Ruisleivästä kipua ja turvotusta

Turvotus

Olen muutaman viikon ollut syömättä ruisleipää. Eilen ja tänään testasin pitkästä aikaa, että miten vatsa kestää. Ei mene kuin muutama min ja vatsa on kuin ilmapallo :/ Kipu tuntuu ylävatsalla ja vasemman kylkikaaren luona.

Olen syönyt näkkäriä melkein joka päivä, josta ei tule kipua, eikä turvotusta, mutta se aiheuttaa voimakasta kaasun muodostusta ja vatsa on sekaisin. Näkkärin syöntiä en ole voinut lopettaa, kun on jotenki himo siihen, mutta nyt päätin luovuttaa, kun ilmavaivat on niin voimakkaat, että hankaloittaa jo elämää :(
Mysliä syön rahkan seassa päivittäin, eikä se aiheuta mitään oireita.

Onko tämä jotain yliherkkyyttä? Keliakiaa ei ole koskaan todettu, vaikka on tutkittu. Ärtynyt paksusuoli on diagnosoitu jo vuosia sitten.

2

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Allergiaa oireet eivät ole. Ne ovat toiminnallisia vatsavaivoja, joihin ärtynyt paksusuolikin kuuluu. Ainoa keino välttää oireita on aiheuttavien ruokien karttaminen. Niitä on oireilijoilla yleensä muutamia, keskimäärin neljä. Joillakin niitä on toistakymmentä. Lääkkeet eivät oireisiin auta eikä muutakaan keinoa tunneta, millä vatsan saisi toimimaan 'ihmisiksi'.

• turvotus

Täytyy siis vaan olla syömättä, vaikka kuinka olis hyvää :)

On mulla joitakin mausteita, joille myös oireilen, mutta en ole saanut selvitettyä, että mitä ne mausteet on :/
      Nyt kun olen osittain karpannut, niin vatsa on ollut todella hyvässä kunnossa, eikä turvotuksia ole ollut. Tämä siis syykin karppaukseen ei siis laihduttaminen. Olen kuiten hoikka ihminen ja painoindeksi 20. Syön jonkin verran pastaa/riisiä, mut harvoin. Hiilareita olen saanut lähinnä just näkkäristä ja myslistä. Sekä en karta banaania tai muita hiilari lähteitä. Pähkinöitä syön päivittäin. Ja suklaata likimain päivittäin (tummaa)
      Liikun paljon ja näin ollen suoli on nyt ollut hyvässä kunnossa.
      Ruisleipä vaan taas palautti maanpinnalle, että ei olekaan ohimenevä juttu tää mun kipuilu.
      Vatsan tt otettiin syksyllä, eli sen suhteen olen ollut rauhassa, kun mitään poikkeavaa ei löytynyt. Zoltia syön 30mg/vrk. Se on määrätty refluksiin.

Täytyy vaan nyt tarkkailla ruokavalioa tarkemmin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      34
      5227
    2. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      398
      4516
    3. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      148
      3819
    4. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      137
      2977
    5. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      11
      2500
    6. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      21
      2292
    7. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      2028
    8. Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!

Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit
      Maailman menoa
      151
      1982
    9. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      123
      1900
    10. Typeryyttä

Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik
      Ikävä
      124
      1459
    Aihe