McDonalds keskituntiansiot ?

TÄH ?

Tosiaan kävin mäkkärissä syömässä ja huomasin tarjottimen päälle asetetusta paperiliuskasta mielenkiintoista informaatiota. Siinä väitettiin että erään työntekijöille suunnatun tutkimuksen mukaan, McDonalds-ravintoloissa Suomessa tammi-huhtikuun aikana 2004, oli ollut keskituntiansiot 10,30 €uroa. Siis 10 euroa tunti!

MITÄ MITÄ?

Onko mahdollista... ja jos on niin miten ihmeessä ? Tienaako jotkut pikkupomot jotain 13-14 euron tuntiliksoja, jotka kompensoivat normaalien duunarien 6-7 euron liksat ylöspäin, vai onko tutkimuksessa otettu huomioon jotain ylityöjuttujakin ?

En ymmärrä - ymmärrätkö sinä ?

26

22199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-MC

      No huh huh, mä en ainakaan ymmärrä miten tämä laskutoimitus on tehty. Olin itse töissä mäkissä ja silloin tuntipalkka oli n. 36 mummon markkaa harjoitteluajalta, muutaman kuukauden päästä n. 41 mk. Vai onko mäkin palkat nousseet viidessä vuodessa noin paljon..Ylityökorvauksista oli olemassa sääntö, että niistä maksettiin kun on ensin tehnyt ylityötunteja järkyttävän määrän, en muista tarkkaa summaa. Eli tämä kympin tuntipalkka on tietty duunareiden, vuoropäälliköiden ja omistajien keskiarvo...

    • puppupupunpuppu

      Täysin mahdoton yhtälö.
      Tuolla keskituntiansiolla ei kukaan viitsisi enää työskennellä "oikeissa" ravintoloissa, vaan McD saisi karsia työnhakijajonoista parhaat päältä.
      Nythän toiminta perustuu juuri alhaisiin työvoimakuluihin, joita maksetaan nuorille ja kouluttamattomille.

      • palkatokei..

        systeemi nyt vaan toimii näin.kommunismi on semmoinen Zydeemi, jos kaikil on tasaisen kurjaa, se ei motivoi ketään mihkään. Luulis tän mc"D palkkazydeemin laittavan vaik opiskeleen.

        Ja jos jotain "omistajien" palkkoja vertaa, niin nehän on miljoonia.. eri planeetalta. Siitä vaan pistään omaa ketjua/lafkaa pystyyn! sekin on mahdollista, emme ole kommunistivaltiossa.
        t. ihan tavis


    • Mc-päällikkö

      Eli siinähän on laskettu yhtiön omistamien mäkkien keskituntiansiot. Siihen tietenkin vaikuttaa vuorolisät ja lomat yms. myös.
      Palkkaus McDonald'sissa on työehtosopimuksen mukainen, juuri aloittaneen palkka on aluksi hieman alle 8e, ja nousee parin kuukauden kuluttua n. 8e:n. Työolosuhteen pituus ja eteenpäin kouluttautuminen nostavat palkkaa.
      Myöskin esimiesten palkat on laskettu mukaan(jotka tietenkin ovat korkeammat vaativuuden ja ammattitaidon vuoksi).
      Näin ollen keskituntipalkka yhtiöravintoloissa on juuri tuo.

      • työehtoasiamies

        Jos alkuperäisen kirjoittajan mainitseman mainoksen tarkoituksena oli houkutella nuoria töihin hampurilaisravintolaan eikä "Mc-päällikön" kertomia seikkoja mainittu, kysymys on ollut selkeästi harhaanjohtavasta mainonnasta.

        Mikähän olisi esim. kaikkien nokialaisten keskiansio, jos korkeimman johdon ökypalkat ja -osingot lasketaan mukaan?


      • happykitty

        siis harjoittelijan palkka on 80% normipalkasta eli vähän yli 6 e. eikä ne vuosilisät ja kouluttautuminen nosta palkkaa kun muutamia kymmeniä senttejä.

        mäkissähän on työntekijöitten vaihtuvuus tosi suurta eli näitä harjottelijoita on paljon, niin luulis et sillon keskiansio olis alhasempi. mut mäkkihän tunnetusti kertoo asiat omalta kantilta parhaalla tavalla.. tutkimuksia voi lukea niin monella tavalla! eli toi todellakin on harhaanjohtavaa mainontaa. realistisempaa olis kertoo, että alotuspalkka on todellakin vain hieman yli 6 euroo, etkä sen 350 tunnin jälkeen varmaankaan enää halua jäädä tänne töihin. :)

        ylityökorvauksiahan ei missään nimessä makseta! töitä ei anneta niin paljoa, että kenellekään tulis vahingossakaan liikaa tunteja. päälliköt laskee aina, jos ottaa lisää vuoroja, ettei vaan tule liikaa tunteja...


      • Ex macciläinen
        happykitty kirjoitti:

        siis harjoittelijan palkka on 80% normipalkasta eli vähän yli 6 e. eikä ne vuosilisät ja kouluttautuminen nosta palkkaa kun muutamia kymmeniä senttejä.

        mäkissähän on työntekijöitten vaihtuvuus tosi suurta eli näitä harjottelijoita on paljon, niin luulis et sillon keskiansio olis alhasempi. mut mäkkihän tunnetusti kertoo asiat omalta kantilta parhaalla tavalla.. tutkimuksia voi lukea niin monella tavalla! eli toi todellakin on harhaanjohtavaa mainontaa. realistisempaa olis kertoo, että alotuspalkka on todellakin vain hieman yli 6 euroo, etkä sen 350 tunnin jälkeen varmaankaan enää halua jäädä tänne töihin. :)

        ylityökorvauksiahan ei missään nimessä makseta! töitä ei anneta niin paljoa, että kenellekään tulis vahingossakaan liikaa tunteja. päälliköt laskee aina, jos ottaa lisää vuoroja, ettei vaan tule liikaa tunteja...

        Kyllä tuo voi pitää paikkansa. Jos teet 4 arkipäivää ja yhden sunnuntain niin....

        4*8h*8€ = 256€
        sunnuntai 8*8€*2=128€

        = 384€

        384€/40h = 9,6€/h tähän lomarahakorvaus joka on 11% niin silloin meni jo kymppi rikki. Tässä ei vielä ole yhtään klo 18 jälkeen tehtyä tuntia eikä yölisiä.


      • happykitty
        Ex macciläinen kirjoitti:

        Kyllä tuo voi pitää paikkansa. Jos teet 4 arkipäivää ja yhden sunnuntain niin....

        4*8h*8€ = 256€
        sunnuntai 8*8€*2=128€

        = 384€

        384€/40h = 9,6€/h tähän lomarahakorvaus joka on 11% niin silloin meni jo kymppi rikki. Tässä ei vielä ole yhtään klo 18 jälkeen tehtyä tuntia eikä yölisiä.

        eli iltalisä on n. 0,80 euroa ja yölisä oliko se 1,60 euroa eli niillä ei paljon merkitystä ole. lauantailisääkään ei saa..

        mäkissähän ei saa mitään 40h työviikkoja, ainakaan meillä. yleensä kolmessa viikossa tunteja on 50-70 joista yksi voi olla hyvällä säkällä sunnuntaivuoro. tämä ei vaikuta keskityöansioon, mutta eihän siellä siis rikastumaan pääse! :)


      • mäkkärinorja
        happykitty kirjoitti:

        eli iltalisä on n. 0,80 euroa ja yölisä oliko se 1,60 euroa eli niillä ei paljon merkitystä ole. lauantailisääkään ei saa..

        mäkissähän ei saa mitään 40h työviikkoja, ainakaan meillä. yleensä kolmessa viikossa tunteja on 50-70 joista yksi voi olla hyvällä säkällä sunnuntaivuoro. tämä ei vaikuta keskityöansioon, mutta eihän siellä siis rikastumaan pääse! :)

        Vai että ei saa tehä töitä 40h viikossa?? Kyllä meillä saa ainakin ihan rauhassa paiskia 100h/3vko, ja kaikki sunnuntait mukana. Sitten heti kun menee sen yli ja alkais ylityökorvaukset ei töihin saa tulla missään nimessä! Ihan mukavasti sieltä liksaa tulee sillä viimeinkin nousseella palkalla (8,10€)..Duuni on kyllä perseestä mutta minkäs teet...


      • joku vaa
        mäkkärinorja kirjoitti:

        Vai että ei saa tehä töitä 40h viikossa?? Kyllä meillä saa ainakin ihan rauhassa paiskia 100h/3vko, ja kaikki sunnuntait mukana. Sitten heti kun menee sen yli ja alkais ylityökorvaukset ei töihin saa tulla missään nimessä! Ihan mukavasti sieltä liksaa tulee sillä viimeinkin nousseella palkalla (8,10€)..Duuni on kyllä perseestä mutta minkäs teet...

        100h/3vkoa.... Kun tää jaetaan kolmeen, niin siitähän tulee peräti 33,3 tuntia, että eihän tuo sun esimerkkis edes ylitä tuota maagista 40h/vko rajaa??


    • McMuurahainen

      Keksimääräinen tuntiansio on harhaanjohtava, myönnetään. Mutta:

      Helsingin ulkopuolella perus duunarin palkka on 8€ tunnilta. Harjoitteluajalta (max. 350h) maksetaan 70-80% normaalipalkkaa vastaava summa, koulutuksesta riippuen (esim. peruskoulu, amis, yo).

      Kahden vuoden työkokemus nostaa palkkaa n. 17 snt, samoin jos kouluttaudut kouluttajaksi palkkasi nousee tuon 17 snt tunnilta.

      Ilta-, yö- ja sunnuntailisät tietysti nostavat keskituntiansiota.

      Lisäksi ko lukuun on ymmärtääkseni laskettu mukaan vuoropäälliköt, jotka useimmiten ovat kuukausipalkkaisia.

      Minulle maksetaan 8.36€ tunnilta Mäkkärillä, mikä on mielestäni ihan jumalattoman hyvä palkka työstä, joka ei vaadi koulutusta (eikä aivoja). Jumalaisen hyvä palkka se on siihen verrattuna, että tällä hetkellä olen korkeakouluharjoittelijana tekemässä koulutusta (valt. yo) vastaavaa työtä alle 6€ tunti.

      Että repikää siitä, älkääkä valittako.

    • ymmärränhän mie

      Kyllähän tuo on mahdollista.

      Alalla tehdään paljon lisillä tunteja, viikonloppu ja illat sekä yöt.

      Eikä se vuoropääliköidenkään merkitys ole ihan mitätön, niitäkin kaiketi yksi per 6 asiakaspalveluhankilöä. Että jos aletaan johonkin 7 euron päälle laskemaan, yhtälö syntyy helpohkosti.

      • 8.3 €/ h

        8.5 €/ h näin se on, ja ilta lisä n 0.8€ ja yölisä 1.5 €.. sunnuntaina tuplana... ihan jees liksa, miks valittaa..


    • Mäkin entinen työntekijä

      ... ihan perseestä, alottelijan palkka on 6,48 e/tunti lisät. Kaikenlisäksi minua kusetettiin vielä palkassa toistasataa euroa... Ja tämä keskiansio 10,30 on ihan täyttä paskapuhetta ainakin ravintolatyötekijöiden osalta... En itse suosittele kenellekkään menemään Mc Donalds:in palvelukseen. Itse en edes kuse mäkin suuntaan... Kun työyhteisö on täynnä kaakattavia kanoja ja miehiä , jotka voisi meilkein vetää hameen päälle, niin ei töistäkään tule mitään...

      • totuuden torvi

        Miten joku voi kehua näitä mäkkärin liksoja, Atrian tehtaastakin saa parempaa pätäkkää.


      • messiin

        Nehän nyt tienaa maltaita ja kaikenmaailman bonuksia. Tiedän mistä puhun.


      • Mäkkiläinen

        Oon ite mäkissä töissä ja ihan yhteisien sopimuksien mukaan harjoittelija saa ensimmäisen vuoden ajan 8,11€/h lisät ja sitten ylentyessään palkkakin nousee...


    • dissolve

      Itse olin töissä tammi-maaliskuun 2002 ja palkka oli silloin 5,95 euroa per tunti. Kaksi päivää ennen kun olisin siirtynyt 'täydelle palkalle' tuli potkut. Aika läpinäkyvää tuollainen. Onhan se halvempaa ottaa toinen harjoittelija tilalle kun nostaa palkkaa. Tosiaan, mitään valittamista ei ollut vuoropäälliköillä ennen tätä, vaan potkut tulivat todellakin täytenä yllätyksenä.

      • mc´duunari

        työntekijän palkka 8.50e, iltalisä 0.89 senttiä.
        Ja sunnuntaisin tuplaliksa, ja kun siihen päälle lisää kivan duuniporukan jonka kanssa siirrytään työpäivän jälkeen baariin yms. niin eipähän opiskelija valita. :)

        Parasta Mc´duunissa se että saan itse päättää montako vuoroa viikossa teen töitä, ja jopa sen tahdonko aamu-vai iltavuoron. Eipä onnistu tämä monessa muussa työpaikassa.


    • Mcduunari

      Hyvä kirjoittaa tänne jotain kun on ollut vuonna nakki Mc´n palveluksessa paljonko se palkka on!
      Haloo! Palkka menee Tessin mukaan! Mun perustunti liksa on 9,60. Eli keskimäärin se on yli 10e.

    • Helenia

      Työehtosopimukseen tutustuminen auttaa.

      http://www.pam.fi/mp/db/file_library/x/IMG/175083/file/MaraPalkat010909.pdf

      1PKL on Tampere, pk-seutu ja Oulu. PKL 2 muu Suomi. Eli kakkos ryhmästä kun katsoo, niin ilman vuosilisiäkin harjoitteluajalta päässyt työntekijä tienaa kalleimmilla alueilla kuukausipalkkalaisena 1476 tai tuntipalkalla 9,28., muualla Suomessa 1460 €/kk tai 9,18 €/h. Kuukausipalkkalaisilta edellytetään keskimäärin 37h/viikko. Harjoitteluajalta toki vain 80% täydestä palkasta. Tuohon päälle sitten vielä iltalisä 99 senttiä /h tai yölisä, 193 senttiä tunnissa tai sunnuntailisä, niin jo ilman esimiesten palkkoja ollaan keskiarvolta päälle kymmenessä eurossa. Vuoropäälliköt menee saman linkin esimiestessin ekalta sarakkeelta ja ravintolapäälliköt neljännestä.

      Illuusio siitä, ettei pikaruokala-alalla elä ja että siellä ollaan alle minimipalkan ja muut paskat on aika passé. Itse tienaan kesällä kun koulua ei ole niin tuntipalkkaisena vuoropäällikkönä Hesellä, joka toki käyttää samaa lakisääteistä tessiä, niin viiden vuoden ikälisällä 2000 € /kk Helsingissä. työntekijät saa helposti sitä 1600 € kuussa.

      • Helenia

        Ja ainakaan meidän raflassa ei ole taloudellisesti kannattavaa odottaa koko koeaikaa (siis harjoitteluaika on se alemman palkan ajanjakso, koeaika se, jolloin työnantaja voi purkaa työsopimuksen ilman syytä ja irtisanomisaikaa ja työntekijäkin voi irtisanoutua ilman irtisanoutumisaikaa) ja purkaa sitten työsopimusta sen viimemetreillä, ottaen huomioon koulutuskulut, mitä työntekijästä tulee ylimääräisinä vuoroina tämäan aloittaessa, on firmalle kannattavampaa pyrkiä pysyviin, sitoutuneisiin ja päteviin työntekijöihin pelkän koeaikakikkaulun sijaan.


      • ................
        Helenia kirjoitti:

        Ja ainakaan meidän raflassa ei ole taloudellisesti kannattavaa odottaa koko koeaikaa (siis harjoitteluaika on se alemman palkan ajanjakso, koeaika se, jolloin työnantaja voi purkaa työsopimuksen ilman syytä ja irtisanomisaikaa ja työntekijäkin voi irtisanoutua ilman irtisanoutumisaikaa) ja purkaa sitten työsopimusta sen viimemetreillä, ottaen huomioon koulutuskulut, mitä työntekijästä tulee ylimääräisinä vuoroina tämäan aloittaessa, on firmalle kannattavampaa pyrkiä pysyviin, sitoutuneisiin ja päteviin työntekijöihin pelkän koeaikakikkaulun sijaan.

        olen yksityis yrittäjä mäkkärissä toissä. meillä ainakin oli aloitus palkka 2-vuotta sitten joku n, 7,40, kun teki 30h kahden viikon sisään palkka nousi puolessa vuodessa reiluun 8 euroon, sen jälkeen on tullut aika tasaisesti palkan korotuksia, vähän kerrassaan... nyt perus palkka on 9,36 mikä ei omasta mielestäni ainakaan ole yhtään hullumpi :) kohta tulee kahden vuoden lisät jolloin palkkani on joku 9,50. sitten kun lisää iltalisät, jotka on muistaakseni joku 50-80 senttiä, ja yölisät jotka ovat muistaakseni 25%
        ei noi mäkki palkat tosiaan enää oo huonoja :) ainaki ite jaksaa tolla palkalla käydä töissä, kun tekee ahkerasti paljon töitä esin 40-50h viikossa, palkkaa tulee semmonen 2200kk jää käteen joku 1800 :)


    • itselläni

      palkka mäkissä 9,29 € / h
      harjoitteluajan olen jo suorittanut eikä tuossa ole mitään lisiä. peruspalkka 9,29 €
      en asu edes helsinginalueella missä palkat ovat vielä isommat.

      • huhadsza

        7,24 € / h, pk-seudulla, koeajalla.


    • hyvinmenee

      Etelä-Pohjanmaalla harjoitteluaikana 8,50€/h ja sen jälkeen 10,30€/h

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2168
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2036
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe