Vähän outo vipstaaki tuo valokatkaisin. 1:s ja 2:s asennossa jää valot päälle,kun katkaisee virran. Ja valot himmenee siinä navikointi näytössä , jos noita käyttää. 0:lla asento on vissiin ainoa mitä voi käyttää.Siinä saamuu valot ,kun auton sammuttaa,eikä näyttö himmene.
Yaris valokatkaisin
24
9248
Vastaukset
- samaurpo
No nyt asetin navig.näytön päivätilaan ,niin toimii. 2:s asennossa valokatkatkaisin ,niin jää "parkit" päälle kun sammuttaa auton !? Pitääkö ajon jälkeen kääntää aina 0:aan!? Että saa valot pois. Yaris Linea sol 2012
- eivoitietaa
Ohjekirja?
- Samaurpo
eivoitietaa kirjoitti:
Ohjekirja?
Ei ymmärrä ohjetta , ja ohje on useampaan malliin. Tässä mallissa ei auto asentoa. Tuntuu vaan turhalta käännellä sitä valokatkaisijaa kun pysäköi,et saa valot pois.Paan Toyotalle netissä kyselyn siitä. Muuten ole ERITTÄIN tyytyväinen Yarikseen.
- Rampe7
"Vähän outo vipstaaki tuo valokatkaisin. 1:s ja 2:s asennossa jää valot päälle,kun katkaisee virran."
Eikös tuo ole aivan normaali, lähes kaikissa nykypäivän autoissa oleva ajovalojen toimintaperiaate?
0-asento on "päivämoodi" jossa valot syttyvät kun auton käynnistää. Pitkiä ei saa jäämään päälle eikä päiväajon kannalta tarpeettomat mittariston ja kojelaudan valot pala. Ajovalot sammuvat kun auto sammutetaan.
1 ja 2 ovat "yömoodeja", (1=parkit, 2=ajovalot) jotka sytyttävät myös kaikki kojelaudan ja mittariston taustavalot. Pitkät pystyy tässä asennossa kytkemään pysyvästi päälle. Yömoodi ei kytkeydy itsestään pois kun auton sammuttaa.
"Ja valot himmenee siinä navikointi näytössä , jos noita käyttää. "
Tottakai himmenee. Yöajossa on navigointinäytön taustavalaistus oltava himmeämi kuin päiväajossa. Muuten kojelaudassa kuljettajan kasvoille loimottava valo häiritsee ajoa.- Jo osaan
Kiitokset tästä. Jo selvis ja ihan loogista. Mulla oli Grandepunto ennen tätä ,eikä siinä tämmösiä hienouksia ollut.
- normi purkkaviritys
80-luvun alun Corollassa himmeni kojataulun digitaalikello ajovalot päällekytkettäessä niin, ettei siitä päivänvalossa saanut mitään tolkkua.
Japsilogiikalla, mihin ei siis mitään korjausta / muokkausta markkina-alueen vaatimusten mukaiseksi ole vielä saatu homma menee näin
0 = valot pois, tätä käytetään päivällä
1 = pysäköintivalot
2 = ajovalot päällä, käytetään ainoastaan pimeällä ja tällöin näyttöjen valaistuksen himeneminen on paikallaan
30 vuodessa on sentään saatu "ajovaloautomatiikka" eli purukumiviritys, joka kytkee ajovalot päälle valokatkaisimen 0-asennossa (loogista?) kun moottori käy (tai siis sytkävirta on päällä).
Purukumivirityksen ansiosta pystyy siis päivällä ajelemaan ajovalot päällä, kuten laki vaatii, ja saa vielä tolkkua noista näytöistäkin. Mikä ei siis 80-luvun Corollalla onnistunut. On siis merkittävää kehitystä tapahtunut itäautoissakin ;-D
Purukumivirityksessa on kuitenkin seuraavat puutteet
- valoja ei saa kokonaan pois moottorin käydessä (haittasi aiemmin niissä maissa, missä ei ollut tapana käyttää valoja päivällä)
- takasumuvalon (mitä tarvitsee esim. pöllyävän lumen vuoksi) tai kaukovalot saa päälle vasta, kun muistaa ensin laittaa "valot päälle", siis katkaisijan asentoon 2 (mihin se sitten jääkin ja akku tyhjenee, jos ei ole valosummeria ja on tottunut luottamaan "ajovaloautomatiikkaan)
Huonosti toteutetut valoratkaisut näkee liikenteessä siitä, että ilman ajovaloja tai pelkät parkit päällä liikkuvat autot ovat aina vanhoja japseja, volkkareita (ei valoautomatiikkaa) tai mersuja (liekö sairaalloinen nuukuus, näissähän "ei toimi" vilkutkaan).- Rampe7
"valoja ei saa kokonaan pois moottorin käydessä (haittasi aiemmin niissä maissa, missä ei ollut tapana käyttää valoja päivällä)"
Käsittääkseni valmistajien eri maihin tekemät saman mallin autot eivät olekaan ihan identtisiä. Monella Keski-Euroopasta tuodulla autolla olen vahingossa ajellut ilman valoja kun ne valot ovatkin sammuksissa 0-asennossa. Suomesta ostetussa saman vuosimallin pelissä taas ne palavat eikä niitä tosiaan pysty sammuttamaan. Eroja on tällaisissa yksityiskohdissa riippuen siitä, minkä maan tieliikenteeseen auto alunperin valmistetaan.
"takasumuvalon (mitä tarvitsee esim. pöllyävän lumen vuoksi) tai kaukovalot saa päälle vasta, kun muistaa ensin laittaa "valot päälle", siis katkaisijan asentoon 2"
Idea onkin siinä, ettei voi vahingossa pitkin päivää ajella pitkät ja sumarit päällä tietämättään, koska niitä ei yksinkertaisesti pysty kytkemään päivämoodissa päälle.
- paukkulankaviritys
> Käsittääkseni valmistajien eri maihin tekemät saman mallin autot eivät olekaan ihan identtisiä.
No ei olekaan. Mutta japsit eivät ole viitsineet tehdä tätä kunnolla. Suomeen myytäviin autohin on vaan tehty jollain hyppylangalla/releellä tämä "ajovaloautomatiikka", jossa ajovalot pakotetaan valokytkimen 0-asennossa päälle.
> Idea onkin siinä, ettei voi vahingossa pitkin päivää ajella pitkät ja sumarit päällä tietämättään, koska niitä ei yksinkertaisesti pysty kytkemään päivämoodissa päälle.
No höpö löpö. Onhan niillä merkkivalo. Kummallisuus johtuu juuri tuosta purukumivirityksestä, joka ohittaa normaalit virtapiirit. Auto ei siis "tiedä" että ajovalot ovat jo päällä 0-asennossakin eikä sumu/kaukovalojen tästä syystä sallita syttyä.
Looginen tapahan kaikenmaailman automaattivalojen tekoon olisi A-0-1-2 kytkin, jossa olisi selkeät "käsikäyttöasennot" automatiikka-asento.
Sitten ei tarvi pimeällä alkaa ihmettelmään, miksi kaukovalovilkku toimii, mutta kaukovaloja ei saa päälle. Toki jos on ikänsä ajanut japseilla, ei näitä puutteita osaa ihmetellä.- Rampe7
Kyllä kovin vaikeaa on näin ulkopuolisena löytää kirjoituksistasi se sanoman ydin. Jokin tuntuu tässä valojärjestelmässä olevan todella pahasti vialla, mutta ei tahdo käydä selväksi, että mikä? Ilmeisesti se, ettei se oli identtinen sinun autosi järjestelmän kanssa?
"Toki jos on ikänsä ajanut japseilla, ei näitä puutteita osaa ihmetellä. "
Olen ajanut ikäni eurooppalaisilla autoilla ennen nykyistä Toyotaa. Mainitsemaasi "puutetta" ei tosiaan osaa ihmetellä, koska kaikissa aiemmissa autoissa, jopa ihka ensimmäisessä 80-luvun Citroenissani valot toimivat täsmälleen samalla tavalla. Vielä ei ole tullut tarvetta ajaa ilman valoja tai keskipäivällä pitkät päällä, joten ihan olen tällä yksinkertaisella järjestelmällä pärjäillyt ja uskon, ettei se monelle muullekaan ole mikään ongelma. Ohjekirjaa on ollut myös tapana lukea, niin ei ole minkään tuotteen perusominaisuus koskaan päässyt tulemaan yllätyksenä. - Huono on
Rampe7 kirjoitti:
Kyllä kovin vaikeaa on näin ulkopuolisena löytää kirjoituksistasi se sanoman ydin. Jokin tuntuu tässä valojärjestelmässä olevan todella pahasti vialla, mutta ei tahdo käydä selväksi, että mikä? Ilmeisesti se, ettei se oli identtinen sinun autosi järjestelmän kanssa?
"Toki jos on ikänsä ajanut japseilla, ei näitä puutteita osaa ihmetellä. "
Olen ajanut ikäni eurooppalaisilla autoilla ennen nykyistä Toyotaa. Mainitsemaasi "puutetta" ei tosiaan osaa ihmetellä, koska kaikissa aiemmissa autoissa, jopa ihka ensimmäisessä 80-luvun Citroenissani valot toimivat täsmälleen samalla tavalla. Vielä ei ole tullut tarvetta ajaa ilman valoja tai keskipäivällä pitkät päällä, joten ihan olen tällä yksinkertaisella järjestelmällä pärjäillyt ja uskon, ettei se monelle muullekaan ole mikään ongelma. Ohjekirjaa on ollut myös tapana lukea, niin ei ole minkään tuotteen perusominaisuus koskaan päässyt tulemaan yllätyksenä.Itse koen Toyotan systeemissä huonoksi tuon, kun 2-asennosta auton sammuttaa, niin ajovalot sammuvat mutta parkit jäävät päälle... MIKSI?????????????
Hybridissä kun on vielä pieni tuo apuakku, niin menee varmaan parkeillakin aika äkkiä tyhjäksi. Idioottimainen toiminta, ei voi mitään, ei tuota mitenkään järkevästi voi perustella edes japanilainen insinööri...
Entisenä Saabin omistajana tuohon ei millään totu, kun saabissa ei koskaan jääneet mitkään valot vahingossa päälle.
En tiedä saisiko noita huollossa jotenkin ohjelmoitua toimimaan eri tavalla. Pitää kysyä. - Rampe7
Huono on kirjoitti:
Itse koen Toyotan systeemissä huonoksi tuon, kun 2-asennosta auton sammuttaa, niin ajovalot sammuvat mutta parkit jäävät päälle... MIKSI?????????????
Hybridissä kun on vielä pieni tuo apuakku, niin menee varmaan parkeillakin aika äkkiä tyhjäksi. Idioottimainen toiminta, ei voi mitään, ei tuota mitenkään järkevästi voi perustella edes japanilainen insinööri...
Entisenä Saabin omistajana tuohon ei millään totu, kun saabissa ei koskaan jääneet mitkään valot vahingossa päälle.
En tiedä saisiko noita huollossa jotenkin ohjelmoitua toimimaan eri tavalla. Pitää kysyä.Mitäköhän kautta poistut autosta ajon päätyttyä kun kerta onnistut valot unohtamaan päälle? Ikkunasta? Apukuskin ovesta? Suosittelen käyttämään kuljettajan ovea, sillä siihen on kytketty valojen päälleunohtumisesta äänimerkillä muistuttava mekanismi. Näin normaalikuulolla varustetun ihmisen on mahdoton unohtaa valoja päälle. Muutenkin autosta poistuminen helpottuu huomattavasti. Kokeilepa joskus.
- Huono on
Rampe7 kirjoitti:
Mitäköhän kautta poistut autosta ajon päätyttyä kun kerta onnistut valot unohtamaan päälle? Ikkunasta? Apukuskin ovesta? Suosittelen käyttämään kuljettajan ovea, sillä siihen on kytketty valojen päälleunohtumisesta äänimerkillä muistuttava mekanismi. Näin normaalikuulolla varustetun ihmisen on mahdoton unohtaa valoja päälle. Muutenkin autosta poistuminen helpottuu huomattavasti. Kokeilepa joskus.
Ihan kuskin ovesta minäkin poistun, enkä ole unohtanut niitä vielä toistaiseksi päälle.
On siinä summerikin, mutta kun hybridissä muutenkin kaikennäköistä piipitystä, niin....
Lisäksi en ole normaalikuulolla varustettu, vaan kuulolaitetta joudun käyttämään....
Mutta siis asiaan, miksi järjestely on tuollainen?? Siis 2-asennossa ajovalot kyllä sammuvat, mutta miksi parkkien pitää jäädä päälle??
Onko Rampella tähän joku selitys, eikä ainoastaan kauhea Toyotauho.
- Rampe7
Edellä kirjoitit valojen jäämisestä vahingossa päälle ongelmana, nyt toteat, ettei ne ole koskaan jääneet vahingossa päälle?
Jos valojen käyttöjärjestelmä on sellainen, että
1) Ajovalot on aina päällä kun lähdet ajelemaan
2) Valoja ei unohdu koskaan päälle kun poistut autosta
niin mikä olikaan nyt se varsinainen ongelma, joka tekee tästä niin huonon? Itse olen ollut tyytyväinen kaikkiin valojärjestelmiin, jotka ovat toteuttaneet nämä ehdot. Tien päällä tulee aika usein autoja vastaan ilman valoja ja joskus päiväsaikaan joillain on unohtuneet kaukovalot päälle. Tällä järjestelmällä näin ei voi käydä.
"Siis 2-asennossa ajovalot kyllä sammuvat, mutta miksi parkkien pitää jäädä päälle??"
Vaikea sanoa, en ole tuollaiseen systeemiin koskaan törmännyt. Voisiko kyse olla siitä kinuamastasi akun säästöstä? Ajovalot syövät akulta virtaa yli 100W teholla. Tämä tarkoittaa yli 8A:n virtaa. Parkit syövät yhteensä vain 10W. Toisaalta tieliikennelakin sallii parkkien käytön huomiovaloina pysäköidylle/pysähtyneelle autolle. Mihin tarvitsisit niitä ajovaloja näissä tilanteissa kun olet autosi sammuttanut? - Huono on
"Mihin tarvitsisit niitä ajovaloja näissä tilanteissa kun olet autosi sammuttanut? "
Etkö ymmärrä lukemaasi, olen ymmälläni siitä, etteivät myös parkit sammu.
Miksi niiden pitää jäädä päälle 2-asennossa?
Jos taas tarvitsen parkkeja, kytken kytkimen 1-asentoon, joka on pelkkä parkki-asento.
Kyllä minulla sitäpaitsi on monesti ollut hilkulla, etteivät nuo 2-asennossa päälle jäävät parkit ole unohtuneet päälle, koska tuota summeria on usein vaikea kuulla kun kaupungissa avaa oven..., on se liikennemelu sen verta kovaa.
Tuollaista mokaa ei saabin valosysteemissä ollut, eikä tarvittu summereita, joita ei kuule.
Kyllä parkit syövät 20W, jos on kyseessä hehkulamput, kuten jopa vielä hybridi auriksessa on.
Eli minun mielestäni huono systeemi, ja sillä selvä. MOT- Rampe7
"Etkö ymmärrä lukemaasi, olen ymmälläni siitä, etteivät myös parkit sammu.
Miksi niiden pitää jäädä päälle 2-asennossa?"
Koska ne nyt vaan ei valokytkimen ollessa ON-asennossa sammu.
Onhan se hirvittävä vaiva kytkeä ne pois päältä. Koita jaksaa.
"...tuota summeria on usein vaikea kuulla kun kaupungissa avaa oven..., on se liikennemelu sen verta kovaa."
Kuulovamma tuo toki elämään lisähaasteita, mutta on aika lapsellista syyttää tuotetta siitä, ettei se ole kuulovammaiselle suunniteltu. Useimmat tuotteet kun tehdään enemmistöä eli meitä onnellisesti terveitä ajatellen. Pienellä vaivalla voit asentaa esim. kovempiäänisen summerin alkuperäisen tilalle niin tämä mieltäsi raastava ongelma ratkeaa, eikä tarvitse enää pitkin nettiä sydäntä riipivää tuskaasi ja katkeruuttasi vuodattaa.
"Eli minun mielestäni huono systeemi, ja sillä selvä."
Tuli selväksi. Surullista ja aika koomistakin, että olet päätynyt autoon, josta et pidä. - Huono on
Rampe7 kirjoitti:
"Etkö ymmärrä lukemaasi, olen ymmälläni siitä, etteivät myös parkit sammu.
Miksi niiden pitää jäädä päälle 2-asennossa?"
Koska ne nyt vaan ei valokytkimen ollessa ON-asennossa sammu.
Onhan se hirvittävä vaiva kytkeä ne pois päältä. Koita jaksaa.
"...tuota summeria on usein vaikea kuulla kun kaupungissa avaa oven..., on se liikennemelu sen verta kovaa."
Kuulovamma tuo toki elämään lisähaasteita, mutta on aika lapsellista syyttää tuotetta siitä, ettei se ole kuulovammaiselle suunniteltu. Useimmat tuotteet kun tehdään enemmistöä eli meitä onnellisesti terveitä ajatellen. Pienellä vaivalla voit asentaa esim. kovempiäänisen summerin alkuperäisen tilalle niin tämä mieltäsi raastava ongelma ratkeaa, eikä tarvitse enää pitkin nettiä sydäntä riipivää tuskaasi ja katkeruuttasi vuodattaa.
"Eli minun mielestäni huono systeemi, ja sillä selvä."
Tuli selväksi. Surullista ja aika koomistakin, että olet päätynyt autoon, josta et pidä.Kyllä minä autostani pidän, tuo on nyt vaan yksi pieni moka. Pystyn sen kanssa elämään......, mutta miksei sitä ole voitu tehdä kunnolla.
Tai siis saattaa siihen olla joku järkevä perustelu, ja sitä yritän nyt saada irti, kun kiinnostaa miksi se on tehty noin kun on.
Jos siihen olisi joku järkevä perustelu, niin minun olisi helpompi tuo hyväksyä....
No ei sitä perustelua ainakaan sinulta saa, joten rauhoitu ja anna asian olla. - Huono on
Rampe7 kirjoitti:
"Etkö ymmärrä lukemaasi, olen ymmälläni siitä, etteivät myös parkit sammu.
Miksi niiden pitää jäädä päälle 2-asennossa?"
Koska ne nyt vaan ei valokytkimen ollessa ON-asennossa sammu.
Onhan se hirvittävä vaiva kytkeä ne pois päältä. Koita jaksaa.
"...tuota summeria on usein vaikea kuulla kun kaupungissa avaa oven..., on se liikennemelu sen verta kovaa."
Kuulovamma tuo toki elämään lisähaasteita, mutta on aika lapsellista syyttää tuotetta siitä, ettei se ole kuulovammaiselle suunniteltu. Useimmat tuotteet kun tehdään enemmistöä eli meitä onnellisesti terveitä ajatellen. Pienellä vaivalla voit asentaa esim. kovempiäänisen summerin alkuperäisen tilalle niin tämä mieltäsi raastava ongelma ratkeaa, eikä tarvitse enää pitkin nettiä sydäntä riipivää tuskaasi ja katkeruuttasi vuodattaa.
"Eli minun mielestäni huono systeemi, ja sillä selvä."
Tuli selväksi. Surullista ja aika koomistakin, että olet päätynyt autoon, josta et pidä."Koska ne nyt vaan ei valokytkimen ollessa ON-asennossa sammu.
Onhan se hirvittävä vaiva kytkeä ne pois päältä. Koita jaksaa."
Kyllä Saabissa sammui, ja monessa muussakin.... - VAG automatiikka
> Etkö ymmärrä lukemaasi, olen ymmälläni siitä, etteivät myös parkit sammu.
Miksi niiden pitää jäädä päälle 2-asennossa?
Koska tojo on päättänyt kopioda volkkarin "hienon" ajovaloautomatiikan?
Volkkareissa oli jo vuonna miekka ja kirves juuri tuo systeemi, että ajovalot sammuvat ja parkit jäävät palamaan, kun moottorin sammuttaa. Ei tietysti tyhjennä akkua ihan yhtä nopeasti kuin päälle unohtuneet ajovalot, mutta ei tässäkään hirveästi järkeä ole.
- nyt pelaa..,.
Brittien toitsu nettisivuilla on ohjeet kuinka Tojotien valot saadaan toimimaan niinkuin kuuluukin, Corollas eräästä releestä yksi piuha poikki, ja rupee valot pelaamaan, tämä siis 08 malli.
- Iso Pee
Mites kun touch @ go:sta kytkee huomiovalot pois päältä niin ei syty valot 0 - asennossa. Mikäs funktio tällä on ???
- purkkaviritys taas
No tietenkin saat hankittua itsellesi sakot aina niin halutessasi!
Tämä(kin) on seurausta japsien penninvenytyksestä & laiskuudesta muokata autojaan eri markkinoiden vaatimusten mukaisiksi. Eli on taas heitetty logiikka romukoppaan ja menty yli siitä, missä aita on matalin = päiväajovalot on kytketty toimimaan, kun valokytkin on "0 = valot pois päältä asennossa". Ja on jäänyt huomaamatta ristiriita, mikä syntyy, jos päivävalot kytketään pois ja valokytkin on nollilla -> mitkään valot eivät pala, vaikka moottori on käynnissä. Käsittääkseni/muistaakseni uusissa, päiväajovaloilla varustetuissa autoissa nimenomaan on vaatimuksena, että on vähintään ne päiväajovalot aina päällä, kun kone käy...
Toki vannoutuneen 60 vuotiaan tojohoriskon, kuten remppaRampe7, mielestä tämä on erittäin loogista, koska remppaRampe7 on tottunut japsien käänteiseen logiikkaan jo 90-luvulla... eikä muusta/paremmasta tiedäkään.
- valot pois
"Ja on jäänyt huomaamatta ristiriita, mikä syntyy, jos päivävalot kytketään pois ja valokytkin on nollilla -> mitkään valot eivät pala, vaikka moottori on käynnissä. "
EU pykälä määrää että päiväajovalot on saatava kytkettyä pois toiminnasta, ja lisäksi se pitää onnistua ilman työkaluja.
Kaikki ei halua käyttää mitään valoja keskellä kirkasta päivää. Näitä maita on tosi paljon.- mikä vuosikymmen
> Kaikki ei halua käyttää mitään valoja keskellä kirkasta päivää. Näitä maita on tosi paljon.
Näin oli taannoin. Ja tojoissa hieno purkkaviritys ehkäisi ajovalojen sammuttamisen ;-)
Nyt (päivä)ajovalojen käyttö on pakollista öbaut koko euroopassa ja tojo tuo markkinoille auton, josta valot saa kokonaan pois. Eli 10 vuotta laahaa koko ajan kehityksen perässä...
- järki pois
> EU pykälä määrää että päiväajovalot on saatava kytkettyä pois toiminnasta, ja lisäksi se pitää onnistua ilman työkaluja.
Not olisi tojoteron aika lyödä faktat pöytää. Hieman on tässä toisenlaista tietoa = päiväajovalojen pitää palaa aina, kun moottori on käynnissä ja lähivalot eivät ole päällä.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-11-133_en.htm
"On vehicles equipped with DRL, the light is automatically switched on when the engine is started."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .985189Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631463385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503195Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382439Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2491502Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121281- 811260
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311188Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1331108