Saksanmetsästysterrieri meille?

koikkista

Meillä olisi tässä uuden koiran hankinta edessä, ja olen miettinyt vakavasti sakua. Sakuista on yksi kokemus, ex-mieheni hommasi luolakoiraksi sellaisen, ja mulla ei ole koskaan yhdenkään koiran kanssa mennyt yhteen samallalailla kuin sen koiran. Se oli erittäin oppivainen, totteli kuin unelma, melkein kuin ajatus. Huomasin kyllä sen, että MINÄ olin koiralle se ykkösihminen, onko tämä kuinka yleistä sakuissa, että on yhden ihmisen koira? Luki melkein mun ajatukset, mutta esim. ex-miestä ei sitten aina uskonutkaan vaikka kuinka yritti komentaa. Positiivisella vahvistamisella menin sen kanssa, eikä kyllä osoittanut mulle missään vaiheessa sitä ns. kovaa luonnetta, vaikka olen lukenut, että ovat melko kovia koiria. Miehelle pari kertaa ärähti, samoin sen toiselle koiralle.

En nyt enää luolasta, joten voiko sakun kanssa esim. tyydyttää luolavietin harrastamalla luolakokeita? Tai jotain muuta aktiivista. Asutaan maalla, toinen koira on leikkikaverina, saisi paljon liikuntaa.

Toinen koira pohdinnassa on sitten ihan päinvastainen koira, eli siperianhusky. Joten tässä nyt pyörittelen mielessäni kumpaa lähden hakemaan. Huskyssa viehättää myös aktiivisuus ja vetoharrastuksen aloittaminen, mutta mietityttää miellyttämisenhalun puute. Mitä mieltä sakun miellyttämisenhalusta? Olenko törmännyt jotenkin ihmeelliseen yksilöön, koska meidän sakulla sitä miellyttämisenhalua oli, toki vain ehkä sitten minulle ennemminkin kuin kenellekään muulle :)

Kiitoksia vastauksistanne.

13

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikkelitonttu

      En voi auttaa!

    • koikkelis

      No kiva kun kuitenkin asian ilmoitit!! :D

      • kikelitonttu

        Ole hyvä! ja onnea


    • ytuyyopp099

      Jos saku miellyttää mutta et luolasta niin ota samantyyppinen terrieri mutta hieman vähemmän vietikkäämpi. Kettuterrierit, walesin terrieirt, lakelanderin terrierit.

      Saat aktiivisen ja hyväkoulutteisen koiran erilaisiin harrastuksiin..aina pelastuskoirasta tokoon, agilityyn jne.

      Siperian huskya en suosittelisi jos luen rivien välistä oikein. On selkeästi ulkona viihtyvä(turkki sellainen ettei sisällä tykkää olla ja kesät tukalia) ja vetokoiraksi toki sopiva mutta muuten jää harrastaminen vähemmälle. Tunnut haluavan kuitenkin koiran jossa luonnetta ja toiminnallisuutta muuhunkin ja on seuraksikin enemmän. Mites airis..terrierin luonnetta mutta voi harrastaa vetohiihtoakin riippuen toki koirasta.

      • tunnen huskyja

        Minun kaverillani on tottelevainen siperianhuskynarttu. Asuvat kerrostalossa. Hiukan itsepäinen rotu, eli ei aivan tokokoira, mutta ruumiillisempiin koiraharrastuksiin soveltuu aina agilitysta vepeen, vetoharrastuksista hakuun ym. Todella mukava koira. Jos ei varsinaista tottelevaisuutta (tokoa) ala harrastamaan, niin eipä se miellyttämisenhalu juurikaan paljoa merkitse, vaan lempeä luonne :-) Ja viereisessänikin kerrostalossa eräällä naisella on husky, joka vaikuttaa todella mukavalta.

        Saksanmetsästysterrieristä en niinkään tiedä, koska en rodun yksilöitä ole tavannut juurikaan.


      • ytuyyopp099
        tunnen huskyja kirjoitti:

        Minun kaverillani on tottelevainen siperianhuskynarttu. Asuvat kerrostalossa. Hiukan itsepäinen rotu, eli ei aivan tokokoira, mutta ruumiillisempiin koiraharrastuksiin soveltuu aina agilitysta vepeen, vetoharrastuksista hakuun ym. Todella mukava koira. Jos ei varsinaista tottelevaisuutta (tokoa) ala harrastamaan, niin eipä se miellyttämisenhalu juurikaan paljoa merkitse, vaan lempeä luonne :-) Ja viereisessänikin kerrostalossa eräällä naisella on husky, joka vaikuttaa todella mukavalta.

        Saksanmetsästysterrieristä en niinkään tiedä, koska en rodun yksilöitä ole tavannut juurikaan.

        Minä en hyskya kerrostaloon suosittele jos sen turkinkin takia ja liikunnantarve erittäin suuri.
        Meillä itsellä kunnon turkkirotu ja viihtyy mieluiten ulkona ja laumassa. Kesät tuskaa turkin takia ja minusta ei ole sisällä viihtyvää tyyppiä vaikka sopeutuisikin. Olosuhteet on otettava koiran tyypin mukaan ei mitä itse haluaa.

        Nämä terrierit (muut paitsi saku)menee paremmin seurakoirinakin kunhan aktiviteettia järjestää. Ja luonne hyvin erilainen hyskylla ja terrierillä. Viihtyy sekä sisällä että ulkona.


      • tunnen huskyja
        ytuyyopp099 kirjoitti:

        Minä en hyskya kerrostaloon suosittele jos sen turkinkin takia ja liikunnantarve erittäin suuri.
        Meillä itsellä kunnon turkkirotu ja viihtyy mieluiten ulkona ja laumassa. Kesät tuskaa turkin takia ja minusta ei ole sisällä viihtyvää tyyppiä vaikka sopeutuisikin. Olosuhteet on otettava koiran tyypin mukaan ei mitä itse haluaa.

        Nämä terrierit (muut paitsi saku)menee paremmin seurakoirinakin kunhan aktiviteettia järjestää. Ja luonne hyvin erilainen hyskylla ja terrierillä. Viihtyy sekä sisällä että ulkona.

        Kumpikaan niistä tuntemistani huskyistä eivät kärsi millään tavoin kerrostalossa asumisesta. Niillä on mitä vastuullisimmat omistajat ja loistava elämän laatu.


      • ytuyyopp099
        tunnen huskyja kirjoitti:

        Kumpikaan niistä tuntemistani huskyistä eivät kärsi millään tavoin kerrostalossa asumisesta. Niillä on mitä vastuullisimmat omistajat ja loistava elämän laatu.

        En sanonutkaan että kärsii mutta ei ole se paras ympäristö. Hyskyt viihtyy parhaiten ulkokoirina.

        Koirat on sopeutuvaisia. Ja jos niitä pitää kerrostalossa pennusta niin sopeutuu. Jos veisit hyskyn joka on tottunut olemaan ulkosalla enemmän niin vaikeata olisi sopeuttaa.

        Kuten sanoin en suosittele kerrostaloon.


    • katarrriina

      Olen parilla tuttavallani törmännyt sakuihin. Ainakin heillä koirat ovat pienestä koostaan huolimatta olleet aika pelottavan katseen omaavia! Tosiaan, narttusaku luonteeltaan ainakin kovin itsepäinen, vaatii paljon koulutusta ja on yleensä yhden ihmisen koira, eli on se yksi jota tottelee. Tosin, niin on monessa muussakin rodussa. Yksi tuttavani joutui luopumaan sakustaan, kun heille tuli vauva, ei voinut YHTÄÄN jättää samaan huoneeseen kahdestaan.
      Eli minäkin suosittelisin jotain muuta terrieriä, kuin sakua. Jo siitäkin syystä, jos ei luolastus/metsästys ylipäätään tule kuulumaan arkeen.
      Huskystä en osaa sanoa, yhden näin joskus aikoinaan entisellä naapurillani ja ainoa muistikuva on siitä, että oli ylpeä ja ylvään näköinen, minun pieni koirani tietysti olisi halunnut vähän kokeilla, niin kesken hypyn päälle, se koira katsahti minun koiraani ja koirani heittäytyi kesken lennon selälleen viereen! :D Huvittava näky oli, eikä sitä huskyä kyllä ois voinu vähempää kiinnostaa. Lähti vain tyynesti kävelemään eteenpäin. Ei ees vilkaissut pystykorvaani.

      • SakutarTar

        Höh höh


    • Saku

      Itsellä maailman ihanin saku tyttö, nyt 8v. vanha ja yksi parhaista koirista mitä ikinä on ollut :) Itsepäinen ja omanarvontuntoinen on, mutta todella viisas ja oppivainen. Tulee hienosti juttuun toisten koirien kanssa, niin urosten kuin narttujenkin.

      On ehkä hiukan yhden ihmisen koira eli minun perääni on kaikista eniten, mutta erittäin ihmisrakas myös muita perheenjäseniä ja vieraita kohtaan.

      Luolakokeissa ollaan muutaman kerran käyty, mutta metsästyskäytössä koiruus ei ole koskaan ollut, vaikka sisaruksista osalla on paljonkin saatu kettuja ja mäyriä ylös luolistaan. Oma koira pääsee purkamaan metsästysviettiään verijäljelle, mitä harrastan sen kanssa sulan maan aikaan silloin tällöin.
      Muuten käydään ihan normaaleilla lenkeillä ja tarhaillaan hyvällä kelillä eli ihan samoja touhuja kuin millä tahansa koiralla.

      Oma saku on ainakin esimerkki siitä kuinka lempeä otus voi tuollainen "luolapeto" olla hyvällä kasvatuksella :D

    • Jokkexi

      Meillä nyt 8 kk sakupoika. Kyllä uskallan suositella kotiin kuin kotiin, tai jätetään pois jos haluaa sohvaperunan ;). Aktiivisuutta kaipaa eli paljon liikuntaa. Sosiaalinen ei pelkää ja räksytä kaikille ohikulkijoille. Hiukan tullut esiin reviirin suojelua varsinkin öisin, haukahtelee jos kuuluu vieraita ääniä. Ainut mitävoi pitää miinuksena on tarkoituksen mukainen pieni pahanteko eli heti(noin 3 sek) kun silmä välttää tehdään jotain kiellettyä. Todennäköisesti tuo on teinin uhmailua. Ei pelkää isojakaan koiria vaan surutta käy haastamaan leikkiin.

    • tepi

      Moikka, vieläkö oot vailla SAKUA? Meillä olis luovutus ikäisiä sakuja (luovutus vk 21)
      5 pentua syntyi 5.4.12 , joista vapaana vielä 2 urosta.
      Luovutetaan rekisteröitynä,madotettuna,sirutettuna ja eläinl. tarkistamana.Pennuille tehdään PLL-testi.

      Meillä on ennestään 4 sakua,jotka tulevat lasten kanssa hyvin toimeen.

      Soittele tai viestittele
      Teppo Siivonen 0445725214
      [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3033
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2898
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2282
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      95
      2184
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1858
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      335
      1816
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1682
    Aihe