Lipaston nuppien teettäminen ja vaihto, lakkapinnan entisöinti

Halua entisöintiin

Minulla on koivuinen vanha kalffilipasto, jossa on kahdenlaisia vetimiä: ulkopuolella laatikoissa isompia nuppeja, joista yksi on halki ja lipaston kannen avatessa lokerikoissa pieniä nuppeja, joista yksi puuttuu.

Missä olisi mahdollista teettää juuri samanlaisia nuppeja kuin lipastossa jo nyt on? En haluaisi vaihtaa kaikkia kerralla, koska silloin osa lipaston aitoudesta katoaa. Tarvitaanko nuppien tekemiseen jotain erikoisvälineitä ja pystyykö tähän jokainen puuseppä? Uusien nuppien hinta on pari euroa kappaleelta, mutta mitä mahtaa tulla teetettyjen nuppien hinnaksi? Uskaltaako itse alkaa poistamaan vanhaa liimattua nuppia ja miten tämä pitäisi tehdä, ettei lipasto halkea tai mene rikki? Onko nupin irrotus ja uuden liimaus tilalle puusepälle 15 min työ, mietin vaan, että mitä sellainen tulisi maksamaan?

Toinen ongelma lipastossa on sisäpuolella oleva kulunut kirjoituspinta. Voisin yrittää itse kunnostaa pinnan, mutta en tiedä miten. Pitääkö pinta hioa hiekkapaperilla ja käykö tasohiemakone vai poistaa vanha lakka jollain aineella? En osaa käyttää sikliä, eikä minulla ole mitään erikoistyökaluja, paitsi tasohiemakone. Mitä lakkaa ja aineita pitäisi käyttää?

Olen myös miettinyt, että onko jostain entisöintikurssista apua näin laajan työn tekemiseen vai voiko siellä entisöidä vain pieniä töitä kuten tuoleja?

2

386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla on sorvi

nuppeja saat jos tunnet jonkun jolla on sorvi, viet mallikpl ja sen jälkeen sulla on nuppei vaikk' muille jakaa.

• hui1

jos olet noin tarkka, että osa nupeista pitää olla alkuperäisiä, niin silloin en suosittelisi, että itse alat lipastoa "entisöimään", sen jälkeen se on pilalla. Parempi, että lähetät kuvan lipastostasi jollekin entisöijälle ja pyydät tarjouksen nuppeineen päivineen. netistä löytyy osoitteita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      30
      3561
    2. Kukka ampu taas Kokkolassa?

T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs
      Kokkola
      9
      1608
    3. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1483
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      1290
    5. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      906
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      903
    7. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      242
      893
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      60
      879
    9. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      66
      864
    10. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      98
      829
    Aihe