Myynnissä on vasta-alkaville kf6-paketteja,mutta onko se sopiva.
Ymmärsin, että luokasta oltiin tekemässä ns. kilpailuluokkaa raket85:n rinnalle.
Aikoinaan painotettiin ettei cadeteista tai 9-10 vuotiaita istuisi suoraan raketin rattiin. Oli miniluokka.
Varmistettiin, että taidot kasvavat vauhdin mukana.
Toteutuuko tämä nykyään kf6:n kohdalla. Välillä meno on näyttänyt jokseenkin vaaralliselta.
Vasta-alkajat harkitkaa kannattaisiko sittenkin opit hakea harrastaja-mineistä ennen kutosia.
Vanhemmille kuuluu vastuu, mutta entä jos vanhemmiltakin puuttuu ymmärrys asiaan uusina harrastajina, niin kenelle vastuu kuuluu? AKK:lle?
Vasta-alkajalle Kf6-paketti vai mikä?
53
1990
Vastaukset
- rollaattoriraksu
Aloittaa voi vähän vanhempanakin, jolloin koffi kutonen voi olla hyvä aloitusluokka. Alle 10-vuotiaille harrastajaminillä on hyvä ajaa ensikisat. Alle 8 vuotiaille cadet lienee sopivin. Toisaalta takavuosina aloitusluokka oli suoraan raket eikä siinä sattunut enempää vahinkoja kuin nykyisin esim. cadeteissa. TÄRKEINTÄ on, että KILPALEMAAN lähdetään vasta siinä vaiheessa, kun auton HALLINTA ON HANSKASSA, luokasta riippumatta.
- Sinulla vastuu
No ei tämä hoivayhteiskunta vielä niin pitkällä ole, etteikö vastuu kuuluisi huoltajalle.
Jos tarkoituksesi oli kysyä, millä kannattaisi aloittaa, tutustu Rotaxin evoluutiokonseptiin. Samalla moottorilla koko kartingaika, Micro-Mini-Junior-Max.
Sopii ainakin kustannustietoisille. - Tätähän sää kysyit
Niin onkin, mutta ajetaanko meillä myös tuolla micro-maxilla.
Onhan tuo Rotaxin moottori ymmärtääkseni kuitenkin nykyaikaisin kaikkiin muihin verrattuna.
Joo kiitos hyvistä vinkeistä, että turvallinen raket tai kustannusedullinen rotax. - Kurista jos pelottaa
Kf6:n voi kuristaa pakopuolelta, jos tuntuu liian räväkältä. Rotaxin ajatus on ihan kiva, ehken vähän painava pikkurunkoon.
Rotaxissakin täytyy muistaa, että vaikka konetta ei tarvitse vaihtaa, 50 käyttötunnin huolto on monta sataa. Tosin KF6 pitää vaihtaa jopa vuosittain, jos haluaa pysyä kilpailussa mukana. Se on tonneja joka vuosi. - faktaa tietoa
Tässä tietoa pikkukuskien huoltajille
Pikkasen väärää informaatiota edellisessä Rotax luokista, muutoksia ja eroavaisuuksia koneiden suhteen on eri luokila. Liian tehokkaita moottoreita alotteleville alle 10v.
KF-moottoreille ehdottomasti pakopuolen kuristus paikallaan, alle 10v kuskeille, vauhtia voi rajoittaa myös pikkukaasarilla ja kierroslukuboxilla. Näillä nykyisillä KF-6 luokituksilla mennään 2014 saakka ja senkinjälkeen voi ajella edelleen.
Hintavertailua Rakett, KF6 ja Max koneiden kesken.
Cadetti mosa 750€
Raket mosa 650€
KF6 mosa 2000€
-pikkukaasari 90€
-kierroslukuboxi100€
Rotax moottorit
Micro Macx 1879€
Mini Max 2339€
Junior Max 2359€
Max 2529€ - Maailman menoa
15v. pääsee jo formulan rattiin...tähän suuntaan se maailma menee. onko hyvä vai huono asia? Sanoppa se! Itse en laittaisi aloittelevaa 10-11 vuotiasta Cadettilla pörräilemään enkä 8-vuotiasta KF3:lla ajelemaan. hyvä että voi valita kukkaron mukaan ja tykkääkö työntämisestä vai starttinapista. Käyttäkää harkintaa ja sitä mitä on sinne korvien väliin suotu!
- vormulasta kokemusta
Formula Fordin rattiin pääsee 14-vuotiaana edellyttäen, että täyttää samana vuonna vielä 15. On täysin järjetöntä, että joku aloittaisi kilpa-autouransa kylmiltään Formula Fordilla tuossa iässä. Romua syntyy, kun kilpailukokemus puuttuu vaikka nopeutta kenties harjoittelemalla on löytynyt. Eri asia on, jos takana on muutaman vuoden kisakokemus kartingissa. Silloin 15-vuotias voi olla "täysinoppinut" ja parhaillaan pesee luokan yli-ikäiset. Mistä taas seuraa, että nuo täysikäiset alkavat häipyä luokasta, joka näyttää olevan lastenluokka. Ei sitä sentaan kilpa-autoilija kehtaa hävitä kakaroille. Mutkikas juttu kaiken kaikkiaan.
- Työnnetään
Tykkääkö työntämisestä? Mitäväliä sille kuskille on työnnetäänkö käyntiin vai ei. Voi jopa olla että tykkää kovasti, kun iskä/äiskä on työntämässä radalle. Tuo hyvin esille kuka harrastaa, jos homma on tuosta työntämisestä kiinni.
Ihramaha huoltajat, jotka ei jaksa työntää lastaanradalle vois ihan yhthyvin vilkaista peiliin ja tosiaakin työntää. Ja käyttää sitä korvien väliä tässäkin asiassa. - Työnnä työnnä
Työnnetään kirjoitti:
Tykkääkö työntämisestä? Mitäväliä sille kuskille on työnnetäänkö käyntiin vai ei. Voi jopa olla että tykkää kovasti, kun iskä/äiskä on työntämässä radalle. Tuo hyvin esille kuka harrastaa, jos homma on tuosta työntämisestä kiinni.
Ihramaha huoltajat, jotka ei jaksa työntää lastaanradalle vois ihan yhthyvin vilkaista peiliin ja tosiaakin työntää. Ja käyttää sitä korvien väliä tässäkin asiassa.Työnnä sinä vehkeilläs vaikka kuulaa jos työntämisestä tykkäät. Ota käyttöautostas startti pois ja työnnä se aamusin käymtiin tai kiepauta vaikka kammesta käyntiin jos niin työntäminen himottaa ja starttimoottori ärsyttää. Jätä vielä vaihde päälle niin saat suoravetosen tunnelmaa, kun nostatte Ladaa takapuskurista kun työnnätte Sen paskan käyntiin.
- Osui ja uppos
Työnnä työnnä kirjoitti:
Työnnä sinä vehkeilläs vaikka kuulaa jos työntämisestä tykkäät. Ota käyttöautostas startti pois ja työnnä se aamusin käymtiin tai kiepauta vaikka kammesta käyntiin jos niin työntäminen himottaa ja starttimoottori ärsyttää. Jätä vielä vaihde päälle niin saat suoravetosen tunnelmaa, kun nostatte Ladaa takapuskurista kun työnnätte Sen paskan käyntiin.
.................
- Rahat pois junnuilta
Mitä nuorempana kavereita ajatetaan "kovissa" pikkuluokissa, sitä kauemmin ja sitä enemmän taustajoukoilta ehditään saada talleille rahaa.
Kun kaverit otetaan isoihin luokkiin heti nuorina, ne on paikastaan maksavia kuskeja pitkään ja niille joutuu maksamaan vasta uran keski- ja loppuvaiheessa jos silloinkaan.
Ansaintalogiikka on tässä se ratkaiseva tekijä. Wannabe-F1 kuskin iseiltä voi viedä rahat, talot, vaimot, kaiken, kun vaan pitää "unelmaa" hengissä riittävän pitkään. Kun rahat on loppu, siirrytään uuteen rahastettavaan ja kuiviin puristettu dumpataan loppuun käyettynä mäkeen.
KF-luokat on ensiaskel tähän.
Kuule, sinua rahastetaan. - matias kukkarossa
Ilman unelmia elämä on harmaata. Unelmoida voi pikkurahalla, jos sitä on vähän ja isolla, jos sitä on paljon. Omaisuutensa ja muijansa kilpa-autoilun kulujen takia menettäneitä ei ole tiedossani (paitsi 2 kpl 30-vuoden ajalla), Sen sijaan maansa myyneitä ja rahansa juoneita on paljonkin. Jos valinta on tehtävä näiden välillä, niin sitten kilpailemalla.
PS. sinua rahastetaan maitokaupassakin!- Ja yrjöt sylissä...
Unelmia voi ja pitää olla, mutta jos niiden takia menettää todellisuudentajun, on pahasti hakoteillä.
Maidon hinnasta olen samaa mieltä, se on rahastusta.
Mä tiedän vähän useampia omaisuutensa tähän touhuun syytäneitä. Johtusko se siitä, että mulla ei ole rahamiehiä lähipiirissä?
Viina ja kilpa-autoilu ei muuten ole toistensa vaihtoehtoja. Miksi muuten varikoilla on iltaisin ympärikännisiä ja jotkut tiimitkin haisee pitkältä seminaarilta kisa-aamuisin eikä selvää mekaanikkoa löydy välttämättä koko tiimistä ennen iltapäivää.
Ei ettäkö se mua yhtään haittais, mutta sitähän sä kysyit?
- kohta taas
mutta näihin aamulla haiseviin tiimeihin kerääntyy juuri samanlaista väkeä kuin tiimikin on.ota vaikka esimerkki koffi6ssa viime vuonna ajaneet kuskit jotka siirty koffikolmosiin.isät valitsi janosen tiimin ja hauskaa on taas.niin se menee.
- Pitkäsylki
Ei hauskanpidossa mitään pahaa ole ja kuppiikin saa ottaa jos tykkää kunhan on ihmisiks ja siivoo ittensä ajoissa nukkumaan ja on seuraavana päivänä suht pelikuntonen. Kukin vastaa kankkusistaan ihan ite. Jos on kisa pilalla, oma häpee.
Mutta sitä mä vaan, että on ihan turha hurskastella, että autourheilu ja viinanjuonti olis mitenkään toisiaan poissulkevia automaattisesti eikä tarttekkaan jos on kohtuus mukana. Mutta rattiin ei pidä mennä kupitelleena.
- Ihme&kumma
Kyllä se viime syksynä hangossa nähtiin että mitä siitä seuraa kun annetaan ensimmäiseksi autoksi kf6. Ja sitten tuodaan muksu vielä kisaankin (vaikkakin leikkimieliseen) vaikkei kuski pääse pyörähtämättä edes kahta kierrosta.
Sitten retostellaan miten poika ajaa hienosti.. törmäilee muihin sekä radalla että varikolla..
Kyllä vanhemmilla pitäis edes vähän olla älliä.- Törmäilijän isä
Kaivertaako se vieläkin mieltä, että poikasi jäi lopputuloksissa sen "törmäilijän" taakse, joka tönästiin ulos jo kisan alkumetreillä, mutta ajoi sinun ja niin monen muun pojan kiinni, sekä meni tyylikkäästi ja puhtaasti heistä ohi pysyttyään loppu kilpailun yhtäjaksoisesti radalla. Ei siis 2, kuten asian ilmaisit.
Mitä tulee ratavarikolla törmäilyyn. Siinä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, mikä moottori autossa on kiinni. Kyse oli yksinkertaisesti pojan omasta hölmöilystä ja liian suuresta tilannenopeudesta. "Korvamakeat" tapahtuneesta on annettu.
Olen todella pahoillani, jos olin harmiksesi iloinen oman poikani menetyksestä.
Kaikesta huolimatta tulemme kiusaksesi mukaan kilpailuun myös ensi syksynä.
- raaka peli
Kilpailunjärjestäjillä pitäisi olla älliä toimia, jos se vanhemmilta puuttuu. Jos jo harjoituksissa näkyy, että kyky puuttuu, niin kielto kisaan mukaan tulemisessa. Tällä ei saa kuskista ja isistä ystävää, myuista kyllä.
- Oho olipa lähellä...
KF6 vasta-alkajalle väärä valinta. Samassa lähdössä voidaan ajattaa juurikin näitä pyörähtelijöitä ja kokeneempia kuljettajia. Tästä sirkuksesta ei hyvä seuraa.
Vahinkoja tulee vielä sattumaan esim. kun pyörähdyksen jälkeen radan reunalta koukataan vastenajosuuntaa muiden sekaan.
Oletteko muuten koskaan nähneet tällaista?
Suoravetoisella sieltä ei tulla vai pitäiskö keksiä sääntöhin jotain tähän kohtaan.
Tämänkaltaista vastuunottajaa kaivattaisiin, joka osaa puuttua asiaan. - Lasten teko
Lasten tekeminen pitäisi saattaa luvanvaraiseksi. sitähän sä kysyit!
- Per Saukko
Ensimmäinen ruumis KF6:ssa tuo vasta muutoksia ja herättää turvallisuuskysymyksiin. Muu ei näemmä auta näihin formulakiiman sokaisemiin iseihin.
- no huh huh
"Ensimmäinen ruumis KF6:ssa tuo vasta muutoksia ja herättää turvallisuuskysymyksiin." jatkakaa vaan tätä keskustelua, niin kohta loppuu koko leikki. mistä näitä setiä oikein tulee?
- Per Saukko
Suomalaiset on selvinnyt vuosia oikein hyvin ilman isoja vahinkoja kartingissa, osin tuurilla. KF6 ja matala alaikäraja yhdistettynä pitorenkaaseen on oikeesti riski kokemattoman käsissä.
Riski, jota ei tunnusteta, mutta joka ilmeisesti halutaan ottaa seurauksista piittaamatta.
Ilmeisesti kaikki eivät tykkää, jos sanoo, mitä se voi pahimmillaan merkitä.
Se on itsepetosta. - Kuules pär saukko
Per Saukko kirjoitti:
Suomalaiset on selvinnyt vuosia oikein hyvin ilman isoja vahinkoja kartingissa, osin tuurilla. KF6 ja matala alaikäraja yhdistettynä pitorenkaaseen on oikeesti riski kokemattoman käsissä.
Riski, jota ei tunnusteta, mutta joka ilmeisesti halutaan ottaa seurauksista piittaamatta.
Ilmeisesti kaikki eivät tykkää, jos sanoo, mitä se voi pahimmillaan merkitä.
Se on itsepetosta.autourheilu on vaarallista. liikenteessä ajaminen on vaarallista. Bussin kyydissä on vaarallista. futis on vaarallista. lumilautailu ja laskettelu on vaarallista. jalkakäytävällä käveleminen on vaarallista. urheilu yleisesti ottaen on vaarallista, varsinkin vauhtilajit. Elämä on vaarallista, siihen kuolee joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Joten suosittelen, että otetaan käyttöön sama metodi kun autot tulivat ihmisten ilmoille. Punainen lippu kaverille ja kävelyvauhti käyttöön.
Ei muuta kun muovikuplaan ja vauhti pois, mut siinä on riskinä se, että voi tulla avaruusromua niskaan, niin ja varo aurinkoa se on vaarallista!!! Voi jösses mitä hurskastelua, heitä jo se näppis roskiin, niin maailma pelastuu. Sitähän sä kysyit! - Per Saukko
Kuules pär saukko kirjoitti:
autourheilu on vaarallista. liikenteessä ajaminen on vaarallista. Bussin kyydissä on vaarallista. futis on vaarallista. lumilautailu ja laskettelu on vaarallista. jalkakäytävällä käveleminen on vaarallista. urheilu yleisesti ottaen on vaarallista, varsinkin vauhtilajit. Elämä on vaarallista, siihen kuolee joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Joten suosittelen, että otetaan käyttöön sama metodi kun autot tulivat ihmisten ilmoille. Punainen lippu kaverille ja kävelyvauhti käyttöön.
Ei muuta kun muovikuplaan ja vauhti pois, mut siinä on riskinä se, että voi tulla avaruusromua niskaan, niin ja varo aurinkoa se on vaarallista!!! Voi jösses mitä hurskastelua, heitä jo se näppis roskiin, niin maailma pelastuu. Sitähän sä kysyit!Autourheilu on itsessään vaarallista, joten sen vaarallisuuskertoiia ei pidä lisätä ajattelemattomuuden takia. Et kerro minuille mitään uutta etkä pysty tuomaan keskusteluun oikeita argumenttejä, joten ryhdyt typerään dissaamiseen.
Tosiasia on, että liian nopea auto on aloittelijan tai muuten kokemattoman käsissä vaarallinen paitsi itselle, myös muille radallaolijoille.
Ottakaa tämän kirjoittajan argumentit muistiin. Jos jollekulle käy joskus pahasti, menkää ja lohduttakaa omaisia noilla sanoin Vaikkapa kuluneella fraasilla "elämä on vaarallista jne..."
Jos joku tulisi moista potaskaa minulle höpisemään, minä löisin. - Laitahan nimi per
Per Saukko kirjoitti:
Autourheilu on itsessään vaarallista, joten sen vaarallisuuskertoiia ei pidä lisätä ajattelemattomuuden takia. Et kerro minuille mitään uutta etkä pysty tuomaan keskusteluun oikeita argumenttejä, joten ryhdyt typerään dissaamiseen.
Tosiasia on, että liian nopea auto on aloittelijan tai muuten kokemattoman käsissä vaarallinen paitsi itselle, myös muille radallaolijoille.
Ottakaa tämän kirjoittajan argumentit muistiin. Jos jollekulle käy joskus pahasti, menkää ja lohduttakaa omaisia noilla sanoin Vaikkapa kuluneella fraasilla "elämä on vaarallista jne..."
Jos joku tulisi moista potaskaa minulle höpisemään, minä löisin.niin pääset yrittämään xD. Mitä sä täällä oikein valitat? Luuletko, että per saukon argumenteillä ja viisauksilla voit vaikuttaa tällä palstalla..no voi yhren kerran. Laita jotain faktaa nopeuksista ja siitä mikä ei ole vaaraksi kuskeille äläkä jauha sontaa. Onko se max nopeus 50 km/h vai 55km/h?
Radalla näkee kokeneitakin kuskeja, joilla ei vehkeet tahdo pysy käsissä, vaikka ovat hieroneet kisoja ja ratoja iät ja ajat. Olen sitä mieltä, että ikärajoja pitäisi nostaa ei laskea, mutta minkäs teet. Sinne mennään mihin maailma menee.
Totta on, että yhtään uhria ei saisi tulla, mutta alkaa joskus kyllästyttämään tuo tekopyhyys. Täällä on ongelmana joku saamarin Raket/KF6 arvovaltataistelu ja sitten vedetään mahdolliset riskielementit esille ja kenen vastuulla on mikäkin juttu. Ensin ei tykätä kun holhotaan ja sitten pitäisi taas holhota niin pirusti. Samaan aikaan maapallon toisella puolella menehtyy julmettu määrä lapsia nälkään ja sodissa. Eikä se kiinnosta juuri ketään, koska se ei ole mediaseksikästä. Siinä sulle argumenttiä, ilman dissaamista!
...Ei muuten nopeus tapa vaan äkkipysäys.Heti kun ilmoittelet itsetäs, niin kerron kahvikupin ääressä sulle mielelläni lisää argumenttejä ilman ihannoimaasi väkivaltaa =) Mutta älä viitti tuoda näille palstoille turhia kauhuskenaarioita siitä, että mitä voi tapahtua jos...pitäytykää vain toistenne haukkumisessa. Sen te osaatte parhaiten!
Hillitte kiimaas, laske nyrkit alas ja kerro miten ratkaisisit asian? - Koffikin hyvä luokka
Laitahan nimi per kirjoitti:
niin pääset yrittämään xD. Mitä sä täällä oikein valitat? Luuletko, että per saukon argumenteillä ja viisauksilla voit vaikuttaa tällä palstalla..no voi yhren kerran. Laita jotain faktaa nopeuksista ja siitä mikä ei ole vaaraksi kuskeille äläkä jauha sontaa. Onko se max nopeus 50 km/h vai 55km/h?
Radalla näkee kokeneitakin kuskeja, joilla ei vehkeet tahdo pysy käsissä, vaikka ovat hieroneet kisoja ja ratoja iät ja ajat. Olen sitä mieltä, että ikärajoja pitäisi nostaa ei laskea, mutta minkäs teet. Sinne mennään mihin maailma menee.
Totta on, että yhtään uhria ei saisi tulla, mutta alkaa joskus kyllästyttämään tuo tekopyhyys. Täällä on ongelmana joku saamarin Raket/KF6 arvovaltataistelu ja sitten vedetään mahdolliset riskielementit esille ja kenen vastuulla on mikäkin juttu. Ensin ei tykätä kun holhotaan ja sitten pitäisi taas holhota niin pirusti. Samaan aikaan maapallon toisella puolella menehtyy julmettu määrä lapsia nälkään ja sodissa. Eikä se kiinnosta juuri ketään, koska se ei ole mediaseksikästä. Siinä sulle argumenttiä, ilman dissaamista!
...Ei muuten nopeus tapa vaan äkkipysäys.Heti kun ilmoittelet itsetäs, niin kerron kahvikupin ääressä sulle mielelläni lisää argumenttejä ilman ihannoimaasi väkivaltaa =) Mutta älä viitti tuoda näille palstoille turhia kauhuskenaarioita siitä, että mitä voi tapahtua jos...pitäytykää vain toistenne haukkumisessa. Sen te osaatte parhaiten!
Hillitte kiimaas, laske nyrkit alas ja kerro miten ratkaisisit asian?Asian ytimessä ollaan vaan ei osata asiasta keskustella. Kuulostaa tosi välinpitämättömältä. Ei keskustelu ole, eikä saa olla Raket/Kf6 vastakkainasettelu, vaan lajinturvallisuus näkökohta, joka jätetty väistämättä vähemmälle huomiolle.
Pikkuluokkien ikärajoja tuotu kokoajan alaspäin ja se yksi luokka hiukka kyseenalaisesti poistettu sieltä välistä kokonaan tehden tilaa jollekin toiselle luokalle.
Tästä kai ollaan samaa mieltä.
Tässä kiireessä on turvallisuuteen vaikuttavat säännöt jätetty huomioimatta, joita on varmasti pyritty huomioimaan normaali liikenteessä, oltiin sitten jalkakäytävällä tai ajoradalla.
Asian korjaaminen/parantaminen kuuluu etunenässä lajiryhmälle, mutta löytyykö sieltä suunnalta tosissaan näistä asioista kiinnostunutta henkilöä. Vai kenelle tämän luokan vastuu kuuluu, edelleenkö sille vasta-alkavalle huoltajalle. - Vastuu on sinulla
Laitahan nimi per kirjoitti:
niin pääset yrittämään xD. Mitä sä täällä oikein valitat? Luuletko, että per saukon argumenteillä ja viisauksilla voit vaikuttaa tällä palstalla..no voi yhren kerran. Laita jotain faktaa nopeuksista ja siitä mikä ei ole vaaraksi kuskeille äläkä jauha sontaa. Onko se max nopeus 50 km/h vai 55km/h?
Radalla näkee kokeneitakin kuskeja, joilla ei vehkeet tahdo pysy käsissä, vaikka ovat hieroneet kisoja ja ratoja iät ja ajat. Olen sitä mieltä, että ikärajoja pitäisi nostaa ei laskea, mutta minkäs teet. Sinne mennään mihin maailma menee.
Totta on, että yhtään uhria ei saisi tulla, mutta alkaa joskus kyllästyttämään tuo tekopyhyys. Täällä on ongelmana joku saamarin Raket/KF6 arvovaltataistelu ja sitten vedetään mahdolliset riskielementit esille ja kenen vastuulla on mikäkin juttu. Ensin ei tykätä kun holhotaan ja sitten pitäisi taas holhota niin pirusti. Samaan aikaan maapallon toisella puolella menehtyy julmettu määrä lapsia nälkään ja sodissa. Eikä se kiinnosta juuri ketään, koska se ei ole mediaseksikästä. Siinä sulle argumenttiä, ilman dissaamista!
...Ei muuten nopeus tapa vaan äkkipysäys.Heti kun ilmoittelet itsetäs, niin kerron kahvikupin ääressä sulle mielelläni lisää argumenttejä ilman ihannoimaasi väkivaltaa =) Mutta älä viitti tuoda näille palstoille turhia kauhuskenaarioita siitä, että mitä voi tapahtua jos...pitäytykää vain toistenne haukkumisessa. Sen te osaatte parhaiten!
Hillitte kiimaas, laske nyrkit alas ja kerro miten ratkaisisit asian?Kenenkähän tässä oikein pitäis kevätkiimaansa hillitä ?
Ainakin Per tuntuu olevan asiassaan ihan siististi cool.
Mutta vakavasti - KF666 luokkaa on holtiton juuri vauhtien osalta.
Koskapa juuri noinhan tätä on haluttukin rakentaa, eikä kiimaiset öky-sisät tuota tietystikkään ole halunneet / voineet vauhdin kiusausta vastustaa.
Näyttänyt myös siltä, että vauhdit on pitänyt saada Raket (n.12v kuskien) tasolle ja jopa näitäkin kovemmiksi. Ja näin saada luokkaa kiinnostavammaksi.
Kuten tuolla jo mainittiinkin, on kokonaan unohtunut turvallisuuden harkinta, eli kuskien ikään liittyvä osaaminen (=kyky reagoida, seurata, ymmärtää) ja taitojen sopiva kasvattaminen verrattuna nopeuteen.
Tällä perusteellahan takavuosien kaikki luokat oli hyvinkin ymmärrettäviä ja myös iän kartuessa kiinnostavia. Tyyliin Kadet->Harrastaja85-Mini-RaketJr-Raket -->siirtyminen isompiin.
Nyt KF aloittavat junnut menevät heti Raket (kuskien ikä n.12) vauhdeissa.
Perusteluna ollut jokin ihme vauhdin oppiminen ja malli kuten etelän maissa.
Tarkennetaanpa vielä hieman tätä vauhtikeskustelua - n.100km/h huiput ovat tavallisia. Ja ratojen keskinopeudet luokassa 70-80km/h.
Onko siis vaara todellinen ?
Tuollahan nyt juuri sopivan dramaattinen TV "mainos", jossa kaveri hyppää tyhjään uimaaltaaseen hyppytornista ja loppunopeus n.50 km/h. Esim tämän TV insertin perusteella - kaikki varmaan ymmärtävät vauhtiin liittyvät riskit.
"Minullako vastuu" aloittajalle vastauksena - Kyllä vastuu on juurikin sinulla. Ja yksin sinulla, jos olet lapsesi radalle/kisaan päästänyt. Tästäkin syystä alaikäiselle on oltava AKK lisensöity huoltaja, vastuuhenkilö.
Monet muutkin innostavat lajit kun ovat kohtuu vaarallisia ja vahinkoja sattuu.
- oppimaisteri
Luokka kuin luokka, niin ns. 7%:n sääntö voisi parantaa tilannetta. Eli siis aika-ajosta ei pääse kisaan, jos aika on yli 7%:a hitaampi kuin paaluaika. Kisajärjestäjällä pitää tällöin olla oikeus päästää mukaan kokeneeksi tiedetyt, joiden syy hitauteen on esim. tekniikaongelmissa tai, jos sää vaihtuu kesken aika-ajon. Hitaammat voivat harjoitella pienissä kerhokisoissa, joissa ei yleensä ole tunkua eikä niin veristä yrittämistä kuin kansallisissa kisoissa.
- Aikuiset päättää
Niin tai perustetaan esim. kuristettu raketluokka, jolle vois antaa nimen raket-mini.
Per Saukon kanssa täysin samaa mieltä tosta vaarallisuudesta.
Ja ihmetyttää ettei porukat näe asiaa vai eikö tosiaan vain mahduta tunnustamaan tosiasiaa.- kikelo
Eiköhän Raketti aika ole jo nähty,vain luuserit sitä ajaa!
- Räp ätti
kikelo kirjoitti:
Eiköhän Raketti aika ole jo nähty,vain luuserit sitä ajaa!
Eipä näytä kirjoittajalla olevan käsitystä Raketista. Eiköhän ne suurimmat luuserit löydy niistä luokista, joissa palaa hölmöjen rahat eikä Raket kuulu niihin vaikka kuinka kultamunista höpistään.
- Saappas nähdä
kikelo kirjoitti:
Eiköhän Raketti aika ole jo nähty,vain luuserit sitä ajaa!
Tulossa vasta.
- miss luuserit?
ne on täällä ei radalla. sitähän sä kysyit!
- SennaArt
Eiks nyt jo tänä kesän ole täysi laidallinen vertailukuskeja jotta nähdään KF3:ssa viekö ex. Raketti85 vai ex. KF6 kuski letkaa?
- koffiraksutin
Eihän koffi kolmosissa taida olla kuin 2 kpl koffikuutostaustaista kuskia. Tasovertailu on tilastollisesti mahdotonta näin pienen populaation avulla. Katsellaan ja ihmetellään kesämmällä.
- WSK ja Garda
Ihan hyvin KF6 pojatkin vetelee maailmalla ja myös raksu-ukot! Eikö totta! Haastaa ihan tosissaan maailman kärkikuskeja. Pidetään peukkuja, että finaalit vielä sujuu samaan tahtiin.
http://www.livetiming.it/docs/Kart/2012/0323/kf3CE.pdf
http://www.wskarting.it/
- Kovat kuskit
maailmalla ei oo käyttäny eikä käytä rapättimiä. miten on mahdollista, että ne pärjää? aikamoinen komplexi näyttää vallitsevan suomalaisessa 24-väessä =) voi hurja!
- aloittelija11v
Oon 11v haluasin hankkia mikroauton mutku en tiiä minkä kertokaa vinkkejä★
- helppoa kuin heinänt
Jos uuden ostat, niin raket 95 tai KF6 moottorisen. Jos rahaa on vähemmän, voit aloittaa harrastuksen raket 85 koneella. Runkomerkillä ei ole niin väliä.
- aloittelija11v
Okei ja kuik paljo tämmöne hyvä auto jos on raket 85 maksa
- kf64
85 on verkon painoja.
- kokenut2
kf64 kirjoitti:
85 on verkon painoja.
Nyt puhutaan asiaa 85 on historiaa, hyvä aloitus setti on kf6 ja siihen 14mm kaasari ja sininen boxi, vauhdit maltillisia kuin myös kustannukset. Cadet mallin pyörillä kestää vetää pitkän siivun.
- kisaaja
Kannattaa nyt kalustoa hankkiessa miettiä mihin tarkoutukseen tulee. Jos pelkästään harrastamiseen (ei kisaamiseen), niin 85 on ehdottomasti edullisin vaihtoehto. Jos meinaa ruveta kisaamaan jossain vaiheessa, niin sitten kannattaa suoraan hankkia KF6/R95 kone.
Harrastaminen ei ole kallista. Peruskaluston R85 koneella on saanut halvimmillaan 350 euroon. Huollot tuohon ovat halpoja (itse tehtävissä) ja renkaat kestää.
Kisaaminen on se joka tässä lajissa maksaa - meinaan jos haluaa pärjätä. Joka kisaan uudet renkaat, konetta ropataan tuon tuostakin ja kytkinkin tuo oman kustannuksen. - Kf6 verkonpaino
kokenut2 kirjoitti:
Nyt puhutaan asiaa 85 on historiaa, hyvä aloitus setti on kf6 ja siihen 14mm kaasari ja sininen boxi, vauhdit maltillisia kuin myös kustannukset. Cadet mallin pyörillä kestää vetää pitkän siivun.
Kf6 on verkonpainoja ens vuonna. Osta suoraan Raket 95 ja siihen kiinni kuristusprikka niin vauhdit on maltillisia ja samalla koneella ajat monta vuotta vaikka kisaakin tarvittaessa.
- aloittelija11v
Ajattelin hankkia maranello rs4 raket 95 koneel
- Hyvä valinta
Maranello on hyvä paketti R95 koneen kanssa. Ovaskalta www.maranellokart.fi saat huollot ja osat.
- Sinulle valinta
Ihan hyvä valinta tääkin. Ja tässä sinulle sarja mikäli haluaisit vaikka kokeilla vauhtiasi. Kilpailijamäärältään suomen suurin luokka kuskeja paljon tasavertaisella kalustolla, ei mitään rakettien tapaisia kultamunien metsästyksiä.
http://www.kartingliitto.com/mini60smk.com/
Vasta alkajalle hyvää käytettyä KF6 pakettia alkaa olla myynnissä sopivaan hintaan maahantuojilla ja myyntipalstoilla.
Ketään kauppuria en halua nyt tässä yhteydessä lähteä mainostamaan, huollot hoituu kaikilla merkeillä ja neuvoja, opastusta tulee.- KF6 kalusto
Totta puhut. KF6 kalustoa on tulossa syksyllä paljon myyntiin kun luokka on loppumassa ensi vuonna. Siitä voisi saada harrastepelin halvalla.
- KartingTyttöJokaVastas
KF6 kalusto kirjoitti:
Totta puhut. KF6 kalustoa on tulossa syksyllä paljon myyntiin kun luokka on loppumassa ensi vuonna. Siitä voisi saada harrastepelin halvalla.
Ei se oo loppunu vielkää😂😂
2017
- tietoo ja kokemuksi
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,13158.0.html
Uskoakseni tää sit oiketa tyietoo.
Tää ei sit mikään mainos kumpaankaan suuntaan, mutt käyppä lukasemassa, ennenkuin päätät luokast ja myllyist. - KartingTyttöJokaVastas
Minä itse aloitin Kartingin luokasta Cadet kun olin silloin olin kahdeksan vuotta. Cadetista siirryin Micro luokkaan silloin olin yhdeksän. Microsta siirryin koffiin eli Kf6 eli Mini60 nyt olen 10 ja vauhtia on riittänyt ihan tarpeeksi aina!
- VihdinTaiLohjan_tyttökö
Sä oot kyllä hei vasta 9v. Älä nyt taas jaksa. Mitenkäs kv kisat virossa sujuu? 😂😂😂
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1085766Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453773Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503265Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4612647Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681690- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321353Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151336- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521230