Voiko isän kiusan tekoon puuttua..

pompula

Meillä on exäni kanssa lapsi 8v, asumme eri paikkakunnilla ja isä näkee poikaansa parin kuukauden välein.
Tapaamisista on tehty sopimus, mutta isä ei ole sitä halunnut noudattaa. Tapaamiskulut pitäisi maksaa puoleksi, mutta exä ei maksa juuri koskaan minulle.

Tässä esimerkkiä..

Jouluna menimme sukuloimaan samalle paikkakunnalle jossa exäni ja lapsen isä asuu, tapaamis sopimuksessa ei lukenut päivämääriä milloin lapsen pitäisi olla isällään. Isä kuitenkin alkoi vaatimaan poikaa hänelle aiemmin sovittuna päivänä vaikka ei ollut maksanut kahden edellisenkään reissun kuluja. Itse olen työtön ja tuolloin oli vielä karenssi päällä, hän uhkaili että tulee hakemaan lapsen poliisien kanssa jos en anna lasta. Olisiko minun ollut pakko antaa, annoin sen takia lapsen että lapsi halusi mennä isälleen, en halua tuottaa lapselle pahaa mieltä.
Sama homma toistui hiihtolomalla, matkat edelleen maksamatta, kun ei muka ole rahaa, vaikka perheessä on kaksi aikuista tienaamassa...eihän meidän lapsemme kulut kuulu exän nykyiselle mutta luulisi rahaa silti olevan noinkin tärkeisiin menoihin.

Elatusmaksut ovat myös rästissä kahdelta kuulta, ja todennäköisesti niiden maksut myöhästyy jatkossakin, mitenhän asia toimii kelan kautta vai vienkö suoraan ulosottoon?

Miksi isä tekee näin, kiusatakseen minua vai mikä on...en ymmärrä käytöstä koska lapsi on kuiten yhdessä elätettävä ja säännöistä on sovittu.!!??!

34

2520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näitähän riittää

      En tiedä onko kiusaamista vai mitä, mutta todella vastuuntunnotonta toimintaa isän toiminta on. Hae elatusmaksut ulosottoon, turha niiden kanssa on jäädä odottelemaan. Ota yhteyttä sekä Kelaan että kotikuntasi oikeusaputoimistoon, lapset saavat sieltä asianajajan hoitamaan asiaa veloituksetta. Noudata itse aina tapaamissopimusta, eli hoida asiat niinkuin on sovittu ja kirjaa ylös kaikki isän tapaamissopimuksen noudattamattajättämiset. Laita isä hakemaan lapsi joka toiseen tapaamiseen itse, niin isä joutuu näin maksamaan puolet matkakuluista. Jos isä ei hae, se on isän häpeä, ei sinun.
      Olen aikoinani samanlaisen selkärangattoman niljakkeen kanssa samat asiat vääntänyt, elatusmaksut sain oikeusaputoimiston kautta ja lastenvalvojan avulla saatiin isä maksamaan myös matkakulut.

      • pompula

        Kiitos neuvostasi, me ollaan elatusmaksuista käyty oikeustaistelu viime syksynä ja isä maksoi kaksi kertaa maksut ajallaan sen jälkeen alkoi taas tää pelleily.


      • efgedfgedfg
        pompula kirjoitti:

        Kiitos neuvostasi, me ollaan elatusmaksuista käyty oikeustaistelu viime syksynä ja isä maksoi kaksi kertaa maksut ajallaan sen jälkeen alkoi taas tää pelleily.

        Laita uudestaan! Sano että oikeuteen mennään niin monta kertaa että homma alkaa luonnistua. Ikävää että olet tuollaisen munattoman persläven kanssa joutunut olemaan.


    • iinakas

      Kelaan viet ne elarit, sieltä maksavat nykyään. 3kk voi vissiin saada takautuvasti että ripeästi vaan. Siellä täytät kaavakkeen ja ovat melko pian maksussa. Neuvovat siellä kyllä. He karhuavat sitten exältä.
      Olen samaa mieltä että pidä päiväkirjaa kaikesta mikä koskee lasta ja exää. samoin noista kuluista.
      Voimia ja tsemppiä "

    • työtön vai ei

      Vai karenssi päällä, eli olet siis omasta tahdostasi työtön eli omalla lomalla kun annettu työ ei kelvannut.

      • pompula

        Olin työssä monia vuosia, ja valitettavasti pakon edessä jouduin irtisanoutuun.


      • pompula

        No kuules jos olisin jatkanut työssäni olisi lapsi siitä kärsinyt työaikojeni takia ja se etten ole töissä ei ole vaikuttanut mitenkään elatusmaksuihin saati muihin...vaan elarit on laskettu niiden tulojen mukaan mitkä mulla olisi työssäkäydessä, joten en itseäni loiseksi kutsuisi.


    • herbertti-hillomaha

      Meillä toimii asia niin että isä hakee lapset minun luota ja minä haen lapset isän luota kun päivät on ohi. Näin molemmille tulee maksettavaksi kustannukset tapaamisissa ja minusta muutenkin reilua että molemmat hoitavat asiaa, ihan jo ajankin puolesta. Välillämme on 200km joten pikkumatkoista ei ole kyse.
      Voisit soittaa ja kysyä apua myös lastenvalvojalta. Myös sossu on joskus antanut ystävälleni rahaa että saa vietyä lapset isää katsomaan 400 km päähän. Uskoisin kuitenkin että siinä tapauksessa pitää muutenkin olla vajetta tuloissa...että ihan normi työssäkäyvä ei rahaa saa.

      • pompula

        Meidän välillämme on myös satoja kilometrejä, ja meillä ei onnistuisi noin että isä hakisi ja minä hakisin sitten takasin...lapsi tuskin koskaan näkisi tuossa tapauksessa isäänsä.


      • 6+1
        pompula kirjoitti:

        Meidän välillämme on myös satoja kilometrejä, ja meillä ei onnistuisi noin että isä hakisi ja minä hakisin sitten takasin...lapsi tuskin koskaan näkisi tuossa tapauksessa isäänsä.

        Miksi ei onnistuisi? Eikö isukki jaksa käyttää aikaansa lapsen hakuun?

        No jos lapsi kulkee junalla, bussilla tjms käske laittamaan lippurahat ennen tapaamista tilille, muutan tapaaminen peruuntuu. Sama tietenkin bensakuluissa jos itse viet.


      • pompula
        6+1 kirjoitti:

        Miksi ei onnistuisi? Eikö isukki jaksa käyttää aikaansa lapsen hakuun?

        No jos lapsi kulkee junalla, bussilla tjms käske laittamaan lippurahat ennen tapaamista tilille, muutan tapaaminen peruuntuu. Sama tietenkin bensakuluissa jos itse viet.

        Todennäköisesti ei voi käyttää kallista aikaansa lapsen hakuun.

        Vien itse lapsen junalla, koska en uskalla laittaan noin pientä vielä yksin matkaan. Muutaman kerran on lentokoneella lentänyt. Juu taidanki alkaa vaatimaan matkakulut etukäteen ja jos ei maksa niin sitten tapaaminen peruuntuu.

        Isä vaan tekee lapselle minusta syntipukin kun tapaamiset ei onnistu vaikka itsellään ei ole varaa tai haluja lasta nähdä.


      • 6+1
        pompula kirjoitti:

        Todennäköisesti ei voi käyttää kallista aikaansa lapsen hakuun.

        Vien itse lapsen junalla, koska en uskalla laittaan noin pientä vielä yksin matkaan. Muutaman kerran on lentokoneella lentänyt. Juu taidanki alkaa vaatimaan matkakulut etukäteen ja jos ei maksa niin sitten tapaaminen peruuntuu.

        Isä vaan tekee lapselle minusta syntipukin kun tapaamiset ei onnistu vaikka itsellään ei ole varaa tai haluja lasta nähdä.

        Siinä tapauksessa suosittelisin tekemään tapaamissopimuksen uudelleen ja kirjaamaan siihen kaiken. Eli siis kuka vastaa kustannuksista, kuka vastaa saattajan kustannuksista, kuka hoitaa kumpaan suuntaan, mihin päivään mennessä maksu hoidetaan tilille yms.

        Elarit laitat menemään kelan tai ulosoton kautta. Kela mielestäni vaivattomampi jos jatkuvasti maksut jättää väliin. Silloin kela maksaa sen korkeintaan 147€/kk ja jos maksut enemmän niin 25 pv sitten erotuksen jos on saatu perittyä isältä.


      • pompula
        6+1 kirjoitti:

        Siinä tapauksessa suosittelisin tekemään tapaamissopimuksen uudelleen ja kirjaamaan siihen kaiken. Eli siis kuka vastaa kustannuksista, kuka vastaa saattajan kustannuksista, kuka hoitaa kumpaan suuntaan, mihin päivään mennessä maksu hoidetaan tilille yms.

        Elarit laitat menemään kelan tai ulosoton kautta. Kela mielestäni vaivattomampi jos jatkuvasti maksut jättää väliin. Silloin kela maksaa sen korkeintaan 147€/kk ja jos maksut enemmän niin 25 pv sitten erotuksen jos on saatu perittyä isältä.

        Kiitos sinulle neuvoistasi. Meillä onkin tapaamis sopparin uusinta ja aion todellakin siihen vaatia kaiken, vaikka tuskin niistä on apua jos toinen ei sitä sopimusta noudata lukee siinä mitä vaan :(


      • 6+1
        pompula kirjoitti:

        Kiitos sinulle neuvoistasi. Meillä onkin tapaamis sopparin uusinta ja aion todellakin siihen vaatia kaiken, vaikka tuskin niistä on apua jos toinen ei sitä sopimusta noudata lukee siinä mitä vaan :(

        Mutta kun ne asiat on selviä myös sille miehelle ja ylhäällä virallisissa papereissa voit lopettaa asian vatvomisen. Tiedät silloin tekeväsi oman osuutesi ilman että miehellä on varaa vaatia mitään. Silloin sinulla on paperi johon vedota jos mies venkoilee.
        Itseäni ainakin helpotti kovasti sopimus jossa kaikki mahdollinen ja mahdoton kirjattuna. Kertaakaan sen jälkeen ei ole alkanut se nalkutus miehen puolelta että sun pitää tehdä sitä tätä ja tota.. Kaikki kelloajat on merkattu, kelloajoista joustot merkattu, päivät merkitty, poikkeukset merkitty, kuljetukset merkitty ja se kuka kuljettaa, ja mihin, milloin ilmoittaa hakeeko ym ym ym ym ym.
        Kelalta kun maksut tulee voi niitäkin olla miettimättä. Elämä huomattavasti helpompaa kun ei tarvitse stressata noitakin asioita :)


    • OPSERVERI

      VIE KAIKKI MAKSUT ULOSOTTOON !!!!

      TULEE AINAKIN PÄÄTÖS

    • justjoo!

      Voi räkä...taas tämmönen nii koluttu aihe. Sossutoimisto on näitä tapauksia täys.
      Sä sentää saa noit elareita...tosi moni ei ees niitä saa.
      Eiku sossuun yhteys ja asia saa ratkaisun.

    • just just

      Eli siis sinä menet tapaamaan sukulaisia/tuttujasi, ja maksattaisit ex-miehelläsi matkasi ? Sanopa miehellesi että hakee lapsen kotoasi, jos ei sinun matkoja halua maksaa.

      • pompula

        Tuotakin olen ehdottanu että hakisi mutta ei hae..on kuulemma minun asia maksaa matkat ku kerran MINÄ olen muuttanut eri paikkakunnalle.


      • drgteeres
        pompula kirjoitti:

        Tuotakin olen ehdottanu että hakisi mutta ei hae..on kuulemma minun asia maksaa matkat ku kerran MINÄ olen muuttanut eri paikkakunnalle.

        No mikä helvetin pakko sinun on siihen suostua?? Mikään laki ei määrää että sinun pitäisi kuskata ja maksaa lapsesi menemiset isänsä luo. Olkoon hakematta! Saatpahan olla itse enemmän lastesi kanssa. Jos lapsi kysyy että miksi ei päässyt isänsä luokse, sano että isä ei suostunut häntä hakemaan. Pidä nyt hitto vie puolesi!


    • Ei tällaista pelleilyä kukaan jaksa katsoa. Ulosottoon vain velat, jotta saisi maksuhäiriömerkinnän ja oppisipahan ainakin kunnioittamaan sinua.

    • Raaka-Rami

      "on kuulemma minun asia maksaa matkat ku kerran MINÄ olen muuttanut eri paikkakunnalle."

      Eiköhän siinä tapauksessa ole aivan oikeudenmukaista, että sinä maksat matkakustannukset, koska olet tietoisesti heikentänyt lapsesi mahdollisuuksia tavata omaa isäänsä.

      • pompula

        Elämäntilanteet muuttuu ja joskus on muutettava työn tms takia eri paikkakunnalle.


    • Tseeburek

      Eihän lasta ole pakko tavata jos ei halua. Ehkä hän on vain kyllästynyt tapaamaan tulevaisuudessa yhä etäisemmäksi jäävää jälkikasvuaan, mikä kuitenkin vääjäämättä tapahtuu ja vain haluaa tehdä pesäeron jo nyt?

      • Sokea Pilotti

        Ei lasta olekaan pakko tavata, mutta lapsella on oikeus tavata muualla asuvaa vanhempaansa ja lähivanhemman velvollisuus on ylläpitää ja edistää lapsen tapaamisia. Siksi olisikin oikeudenmukaista, että toiseen kaupunkiin muuttava lähivanhempi maksaisi kaikki tapaamisiin liittyvät matkakulut. Pitäisi oikeastaan kirjata lakiin tällainen pykälä.


      • 4+15
        Sokea Pilotti kirjoitti:

        Ei lasta olekaan pakko tavata, mutta lapsella on oikeus tavata muualla asuvaa vanhempaansa ja lähivanhemman velvollisuus on ylläpitää ja edistää lapsen tapaamisia. Siksi olisikin oikeudenmukaista, että toiseen kaupunkiin muuttava lähivanhempi maksaisi kaikki tapaamisiin liittyvät matkakulut. Pitäisi oikeastaan kirjata lakiin tällainen pykälä.

        Miten se silloin menee jos lasta ei ole pakko tavata mutta lapsella on oikeus tavata muualla asuvaa vanhempaansa? Jos isä ei tahdo tavata niin lapsen oikeuksia saa polkea?

        Mielestäni matkakulujen tulisi olla 50/50 jos muutolla hyvä syy. Jos taas kiusaksi muuttaa kauas pitäisi olla 100% kiusaa tekevän vanhemman kontolla.


      • Sokea Pilotti
        4+15 kirjoitti:

        Miten se silloin menee jos lasta ei ole pakko tavata mutta lapsella on oikeus tavata muualla asuvaa vanhempaansa? Jos isä ei tahdo tavata niin lapsen oikeuksia saa polkea?

        Mielestäni matkakulujen tulisi olla 50/50 jos muutolla hyvä syy. Jos taas kiusaksi muuttaa kauas pitäisi olla 100% kiusaa tekevän vanhemman kontolla.

        Etävanhempaa ei voi pakottaa tapaamaan lastaan, koska vastahakoisen vanhemman tapaaminen voi olla vahingollista lapselle.

        Muutolla ei voi olla lapsen ja etävanhemman tapaamisten kannalta hyviä puolia. On mielestäni erittäin epäoikeudenmukaista laittaa paikkakunnalle jäävä osapuoli maksumieheksi, jos päätös muuttamiseen perustuu pelkästään muuttavan osapuolen päätökseen.

        Sama tietenkin koskee sellaista tilannetta, jos muuttava osapuoli on etävanhempi. Tällöin hänen tulisi maksaa kaikki matkakulut. Päätöksillä on aina omat seurauksensa ja päätöksen tekijän tulisi kantaa vastuunsa näistä seurauksista.


      • pompula
        Sokea Pilotti kirjoitti:

        Etävanhempaa ei voi pakottaa tapaamaan lastaan, koska vastahakoisen vanhemman tapaaminen voi olla vahingollista lapselle.

        Muutolla ei voi olla lapsen ja etävanhemman tapaamisten kannalta hyviä puolia. On mielestäni erittäin epäoikeudenmukaista laittaa paikkakunnalle jäävä osapuoli maksumieheksi, jos päätös muuttamiseen perustuu pelkästään muuttavan osapuolen päätökseen.

        Sama tietenkin koskee sellaista tilannetta, jos muuttava osapuoli on etävanhempi. Tällöin hänen tulisi maksaa kaikki matkakulut. Päätöksillä on aina omat seurauksensa ja päätöksen tekijän tulisi kantaa vastuunsa näistä seurauksista.

        Kiusalla ei ole kukaan muuttanut vaan muuttoon on ollut syynsä, olen tehnyt KAIKKENI että isä ja lapsi ja näkisivät toisiaan. Mutta jos saa vaan v*******a tilalle niin ei kauan jaksa olla se joka yrittää kaikkensa...Lapselle en halua tehdä kiusaa, ja tuskin isäkään mutta kiusaamalla minua teoillaan tekee hallaa vaan hänen ja lapsen väleille.
        Mullehan on ihan sama jos hän ei maksa kuluja mutta silloin on turha ruikuttaa ettei koskaan lastansa näe, ei ole minun asia maksaa YKSIN tapaamisesta ja lapsen elatuksesta aiheutuvia kuluja.
        Lapsi on yhdessä suunniteltu ja tehty joten silloin on myös vastuu yhdessä kannettava vaikkei samassa kaupungissa asutakkaan.

        Mutta tässä taas nähdään että etävanhemmalla on OIKEUKSIA mutta ei VELVOLLISUUKSIA.


      • Sokea Pilotti
        pompula kirjoitti:

        Kiusalla ei ole kukaan muuttanut vaan muuttoon on ollut syynsä, olen tehnyt KAIKKENI että isä ja lapsi ja näkisivät toisiaan. Mutta jos saa vaan v*******a tilalle niin ei kauan jaksa olla se joka yrittää kaikkensa...Lapselle en halua tehdä kiusaa, ja tuskin isäkään mutta kiusaamalla minua teoillaan tekee hallaa vaan hänen ja lapsen väleille.
        Mullehan on ihan sama jos hän ei maksa kuluja mutta silloin on turha ruikuttaa ettei koskaan lastansa näe, ei ole minun asia maksaa YKSIN tapaamisesta ja lapsen elatuksesta aiheutuvia kuluja.
        Lapsi on yhdessä suunniteltu ja tehty joten silloin on myös vastuu yhdessä kannettava vaikkei samassa kaupungissa asutakkaan.

        Mutta tässä taas nähdään että etävanhemmalla on OIKEUKSIA mutta ei VELVOLLISUUKSIA.

        Olisithan voinut olla muuttamattakin, jolloin kummankaan ei tarvitsisi maksaa matkakuluja ja lapsi voisi tavata isäänsä useammin. Olet tietoisesti huonontanut lapsesi mahdollisuuksia tavata isäänsä. Mielestäni on aivan oikeudenmukaista, että sinä maksat kaikki matkakulut, koska se olit sinä, joka päätti muuttaa muualle.

        Olet tehnyt itsekkään päätöksen ja päätöksestäsi joutuu kärsimään kaksi ihmistä, joista kumpikaan ei ole sinä.

        Lisäksi lapsen isän vittuilulla sinua kohtaan ei ole mitään tekemistä lapsen kanssa. Vai rankaisetko lasta isän vittuilun vuoksi? Sairasta sinulta, jos asia on näin, eikä mairittele sinua lapsen lähimpänä ihmisenä.


      • Sokea Pilotti
        Sokea Pilotti kirjoitti:

        Olisithan voinut olla muuttamattakin, jolloin kummankaan ei tarvitsisi maksaa matkakuluja ja lapsi voisi tavata isäänsä useammin. Olet tietoisesti huonontanut lapsesi mahdollisuuksia tavata isäänsä. Mielestäni on aivan oikeudenmukaista, että sinä maksat kaikki matkakulut, koska se olit sinä, joka päätti muuttaa muualle.

        Olet tehnyt itsekkään päätöksen ja päätöksestäsi joutuu kärsimään kaksi ihmistä, joista kumpikaan ei ole sinä.

        Lisäksi lapsen isän vittuilulla sinua kohtaan ei ole mitään tekemistä lapsen kanssa. Vai rankaisetko lasta isän vittuilun vuoksi? Sairasta sinulta, jos asia on näin, eikä mairittele sinua lapsen lähimpänä ihmisenä.

        Lisäys äskeiseen:

        "Lapsi on yhdessä suunniteltu ja tehty joten silloin on myös vastuu yhdessä kannettava vaikkei samassa kaupungissa asutakkaan."

        Sinun mielestäsi vastuu lapsesta koskee vain taloudellisia asioita? Jos lapsi on yhdessä tehty ja siitä on yhteinen vastuu, niin miksi päätit yksin lapsen viemisestä toiselle paikkakunnalle?

        "Mutta tässä taas nähdään että etävanhemmalla on OIKEUKSIA mutta ei VELVOLLISUUKSIA."

        Lähinä olet käyttänyt oikeuttasi muuttaa toiselle paikkakunnalle, mutta et ole kuitenkaan valmis kantamaan velvollisuuttasi (=matkakulujen maksaminen)? Et varmaankaan olisi itsekään valmis maksamaan siitä, että etä tekisi yksipuolisen päätöksen ( (jos etällä olisi tällainen mahdollisuus) ja sinä joutuisit maksamaan tämän päätöksen vuoksi?

        Vaikutat todella itsekkäältä ihmiseltä, joka käyttää lasta tekosyynä omille itsekkäille teoille.


      • pompula
        Sokea Pilotti kirjoitti:

        Lisäys äskeiseen:

        "Lapsi on yhdessä suunniteltu ja tehty joten silloin on myös vastuu yhdessä kannettava vaikkei samassa kaupungissa asutakkaan."

        Sinun mielestäsi vastuu lapsesta koskee vain taloudellisia asioita? Jos lapsi on yhdessä tehty ja siitä on yhteinen vastuu, niin miksi päätit yksin lapsen viemisestä toiselle paikkakunnalle?

        "Mutta tässä taas nähdään että etävanhemmalla on OIKEUKSIA mutta ei VELVOLLISUUKSIA."

        Lähinä olet käyttänyt oikeuttasi muuttaa toiselle paikkakunnalle, mutta et ole kuitenkaan valmis kantamaan velvollisuuttasi (=matkakulujen maksaminen)? Et varmaankaan olisi itsekään valmis maksamaan siitä, että etä tekisi yksipuolisen päätöksen ( (jos etällä olisi tällainen mahdollisuus) ja sinä joutuisit maksamaan tämän päätöksen vuoksi?

        Vaikutat todella itsekkäältä ihmiseltä, joka käyttää lasta tekosyynä omille itsekkäille teoille.

        En todellakaan käytä lasta minään syynä tai rankaise lasta mitenkään, minähän juuri olen laittanut tapaamiset onnistumaan kaikesta huolimatta.
        Isä on itse aikoinaan muuttanut eri paikkakunnalle ja jättänyt tapaamiset kuukausiksi kaikilla mahdollisilla keinoilla, totta minullakin on oikeus jatkaa elämääni eteenpäin.


    • rewhtyjuyqwerty

      taas yks loinen uikuttaa,oisit pitäny jalkasi ristissä aikanaan!
      eipä olis mitään huolia,mokoma pummi yrittää viedä miehen rahatkin kunhan pääsee kaljaa kittaamaan.

    • mammakyllästynyt

      kiusantekoa tms. mutta älä välitä. Niin se menee vaan täälläkin. Ja myös oltiin käräjillä lapsen asioista ja etä maksoi 2kk elatusta päätöksen mukaisesti. Sitten jätti tämän kuun osuudesta osan pois omatoimisesti sillä perusteella että koska meillä on paperit menossa hoviin ja hän on siihen tehnyt oman laskelmansa kuinka elatus pitäisi mennä, niin päättikin sitten itse että näinhän se menee ja maksoi vain osan elatuksesta.
      Ja jätti muuten oikeudenkäynnin aikaisesta elatuksesta osan maksamatta, siitäkin oli käräjien päätös.
      Laitoin molemmista viestin että maksa ja selitin että asiansa virheellinen. Ei viitsinyt edes vastata.
      Sitten vein ulosottovirastoon ja johan maksut näkyi tililläni vuorokaudessa.

      Tällaisia nämä tuntuu olevan. Herrat, jotka menevät jopa oikeuden päätöksen edelle omissa vaatimuksissaan. Ei voi muuta kuin itkeä lasten puolesta ja nauraa omasta puolesta.

      Älä välitä kiusasta, yritä elää normaalia elämäänne kuin etää ei olisi kiusaamassa, hoida vain pakolliset hommat tämän kanssa ja maksamattomat elarit ulosottoon.

      • pompula

        Tämä oli just niinku meiltä, elatuksista vähennellään jotain oman mielen mukaan ja sitä rataa...odottelen ny kelalta päätöstä ja sitten vien elarit ulosottoon jos kelan kautta ei ala tää asia rullaileen.

        Kiitän kaikkia joilta sain asiaan ASIALLISIA vastauksia :)


    • Anonyymi

      Teini sanoi mulle juuri Miksi teit minut hullun kanssa 😞😞😞No niinpä. En tiennyt mikä helvetti seuraa erosta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe