Vesisäiliö korkealla miksi? Miksi vanhanajan paskapöntöissä vesisäiliö on niin korkealla eikä selän takana niinkuin nykyisissä pytyissä? Onko vanhanajan pytty vetänyt sonnat viemäriin riehakkaammin kun vesi tulee kovemmalla voimalla pyttyyn?
Vanhanajan paskapönttö
10
2348
Vastaukset
- Kkjjk
Tilansäästö?
- sontalensi
Enemmän vastauksia kysymykseen!
- Pytty täynnä
Seinä pytty on "uusi tuleminen" tuolle vanhanajan pytylle. Siinäkin kovaa hintaa puolustellaan tilansäästöllä, vaikkakin niinsanottu säiliöosa piilotetaan paksumman väliseinän sisään ja korjaaminen on kalliiimpaa.
Tilan säästö oli varmaan se suurin syy että säiliö laitettiin ennen ylös sillä sisävessathan tehtiin alkujaan näihin saneerattaviin taloihin ja asunnot olivat pieniä. - Teho ja Siro
Vanhassa, yläsäiliöllisessä wc-laitteessa pöntön huutelu perustui lappo-ilmiöön. Kun vetonarua kiskottiin edestakaisin, säiliössä oleva imukello nousi ylös päästäen veden avonaiseen putkeen. Seuraksena kova kohina ja wc-huutoutuminen.
Suurin syy, miksi yläsäiliöllisiä wc-istuimia ei enää käytetä, on niiden suuri vedenkulutus. Yläsäiliöllinen pytty kulutti vettä jopa 15 litraa/huutelu, kun nykyisillä pytyillä selvitään jopa alle neljän litran huuhtelulla.
Yläsäiliöllisen wc-pytyn äänitaso on myös korkea, mikä on suuri ongelman, erityisesti kerrostaloissa.
Yläsäiliöllisiä wc-istuimia saa nykyäänkin, mutta niiden huuhtelumäärä on pienenpi kuin vanhoissa "Teho-" ja "Siro"-istuimissa. Uusia yläsäiliöllisiä wc-istuimia käytetään muun muassa perinnerakentamisen kohteissa ja saneerauskohteissa.- Tero Siho
Vai että oikeen lappoilmiö, luulisin että mieluummin maan vetovoima, eli painovoimailmiö.
- peter pihlström
Teho ja Siro kirjoittaa mielenkiintoisesti näistä näyttävistä laitteista. Minulla on Teho wc jonka ajattelin asentaa mutta vedenkulutus epäilyttää. Olen itse käyttänyt tehoja silloin kun niitä vielä oli käytössä, mutta minulla ei ole muistikuvaa niiden huuhtelutehosta, eli miten hanakasti joutui nykimään, että "normaali" lasti meni alas. Laitoin nyt tankin täyteen vettä. Sinne meni n. 18 litraa. Kun vedin niin, että tuli kunnon syöksy valui puolet tankin sisällöstä siis n. 9 - 10 litraa. Pari kysymystä tietäväisille: 1. Voiko vedenkulutusta vähentää jollakin teknillisellä ratkaisulla vai onko vetotekniikka ainoa? Riittääkö pienempi vesimäärä kun 10 -15 litraa, esim. 6 - 8, huuhteluun? 2. Kun huonekorkeus on vain 2,35 m riittääkö n. 1.5 m syöksy?
Kiitollisena neuvoista Peter - käsinvetelijä
peter pihlström kirjoitti:
Teho ja Siro kirjoittaa mielenkiintoisesti näistä näyttävistä laitteista. Minulla on Teho wc jonka ajattelin asentaa mutta vedenkulutus epäilyttää. Olen itse käyttänyt tehoja silloin kun niitä vielä oli käytössä, mutta minulla ei ole muistikuvaa niiden huuhtelutehosta, eli miten hanakasti joutui nykimään, että "normaali" lasti meni alas. Laitoin nyt tankin täyteen vettä. Sinne meni n. 18 litraa. Kun vedin niin, että tuli kunnon syöksy valui puolet tankin sisällöstä siis n. 9 - 10 litraa. Pari kysymystä tietäväisille: 1. Voiko vedenkulutusta vähentää jollakin teknillisellä ratkaisulla vai onko vetotekniikka ainoa? Riittääkö pienempi vesimäärä kun 10 -15 litraa, esim. 6 - 8, huuhteluun? 2. Kun huonekorkeus on vain 2,35 m riittääkö n. 1.5 m syöksy?
Kiitollisena neuvoista PeterVedenkulutuksen vähentämisessä olisi hyvä huomioida talon viemärin mitoitusvirtaamat. Jos viemärissä virtaa suunniteltua vähemmän vettä saadaan aikaan tukkeumia, joiden avaaminen tulee kalliiksi.
Aikoinaan energian säästön nimissä wv pönttöjen vesimääriä vahennettiin laittamalla tiiliskivi vanhaan pöntöön. Vedenkulutus toki väheni, mutta kiiteistön vaakaviemäri talolta kunnan pääviemäriin alkoi tukkeutumaan. P**ka ei kulkeutunut suunniteltua pinemmän vesimäärän kanssa perille asti vaan alkoi hiljalleen kasaantua kiinteistöviemärin vaakaosaan. Huoltokustannukset moninkertaistuivat.
Vednkulutusta voi vähentää säätämällä uimuria siten, että se sulkee vedentulon. Eli kun vesipinta nousee halutulle korkeudelle, niin uimurin koho sulkee vesiventtiilin. Monissa vanhemmissa malleissa hommahoidettiin taivuttamalla uimurin vartta alaspöin.
- matti ja teppo
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lappo
Lappoilmiöstä ei tosiaankaan ole kyse jos säiliön pohjassa on reikä (putki) ja vesi valuu siitä alas.
Vanhan pytyn vetämiseen riitti yksi veto narusta (kettingistä). Ei sitä edestakaisin tarvinnut kiskoa
Yläsäiliön koko on tietenkin aikanaan mitoitettu niin että tavara poistuu varmasti. Myös vanhemmat alasäiliöt olivat isoja. Ihan yhtähyvin nykyaikaisten pyttyjen pieni vesimäärä voisi tulla vaikka kerrostalon katolta. - käsinvetelijä
Kyllä yläsäiliöisessä vesisäiliössä on lappo ilmiöstä kyse. Ei tietenkään välttämättä kaikissa malleissa.
Yläsäiliössä on alasjuoksuputki, joka on säiliön sisällä vedenpinnan yläpuolella. Tämän putken ympärillä on yläosastaan suljettu toinen putki. Kun vetonarulla nostetaan toista putkea ylös, nousee vedenpinta sen mukana ylöspäin (putkihan oli suljettu) ja vesi alkaa virtaamaan alasjuoksuputkeen. Tämän jälkeen lappoilmiö tyhjentää yläsäiliön. - Nyt ok
Nykyajan pönttö säästää vettä mutta kolikon toinen puoli on se että kun huuhtelua käytetään niukasti niin paskat tahtoo ajan kuluessa jäädä viemäriin. Meillä wc linja meni aina välillä tukkoon ja lopulta kyllästyin siihen ja tilasin kuvauksen ja syystä selvisi. Putken seinät täynnä paskaa ja sitä kun kiertyy ja kiertyy niin lopulta tulee tukos. Putsattiin linjat ja sen jälkeen kamera putkeen niin näkymä oli aivan eri. Voihan se olla että noissa putkissa ei ole tarpeeksi kaatoa mutta kyllä tuo niukka vesi huutelukin on osa syyllinen. Mutta nyt on puhtaat putket ja ne on myös tarkastettu...talo on 1980 rakennettu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä841646Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2691551Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2711288Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1691262- 56877
- 66854
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em65843Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40831- 40817
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44791