu viranomainen luovuttaa myöntämänsä uuden passin, lukuun ottamatta 18 §:ssä tarkoitettua passia, aikaisempi passin myöntämispäätös raukeaa ja passin voimassaolo päättyy. Hakijan on tällöin luovutettava uuden passin luovuttavalle viranomaiselle aikaisempi passi, jos se on hänen hallussaan."

        Osannet lukea tuon viimeisen lauseen?


      • Edelleenkin,
        joojoojoojooo kirjoitti:

        Passilain 19 § sanoo näin:

        "Kun 10 §:ssä tarkoitettu viranomainen luovuttaa myöntämänsä uuden passin, lukuun ottamatta 18 §:ssä tarkoitettua passia, aikaisempi passin myöntämispäätös raukeaa ja passin voimassaolo päättyy. Hakijan on tällöin luovutettava uuden passin luovuttavalle viranomaiselle aikaisempi passi, jos se on hänen hallussaan."

        Osannet lukea tuon viimeisen lauseen?

        sain pitää vanhan passini, joka mitätötiin. Eli käytännössä se tarkoittaa sitä, että minulla on yksi voimassaoleva passi, ja yksi mitätöity.

        Tuo lainaamasi kohta passilaista ei sisällä mitään, minkä mukaan vanhaa passia ei saisi pitää - vain sen, että jos henkilöllä on voimassaoleva passi, niin se on luovutettava viranomaisele uutta haettaessa.

        Katsos, joskus ei riitä pelkästään se että osaa lukea, pitää myös ymmärtää lukemansa. Pasilassa näköjään ymmärtävät.


      • hmmmmmmmmm,,,
        Edelleenkin, kirjoitti:

        sain pitää vanhan passini, joka mitätötiin. Eli käytännössä se tarkoittaa sitä, että minulla on yksi voimassaoleva passi, ja yksi mitätöity.

        Tuo lainaamasi kohta passilaista ei sisällä mitään, minkä mukaan vanhaa passia ei saisi pitää - vain sen, että jos henkilöllä on voimassaoleva passi, niin se on luovutettava viranomaisele uutta haettaessa.

        Katsos, joskus ei riitä pelkästään se että osaa lukea, pitää myös ymmärtää lukemansa. Pasilassa näköjään ymmärtävät.

        Niin voi olla sitten olla Pasilassa, mutta eräässä muussa paikassa entinen passi vaadittiin luovuttamaan juuri tuohon pykälään vedoten eikä kyseessä ollut tilanne, jossa passinhaltijalla olisi ollut kaksi samanaikaisesti voimassa olevaa passia.


      • Mikäköhän
        hmmmmmmmmm,,, kirjoitti:

        Niin voi olla sitten olla Pasilassa, mutta eräässä muussa paikassa entinen passi vaadittiin luovuttamaan juuri tuohon pykälään vedoten eikä kyseessä ollut tilanne, jossa passinhaltijalla olisi ollut kaksi samanaikaisesti voimassa olevaa passia.

        tämä mystinen 'muu paikka' on? Tiedonjako vaikuttaisi jotenkin luotettavammalta jos ihan laittaisit vaan suoraan nähtäväksi mikä tämä 'muu paikka' on.

        Ymmärrän kyllä tuon voimassa olevan passin luovuttamisen viranomaisille, etenkin jos ei ole olemassa perusteltua syytä kahden passin käyttöön. Mutta entisen, vanhentuneen passin kyllä saa halutessaan pitää, se vain mitätöidään.


      • Anonyymi
        hmmmmmmmmm,,, kirjoitti:

        Niin voi olla sitten olla Pasilassa, mutta eräässä muussa paikassa entinen passi vaadittiin luovuttamaan juuri tuohon pykälään vedoten eikä kyseessä ollut tilanne, jossa passinhaltijalla olisi ollut kaksi samanaikaisesti voimassa olevaa passia.

        HÖPÖ HÖPÖ VANHAN PASSIN VOI PITÄÄ JOS NIIN HALUAA.


      • Anonyymi

        Vuonna 2022 minulla on neljä (4) passia, joista kolme (3) on vanhentuneita. Viimeisimmän olen uusinut 2021. Että se siitä palauttamisesta. Kukaan ei ole edes kysynyt niitä.


    • AYEmerald

      Minulla on kädessäni kaksi punakantista passia joista toisen voimassolo päättyy 2013 ja toisen 2015. Siis kaksi voimassa olevaan passia.

      • en siis usko

        tyhmä kysymys mutta miksi olet hommannut uuden passin kun entinenkin on voimassa vielä ...? Minun mielestä sinä valehtelet sillä näin ei yleensä toimita vaan passi uusitaan n. 6 kk ennen loppua.


      • Anonyymi

        ... mutta kahden eri henkilön passeja.


    • selvitys???

      Poliisi kirjoittaa nettisivuillaan poliisi.fi seuraavaa:

      "Voimassa olevia passeja voi olla henkilöllä kerrallaan vain yksi. Kun uusi passi luovutetaan, aikaisemman passin voimassaolo päättyy. Hakijan on luovutettava vanha passi viranomaiselle mitätöitäväksi ja hävitettäväksi viimeistään uutta passia noudettaessa (tai vaihtoehtoisesti ennen kuin se postitetaan). Jos edellinen, voimassaoleva passi ei ole hakijan hallussa, on passin katoamisesta esitettävä riittävä selvitys."

      Aika jännä, että teillä voi olla useampia ja ennenkaikkea voimassaolevia passeja hallussa!

      • POLKOVNIK

        SILLÄ ON VENÄJÄN PASSI


    • Leijona

      Ei se ole jännää, vaan ihan tarpeellista runsaan matkustelun ja viisumien johdosta. En ole ainoa jolla on rinnakkaispassi...

      • jännää se on...

        No miksi poliisi valehtelee?


      • höpö höpö

        mitä silti tekee rinnakkaispassilla? Kyllä se yhdellä passilla onnistuu ihan hyvin myös.


    • Epätasaista

      Onko aiemmin myönnetyn passin sivut täynnä? Muuten en ymmärrä, miksi tarvitaan kaksi passia, vaikka paljon matkustelee.

      Kaartissa minulta revittiin vanhasta, jo vanhentuneesta passista kuvasivu irti, mutta sisäsivut sain pitää Venäjän viisumien takia. Jonossa edelläni ollut ei saanut vanhaa passia ollenkaan pyynnöistä huolimatta.

      On jännää.

      • kuka valehtelee

        Juuri näin! Et todellakaan saa pitää kahta passia. Et edes vaikka sinulla olisi diplomaattipassi.


    • Leijona

      Näille sivuille on ominaista se asenne että se asia mihin ei itse ole elämässään törnännyt ei voi olla totta tai mahdollista.

      Mielestäni näiden sivujen yksi tarkoitus on jakaa sellaista tietoa niistä kiinnostuneille jotka saattavat tietoa tarvita kun ei itsellään vielä ole ollut sitä kokemusta. Opitaan toinen toisilta.
      --------------------------------

      Rinnakkaispassia saattaa tarvita ainakin kahdesta eri syystä:
      - Olet toisella ulkomaanmatkalla sinä aikana kun seuraava (työ)matkasi vahvistuu. Olet etukäteen täyttänyt viisumi kaavakkeet, kutsut ym. tarvittavat asiapaperit ja toimittanut ne toisen passin kanssa esim: luotettavalle matkatoimistolle, joka seuraavan matkan varmistuttua hoitaa puolestasi viisumin hakemisen. Edellisen ja seuraavan matkan välissä saattaa olla vain päivä tai viikonloppu, jolloin viisuminhakeminen ei onnistu. Tämä ei onnistu ellei ole toista rinnakaispassi.
      - toinen tarve saattaa tulla tilanteessa jossa passisassi on esim: Saudien, Irakin, Egyptin jne. leimat ja aikomuksesi mennä jenkkeihin. Näillä passinleimoilla saattaa maahantulokuulustelu kestää turhan kauan ja pahimmassa tapauksessa pääset jatkamaan matkaa takaisin kotimaahan seuraavalla koneella. Ei kannata kaivaa verta nenästä.

      Rinnakkaispassin saa kuka tahansa, joka perustelee sen olevan tarpeen. Edellämainitissa tapauksissa rinnakkaispassi on tarpeellinen.

      • Kaartin poliisimies

        Ei pidä paikkaansa, vaikka kuinka yrität keksiä. Suomessa ei vaan yksinkertaisesti onnistu!!!! Ihmisellä ei saa olla kahta voimassaolevaa passia. Jos hakee passia, on vanha passi annettava pois tai tehtävä perusteltu selvitys jos passi on kadonnut tai varastettu. Viisumien takia et saa rinnakkaispassia. Etkä varsinkaan välttääksesi leimoja. Et todellakaan!!! Mutta hyvä yritys, ei siinä mitään.


    • t

      Arean tiedote keväältä 2011 ainakin kehottaa hankkimaan rinnakkaispassin Venäjälle viisumiruuhkan vuoksi. Väliaikainen/tilapäinen passi voidaan myöntää vuodeksi. Näin ainakin polliisin sivuilta löydettyä..Rinnakkaispassin nimellä ei kyllä mitään löytynyt.

    • 2 passia

      Kyllä saa, tarvin passin työmatkoille ja samalla piti lähettää passi viisumia varten konsulaattiin, piti hakea uusi passi.

    • Leijona

      Täällä näköjään taas ne joilla ei ole sitä rinnakaispassia väittävät ettei sitä saa kn ei kerran itsellään ole...

      Jatkakaa väittelyä keskenänne, minun osaltani tämä keskustelu loppuu tähän koska ei johda muuhun kun eipäs-juupas tianteeseen eikä rakentavasta keskustelusta ole tietoakaan...

    • masa

      Muutamia vuosia sitten minulle myönnettiin vuoden voimassaoleva rinnakkaispassi juuri tuon viisuminhakuongelman takia (passi pari viikkoa kerrallaan X-maan konsulaatissa). Olen valtion virkamies ja työnantajan lausunnon perusteella rinnakkaispassi minulle myönnettiin. Molemmat passit olivat minulla hallussa samanaikaisesti.

      En tiedä mikä on tilanne vuonna 2012, koska enää minulla ei ole ko. menettelyyn tarvetta.

    • VilleT

      Hirveetä sontaa täällä laaditaan. Minulla on myös kaksi passia. Toinen on 10v passi vuodelta 2005 ja toinen 5v passi vuodelta 2008. Matkustan usein ja pitkiä aikoja ulkomailla työkseni, jota varten 5v rinnakkaispassi on haettu ja myönnetty juuri siitä syystä, että joidenkin maiden viisumin haku käsittelyajat ovat pitkiä. Tästä syystä matkustaminen tuona aikana ei ole mahdollista. Nyt juuri ole hakemassa uutta rinnakkaispassia poliisilta, sillä rinnakkaispassin sivut on viittä vaille täynnä, sekä sen voimassaoloaikaa on jäljellä juurikin tuo 6kk. Useisiin maihin matkustaakseen, vaaditaan passilta vähintään 3/6kk voimassaoloaikaa. Voisin liitteeksi pistää passeistani kuvat tänne, mutta en ole idiootti. Tsemppiä teille harhaluuloisille ja kateellisille.

    • Jamal666

      :D hyi teitä hävetkää typerät juntit, jotka ette tiedä, että on täysin mahdollista pitää 2 passia :p ....kävin juuri hakemassa päälekkäisen passin Jkl:n poliisiasemalta :p Se mitä teillä ei oo voi olla muilla....kaartin poliisimies :D :D

    • KostasKiriloookkos

      Minulla oli tuossa 2010 - 2015 rinnakkaispassi varsinaisen passin rinnalla käytössä, ja nyt on taas tarkoitus hakea uusi rinnakkaispassi nykyisen olemassa olevan passin lisäksi (jatkuvan maailmalla matkailun takia).
      Yritin etsiä poliisin sivulta, ja Googlaamalla, mutta ei tunnu olevan poliisin sivulla yhtään mitään asiasta, eikä Googlekaan tiedä:
      Oliko se niin että rinnakkaispassin voimassaolo vastasi varsinaisen passin voimassaoloa, vai voiko niitä "limitellä"?

    • reissariduunari

      Ihan normaalia olla monta passia, itse haen juuri kolmatta, joillain kollegoillani on jopa 5 kpl.
      Tarve tulee juuri siitä, että kun matkustaa jatkuvasti ja lyhyellä varoitusajalla, ei pysty luopumaan passista lähettääkseen sen moneksi viikoksi viisumibyrokratian rattaisiin.
      Meillä tämä onnistuu viemällä poliisille työnantajan leimaaman lapun, jossa perustellaan monen passin tarve.
      Myös niitä vanhentuneita lojuu pöytälaatikossa.

    • matkasuunnitteilla

      Vanha aloitus ja säännöt muuttuu..Passin voimassaolo alkaa passin myöntämispäivästä. Hakemuksen voi tehdä sähköisesti mikäli on alle 6v. tehty sormenjälkitunnistus. Vanha passi jää itselle. Vanhalla passilla voi hakea esim. Ärrältä uuden passin. Menee yleensä muutama päivä..ellei ole joku sesonkiaika, jolloin passeja haetaan enemmän, esim. lomien alku, heinäkuu..

    • Anonyymi

      Aloittaja kirjoitti kysymyksensä ainakin oikeaan kategoriaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe