Lentoemännäksi 2012

Emo

Alanvaihtoa harkitsen ja Lentoemännän koulutukseen olisi hinku. Kertokaahan kaikki joilla mitään vihiä/tietoa milloin seuraavia koulutuksia on alkamassa (Suomessa). Tai jos joku tietää milloin esim. Finskillä on edellinen kurssi ollut? Entäpä kuinka usein näitä on tavannut olla? Suurkiitokset avusta.

278

5400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • travelling

      Moikka! Flybellä on nyt viimeisimpänä ollut haku, päättyi muistaakseni tuossa tammikuussa... Flyben lisäksi matkustamohenkilökuntaa rekrytoi Suomessa ainakin Finnair, Blue1 ja AirFinland. Sitten on myös Airpro, jonka kautta pääsee lomalentoja järjestäville yhtiöille. Siitä ei oo mulla mitään tietoa millon alkaa seuraava haku, mut ei kai voi muuta ku tarkkailla lentoyhtiöiden sivuja :)
      En tiedä milloin Finnairilla on edellinen kurssi ollut, mutta siitä taitaa olla aikaa useampi vuosi. AirFinland ja Flybe näyttävät rekrytoivan useammin kuin Finnair ja Blue1.

    • blooop

      Niin ja finski ennemmin irtisanoo porukkaa kun palkkaa uutta.. Niin hyvin niilläkin menee! Ja sit kohta kaiken lisäksi ne ulkoistavat nämäkin hommat. Ilmailuala on hanurista kun virkailijoita eikä emoja enää kohta tarvita...

    • Adekkoa
      • Emo

        Kiitos! Varmaan olisi tämä jäänyt huomaamatta. Harmi vain että pitää olla jo aikaisempaa kokemusta. Iso riski myös jättää nykyinen työ 3kk pestin takia. Ehkäpä jätän hakemuksen kuitenkin jos vaikka tarvetta olisi myöhemmin. Ja voihan "ensisijaisesti"-sanan tulkita niin että pieni mahdollisuus myös olisi olemassa uusillekin...? :)


    • Finnair öö airasia

      Byhyy :( olen odottanut että rekryisivät finsikille porukkaa. Ihan ymmärrettävää että eivät palkkaa kokemattomia sekä kouluta uusia lentoemäntiä alalle. syksyn jälkee työttömiä lentoemäntiä jälleen.
      Olen niin raivoissani finskin johtoportaalle jotka nauttivat huikeista bonareista kun kaikki muut ottivat 5% palkan alennuksen ja joutuvat tekemään "talkoo töitää". samalla kaikessa säästetään. Uskomatonta touhua. Rekrytään Aasiasta porukkaa. (PALJON) kohta finnairin nimee vois muuttaa air aasia 2:ks.

    • Emo

      Niin, jännä juttu että kysyntää silti riittää...

    • Nenne

      Muakin lentoemon työ kiinnostaa ja ihmettelen et miks niihin ei järkätä koulutusta. Kokemusta asiakaspalvelutyöstä on mut kielitaitoo pitäs kehittää... olisin valmis meneen kielikurssille.

    • Nenne

      Muakin lentoemon työ kiinnostaa ja ihmettelen et miks niihin ei järkätä koulutusta. Kokemusta asiakaspalvelutyöstä on mut kielitaitoo pitäs kehittää... olisin valmis meneen kielikurssille.

    • f
      • Emo

        Laitoinpa juuri tänään hakemuksen :)


    • wwweeeerrr

      Ei varmasti ole koskaan ollut yhtä helppo päästä lentoemännäksi Suomessa kuin nyt Flybelle. Eikä se tee työstä tietenkään yhtään sen ikävämäpää. Nyt on tosi hyvät saumat. Onnea, uskon että ottavat kaikki suht. sopivat ja halukkaat kurssille.

      • Emo

        Aijaa, mihis tämä perustuu? :) Tietääkö joku tuosta ruotsista, miten paljon vaikuttaa "unohdettu" taito jos englanti on erinomainen (käytän töissä päivittäin markkinointitehtävissä). Testataanko haastattelussa? Palkkatoive saattoi myös mennä yläkanttiin... Hankalahan tuo nyt on sanoa kun riippuu työtunneista/lisistä...


      • :)
        Emo kirjoitti:

        Aijaa, mihis tämä perustuu? :) Tietääkö joku tuosta ruotsista, miten paljon vaikuttaa "unohdettu" taito jos englanti on erinomainen (käytän töissä päivittäin markkinointitehtävissä). Testataanko haastattelussa? Palkkatoive saattoi myös mennä yläkanttiin... Hankalahan tuo nyt on sanoa kun riippuu työtunneista/lisistä...

        En tiedä samaa pohdin tässä itse kanssa, englanti on lähes toinen äidinkieli mutta ruotsin taidot eivät sitten niinkään :DD onko kellään tietoa millaiset mahdolliset haastattelut flybellä tulevat olemaan?


    • flyBEE

      Hei! Olen myös laittamassa tuota hakemusta :) mietin tuota palkkatoivomusta.... ei hajuakaan mitä siihen voisi laittaa.. .Mitä te olette siihen laittaneet?

    • Bbee

      No netistä löytyy kyllä haarukkaa maan ja taivaan välillä (700€-4700€) Tässä pari vinkkiä:

      http://www.slsy.info/ajankohtaista-kaikille/finnairin-palkkataulukon-peruspalkat-esimerkki

      http://palkkavertailu.com/palkka/lentoemäntä

      Tosiaan palkka riippuu pitkälti tunneista ja lisistä. Itse laitoin 2800,- sis lisät, olettaen että pikkuisen saa tuosta tippua niin olis sama palkka kuin nyt... Ehkä meni yläkanttiin :-/

      Kertokaahan kun/jos saatte kutsuja, itse laitoin viikko sitten ja ei tosiaan vielä ole tullut mitään, vähän jännittää...

    • jh

      Hei mitäs luulette, jos hakee tonne ja pääsee kurssille niin voiko kurssin jälkeen hakea FlyBe:lle johonkin muuhun maahan? esim. Britteihin? On kuitenkin sama yhtiö kyseessä

    • .....

      Tuskin sillä palkkatoiveella on niin kamalasti väliä, kaikkihan saavat kuitenkin saman palkan toiveesta riippumatta. Se ei tosin ole noin paljon (siis 2800).

    • FB

      Mitenköhän kun tuon haun piti päättyä 31.5, nyt kun menin katsomaan niin rekrysivuilla lukee että haku syksyn kurssille 30.6 asti...?!

      • g

        Jos se 31.5. oli tuolle loppukesän kurssille?

        Ruotsista: Flybehän liikennöi Brommasta Helsinkiin, Tallinnaan, Kööpenhaminaan ja Osloon, että eiköhän skandinaaviska ole ihan tarpeellinen taito.


    • Stuertti85

      Kyllä käytännön ruotsia on pakko osata yhtiössä kuin yhtiössä, suomi on kaksikielinen maa. Itse laittaisin kohtaan palkkatoivomus TES. Siinä todennäköisesti kartoittavat että kuinka realistinen kuva ihmisillä on tästä työstä. Onnea kaikille hakijoille, uskon että pääseet eivät tule katumaan työtä pilvien päällä.

    • Spidergirly

      Eka kurssi alkaa kesällä ja toinen syksyllä..Onko muita haastatteluun menijöitä??

    • Emo

      Minä en ainakaan päässyt haastatteluun :( pistin toisen hakemuksen vielä perään syksyn kurssille...

    • sunny88888

      Menossa ollaan!

    • Spidergirly

      Mitä mieltä oot tosta palvelusitoumuksesta?

    • pia19899

      Tänään itekkin kävin hakemuksen laittamassa syksyn kurssille... Saa nähdä tuleeko sieltä haastattelukutsua. Mun mielestä tuo palvelusitoumus on aika ymmärrettävä mut ei sinänsä hyvä jos huomaaki sit et ei jostakin syystä voikkaa työskennellä siellä. Te jotka ootte hakenu, asutteko pk-seudulla vai onko muita jotka asuu kauempana..?:)

    • h

      Laitoin hakemuksen tuohon ekalle kurssille, kutsuttiin heti haastatteluun. Huomenna olisi se, iik vähän jänskättää! Tuli siis aika nopsaan, alle viikossa s.postiin se haastattelukutsu. Itse asun Hämeenlinnassa... Mutta täälläpä kuulemma asuu aika paljonkin lentoemoja. :P

    • Flybeee

      Haastattelu minullakin tänään edessä, aika paljon jännittää. Tosin samassa veneessä kaikki ollaan :) Itse asun n. 60km päässä, vielä siedettävä etäisyys..

    • h

      Miten meni haastattelu? :) Mulla mielestäni ihan ok, ruottin taitoo pitää vähän reenata... :D :D Katotaan nyt miten käy...

    • Flybeee

      Ihan hyvin meni, ehkä joo kielipuolella vähän kangerteli :) Monelta olit? Nyt sit vaan ootellaan :D Muuten kyllä ihan hyvä fiilis jäi :)

    • sunny88888

      Te jotka olitte haastattelussa, miten ruotsinkielentaito testattiin? Vaikeita kysymyksiä liittyen lentoemännän työhön, vai pitikö kertoa itsestään esimerkiks ruotsiksi/englanniksi?

      • h

        Kyllä ruotsinkielen taito testattiin, ihan yleistä kaikkea pitää osata kertoa esim itsestään tai lentoemännän työstä... ymmärrettäväähän tuo kun koneessa pelkästään enkkua tai ruottia puhutaan flybella.


    • h

      Mä menin vasta 15.30. :) yksin siis... kun töistä menin sinne. Jeps ens viikollahan ne ilmottelee...

    • jassu_87

      Hei!

      Voisitteko kertoa enemmän haastattelutilanteesta? Minkälaisia kysymyksiä kysyttiin, ja kuinka monta kysymystä englanniksi/ruotsiksi?

    • sunny8888

      Heippa

      Mitä luulette vaikuttaako air finlandin konkurssi siihen, että moni vanha emo hakee Flybelle? Onko kellään hajua montako kursseille otetaan. Ootteko saanut ryhmähaastattelukutsua?

    • Flybeee

      Ryhmähaastatteluun oon menossa ens viikolla :) Onkos muita täältä menijöitä? Tilanne Air Finlandilla aika tuore vielä, tuskin nyt heti hakemassa. Onhan muitakin lentoyhtiöitä tietenkin.

      • Hei me lennetään

        Mitä meinaat että nämä Air Finlandin porukat jäisivät odottelemaan ja ihmettelemään? Työttömyys heidän kohdallaan on fakta ja koska alan töitä sattumoisin on tarjolla Flybellä, uskoisin että moni heistä hakee myös. Ja toivon mukaan mahdollisimman moni pääsee. Eikä näitä muita lentoyhtiöitä nyt niin monia ole, ellet sitten hae lyhyitä muutaman kuukauden sesonki-sopimusta.

        Onnea myös sinulle ryhmähaastatteluun :)


    • kärpäinen

      Ryhmähaastattelu kutsuu myös, jipii! :) kuinkakohan paljon ne yhteensä ottaa sinne kurssille?

    • h

      Joo sama , ryhmähaastatteluuun pääsin! :) Niin, paljonkohan ottavat? oisko jotain n. 30?

    • MimiSis

      Siis oletteko te nyt niitä ensimmäiselle kurssille hakijoita??

    • lksjdäejg

      Kyllä sinne flybe:n kurssille haki kourallinen meitä entisiä afin emoja, ite en vielä tee mitään, koitan "toipua" tästä shokista. *huokaus*

    • exCa

      Oliko se afilaisille ihan oikeasti yllätys? Pahoitteluni ikävästä tilanteesta!

    • Emoksi

      Onko teille jo tullut haastatteluun kutsu??

    • fly-----

      Itse hain syksyn kurssille ja ei ole mitään vielä kuulunut...

    • A

      onko kenellakaan tietoa koska Flyben syksyn kurssi alkaa?

    • MimiSis

      Ei ole vielä tullu kutsua! :( buu! Ilmoittakaa jos jollekin tulee syksyn kurssista kutsu.

    • oreo

      Mulle tuli kutsu eilen haastatteluun! Jeeeee

    • MimiS

      onko kellekään muulle tullu?

    • bluu

      tuleeko kutsut sähköpostiin?

    • Emo

      Minulle ei ole tullut mitään vastausta. Viimeksi tuli kielteinen vastaus hyvin nopeasti, sähköpostiin. :(

      • tuleva emo(ko)

        Kannattaa varmaan luetuttaa hakemus ja cvsi jollain kaverilla ym. jos ei nytkään onnista. Voihan olla ettet ole huomannut jotain tosi oleellista seikkaa mikä mättää. Kyllä noita hakuja varmasti tulee, ainahan voi kartuttaa siinä välissä kielitaitoa josta on vain taas hyötyä tulevaisuudessa melkein millä alalla vain. :)


      • Bluuu
        tuleva emo(ko) kirjoitti:

        Kannattaa varmaan luetuttaa hakemus ja cvsi jollain kaverilla ym. jos ei nytkään onnista. Voihan olla ettet ole huomannut jotain tosi oleellista seikkaa mikä mättää. Kyllä noita hakuja varmasti tulee, ainahan voi kartuttaa siinä välissä kielitaitoa josta on vain taas hyötyä tulevaisuudessa melkein millä alalla vain. :)

        Puhutteko flyben hausta?!?


    • Emo

      Kiitos vinkistä. Olen tosin hyvää palautetta saanut cv:stani ja omalla alallani päässyt hyvin eteenpäin. Tein myös hakemuksen täysin uusiksi syksyn hakuun. Itse veikkaan että koska olen täysin eri alaa hakemassa voi olla ongelma. Olen joo 33v. Ja ruotsin taito unohduksissa kun en omalla alallani/elämässä ole sitä tarvinnut. Tosin kun ei edes haastatteluun pääse, niin hankala päästä näyttämäänkään osaamista. Olisi kyllä kiva jutella jonkun emo/rekryasiantuntijan kanssa mitä hakemuksissa katsovat.

    • MimiS

      Siis pitikö sinne laittaa myös cv? Meni multa ohi. Täytin vaan sen heidän oman hakemuslomakkeen ja laitoin eteenpäin. Ei tullut edes kutsua haastatteluun :( olen todella pettyny! Olen unelmoinut lentoemännän hommista jo monta vuotta, ja olin ihan varma että pääsen edes haastatteluun, mutta ei. Kuullostaa itsekkäältä, mutta jos ei minun kaltaisia pyydetä edes haastatteluun niin minkälaisia sitten. En missää nimessä ole itsevarma, mutta silti ihmettelen! Olisin kovasti halunnut tietääkö että minkä takia en päässyt. Kaikki perusvaatimukset täytin jnejnejne. Voikohan sinne laittaa viestiä ja kysyä mistä jäi kiinni vai oliko taso vaan paljon korkeampi? Harmittaa todella todella paljon! :'(( buuu!! Saa vastailla ja lohduttaa!

    • Emo

      Heips. Itsekin olin ekalla kerralla hyvin varma ja ajattelin samalla tavalla. Kun sain kielteisen vastauksen, kysyin voinko kuitenkin hakea vielä syksyn kurssille, vastauksena "tottakai", perusteluja olisi kaiketi pitänyt kysyä... Nyt tosiaan ei ole mitään vielä kuulunut. Toisella kerralla tein hakemuksen uusiksi ja laitoin cv:n mukaan. Ekalla kerralla en koska sitä tosiaan ei pyydetty.

    • suvi_makinen

      heipsis vaan kaikille! itse laitoin hakemuksen kurssille ja eilen kävin haastattelussa. ajattelin vaan kertoa mitä itse laitoin cv:hen, eli aika paljon tekstiä meni siihen miten perustelin miksi juuri minä olisin sopiva kyseisen työhön. Tietysti työhistoria ja kokemukset asiakaspalvelusta kannattaa mainita. Ja lähetin myös valokuvan. en tiedä onko tästä apua mutta ajattelin kuitenkin kirjoitella, nyt täällä vaan jännätään pääsenkö ryhmähaastatteluun :)

    • mimiS

      Älä ymmärrä väärin. E Mä mikään yli ihminen ole, tai "liian" hyvä.ilmeisesti olen huoo Kun en edes haastatteluun asti päässyt. Eli laittoitteko te jotka olette päässeet haastatteluun niin sen heidän oman hakemuksen perään cv :n mukaan? Ja en minä olisi mennyt avautumaan siitä miten hyvä omasta mielestä olen ja että he tekivät virheen kun eivät minua valinneet. Lähinnä olisin varovasti kysynyt, että oliko hakemukseen ollut parempi laittaa vielä cv mukaan, ja oliko syy nyt joku asia mihin voin itse vaikuttaa vai oliko taso vaa niin korkea. Ei tuo ole minusta kovin paljon pyydetty, varsinkin jos ala näin paljon kiinnostaa. Totta kai sitä haluaa tietää.

      • tuleva emo(ko)

        Varmasti taso vaikuttaa. Lisäksi viitseliäisyys ja panostus. Suosittelen niiden oman hakemuksen täyttöä, cv, kuva ja vielä vapaamuotoinen hakemus, miksi juuri sopisit työhön. Näin itse olen niihin harvoihin hakemiin paikkoihin tehnyt usealla alalla ja on onnistanut aina. Mutta nyt olet kyllä vähän myöhässä jo, ensi kerralla varmaan!? En ehkä itse kehtaisi kysyä syitä hylkäämiseen kuin vasta haastattelun/ ryhmähaastiksen jälkeen. Varmaan saavat paljon hylätä pientenkin asioiden takia haastatteluun karsiessa.


    • Jennisjonna

      Itse en liittänyt cv:tä vaan täytin vaan sen valmiin pohjan. Ja pääsin haastatteluun ym. Eli uskoisin että riittää jos perusvaatimukset täyttää ja ulkonäkö sopiva. Onhan onneks muitakin yhtiöitä olemassa, eikä niillä sitten esim. mitään palvelusitoumuksia tarvi allekirjoitella.. Eli hakekaa muihinkin, ei se Flybe ole ainoa laatuaan ;)

      • tuleva emo(ko)

        Pääsitkö ekalle kurssille? Varmasti riittää jos on sopiva henkilö, mutta myös hyvä keino erottua on panostaa hakemuksiin ym edustavaan kuvaan. Blue 1 haki kesäkuussa uusia emoja suomesta (kuulemma ei kuitenkaan kovin täyspäiväisiä), mutta tahtoo olla kyllä harvassa haut, ellei halua ulkomaille lähteä töihin. Tahtoo muutenkin ala olla sellainen että varasuunnitelma jokaisella hyvä olla.


    • suvi_makinen

      hei!! ajattelin kysellä teiltä jotka ovat olleet yksilöhaastattelussa,kuinka pian tulee vastaus pääseekö ryhmähaastatteluun ja tuleeko tieto kaikille vaikka ei olis päässytkään?

      • flybe____

        Olin aiemmassa haussa ja aloitan kurssin 6.8! Kutsu ryhmähaastatteluun tuli viikon sisällä ja myönteinen päätös ryhmähaastattelun jälkeen vielä samana päivänä.

        Ja yhtiö painottaa että hakee tietyntyyppisiä henkilöitä kurssille, eikä esim. aiemmalla lentokokemuksella ole niin suurta merkitystä. Siihen, oletko heidän etsimää tyyppiä, et voi välttämättä itse vaikuttaa joten hakemalla ja kokeilemalla se selviää!

        Mut vinkkinä voin sanoa että kannattaa panostaa hakemukseen ja kuvaan, sekä esiintyä itsevarmasti, mutta vetämättä mitään roolia. Positiivinen asenne kantaa pitkälle!

        Niin ja itse en laittanut mitään CV:tä mukaan, vain pelkän hakemuksen kuvan kera.


      • Kurssille myös 6.8..
        flybe____ kirjoitti:

        Olin aiemmassa haussa ja aloitan kurssin 6.8! Kutsu ryhmähaastatteluun tuli viikon sisällä ja myönteinen päätös ryhmähaastattelun jälkeen vielä samana päivänä.

        Ja yhtiö painottaa että hakee tietyntyyppisiä henkilöitä kurssille, eikä esim. aiemmalla lentokokemuksella ole niin suurta merkitystä. Siihen, oletko heidän etsimää tyyppiä, et voi välttämättä itse vaikuttaa joten hakemalla ja kokeilemalla se selviää!

        Mut vinkkinä voin sanoa että kannattaa panostaa hakemukseen ja kuvaan, sekä esiintyä itsevarmasti, mutta vetämättä mitään roolia. Positiivinen asenne kantaa pitkälle!

        Niin ja itse en laittanut mitään CV:tä mukaan, vain pelkän hakemuksen kuvan kera.

        Mites työhöntulotarkastus? Onko tullut jo postia? :)


      • flybe_____
        Kurssille myös 6.8.. kirjoitti:

        Mites työhöntulotarkastus? Onko tullut jo postia? :)

        Juu laput tuli ja kaikki ok! Parin viikon päästä nähdään;)


    • eurojatuhansia

      Tietääkö kukaan paljonko tuo Flyben "bondi" on?

    • leena87

      muistaakseni Bondi on vuodenmittainen. Onko täällä ketään ekalle kurssille päässeitä? Onko kukaan menossa syyskuun kurssin ryhmähaastatteluun? Osaako kukaan kertoa, miksi lentoemännällä pitää olla hyvä näkö /- 1.0? Voiko haku tyssätä tähän? Itse odottelen ryhmähaastattelu kutsua, onko kukaan vielä saanut?

    • Joopas

      Kysyjä tarkoitti varmaan bondin hintaa, lukeehan jo Flyben sivullakin että bondi on vuoden mittainen. Tiedon saa kyllä jos kysyy, tietty ehkä edellyttää että on haastatteluun menossa/käynyt..

    • pam ann

      Siisti asiallinen kuva, ei party-kuvaa tai ns pissiskuvaa hakemukseen. Haastatteluun ilman metrin mittaisia tekoripsiä (huonosti laitettua epäsiistiä jatkotukkaa) ja biletoppia tai toinen ääripää "ylipukeutunut". Ei mikään yhtiö etsi missejä joten rumempikin pääsee jos vaan jotain korvien välissä ja henkilö oikea jota etsitään;) Asiakaspalvelukokemusta ja ryhmätyötaitoja, kielitaitoja, sääntöjen noudattamista, hyvää käytöstä sekä sosiaalisuutta ja toisen huomioon ottamista tässä työssä tarvitaan (tässä vain osa kriteereistä) eikä mitään edustavaa pr-henkilöä . Jos niitä et omaa, ehkä ei ole sinun ala. Tämä on kovaa työtä ei mitään virkapuvun kanssa patsastelua nättinä. Osasta ei ole tähän työhön ja ne joutuukin lähtemään jo koeajalla tai lähtevät itse. Tämän vuoksi yritetään jo hakuvaiheessa karsia nuo henkilöt pois sillä kouluttaminenkin maksaa.

    • ex-emo

      Leena, sulla pitää olla riittävä näkö, jotta pystyt (siis näet) evakuoimaan, vaikka sun silmalasit olis kadonneet tai menneet rikki

    • leena87

      mitapas jos on heikompi nako kun tarvittaessa? kaatuuko siihen... ?

    • ex-emo

      eivät tee kompromisseja, säännöt on säännöt ja niitä ei voi rikkoa, varsinkin kun tässä kyseessä turvallisuus

    • CA2008

      Hei!
      Finskillä on ollut edellinen kurssi syksyllä 2008 ja ilmeisesti kukaan ei ole
      työllistynyt finskille.....ei ainakaa kovin monta. Flybelle pääsi aika monta
      ex-AFIa.

    • Bond

      Jos hakisin työtä yhtiössä jossa ilmoitetaan olevan vuoden mittainen bondi, pitäisi hälyytyskellojen soida. Miksi bondi? Onko työ-olosuhteet niin huonot, että ilman bondia väki vaihtuisi koko ajan. Bondiahan ei ole muissa lentoyhtiöissä.

      • .......

        Et kuitenkaan mene vain töihin, vaan "joudut" käydä yli kuuden viikon mittaisen kurssin ennen sitä. Se ei maksa sinulle mitään. Luuletko että mikään yhtiö haluaa kustantaa kalliit (melkein viisinumeroinen summa) harjoittelut ihmisille jotka kurssin jälkeen päättävätkin ettei tämä ole vain "heidän juttunsa". Tottakai kurssin käyminen auttaa hakemaan toisiin yhtiöhin, mutta samalla tavalla monen viikon pituisen kurssin joutuu taas käymään uuden yhtiön järjestämänä. Eli ei ole olemassa yleispätevää kurssia jonka avula voisi emännöidä missä tahansa.

        Muistaakseni esim. Ryanairilla on 3 vuoden sopimus kun pääset sinne... Ja koulutuksesta pitää vielä maksaa. Korjatkaa jos olen väärässä.


    • faktaa!!!

      Lentoemäntäkurssi ei millään maksa viisinumeroista numeroa per henki, se on fakta ja aivan turha väittää muuta. Vaikka sisältäisi täyshoidon, majoituksen ja taksinkäytön niin ei siltikään.
      Bondin sanotaan kattavan koulutuskulut, mutta oikeasti se on määritelty sen verran korkeaksi, ettei juuri kukaan viitsi sitä itse maksaa vaan vaikka kärsii sen yhden vuoden.

    • Not wanna be

      Kyllä pitää olla wanna-be lentoemäntä/stuertti jos aikoo Fly Be`lle töihin.
      Siellä ei tunneta sanaa: Yleissitova TES eikä mitään inhimillistä.
      Täysin samaa sontaa kuin Finncom,Englannissa kaikista ala-arvoisin lentoyhtiö on juuri Fly Be.

      Itse hakevat nettisivuillansa henkilökuntaa ja kun ei tarpeeksi hakijoita,niin ottivat Adeccon apuunsa.

      Molemmilla niin harhaanjohtava työpaikkailmoitus.

    • lentoemohaavelila

      Hei onneksi löysin tämän keskustelun ksoska olen juuri täyttänyt 20 vuotta enkä tahdo miksikään muuksi kuin lentoemännäksi, ja opiskelinkin juuri kiinaa, ranskaa ja saksaa työväenopistolla, mutta kysymys kuuluu että flybe lentää vain euroopassa,? tahtoisin ennemmänkin finskille ja lentää usaan ja aasiaan yms :(
      millon niiden kurssille voi hakea?

    • flyy
      • 12+9

        Flight Academy järjestää kurssin, mutta kyseessä ei ole Finnairin "tilaama" kurssi. Finnairille tuskin ollaan rekrytoimassa tällä hetkellä.

        Luulen kuitenkin, että jos suoritat tämän kurssin sinulla on selkeästi siitä etua seuraavan kerran kun hakevat Finnairille, mutta siihenkin voi mennä vuosia - varaudu siihen. Tällä hetkellä virtaus on ennemminkin yhtiöstä ulos, ei sisään.

        Muille yhtiöille voi myös olla helpompi päästä tämän kurssin suoritettua, mutta kannattaa pitää mielessä, että monet yhtiöt haluavat kouluttaa porukkansa itse alusta loppuun.


      • 12+9
        12+9 kirjoitti:

        Flight Academy järjestää kurssin, mutta kyseessä ei ole Finnairin "tilaama" kurssi. Finnairille tuskin ollaan rekrytoimassa tällä hetkellä.

        Luulen kuitenkin, että jos suoritat tämän kurssin sinulla on selkeästi siitä etua seuraavan kerran kun hakevat Finnairille, mutta siihenkin voi mennä vuosia - varaudu siihen. Tällä hetkellä virtaus on ennemminkin yhtiöstä ulos, ei sisään.

        Muille yhtiöille voi myös olla helpompi päästä tämän kurssin suoritettua, mutta kannattaa pitää mielessä, että monet yhtiöt haluavat kouluttaa porukkansa itse alusta loppuun.

        Tarkennuksena vielä edelliseen, että en siis todellakaan tiedä varmuudella tuon kurssin taustoja, mutta uskoisin ettei olla Finnairille hakemassa. Eikä kenellekään muullekaan vaan kurssi antaa jonkunlaisen "yleispätevyyden" ammattiin.

        Tulee lähinnä mieleen sellainen, että koko kurssitussysteemiä laitetaan uusiksi ja tulevaisuudessa Finnairin lentoemännäksi hakeminen edellyttää, että tämä kurssi on suoritettuna - omalla kustannuksella. Ihan niin kun yleisesti on tapana ensin hankkia koulutus ja sitten työpaikka.

        Mutta tämä on siis pelkkää arvailua...


      • emotus...

        Toi on Initial Safety Training, toi kurssi ei anna sinulle siipiä!!! Toi on ihan finnair flight academyn oma maksullinen kurssi!! Ei tolla pääse finskille töihin, jos sitä haaveilet.. Se on myöhemmin sitten lentoyhtiöiden päätettävissä onko jo ton ekan vaiheen käymisestä mitään hyötyä..

        Vasta ton kurssin jälkeen lentoyhtiöt konetyyppikouluttavat päälle. Olen aikanaan käynyt IST kurssin, ja tuon kurssin ansiosta pääsin aiemmin lentäneiden kurssille, joka kesti sitten puolet lyhyemmän aikaa, kun mitä untuvikkokurssit.

        Kauhian kallis tuo on, puolet halvemmalla pääset kun käyt proffs aviationin järjestämän kurssin. Molemmat on EU OPS:in mukasia kursseja. Toi proffs aviation myös koittaa saada rekryttyä ihmisiä eteenpäin eri lentoyhtiöille. Tosta flight academyn hommista en osaa sanoa mitään... olen vaan käynyt niiden tiloissa "reenailemassa" omien kouluttajien opastuksella, firman piikkiin tietty.

        Mutta edelleen painotan, tuo ei ole mikään lentoemäntäkurssi, se on vaan yksi osa-alue joka jokaisen lentoemännän on käytävä, joko maksullisen kurssin kautta, tai sitten työnantaja, eli lentoyhtiö kouluttaa, vasta tuon jälkeen alkaa yhtiökohtainen tyyppikoulutus.


    • Emuliiiiiii

      Erikoista että finski on hakenut määräaikaisia emoja sekä kesä- että nyt talvikaudelle, vaatimuksena aikaisempi työkokemus. Perusteena kuulemma että eivät pysty järjestämään tällä hetkellä peruskurssia?!

      • jep jep!!!

        No miksi he ottaisivat untuvikkoja, jos saatavilla on vinopino aiemmin lentäneitä ihmisiä, jotka ovat jo todistaneet pelkällä aiemmalla kokemuksella että ymmäräävät ja tietävät alan ja sen tuomat haasteet.

        Ja miksi ihmeessä finski kouluttaisi 6-8 vikkoa untuvikkoja, kun aiemmin lentäneiden kouluttamiseen menee n 2 viikkoa?? Ja kun nää kesän sopparit olivat tollaisia kolmen kuukauden soppareita... ja nyt muuten nämä kesällä lentäneet määrä-aikaiset adeccolaiset lentävät flybe:llä ainakin talven...

        Niin, muuten... tuskin siellä finskillä talvikautena mitään määrä-aikaisia lennä, aika vahvasti epäilen että näin olis... ihan siitä yksinkertaisesta syystä että, näillä näppäimillä lähtee 12 embraeria flybe:lle finskiltä, eivätkä finskin vakituiseen lentävät emot suostuneet menemään perässä... muistaakseni 120 niitä yritettiin sinne siirtää, ihan tänkin on saanut lehdestä lukea... Siitä syystä flybe:llä oli megarekrytoinnit... ja suunnilleen kaikki afilaiset ne repi firmaan mitkä irti saivat... Itsekkin lennän, mutta eri yhtiöllä, ja sattuu vaan ystävä olemaan entinen afilainen.. saavat siellä sitten kabiinin esimieskoulutuksen ja takas ilmaan.


    • operas

      Mol.fissä pisti silmää tää työilmoitus:www.mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=8047786&index=21&anchor=8047786

      mutta siinä pitää olla aikasempaa kokemusta lentoemontyöstä :/ en tiiä mikä yhtiö on ton jättäny, ku adeccohan on henkilöstövuokrausfirma:/

    • FLyMayBE

      Adeccon haku on Flybe.

    • Kgghjhffth

      Mistä tiedät? Vastahan flybella ollut 2 hakua, Finskille haettiin aiemmin kesäkaudelle, luontevaa olisi nyt talvikaudeksi. Myös HR konsultti näyttäisi olevan Finnairin konsultti. Kielitaito täsmää Finnairiin (ainoa joka ei vaadi ruotsia) Tosin esim pituus taas vastaa flyben hakukeiteereitä :)

      • FLyMayBE

        Soitin asiasta viime viikollla. Luulin itse, että haku olisi Norwegianille, mutta Flybehan se oli. Täytyy kyllä sanoa, että hakemus antoi kyllä odottaa jotain aivan muuta yhtiötä. Itse huomasin kanssa, että pituus täsmää Flyben kriteereihin, mutta uskoin haun olevan silti toiselle yhtiölle. Hakevat lisää siksi, että 12 konetta reitteineen siirtyy syksyllä Flybelle Finnairilta.


      • wonder why
        FLyMayBE kirjoitti:

        Soitin asiasta viime viikollla. Luulin itse, että haku olisi Norwegianille, mutta Flybehan se oli. Täytyy kyllä sanoa, että hakemus antoi kyllä odottaa jotain aivan muuta yhtiötä. Itse huomasin kanssa, että pituus täsmää Flyben kriteereihin, mutta uskoin haun olevan silti toiselle yhtiölle. Hakevat lisää siksi, että 12 konetta reitteineen siirtyy syksyllä Flybelle Finnairilta.

        Flybe:lla oma haku ja Adeccolla myös, ja yhtäaikaa vielä. Kumman kauttahan on järkevämpää mennä lentoyhtiöön töihin jos niin kävisi!? Hieman sekavaa toimintaa..


    • sarahåå

      vois hakea, mutta flybe lentää vaan kotimaanlentoja :/ Boring!

    • E90

      Itse asiassa Finnairilta siirtyy lokakuussa 12 konetta Flybelle, joilloin Flybe alkaa liikennoidä Finnairin Euroopan lentoja.

    • ex-emo

      Minulla on kokemusta Flybellä työskentelystä, mutta vaihdoin työpaikkaa aika nopeasti.

      Plussaa oli kurssi, se oli sopivan mittainen ja hyvä sisällöltään. Työkaverit olivat ihan mukavia pääosin. ID-liput olivat merkittävä etu. Käytännön työ oli mukavaa, paljon saman toistoa, mutta onneksi matkustajat vaihtuivat. Etenkin ruotsin kielitaito parani.

      Mielestäni miinusta eniten saa työvuorosuunnittelun toimimattomuus. Työvuorojen vaihto ja vapaiden pyytäminen todella hankalaa. Työvuoroissa paljon yöpyviä reissuja, joissa ei välttämättä kauheasti tunteja tule. Tauot välillä olivat turhan lyhkäsiä minun makuuni etenkin näillä yöpyvillä. Vapaapäiviä liian vähän kuukaudessa ottaen huomioon työn luonteen. Bondi myös ihmetyttää, sillä muilla firmoilla ei Suomessa ole samaa käytäntöä. Työehtosopimus oli paikoitellen epämääräinen, ja siitä asiasta en pitänyt.

      Kurssille pääsee varmaan nyt suhteellisen helposti, sillä koko ajan on rekrytoitu uutta väkeä taloon. Ruotsin ja englannin kielitaito testataan ja toki suomea pitää myös osata. Ryhmätesti on kakkosvaiheen osa. Kolmas vaihe on terveystarkastus ennen kurssin alkua. Siisti ulkonäkö ja asiallinen käytös varmasti auttavat eteenpäin missä tahansa rekrytilanteessa.

      Flybellä suurin osa reiteistä on kotimaan reittejä, mutta jonkin verran Ruotsiin ja Viroon oli lentoja ja Ruotsista käsin tehtiin töitä myös. Varmasti pian tulee lisää reittejä Eurooppaan.

      Suosittelen joka tapauksessa kokeilemaan lentoemännän työtä, jos mainitsemani miinuspuolet eivät haittaa. Jokainen ajattelee asioista omalla laillaan, ja joitain eivät häiritse tietyt asiat, jotka itseäni risoivat :)

    • PopPup

      Hei

      Ei ole onnistanut hauissa. Kertokaa mielipiteitä Proffsaviationin kursseista/rekrystä. Onko mitään hyötyä vai pelkkää rahastusta? Oikeista kokemuksista olisi hyvä kuulla.

    • travelling

      Minua kiinnostaisi kuulla myös muilta Flybellä työskennelleiltä emoilta mielipiteitä työstä... Ja teiltä jotka pääsitte sisään viimeisimmiltä kursseilta, mitä olette tykänneet. Itse mietin haenko uudelleen, vai pitäisikö tyytyä nykyiseen pestiin :D

    • ex-opas

      Voisiko joku kokenut kertoa kuinka työnteko Flybellä on sujunut perheellisenä? Kuinka suhtautuvat, jos on alle kouluikäisten lasten äiti? Löytyykö joustoa ja pystyykö tuolloin työvuoroja sopimaan? Finskillähän tämä ei olisi ongelma..

      • Perheellinen

        Flybellä on useita emäntiä joilla on pieni lapsia, moni on osittaisella hoitovapaalla. Lentotyö missä tahansa yhtiössä vaatii ehkä tiettyjä ehtoja, eli elämää kyllä helpottaa huomattavasti puolison aktiivinen rooli, vuoropäiväkoti, osallistuvat isovanhemmat tms. Flybellä etuna on se että lennetään lyhyitä reittejä, eikä siis tarvitse olla pitkiä aikoja kerralla poissa kotoa. Itse koen että tässä työssä jää paljon enemmän aikaa olla lapsen kanssa, kuin jos tekisi normaalia päivätyötä ma-pe 8-16, mutta tietenkin jokainen kokee nämä asiat omista lähtökohdistaan. Pienten lasten takia ei kuitenkaan kannata jättää kokeilematta, jos ala kiinnostaa.


    • Difference####

      Finski noudattaa lakia...siksi se ei ole siellä ongelma.
      Fly Be ei ole oikea lentoyhtiö,vaan sellainen lennokkikerho.

      • achhh

        voiko tuonne Fly Be:lle vielä hakea tuolla aiemmalla lomakkeella?

        Antakaa vinkkejä mitä kautta voisi hakea lentoemäntä-rekryyn?


    • lentoemoo

      mene flybe.fi ja valitse alhaalta työpaikat klikkaa sieltä ja pääset sivulle jossa vasemmalla lukee matkustamohenkilökunta. Siellä on ohjeet ja haku.

    • mamama1

      Itse kannan myös korteni kekoon tästä flybe asiasta.
      Työskentelin ko. yhtiössä myös vuoden ja lopetin nyt syksyllä. Vuosi oli pakko olla koska näet kyseessähän on flybe:n untuvikoille Bondi. Sieltä ei pois pääse jos et maksa sievoista summaa yhtiölle takaisin.

      Mielestäni sisälle ei ollut hankala päästä " kerta minäkin pääsin" :D
      Ensin yksilöhaastelu -> varaudu todistamaan kielitaitosi
      Ryhmähaastattelu noin 10 hlö -> varaudu todistamaan kielitaitosi
      ja viimeinen oli terv. tark. eipä siitä mitään.

      Ensimmäiseksi kurssista. Kurssi oli ok... osa opettajista oli oikein hyviä, osalle taas oli aivan liikaa noussut kotimaan lennot ilmeisesti hattuun. Olivat osa maikoista niin "fly high" meininkiä et joo.. Voi taivas sentään kun muistelen.. xD
      Kurssissa oli kivointa kun käytiin Finnairilla finnairin kouluttajien kanssa treenailemassa.

      Itse työ ei todellakaan ole mitään hienoa, kurssi ehkä antaa sulle sen kuvan, mutta joo pelkkää kotimaan sahaaamista muutama ruotsin yöpyvä. Toki kyllähän euroopan liikenne ilmeisesti lisääntyy laajennusten vuoksi. Mutta siltikkin isompiin kohteisiin/kapunkeihin lennetään kumminkin isommilla koneilla.
      Yöpymiset on sitten ihan eriasia, mutta niistä ei sitten mitään. Lyhyitä unia, lyhyitä unia..

      Toistan sen mitä aiempikin emo tuolla toisti moisesta työvurosuunnittelusta. Et pahemmin itse sitten vaikuta mihinkään työvuoroon, toiveita taisi muutaman saada laittaa, mutta sitten tyydyt siihen mitä saat.
      Toki ainahan voi työvuroja yritellä vaihtaa toisten kanssa, mutta kovin, kovin ja vielä kerran kovin hankalaa!!
      Itselle tämä oli pieni "shokki" koska aiemmassa työssäni (terv.huolt. alalla) saimme suunnitella omat vuoromme.
      Jos yhtiölle päätät hakea ja pääset sisälle, varaudu/sopeudu siihen, että vuorosi on mitä on ja lennot peruuntuu. " Koneet hajoo ja lunta sataa" :D (kummeli). Tiedän, että monella ystävälläni jotka jäi firmaan niin suunnitelmat muuttuu tai lennot peruuntuu pikaisesti jopa aivan muutaman tunnin varoitus ajalla.
      Tiedän, että Finnairista on paljon myös puhuttu pahaa, hyvä ystäväni lentää Finnairilla, mutta sielläpähän ei "halpalento" konsepti näy missään. Ei edes henkilöstössä :P Oli nimittäin aivan kauhuissaan kuullessani tarinoita flybe finlandista

      Itse haaveilin pienestä pitäen lentoemännän työstä, ehkä joskus lennän muulla yhtiöllä, mutta EN flybe finlandilla sen tämä opetti minulle.

      Mutta en missään nimessä ketään kiellä hakemasta ja mikä minä olisin kieltämäänkään. Jokuhan voi tykätä. Ihmiset on erillaisa ja tykkää eri asioista. Tässä oli vain minun kokemukseni.
      Ja jos päätät hakea tai ennenkuin haet ota hyvin tarkkaa selvää yhtiön taustoista jne! Niinkuin kaikissa työpaikoissa etukäteen tehdään.

      • travelling

        Kiva kuulla kokemuksia :) Itse olen tottunut nykyisessä työssä kaikenlaisiin työvuoroihin, esim. yöllä klo 3 tai 4 alkaviin joten uskon että ne eivät olisi ongelma :)

        Olisi vielä mukava kuulla jos joku kuvailisi millainen on Flybellä tyypillinen työpäivä? Montako legiä päivässä jne? Ollaanko kotimaan reiteillä yötä kohteissa?


      • flyflyfly1
        travelling kirjoitti:

        Kiva kuulla kokemuksia :) Itse olen tottunut nykyisessä työssä kaikenlaisiin työvuoroihin, esim. yöllä klo 3 tai 4 alkaviin joten uskon että ne eivät olisi ongelma :)

        Olisi vielä mukava kuulla jos joku kuvailisi millainen on Flybellä tyypillinen työpäivä? Montako legiä päivässä jne? Ollaanko kotimaan reiteillä yötä kohteissa?

        Tyypillinen päivä vaihtelee 1 legistä (>terävä yöpyvä kohteessa ja aamulla takasin) 4-6 legiin..keskimäärin pari-kolme kohdetta per päivä, mut Empuilla esim. pelkkä Geneve tai Manchester ja takasin. Hyvin vaihtelevia päiviä ja kohteita joten tyypillistä työpäivää on mahdoton kuvailla..sekin vaikuttaa kuinka työläs lento matkustajamäärältään jne, joskus täysikone ja joskus tyhjä:) Mutta yleensä jos on terävä yöpyvä maakunnissa, on paluun jälkeinen pv vapaa.


    • lentosetä

      Tyypillinen työpäivä. Jos lennetään ATR- koneella niin 4-6 legiä per työpäivä.
      Kotimaassa ollaan yöpyvillä 4h-10h. Yleensä se on sitä 3.5h-5h. Eli ei todellakaan mitään glamour meininkiä tässä yhtiössä. Yöpyminen joko hotellissa tai kentän laitaan rakennetuissa "parakeissa". Nyt kun Finnairilta tuli noita Embraer koneita on yöpymisiä myös keski-euroopassa. Näissäkin tapauksissa yöpymiset lyhyitä, joskin pitempiä kuin kotimaassa. Toki kannattaa kokeilla onko oma juttu. Karkeasti voisi todeta, että mikäli omaat jo kokemusta muista lentoyhtiöistä voi sopeutuminen olla vaikeaa. Untuvikot vastaavasti viihtyvät jonkin aikaa, koska eivät muusta tiedä. Toki löytyy myös poikkeuksia. Työvuorosuunnittelu. Itse en ole kokenut tätä ongelmana. Toki, jos on paljon menoja on aika selvää, että kaikkea et saa vapaaksi.

    • amm5

      millainen tuo kielitaidon testaus on?
      onko haastattelukieli ruotsi tai englanti?

      • aviator1

        Itse en ole haastatteluissa käynyt, mutta mitä nyt olen esimerkiksi tätä keskustelua lukenut niin haastatteluissa testataan yhtiön vaatimat kielet jotka ovat ruotsi ja englanti. Ja toki myös suomen kieli taitaa olla vaatimuksena :)


    • flyflyfly1

      Pääsykokeiden kieliosiossa testattiin englanti ja ruotsi, sekä myöskin ryhmäkeskustelua käytiin englanniksi. Itse aloitin lentoemon hommat "keltanokkana", mutta olen odotuksiini nähden viihtynyt hyvin. Työporukka on loistava ja vaihtelevat työvuorot/-päivät ovat mieleeni. ATRn operointi on aika iisiä ja Empuissa taas on oma tunnelmansa. Mulla oli pienoiset ennakko-odotukset kyseistä työtä ja ehkä firmaakin kohtaan, mutta en muutaman kuukauden perusteella lähtisi täällä vielä kauheasti haukkumaan. Kokeilemalla selviää, ja tammikuussahan alkaa jälleen uusi kokemattomien kurssi! Lycka till ja tervetuloa joukkoon iloiseen..ne ketkä ei viihdy voi aina etsiä muuta hommaa. :)

      Niin ja p.s. jos bondi on 2000e joka lähtee lyhenemään 4kk:n koeajan jälkeen, ei se kyllä ole mikään valtava summa maksaa, vrt. vaikka liikennelentäjän koulutusmaksut..

    • Keskustelun aloittaj

      Jee, viimein tuli haastattelukutsu sitten kolmannen kerran yrittämän jälkeen :) Nyt kuulisin mielellään taas kaiken haastattelusta erityisesti Flybe:lla.

      Flyflyfly1: tarkoitatko pääsykokeilla yksilöhaastattelua? Se palkkakin kiinnostaisi hieman, eli paljonko keskimäärin palkkaa kk ja kuinka monta tuntia?

      Kiitokset :)

    • palkka1
      • cabin1

        Onko monellekkin tullut jo kutsu haastatteluun Flybe:lle? Mietin vain kun tuo hakuaikahan päättyy vasta 18.11. Entä tietääkö kukaan ilmoittavatko he silloin mitään mikäli ei tule valituksi?


      • Palkankorotukset

        Kiitos! Löysin vielä tällaisen jälkimmäisten vuosien palkankorotuksista:

        Neuvottelutulos Flyben matkustamohenkilökunnan palkankorotuksista 2012 ja 2013
        Flyben lentoemäntiä ja stuertteja koskevan kolmivuotisen työehtosopimuksen (1.5.2011-30.11.2014) toisen ja kolmannen vuoden palkankorotuksista saavutettiin neuvottelutulos 6.6.2012. Palkkaratkaisu on raamisopimuksen tasoa yhtiön talousvaikeuksista huolimatta.
        Neuvottelutuloksen mukaan 1.9.2012 taulukkopalkkoja korotetaan 3 % ja lisiä 1,7 %. 1.10.2013 taulukkopalkkoja ja lisiä korotetaan 1,9 %. Matkustamohenkilökunnan palkkatasoa nostaa tämän ratkaisun lisäksi ns. virkaikään perustuva vuosittain kohoava palkkaryhmä.
        Palkkaratkaisun osana kullekin toimihenkilölle maksetaan kertaeränä 150 € 15.7.2012 palkanmaksun yhteydessä. Tuolloin palkattomilla vapailla oleville kertaerä maksetaan myöhemmin sopimuskauden aikana työhön paluun yhteydessä.


      • iiiui
        Palkankorotukset kirjoitti:

        Kiitos! Löysin vielä tällaisen jälkimmäisten vuosien palkankorotuksista:

        Neuvottelutulos Flyben matkustamohenkilökunnan palkankorotuksista 2012 ja 2013
        Flyben lentoemäntiä ja stuertteja koskevan kolmivuotisen työehtosopimuksen (1.5.2011-30.11.2014) toisen ja kolmannen vuoden palkankorotuksista saavutettiin neuvottelutulos 6.6.2012. Palkkaratkaisu on raamisopimuksen tasoa yhtiön talousvaikeuksista huolimatta.
        Neuvottelutuloksen mukaan 1.9.2012 taulukkopalkkoja korotetaan 3 % ja lisiä 1,7 %. 1.10.2013 taulukkopalkkoja ja lisiä korotetaan 1,9 %. Matkustamohenkilökunnan palkkatasoa nostaa tämän ratkaisun lisäksi ns. virkaikään perustuva vuosittain kohoava palkkaryhmä.
        Palkkaratkaisun osana kullekin toimihenkilölle maksetaan kertaeränä 150 € 15.7.2012 palkanmaksun yhteydessä. Tuolloin palkattomilla vapailla oleville kertaerä maksetaan myöhemmin sopimuskauden aikana työhön paluun yhteydessä.

        1.9.2012 alkaen peruspalkka on ollut aloittavalla 1084,59. Tuntipalkka 5,9, eli joka tunnista minkä teet maksetaan vielä tuntipalkkaa päälle. Aina kun aloitat työpäivän Vantaalta saat lisäksi15,26. Päivärahat on suurimmaksi osaksi kotimaan puolikasta (16e). Vuoden jälkeen voit hakea CC-koulutukseen (matkustamon esimies) jolloin palkkaan tulee 116,96 lisäys peruspalkkaan. Keskimääräiset kuukausitunnit. Tämä onkin sitten se kinkkisempi juttu. Itse olen nyt tehnyt reilu kaksi työvuorolistaa ja jokaisesssa on tuntimäärä jäänyt alle 80h/kuussa! Tämä on tosi vähän, koska se raha tulee siitä miten paljon lennät. Tämän suhteen olen ollut hieman pettynyt. Toivottavasti vuoden alusta tunnit tästä nousisivat. Muuten ei kyllä pysty jatkamaan kovinkaan pitkään ilman jotain lisätöitä. Atr- päivät on yleensä pitempiä niistä tulee aina kunnon tunnit. Näissä Embraer lennoissa välillä voi jäädä päivä juuri alle 6h, jolloin ei edes saa puolikasta päivärahaa. Tämä on ollut aika kettumaista. LIsäksi joissakin kohteissa päivällä katkeaa palkanmaksu, koska tauko on yli 4h. Puhutaan siis tauosta kohteessa ja nimenomaan päiväsaikaan. Tämäkin on mielestäni outoa. No vuosi on aikaa katsella millaiseksi tämä tästä kehittyy.


      • Taas...
        iiiui kirjoitti:

        1.9.2012 alkaen peruspalkka on ollut aloittavalla 1084,59. Tuntipalkka 5,9, eli joka tunnista minkä teet maksetaan vielä tuntipalkkaa päälle. Aina kun aloitat työpäivän Vantaalta saat lisäksi15,26. Päivärahat on suurimmaksi osaksi kotimaan puolikasta (16e). Vuoden jälkeen voit hakea CC-koulutukseen (matkustamon esimies) jolloin palkkaan tulee 116,96 lisäys peruspalkkaan. Keskimääräiset kuukausitunnit. Tämä onkin sitten se kinkkisempi juttu. Itse olen nyt tehnyt reilu kaksi työvuorolistaa ja jokaisesssa on tuntimäärä jäänyt alle 80h/kuussa! Tämä on tosi vähän, koska se raha tulee siitä miten paljon lennät. Tämän suhteen olen ollut hieman pettynyt. Toivottavasti vuoden alusta tunnit tästä nousisivat. Muuten ei kyllä pysty jatkamaan kovinkaan pitkään ilman jotain lisätöitä. Atr- päivät on yleensä pitempiä niistä tulee aina kunnon tunnit. Näissä Embraer lennoissa välillä voi jäädä päivä juuri alle 6h, jolloin ei edes saa puolikasta päivärahaa. Tämä on ollut aika kettumaista. LIsäksi joissakin kohteissa päivällä katkeaa palkanmaksu, koska tauko on yli 4h. Puhutaan siis tauosta kohteessa ja nimenomaan päiväsaikaan. Tämäkin on mielestäni outoa. No vuosi on aikaa katsella millaiseksi tämä tästä kehittyy.

        Kiitos, tällaista tietoa kaivataan! Itse jos tulen valituksi kurssille, joudun pohtimaan tarkkaan jätänkö hyväpalkkaisen työn (josta en pidä), uskon vaan niin suuresti että tulisin tästä työstä pitämään, todella ikävää jos palkka sen estäisi.

        Jos jaksat vielä kertoa niin paljon sinulla käytännössä on kk palkka keskimäärin tuolla tuntimäärällä, kun koostuu niin monesta asiasta on hankala arvioida? Tuo tuntipalkka on ilmeisesti = lentotuntilisä? Saako sen vaan siis lennettävistä tunneista vai siitä lähtien kun tulet kentälle? (ja näitä siis alle 80?) Kuinka monta lähtöä näistä on siis Vantaalta (eli mikä on keskimääräisen päivän pituus?) Onko näitä stand by vuoroja lisäksi ja jos on niin tuleeko yleensä hälyytyksiä? Entäpä pyhiä, niistäkin ilmeisesti saa lisiä? :) Näillä tiedoilla karkeasti lasken siis että jos päivä olisi 8h ja näitä kuussa 10 (80 lentotuntia, 10 lähtöä ja 10 kotimaan puolikasta päivärähaa) ilman yö ja pyhälisiä, päivystystä tai muutoksia olisi palkka n.1900€? Tuota taukoaikaa ja sen palkanmaksua en siis oikein ymmärrä...


      • iiiui
        Taas... kirjoitti:

        Kiitos, tällaista tietoa kaivataan! Itse jos tulen valituksi kurssille, joudun pohtimaan tarkkaan jätänkö hyväpalkkaisen työn (josta en pidä), uskon vaan niin suuresti että tulisin tästä työstä pitämään, todella ikävää jos palkka sen estäisi.

        Jos jaksat vielä kertoa niin paljon sinulla käytännössä on kk palkka keskimäärin tuolla tuntimäärällä, kun koostuu niin monesta asiasta on hankala arvioida? Tuo tuntipalkka on ilmeisesti = lentotuntilisä? Saako sen vaan siis lennettävistä tunneista vai siitä lähtien kun tulet kentälle? (ja näitä siis alle 80?) Kuinka monta lähtöä näistä on siis Vantaalta (eli mikä on keskimääräisen päivän pituus?) Onko näitä stand by vuoroja lisäksi ja jos on niin tuleeko yleensä hälyytyksiä? Entäpä pyhiä, niistäkin ilmeisesti saa lisiä? :) Näillä tiedoilla karkeasti lasken siis että jos päivä olisi 8h ja näitä kuussa 10 (80 lentotuntia, 10 lähtöä ja 10 kotimaan puolikasta päivärähaa) ilman yö ja pyhälisiä, päivystystä tai muutoksia olisi palkka n.1900€? Tuota taukoaikaa ja sen palkanmaksua en siis oikein ymmärrä...

        Kun kävin haastattelussa meille kerrottiin palkan olevan n.2000 miinus verot verottomat päivärahat n.100-200e keskimääräisesti. Keskimääräistä työaikaa kuukaudessa ei oikein kukaan osannut sanoa. Välillä töitä kuulema voi olla todella paljon, ja välilä vähemmän. Tämän suhteen kaikki vastaukset olivat jokseenkin ympäripyöreitä. Mitääm tuntimäärää ei oikein kukaan halunnut sanoa. Voi kuulema vaihdella niin paljon, että on vaikeaa sanoa mitään tiettyä määrää. Annettiin kuitenkin ymmärtää, että töitä kyllä on kaikille tarjolla. Ne palkat mitä olen saanut ovat olleet puhtaana käteen päivärahoineen n.1500-1700e.
        Lentolisä/tuntipalkka lähtee juoksemaan siitä, kun tulet töihin. Töihin tulolisän saa kytännössä aina kun lähtee töihin, pois lukien kun työpäivä alkaa yöpyvän jälkeen kohteesta ja kun olet pitemmällä reissulla Tukholmassa. Pyhisät tulee lisät. Sen laskikaava on sen verran vaikea, että en muista sitä ulkoa. Päivystystä on ollut 0-2 kk. Tunnin varoaika, mutta soittavat yleensä aikasemmin mikäli keikkaa tiedossa. Pitempiä keikkoja (.n2-4päivää) on myös Tukholmaa mistä tehdään keikkoja Osloon ja Tallinnaan. Näistä keikoista tulee hyvät päivärahat. Joku kyseli sitä ruotsinkielentaitoa. Sitä taitoa tarvitaan mm. juuri näillä Ruotsin keikoilla, kun asiakkaat ovat ruotsalaisia. Tuo palkanmaksun katkeaminen tauon aikana on erikoinen, mutta ei niin yleinen. Joskus voi esimerkiksi olla päivä, jossa teet ensin lennon Helsingistä Vaasaan ja takaisin Helsinkiin. Tämän jälkeen sinulla on taukoa 2,5h toimistolla ennen seuraavaa lentoa. Tästä tauko ajasta maksetaan tuntilisää/lentolisää niin pitkään on se jää alle neljään tuntiin. Ei tuosta nyt kannata niin säikähtää. On mahdollista, mutta ei niin yleistä. Keskimääräinen päivän pituus. Vaihtelee todella paljon. 5h-10h. Samoin vaihtelevat verottomat päivärahat. Riittää, että teet pari yöpyvää ulkomailla niin päivärahat kuukaudessa ovat jo eri luokkaa. Firman arvio 2000-verot päivärahat on varmaankin realistinen, kun töitä on enemmän n.90-100h/kk


      • Kiitos
        iiiui kirjoitti:

        Kun kävin haastattelussa meille kerrottiin palkan olevan n.2000 miinus verot verottomat päivärahat n.100-200e keskimääräisesti. Keskimääräistä työaikaa kuukaudessa ei oikein kukaan osannut sanoa. Välillä töitä kuulema voi olla todella paljon, ja välilä vähemmän. Tämän suhteen kaikki vastaukset olivat jokseenkin ympäripyöreitä. Mitääm tuntimäärää ei oikein kukaan halunnut sanoa. Voi kuulema vaihdella niin paljon, että on vaikeaa sanoa mitään tiettyä määrää. Annettiin kuitenkin ymmärtää, että töitä kyllä on kaikille tarjolla. Ne palkat mitä olen saanut ovat olleet puhtaana käteen päivärahoineen n.1500-1700e.
        Lentolisä/tuntipalkka lähtee juoksemaan siitä, kun tulet töihin. Töihin tulolisän saa kytännössä aina kun lähtee töihin, pois lukien kun työpäivä alkaa yöpyvän jälkeen kohteesta ja kun olet pitemmällä reissulla Tukholmassa. Pyhisät tulee lisät. Sen laskikaava on sen verran vaikea, että en muista sitä ulkoa. Päivystystä on ollut 0-2 kk. Tunnin varoaika, mutta soittavat yleensä aikasemmin mikäli keikkaa tiedossa. Pitempiä keikkoja (.n2-4päivää) on myös Tukholmaa mistä tehdään keikkoja Osloon ja Tallinnaan. Näistä keikoista tulee hyvät päivärahat. Joku kyseli sitä ruotsinkielentaitoa. Sitä taitoa tarvitaan mm. juuri näillä Ruotsin keikoilla, kun asiakkaat ovat ruotsalaisia. Tuo palkanmaksun katkeaminen tauon aikana on erikoinen, mutta ei niin yleinen. Joskus voi esimerkiksi olla päivä, jossa teet ensin lennon Helsingistä Vaasaan ja takaisin Helsinkiin. Tämän jälkeen sinulla on taukoa 2,5h toimistolla ennen seuraavaa lentoa. Tästä tauko ajasta maksetaan tuntilisää/lentolisää niin pitkään on se jää alle neljään tuntiin. Ei tuosta nyt kannata niin säikähtää. On mahdollista, mutta ei niin yleistä. Keskimääräinen päivän pituus. Vaihtelee todella paljon. 5h-10h. Samoin vaihtelevat verottomat päivärahat. Riittää, että teet pari yöpyvää ulkomailla niin päivärahat kuukaudessa ovat jo eri luokkaa. Firman arvio 2000-verot päivärahat on varmaankin realistinen, kun töitä on enemmän n.90-100h/kk

        Kiitos paljon taas, tämä selvitti paljon... Kiva että ihmiset auttavat toisiaan ja sitä harvemmin näillä palstoilla on. Olen seurannut vastaavaa palstaa atlantin toiselta puolen, siellä käy kova keskustelu ja auttavat mielellään toisiaan nyt meneillään olevasta hausta AA:lla. Hakivat muuten suomenkielisiäkin. Ilmeisesti vaatii muuttamisen Chicagoon.

        Toisaalta jos miettii tuntipalkkaa tässä hommassa niin onhan se ihan ok, eli n.20€/h (100h/2000€) Vastaavalla tuntipalkalla 160h työssä saisi 3200€... Tunteja saisi vaan tosiaan olla pikkuisen enemmän.

        Kertoiskohan kukaan vielä niistä henksueduista? :)


    • Palkkis
    • To Be

      Hei

      Hain hakuajan alussa ja eilen vasta sain kutsun. Aiemmin olen hakenut 2 kertaa ja en saanut koskaan viestiä etten tullut valituksi...

    • sderwatasd

      Millainen on keskimääräinen työtuntimäärä per kk Flybella?

    • hakemus1

      Moi hakeneet! Laitoitteko sen valmiin pdf. pohjan lisäksi oman cv:n tai muun hakemuksen mukaan? Tai kirjoititteko siihen toiselle lisätietoja-sivulle jotain itsestänne?

      Laitoin hakemuksen hakuajan alussa eikä ole haastattelukutsua kuulunut, ehkä tein liian hätäisesti sen :(

    • lentzikka

      Voisko joku kautta rantain vihjaista id:stä jotakin.. onko vain omat (ja ay?) vain kenties laajatkin?

      • muualla paremmin

        Id ei oo hääppöset.


    • Emox

      Hei

      Täytin lisätietoja-kohtaan hakemusteksin ja laitoin CV:n mukaan. (Ekalla kerralla en laittanut cv:tä, mutta tuskin vaatimus kun ei sitä pyydetä. Ehdithän vielä lähettää vaikka uuden hakemuksen mikäli tuntuu että jotain jäi :)

    • amm5

      Onko se ruotsin testaus kirjallinen vai suullinen?
      Vai haastatellaanko ruotsiksi?

      • emoksi20

        Niin, voiko sinne hakea jos ei osaa ruotsia kovin hyvin, vähän vaan. Ja mitä pitäisi opetella ruotsista ennen kun haen?


      • tackåhej
        emoksi20 kirjoitti:

        Niin, voiko sinne hakea jos ei osaa ruotsia kovin hyvin, vähän vaan. Ja mitä pitäisi opetella ruotsista ennen kun haen?

        Kaffe eller te?


    • To fly or not

      Ruotsinkielestä sen verran että pointtihan on että pysty kommunikoimaan ruotsiksi ihan arkipäivän tilanteissa. Toisin sanoen mitään tiettyjä fraaseja ei kannata opetella ulkoa koska niiden avulla et pysty vastaamaan yllättävään kysymykseen. Kannattaa miettiä esim. mitä olisi tärkeä osata asiakaspalvelutilanteissa. Ehkä pari adjektiivia itsestään kannattaa opetella, usein kysytään "miten kuvailisit itseäsi" tms. Ja ihan perus lauseenrakenteita jos ne ovat vielä hakusessa.. Haastattelu oli suullinen ruotsiksi ja englanniksi, enkuksi lisäksi pieni luetunymmärtäminen.

      Ja tohon hakuasiaan, en usko että cv niin kauheasti vaikuttaa tilanteeseen jos muuten täyttää kriteerit, valmiissa pohjassahan on jo kaikki olennainen.

    • moimoi

      Jos täällä joku jo aikaisemmin haastattelussa käynyt pyörii, niin mietin onkohan kukaan onnistunut venkslaamaan ryhmähaastattelun päivämäärää toiseen, ei varmaan?

      Kun itselle nyt tuli haastattelukutsu ja ohjeissa luki että mikäli ei ryhmähaastatteluun pääse kyseisenä päivänä, loppuu rekryprosessi siihen... ja itsehän olen reissussa tuollon, eikä oikein viitsis sen takia peruuttaa... kun ei ole varmuutta pääsystä vaikka haastatteluun menisinkin :( Noh, taitaa jäädä toiseen kertaan...

      • Emulii

        Pahoin pelkään että ryhmähaastattelu on vain tuona yhtenä päivänä kun se niin selkeästi oli ilmaistu eikä muuta tarjottu. Kannattaa tietysti varmistaa suoraan heiltä.


      • To fly or not

        Soita sähköpostissa olevaan numeroon niin varmaan selviää, ehkä onnistuu ehkä ei...


    • rkps

      tiedätekö onko kaikille jotka haastatteluun pääsivät tieto tullut vai voiko se tulla vielä?

    • ???

      Mistähän löytyisi Flyben Hgistä lennettävät Euroopan kohteet, ilmeisesti vanhaa tietoa vielä heidän sivuillaan?

    • Flybeläinen

      Flyben Euroopan kohteita ei voi varata Flyben nettisivuilta vaan ne varataan finskin sivuilta, kun käytössä finskin embraerit. Siellä varauksessa lukee sitten, että Operoi Flybe.
      Itse valmistun kurssilta ensi viikolla ja ensimmäinen lento starttaa viikon päästä. Suosittelen kyllä mielelläni kurssia kiinnostuneille, sillä on ollut tosi mukavaa ja olen oppinut paljon uutta. Erittäin tiivis kurssi ja paljon asiaa, joten myös rankkaa. Tulevat työkaverit vaikuttavat tosi mukavilta ja olen saanut erittäin hyvän vastaanoton :).

      • ???

        Voi voi... hakuammunnaksi menee tuo selvittäminen kun koitan "varailla" löytyisikö siis sisäpiiritietoa mihin maihin juurikin flybe lentää vai miten nuo euroopan lennot jakautuu?
        Kiva kuulla että olette innostuneita, toivottavasti itsekin voin liittyä seuraan seuraavan kurssin jälkeen :)


    • Toivoton

      Tosiaan, täälläkin yksi onneton hakenut, haastattelukutsua ei ole tullut enkä oikein usko enää että tulekaan. Harmi, haen uudestaan sitten joskus!

    • Flybeläinen

      Ei kannata luovuttaa, jos ei nyt napannu :) hakemusta uudelleen vaa tulemaan!
      Tässä nyt ne kohteet, jotka muistan tai tiedän, että flybe operoi: Bromma, Kööpenhamina, Göteborg, Brysseli, Manchester, Arlanda, Wien, Budapest, Warsova, Geneva, Milano....en nyt muista muita tällä hetkellä :)

      • Flybeläinen

        Ainiin ja vielä saksanmaalta Hampuri, Berliini, Munchen...


      • Ex-toivoton

        Sain kuin sainkin eilen haastattelukutsun!! Olen ihan onnessani, toivottavasti vaan pääsisin vielä ryhmähaastatteluunkin:). Kerropas jotain tärppejä, mitä yksilöhaastattelussa kysytään? :)


      • Emoooo
        Ex-toivoton kirjoitti:

        Sain kuin sainkin eilen haastattelukutsun!! Olen ihan onnessani, toivottavasti vaan pääsisin vielä ryhmähaastatteluunkin:). Kerropas jotain tärppejä, mitä yksilöhaastattelussa kysytään? :)

        Jee jee hyvä :) Mua jännittää se ruotsi! En tiedä millä sen sais kaivettua ruosteen alta esiin... Mitenhän hyvää taitoa ne vaatii?


    • Flybeläinen

      No tärpiks voisin antaa esim sen, että lukekaa nettisivut hyvin :D joillekin saattoi tulla jotku kysymykset ylläreinä. Perusruotsilla pärjää mun mielestä...ei ollu mitenkää vaikeita kysymyksiä

    • Emoooo

      Tämähän jännäks menee :D Mitähän ryhmähaastattelussa tapahtuu? Testataanko uintitaitoa jossain vaiheessa (missä?) ja onko psykologisia testejä. Ja kolmas vaihe lienee sitten terveystarkastus?

    • amm5

      ai tuo rektytointi sivu vai jotkin muut sivut vielä? onkohan pituudesta hyötyä. ottavatko mieluummin lähelle 160cm, vai sen 175cm pituisen... hmm..

      • amm5

        Emooo, oon sun kanssa samassa veneessä. ruotsi on ruosteessa! mulla on niin jännää etten tiedä miten päin olis. :D


      • Emoooo
        amm5 kirjoitti:

        Emooo, oon sun kanssa samassa veneessä. ruotsi on ruosteessa! mulla on niin jännää etten tiedä miten päin olis. :D

        :) Miten luokittelit ruotsin taitosi hakemuksessa? Tää on jo tosiaan kolmas yritys ja en kestä jos nyt haastattelussa tippuis :P
        Pituudesta oma veikkaus on että ei vaikuta suuntaan tai toiseen kunhan pysyy rajojen sisällä, eli mahtuu koneeseen ja yltää tarvittaviin asioihin. Minä päivänä olet menossa? Ehkä nähdään :D


    • amm5

      laitoin ruotsini hyväksi, kun kaikissa koulutodistuksissa se on 8 tai 9....
      minä en taas kestä, koska irtisanouduin töistä tämän haastattelun ja kurssini vuoksi, jotta ehtisin opetella enkkua ja ruotsia. jään ihan tyhjän päälle...

      • Emoooo

        Itseasiassa olen samassa veneessä myös tuossakin, irtisanouduin jo aiemmin koska mulla 3kk irtisanomisaika, eli jos en olisi irtisanoutunut, ja ottanut riskiä en olisi edes päässyt Tammikuun kurssille. Haastatteluun asti siis töitä ja sitten loppuu. Tiukkaa tulee tekemään kun kurssikin olisi sitten palkaton. Menitkö siis vielä kielikursseille? Wau, itse yritin ruotsinkursseja katsoa, mutta en tähään hätään löytänyt, eli kun sain tiedon haastatteluun pääsystä. Motivoituneisuudesta ei ainakaan voi kiistää :) Toivotaan että osaavat valita oikeat ihmiset!

        Aloitin siis tämän keskustelun Maaliskuussa kun vakavasti aloin harkita alanvaihtoa. Ei ollut tärpännyt haastattelukutsun merkeissä tähän mennessä, joten tämä kolmas kerta sitten kovemmilla panoksilla ja riski peliin :D Tässä ajassa on siis ehtinyt ainakin punnita asiaa kunnolla ja näköjään oli katkaistava vanha tie jotta pääsis uutta tietä perille asti... toivottavasti! :)


    • amm5

      Sama, mutta minulla on vielä viikonlopputyö ihan toisella paikkakunnalla sitten, sieltä en ole vielä irtisanoutunut, koska tarvitsen kuitenkin kurssin ajan rahaa. Asuntokin on sitten täällä kaukana, ja siinä on määräaikainen sopimus.
      Minun pitää sitten nopeasti löytää jokin majapaikka jos tulen valituksi, sieltä vantaan suunnalta. Asun tällä hetkellä 500km päässä.

      Että hieman jännittää kyl, kaikki!

    • Ankkuli

      Täälläkin eräs joku on menossa haastatteluun :) Kuinkahan nopeesti ryhmähaastattelun jälkeen tulee tieto onko läpäissyt..? Minäkin asun niin kaukana Helsingistä, et tulis kiirus löytää asunto..

    • emäntä+++

      Ihan vinkkinä voin sanoa, että kannattaa sanoa, että teillä on jo asunto pääkaupunkiseudulla (vaikka joku sukulaismajoitus,kaverin kämppä). Omalla kohdallani olivat todella epäileväisiä, että onnistuisin löytämään asunnon pika-aikataululla. Itse asuin tuolloin 150km päässä, ja tenttasivat kovasti olenko tietoinen asuntojen vuokrista/hinnoista pääkaupunkiseudulla.

    • emoli1

      mitähän muuta sitä kannattaisi sanoa että tulisi valituksi ;)?

    • Emooooo

      Heips. Ymmärtääkseni ihan hyvä tilanne vuokra-asunnoissa kuitenkin jos ei sijainnin suhteen ole niin tarkka (esim. hgin keskustaan on tunkua) Vantaalta löytää edullisemmin ja helpommin. Nykyiseen työhöni tuli pari uutta juuri ulkopaikkakunnilta ja saivat pian asunnot jopa kantakaupungista. Syksyn alku on pahin kun opiskelijat aloittavat koulut. Vuokraisin mielelläni sohvannurkkaa jos ei olisi muuta perhettä :D Helpompi voi olla vuokrata myös yksiöita isompia asuntoja kimpassa. Asunut koko ikäni täällä, konsultoin mielelläni jos esim alueiden suhteiden kysyttävää, tosin voin antaa vain omat mielipiteeni :)

    • amm5

      No sitten otetaan kimppakämppä, tai pitää yrittää kysellä jonnekkin sohvannurkkaan.

    • minttuliina46

      Hei!
      Millainen rikosselvitys lentoemännälle tehdään?
      Suppea turvallisuusselvitys vai otetaan vain rikosrekisteri?

      Mietimpä vain että minä olen saanut sakkoja, ihan käräjiltä, niin jääkö nyt haaveet sitten :(

    • Emoooooo

      Mitkäs muuten on ne lentoemännän ihannepainorajat? Eli pitääkö vetästä vielä se kuuluisa lentoemäntädieettikin ennen haastattelua? :D

      Uskoisin että valituille tehdään perusmuotoinen turvallisuusselvitys (ainakin Norwegianin haussa näin ilmoitettiin):

      http://www.supo.fi/poliisi/supo60/home.nsf/pages/29D59DFD0DAA7D36C22579D4003D0444

      Sakothan ei välttämättä tarkoita että sinulla olisi rikosrekisteriä. Selvityksessä pitää pystyä selvittämään luotettavasti tekemisesi vähintään viiden vuoden ajalta, esim. katkeamattomin työsuhtein ja olen kuullut että esim. ulkomailla asuminen hankaloittaa tätä.

      Koska en ole itse joutunut tätäkään tekemään, niin en tietysti ihan faktana pysty allekirjoittamaan...

      • CA2008

        Onko Norwegian hakenut hlökuntaa viimeaikoina?


      • Emooooo
        CA2008 kirjoitti:

        Onko Norwegian hakenut hlökuntaa viimeaikoina?

        Juu, se käy ilmi parista muusta keskustelusta tuon "Matkailualan työt" alla (Norwegianin terveystarkastus sekä Lentoemäntiä ja stuertteja haetaan), Keskustelujen ja tuon vsuomenkielisen linkin perusteella hakivat vain jo lentokokemusta omaavia, hakemus löytyy vielä netistä vaikka ovat jo haastetelleet:

        http://www.proffice.se/aviation/Sok-jobb/Lediga-jobb/jobblista/Cabin-Crew-HEL/
        http://www.proffice.se/aviation/Sok-jobb/Intresseanmalan/
        http://www.profficefinland.fi/aviation/Tietoa-tyonhakuun/Avoimet-tyopaikat/Cabin-crew-Helsingfors/


      • CA2008
        Emooooo kirjoitti:

        Juu, se käy ilmi parista muusta keskustelusta tuon "Matkailualan työt" alla (Norwegianin terveystarkastus sekä Lentoemäntiä ja stuertteja haetaan), Keskustelujen ja tuon vsuomenkielisen linkin perusteella hakivat vain jo lentokokemusta omaavia, hakemus löytyy vielä netistä vaikka ovat jo haastetelleet:

        http://www.proffice.se/aviation/Sok-jobb/Lediga-jobb/jobblista/Cabin-Crew-HEL/
        http://www.proffice.se/aviation/Sok-jobb/Intresseanmalan/
        http://www.profficefinland.fi/aviation/Tietoa-tyonhakuun/Avoimet-tyopaikat/Cabin-crew-Helsingfors/

        Kiitos tiedoista. Valitettavasti ei voinut enää hakea. Hakulomake ei ollut enään aktiivinen. I suppose.


      • Emoooo
        CA2008 kirjoitti:

        Kiitos tiedoista. Valitettavasti ei voinut enää hakea. Hakulomake ei ollut enään aktiivinen. I suppose.

        Kokeilin huvikseni, kyllä se minusta toimii...? Epäilen kyllä vähän että enää hakisivat, keskustelujen perusteella ovat haastatelleet jo aikaa sitten, minuun ei koskaan otettu yhteyttä, aikaisempaa kokemusta ei siis ole.


      • Norskicrew
        Emoooo kirjoitti:

        Kokeilin huvikseni, kyllä se minusta toimii...? Epäilen kyllä vähän että enää hakisivat, keskustelujen perusteella ovat haastatelleet jo aikaa sitten, minuun ei koskaan otettu yhteyttä, aikaisempaa kokemusta ei siis ole.

        Kurssi alkaa huomenna!. Joten tältä erää haku ohi. Voihan toki olla, että hakevat vielä uudestaan.


      • Emoooo
        Norskicrew kirjoitti:

        Kurssi alkaa huomenna!. Joten tältä erää haku ohi. Voihan toki olla, että hakevat vielä uudestaan.

        Hei. Oliko se muuten niin että hakivat vain jo lentäneitä? Onnea matkaan :)


      • norskicrew
        Emoooo kirjoitti:

        Hei. Oliko se muuten niin että hakivat vain jo lentäneitä? Onnea matkaan :)

        Kyllä. Aikaisempi lentokokemus vaaditaan. Kiitos:)


      • CA2008
        norskicrew kirjoitti:

        Kyllä. Aikaisempi lentokokemus vaaditaan. Kiitos:)

        Juu. Vaadittiin 6 kk lentokokemusta. Mulla vaan Finskin OPS:it suoritettu eli
        peruskurssi.


      • Emooooo
        CA2008 kirjoitti:

        Juu. Vaadittiin 6 kk lentokokemusta. Mulla vaan Finskin OPS:it suoritettu eli
        peruskurssi.

        Eikun siinä ruotsinkielisessä ei lukenut, siksi en ollut varma asiasta. American Airlines hakee myös suomenkielisiä emoja, vaatii kai sinne muuttamisen, sinne vaan jos on mahdollisuus :)


      • Emooooo
        Emooooo kirjoitti:

        Eikun siinä ruotsinkielisessä ei lukenut, siksi en ollut varma asiasta. American Airlines hakee myös suomenkielisiä emoja, vaatii kai sinne muuttamisen, sinne vaan jos on mahdollisuus :)

        Siis englanninkielisessä, mutta ruotsin sivuilla...


    • minttuliina46

      Tämä on aika kamalaa, koska olen tulossa työhaastatteluunkin ;/
      Ikävää jos joutuu pois vanhojen (4v.) hölmöilyjen vuoksi.

    • ....
    • MileHighClub

      Mä sain kutsun Flyben haastatteluun aikaisemmin tänä vuonna kun lähetin CV:ni/hakupaperit sinne ekan kerran. En kuitenkaan päässyt haatatteluun koska asun ulkomailla. Nyt olen tosiaan ensi vuoden helmi-maaliskuussa muuttamassa uudestaan Suomeen 12 vuoden jäkeen. Tietääkö kukaan miten toi turvallisuusselvitys vaikuttaa kun on asunut vakituisesti ulkomailla? Mulla on kyllä työtodistukset jotka kattavat ajan, riittääköhän ne?
      Kerran siirryn Espanjasta lentämään Englantiin, jossa tekivä turvallisuus tarkatuksen viimeisten 5 vuoden ajalta, sitä varten riitti paperi jonka sain Espanjasta ettei ole rikosrekisteriä. Myös Irlannissa kyseinen tarkatus tehtiin ja ei ollut ongelmaa vaikka olin asunut ja kirjoilla toisessa maassa...En haluaisi tuon yhden tarkastuksen vuoksi olla lentämättä.

    • amm5

      Nyt jännitetään! Keskiviikkona oli ainakin yksi haastattelupäivä :)?

    • Emooooo

      Hih! Ajattelin samaa, kertokaa kuulumisia! Itse menen vasta ens vkolla.

    • amm5

      Huomenna se suuri kohtalon päivä!
      Hei, muistakaa että lentokentillä on miljoonia työntekijöitä, ei sakot estä työskentelyä. Ylinopeussakkojahan on melkein joka toisella, eikä pienet "rikoksetkaan" taida vaikuttaa, kunhan ei ole väkivalta tai huume, omaisuusrikoksia.
      Tsemppiä kaikille :)

    • Emooooo

      Huh, onnea matkaan! Kerro heti miten meni :) Joko se ruotsi sujuu? Mulla ei, mutta onneks on vielä yks vkl aikaa harjoitella... Itkettää jos en pääse kurssille :(

    • amm5

      En tiedä mitä pitäisi opetella, mutta osaan esitellä itseni ruotsiksi :)!

    • emoooo

      Nyt ainakin yksi haastattelupäivä takana, miten meni?:) Kertoivatko milloin kuuluu tai miten prosessi etenee ylipäätään, ainakin Ma ja Ti on vielä haastattelut ja Ke heti ryhmis, joten pian vissiin jatkosta ilmoittelevat... Oliko se ruotsi vaikea?

    • ihmetyttää

      Alalle on tulijoita.. miksi otettaisiin henkilöitä joilla on merkintää maksamattomista sakoista tai ei osaa ruotsiksi kuin itsensä esitellä? Ruotsalaisia matkustajia on päivittäin joka lennolla ja turvaselvitykset ovat tiukentuneet edellisistä vuosista.

      • Tiimihenkeä

        Sanoisinpa siksi että yo. tärkeämpiä kriteereitä on, ja kokonaisuus ratkaisee. Ruotsinkielinen epäystävällinen lentoemäntä ei varmasti ole parempi kuin ystävällinen ja motivoitunut lentoemäntä joka hallitsee tilanteet. Äläpä siis suotta ihmettele vaan toivotaan että oikeat ihmiset valitaan.

        Sakoista en tiedä, mutta en näe niidenkään vaikuttavan turvallisuuteen. Turvallisuus on toki tärkeä ja henkilön luotettavuus. Toivotaan että valituista saadaan kokoon hyvä tiimihenki, ei siis nokita muiden kehittämisalueita. Perustaidoilla pärjää ja jos kieltä työssä tarvii niin siinähän sitä lisää oppii. Finnairhan ei vaadi ruotsia, sitä ei vaadita enää edes lennonjohtotehtävissä eikä useimmissa asiakaspalvelutehtävissäkään, tippunee pian pois kokonaan.


    • jännittäjä85

      Olen kans menossa ens vkolla haastatteluun! jännittää kovasti! ootteko kaikki hakeneet pk-seudulta kotoisin?? jos ette niin miten voi saada nopeesti kämpän jos sattuu pääsemään kurssille? ja tietääks joku millon Tammikuussa alkaa toi kurssi? Heti kuun alusta vai?? Te jotka ootte ollu jo eilen haastattelussa.. mitä kaikkee ne ruotsiks kysyy?

      • emoooo

        Kurssi alkaa siis 14.1, luki jossain meilissä ainakin...


    • Emoooo

      Keskusteluista päätellen lienee jopa enemmän muilta paikkakunnilta. Laittakaa hakemukset nyt ainakin Hgin ja Vantaan kaupungille, Vvo:lle, Satolle, Ovenialle. Hoas:lta voi kysyä myös jos heillä lyhytaikaisesti mahdollista vuokrata. Katsokaa myös Etuovesta ja Jokakodista tai lyöttäkää viisaat päänne yhteen ja vuokratkaa kimppakämppä :)

    • amm5

      Ryhmähaastatteluun menossa ! Kyllä se itsensä esittely ruotsiksi meni ihan hyvin :)
      nähdään!

      • tyhmä22

        Onko Flybellä millaiset virkapuvut, ollaan käsivarret paljaana? Mulla on sellainen huonosti poistettu tatuointi käsivarressa :D...


      • Emoooo

        Oi onnea! Tuliko päätös heti haastattelussa vai tänään Perjantaina? Oliko ruotsissakin monta kysymystä? Mietiskelin aikatauluja ja eihän tuo koko haastattelukaan taida kauaa kestää... Huh että jännittää Maanantai :)


    • tyioi

      miten ruotsia testattiin haastattelussa jo siellä käynneet?

    • lentämään

      moikka! tietääkö kukaan montaa henkilöä haastatellaan, ja monta pääsee ryhmäkeskusteluun ja monta valitaan lopullisesse kurssille?

    • siivet85

      Te jotka ootte ollu tänään haastattelussa, miten meni? mitä kaikkee teiltä kysyttiin?? entäs ruotsi? miten paljon täytyy sitä puhuu haastattelussa?
      sit vielä kysyisin tietääks kukaan millon ton kurssin on tarkotus alkaa??? joku oli aikasemminkin kysyny tätä samaa muttei kukaa vielä vastannu siihen...

    • emoooo

      14.1 alkaa, vastasin vähän tonne ylemmäs. Haastatteluun olen menossa kohta, joten sitten selvii itellekin vasta ruotsit ja muut :D

      • siivet85

        miten meni???


      • emoooo
        siivet85 kirjoitti:

        miten meni???

        Hyvin meni, jatkossa ollaan, nopeasti soittivat :D. Ruotsissa kyseltiin perusjuttuja, itsestä, harrastuksista, joillakin töihin liittyviäkin juttuja. Vissiin vähän riippuu miten keskustelu etenee, tärkeintä on että puhuu ja jos mun taidoilla pääsi läpi niin uskon että kaikki muutkin :). Ei ollut kovin helppo löytää perille joten kannattaa mennä ajoissa. Olipas jännä päivä! Keskiviikkona sitten jännätään taas :)


      • siivet85
        emoooo kirjoitti:

        Hyvin meni, jatkossa ollaan, nopeasti soittivat :D. Ruotsissa kyseltiin perusjuttuja, itsestä, harrastuksista, joillakin töihin liittyviäkin juttuja. Vissiin vähän riippuu miten keskustelu etenee, tärkeintä on että puhuu ja jos mun taidoilla pääsi läpi niin uskon että kaikki muutkin :). Ei ollut kovin helppo löytää perille joten kannattaa mennä ajoissa. Olipas jännä päivä! Keskiviikkona sitten jännätään taas :)

        kiva kuulla!! onneks olkoon jatkoon päässystä ;) mä sit jännitän huomenna!! ja mä vähän arvelinkin et on vaikee löytää perille.. meen sinne vaikka 2h ennen !! =)))

        asutko muuten pk-seuduilla?


      • emoooo
        siivet85 kirjoitti:

        kiva kuulla!! onneks olkoon jatkoon päässystä ;) mä sit jännitän huomenna!! ja mä vähän arvelinkin et on vaikee löytää perille.. meen sinne vaikka 2h ennen !! =)))

        asutko muuten pk-seuduilla?

        Kiitos ja onnea myös sinne :) On siellä sit semmonen mukava parakki jossa voi ootella niin ei sentään ulkona tartte :D Asun hgissä, menin 615:lla jolla saa kilometrin verran kävellä, tulosta vaikka kartta reittioppaasta.


    • siivet85

      Hej emoo... Kirjotatko sit tänne vähän siitä ruotsista ja myös siitä oliks helppo löytää perille sinne haastattelupaikkaan? Kiitos.

    • 35435634

      Minkä pituiset hihat on työvaatteissa, pidetäänkö lyhythihaisia tai 3/4 hihaisia paitoja? vai aina takki päällä?
      vastatkaa joku tietävä

      • vaatteet

        Työpaita lyhythihainen, villatakki pitkillä hihoilla(talvella) ja pitkähihainen jakku. Kesällä voi pitää pelkkää lyhythihaista paitaa.


    • 324324232

      onko mahdollista pitää vaatteita niin että ne peittäisi käsivarret, kesälläkin?

      • vaatteet

        No kukas sitä estää pitämästä villatakkia kesällä, mutta todellisuudessa jo siinä lyhyt hihaisessa tulee tosi kuuma kesäaikaan. Jakkua ei ole sallittua käyttää tarjoilun aikana. Mikäli kyseessä on tatuointi ongelma, sen tatskan tulee peittyä vaatteiden alle. Vaihtoehtoisesti sen voi "teipata" piiloon.


    • amm5

      Nyt on jo kurssille pääsy lähellä, enää se ryhmis...! Mutta sitten kaikki tulevat kurssilaiset, jotka olette kaukaa, etsitäänkö joku kimppakämppä?

    • siivet85

      kertoiks ne haastattelussa palkoista? Miten paljon?

    • emoooo

      Joku laittoi Tesin aiemmin:

      http://www.proliitto.fi/media/assets/pdf/tessit/cabin_tes.pdf

      Tosin riippuu miten paljon tunteja tulee, missä, mihin aikaan jne. tuolla joku kertoikin enemmän kokemuksistaan. Odotushuoneessa on esitteitä ym. yhdessä luki että keskimääränen palkka alussa olisi n. 2000€/brutto 200-300 verottomat päivärahat, en tiedä millä tuntimäärällä.

    • flyflyflyyyy

      moikka ! ryhmikseen menossa myös :) mitään vinkkejä/kokemuksia siitä? voiko mitenkään valmistautua? ja kuulin että se on aika pitkälti englanniksi? tsemppiä kaikille !

    • emoooo

      Mistä kuulit että on enkuksi? Osaatko kertoa siis muitakin vinkkejä? Mulla ei ole kyllä oikeen mitään hajua mitä odottaa huomiselta...

    • amm5

      Ite sain taas kuulla että se on suomeksi, oh :)...

    • emoooo

      No jokos on puhelimet pirissyt?

      • ...

        Ei ole :/ sielä?


      • Flyflyfly
        ... kirjoitti:

        Ei ole :/ sielä?

        Kenellekään soitettu vielä?:) kauheasti odotan täälä!


    • emooooo

      Ei ole, ja paremmin olis kyllä omalta osalta voinut mennä tämä jälkimmäinen... :-/

      • Flyflyfly

        Missä ryhmässä olit ? Ja ainahan se tuntuu siltä että huonosti menee, kun jännittää. Mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä he etsivät ! Tsemppiä ja laita heti viestiä tänne jos soitto on tullut :)


      • emoooo
        Flyflyfly kirjoitti:

        Missä ryhmässä olit ? Ja ainahan se tuntuu siltä että huonosti menee, kun jännittää. Mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä he etsivät ! Tsemppiä ja laita heti viestiä tänne jos soitto on tullut :)

        No enhän mä viitsi kertoa, ei meitä niin montaa ole :) Mut feel free jos sä haluat kertoa :D Symppiksiä olivat nuo haastattelijat ja jännää ollut koko prosessi, toivottavasti ei pääty tähän vaan jatkaa kurssilla kivan porukan kera :)


    • Haastattelussa käyny

      Ei ole tännekään vielä soiteltu, aika jännää :)

      • Lentämään

        Kauheeta tämä odottelu :) Tännekkään ei ole soitettu.


      • Soittoa odotteleva
        Lentämään kirjoitti:

        Kauheeta tämä odottelu :) Tännekkään ei ole soitettu.

        Noniin! Eli täälä kaikki jännittää:) samoin minä!! Soittoa ei ole tullut , sanoivatko he ilmoittavansa vielä tänään valituille? Vai oliko se niin että huomena sitten soittavat? Onnea kaikille !!


      • ............
        Soittoa odotteleva kirjoitti:

        Noniin! Eli täälä kaikki jännittää:) samoin minä!! Soittoa ei ole tullut , sanoivatko he ilmoittavansa vielä tänään valituille? Vai oliko se niin että huomena sitten soittavat? Onnea kaikille !!

        Sanoivat tekevänsä tänään päätökset, mutta rekrystä kiinni miten ehtivät soitella, huomisesta oli ikäänkuin puhe, jäi tosin vielä hieman auki, ilmoitetaanko myös tippuneille huomenna... Ehkäpä nuo täällä lukevat näitä keskusteluja ja arpovat vielä kuka on kuka :D


    • ei juma

      ei jeesus mikä tes flybellä!!!

    • amm5

      ei ole vielä kuulunut mitään...
      Mitäs jos tiputte nyt haussa, niin haetteko uudestaan flybelle? mietin vaan että kehtaako hakea seuraavassa haussa, jos on ryhmisvaiheessa tippunut pois.

      entäs jatkosuunnitelmat? finnairin flight academyn cabin crew initial training?
      itse olin siellä haastattelussa ja aloitan sitten ehkä sen kurssin.

    • :-)

      Älä nyt vielä luovuta kun ei ole päätöksiä tullut. Se että puhui paljon ryhmäkeskusteluissa ei välttämättä ole hyvä juttu, tärkeämpäähän on asiakkaan kuunteleminen, ymmärtäminen, huomioiminen ja positiivisuus, eikä juurikaan päälle puhuminen...

    • amm5

      Minua vähän huvitti sellainen työhaastatteluasu että "vain suikka puuttuu" ;)
      noh, saas nähä. Itse jäin vähän jyrien alle haastatteluissa, en saanut sanottua juuri mitään.

    • sivusta_seurailija

      Minäkin olin eilen ryhmähaastattelussa, taisin olla noita "vain suikka puuttuu"-henkilöitä :D. No joo...

      Mulla vähän sama juttu, jäin ryhmähaastattelussa jyrien alle. En kuitenkaan usko, että lentoemännäksi välttämättä tarvitaan niitä kaikkein puheliampia tyyppejä, lentoemännän pitää olla valpas ennen kaikkea seuraamaan ja ennakoimaan tilanteita, ei jaaraamaan liikaa. Vaikka sosiaalisuus toki on positiivinen asia, ei siinä mitään.

      Jää nähtäväksi. Harmittaa kyllä vietävästi jos ei tärppää. Melko suppea tuo haastatteluprosessi sitten kuitenkin, esim. juuri kielten osalta...

      • :))

        Moikka! Aloin lukemaan tätä viesti keskustelua aamulla ja samassa veneessä olen kanssanne. Eli kauheasti oston puhelin soittoa koska tämä on ollut pitkään haaveeni! Todella paljon harmittaa jos en pääse. Ryhmiksessä tuntui myös että olin aika hiljaa ja enemmän olisin voinut puhua :/ joten nähtäväksi jää. Pidän Peukut pystyssä kaikille täälä jotka tätä työtä oikeasti haluavat. Onko tietoa mistään muista hauista mihinkään?


    • amm5

      Finnair flight academyn kurssihan alkaa 21.1
      ja olen menossa sinne sitten... Se kestää vain kaksi viikkoa, joten ei vaadi ehkä muuttorumbaa pk-seudulle

      • ophelia1

        paljonkohan maksaa? saattaisi kiinnostaa


    • TES:n tutkailija

      Katselin tuota TES:ta ja pisti silmään, että ainakin sille ryhmälle, jossa itse eilen olin, ei kalvolla näytetty ollenkaan alinta palkkaluokkaa 0-1 v, vaan ensimmäisenä oli 1-2 vuotta tyskennelleiden palkkaluokka. Voin toki muistaa väärin, mutta mielestäni luku ei ollut sama kuin tuossa jo aikaisemmin linkitetyssä TES:ssa.

    • siivet85

      Onks kenellekään vielä soiteltu/s-postii laiteltu??? oon aamusta asti ollu liimattuna kännyyn =D .. mihinköhän aikaan ne meinaa ilmottaa?! ku nehän on töissä varmaan 17 asti...niin meinaaks soittaa vasta joskus 16.50?? :D

      • Xxx

        Sama täällä! Innolla soittoa odotan mutta mitään ei ole kuulunut !! Odottavan aika on pitkä ;)


    • valmis ulkomaille

      Luin aikaisemmin , että american airlinesille haetaan suomalaisia lentoemoja? mistä tämä haku löytyisi, olen hyvin kiinnostunut lähtemään vaikka sitten sinne töihin, kuhan pääsee lentämään :) kiitos vastauksista ja tsemppiä kurssille pääsyyn ! kyllä naurattaa un joku soittaa niin on vaan " ei nyt ! odotan tärkeää puhelua " hahahaha. voi että, peukut pystyssä kaikkien puolesta.

      • hgfitdfgxfdh

        Jos osaat Japania, niin Finskille olis chanssi ;) (japanin baseen)


    • viivds

      Hmm. pitää tästä töihin lähteä, hyvä kun ei tiedä vielä mitään, pitäisikö irtisanoutua vai ei...

    • valmis ulkomaille

      ei kannata luopua työstä kun ei ole varma asiasta. tyhjän päälle olisi inhottava jäädä :/ TSEMPPIÄ KAIKILLE :)

    • flyflyfy

      eikö kenellekkään ole tullut vielä itään puhelua tai s postia tai viestiä? aika myöhä jo , ihme kun ei ole vielä ilmoittaneet !

    • Nnnn3

      Mulle tuli puhelu! Maaliskuun kurssille pääsisin! Miten muilla?

      • flyflyfly1

        Koska sinulle soitettiin ? :) onneksi olkoon !


    • Nnnn3

      Kiitos :) Mulle soitettiin puoli tuntia sitten, eiköhän sielläkin kohta puhelimet pirise!

      • <<<

        onkos muille jo soiteltu ? mun puhelin ei ole pirissyt ja nyt alkaa harmittaa todella palon :/


    • ?!?

      Maaliskuun kurssille?

      • xzx

        eikö kurssin pitänyt alkaa tammikuussa? ja onkos muiden puhelimet pieissy ? imlottaisivat jo vaikka ei pääsisikään !!!!


    • ophelia1

      Oho! Onnittelut kaikille päässeille :) Minkä ikäisiä keskustelijat täällä ovat?Olen 20-vuotias, mutta haluaisin ensin jonkun koulutuksen pohjalle (yo on siis suoritettu) ennen hakemista. Minulla on myös mahdottoman huono uimataito, eli en usko pystyväni sitä 100 metriä uimaan mikä vaaditaan. Testatiiko uimataitoakin?

      Huomasin tällä viikolla Metro-lehdessä Flyben etsivän myös asiakaspalvelijoita lentoasemalle (?) ja mietin jos sinne hakisi :)

      • cafin

        Sen ainakin tiedän, että uima-taito testataan kurssilla. Itselläni ei oikein kulkenut aikoinaan...kele. No, sainhan kuitenkin OPS-paperit, eli Initial safe training -paprut.


    • siivet85

      Soitto tuli ja tammikuussa alotan!!! :))))))) jeeeeeesiivetsd

      • flyflyfly

        ihanaa! onneksi olkoon sinulle :) koskas sulle soitettiin? itse vieläkin odotan :/


    • amm5

      soitto tuli myös minulle!
      voi ku ois jo nyt niin ihana tietää ketä on päässy! ite olin klo 14 ryhmiksessä :)

      • flyflyfly1

        onnea onnea onnea kaikille !!! Monelta teille soitettiin ?


    • amm5

      mulle soitettiin vähän neljän jälkeen

    • siivet85

      mulle soitettiin joskus vähän ennen 16... =) nyt ootellaan s-postia jossa joku alotuspaketti... =) jeeeee

      • flyflyfly

        onnea kaikille:) olen iloinen teidän puolesta. minulle ei soittoa tullut, tarkoittaanee sitä, ette päässyt. harmittaa todella paljon. nyt alan katsomaan ulkomaanhakuja varmaan myöskin. eli jos teillä on tietoa missä olisi hakuja kirjoittakaa ihmeessä tänne. varmaankin tänään ilmoittivat kaikille ketkä pääsi ja ei kannata odottaa ouhelin kädessä huomista? onko kokemuksia, että ilmoitetaanko päässeille aina samana päivänä? ihanaa kurssia kaikille !


    • siivet85

      Flyflyfly--> Ruotsiin ja Tanskaan ainakin haetaan! mut esim ruotsiin jos hakee nii ne kaipaa työkokemusta jonkun verran tältä alalta...

      http://www.proffice.se/aviation/

      Onnea hakuun! =)

    • sivusta_seuraillut

      Ahaa....mä en sitten näköjään päässyt. Voi miten harmittaa! Ens kerralla sitten lisää pälätystä ryhmähaastattelussa näköjään.

      • Flyflyfly z

        Tiedän fiiliksen :/ mutta ei voi mitään , seuraavaa hakua odotellessa :) toivottavasti soittavat vaikka ensi pääsisi kurssille.


    • Emoksi(ko)?

      Mitenkäs muille aktiivisesti kommentoineille kävi? Esim. emoooo? Pääsitkö kurssille? :)

      • emoooo

        En tainnut päästä kun ei puhelua ole tullut :-/ Ei mennyt hyvin tuo ryhmis


      • Emoksi(ko)?
        emoooo kirjoitti:

        En tainnut päästä kun ei puhelua ole tullut :-/ Ei mennyt hyvin tuo ryhmis

        No seuraavalla kerralla sitten. Jatkossa ainakin tietää paremmin, mitä odottaa :)

        Itse olen mielenkiinnolla seurannut keskustelua, jos vaikka ensi kerralla uskaltaisi itsekin hakea :)


    • amm5

      Hei tulevat kurssikaverit, olisi niin ihana jo vaikka facebookissa tms jännätä kurssin alkamista..!
      Kertokaa kun saatte sitä kurssipostia. Lähden itse ulkomaille maanantaina ja vasta ensi vuonna suomessa taas... Kuten ne työ ja turvallisuus tarkastukset, miten niiihin saa aikoja?

      • siivet85

        amm5 joo sitä mäkin tässä odottelen et sais vähän enemmän tietoo kurssiin liittyvistä valmisteluista ym... millonkohan ne laittaa sitä s-postia tulemaan? aion sanoa itteeni irti nykyisestä työstäni huomenna ja "pelottaa" hiukan... =/
        sun täytyy paljastaa sun facebook nimee et voitais lisätä sut kaveriks ;)


    • Tulossa

      Täällä myös yksi tammikuun kurssille päässyt, milloinkohan tosiaan laittavat sitä sähköpostia, huomenna toivottavasti? Onko jollain esim.mailiosoitetta, jonka uskaltaisi tänne laittaa ja sitä kautta facebookiin keskustelemaan? :)

    • amm5
      • Tulossa

        Laitoin mailia:)


    • amm5

      Ja laittakaa te mailia kanssa joilla olisi tilaa majoittaa vaikka edes vähäksi aikaa, kunnes saan etsittyä asunnon :)

    • ...............

      Onko kenellekkään ei-päässeelle jo soitettu? Viitsisiköhän soitella perään, ja jos niin mihinhän sitä soittaisi kun ei sivuila ole numeroa...

      • Flyflyfly

        Ei ole soitettu, uskaltaisinkohan tässä vielä toivoa?:) siinä mailissa mis oli haastattelu ohjeet löytyy puhelinnumero. Sieltä voi tiedustella, itse yritän olla kärsivällinen ja odottaa vielä tämän päivän.


    • emooooo

      Voi jospa oisi vielä toivoa!!! Mikähän kumma toi Maaliskuun juttu oli...? Pitäisköhän seuraavaksi mennä johonkin esiintymistekniikan kurssille että olis enemmän rohkeutta ryhmähaastattelussa... :P

    • Myös maaliskuu

      Tammikuussa alkanee kuulemma uudet haut ja niissä valitaan osa maaliskuun kurssilaisista. Muutamia valittiin maaliskuun kurssille jo tästä hausta, en tiedä miksi. Tsemppiä odotteluun, pidetään peukkuja :-)

      • emooooo

        Äh... mites tämä nyt tulkitaan, että potentiaalia ei ole edes niin paljoa että seuraavalle kurssillekaan olis asiaa...? :D Kiitti tsempeistä kuitenkin :) Flybe rakas, soittakaa nyt niin teette yhden (ja muutaman muun) ihmisen maailmassa taas onnellisemmaksi... :)


    • amm5

      emooo, ootko miettiny sitä flight academyä? :) ite meinasin mennä sinne, mut nyt pääsinki flybe...

    • emoooo

      :) No olen vähän skeptinen onko se kannattavaa jos ei sieltä työllisty, kurssihan kestää vain 2vkoa eikä siis anna vielä valmiuksia mihinkään? Nyt kun on rekryprosessin nähnyt niin eihän siellä käytännön asioita pidä osata vaan se oma ulosanti on mikä ratkaisee, siksi esim. ilmaisutaitoa ja kielitaitoa katsoisin että vois vielä kehittää (rohkeus käyttää kieltä)... Ja sitten vielä se että olen nyt työtön, eli tuo pari tonniakin on aika paljon tässä vaiheessa :-/ En tiedä yhtään mitä pitäis tehdä, tulis nyt se soitto edes niin vois noille kursseille ilmoittautua... Onnea teille kaikille päässeille ja kertokaa sitten kokemuksistanne täällä! :) Toivottavasti joskus jossain nähdään!

    • amm5

      Itse meinasin ottaa lainaa, ja pankki olisi myöntänytkin :)
      joutuuhan lentäjätkin ottamaan. sieltä saa valmiudet että voi kysellä sitten eri lentoyhtiöistä töitä, että saisi sitä lentokokemusta.

      • emoooo

        Pitänee vielä miettiä, mutta jotenkin tuntuu että siitä ei hyötyä ole koska yhtiöt kuitenkin kouluttavat sitten, käytännössä käyt tuon sitten palkattomat kurssit samat rekryprosessit kuin kaikki muut. Jokuhan täällä olikin tuon käynyt, vaiko oliko sitten ihan se Finnairin edellinen laajempi kurssi josta ei sitten työllistynytkään? Kokemuksia olis kiva kuulla. Tietysti nyt on rekrytty paljon jo lentokokemusta omaavia, en tiedä auttaako kurssi sitten siihen, esim. Adeccon sesonkihaut Finnairille?


      • OPS 1005
        emoooo kirjoitti:

        Pitänee vielä miettiä, mutta jotenkin tuntuu että siitä ei hyötyä ole koska yhtiöt kuitenkin kouluttavat sitten, käytännössä käyt tuon sitten palkattomat kurssit samat rekryprosessit kuin kaikki muut. Jokuhan täällä olikin tuon käynyt, vaiko oliko sitten ihan se Finnairin edellinen laajempi kurssi josta ei sitten työllistynytkään? Kokemuksia olis kiva kuulla. Tietysti nyt on rekrytty paljon jo lentokokemusta omaavia, en tiedä auttaako kurssi sitten siihen, esim. Adeccon sesonkihaut Finnairille?

        Kyllä oli Finskin 2 kk kestävä kurssi, josta ei ole työllistynyt kukaan siis Finskille.
        Itse harkitsen American Airlinesiä. En voi hakea Fly:lle, koska olen liian pitkä.
        Enkä, toisaalta haluakkaan siihen yhtiöön töihin............


    • Emoksi(ko)?

      Tietääkö kukaan, miten usein noita Flight Academyn kursseja järjestetään? Olisiko esim. tulevana kesänä kurssia?

    • ?!?

      Eikö vieläkään kukaan oo saanut ei kiitos-puheluita/viestiä?

      • Flyflyflyy

        Ei ole kuulunut mitään /:


      • ... .. .... ..
        Flyflyflyy kirjoitti:

        Ei ole kuulunut mitään /:

        Soitin iltapäivällä, mutta hlö joka vastas ei ollut toimistolla, lupas soittaa kollegalle. Hänen mielestä kaikille on/olisi pitänyt jo ilmoittaa. Ei tullut puhelua silti... :-/


    • siivet85

      Mun mielestä ne sanoi siellä haastattelussa et ne jotka eivät tule valituiksi niin tulevat saamaan s-postia...ei siis soittoa. ootteko kattoneet s-postianne?

      Te jotka tuutte muualta ku pk-seudulta...miten aiotte järjestää asumiset?? mä oon ihan hukassa sen kaa ja oikotie.fi sivuilta katellu ja niissä n ihan hirveeeeeeet vuokrat!! =/

      • Semmosta...

        kyllä on vahdittu kaikkea roskapostia myöten... meille ei eritelty millä välineellä yhteyttä otetaan, mutta luvattiin ottaa.On tää nyt aika nihkeetä kohtelua loppumetreillä oleville että jätetään odottamaan, yleensä soitetaan myös henkilökohtaisesti.


    • amm5
      • siivet85

        laitoin äsken sulle s-postia. siellä siis jutskaillaan lisää :)


    • lentämään

      hei! Koskas american airlinesille oli haku? kokemuksia minkälainen on työpaikkana?

      • FinOPS1005

        Joku täällä meinasi, että sinne on haku just ny! Kuulemma suomen kielenkin taitoisia etsitään/palkataan......


      • samboneworleans

        Tiedoksi kaikille, AA ei todellakaan palkkaa suomalaisia Suomesta vaan henkilöitä joilla on oikeus työskennellä USA:ssa. Perus-Suomen kansslaisella ei ole.


    • iwantfly

      HEI te jotka haitte flybelle ja ette tulleet valituksi. Oliko sähköpostissa mainittu tulevaa seuraavaa ajankohtaa kurssille ??? Aikaisemmin joku kirjoitti että tammikuussa tulisi uusi haku ja maaliskuussa alkaisi ? ^^ Zemppiä kaikille!
      Kiitos!!

    • emoooo

      Tänään tuli "vihdoin" tuo kiitos mutta ei kiitos-posti... eipä juuri muuta sanottu, ei siis tunnu oikein järkevältä hakea Maaliskuun kurssille jos sinne on jo valittu osa nyt hakeneista... Jos olisivat soittaneet niin olisi voinut edes kysellä.

      AA:n haku on edelleen meneillään, siirtäneet hakua ties kuin monta kertaa jo, hakevat suomenkielisiä ilmeisesti chicagon baseen, tekevät kausilentoja helsinkiin. Työluvasta en sitten tiedä, pitääkö olla ennen hakua jo, en ole itse valmis muuttamaan. Eivät ole hakeneet sitten 2001 uusia joten tuskin löytyy montaa suomalaista jolla kokemusta löytyy. Ostivat ulos 2000 vanhaa emoa ja siksi suuren rekryt käynnissä nyt.

      • kuvalla vai ilman

        Laitoitko kuvan hakemukseen? Ehkä syynä on se?


    • FlyingAlice

      Heiii olisi kiva kuulla miten amm5:llä ja muilla on lentoemännän hommat lähteneet käyntiin FlyBellä?
      Itse odotellessa ehkäpä v. 2014 hakuja :P

    • believeIcanFly

      Nyt uus haku käynnistynyt! hakemaan vaan :)

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5584
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2383
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2322
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1059
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1044
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      950
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      877
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      793
    9. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      773
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      771
    Aihe