Niin vahva, niin heikko..

Päähajoaa..

Olen pian täysi-ikäinen tyttö.. Äitini on alkoholisti ja isäni on työtön..
Äitini alkoholismia on jatkunut vuosikausia, jo ennen syntymääni. Olen yrittänyt auttaa ja tukea häntä, mutta mikään ei riitä.. Olen antanut jo kaikkeni, voiko enempää vaatia? Aina kun näen hänet, mietin mitä tunnen.. Vihaa? Surua? Voimattomuutta.. Kaikki kaatuu niskaan. Mikään ei kelpaa, ihan sama mitä teen.. Haluaisin tämän loppuvan jo..
Myös isäni elämä romahti, kun hänen vuosikausien työsuhteensa irtisanottiin. Jouduimme muuttamaan, jättämään kaiken vanhan taaksemme. Paluuta ei ole.. Missä on se iloinen isä joka minulla oli? Mihin kadotin hänet? Haluaisin auttaa isääni, etten päästäisi kokonaan irti.. Mutta mikään ei kiinnosta, mihinkään ei huvita lähetä ja kaikki on paskaa. Töitä ei löydy, sukulaissuhteet romuna.. Mitä voin enää tehdä? Olen antanut kaikkeni, tukenut kaikin tavoin..
Entäpä minä? Minulla on todettu masennus. Olen ollut vahva kahden ihmisen puolesta, ajattelematta omaa parastani. En jaksa olal enää vahva itseni takia.. Olen loppu. En jaksa enää.. Oon liian heikko olemaan tarpeeks vahva.. Tarvitsisin myös itse jonkun vahvan henkilön vierelleni. Siinä on kaikki mitä pyydän..

5

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jk

vai niin

• Tyttö 19v.

Itselläni on masennus ilman diagnoosia. Muistan jo lapsena saaneeni paniikkikohtauksia, yläasteella oli kuolema -ajatuksia.. Ajoittain vieläkin. Yritin hakea apua, ja kerroin äidilleni joka sai tästä raivokohtauksen. En ole kuulema oikeutettu masentumaan tai voimaan pahoin, kun "kaikki on hyvin"; omakotitalo, vanhemmat eivät ole eronneet, sisaruksia.. Lopetin avun hakemisen ja olen vuosia hokenut itselleni että olen säälittävä kun väitän että minulla on ongelmia.

Olen ruvennut miettimään asioita, ja ymmärtänyt että olen tehnyt elämässäni kaikki miellyttääkseni muita. Äitiä. Muutin kotoa pois jotta äidillä olisi helpompaa ( " ilman minua taakkana " ) , teen kolmoistutkintoa koska äitini halusi sitä. Haen kaikella hyväksyntää ympäriltäni olevilla ihmisiltä. Itsetuntoni on aivan maassa, ja haen koulussa parhaimpia arvosanoja jotta saisin kehuja. Erityisesti että saisin vihdoin äidiltäni hyväksynnän. Kuulostaa niiin säälittävältä, miksi "aikuinen" ihminen hakee äitinsä hyväksyntää .. Äitini polkee minua entisestään maahan vaikka teen KAIKKENI että hän pitäisi minua hyvänä ihmisenä ja että saisin hänen hyväksynnän.

Nyt vuosien taistelun ja asioiden patoamisen jälkeen alkaa tuntua etten enää jaksa. Olen kuitenkin liian heikko hakemaan apua. Ajattelen, että vain heikot masentuvat. ( ... myös tämän ajatuksen olen kait saanut äidiltäni ...) enkä halua olla se heikko.

YO-kirjoitukset ovat nyt takana, ja sain kaikista paria pistettä vaille L. Äitini sanoi vaan "jaa" ja että olisin pystynyt parempaan. Olen koko koulussa käynnin ajan tämän kolme vuotta, käynyt myös töissä. Kaikki lomat, viikonloput, välillä koulun jälkeen. Siksi, koska äitini ei ole kustantanut opiskeluani/asumistani/mitään sen jälkeen kun hänen takiaan lähdin kotoa. Tiedän, että äidin mielestä hyvä ihminen pärjää omillaan. En tiedä jaksanko enää ..

Ympärilläni on paljon ihmisiä, mutta ei ketään jolle puhua. Minä olen se, joka kuuntelee, neuvoo, lohduttaa muita. Poikaystävälläni on vakava masennus, lisäksi kahdella läheisellä ystävällä on masennus, ja toinen heistä on yrittänyt tappa itsensä kaksi kertaa. Juuri viikko sitten pelastin erään ystäväni hengen kun tämä söi lääkkeitä tappavan annoksen. Myös muilla ystävilläni/läheisillä on omat ongelmansa ym. enkä halua vaivata heitä.

En halua näyttää pahaa oloani, en halua näyttää että olen heikko.

• Apualöytyy

Mistäpäin olet

• Tyttö 19v.

Kumpaa tarkoitit..?

- Pohjois Pohjanmaa

• Keissa

Hyvä nuori ihminen!
      Olet tehnyt jo melkein kuin elämäntyösi jo lapsena ja nuorena. Ei sinun tehtävä olisi ollut ollenkaan toimia "omaishoitajana" lapsena omille vanhemmillesi. Sinulla ei ole ollut lapsuutta ja nuoruutta ollenkaan ja vieläkin taidat kokea syyllisyyttä ja koet pahaa omaatuntoa että et jaksa.
      Kuule nyt on sinun aikasi alkaa elämään ja panostaa omaan itseesi ja elämääsi. Todella nyt tarvitset tolkkuja aikuisia, hyviä äiti- ja isähahmoja, ymmärtäviä keski-ikäisä vierellesi. Myös kaverisuhteet ovat varmaan jääneet vähällee hoivatessa noita vanhempiasi. Rakastat heitä ja varmaan olet heille tärkeä, mutta vahemmilla ei ole ollut eväitä, voimia ja resusseja huoltaa jälkikasvuaan.Jätä nyt isäsi Luojansa haltuun ja ala etsimään nyt itselles apua. Kunnon lepo- ja terapiajakso on varmaan tarpeen. Sitten kun voimat palutuvat vit lkaa miettimään ja ajattelemaan tulevaisuuttas.Sitten voi olla energiaa ajatella vanhempiasi. Ei sinun nytkään tarvitse heitä jättää ja uhohtaa, mutta anna heistä vastuu toisille ja heille itselleen.
      Olet ollut jo ihan riittävän ja liiankin vahva.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      23
      2473
    2. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      53
      1763
    3. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      11
      1104
    4. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      298
      1044
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259
      982
    6. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      893
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      56
      864
    8. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      110
      759
    9. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      46
      745
    10. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      8
      728
    Aihe