Pari mielipidettä taiteilijalta

Kalevi5

Olen keskittynyt tekemään taidetta, en nuolemaan perseitä. Siksipä en saa myöskään apurahoja. Niin yksinkertaista se on.

13

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En minäkään saa apurahaa mutta eipä ole tullut kyllä pyydettyäkään :)


      Sinänsä mielenkiintoinen käsite tuo apuraha vaikka on varmaan joissakin tapauksissa tarpeen, jotta kykenee tuottamaan sen mitä on ideoimassa esim. kirja. Luonollisesti jotakin näyttöä pitänee olla kyvyistä toteuttamaan taiteellista tuotosta apurahojen vastineeksi. Tuossa näytössä on ymmärtääkseni paljon eri näkemyksiä kelle se apuraha kuuluisi.

      Toki itsekin saisi enempi aikaan jos voisi vain keskittyä siihen itse taiteiluun mutta sellasta se on. Vaikeudet kouluttaa vai miten sitä sanotaankaan.

    • back_to_business

      Niin...Kyllä mäkin haluaisin tehdä taidetta enkä sihteerinhommia. Niihin menee aika iso osa aikaa, eikä ole edes paljon mitään kummunnut niistä (ei apurahoja ainakaan).

      Sinänsä olisi hyvä jos tässä välissä taiteilija-apurahan myöntäjä olisi joku muu taho. Vaikka kulttiirituottaja. Järjetöntä, että se aika minkä yrittää tehdä taidetta (sitä ei paljon meinaa jäädä, kun se pitää rahoittaa palkkatyöllä) menee rustailemiseen.

      Tässä systeemissä on jotain pielessä. On tossakin perää, että suhteilla etenee taiteen kentällä paljon paremmin, kuin ilman suhteita. Olisipa tajunnut tämän asian silloin, kun lähti erkanemaan aktiivisesti muista taiteilijoista (jotka sitten myös noita apurahojakin on myöntämässä välillä).

      Pitää yrittää tehdä uutta tuttavuutta entisten tuttujen kanssa. Itse ainakin olen kohta valmis tekemään mitä vaan niiden apurahojen eteen (no kuka saa enää työskentelyapurahaa, ainakaan kuvataiteessa, joten...), koska ei tämä touhu kovin tuotteliasta ole muuten.

      • Oikeuteton

        Sama täällä! Nyt on minullakin alkanut ketuttamaan nuo "suhteiden katkaisut" vähän jokaiseen suuntaan. Nyt niitä kolleegoja ja kavereita tarttis mutta minkäs teet. Kun ylpeys vie miestä niin tässä on tulos!!! -kele!


      • Joko vihdoin....
        Oikeuteton kirjoitti:

        Sama täällä! Nyt on minullakin alkanut ketuttamaan nuo "suhteiden katkaisut" vähän jokaiseen suuntaan. Nyt niitä kolleegoja ja kavereita tarttis mutta minkäs teet. Kun ylpeys vie miestä niin tässä on tulos!!! -kele!

        ...alkaa järki päätä pakottaa. ;) Toi sinun uskottavuus kuitenkin taitaa olla kovin vaikea palauttaa! Mutta toi on kyllä hyvä alku jos nyt oikeesti noin kadut tätä örveltämistäsi esimerkiksi tälläkin palstalla. Nyt mielestäni osoitat omaavasi munaa ihan oikeasti!!!!!!!
        Nyt kuitenkin kannattaisi ihan oikeasti pyytää anteeksi noilta ketä olet pilkannut ja piinannut sekä solvannut niin monia vuosia. Sen jälkeen osakkeesi nousisi ja eiköhän viimeistäänkin silloin olisi edes mahdollista että ne "oikeudet"- mitä ne sisällään pitääkin, sinulle jostain löytyy. Sorry, mutta minä en kyllä vieläkään tiedä mitä sinä tarkoitit niillä "oikeuksilla"?


      • Heh heh!
        Joko vihdoin.... kirjoitti:

        ...alkaa järki päätä pakottaa. ;) Toi sinun uskottavuus kuitenkin taitaa olla kovin vaikea palauttaa! Mutta toi on kyllä hyvä alku jos nyt oikeesti noin kadut tätä örveltämistäsi esimerkiksi tälläkin palstalla. Nyt mielestäni osoitat omaavasi munaa ihan oikeasti!!!!!!!
        Nyt kuitenkin kannattaisi ihan oikeasti pyytää anteeksi noilta ketä olet pilkannut ja piinannut sekä solvannut niin monia vuosia. Sen jälkeen osakkeesi nousisi ja eiköhän viimeistäänkin silloin olisi edes mahdollista että ne "oikeudet"- mitä ne sisällään pitääkin, sinulle jostain löytyy. Sorry, mutta minä en kyllä vieläkään tiedä mitä sinä tarkoitit niillä "oikeuksilla"?

        Vai niin, yhden taiteilijan kateellinen ajojahti siirtyikin palstalta vain toiselle! Siis jo kahdessa ylimmäisessä ketjussa jatketaan vuosikausia kestänyttä ajojahtia, vaikka kyseinen taiteilija ei ole osallistunut kumpaankaan ketjuun!

        Johan on taas kateelliset toimissaan!


      • HAHHAHHAHAHHAHAHAH
        Heh heh! kirjoitti:

        Vai niin, yhden taiteilijan kateellinen ajojahti siirtyikin palstalta vain toiselle! Siis jo kahdessa ylimmäisessä ketjussa jatketaan vuosikausia kestänyttä ajojahtia, vaikka kyseinen taiteilija ei ole osallistunut kumpaankaan ketjuun!

        Johan on taas kateelliset toimissaan!

        itse tehty narsistirinki huhhhuuuuuu
        mene hoitoon :)))))

        ei sulla ole kaikki inkkarit kanootissa

        hahhhhaaa

        kKYLLÄ ME NAURETAANNNNNNNNNN


    • 435ghw5

      hihhihhhhiiihhhh
      olet vuoden vitsi hahhhaaaa'

      • hampaaton hetero

        Kyllä se pitäs tietää , että apurahoja anoessa sulla on vastassa homogeeninen raati ja kun ne tulee veron maksajien kassasta ne rahat , niitä jaetaan silee sisäpiirisesti ,niin homo taiteilijat ovat aina ykkössijalla eikä niihin oiken muilla ole asiaa.


    • 12+4

      Olen minäkin saanut apurahoja, mutta ne ovat niin pieniä ja niitä tulee niin harvakseltaan, ettei niiden varaan voi eikä kannata laskea mitään. Itse olen saanut palkkani ja rahoitukseni onneksi töideni kautta, tosin helppoa se ei ole ollut. En suosittelisi kenellekään apurahojen varaan jättäytymistä.

      • ohis__

        Eihän apurahan saanut saa edes tehdä muuta kuin sitä taidetta sen rahan turvin. Palkkaa ei voi nostaa. Mitä kadehtimista-tavoittelemista jollain 17 000 elatusrahalla on per vuosi?


    • Ei kannata edes anoa

      SUOMESSA ON TAITEILIJA MAFIA SEKÄ HYVÄ VELI VERKOSTO

      Jos kuulut taitelijoiden sisäpiiriin eli Mafiaan, saat apurahoja. Jos taas olet marginaalissa, et niitä saa.

      Suomen taiteilijaseuran alajärjestöillä eli Taidemaalariliitolla, Taidegraafikoilla ja Kuvanveistäjäliitolla on edustajansa jakamassa suuria valtion rahoja
      "sulle - mulle" mulle periaatteella vuorovuosina toinen toisilleen. Tämä "hyvä veli" verjosto on Suomen "taiteilija mafia".

      Nämä etuoikeutetut saavat suuret apurahat, ja juuri he ovat se pieni prosentti Suomen taiteilijoita alle 10%, jotka tulevat taiteellaan toimeen.
      Muut eli yli 90% jäävät ilman.

      On kysymys vuosittain sadoista tuhansista euroista.

      Muiden ei ainakaan Valtion taidetoimikunnalta kannata mitään edes anoa, sillä se on turhaa. Sekin aika ja suuri työ kannttaa panna johonkin muuhun järkeämpään kuin turhan byrokration pyörittämiseen.

      • totuus julki

        Totta kirjoitat; mafia mikä mafia.


    • Mafiasta_

      Suomen taiteilijaseuran alajärjestöistä unohtui Muu ry...asia joka selittänee myös ehkä osittain palstalla vallitsevaa ilmapiiriä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe