Ruisleivästä kipua ja turvotusta

Turvotus

Olen muutaman viikon ollut syömättä ruisleipää. Eilen ja tänään testasin pitkästä aikaa, että miten vatsa kestää. Ei mene kuin muutama min ja vatsa on kuin ilmapallo :/ Kipu tuntuu ylävatsalla ja vasemman kylkikaaren luona.

Olen syönyt näkkäriä melkein joka päivä, josta ei tule kipua, eikä turvotusta, mutta se aiheuttaa voimakasta kaasun muodostusta ja vatsa on sekaisin. Näkkärin syöntiä en ole voinut lopettaa, kun on jotenki himo siihen, mutta nyt päätin luovuttaa, kun ilmavaivat on niin voimakkaat, että hankaloittaa jo elämää :(
Mysliä syön rahkan seassa päivittäin, eikä se aiheuta mitään oireita.

Onko tämä jotain yliherkkyyttä? Keliakiaa ei ole koskaan todettu, vaikka on tutkittu. Ärtynyt paksusuoli on diagnosoitu jo vuosia sitten.

2

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Allergiaa oireet eivät ole. Ne ovat toiminnallisia vatsavaivoja, joihin ärtynyt paksusuolikin kuuluu. Ainoa keino välttää oireita on aiheuttavien ruokien karttaminen. Niitä on oireilijoilla yleensä muutamia, keskimäärin neljä. Joillakin niitä on toistakymmentä. Lääkkeet eivät oireisiin auta eikä muutakaan keinoa tunneta, millä vatsan saisi toimimaan 'ihmisiksi'.

    • turvotus

      Täytyy siis vaan olla syömättä, vaikka kuinka olis hyvää :)

      On mulla joitakin mausteita, joille myös oireilen, mutta en ole saanut selvitettyä, että mitä ne mausteet on :/
      Nyt kun olen osittain karpannut, niin vatsa on ollut todella hyvässä kunnossa, eikä turvotuksia ole ollut. Tämä siis syykin karppaukseen ei siis laihduttaminen. Olen kuiten hoikka ihminen ja painoindeksi 20. Syön jonkin verran pastaa/riisiä, mut harvoin. Hiilareita olen saanut lähinnä just näkkäristä ja myslistä. Sekä en karta banaania tai muita hiilari lähteitä. Pähkinöitä syön päivittäin. Ja suklaata likimain päivittäin (tummaa)
      Liikun paljon ja näin ollen suoli on nyt ollut hyvässä kunnossa.
      Ruisleipä vaan taas palautti maanpinnalle, että ei olekaan ohimenevä juttu tää mun kipuilu.
      Vatsan tt otettiin syksyllä, eli sen suhteen olen ollut rauhassa, kun mitään poikkeavaa ei löytynyt. Zoltia syön 30mg/vrk. Se on määrätty refluksiin.

      Täytyy vaan nyt tarkkailla ruokavalioa tarkemmin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe