Haluatko parantua?

parantunut7v

Haluaisin kysyä kaikilta teiltä masentuneilta ja toivoisin, että vastaatte rehellisesti.

Haluatteko te parantua masennuksesta?

Tiedän että moni varmasti haluaa vastata "tottakai" mutta niin monesti näkee käyttäytymistä, mikä on päinvastainen. Asialle ei tehdä mitään.

104

3917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kroonikko_

      Käyn jatkuvasti kamppailua itseäni kanssa siitä, haluanko parantua vai en. Olen parikymppinen ja olen ollut masentunut mahdollisesti jo ala-asteella. Masennus on niin suuri osa minua, etten ehkä edes uskalla luopua siitä. En yhtään tiedä, millainen ihminen olisin ilman masennusta ja persoonallisuushäiriöitä. Välillä olen esim. kieltäytynyt käyttämästä lääkkeitä, koska parantuminen pelottaa ihan liikaa. Nyt olen onneksi päässyt terapiaan, jossa ymmärretään, kuinka pelottavaa parantuminen voi olla.

      • muutos kannattaa

        Ymmärän sinua. Pelottaako jotkain alitajuisesti se, että joutuu kohtaamaan "totuuden" alitajunnanssa piileskelevät luurangot. Se vaatii kipeiden asioiden kohtaamista, kipua, kasvua, luopumista ... Onneksi tuo prosessi ei tapahdu hetkessä ja persoonallisuuden ja psyyken muutokseen saa tottua pikku hiljaa. Eikö se kuitenkin kannata jos palkintona on edessä vuosikymmeniä vapaata ja onnellista elämää?
        Hyvästä kannattaa maksaa?


      • kroonikko_
        muutos kannattaa kirjoitti:

        Ymmärän sinua. Pelottaako jotkain alitajuisesti se, että joutuu kohtaamaan "totuuden" alitajunnanssa piileskelevät luurangot. Se vaatii kipeiden asioiden kohtaamista, kipua, kasvua, luopumista ... Onneksi tuo prosessi ei tapahdu hetkessä ja persoonallisuuden ja psyyken muutokseen saa tottua pikku hiljaa. Eikö se kuitenkin kannata jos palkintona on edessä vuosikymmeniä vapaata ja onnellista elämää?
        Hyvästä kannattaa maksaa?

        Pelkään toki prosessia, joka on käytävä läpi, että voin parantua. Uskon, että olen liian heikko selviytymään siitä. Onnellisuus on sana, joka ei kuulu elämääni. Minulla ei ole mitään unelmia enkä osaa kuvitella tulevaisuuttani muutamaa kuukautta pidemmälle. Jestas sentään, olen käynyt hoidossa yli viisi vuotta ja olen edelleen tässä pisteessä.

        Kuulin kerran sanonnan: "Parempi tuttu helvetti kuin tuntematon paratiisi." Se on niin totta.


    • mustaaurinkonousee

      Kyllä itse ainakin haluaisin! Välillä tulee vaan ihan yhtäkkiä ennalta arvaamatta sellainen musta hetki että kaikki vaan näyttää todella synkältä ja itsetunto- ja arvostus on pohjamudissa. Näitä hetkiä vaan tulee, ja niitä en saa pois, vaikka syön lääkkeitä, käyn lenkillä, en käytä alkoholia jne. Ne yllättävät itsenikin usein täysin ja silloin tiedän etten ole kunnossa enkä parantunut :/

    • ek3890

      Pakko vastata, että tottakai haluan parantua. Vaikea masennus on todella raskas sairaus. Ja olen koittanut jo kaikkea masennuksesta eroon pääsemiseksi. Lääkkeitä, terapiaa, psykologikäyntejä, nyt sairaalassa on tullut oltua jo melkein vuosi, seuraavaksi kokeillaan taas hoitaa tätä avopuolen mahdollisuuksilla. Ehkä tämä ei parane ikinä. Asiat on käsitelty, lääkkeet syöty, mutta tämä on pysyvää. Eikä tässä mikään "ajattelisit vain positiivisesti asioista" auta. Kokeillaan sitten sitä "iän myötä" parantumista.

    • ihme ihmettelyä?

      Olen sairastanut masennusta kymmenen vuotta, pyrkien parantumaan ja käyden jos jonkinlaisessa hoidossa, tehden jos jonkinlaisia toimenpiteitä, välillä väsyen turhaan yrittämiseen. Nyt minusta tuntuu, etten enää jaksa, ja aion tappaa itseni.

      Terveiden ihmisten ja kaiken maailman neuvojenjakelijoiden olisi syytä ymmärtää, että itsetuhoinen käyttäytyminen tai se, että "asioille ei tehdä mitään", eivät ole mitään haluttomuutta parantua tai laiskuutta vaan itse masennuksen tyypillisimpiä oireita.

      Avaajan kysymyksen luettua on itseni jotenkin vaikea edes uskoa, että hän olisi ollut joskus masentunut ja parantunut siitä. Jos tuota "parantumiseen halutonta käyttäytymistä" joku ihmettelee, niin onko ko. henkilöllä silloin oikeasti mitään kokemusta masennuksesta? Tai ehkä se masennushelvetin todellisuus on päässyt parannuttua jo kokonaan unohtumaan?

      • parantunut7v

        Olen itse käynyt vakavan masennuksen itsemurhayrituksen kautta, kesti noin 7v.

        Itselläni varsinkin nuorempana, näin jälkeenpäin ajateltuna en tainnut edes haluta parantua. Jotenkin se asenne, että kun oli kohdeltu huonosti lapsena, sai aina murehtia sitä, oli jotenkin... en tiedä, turvallista. Jotenkin halusin korostaa sitä että tämä oli oikea persoonallisuuteni, että se iloinen minä joka joskus oli ollut siellä, oli vaan pelkkää feikkausta.

        Tätä kesti pitkän aikaa, kunnes eräänä päivänä, noin vuosi sitten jotenkin.. havahduin. Olin käynyt terapiassa, syönyt varmasti yli 10 eri lääkettä, mukaanlukien myös unilääkkeet ja ahdistukseen tarkoitettuja rauhoittavia. Tajusin että vaikka kävin näissä hoidoissa, en siltikään oikeasti edes halunnut parantua. Istuin kaiket päivät kotona, olin paljon koneella, söin miten söin.. liikuin ja laihdutin toki välillä, mutta en koskaan pidemmän päälle välittänyt itsetäni, vaan oli helpompi vain olla.

        Tuon havahduksen jälkeen rupesin oikeasti haluamaan parantumista. Kävin pitkiä keskusteluja itseni kanssa siitä, mikä menneisyydessä harmitti ja lopulta pääsin niistä jotenkin irti, en osaa sanoa miten, mutta jotenkin vain... ne eivät enää harmita, huono menneisyyteni on toki yhä harmillinen asia, mutta se ei enää vaikuta nykyhetkeeni.

        Siksi ajattelin tänne kirjoittaa kysyäkseni ihmisiltä, haluavatko he todella parantua, koska minä en aikoinaan halunnut, vaikka luulin haluavani. Nyt olen ollut ilman masennuslääkkeitä, rauhottavia ja unilääkkeitä jo melko pitkään ja se iloinen minä, jota luulin feikiksi luonteekseni on tulossa takaisin. Ei se luonteenpiirre joka minulla oli ollut mitään feikkaamista aikoinaan, vaan silloin masennus, sairaus, oli saaanut minut niin uskomaan.


      • Terapiatapaus
        parantunut7v kirjoitti:

        Olen itse käynyt vakavan masennuksen itsemurhayrituksen kautta, kesti noin 7v.

        Itselläni varsinkin nuorempana, näin jälkeenpäin ajateltuna en tainnut edes haluta parantua. Jotenkin se asenne, että kun oli kohdeltu huonosti lapsena, sai aina murehtia sitä, oli jotenkin... en tiedä, turvallista. Jotenkin halusin korostaa sitä että tämä oli oikea persoonallisuuteni, että se iloinen minä joka joskus oli ollut siellä, oli vaan pelkkää feikkausta.

        Tätä kesti pitkän aikaa, kunnes eräänä päivänä, noin vuosi sitten jotenkin.. havahduin. Olin käynyt terapiassa, syönyt varmasti yli 10 eri lääkettä, mukaanlukien myös unilääkkeet ja ahdistukseen tarkoitettuja rauhoittavia. Tajusin että vaikka kävin näissä hoidoissa, en siltikään oikeasti edes halunnut parantua. Istuin kaiket päivät kotona, olin paljon koneella, söin miten söin.. liikuin ja laihdutin toki välillä, mutta en koskaan pidemmän päälle välittänyt itsetäni, vaan oli helpompi vain olla.

        Tuon havahduksen jälkeen rupesin oikeasti haluamaan parantumista. Kävin pitkiä keskusteluja itseni kanssa siitä, mikä menneisyydessä harmitti ja lopulta pääsin niistä jotenkin irti, en osaa sanoa miten, mutta jotenkin vain... ne eivät enää harmita, huono menneisyyteni on toki yhä harmillinen asia, mutta se ei enää vaikuta nykyhetkeeni.

        Siksi ajattelin tänne kirjoittaa kysyäkseni ihmisiltä, haluavatko he todella parantua, koska minä en aikoinaan halunnut, vaikka luulin haluavani. Nyt olen ollut ilman masennuslääkkeitä, rauhottavia ja unilääkkeitä jo melko pitkään ja se iloinen minä, jota luulin feikiksi luonteekseni on tulossa takaisin. Ei se luonteenpiirre joka minulla oli ollut mitään feikkaamista aikoinaan, vaan silloin masennus, sairaus, oli saaanut minut niin uskomaan.

        Kauhiasti hämmästelen näitä "päätin parantua" juttuja.

        Jos kliininen masennus lähtee pelkällä päätöksellä, niin ei mitään hoitoja ja kuntoutusta tarvita tai sitten asianomainen ei ole ollut oikeasti kliinisesti masentunut, vaan hänellä on ollut vain ekstistentialistinen elämän angsti. Itsareitahan tehdään ja yritetään paljon muistakin syistä kuin masentuneena, sanokoot lääketeollisuus ja THL:n Lönnqvist mitä tahansa.

        Kohti valoa ollaan menossa, mutta ei millään "päätöksellä" vaan pitkäaikaisella kuntoutuksella ja psykoterapialla.


      • parantunut7v
        Terapiatapaus kirjoitti:

        Kauhiasti hämmästelen näitä "päätin parantua" juttuja.

        Jos kliininen masennus lähtee pelkällä päätöksellä, niin ei mitään hoitoja ja kuntoutusta tarvita tai sitten asianomainen ei ole ollut oikeasti kliinisesti masentunut, vaan hänellä on ollut vain ekstistentialistinen elämän angsti. Itsareitahan tehdään ja yritetään paljon muistakin syistä kuin masentuneena, sanokoot lääketeollisuus ja THL:n Lönnqvist mitä tahansa.

        Kohti valoa ollaan menossa, mutta ei millään "päätöksellä" vaan pitkäaikaisella kuntoutuksella ja psykoterapialla.

        Masennusta on kahdenlaista, on fyysistä ja henkistä. Kumpikaan niistä ei ole toistaansa vähempiarvoisempi. Fyysiseen auttavat lääkkeet ja ruokavalio, henkiseen terapiassa käynti ynnämuut.

        Masennus on meidän mieli. Jos me emme havahdu masennuksesta, niin miten muuten paranemme? Minä olin vakavasti masentunut ja osasin jo heti odottaa, että joku tulee sanomaan juuri sitä väitettä, etten olisi mukamas ollut oikeasti masentunut koskaan.

        Minäkin ajattelin ihan samalla aikoinaan kun olin masentunut, ettei ne jotka ovat parantuneet koskaan olleet oikeasti masentuneita, eivät he tiedä mitä minä käyn lävitse, "ei tästä sairaudesta voi noin vaan parantua".

        Enkä minä nyt ihan päättämällä parantunut, vaan kuten sanoin, havahduin vain yksi päivä tilanteeseeni ja siihen, miten vähän olin oikeasti sitä parantumista halunnut. Kuten mainitsin, minä olin itse hoidossa 7v, kävin 2 eri terapeutilla ja psykologilla, käytin yli 10 eri lääkettä, olin monia vuosia kuntoutustuella sairauteni takia.

        Mutta ymmärrän tilanteesi, koska sinä olet luultavasti siinä tilanteessa missä minä olin vuosia sitten. Se on masennus mikä sinut saa ajattelemaan etteivät toiset ole oikeasti olleet masentuneita tai tiedä, mitä sinä käyt tällä hetkellä läpi elämässäsi.


      • 13+10
        Terapiatapaus kirjoitti:

        Kauhiasti hämmästelen näitä "päätin parantua" juttuja.

        Jos kliininen masennus lähtee pelkällä päätöksellä, niin ei mitään hoitoja ja kuntoutusta tarvita tai sitten asianomainen ei ole ollut oikeasti kliinisesti masentunut, vaan hänellä on ollut vain ekstistentialistinen elämän angsti. Itsareitahan tehdään ja yritetään paljon muistakin syistä kuin masentuneena, sanokoot lääketeollisuus ja THL:n Lönnqvist mitä tahansa.

        Kohti valoa ollaan menossa, mutta ei millään "päätöksellä" vaan pitkäaikaisella kuntoutuksella ja psykoterapialla.

        Juu, ja mikäli terapiaa eikä kuntoutusta ole vuosiin saatavilla vaikka todellista tarvetta olisi, on masennus joka tapauksessa ehtinyt kroonistua eikä sitä millään keinoilla ole enää mahdollista parantaa.

        t.Endrogeenisesta kliinisestä masennuksesta 35 v kärsinyt.


      • parantunut7v
        13+10 kirjoitti:

        Juu, ja mikäli terapiaa eikä kuntoutusta ole vuosiin saatavilla vaikka todellista tarvetta olisi, on masennus joka tapauksessa ehtinyt kroonistua eikä sitä millään keinoilla ole enää mahdollista parantaa.

        t.Endrogeenisesta kliinisestä masennuksesta 35 v kärsinyt.

        Mutta eikö se ole aika surullista sanoa ettei mukamas pystyisi? Minä uskon siihen että masentunut kyllä pystyy paranemaan, mutta se lähtee niin paljon omasta itsestään. on muutettava ajatusmaailmaa ja suuntaumuksiaansa, on päästettävä menneestä ylitse, se vaatii aivan valtavasti ponnisteluja ja sinnikkyyttä. Itse suosittelisin lukemaan paljon psykologiaan liittyviä kirjoja, niistä voi olla monille apua. Ja ennen kaikkea olemaan avoimempi ehdotuksille. Tottakai jos apua ei halua, eikä parantua halua, niin ei silloin sille mitään mahda.

        Jos uskoo vahvasti siihen ettei masennus ikinä parane, niin tottakai se ei ikinä parane.


      • Loppu Propagandalle
        parantunut7v kirjoitti:

        Masennusta on kahdenlaista, on fyysistä ja henkistä. Kumpikaan niistä ei ole toistaansa vähempiarvoisempi. Fyysiseen auttavat lääkkeet ja ruokavalio, henkiseen terapiassa käynti ynnämuut.

        Masennus on meidän mieli. Jos me emme havahdu masennuksesta, niin miten muuten paranemme? Minä olin vakavasti masentunut ja osasin jo heti odottaa, että joku tulee sanomaan juuri sitä väitettä, etten olisi mukamas ollut oikeasti masentunut koskaan.

        Minäkin ajattelin ihan samalla aikoinaan kun olin masentunut, ettei ne jotka ovat parantuneet koskaan olleet oikeasti masentuneita, eivät he tiedä mitä minä käyn lävitse, "ei tästä sairaudesta voi noin vaan parantua".

        Enkä minä nyt ihan päättämällä parantunut, vaan kuten sanoin, havahduin vain yksi päivä tilanteeseeni ja siihen, miten vähän olin oikeasti sitä parantumista halunnut. Kuten mainitsin, minä olin itse hoidossa 7v, kävin 2 eri terapeutilla ja psykologilla, käytin yli 10 eri lääkettä, olin monia vuosia kuntoutustuella sairauteni takia.

        Mutta ymmärrän tilanteesi, koska sinä olet luultavasti siinä tilanteessa missä minä olin vuosia sitten. Se on masennus mikä sinut saa ajattelemaan etteivät toiset ole oikeasti olleet masentuneita tai tiedä, mitä sinä käyt tällä hetkellä läpi elämässäsi.

        "Masennusta on kahdenlaista, on fyysistä ja henkistä. Kumpikaan niistä ei ole toistaansa vähempiarvoisempi. Fyysiseen auttavat lääkkeet ja ruokavalio, henkiseen terapiassa käynti ynnämuut."

        Mistähän tämä "totuus" on peräisin?


    • ykxkakaxu

      Muistan itseltänikin pitkän ajan (vuosia), että "halusin parantua", mutta oikeasti asenne ei ollut tarpeeksi syvä. Vasta, kun roikuin täysin epätoivon partaalla, jossa piti valita luovutanko vai en, sain herätyksen, ja aloin oikeasti yrittämään parantumista "kaikin" mahdollisin keinoin. Parannuin. Ei se lopulta mitään taikatemppua vaatinut, vain elämänsä ja ajatustensa täydellistä remonttia.

      Itselläni on epämieluisa mahdollisuus seurata erästä läheistä masentunutta lähietäisyydeltä. Hänestäkin paistaa läpi se, että "haluaa parantua", mutta ei ole oikeasti saanut sitä toivonkipinä, ideaa, miksi pitäisi parantua, miksi haluaisi parantua. Hän on koettanut monia asioita, mutta luovuttaa aivan liian helposti. Syy, että puuttuu se kipinä. Toivottavasti vielä löytyy.

      • parantunut7v

        Hyvä kuulla että muilla on ollut samanlaisia kokemuksia, itse kuvaan sitä juuri "heräämisenä" mutta tarkoitat varmasti tuolla kipinällä samaa.


      • ykxkakaxu
        parantunut7v kirjoitti:

        Hyvä kuulla että muilla on ollut samanlaisia kokemuksia, itse kuvaan sitä juuri "heräämisenä" mutta tarkoitat varmasti tuolla kipinällä samaa.

        Kyllä, kipinällä tarkoitan heräämisen alkusysäystä. Tarvitaan jotain, joka aiheuttaa kipunointia (kipinät sytyttävät), josta lopulta iskee se ahaa! -elämys, herätys, herääminen :)


    • wd

      Haluan kuntoutua , koska masennuksen jälkeen ei "parane" entiselleen, joka oli ennen masennusta. Tavoitteena on hyvin arjessa pärjääminen ja vielä joskus se tulee onnistumaankin.

    • Masennus on kuin kuoppa
      sieltä vain vahvat voi kiivetä ylös
      siinä tarvitsee paljon apua
      ja pienikin vastoinkäyminen tiputtaa takaisin pohjalle

      jotkut eivät usko että sieltä pääsee koskaan pois, mutta minä uskon
      ja minä olen melkein päässyt :) ja halua on kaikki on mahdollista

    • pääräjähtäääää

      Onko masentuneille omaa chattijuttua, haluaisin jonkun kans keskustella asiasta?

    • häiriöinen

      Olen halunnut parantua jo monta vuotta. Joten jos tämä pelkestä halusta olisi kiinni niin parantunut olisin jo. Ei elämä tälläisenä ole elämää.

      On jotenkin niin absurdia kysyä haluaako vaikeasti masentunut ihminen parantua. Ellei sitten ajatella, että ihminen on niin luopunut kaikesta, että edes parantuminen ei enää kiinnosta vaan seuraava vaihe on itsemurha. Siitä olen varma, että kukaan ei halua vaikean masennuksen kanssa elää.

    • häiriöinen

      Ykxkakaxu kirjoitti "Muistan itseltänikin pitkän ajan (vuosia), että "halusin parantua", mutta oikeasti asenne ei ollut tarpeeksi syvä. Vasta, kun roikuin täysin epätoivon partaalla, jossa piti valita luovutanko vai en, sain herätyksen, ja aloin oikeasti yrittämään parantumista "kaikin" mahdollisin keinoin. Parannuin. Ei se lopulta mitään taikatemppua vaatinut, vain elämänsä ja ajatustensa täydellistä remonttia."

      Uskon, että joillekkin ihmisille voi käydäkkin näin, mutta silloin masennuskin on varmasti liittynyt vahvasti heidän henkilökohtaiseen elämäänsä. "Kipinän" myötä he ovat ehkä saaneet käsiteltyä mahdollista traumaa tms. Tästä koko haluatko parantua keskustelusta tulee väkisinkin ainakin rivien välistä hieman sellainen syyllistävä maku. Itse en tästä sen enempää syyllistä, koska tiedän oman haluni. Huoleni koskee lähinnä muita meitä masenentuneita. Masentuneella ihmisellä kun on tapana muutenkin syyllistää itseään. Niin toivottavasti tästä ei nyt tule kenellekkään sellaista oloa, ettei yritä tarpeeksi.

      Faktahan on se, että masennus on sairaus siinä missä syöpä, diabetes, verenpainetauti tai mikä tahanssa fyysinen sairaus. Mielen voimahan on uskomaton sitä ei käy kiistämään, mutta pelkällä tahdolla tai halulla parantua ei kukaan varmasti masennuksesta parannu. Eikä keneltäkään sellaista odotetakkaan. Masennukseen saa hoitoa ja apua aivan kuten muihinkin sairauksiin.

      Kirjoitan tätä siksi, että itse muistan sairauteni alkuvaiheessa käyneeni paljon sellaisia syyllisyydentunteita läpi, että jos en parane siksi kun en tahdo parantua riittävästi. En haluaisi, että tästä viestiketjusta syntyy kenellekkään muulle sellaisia syyllisyyksiä. Masennus on raskas sairaus ilman syyllisyydentunnettakin. Toisaalta haluan myös muutenkin estää piennenkin sellaisen ajatusmaailman syntyä, että masennuksesta pitää parantua tahdon voimalla. Sehän ei lainkaan ole totta. Masennukseen pitää ja on oikeus hakea apua. Masentunut ei myöskään mielestäni voi luovuttaa liian helpolla. Masentuneella ihmisellä ei välttämättä ole voimavaroja tehdä asioita samalla tavalla kuten "terveellä".

      • parantunut7v

        Aloituksessani ei ollut tarkoitus syyllistää ketään, vaikka omasta kokemuksesta (ja siitä mitä tunnen ihmisiä) masentuneet myös usein syyttävät muita, varsinkin menneisyydessä tapahtuvien asioiden takana ja he takertuvat niihin. Kirjoitin jo toiseen kommenttiin siitä, että masennusta on kahta erilaista, fyysistä ja henkistä. Jos lääkeet tai ruokavalio auttavat masennukseen, tällöin sairaus on fyysinen, jos taas puhuminen auttaa, silloin se on henkinen.

        Masentuneella toki ei ole voimavaroja tehdä asioita niinkuin terveellä on ja se on ihan totta, mutta siihen masentuneeseen tilaan jämähtää.

        Tarkoitukseni tälle aloitukselle oli yksinkertaisesti saada masentuneet puhumaan ja ehkä myös muita, parantuneita mukaan keskusteluun siitä millaista on parantua ja millainen se halu parantumiseen tulee olla, jotta kykenisi ottamaan sen ensimmäisen askeleen parantumista kohden. Osittain jopa toivoisin ihmisten ehkä saavan sen heräämisen jonka minä koin aikoinaan, mikä johti siihen että rupesin oikeasti pinnistelemään sitä parannusta kohti. Tein kaikkeni jotta parantuisin, ihan kaiken.

        Mielestäni on väärin puhua tavalla, että masentunut ei koskaan parantuisi, koska tuntuu että täällä on sellainen asenne. Minusta masentuneita pitäisi muistuttaa, ettei tämä ole ikuista, että jos he vain löytävät sen syyn omaan tilanteeseensa, he voivat parantua ja olla taas "normaaleja".


      • ykxkakaxu

        Niin, en ainakaan tarkoittanut syyllistää ketään, ettei ole tarpeeksi tahdonvoimaa. Uskon kuitenkin omien kokemuksieni pohjalta, että masentunut tarvitsee "herätyksen", parantuakseen kunnolla. Ehkä herätys tulee terapiassa, lääkkeillä, kukin tavallaan. Mielestäni se kuitenkin tarvitaan, tuli sitten vähitellen tai salamannopeasti. Masennus ei parane, jos ajatusmallit eivät muutu (jollei sitten johdu ravinnosta, kilpirauhasesta yms).

        Vertaisin "herännyttä" ihmiseen, joka tajuaa olevansa kuoleman vaarassa. Tällöin ihminen virittyy äärimmilleen ja yleensä taistelee olemassa olostaan kaikin mahdollisin keinoin. Saattaa yltää yli-inhimillisiin suorituksiin.

        Itselle kävi näin, punnitsin epätoivon partaalla kuoleman ja elämän väliltä. Koin lopulta, että en halua kuolla, vaan elää, kokea uusia asioita, nähdä maailmaa, olinhan vielä todella nuorikin yms. Sain lisää päättäväisyyttä tuosta "rajatilasta" parantaa itseni.

        Ei toki kaikki kuitenkaan reagoi samalla tavalla, osa jähmettyy paikoilleen, osa menee hysteeriseksi, osa luovuttaa jne. Joten taitaa olla kiinni myös jotenkin persoonastakin.


      • Terapiatapaus
        ykxkakaxu kirjoitti:

        Niin, en ainakaan tarkoittanut syyllistää ketään, ettei ole tarpeeksi tahdonvoimaa. Uskon kuitenkin omien kokemuksieni pohjalta, että masentunut tarvitsee "herätyksen", parantuakseen kunnolla. Ehkä herätys tulee terapiassa, lääkkeillä, kukin tavallaan. Mielestäni se kuitenkin tarvitaan, tuli sitten vähitellen tai salamannopeasti. Masennus ei parane, jos ajatusmallit eivät muutu (jollei sitten johdu ravinnosta, kilpirauhasesta yms).

        Vertaisin "herännyttä" ihmiseen, joka tajuaa olevansa kuoleman vaarassa. Tällöin ihminen virittyy äärimmilleen ja yleensä taistelee olemassa olostaan kaikin mahdollisin keinoin. Saattaa yltää yli-inhimillisiin suorituksiin.

        Itselle kävi näin, punnitsin epätoivon partaalla kuoleman ja elämän väliltä. Koin lopulta, että en halua kuolla, vaan elää, kokea uusia asioita, nähdä maailmaa, olinhan vielä todella nuorikin yms. Sain lisää päättäväisyyttä tuosta "rajatilasta" parantaa itseni.

        Ei toki kaikki kuitenkaan reagoi samalla tavalla, osa jähmettyy paikoilleen, osa menee hysteeriseksi, osa luovuttaa jne. Joten taitaa olla kiinni myös jotenkin persoonastakin.

        "Masennus ei parane, jos ajatusmallit eivät muutu (jollei sitten johdu ravinnosta, kilpirauhasesta yms)."

        Tämä on kognitiivisen psykologian näkemys, jota ei ole mitenkään todistettu oikeaksi.

        "Terveeksi itsensä ajatteleminen" on masennusvalmennusta, johon saa ihan vapaasti uskoa ken haluaa.

        Esimerkiksi aivotutkimus on osoittanut, että psykoanalyyttinen psykoterapia vaikuttaa hyvin olennaisesti aivoihin.


    • parrs

      Terveiden ihmisten (puhun nyt siis vaan yleisesti) on aina niin hyvä puhua siitä miten pitäis ottaa vaan itteensä niskasta kiinni ja lähteä ulos, harrastaa jotain, syödä hyvin, hankkia kavereita. Se kun vaan ei ole mitään sellasta, että "tänään mä otan itteeni niskasta kiinni ja tamppaan matot".
      Kun ei vaan jaksa, ei riitä itseluottamus eikä mikään. Ehkä jotenki pelkää että jos ei onnistu, masentuu vaan enemmän.
      Mie haluisin olla terve, mutta en oikeen jaksa yrittää parantua.

    • ek3890

      Oikeastaan... Masennukseni johtuu suurelta osin syrjäytyneisyydestä. Luottamus ihmisiin on mennyt. Olen ollut yksinäinen jo yli kymmenen vuotta, koska en uskalla edes ajatella seurustelun aloittamista, koska kaikenlaiset suhdesotkut ja riidat pahentaisivat jo ennestään vaikeaa masennustani. (Olen pessimisti...)
      Minulla on siis uskalluksen puutetta, mikä estää minua saamasta uusia ystävyyssuhteita. Yhteydet sukulaisiinkin ovat hyvin etäiset.

      Olen luullut olevani onnellinen yksinäisenä, koska sitten mitään pahaa ei voi tapahtua, mutta huomaan kyllä välillä kaipaavani seuraa. Ja yksinäisenä ihmisenä tunnen itseni ihan turhaksi ja hyödyttömäksi. Ikävöin aikoja, kun oli ystävä jonka kanssa jutella ja tehdä kaikkea hauskaa.

      Vastaukseni on vieläkin, että haluan parantua masennuksesta, mutta jotta se onnistuisi, minun pitäisi saada rohkeus ottaa vastaan kohtalon iskut. Ei niihin kuole, nehän vain vahvistavat. Voin syyttää aika paljon itseänikin tästä masennuksesta asenteeni vuoksi, mutta tietysti myös niitäkin ihmisiä jotka tämän aiheuttivat. Mutta en jaksa olla katkera heille.

      Tämä olikin hyvä keskustelun aihe. Laittoi todella ajattelemaan asioita.

      • parantunut7v

        Minusta on hienoa kuulla että sinä kuitenkin ymmärrät asioita, mitkä saattavat olla osasyyllisiä masennukseesi ja sen tajuaminen on varmasti iso askel paranemiseen.

        Itselläni oli myös tuota syrjäytyneisyyttä ja "ihmiskammoa" (siksi rauhoittavat että pääsi kauppaan) mutta onneksi niitä ei enään tarvitse. Sitä vaan tarvitsee niin paljon työtä oman ajatuksien kanssa kunnes pääsee siihen pisteeseen ettei ne ihmiset enää pelota.. tai ettei jopa välitä, vaikka joku tuntematon saattaisi kadulla pahasti sanoa tai että elämässä tulisi pieniä kolhuja.

        Minä uskon että monet ihmiset saisivat sinusta hyvän ystävän ja sinäkin heistä hyviä ystäviä, kunhan vain uskallat pikkuhiljaa ihmisiin jälleen luottamaan. Minä ainakin toivon että jonain päivänä saisit sellaisen pienen rohkeuden kipinän ja lähtisit etsimään itsellesi ystävää. Tsemppiä!


    • oma kokemus

      Kliinisestä depressiosta ei voi parantua koskaan kokonaan.

    • sen sen milla

      jos haluatte parantua masennuksesta,niin paras lääke olisi jos matkustaisitte lähimpään hippie maakuntaan siellä iloiset ihmiset auttavat sinua pääsemään masennuksesta!

    • xxxxxxxxxxxx

      Totta kai jokainen masentunut haluaa parantua. Kysymyksesi on itse asiassa täysin idioottimainen. Yhtä hyvin voit kysyä syöpäpotilaalta, haluaako hän parantua.

    • Kohtalon kysymys

      Tämä oli hyvä kysymys. Oikeasti hyvä kysymys.
      Olen itse ajatellut kysyä samaa useasti, mutta en ole jostain syystä uskaltanut. Tai oikeastaan en ole uskaltanut siitä syystä, että joku masennuksen syövereissä oleva henkilö saisi kysymyksestäni jotain negatiivisia viritteitä.
      Joten, kiitos että sinä uskalsit kysyä.

      Minullakin oli elämässä aika, jolloin masennus mustasi kaiken. Kaiken.
      Kunnes sitten yhtäkkiä havahduin, että estän itse itseäni parantumasta.
      Siinä mustassa ja pimeässä oli jotenkin niin helppoa olla, ei tarvinnut yrittää mitään. Ja jos joku yritti auttaa tai kyseenalaistaa, niin sitten sai vaipua siihen niin "ihanaan" itsesäälin pyörteeseen.

      Minullakin kaikki lähti parempaan siitä hetkestä, kun tajusin, että minun pitää nousta. Itse. Mennä ulos, hankkia itseni väsyneeksi jostain oikeasta ja terveellisesti väsyttävästä asiasta.

      Miksi minä olin masentunut? Niistä samoista syistä kuin kaikki muutkin.
      Ja vaikka sitä ennen selitti kaikella ikävällä kokemallaan, niin todellisuus siitä syystä on se, että itsesääliin oli niin helppoa vaipua. Ja siellä oli niin helppo olla.

      En halua syyllistää ketää lukijaa. Päin vastoin, toivon että voit hyvin.
      Mutta katso itseäsi silmiin, sisällesi. Ja uskalla palata elämään.
      Ei se sittenkään ole niin vaikeaa.

      • xxxxxxxxxxxx

        Kokemasi ei ollut kliininen depressio vaan jotain muuta.

        Kukaan ei halua kontolleen masennusta sen enempää kuin mitään muutakaan tuskaa tuottavaa, voimat vievää, invalidisoivaa sairautta.


      • Kohtalon kysymys
        xxxxxxxxxxxx kirjoitti:

        Kokemasi ei ollut kliininen depressio vaan jotain muuta.

        Kukaan ei halua kontolleen masennusta sen enempää kuin mitään muutakaan tuskaa tuottavaa, voimat vievää, invalidisoivaa sairautta.

        Kiitos vastauksestasi.

        En halua lähteä kilpalaulantaan diagnooseista, tai siitä kuka on eniten masentunut, tai miksi.
        Koska kyse on kuitenkin henkilökohtaisesta, ja individualisesta tilasta ihmisellä.

        Omassa kirjoituksessani halusin vain kiittää aloittajaa hyvästä kysymyksestä ja kertoa oman henkilökohtaisen kokemukseni.

        On aika ironista, että muistan itsekin loukkaantuneeni, kun joku kertoi omasta parantumisestaan. Se oli vähän kuin märkä rätti kasvoilleni silloin.

        Hyvää oloa ja hyvää tulevaisuutta sinulle.


      • parantunut7v
        Kohtalon kysymys kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.

        En halua lähteä kilpalaulantaan diagnooseista, tai siitä kuka on eniten masentunut, tai miksi.
        Koska kyse on kuitenkin henkilökohtaisesta, ja individualisesta tilasta ihmisellä.

        Omassa kirjoituksessani halusin vain kiittää aloittajaa hyvästä kysymyksestä ja kertoa oman henkilökohtaisen kokemukseni.

        On aika ironista, että muistan itsekin loukkaantuneeni, kun joku kertoi omasta parantumisestaan. Se oli vähän kuin märkä rätti kasvoilleni silloin.

        Hyvää oloa ja hyvää tulevaisuutta sinulle.

        Olen samaa mieltä kanssasi. Silloin kun itse olin masentunut, minun ajatukseni heti oli, etteivät ihmiset oikeasti olleet masentuneita jos paranivat, että heillä oli joko teinimasennusta tai että masennus ei oikeasti ollut niin vakava kuin oli diagnisoitu.

        Mutta olenkin jo aiemmin maininnut, noita ajatuksia masentuneelle saa päähän on se masennus. Nuo samat ajatukset kuulee niin monen masentuneen suusta ja kaikkien masentuneiden ajattelutyyli kävelee niin käsikädessä. Se masennus tekee sen negatiivisen asenteen kaikkeen.

        Ongelma masentuneita auttaessa itsekin sen kokeneena on juuri se, että se masennus ei halua parantua. Joten se sairaus tekee kaikkensa jotta sitä sairastava ei parane, saa mieleen paljon negatiivisiä ajatuksia. Silloin jokainen ehdotus kuulostaa kritiikiltä ja syyttävältä, jokainen askel paranemiseen kuulostaa siltä että se veisi kaikki voimat sinusta. Masennus on se, mikä tekee tämän kaiken sinulle ja niin kauan kun masentunut ei ymmärrä sitä, he eivät välttämättä ikinä parane.

        Itse uskon syvästi ettei kukaan täällä, joka on parantunut, halua syyllistää tai satuttaa ketään masentunutta. En minä ainakaan. Minä haluan auttaa, yrittää saada ihmiset ajattelemaan. Koska jos masennuslääkkeet eivät auta, se tarkoittaa että se masennus johtuu täysin siitä mitä teidän mielessä on ja näinollen masentunut pitäisi saada ajattelemaan enemmän ja enemmän itseäänsä, elämäänsä, tilannettaansa, sitä miten hän pystyisi kaikesta pääsemään ylitse. Kukaan muu ei voi sitä ajattelua, itsensä tutkimista ja oppimista tehdä, kuin masentunut itse.


    • häiriöinen

      Parantunut7v kirjoitti aikaisemmin ketjussa, että masennusta on kahdenlaista henkistä ja fyysistä. Teknisesti ottaen masennusta on vain yhdenlaista. Ihmisen henkistä ja fyysistä puolta ei voi erottaa toisistaan. Ihminen on fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kokonaisuus. Kaikki nämä kolme osapuolta vaikuttavat toisiinsa fyysinen vointi psyykkiseen psyykkinen fyysiseen, psyykkinen sosiaaliseen, sosiaalinen fyysiseen jne... Oudosti on myös sanottu, että jos masennuslääkket eivät auta on masennus silloin ihmisen mielestä johtuvaa. Käsittääkseni lääkärien ja terveydenhuollon mielipide on se, että masennus on aivojen kemiallinen toimintahäiriö. Jos lääkkeet eivät auta on ihminen vain lääkeresistenssi tapaus. Tottakai masennuksessa on myös kysymys ihmisen mielestä, mutta myös aivojen kemiallisesta toiminnasta. Nekin kun kulkevat käsi kädessä. Asiaa ei voi mustavalkoistaa, että kyseessä on vain jompi kumpi.

      Mielen voimasta on tehty useita tutkimuksia ja sen on todettu olevan uskomattoman voimakas. Yleisimmät tutkimukset liittynevät placebo vaikutukseen, joka sinänsä jo kertonee mielen uskomattomasta voimasta. Koska esimerkiksi masennuslääkkeiden placebo tehohan on hyvin voimakas joillain potilailla. Silloinhan on kyse siitä, että ihminen uskoo omaan paranemiseensa. Tällöin myös todennäköisesti aivojen mielihyvää tuottavavien välittäjäaineiden pitoisuudet nousevat, joten tässä on kyse mielestä sekä aivokemiasta.

      Uskon sen, että aloittajalle yms. muilla ei ole tarkoitus syyllistää ketään, mutta siltikin ketjusta vaan saa sellaisen "ota itseäsi niskasta kiinni" kuvan. Sille en voi mitään vaikka miten päin yritän ketjua lukea. Tottakai parantumiseen pitää olla jonkinlainen halu ja motivaatio, mutta aina sekään ei riitä. Omalla kohdallani ei ainakaan. Minä kuulun siihen lääkeresistenssiin ryhmään olen saanut myös sähköhoitoa. Teen kovasti työtä mieleni kanssa käyn Dialektisessa käyttäytymisterapiassa sekä näen lääkäriäni terapiasuhtene muodossa. Todella siis muokkaan ajatusmaailmaani. Siltikään minun masennukseni ei päästä otettaan irti.

      En ymmärrä miksi masentunut tarvitsi herätyksen saadakseen todellisen haluan parantua. Anteeksi vaan mutta kuka haluaa elää tälläisessa paskassa. Kyllä tästä haluaa ulos ilman herätyksiäkin. Suurin toiveeni on se, että voisin joku päivä elää normaalia elämää ja teen todella töitä sen eteen. Enkä koskaan ole saanut minkäänlaista herätystä. Halua parantua on tullut ihan luontaisesti. Ei syöpää sairastava ihminenkään tarvitse herätystä saadakseen halun parantua. Kaikki ne vuodet jotka olen viettänyt sairaalassa en koskaan kohdannut ihmistä joka ei olisi halunnut parantua. En koskaan kokenut, että se halua ei olisi ollut tarpeeksi vahva.

      Yhteiskunta vaan ei aina tarjoa parasta mahdollista tukea parantumiseen.

      • masentunutmonesti

        Tottakai tästä masennuksen tuskaisesta ja ahdistavasta olotilasta haluaa toipua,
        ei oo vaihtoehtoa, jos haluaa elää. ...


      • parantunut7v

        En tarkoittanut että masennusta olisi vain jompaa kumpaa, joko fyysistä tai henkistä, niitä voi olla jompaa kumpaa tai kumpaakin yhdessä. Mutta kun rupeamme katsomaan ihan lääketieteelliesesti, masennuslääkkeethän tarkoittavat sitä, että aivoissasi on toimintahäiriö, mikä yleisemmin aiheuttaa sen, ettei kehosi tuota tarvitsevaa määrää serotoniinia (tai vastaavaa, en nyt varma menikö nimi oikein) ja tästä syystä masentuneille syötetään kyseistä lääkettä jotta keho saisi tarpeeksi tätä välittäjäainetta.

        Näinollen, jos masennus johtuisi yksinomaan vain tästä puutostilasta, silloin masennus johtuu fyysisestä ominaisuudesta minkä tulisi korjaantua lääkkeiden oton jälkeen. Toinen fyysinen mikä voi olla myös, on huono ruokavalio, mikä johtaa siihen että, että mieliala pysyy masentuneena ja ankeana. Kun keho on jatkuvasti puutostilassa, on mahdotonta tuntea olonsa hyväksi kovinkaan pitkään.

        Jos nämä kaksi eivät kumpikaan auta, silloin masennus johtuu henkisestä puolesta. Ja tällöin sitä henkistä puolta tulisi mahdollisimman paljon yrittää tutkia ja pohtia, jotta se oikea tie löytyisi.

        Näitä kumpaakin varmasti on, varsinkin kun masentunut ei kiinnitä huomiotaansa kehonsa hyvinvointiin, näinollen ruokavaliot monesti ovat todella huonossa kunnossa ja masennus vain pahenee.

        Täällä oli hyvä kommentti siitä ettei masennus, tai puhumatta tämä topiikki ole sitä varten että kilpailisimme siitä kuka on käynyt huonoimman elämän ja kenen masennus on se pahin. Tämän tarkoitus on saada ihmiset ajattelemaan. Ja kuten itse kirjoitin, minäkin luulin haluavani aikoinaan parantua, minäkin kävin sairaalassa ja söin lääkkeitä ja kävin puhumassa.. mutta vaikka tein näitä kaikkia, oma ajatusmaailmani ja miten näin asiat pysyi samana. Vasta kun heräsin niin aloin parantumaan.

        Ja taisin vielä aikaisemmin kirjoittaa, että masennus on juuri sitä että kaikki ehdotukset mitä masentuneille annetaan otetaan heti todella negatiivisenä, juuri tuo "niskasta kiinni" kommenttisi.

        Ja tottakai masentunut ei halua olla masentunut, en minäkään aikoinaan halunnut olla. Mutta samaan aikaan, sitä oli sellaisessa... tilassa, mikä oli turvallista. Ja siihen masentuneeseen turvaan jämähtää.

        Itse en tosin koskaan ole ymmärtänyt vertauskuvaa syöpään. Mielestäni syöpää ja masennusta ei voi verrata toisiinsa. Ainoastaan vertauskuvan voin ymmärtää osittain silloin, jos kyse on tosiaankin aivoista johtuvasta epähäiriöstä jossa aivot eivät tuota tarpeeksi niitä välittäjäaineita. Tällöin ihminen joutuu syömään masennuslääkkeitä koko loppuikänsä jotta pysyy toimintakykyisenä.

        Saanko kysyä, miksi sinä olet masentunut? Mistä uskot masennuksesi johtuvan?


      • 18+15

        Hienosti kirjoitettu.
        t.krooninen masennus 35v


      • 18+15
        18+15 kirjoitti:

        Hienosti kirjoitettu.
        t.krooninen masennus 35v

        Viesti oli osoitettu siis nimimerkille "häiriöinen".


      • Latvainvalidi
        parantunut7v kirjoitti:

        En tarkoittanut että masennusta olisi vain jompaa kumpaa, joko fyysistä tai henkistä, niitä voi olla jompaa kumpaa tai kumpaakin yhdessä. Mutta kun rupeamme katsomaan ihan lääketieteelliesesti, masennuslääkkeethän tarkoittavat sitä, että aivoissasi on toimintahäiriö, mikä yleisemmin aiheuttaa sen, ettei kehosi tuota tarvitsevaa määrää serotoniinia (tai vastaavaa, en nyt varma menikö nimi oikein) ja tästä syystä masentuneille syötetään kyseistä lääkettä jotta keho saisi tarpeeksi tätä välittäjäainetta.

        Näinollen, jos masennus johtuisi yksinomaan vain tästä puutostilasta, silloin masennus johtuu fyysisestä ominaisuudesta minkä tulisi korjaantua lääkkeiden oton jälkeen. Toinen fyysinen mikä voi olla myös, on huono ruokavalio, mikä johtaa siihen että, että mieliala pysyy masentuneena ja ankeana. Kun keho on jatkuvasti puutostilassa, on mahdotonta tuntea olonsa hyväksi kovinkaan pitkään.

        Jos nämä kaksi eivät kumpikaan auta, silloin masennus johtuu henkisestä puolesta. Ja tällöin sitä henkistä puolta tulisi mahdollisimman paljon yrittää tutkia ja pohtia, jotta se oikea tie löytyisi.

        Näitä kumpaakin varmasti on, varsinkin kun masentunut ei kiinnitä huomiotaansa kehonsa hyvinvointiin, näinollen ruokavaliot monesti ovat todella huonossa kunnossa ja masennus vain pahenee.

        Täällä oli hyvä kommentti siitä ettei masennus, tai puhumatta tämä topiikki ole sitä varten että kilpailisimme siitä kuka on käynyt huonoimman elämän ja kenen masennus on se pahin. Tämän tarkoitus on saada ihmiset ajattelemaan. Ja kuten itse kirjoitin, minäkin luulin haluavani aikoinaan parantua, minäkin kävin sairaalassa ja söin lääkkeitä ja kävin puhumassa.. mutta vaikka tein näitä kaikkia, oma ajatusmaailmani ja miten näin asiat pysyi samana. Vasta kun heräsin niin aloin parantumaan.

        Ja taisin vielä aikaisemmin kirjoittaa, että masennus on juuri sitä että kaikki ehdotukset mitä masentuneille annetaan otetaan heti todella negatiivisenä, juuri tuo "niskasta kiinni" kommenttisi.

        Ja tottakai masentunut ei halua olla masentunut, en minäkään aikoinaan halunnut olla. Mutta samaan aikaan, sitä oli sellaisessa... tilassa, mikä oli turvallista. Ja siihen masentuneeseen turvaan jämähtää.

        Itse en tosin koskaan ole ymmärtänyt vertauskuvaa syöpään. Mielestäni syöpää ja masennusta ei voi verrata toisiinsa. Ainoastaan vertauskuvan voin ymmärtää osittain silloin, jos kyse on tosiaankin aivoista johtuvasta epähäiriöstä jossa aivot eivät tuota tarpeeksi niitä välittäjäaineita. Tällöin ihminen joutuu syömään masennuslääkkeitä koko loppuikänsä jotta pysyy toimintakykyisenä.

        Saanko kysyä, miksi sinä olet masentunut? Mistä uskot masennuksesi johtuvan?

        Voi luoja tätä "positiivisen ajattelun" masennusvalmennuksen saarnaamista.

        Miksi sinä nim. parantunut7v täälä saarnaat jotain ideologista "ajattelun muutosta".

        Jos masennus on ajattelun ongelma, niin kyllä se on helvetin helppoa hoitaa.

        Siitä ei ole mitään näyttöä, että asia olisi niin.

        Jos sinä olet selvinnyt elämäsi alhosta jolllain positiivisella ajattelulla ja omavalmennuksella niin miksi kuvittelet että oikeasti kliinisesti masentuneet toipuisivat tuolla valmennuksella?

        Hitonmoista ylimielisyyttä kliinisesti vakavasti masentuneita kohtaan, joiden elämä on ollut/on yhtä helvettiä.

        Vai provoiletko vaan ihan huviksesi?


    • häiriöinen

      Olen edelleenkin sitä mieltä, että fyysistä ja henkistä masennusta ei voi erottaa. Ei ole olemassa fyysistä masennusta tai henkistä masennusta. Kysymys on aina molemmista yhtäaikaa. Edelleenkin jos lääkkeet eivät toimi se ei tarkoita sitä, että ihmisen aivoissa ei olisi toimintahäiriötä. On vain olemassa ihmisiä jotka ovat ns. lääkeresistenssejä toisin sanoen heillä ei vain lääkkeet toimi. Ihmisen kehossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tätä yritin epätoivoisesti edellisessä kirjoituksessani selvittää.

      Minä katson asiaa paljonkin lääketieteelliseltä puolelta, koska minulla on terveydenhuoltoalankoulutus. Ammattini on henkilökohtainen asianani ja sitä en aio tässä mainita lääkäri en ole. Sen verran voin sanoa. Sitä tuskin kukaan edes epäilee.

      Tiedätkö mitä on dialektinen käyttäymisterapia se on nimeonmaan käyttäymismallien uudellen opettelelmista. Väittäisin, että missään muussa terapiassa ihminen ei joudu menemään niin syvälle omaan päänsä sisään kuin siinä. Olen läpi käynyt neljä vuotta psykodynaamista terapiaa. Sen koin aika turhaksi. Mutta DKT on nimenomaan uusien ajatusmallien etsimistä. Pois siitä turvallisesta tilasta mistä sinä puhut. Olen varmasti ihmisenä muuttunut enemmän viimeisen kahden vuoden aikana kuin viimeisen kymmenen vuoden aikana, mutta masentunut olen edelleen.

      Vertauskuva syöpään tulee siitä, että haluan masennusta pidettävän samalla tavalla puhtaasti sairautena kuin syöpää. Ei kukaan kysy mistä uskot syöpäsi johtuvan. Masennus on sairaus ei sille välttämättä tarvi olla erityistä syytä mistä se johtuu. Toisilla se voi puhjeta menetyksestä suru muuttuukin masennukseksi, mutta siihen voi myös vain sairastua ilman sen kummempaa syytä. No takaisin siihen mistä minun masennukseni johtuu, minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö uskon, että sen tuottamat ongelmat ovat keskeisin syy masennukseeni. Pahinta on identiteettidiffuusio.

      On hyvä herättää keskustelua masennuksesta yleisestikkin, mutta yritän katsoa tätä ketjua nuoren 15-vuotiaan tytön silmin millaisen kuvan hän saa tästä. Ensinnäkin hän ajattelee, että masennus ei ole sairaus. Se johtuukin jostain hänen mielestään mitä hän on ehkä tehnyt ja lisäksi hänen pitää vain jatkaa itsetutkiskelua. Sen sijaan, että hän hakisi ulkopuolista apua. Voi olla, että tämä on mielestäsi nyt negatiivista ja jämähtänyttä ajattelua.

      • parantunut7v

        Haluaisin mainita näin aluksi, että missään kohdassa täällä ei olla sanottu, ettei pitäisi mennä hakemaan apua. Mielestäni jokaisen masentuneen tulisi heti mennä hakemaan apua lähimmästä terveydenhuollosta tai muualta , mistä apua saa.

        Masentunut ei kuitenkaan parane jos hän ei myös rupea itse etsimään niitä keinoja parantumiseen. Mitä esimerkiksi psykiatrisella puolella voidaan tehdä on tarjota ihmiselle lääkehoitoa sekä terapiaa, mutta he eivät voi tulla sinun kotiisi auttamaan sinua arjessasi saatikka pysty näkemään mieleesi että miten sinä ajattelet ja mitä sinä todella ajattelet. He voivat vain auttaa sinua ymmärtämään asioita, mutta sen oikeanlaisen muutoksen teet lopulta sinä itse.

        Itseäni kuitenkin harmittaa tämä sinun kilpailuviettisi, minkä huomasin jo heti ensimmäisessä postauksessasi. Tuntuu kuin sinä et halua olla missään nimessä väärässä. Haluat että sinä olet se joka on yrittänyt eniten, käynyt eniten läpi asioita ja nyt vielä tämä, että haluat ihmisten olettavan sinulla olevan myös enemmän koulutusta asiasta kuin kenelläkään muulla täällä, ilman että tiedät mitä esimerkiksi minä olen opiskellut ja mikä on ammattini.

        Mutta päätellen sinun tiedoistasi, olet lähihoitaja, koska tietosi pohja pohjautuu selvästi tuolla puolella käsitteleville ihmisille.

        Kuitenkin ihmettelen syvästi että olet käynyt näitä uusien käyttäytymistapojen opettelua, mutta silti näkökulmasi on hyvin negatiivinen, ihan samanlaista kuin itse koin ja ajattelin kun minulla oli masennus.

        Pitää kuitenkin muistaa, että sinä et vielä tiedä miten erilailla sen masennuksen näkee kun siitä paranee. Sinä et ole vielä kokenut sitä hoksaamista, sitä näkökulmaa mitä taas meillä parantuneilla on. Tottakai jotkut masennukset eivät koskaan parane, mutta se loppujen lopuksi on aika pienellä osalla ihmisiä. Ja kuvittele millaisen kuvan sinä annat 15-vuotiaille tekstilläsi? Ettei parannusta ole, että elämä jää sellaiseksi, onnettomaksi? Sen kuvan nimittäin minä, 15-vuotiaan silmin näkisin sinun kirjoituksistasi. Ettei toivoa ole.

        Mutta toivoa on ja mielestäni jokaisen pitäisi muistaa. Itselläni täydellinen parantuminen hyvin pitkälti sisälsi sen että tiesin mitä minun tulee tehdä saadakseni masennuksen parantumaan, se herääminen jotenkin auttoi oivaltamaan asioita, mitä ennen en ollut halunnut oivaltaa. Luultavasti pelkäsin sitä. Sinä et vielä tiedä mistä masennuksesi johtuu ja ehkä jopa yrität salata sitä tajuamatta itseltäsi, ehkä kiellät sen. Koska masennukseen on aina syy, masennus ei ole ihmisessä maagisesti ilman syytä.


      • Loppu Propagandalle

        Häiriöinen:

        "Olen edelleenkin sitä mieltä, että fyysistä ja henkistä masennusta ei voi erottaa. Ei ole olemassa fyysistä masennusta tai henkistä masennusta. Kysymys on aina molemmista yhtäaikaa. Edelleenkin jos lääkkeet eivät toimi se ei tarkoita sitä, että ihmisen aivoissa ei olisi toimintahäiriötä. On vain olemassa ihmisiä jotka ovat ns. lääkeresistenssejä toisin sanoen heillä ei vain lääkkeet toimi. Ihmisen kehossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tätä yritin epätoivoisesti edellisessä kirjoituksessani selvittää."

        Ei ole olemassa "lääkeresitenttiä masennusta", koska lääkkeet eivät hoida mitään aivokemian "epätasapainoa". Kaikenlais höpinää sitä voi esittää ja hoitajan nimissä. Jos kerran olen hoitoalan ihminen niin lue vaikka tämä:

        Hermoston muovautuvuus ja masennuksesta toipuminen
        Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
        2009;125(16):1781-6
        Eero Castrén
        Teema: Masennus


        "Tämä ns. monoamiinihypoteesi (Schildkraut 1965) on vaikuttanut erittäin vahvasti, vaikka sitä suoraan tukevia tutkimustuloksia on yllättävän vähän - serotoniinin määrä aivoissa ei terveillä ihmisillä korreloi mielialaan, eivätkä serotoniinin tai noradrenaliinin määrän ole osoitettu olevan vähentynyt masentuneilla (Booij ym. 2003)."


        "Masennuslääketutkimusten lumeryhmien tarkastelu osoitti, että ne potilaat, jotka kävivät seurantakäynnillä kerran viikossa, hyötyivät lumelääkityksestä lähes kaksi kertaa enemmän kuin ne, jotka kävivät seurannassa vain joka toinen viikko (Posternak ja Zimmerman 2007). Tämä viittaa siihen, että pelkkä sattumanvarainen sosiaalinen vuorovaikutus on merkittävä masennusta lievittävä tekijä."

        "Depressio on monimuotoinen ja monitekijäinen sairaus, ja on hyvin epätodennäköistä, että sen patogeneesiä voitaisiin selittää yhden ainoan mallin avulla (Belmaker ja Agam 2008, Melartin ja Isometsä tässä numerossa)."


        "Masennus on sairaus ei sille välttämättä tarvi olla erityistä syytä mistä se johtuu. Toisilla se voi puhjeta menetyksestä suru muuttuukin masennukseksi, mutta siihen voi myös vain sairastua ilman sen kummempaa syytä."

        Mistähän tämäkin "totuus" peräisin?

        Miksi köyhät syrjäytyneet ja yksinäiset ovat masentuneempia kuin paremmin toimeentulevat ja hyviä ihmissuhteita omaavia? Miksi lapsena psyykkisesti ja/fyysisesti kaltoinkohdelluilla on suuri riski masentua? Totta kai on suojaavia tekijöitä, mutta masennus ei tule kuin salama kirkkaalta taivaalta ja iske kenenkään tahansa. Se on lääketeolllisuuden tukemien masennusoppaiden propagandaa, kuten se että "aivot menivät epäkuntoon" yhtäkkiä. Kelan tutkimusten mukaan työttömien masenusoireet vähenevät kun he työllistyvät. Paremmin koulutetut ja paremmin toimeentulevat myös toipuvat parhaiten masennuksesta.



        Jotain rajaa tuolle "asiantuntijapropagandalle"!


      • ylösulospois
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Häiriöinen:

        "Olen edelleenkin sitä mieltä, että fyysistä ja henkistä masennusta ei voi erottaa. Ei ole olemassa fyysistä masennusta tai henkistä masennusta. Kysymys on aina molemmista yhtäaikaa. Edelleenkin jos lääkkeet eivät toimi se ei tarkoita sitä, että ihmisen aivoissa ei olisi toimintahäiriötä. On vain olemassa ihmisiä jotka ovat ns. lääkeresistenssejä toisin sanoen heillä ei vain lääkkeet toimi. Ihmisen kehossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tätä yritin epätoivoisesti edellisessä kirjoituksessani selvittää."

        Ei ole olemassa "lääkeresitenttiä masennusta", koska lääkkeet eivät hoida mitään aivokemian "epätasapainoa". Kaikenlais höpinää sitä voi esittää ja hoitajan nimissä. Jos kerran olen hoitoalan ihminen niin lue vaikka tämä:

        Hermoston muovautuvuus ja masennuksesta toipuminen
        Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
        2009;125(16):1781-6
        Eero Castrén
        Teema: Masennus


        "Tämä ns. monoamiinihypoteesi (Schildkraut 1965) on vaikuttanut erittäin vahvasti, vaikka sitä suoraan tukevia tutkimustuloksia on yllättävän vähän - serotoniinin määrä aivoissa ei terveillä ihmisillä korreloi mielialaan, eivätkä serotoniinin tai noradrenaliinin määrän ole osoitettu olevan vähentynyt masentuneilla (Booij ym. 2003)."


        "Masennuslääketutkimusten lumeryhmien tarkastelu osoitti, että ne potilaat, jotka kävivät seurantakäynnillä kerran viikossa, hyötyivät lumelääkityksestä lähes kaksi kertaa enemmän kuin ne, jotka kävivät seurannassa vain joka toinen viikko (Posternak ja Zimmerman 2007). Tämä viittaa siihen, että pelkkä sattumanvarainen sosiaalinen vuorovaikutus on merkittävä masennusta lievittävä tekijä."

        "Depressio on monimuotoinen ja monitekijäinen sairaus, ja on hyvin epätodennäköistä, että sen patogeneesiä voitaisiin selittää yhden ainoan mallin avulla (Belmaker ja Agam 2008, Melartin ja Isometsä tässä numerossa)."


        "Masennus on sairaus ei sille välttämättä tarvi olla erityistä syytä mistä se johtuu. Toisilla se voi puhjeta menetyksestä suru muuttuukin masennukseksi, mutta siihen voi myös vain sairastua ilman sen kummempaa syytä."

        Mistähän tämäkin "totuus" peräisin?

        Miksi köyhät syrjäytyneet ja yksinäiset ovat masentuneempia kuin paremmin toimeentulevat ja hyviä ihmissuhteita omaavia? Miksi lapsena psyykkisesti ja/fyysisesti kaltoinkohdelluilla on suuri riski masentua? Totta kai on suojaavia tekijöitä, mutta masennus ei tule kuin salama kirkkaalta taivaalta ja iske kenenkään tahansa. Se on lääketeolllisuuden tukemien masennusoppaiden propagandaa, kuten se että "aivot menivät epäkuntoon" yhtäkkiä. Kelan tutkimusten mukaan työttömien masenusoireet vähenevät kun he työllistyvät. Paremmin koulutetut ja paremmin toimeentulevat myös toipuvat parhaiten masennuksesta.



        Jotain rajaa tuolle "asiantuntijapropagandalle"!

        Nonni. Ei lisättävää. Onneksi olen älykäs ja paranin (kaikki on suhteellista: en ole työkykyinen, mutta olen onnellinen) vaikeaksi luokitellusta masennuksesta ns. hoidosta, terapiasta ja lääkkeistä huolimatta. Siis lopulta tosiaan otin elämäni omiin pikku kätösiini kun turhautuminen kasvoi ylivoimaiseksi kestää.
        Näin jälkikäteen voin vain säälien katsoa sitä pientä lasta (minä 30v), joka ei uskaltanut kertoa masennuksen aiheuttajista, kun "hoitavat tahot" olivat niin kylmän kliinisiä. Pienikin empatia ja inhimillisyys on hoitavaa.


      • häiriöinen
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Häiriöinen:

        "Olen edelleenkin sitä mieltä, että fyysistä ja henkistä masennusta ei voi erottaa. Ei ole olemassa fyysistä masennusta tai henkistä masennusta. Kysymys on aina molemmista yhtäaikaa. Edelleenkin jos lääkkeet eivät toimi se ei tarkoita sitä, että ihmisen aivoissa ei olisi toimintahäiriötä. On vain olemassa ihmisiä jotka ovat ns. lääkeresistenssejä toisin sanoen heillä ei vain lääkkeet toimi. Ihmisen kehossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tätä yritin epätoivoisesti edellisessä kirjoituksessani selvittää."

        Ei ole olemassa "lääkeresitenttiä masennusta", koska lääkkeet eivät hoida mitään aivokemian "epätasapainoa". Kaikenlais höpinää sitä voi esittää ja hoitajan nimissä. Jos kerran olen hoitoalan ihminen niin lue vaikka tämä:

        Hermoston muovautuvuus ja masennuksesta toipuminen
        Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
        2009;125(16):1781-6
        Eero Castrén
        Teema: Masennus


        "Tämä ns. monoamiinihypoteesi (Schildkraut 1965) on vaikuttanut erittäin vahvasti, vaikka sitä suoraan tukevia tutkimustuloksia on yllättävän vähän - serotoniinin määrä aivoissa ei terveillä ihmisillä korreloi mielialaan, eivätkä serotoniinin tai noradrenaliinin määrän ole osoitettu olevan vähentynyt masentuneilla (Booij ym. 2003)."


        "Masennuslääketutkimusten lumeryhmien tarkastelu osoitti, että ne potilaat, jotka kävivät seurantakäynnillä kerran viikossa, hyötyivät lumelääkityksestä lähes kaksi kertaa enemmän kuin ne, jotka kävivät seurannassa vain joka toinen viikko (Posternak ja Zimmerman 2007). Tämä viittaa siihen, että pelkkä sattumanvarainen sosiaalinen vuorovaikutus on merkittävä masennusta lievittävä tekijä."

        "Depressio on monimuotoinen ja monitekijäinen sairaus, ja on hyvin epätodennäköistä, että sen patogeneesiä voitaisiin selittää yhden ainoan mallin avulla (Belmaker ja Agam 2008, Melartin ja Isometsä tässä numerossa)."


        "Masennus on sairaus ei sille välttämättä tarvi olla erityistä syytä mistä se johtuu. Toisilla se voi puhjeta menetyksestä suru muuttuukin masennukseksi, mutta siihen voi myös vain sairastua ilman sen kummempaa syytä."

        Mistähän tämäkin "totuus" peräisin?

        Miksi köyhät syrjäytyneet ja yksinäiset ovat masentuneempia kuin paremmin toimeentulevat ja hyviä ihmissuhteita omaavia? Miksi lapsena psyykkisesti ja/fyysisesti kaltoinkohdelluilla on suuri riski masentua? Totta kai on suojaavia tekijöitä, mutta masennus ei tule kuin salama kirkkaalta taivaalta ja iske kenenkään tahansa. Se on lääketeolllisuuden tukemien masennusoppaiden propagandaa, kuten se että "aivot menivät epäkuntoon" yhtäkkiä. Kelan tutkimusten mukaan työttömien masenusoireet vähenevät kun he työllistyvät. Paremmin koulutetut ja paremmin toimeentulevat myös toipuvat parhaiten masennuksesta.



        Jotain rajaa tuolle "asiantuntijapropagandalle"!

        Linkitän tähän koko artikkelin, mistä "Loppu Propagandalle" on lainannut pätkiä. Oikein mielenkiintoinen ja hyvä artikkeli. Sen mukaan lääkkeet eivät tosiaan hoitaisi aivojen kemiallista tasapainoa, mutta sen sijaan vaikuttaisivat hermoverkkoihin. Laitan tähän tosiaan koko artikkelin niin jokainen voi itse lukea ja muodostaa mielipiteensä.

        Tässä pätkä artikkelista:

        "Aivot käsittelevät tietoa ja tunteita hermoverkoissa, jotka muodostuvat elämän aikana geenien ja kokemusten ohjaamina. Hermoverkkojen muovautuvuuden on esitetty olevan yhteydessä masennuksesta toipumiseen ja depressiolääkkeiden vaikutusmekanismeihin. Tuoreissa tutkimuksissa näköaivokuorta on käytetty hermoston muovautuvuuden mallina. Tulokset osoittavat masennuslääkehoidon avaavan plastisuuden ikkunan aikuisen aivokuoressa ja korjaavan kehityksen aikana virheelliseksi muotoutuneen hermoverkon, jos verkon muovautumista samalla ohjataan kuntoutuksella. Masennuksen farmakologiset ja psykologiset hoitomuodot kietoutuvat siis toisiinsa kiinteämmin kuin ennen on ajateltu: masennuslääkityksen teho näyttää edellyttävän kuntoutusta, ja lääkehoidon aikaansaama plastisuus taas edistää kuntoutuksen vaikuttavuutta. Masennuksen hoidossa tulisikin pyrkiä optimoimaan eri hoitotapojen yhteisvaikutukset ja siten saamaan paras teho jo käytössä olevista hoitomuodoista."

        Edelleenkin allekirjoitan sen, että masennukseen ei tarvita sen erikoisempaa syytä, että siihen sairastuu. Kuka tahansa meistä voi siihen sairastua.


      • häiriöinen
        häiriöinen kirjoitti:

        Linkitän tähän koko artikkelin, mistä "Loppu Propagandalle" on lainannut pätkiä. Oikein mielenkiintoinen ja hyvä artikkeli. Sen mukaan lääkkeet eivät tosiaan hoitaisi aivojen kemiallista tasapainoa, mutta sen sijaan vaikuttaisivat hermoverkkoihin. Laitan tähän tosiaan koko artikkelin niin jokainen voi itse lukea ja muodostaa mielipiteensä.

        Tässä pätkä artikkelista:

        "Aivot käsittelevät tietoa ja tunteita hermoverkoissa, jotka muodostuvat elämän aikana geenien ja kokemusten ohjaamina. Hermoverkkojen muovautuvuuden on esitetty olevan yhteydessä masennuksesta toipumiseen ja depressiolääkkeiden vaikutusmekanismeihin. Tuoreissa tutkimuksissa näköaivokuorta on käytetty hermoston muovautuvuuden mallina. Tulokset osoittavat masennuslääkehoidon avaavan plastisuuden ikkunan aikuisen aivokuoressa ja korjaavan kehityksen aikana virheelliseksi muotoutuneen hermoverkon, jos verkon muovautumista samalla ohjataan kuntoutuksella. Masennuksen farmakologiset ja psykologiset hoitomuodot kietoutuvat siis toisiinsa kiinteämmin kuin ennen on ajateltu: masennuslääkityksen teho näyttää edellyttävän kuntoutusta, ja lääkehoidon aikaansaama plastisuus taas edistää kuntoutuksen vaikuttavuutta. Masennuksen hoidossa tulisikin pyrkiä optimoimaan eri hoitotapojen yhteisvaikutukset ja siten saamaan paras teho jo käytössä olevista hoitomuodoista."

        Edelleenkin allekirjoitan sen, että masennukseen ei tarvita sen erikoisempaa syytä, että siihen sairastuu. Kuka tahansa meistä voi siihen sairastua.

        Ai niin se linkki

        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo98253


      • asperger-info
        häiriöinen kirjoitti:

        Ai niin se linkki

        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo98253

        Eli lääkkeistä ilman kuntoutusta ei voida sanoa olevan juurikaan hyötyä, mutta oikeanlainen kuntoutus yhdistettynä mahdollisimman kevyeen lääkitykseen voi saada ihmeitä aikaan, mikäli ulkopuoliset olosuhteet=sosiaalinen ympäristö=lähipiiri on kyetty saamaan hoitohenkilöstön avulla vakuuttuneeksi turvallisen sekä kannustavan suhtautumisen positiivisista vaikutuksista suhteessa sairastuneen paranemisennusteisiin.


      • 9
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Häiriöinen:

        "Olen edelleenkin sitä mieltä, että fyysistä ja henkistä masennusta ei voi erottaa. Ei ole olemassa fyysistä masennusta tai henkistä masennusta. Kysymys on aina molemmista yhtäaikaa. Edelleenkin jos lääkkeet eivät toimi se ei tarkoita sitä, että ihmisen aivoissa ei olisi toimintahäiriötä. On vain olemassa ihmisiä jotka ovat ns. lääkeresistenssejä toisin sanoen heillä ei vain lääkkeet toimi. Ihmisen kehossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tätä yritin epätoivoisesti edellisessä kirjoituksessani selvittää."

        Ei ole olemassa "lääkeresitenttiä masennusta", koska lääkkeet eivät hoida mitään aivokemian "epätasapainoa". Kaikenlais höpinää sitä voi esittää ja hoitajan nimissä. Jos kerran olen hoitoalan ihminen niin lue vaikka tämä:

        Hermoston muovautuvuus ja masennuksesta toipuminen
        Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
        2009;125(16):1781-6
        Eero Castrén
        Teema: Masennus


        "Tämä ns. monoamiinihypoteesi (Schildkraut 1965) on vaikuttanut erittäin vahvasti, vaikka sitä suoraan tukevia tutkimustuloksia on yllättävän vähän - serotoniinin määrä aivoissa ei terveillä ihmisillä korreloi mielialaan, eivätkä serotoniinin tai noradrenaliinin määrän ole osoitettu olevan vähentynyt masentuneilla (Booij ym. 2003)."


        "Masennuslääketutkimusten lumeryhmien tarkastelu osoitti, että ne potilaat, jotka kävivät seurantakäynnillä kerran viikossa, hyötyivät lumelääkityksestä lähes kaksi kertaa enemmän kuin ne, jotka kävivät seurannassa vain joka toinen viikko (Posternak ja Zimmerman 2007). Tämä viittaa siihen, että pelkkä sattumanvarainen sosiaalinen vuorovaikutus on merkittävä masennusta lievittävä tekijä."

        "Depressio on monimuotoinen ja monitekijäinen sairaus, ja on hyvin epätodennäköistä, että sen patogeneesiä voitaisiin selittää yhden ainoan mallin avulla (Belmaker ja Agam 2008, Melartin ja Isometsä tässä numerossa)."


        "Masennus on sairaus ei sille välttämättä tarvi olla erityistä syytä mistä se johtuu. Toisilla se voi puhjeta menetyksestä suru muuttuukin masennukseksi, mutta siihen voi myös vain sairastua ilman sen kummempaa syytä."

        Mistähän tämäkin "totuus" peräisin?

        Miksi köyhät syrjäytyneet ja yksinäiset ovat masentuneempia kuin paremmin toimeentulevat ja hyviä ihmissuhteita omaavia? Miksi lapsena psyykkisesti ja/fyysisesti kaltoinkohdelluilla on suuri riski masentua? Totta kai on suojaavia tekijöitä, mutta masennus ei tule kuin salama kirkkaalta taivaalta ja iske kenenkään tahansa. Se on lääketeolllisuuden tukemien masennusoppaiden propagandaa, kuten se että "aivot menivät epäkuntoon" yhtäkkiä. Kelan tutkimusten mukaan työttömien masenusoireet vähenevät kun he työllistyvät. Paremmin koulutetut ja paremmin toimeentulevat myös toipuvat parhaiten masennuksesta.



        Jotain rajaa tuolle "asiantuntijapropagandalle"!

        "Ei ole olemassa "lääkeresitenttiä masennusta", koska lääkkeet eivät hoida mitään aivokemian "epätasapainoa"."

        Kyllä vain on. Tahdotko mustaa valkoisella, voin scannata sinulle lääkärini kirjoittaman lausunnon?

        nimim. endrogeeninen kroonistunut masennus 35v. Kaikki hoidot kokeiltu.


      • Loppu Propagandalle
        9 kirjoitti:

        "Ei ole olemassa "lääkeresitenttiä masennusta", koska lääkkeet eivät hoida mitään aivokemian "epätasapainoa"."

        Kyllä vain on. Tahdotko mustaa valkoisella, voin scannata sinulle lääkärini kirjoittaman lausunnon?

        nimim. endrogeeninen kroonistunut masennus 35v. Kaikki hoidot kokeiltu.

        9:

        On olemassa nimitys "lääkeresistentti masennus", mutta ei oikeasti ole olemassa mitään lääkeresistenttiä masennusta, koska masennuslääkkeet eivät hoida syytä, vaan OIREITA, ihan virallisestikin. Ja ovat pääosin lumetta.

        Kyseessä on kätevä propagandatemppu, jolla annetaan ymmärtää, että masennuslääkkeet hoitaisivat jotain masennuskeskusta aivoissa eli masennuksen syytä kuin antibiotit baktereja.


      • Loppu Propagandalle
        häiriöinen kirjoitti:

        Linkitän tähän koko artikkelin, mistä "Loppu Propagandalle" on lainannut pätkiä. Oikein mielenkiintoinen ja hyvä artikkeli. Sen mukaan lääkkeet eivät tosiaan hoitaisi aivojen kemiallista tasapainoa, mutta sen sijaan vaikuttaisivat hermoverkkoihin. Laitan tähän tosiaan koko artikkelin niin jokainen voi itse lukea ja muodostaa mielipiteensä.

        Tässä pätkä artikkelista:

        "Aivot käsittelevät tietoa ja tunteita hermoverkoissa, jotka muodostuvat elämän aikana geenien ja kokemusten ohjaamina. Hermoverkkojen muovautuvuuden on esitetty olevan yhteydessä masennuksesta toipumiseen ja depressiolääkkeiden vaikutusmekanismeihin. Tuoreissa tutkimuksissa näköaivokuorta on käytetty hermoston muovautuvuuden mallina. Tulokset osoittavat masennuslääkehoidon avaavan plastisuuden ikkunan aikuisen aivokuoressa ja korjaavan kehityksen aikana virheelliseksi muotoutuneen hermoverkon, jos verkon muovautumista samalla ohjataan kuntoutuksella. Masennuksen farmakologiset ja psykologiset hoitomuodot kietoutuvat siis toisiinsa kiinteämmin kuin ennen on ajateltu: masennuslääkityksen teho näyttää edellyttävän kuntoutusta, ja lääkehoidon aikaansaama plastisuus taas edistää kuntoutuksen vaikuttavuutta. Masennuksen hoidossa tulisikin pyrkiä optimoimaan eri hoitotapojen yhteisvaikutukset ja siten saamaan paras teho jo käytössä olevista hoitomuodoista."

        Edelleenkin allekirjoitan sen, että masennukseen ei tarvita sen erikoisempaa syytä, että siihen sairastuu. Kuka tahansa meistä voi siihen sairastua.

        Häiriöinen: "Sen mukaan lääkkeet eivät tosiaan hoitaisi aivojen kemiallista tasapainoa, mutta sen sijaan vaikuttaisivat hermoverkkoihin."

        Onkos tämä sinulle joku uusi asia? Ja olet mukamas hoitoalalla.... no huh, huh...


        "Edelleenkin allekirjoitan sen, että masennukseen ei tarvita sen erikoisempaa syytä, että siihen sairastuu. Kuka tahansa meistä voi siihen sairastua. "

        Voit olla asiasta ihan mitä mieltä tahansa, mutta se ei ole tieteellinen näkemys. Eikä edes hoitsutieteen näkemys. Kannattaisikohan sinun vaihtaa alaa?


        Ja et postannut siitä Duodecimin jutusta esimerkiksi tätä:

        "Italialaiset yhteistyökumppanimme osoittivat samanaikaisesti, että rotan varhaisvaiheesta asti kiinni olleen silmän näkö voidaan palauttaa aikuisiässä myös siten, että eläin siirretään virikkeettömästä häkistä virikkeelliseen ympäristöön, jossa sillä on paljon tutkittavaa ja juoksupyörä liikuntaa varten ja parempi silmä samanaikaisesti suljetaan (Sale ym. 2007). Näyttää siis siltä, että runsasvirikkeinen ympäristö lisää näköaivokuoren plastisuutta samassa määrin kuin fluoksetiini virikkeettömässä häkissä."

        Castren on biologisen psykiatrian mies (itse asiassa neurologi) ja tehnyt runsaasti tutkimusta lääketeollisuuden rahoilla, joten siksi hän ei uskalla puhua siitä, että pelkkä virikkeinen ympäristö (psykoterapia ja ammatillinen kuntoutus sekä hyvä työpaikka ja harrastukset) kuntouttavat masennuksesta.


        Kannattaisi tutustua myös esimerkiksi tähän:

        Psykoterapia lisää masennuspotilaiden serotoniinireseptoreiden määrää
        Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
        2009;125(24):2750
        Psychol Med
        in press

        Psychotherapy increases brain serotonin 5-HT1A receptors in patients with major depressive disorder

        Hasse Karlsson1,2, Jussi Hirvonen3,2, Jaana Kajander3, Juha Markkula3, Helena Rasi-Hakala3, Jouko K. Salminen4,5, Kjell Någren2, Sargo Aalto6, Jarmo Hietala2,3

        Psychol Med, julkaistu verkossa 11.11.2009

        Lyhyt psykodynaaminen psykoterapia näyttää lisäävän lievästä ja keskivaikeasta masennuksesta kärsivien 5-HT1A-serotoniinireseptorien määrää useilla aivokuoren alueilla. Samankaltaista muutosta ei havaita lääkehoitoa saaneilla.


      • häiriöinen
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Häiriöinen: "Sen mukaan lääkkeet eivät tosiaan hoitaisi aivojen kemiallista tasapainoa, mutta sen sijaan vaikuttaisivat hermoverkkoihin."

        Onkos tämä sinulle joku uusi asia? Ja olet mukamas hoitoalalla.... no huh, huh...


        "Edelleenkin allekirjoitan sen, että masennukseen ei tarvita sen erikoisempaa syytä, että siihen sairastuu. Kuka tahansa meistä voi siihen sairastua. "

        Voit olla asiasta ihan mitä mieltä tahansa, mutta se ei ole tieteellinen näkemys. Eikä edes hoitsutieteen näkemys. Kannattaisikohan sinun vaihtaa alaa?


        Ja et postannut siitä Duodecimin jutusta esimerkiksi tätä:

        "Italialaiset yhteistyökumppanimme osoittivat samanaikaisesti, että rotan varhaisvaiheesta asti kiinni olleen silmän näkö voidaan palauttaa aikuisiässä myös siten, että eläin siirretään virikkeettömästä häkistä virikkeelliseen ympäristöön, jossa sillä on paljon tutkittavaa ja juoksupyörä liikuntaa varten ja parempi silmä samanaikaisesti suljetaan (Sale ym. 2007). Näyttää siis siltä, että runsasvirikkeinen ympäristö lisää näköaivokuoren plastisuutta samassa määrin kuin fluoksetiini virikkeettömässä häkissä."

        Castren on biologisen psykiatrian mies (itse asiassa neurologi) ja tehnyt runsaasti tutkimusta lääketeollisuuden rahoilla, joten siksi hän ei uskalla puhua siitä, että pelkkä virikkeinen ympäristö (psykoterapia ja ammatillinen kuntoutus sekä hyvä työpaikka ja harrastukset) kuntouttavat masennuksesta.


        Kannattaisi tutustua myös esimerkiksi tähän:

        Psykoterapia lisää masennuspotilaiden serotoniinireseptoreiden määrää
        Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
        2009;125(24):2750
        Psychol Med
        in press

        Psychotherapy increases brain serotonin 5-HT1A receptors in patients with major depressive disorder

        Hasse Karlsson1,2, Jussi Hirvonen3,2, Jaana Kajander3, Juha Markkula3, Helena Rasi-Hakala3, Jouko K. Salminen4,5, Kjell Någren2, Sargo Aalto6, Jarmo Hietala2,3

        Psychol Med, julkaistu verkossa 11.11.2009

        Lyhyt psykodynaaminen psykoterapia näyttää lisäävän lievästä ja keskivaikeasta masennuksesta kärsivien 5-HT1A-serotoniinireseptorien määrää useilla aivokuoren alueilla. Samankaltaista muutosta ei havaita lääkehoitoa saaneilla.

        Postasin siihen koko Duodecimin artikkelin linkin, jotta jokainen voi itse lukea koko artikkelin. Että ihan turha aukoa päätään siitä, mitä olen postannut ja mitä en. Voisit itsekkin laittaa suorat linkit artikkeleihin, vaikka onhan niissä tarkat lähteet, mutta silti,

        Keskustelint tänään ko. aiheesta psykiatrini kanssa ja mielipiteeni on edelleen sama ja olen kyllästynyt riitelemääns siitä täällä kanssasi. Hasse Karlsson mikä on yksi artikkelisi kirjoittajista on kyllä eturivin tutkijoita, mutta hänen näkemyksensä on myös hyvin radikaali. Eikä se ollenkaan edusta koko lääkärikunnan mielipidettä.

        En aio enää jatkaa tätä keskustelua kanssasi.


      • Loppu Propagandalle
        häiriöinen kirjoitti:

        Postasin siihen koko Duodecimin artikkelin linkin, jotta jokainen voi itse lukea koko artikkelin. Että ihan turha aukoa päätään siitä, mitä olen postannut ja mitä en. Voisit itsekkin laittaa suorat linkit artikkeleihin, vaikka onhan niissä tarkat lähteet, mutta silti,

        Keskustelint tänään ko. aiheesta psykiatrini kanssa ja mielipiteeni on edelleen sama ja olen kyllästynyt riitelemääns siitä täällä kanssasi. Hasse Karlsson mikä on yksi artikkelisi kirjoittajista on kyllä eturivin tutkijoita, mutta hänen näkemyksensä on myös hyvin radikaali. Eikä se ollenkaan edusta koko lääkärikunnan mielipidettä.

        En aio enää jatkaa tätä keskustelua kanssasi.

        Häiriöinen,

        Saat olla ihan mitä mielttä tahansa, mutta jos otat esille sen, että olet hoitoalalla ja siksi asiantuntija, niin ei kannattaisi selostaa ihan mitä vaan.

        Ja tunnetusti keskustelu loppuu, kun argumentit loppuu.

        Ja Hassen Karlssonin ajatukset eivät ole mitenkään radiakaaleja, aivojen monimuotoisuutta ja plastisuuttahan tässä nykyisin tutkitaan.

        Duodecimin masennusteemanumerossa Suomen viralliset masennusasiantuntijat (joita ei tietenkään tarvitse heitäkään uskoa) toteavat mm. näin:


        Tarja K. Melartin ja Erkki T. Isometsä | TEEMA: MASENNUS
        Miksi ihminen masentuu?
        Masennustilan synty voidaan ymmärtää ajassa ete-
        nevänä monitekijäisenä prosessina, jossa perimä,
        temperamentti, varhaiset traumat, ajankohtainen
        stressi ja näiden tekijöiden keskinäiset, kumulatii-
        viset vaikutukset ovat altistavia tekijöitä.

        Duodecim 2009;125:1771–9


        Jos sinua helpottaa ajatus siitä, että masennuksellasi ei syytä/syitä, vaan että "aivot vaan menivät epäkuntoon", niin siitä vaan, mutta tuollaisella itsepetoksella ei kovin pitkälle pötkitä.


      • 17+19
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Häiriöinen,

        Saat olla ihan mitä mielttä tahansa, mutta jos otat esille sen, että olet hoitoalalla ja siksi asiantuntija, niin ei kannattaisi selostaa ihan mitä vaan.

        Ja tunnetusti keskustelu loppuu, kun argumentit loppuu.

        Ja Hassen Karlssonin ajatukset eivät ole mitenkään radiakaaleja, aivojen monimuotoisuutta ja plastisuuttahan tässä nykyisin tutkitaan.

        Duodecimin masennusteemanumerossa Suomen viralliset masennusasiantuntijat (joita ei tietenkään tarvitse heitäkään uskoa) toteavat mm. näin:


        Tarja K. Melartin ja Erkki T. Isometsä | TEEMA: MASENNUS
        Miksi ihminen masentuu?
        Masennustilan synty voidaan ymmärtää ajassa ete-
        nevänä monitekijäisenä prosessina, jossa perimä,
        temperamentti, varhaiset traumat, ajankohtainen
        stressi ja näiden tekijöiden keskinäiset, kumulatii-
        viset vaikutukset ovat altistavia tekijöitä.

        Duodecim 2009;125:1771–9


        Jos sinua helpottaa ajatus siitä, että masennuksellasi ei syytä/syitä, vaan että "aivot vaan menivät epäkuntoon", niin siitä vaan, mutta tuollaisella itsepetoksella ei kovin pitkälle pötkitä.

        Kerropa omakohtaisista kokemuksista typerien tutkimusten jatkuvan esittelyn sijaan?
        Kaikki lähteen mihin viittaat sisältävät vanhentunutta tietoa, ihan vaan tiedoksesi.


      • 18+18
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Häiriöinen: "Sen mukaan lääkkeet eivät tosiaan hoitaisi aivojen kemiallista tasapainoa, mutta sen sijaan vaikuttaisivat hermoverkkoihin."

        Onkos tämä sinulle joku uusi asia? Ja olet mukamas hoitoalalla.... no huh, huh...


        "Edelleenkin allekirjoitan sen, että masennukseen ei tarvita sen erikoisempaa syytä, että siihen sairastuu. Kuka tahansa meistä voi siihen sairastua. "

        Voit olla asiasta ihan mitä mieltä tahansa, mutta se ei ole tieteellinen näkemys. Eikä edes hoitsutieteen näkemys. Kannattaisikohan sinun vaihtaa alaa?


        Ja et postannut siitä Duodecimin jutusta esimerkiksi tätä:

        "Italialaiset yhteistyökumppanimme osoittivat samanaikaisesti, että rotan varhaisvaiheesta asti kiinni olleen silmän näkö voidaan palauttaa aikuisiässä myös siten, että eläin siirretään virikkeettömästä häkistä virikkeelliseen ympäristöön, jossa sillä on paljon tutkittavaa ja juoksupyörä liikuntaa varten ja parempi silmä samanaikaisesti suljetaan (Sale ym. 2007). Näyttää siis siltä, että runsasvirikkeinen ympäristö lisää näköaivokuoren plastisuutta samassa määrin kuin fluoksetiini virikkeettömässä häkissä."

        Castren on biologisen psykiatrian mies (itse asiassa neurologi) ja tehnyt runsaasti tutkimusta lääketeollisuuden rahoilla, joten siksi hän ei uskalla puhua siitä, että pelkkä virikkeinen ympäristö (psykoterapia ja ammatillinen kuntoutus sekä hyvä työpaikka ja harrastukset) kuntouttavat masennuksesta.


        Kannattaisi tutustua myös esimerkiksi tähän:

        Psykoterapia lisää masennuspotilaiden serotoniinireseptoreiden määrää
        Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
        2009;125(24):2750
        Psychol Med
        in press

        Psychotherapy increases brain serotonin 5-HT1A receptors in patients with major depressive disorder

        Hasse Karlsson1,2, Jussi Hirvonen3,2, Jaana Kajander3, Juha Markkula3, Helena Rasi-Hakala3, Jouko K. Salminen4,5, Kjell Någren2, Sargo Aalto6, Jarmo Hietala2,3

        Psychol Med, julkaistu verkossa 11.11.2009

        Lyhyt psykodynaaminen psykoterapia näyttää lisäävän lievästä ja keskivaikeasta masennuksesta kärsivien 5-HT1A-serotoniinireseptorien määrää useilla aivokuoren alueilla. Samankaltaista muutosta ei havaita lääkehoitoa saaneilla.

        LP:
        Kerropa omakohtaisista kokemuksistasi typerien tutkimusten jatkuvan esittelyn sijaan?
        Kaikki lähteet mihin viittaat sisältävät vanhentunutta tietoa, ihan vaan tiedoksesi.


      • Loppu Propagandalle
        18+18 kirjoitti:

        LP:
        Kerropa omakohtaisista kokemuksistasi typerien tutkimusten jatkuvan esittelyn sijaan?
        Kaikki lähteet mihin viittaat sisältävät vanhentunutta tietoa, ihan vaan tiedoksesi.

        "Kaikki lähteet mihin viittaat sisältävät vanhentunutta tietoa, ihan vaan tiedoksesi. "

        Kuten?


      • häiriöinen
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Häiriöinen,

        Saat olla ihan mitä mielttä tahansa, mutta jos otat esille sen, että olet hoitoalalla ja siksi asiantuntija, niin ei kannattaisi selostaa ihan mitä vaan.

        Ja tunnetusti keskustelu loppuu, kun argumentit loppuu.

        Ja Hassen Karlssonin ajatukset eivät ole mitenkään radiakaaleja, aivojen monimuotoisuutta ja plastisuuttahan tässä nykyisin tutkitaan.

        Duodecimin masennusteemanumerossa Suomen viralliset masennusasiantuntijat (joita ei tietenkään tarvitse heitäkään uskoa) toteavat mm. näin:


        Tarja K. Melartin ja Erkki T. Isometsä | TEEMA: MASENNUS
        Miksi ihminen masentuu?
        Masennustilan synty voidaan ymmärtää ajassa ete-
        nevänä monitekijäisenä prosessina, jossa perimä,
        temperamentti, varhaiset traumat, ajankohtainen
        stressi ja näiden tekijöiden keskinäiset, kumulatii-
        viset vaikutukset ovat altistavia tekijöitä.

        Duodecim 2009;125:1771–9


        Jos sinua helpottaa ajatus siitä, että masennuksellasi ei syytä/syitä, vaan että "aivot vaan menivät epäkuntoon", niin siitä vaan, mutta tuollaisella itsepetoksella ei kovin pitkälle pötkitä.

        "Ja tunnetusti keskustelu loppuu, kun argumentit loppuu."
        Niinpä niin... voit vetää ihan millaisia johtopäätöksia haluat. Haluat vaan provosoida ja riidellä täällä loputtomasti. Johonkin on raja vedettävä ja minä vedän sen tähän.


      • eläkkkeellä
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        9:

        On olemassa nimitys "lääkeresistentti masennus", mutta ei oikeasti ole olemassa mitään lääkeresistenttiä masennusta, koska masennuslääkkeet eivät hoida syytä, vaan OIREITA, ihan virallisestikin. Ja ovat pääosin lumetta.

        Kyseessä on kätevä propagandatemppu, jolla annetaan ymmärtää, että masennuslääkkeet hoitaisivat jotain masennuskeskusta aivoissa eli masennuksen syytä kuin antibiotit baktereja.

        Näinpä juuri. Minä hoksasin tämän ihan empiirisesti omalla kohdalla. Jätin lääketieteen ja pseudotieteen nimeltä psykologia. Muutin virikkeelliseen ympäristöön, missä kohtasin minua kiinnostavia asioita. Jouduin opettelemaan suomalaiselle aika hankalan kielen ja monia uusia taitoja, että pärjäisin arkielämässä. Kummasti se aktivoi aivoverkkoja ja masennus oli mennyttä. Positiiviset uudet ihmissuhteet ja mahdollisuus puhtaalta pöydältä aloittaminen ilman 'leimaa' tarvittiin tähän muutokseen.


    • dsfhhyt

      Itse usein en halua parantua. Olen ihmisenä niin epäonnistunut, etten ansaitse parantumisen, enkä lyhyitäkään onnellisia hetkiä. Välillä taas haluan parantu ja elää samalla tavalla kuin muutkin.

      • parantunut7v

        Et sinä ole epäonnistunut. Sinä ansaitset onnen ja hyvän olon ihan kuten muutkin. Sinä olet hyvä ihminen, muista se :)


    • syvämasis

      Tosi masiksella ei oo ennää niin väliä, herääkö aamulla vai ei. Kunhan nyt jotenkin mukana täällä vielä roikkuu. Sen kummemmin mitään tee sen mukanaroikkumisen päättämiseenkään. Opettelee uusia selviytymismalleja millä saa joten kuten päivittäiset pakolliset rutiinit läpi vietyä. Entinen elämä entisillä tavoilla ei onnistu enää.
      Vaikeuksia muistaa viimeistä kertaa kun esim. nauroi sydämensä kyllyydestä, ei vaan enää tee mieli nauraa. Ympäröivä maailma muuttuu kokonaan toisenlaiseksi, sitä ei vaan enää näe eikä koe entisellään.
      Eikä se tuntemus välttämättä ole muuttunut sen takia sellaiseksi, että kuinka paljon maailmalta on tullut "jaskaa" osaksi, vaikkei olis tullu yhtään niin siitä huolimatta vois olla olotila sama.
      Jos hyppäis vaikka 15-20v. takaspäin ja joku kysys että haluatkos elämäsi olevan tuommoista tulevisuudessa, taitais vastaus olla kaikilta syvämasiksilta
      että no en taatusti halua. Mutta tässähän sitä ollaan, näillä mennään.
      Auttaiskohan ajatustenvaihto ja tilanteesta puhuminen toisten samassa veneessä olevien kanssa? Eli vaikka netin kautta asian tiimoilta keskustelua.
      Ja jos ne naamakirjat ynnä muut ei innosta, pitäisi sitten olla joku muu muoto.
      Masentuneita täytyy olla paljon ja siitä porukasta keskusteluhaluisia ja kykyisiä
      varmaankin löytyisi paljonkin. Kun vaan jaksaisi.

      • tapsavaan

        Suosittelen menemään johonkin vertaistukiryhmiin/mielenterveysryhmiin.

        Eivät ne välttämättä masennusta paranna, mutta on jotain mitä muistella jälkeen päin.

        Pelkkä netti ei riitä.


    • rageinho

      Totta kai haluaisin.
      Mutta kun usko itseensä, toivo elämän paremmaksi muuttumisesta on niin pohjalla, että ei sitä välillä edes ajattele olevansa masentunut, sairastavansa jotain sairautta. Sitä kuvittelee olevansa vain niin paska luuseri, ettei tästä elämästä sen takia mitään tule. Siksi myös käytös on välillä holtitonta ja typerää, esim. alkoholin ja lääkkeiden väärinkäyttö. Itsetunto on niin huono, ettei jaksa yrittää tehdä asioille mitään. Luovuttaminen on niin helppoa.

      Mutta jotain toivoa vielä tuolla pään sisällä on. Joistakin asioista tässä elämässä osaa vielä nauttia. Haluaisi epätoivoisesti, että asiat muuttuisivat niin, ettei tarvitsisi turvautua noihin päihteisiin ja itsetuhoajatuksiin ja -käyttäytymiseen.
      Ehkä tässä vielä sen aikaa pysyy hengissä, että saa jotain tehtyä asioille, jos sitä sitten löytää vielä joskus sen... parannuksen.

    • häiriöinen

      Hyvä parantunut7v, kyllä olen kilpailuviettinen, en voi kieltää, mutta en tässä kohtaa. Surullista, että uskot minun haluavan ajatella, että olen eniten koulutetuin tai eniten läpikäynyt tässä ketjussa tai yleensäkin. Minulla on elämässäni muita arvoja kuin se, miten sairas tai miten koulutettu olen varsinkaan niin, että tuntisin tarvetta päteä niillä missään. Eikä sairaudella voi edes päteä. Huomasin kyllä kun sanoit jo aikaisemmin tuolla, että tämä ei ole kilpailu kenellä on pahin masennus tms., mutta en kyllä ymmärtänyt, että minua tarkoitit, mutta jos se on sinun ajatuksesi niin olkoon niin.

      Kun tämä kerran on ammatinveikkauskisa niin minä veikkaan, että sinä olet psykologi sehän sopisi tyyliisi.

    • tapsavaan

      Erinomainen aloitus!

      En kuitenkaan ymmärrä miksi aloittaja sortuu kommenteissaan kilpailemaan tietämyksellä muiden kanssa... silmäyksellä ainakin vaikuttaa vähän etädiagnoosin tekemiseltä suorastaan. Miten kukaan voi toista tapaamatta tietää, mikä toisella on hätänä/ongelmana?? Toki olen itsekin isäni tapaan vähän katsellut toisia nenänvarttani pitkin, mutta pudotus maanpinnalle on melkoinen..., No en tiedä onko aloittajalla tämä asenne mutta sanoinpahan vaan.

      Minä olen nyt 35 vuotta, miespuolinen.

      Suurimpana henkilökohtaisena vaikeutena voin sanoa kyvyttömyyden kiinnostua asioista. Ottaa rennosti. Hakeutua toisten seuraan. Olla luontevasti ihmisten seurassa.

      Kuten joku sanoikin, mihin tai miksi pitäisi parantua... siiis mistä mihin olisi tarkoitus siirtyä? Itselläni oli 20 vuotta hukassa ajatus siitä, millaista elämän pitäisi olla tai mitä haluaisin. Ei se nytkään ole niin hyvin selvillä, enkä tiedä pääsenkö työelämään enää koskaan, mutta ainakin olen kiinnostunut hyvin monenlaisista asioista.

      Eniten harmittaa kun tarpeeksi yrittänyt hakeutua vertaistukiryhmiin. Okei, muutamassa kävin, mutta porukka oli yhdessä enimmäkseen kaikki minua vanhempia ja toisessa porukassa suurin osa eläkkeellä. Hmmm... miksiköhän senkin asian näin silloin niin negatiivisesti. Nuoruudesta kannattaisi nauttia jos voi, ja ottaa varttuneiden vinkit huomioon. Hmmm.... no ehkä sopivan miespuolisen tuen puuttuminen on ollut se minun päänsärky.

      Olen elänyt viikonlopun kauhunsekaisessa tunteessa, kun olen tajunnut menneeni 20 vuotta lähes erakkona vääriä raiteita pitkin.

      Vastauksena aloitukseen on lopultakin kyllä. 10 vuotta kävin terapiassa, enkä halunnut parantua. Pelottaa vaan onko jo liian myöhäistä. En pysty enää oppimaan sellaista elämänhallintaa ja vuorovaikutustaitoa mitä työelämässä vaaditaan. Juuri mitään työkokemustakaan ei ole. Eikä seurustelukokemusta. Ei muutakaan kokemusta. Virallisesti pitkäaikaistyötön pääkaupunkiseudulla. Kumma kyllä ensimmäistä kertaa haluan oikeasti elää.

      Eli kaikkien ennusteiden mukaan hautuumaa-ainesta.

      • parantunut7v

        Haluaisin kysyä millä tavalla olen kilpaillut muiden kanssa omalla tietämykselläni? Olisiko sinulla antaa jonkinlaista esimerkkiä tästä?

        Sinulle kuitenkin voisin sanoa, ettei koskaan ole liian myöhäistä, loppujen lopuksi et ole esimerkiksi minua niin paljoa vanhempi ja itsekin koin tämän heräämisen vähän vanhempana. Kun on masentunut, on vaikea kuvitella pystyvänsä työskentelemään kuin normaalit ihmiset, mutta juuri sen takia suositellaankin aloittamaan pienestä. En usko että kukaan jaksaisi monen vuoden sairasloman jälkeen hypätä suoraan 8h kestävään työpäivään, en minä ainakaan.


      • tapsavaan
        parantunut7v kirjoitti:

        Haluaisin kysyä millä tavalla olen kilpaillut muiden kanssa omalla tietämykselläni? Olisiko sinulla antaa jonkinlaista esimerkkiä tästä?

        Sinulle kuitenkin voisin sanoa, ettei koskaan ole liian myöhäistä, loppujen lopuksi et ole esimerkiksi minua niin paljoa vanhempi ja itsekin koin tämän heräämisen vähän vanhempana. Kun on masentunut, on vaikea kuvitella pystyvänsä työskentelemään kuin normaalit ihmiset, mutta juuri sen takia suositellaankin aloittamaan pienestä. En usko että kukaan jaksaisi monen vuoden sairasloman jälkeen hypätä suoraan 8h kestävään työpäivään, en minä ainakaan.

        "Haluaisin kysyä millä tavalla olen kilpaillut muiden kanssa omalla tietämykselläni? Olisiko sinulla antaa jonkinlaista esimerkkiä tästä?"

        Jäi sellainen vaikutelma. Mutta ei juututa siihen. Nettikeskustelu on vaikeaa. Unohda koko asia.

        ***

        Myöhäisyydestä.... Täytyy sanoa että melkoinen tuuri oli päästä ryhmäterapiaan. Ottaa niin kovasti voimille että viikonlopun enimmäkseen nukuin.

        Vielä kaksi vuotta sitten en missään nimessä halunnut parantua. Uhosin että tapan itseni tai menen eläkkeelle. Kai se oli jotain yleistä vihaa... Oikeasti en vain tiennyt mitä haluan. Tavallaan olen jo yrittänyt itsemurhaa eristäytymällä muista ihmisistä useaksi kuukaudeksi. En enää tee sitä.

        Yritän tässä kääntää isoa laivaa. Selailen masennuspalstaa ja muistelen miltä maailma näytti 1995.

        Hyvää kevättä kaikille!


    • oiuytghjklö

      Kyllä, haluan parantua. En toki kiellä sitä tosiasiaa, että minulla on ollut erinnäisiä mielenterveysongelmia nyt jo 15 vuotta putkeen, joten olen tietyllä tavalla kasvattanut oudon suhteen masennukseeni. Mutta.. Minä näen elämän ihmeellisenä, hienona asiana, josta haluasin nauttia täysin sydämmin...Joten haluan nauttia elämästä, ilman tätä jatkuvaa pahan olon tunnetta.

    • tapsavaan

      "Itse usein en halua parantua. Olen ihmisenä niin epäonnistunut, etten ansaitse parantumisen, enkä lyhyitäkään onnellisia hetkiä. Välillä taas haluan parantu ja elää samalla tavalla kuin muutkin. "

      Tässä on jotain todella tuttua. Tällaista se on minullakin ollut noin 20 vuotta. Vaihtelee.

      Pirullisinta on kaikenmaailman psykologit, joita sattuu olemaan lähisuvussa. Puhuvat aikuiselle miehelle kuin lapselle. Mielestäni on suorastaan rikollista hokea jotain positiivisuuksia. Aivan kuin masentunut olisi jokin vajaaälyinen tai huonekasvi.

      Masentuneen pitää itse löytää elämisen mielekkyys, eikä sitä voi kaikenmaailman positiivisen lyhytterapian tädit väkisin pakottaa.

    • syvämasis

      Asuipa tiheämmin tai harvemmin asutulla seudulla, jotkin peruskuviot joiltain osin ovat samat. Nuoruusaikojen oman ikäryhmän ihmiset ovat hyvin monet edenneet elämässään eteenpäin, on puolisoa, lapsia, paikka työelämässä, ehkä jopa mielekäs elämäkin. Itse tuntuu jotenkin jääneen paikoilleen pysähtyneeseen tilaan.
      Jää polkemaan paikoilleen ja maailma menee menojaan, ei se jää odottelemaan. Sitten ei enää vaan ole enää mitään annettavaa, tai ainakin tuntuu siltä.
      Ai niin, haluaisiko parantua? Kyllä kai, jollekin asteelle, tasolle, mitä silläkin nyt
      sitten itse kukanenkin tarkoittaa. Se vaan nyt on niin, että täällä oikeassa
      elämässä ihmiset alkavat monesti tuputtamaan oppejaan ja mieltymyksiään, jotakin mallikansalaisen muottia ja sitten toiset alkavat vastustaa näitä tuputuksia - joskus hyvinkin kauan aikaa. Masentuneet myöskin, ehkä.
      Yhtäkaikki, hyvä kai se olis löytää se päivänvalo sinne synkimpäänkin
      risukasaan paistamaan. Jotenkin, jollakin tapaa.

    • tuulahdus89

      23 vuotias neitokainen täällä, joka sairastaa pahaa masennusta. Tällä hetkellä opiskelen ammattikorkeakoulussa. Yläasteella tämä masennus varmaan puhkesi, mutta pohja sille luotiin ala-asteella. Sairastan myöskin määrittelemätöntä epilepsiaa (lääkärit eivät tiedä tyyppiä, vaikka lapsena tehtiin kaikki mahdolliset testit moneen kertaan), jonka takia minulla on syviä henkilökohtaisia traumoja, joita koulukiusaaminen ei ainakaan parantanut. Tuossa eilen tehtyäni Beckin testin ja saatuani siitä 48 pistettä tajusin kuinka pahasti tilanne on karannut käsistä. Tähän tajuamiseen auttoi myöskin se, että eräs hyvä kaveri oli pahasti apuni tarpeessa, mutta nykyisessä tilanteessa minun olisi hyvin vaikeaa antaa hänelle sitä tukea jota hän tarvitsisi. Niinpä myönsin itselleni, että tarvitsen apua ja otin yhteyttä koulun terveydenhoitajaan ja koulupsykologiin, joille minulla on nyt aika parin viikon päästä.

      Näiden asioiden tunnustaminen itselle oli kaikkea muuta kuin helppoa. Tie tulee varmasti olemaan pitkä ja okainen, jos sitä nyt jaksaa edes käydä kokonaan yksin loppuun. Minulla ei varsinaisesti ole kavereita lukuunottamatta erästä hyvää pelikaveriani, jolta kyllä saan tukea ja puhe seuraa aina kun haluan. Hän asuu kuitenkin eri maassa, joten kommunikointi on rajallista.

      Olen aiemmin viillellyt itseäni traumojen pahasti vaivatessa, että ainoa tie henkiseltä kivulta pakenemiseen tuntui olevan itsensä satuttaminen. Joskus nämä traumat estävät minua jopa nukkumasta. Ei se ole hauskaa nähdä itseään letkujen keskellä makaamassa aina kun sulkee silmänsä. Näitä muistoja en ole koskaan käsitellyt minkä takia masennus on varmaan päässytkin hallitsemaan elämääni.

    • titttttt

      Välillä haluan, välillä en tiedä. Vaikka ei haluaisikaan parantua näennäisesti, ei se tarkoita ettäkö tällaista ihmistä pitäisi syyllistää. Kyse voi olla toki vähään tyytymisestä ja luovuttamisesta. Mutta niihinkin on syynsä.

    • vittuuntunut

      Ja haista sinä vittu tekopyhä jeesustelija paska.. Jokainen varmaan haluaa mutta se on helkkarin vaikee sairaus.. Et ilmeisesti ole masentunut itse ollenkaan. Ja jos olet, niin kiellät selvät tosiasiat ja luulet, että se on vaan tahdonvoimasta kiinni. Onkohan sulla edes ollut vaikee lapsuus? Mitä nyt vähän on vastoinkäymisiä elämässä, juu...

    • kyyhkynen13

      Haluaisin vain olla normaali kuten muut ikäiseni

    • Leena Kärras

      Paine kuntoutumiseen
      itselläni
      tuli samasta alkujuuresta
      kuin sairastuminen,
      tarpeesta pärjätä,
      pystyä, kyetä.

      Paine kuntoutumiseen
      läheisiltäni
      kumpusi
      rakkaudesta,
      kaipuusta
      ja huolesta.

      Paine kuntoutumiseen
      auttajilta
      nousi sanoista
      joita en ymmärtänyt
      en voinut vielä
      sisäistää.

      Paine kuntoutumiseen
      yhteiskunnalta
      lamautti
      byrokratiassa
      perusturvan
      kohdalla.

      Paine.
      Se suurin
      kuntoutumista
      estävä tekijä.


      Halusinko itse parantua masennuksesta. Halusin. Ei kukaan tahdo sellaista elämää joka on vain varjo siitä mitä Elämä voisi olla. Ei kukaan oikeasti valitse masennusta.

      Se voimmeko sen tehdä on aivan eri asia. Missä lukee miten masennuksesta toivutaan? Mitä se pään ja ajattelutavan muuttaminen oikeasti merkitsee?

      Mitä se parantuminen oikein on? Miten se tapahtuu? Miltä se tuntuu?

      Mitäs sitten kun alkaa parantumaan ja aurinkoisten päivien jälkeen tummat pilvet tulevat takaisin? Miltä talous ja kaikki asiat sitten näyttävät?

      Petänkö kaikki läheiseni jos alan toipumaan ja sitten tuleekin takapakkia?

      Kestäisinkö itse ne takapakit?

      Parantumiseen liittyy niin valtava määrä kysymyksiä, suuria kuin vuoria, syviä kuin syvin meri. Kohtia johon voi ihminen hukkua.

      Tässä ja nyt pärjäsin jotenkuten, mutta jos liikahdan niin mitä sitten tapahtuu.. kuka kertoo?

      Minä sain itse tuen. Minulla oli kanssakulkijoita. Sain avun, tilan ja työvälineet. Minä tein sen matkan eikä yksikään kohta ollut helppo vaikka jälkeenpäin hetkeäkään en vaihtaisi pois.

      Minä menin rikki, hajosin pieniksi palasiksi jotka kuntoutuessani kokosin uudestaan.

      Sitä kuntoutuminen ja parantuminen on että oppii tuntemaan itsensä, tietonsa, taitonsa, ominaisuuteensa, intohimonsa, oman voimansa. Oppii näkemään oman elämänsä kokonaisuuden, hallitsemaan ja tasapainottamaan sitä.

      Lääkkeet ovat minun kokemukseni mukaan verrattavissa kainalosauvoihin, niihin voi tukeutua silloin kun ei itse jaksa. Levätä ja jatkaa matkaa sitten kun taas jaksaa.

      Minulla ei ole sanojeni painoksi mitään muuta koulua käyty kuin elämänkoulu - uupumuksesta ja vakavasta masennuksesta kuntoutuminen ja työhön paluu. Puhun vain omasta puolestani.

      Minusta masennus ei ole kenenkään vika. Me ihmisinä mennää ihan liian lujaa pysähtymättä niihin oikeasti tärkeisiin asioihin. Ihmisenä olemisen asioihin.

      Leena

      elamarakastettuni.blogspot.com

    • Jenni-

      kuka haluaa olla masentunut?? en usko että kukaan haluaa tällistä kokemusta itselleenn...

    • typeryksilletiedoksi

      Meistä kukaan ei tahdo parantua ja masennuksesta kuten kaikista muistakin psykofyysisista sairauksista parantuminen on vain uskon asia.

    • n1m1n3rkk1

      Haluan parantua vaikeasta masennuksestani.

      • Fghjklöä

        Taistelen melkein jatkuvasti siitä itseni kanssa että haluanko parantua. Minua jollain hassulla tavalla on pelko siitä että elämä on yhtä kurjaa parantuneena ku nyt, eli en olisi silloin siltikään parantunut. Olen ollut masentunut lähes koko elämäni ni on myös aika hankalaa luopua "tutusta ja turvallisesta" olotilasta.


    • parempitoistaankumpi

      Vastaan nyt rehellisesti. En tiedä haluanko parantua. Haluan kuolla, mutta haluan myös nähdä mitä kaikkea voin elämässä saavuttaa.

      Eläminen on vain niin rankkaa, kun on paljon ongelmia. Ongelmista eroon pääseminen tai niiden kanssa eläminen on tosi vaikeaa. Kuolema tuntuu helpommalta reitiltä ja itse tykkään käyttää enemmän niitä reittejä.
      Kuolemisessakin on vain omat haastavuudet. Miettii tapoja, joilla tappaa itsensä tai joku muu tappaisi puolesta. Miettii myös läheisiä, mitä he tuntevat. Ja oma elämä askarruttaa itseä.
      Kun olen yrittänyt itsemurhaa, ajatukset ovat vain päässet valloilleen ja olen alkanut itkemään. Se monesti tuhoaa yritykseni, koska tunnen vielä jotain. En kai olisi enää ihminen, jos en tuntisi mitään. Tuntuu ihanalta tuntea. Mutta monesti haluaa, että voisi nyt vain kuolla jo.

    • monimutkaistakaikki

      Minäkin olen sitä joukkoa, joka ei rehellisesti sanottuna tiedä, haluaako parantua. Ennen halusin, koska minulla oli syy taistella ja ihmisiä elämässäni, mutta nyt, kun olen aivan yksin, niin en vain jaksaisi. Lisäksi olen liian tottunut tähän olotilaan. Jotenkin tuntuu, että niin kauan kuin masennus pysyy kohtuullisen lievänä -eli en tunne juurikaan mitään- niin olen ihan tyytyväinen elämääni enkä halua enempää. Onnellisena on helpompi romahtaa ja toiseksi minulla ei ole voimia taistella itseäni enää pois tästä tilasta, ei ainakaan yksinään. Olen liian monta kertaa taistellut itseni "valoon" ja päätynyt kuitenkin takaisin pimeään.

      Jos minulla on taas menossa pahempi masennusjakso, jolloin en jaksaisi, niin haluan vielä vähemmän parantua, sillä haluaisin niin huonoon kuntoon, että saisin lähdettyä täältä pois. Kun viimeksi olin tarpeeksi syvällä ja todella lähellä loppua (mikä oli naurettavaa, koska silloin elämässäni kaikki oli hyvin, en vain kyennyt nauttimaan siitä), piti seurustelukumppani minut kiinni elämässä ja oli tukenani, kun päätin parantua. Ja kun kerran pääsin pois, niin en enää pysty palaamaan niin syvälle. Siksi olenkin jumissa elämässä, jossa en ole onnellinen enkä edes iloinen, mutta en toisaalta minuun ei myöskään satu tarpeeksi.

    • ng

      En oikein itsekään tiedä haluanko parantua enää. Toisen kerran sairastan masennusta, ja loppujen lopuksi melko pienestä opiskeluihin liittyvästä jutusta. Häpeä on vallannut mielen ja ajatukset siitä, että elämässä eteenpäin pyrkiminen kuitenkin johtaisi taas masennukseen kun on nähnyt kuinka heikko sitä on henkisesti. Tämä ahdistaa. Suoritusyhteiskunta ja nopea viestin välitys ja Facebook ja kaikki tällainen vain kumuloi ongelmia valtava suureksi kun huomaa kuinka nopeasti elämä viiltää ohi.

      Sen vinkin voin antaa, että jos elämässä joku menee reisille niin jutellaan siitä jonkun kanssa, mutta älkää missään tapauksessa jääkö märehteminen ongelmaa. Tärkeintä on tehdä päätös miten lähtee eteenpäin. Aina ei tiedä kumpi päätös on oikea, mutta se pitää vain tehdä. Itse tiedän että olisin välttänyt tilanteeni yllä olevalla ohjeella, mutta oma kantti ei kestä etenemään sen myötä.

    • totuussatuttaa!

      Sanoisin, että valitettavan moni masentunut ei tunnista itsessään haluamattomuuttaan parantua! Ihminen on yllättävän fiksu valehtelemaan itselleen!

      Masentunut sanoo, että tottakai haluaa parantua, kuka sitä tautia haluaa.

      Totuus kuitenkin on:
      jos masentunut haluaisi parantua, hän paranisi. Paranemisen avaimet ovat henkilöllä itsellään ja niissä ajatusprosesseissa, jotka hänen tulee kääntää positivisempaan suuntaan.

      Masentunut valitettavasti joissain tapauksissa hyötyy suorastaan sairaudestaan, ja tällöin paraneminen ei ole ensisijaisesti mielessä. Voipi olla, että hyöty lähenee sairautta eikä ihminen välttämättä tiedosta sairastunutta ajattelutapaansa.

      Sorry masentuneet, näin se vaan on. Olen tautiin itsekin sairastunut, vaihtelevasti toipunut, jopa parantunut - kunnes tulee isompi elämänkriisi jossa normiperusihmisenkin voimia koetellaan. Kunhan vain tiedostan, että näistäkin yli päästään, hitaasti mutta varmasti, ei elämäni ole masennuksen vallassa vaan positiivisesti tulevaisuuteen katsoen tiedän, että kriisin jälkeen tulee joko seesteisempi vaihe tai uusi, ehkäpä pienempi kriisi. Tajusin kuitenkin vihdoin kun oikeasti halusin parantua, että minulla ja vain minulla on valta päättää terveeksi tulemisesta.

      • Loppu Propagandalle

        "Totuus kuitenkin on:
        jos masentunut haluaisi parantua, hän paranisi. Paranemisen avaimet ovat henkilöllä itsellään ja niissä ajatusprosesseissa, jotka hänen tulee kääntää positivisempaan suuntaan.

        Masentunut valitettavasti joissain tapauksissa hyötyy suorastaan sairaudestaan, ja tällöin paraneminen ei ole ensisijaisesti mielessä. Voipi olla, että hyöty lähenee sairautta eikä ihminen välttämättä tiedosta sairastunutta ajattelutapaansa."

        Mistähän tämä "totuus" on peräisin.

        Kelan tutkimusten mukaan paremmin toimeentulevat, paremmin koulutetut pysyvissä työsuhteissa olevat toipuvat masennuksesta paremmin kuin köyhät pitkäaikaistyöttömät. Lisäksi tiedetään, että toiveikkaimmat siinä kaikessa masennuksessa toipuvat parhaiten. Paremmin toimeentulevilla on enemmän syytä toiveikkuuteen.

        Positiivinen ajattelu ei ole sama asia kuin toiveikkuus, vaikka kognitiivisessa psykologiassa ja sen koirakoulussa, depressiokoulussa niin yritettään esittää.

        Toiveikkuus tarkoittaa sekä lyhyen että pitkän ajan, pysyvämpää tai tilapäistä toiveikuutta. Esim. toive siitä että näkee vielä lapsensa ylioppilasjuhlat voi pitää hengissä sinne asti. Tai toiveikkuus siitä, että pääse huomenna johonkin mukavaan harrastukseen. Tai toiveikkuus siitä, että pääsee ammatilliseen kuntoutukseen tai psykoterapiaan.

        Ja sen pitää olla konkreettista, jotain mikä on oikeasti tärkeää ihmiselle, ei mitään yleistä epämääräistä positiivista ajattelua. Positiivisella ajattelulla voi kyllä ehkä "hoidella" elämän angstiaan, jos ei yleistä elämän ahdistusta kestä, mutta kliininen masennus ei sillä lähde.

        Sitä paitsi tutkimuksien mukaan masentuneet näkevät elämän paljon realistisemmin kuin ei-masentuneet, jotka ajattelevat ylioptimistisesti. Siksi on osteltu liian kalliita asuntoja ja otettu liikaa lainaa ja kohta asuntojen hinnat romahtavat ja työttömyys räjähtää käsiin....


    • kokemuksesta

      Eikö kuitenkin ole todettu, että masennus johtuu usein elämän kriiseistä (traumoista, menneistä ja tämänhetkisistä, uupumuksesta) ja siitä, että ne ovat ylitsepääsemättömiä/vaikeasti kestettäviä herkkyyteen taipuvaiselle jolloin masentuu ,sekä negatiivisen ajattelun kehästä, josta masentunut ei kertakaikkiaan joskus pääse yli ennen kuin itse tajuaa, että vain hän itse voi ajattelutapansa muuttaa.

      Masentuneelle olisi hyväksi kirjoittaa kiitollisuuspäiväkirjaa, keksiä päivittäin vaikka nyt vain kaksi asiaa, joista on aidosti kiitollinen. No, jollekulle tämä tepsii, toisille ei. Suosittelen kokeilemaan.

      Totuus on sekin, että masentunut voi tosiaan vuosikausia käydä terapiassa, syödä lääkkeitä eikä parane: jos ei halua parantua ja jos hän ei ymmärrä, että vain hän itse voi ajatusmallejaan muuttaa.

      Alkuperäinen kysymys oli tahtooko masentunut parantua ja vastaukseni on, että aika moni ei aidosti tahdo. Itse paranin vasta, kun ymmärsin, että kukaan muu ei voi minua parantaa kuin minä itse.

      Muutoksia masentuneen tulee tehdä elämäänsä, ajattelun tasolla sekä konkreettisesti työhön, asumiseen, parisuhteeseen, kouluun, kaveripiiriin jne liittyen, jos masennus liittyy näissä oleviin epäkohtiin. Jonkin asian on muututtava, muuten ei voi parantua. Jos jatkaa samoissa lähtökohdissa (ajattelu tai konkretia) ei ole mahdollista parantua. On joko muutettava omaa ajatteluprosessiaan tai sitten konkreettisesti lopetettava parisuhde, muutettava toisaalle, otettava paussia opiskeluun tms., lopetettava sairastuttavat ihmissuhteet jne.

    • CanIFoundmylifeback

      Onnellisuus on ihmisen luonnollinen olotila.

      En enää itsekkään uskalla parantua tästä, haluan vain kuunnella surullista musiikkia ja itkeä. Elän omassa mielikuvitusmaailmassani jossa kuvittelen itseni kauniiksi ja vahvaksi, siellä pystyn mihin vain.

      Ehkä joskus vielä pääsen tästä kuopasta pois.

    • Elämä on

      "Onnellisuus on ihmisen luonnollinen olotila. "

      Oletko ihan varma?

      Meillä on onnellisuusharha, että elämän pitäisi olla jotain korkealentoa koko ajan, ilmankos alkaa "masentaan"...

      Elämä on arkea.

    • syvä masis

      Olihan minullakin aika pitkäkin ajanjakso, kun vielä jaksoin, nuorempana. Olen elänyt koko ikäni yksinäisenä, ihmisten kanssa minkäänlaisessa fyysisessä kosketuksessa en ole käytännössä ollut, nuorempana olen jonkun kerran saattanut tukevassa seilissä käydä kapakoiden tanssilattioilla pyörähtelemässä. Kuppikin maistui yksikseen jossain vaiheessa aika lailla ja sitten sekin jäi.
      Pitkän aikaa elämä ollut jo sitä, että vaikka ny sattuis niin käymään ettei syystä taikka toisesta aamusella enää heräiskään, ni eipä tuo tuntus kauhian pahalta asialta, loppuspahan tämäki kärsimysnäytelmä.
      Jotkut ihmiset pelkää kuolemaa, maailmanloppua tms. itelle noi on jo aivan yks lysti. I dont care if ur world gets destroyed, i was never invited to it anyway.
      Niin että empä nyt tiiä niistä paranemisista, taitaa olla jonkin verran nuorempien ja vielä kuiten parermmassa kondiksessa olevien kotkotuksia net.

    • poika huomisen

      Haluaisin saada takaisin vanhan elämäni, jossa olin terve ja työssäkäyvävä
      rehellinen Suomalainen mies. Valitettavasti menetin-siis MENETIN osan
      itsestäni työpaikalla jonka seurauksena voimakkaat kivut aikaansaivat
      loputtoman noidankehän, josta en vielä tähän asti ole päässyt eroon. Kivut
      aikaansaivat aivoissani muutoksia, jotka johtivat lopulta vakavaan masennukseen
      johon minulla on kyllä lääkitys. Lääkityksestä saama apu on loppupelissä
      kaikilla lääkkeillä hetkellistä, koska ihmisen elimistö tottuu kaikkiin teollisesti
      valmistetteuihin valmisteisiin. Oikeastaan näistä on enemmän haittavaikutuksia
      kuin hyötyä. Parempia aikoja odotellessa,-valoa tunnelinpäässä on viimeistään
      silloin kun on aika lähteä. Silloin loppuu valitus ja hammastenkiristys-tulee
      lopullinen paraneminen.

    • 9090909090

      Me kaikki olemme viisaita, upeita, rohkeita. Me olemme vain unohtaneet keitä todella olemme. Uskon, että jokaisella meillä on täällä maapallolla jokin tehtävä. Se voi olla jokin suuri asia, joka voi muutta koko maailmaa, tai sitten jokin aivan pienikin asia. Elämä ei ole aina helppoa, mutta ei meille huvikseen ole annettu haasteita. Jokaisen vastoinkäymisen jonka käyt täällä, kehittää sinua henkisesti. Toiset elävät helpomman elämän, toiset taas eivät.


      Olen inspiroitunut monesta kirjailijasta, jotka ovat kirjoittaneet ihmisten henkisestä kasvusta ja Jumalasta, ja olen kiitollinen, että jokin sai minut kiinnostumaan näistä hengellisistä asioista, sillä muuten en tietäisi missä olisin nyt.

      Tämä oli tällainen välikommentti teille. :) Muistakaa että teitä rakastetaan.

    • Vakavasti masentunut

      Oon vakavasti masentunut ja uskottelen kaikille, myös itselleni että haluan toipua, mutta tähän itsevihaan on lähes liian helppoa jäädä uinumaan. On vain päivistä kyse, milloin minut määrätään taas suljetulle osastolle. Maailman turhin paikka. On hetkiä milloin koitan parantua, mutta aina illan tullen nukahdan masennuksen syliin ja aamulla herään taas sieltä kuopan pohjalta. Tiedän että en tule parantumaan. Parempi tuttu helvetti kuin tuntematon paratiisi.

    • dgk

      olen kai liian laiska parantumaan, peiton alla on niin mukavaa. lääkkeiden myötä en jaksa enää välittää vaikka ei ole mitään tulevaisuutta tai kunnollista elämää. välillä ahdistaa välillä ei, mutta en jaksa tehdä asioille mitään. en jaksa koska en usko itseeni, olen todella epävarma ja arka enkä uskalla lähteä ihmisten ilmoille kehittämään itseäni. kotona olen turvassa vaikka vähän masentaakin. olen säälittävä mutta minkäs teet, jos vaan saisi joku päivä päätettyä että nyt tämä riittää. tällä hetkellä tämä on vain helpoin ratkaisu...

    • Maria L.

      Entä jos haluaa parantua, mutta ei vaan saa mahdollisuutta?

      Olen kokenut paljon pahoja asioita lapsuudestani lähtien, mitkä aiheuttivat aikoinaan opiskelujen keskeytymisen ja sairaslomalle jäämisen mm. masennuksen vuoksi.

      Olin vasta 19-vuotias, kun jäin sairaslomalle. Olin todella vastaanottavainen ja halukas muutokseen, vaikka se pelotti. Hoitamiseni oli kuitenkin haastavaa monessakin mielessä. Asuin yksin, mikä toi vaikeuksia voimakkaiden pelkotilojen takia. En saanut ymmärrystä psykiatrian poliklinikalta, vaan ilkeyttä. Muutenkin hoitamiseni oli melkoista puoskarointia, mikä syvensi tuskaani entisestään.

      Hoitopaikat, menetelmät ja henkilöt vaihtuivat, mutta en hyötynyt mistään hoidosta. Syynä ei edelleenkään ollut se, ettenkö olisi halunnut parantua, vaan se, että olen LIIAN ERIKOINEN JA VAIKEA tapaus. En mahdu yleisiin normeihin ja muotteihin, mikä aiheuttaa hämmennystä ja kiukkua monissa terveydenhoidon ammattilaisissa ja terapeuteissa. Koska olin jo yli 8 vuoden ajan käynyt kaikenlaisissa "terapioissa" yms, jättäydyin pois hoidon piiristä. Lopetin myös psyykenlääkkeiden käytön, koska niistäkään ei ollut mitään hyötyä. Päätin itsenäistyä ja kokeilla aktiivisesti eri keinoja.

      Kun aikaa oli mennyt useampi vuosi, aloin epäilemään, että minulla olisi jotain elimellistä vikaa, koska psyykkisten oireiden(mitkä toisaalta olivat lieventyneet) lisäksi kärsin sitkeistä fyysisistä vaivoista. En toisaalta voinut uskoa niin, koska mikään ei ollut selvästi pahentunut. Tulin raskaaksi ja lapsen syntymän jälkeen vointitni romahti. Siitä meni yli 3 vuotta, kunnes sain varmuuden sisätautilääkäriltä. Diagnoosi on struuma, määrittämätön kilpirauhasen vajaatoiminta. Asioihin tuli vihdoin selvyyttä, mutta vielä menee aikaa ennen kuin vointi paranee,
      Olen huolissani tilanteestani. Kilpirauhasen lisäksi kärsin psyykkisistä ongelmista, mitä monet traumatilanteet kotona, kouluissa kuin uskonnollisessa yhteisössä ovat aiheuttaneet. Itsetuntoni on aina ollut huono, viime vuosina on pientä edistystä tapahtunut.


      Suurin ongelmani on se, että olen kokenut LIIKAA vastoinkäymisiä. Olen myös katkera tälle yhteiskunnalle törkeästä kohtelustani! Psykiatrian mielivallan kohteeksi joutuminen on kelle tahansa kauheaa,. Vanhojen traumojen lisäksi yhteiskunta mahdollistaa uusien traumojen syntymisen. Tämän lisäksi olen syrjäytynyt, jolloin opiskelu ja työmahdollisuudet menivät. Lisäksi ihmissuhteet ovat tuhoutuneet, enkä voi edes ajatella tutustumistani uusiin ihmisiin. Tämä tuntuu erityisen pahalta, koska olen kuitenkin sosiaalinen ihminen.

      On ollut todella paljon yksin oloa, mutta jos joku ihminen on elämässä , hän kohtelee huonosti tai käyttää hyväksi. Sanoisinkin, että mieleltään järkkynyt, eristäytynyt, psyykenlääkkeitä syövä ihminen on helppo kohde hyväksikäyttäjille. Ja sitten kun tulee TAAS LISÄÄ ikäviä kokemuksia, se syventää epätoivoa entisestään.


      Tämänhetkinen tilanteeni on seuraava: olen kohta 37-vuotias. Minulla ei ole ammattia, enkä ole koskaan ollut töissä. Erosin juuri miehestäni, joka on myös 4-vuotiaan lapseni isä. Minun oli tarkoitus muuttaa omaan asuntoon, mutta se epäonnistui, koska aloin pelkäämään mielenterveyteni romahtamista, mitä yksin asuminen tod.näk. aiheuttaisi. Niinpä asumme saman katon alla, mikä onneksi sujuu, vaikka on toisaalta kummallista. Pelkojani ei hoidettu koskaan millään tavalla, vaikka hoitavat tahot olivat niistä tietoisia. Ei ole osaamista eikä halua.

      Välini ovat katkenneet kokonaan sukuuni eikä ystäviä enää ole. Olen todella väsynyt ja kyllästynyt elämääni. Edelleen haluan parantua, mutta pelkään, että uskoni ja toivoni paremmasta elämästä onkin mielikuvitukseni tuotetta. Miten monta kertaa toivoni on herännyt, kun olen alkanut uskomaan mahdollisuuksiini, mutta jossain vaiheessa kaikki romahtaa!

      Epäilen, että eläminen vuosikaudet eristäytyneenä saattaa jossain vaiheessa aiheuttaa todellisuudentajun hämärtymistä niin, ettei osaa enää arvioida itseään ja elämäänsä vaan menee äärilaidasta toiseen. Voin sanoa, että tämä on kauheaa. Koen, että yhteiskunta rankaisee minua, kun olen erilainen normeista poikkeava yksilö, enkä jaksanut olla mukana hullussa oravanpyörässä. Tunnenkin olevani elinkautisvanki, jonka luonnon pitäisi korjata pois.

    • Oon 13v vakavasti masentunut tyttö ja viimesillä voimilla tässä kirjotan että en usko että kukaan haluaa kokee tällästä paskaa se tuntuu niin pahalta että ois vaa helpompi kuolla kun jäädä henkiin

      • Anonyymi

        sinä masentunut tyttö , mietitkö sitä koskaan miltä tuntuu äidistäsi joka on itsekin äärirajoilla oman jaksamisensa kanssa, hänkin tuntuu pahalta nähdä että oma lapsi voi huonosti vaikka kuinka yritttää antaa rakkautta ja rajoja, hoitaa työnsä, pitää kodin siistinä vaatehuoltoineen
        auttamalla koulutehtävissä.
        mikä on mennyt niin pieleen että elämä tuntuu ikävältä. kun kotona on perusasiat kunnossa ;välittämistä, äiti ei käy kapakoissa,ei käytä huumeita, siisti koti omine huoneineen, lämmin ruoka päivittäin ja asialliset vaatteet, lemmikkieläin.


    • Anonyymi

      En halua enää. Juttu on kato niin, että masennuksesta ei voi parantua tahdonvoimalla. Siitä ei parane myöskään niin, että terveitä ihmisiä miellyttääkseen esittää jotain vitun teeskentelevää tehopakkausta. Joko hyväksytään tai ei, aivan sama.

    • Anonyymi

      Juu ja pakkokin olisi kun koittaa kolmea lasta yksin kasvattaa... Fun fact: se, miksi käytös saattaa kieliä jostain muusta kuin parantumisen halusta saattaa olla yksinkertaisesti väsymys. Siinä tilanteessa sitä kovasti toivoisi että esim. mielenterveyspalveluissa olisi tarkoitus AUTTAA eikä vaan lykätä jotain lääkereseptiä käteen.
      Itsehän olen tässä jo jokusen vuoden kärsinyt, lääkkeistä ei ole ollut apua mutta mitään vaihtoehtoa ei tarjota. Terapiaan en kuulemma sovi ihmisvihani takia. No, nyt kun lapset otetaan väliaikaisesti huostaan niin sillä välin on saatava itsensä kuntoon. Ajattelin seuraavalla käynnillä ehdottaa sähköhoitoa, ketamiinia, mitä noita nyt on... Tai sitten lähden sienestämään ja koitan saada apua psilosybiineista. 9mm Burana varmaan parhaiten auttaisi muttei oikein ole vaihtoehto

    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen kysymys. Ensimmäinen vastaus on että tietenkin haluaisin parantua, mutta totuus on se että jos on koko elämänsä ollut masentunut, niin ehkä se ei olekkaan niin itsestään selvää. Eihän sitä edes tiedä paremmasta mitään. Sehän on yhtä pelottavaa kun murros ikä tai jotain vastaavaa.

      Moh onnekseni tutkimusten mukaan sitä vaaraa ei ole, että vielä joskus paranisin masennuksestani.

    • Anonyymi

      Muodikkain malli niin kestää hetken.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mitä tulee pahoista olosuhteista johtuvaan masennukseen, niin tulee muistaa, ap:n ja muidenkin, että kyseessä ei ole aina menneisyyden traumat, vaan monissa tapauksissa nykyisen elämän pahat olosuhteet.

      Näissä tapauksissa ap:n ehdotus "puhumalla parantumisesta" ei auta. Vaikkapa fyysinen pitkäaikaissairaus vain on ja pysyy, aiheuttaa kuormitusta, huolia, pelkoja ja väsymystä, ehkä kipujakin, eivätkä ne terapiassa lätisemällä parane.

      Syy henkiseen masennukseen, ap:n ilmausta käyttääkseni, ei siis ole jäänyt menneisyyteen vaan on edelleen olemassa kouriintuntuvana, jatkuvasti.

      Tällaisen näkökulman halusin tuoda esiin.

    • Anonyymi

      En halua enää. Olen erittäin hyvissä väleissä masennukseni kanssa: kun on paska olo niin sitten on. Käärin silloin itseni pakettiin ja yritän helliä niin hyvin kuin keksin. Hirveintä elämä oli silloin kun itseltä ja ulkopuolelta tuli vuoren kokoiset vaatimukset ja odotukset parantua. Masennus on tunnetila muiden joukossa, silläkin on syynsä. Tässä maailmassa on aina ja ikuisesti sellaisia asioita, joita vastaan masennus on oikein hyvä suojapeitto.

    • Anonyymi

      Haluan parantua mutta kovin on heikot kortit minulla ollut koko 40 vuoden elämäni aikana eikä muutosta ole tullut.

    • Anonyymi

      Toivottavasti tämän ketjun alkuperäinen aloittaja on jo 10 vuoden aikana oppinut mistä masennuksessa on todella kyse.

      • Anonyymi

        sitä samaa ittekin mietin ja puhdas arvaus on että hän ei ole psykiatrian ammattilainen eli hänen heitot on vain pelkkää arvailua eli on omasta pöntöstään tehnyt omat hatarat päätelmänsä ja hän voi tietenkin olettaa ihmisten olevan sellaisia kuin mitä itse päättelee tietämättä todellisuutta. Sisimpään on vaikea kenenkään nähdä ja todellisuudessa me itse olemme oman itsemme parhaita asiantuntijoita. Varmaan hän on joku ns keittiöpsykologi.


    • Anonyymi

      Itseasiassa mielenkiintoinen kysymys. Koska vastaukseni on tottakai. Olen itse masentunut jo lapsuudesta asti. Eli en edes tiedä, minkälaista elämä olisi ilman masennusta. Mihin siis haluaisin parantua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe