Jo pitempään Sulantoblogia seuranneena

Peruskuvaaja

pitää sanoa, että enemmän olen sieltä oppia saanut kuin monia kirjoja lukemalla. Käytännön testejä paljon ja suoraa puhetta, näin sanoisin. Jos on hyvää niin reilusti kehutaan mutta uskalletaan myös kritisoida. Tykkään kovasti Matin kirjoitustyylistä. Vuosikymmenten kokemus näkyy! http://sulanto.blogspot.com/ Olkoon tämä nyt sitten jonkun mielestä mainos tai mikä tahansa, mutta kyllä hyvistä asioistakin pitää kiitos sanoa. Keskustelupalstat kun tahtovat olla vain valitusta ja turhan länkytystä täynnä.

20

249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peruskuvaaja täällä

Totta! Hyviä kamera- ja linssiarvosteluita. Käytännön testit ja arviot on parasta. Itse luen useita eri saitteja ja niiden perusteella tulee sitten ostopäätös.

• elämän tarkoitus?

Onko itse yöllä kirjoittamaansa viestiin järkevää aamulla vastata?

• TopShot länkytystä?

Joo
      Lienne ainoa testaaja joka kiinnittää huomiota myös katu-uskottavuuteen mikä on monelle ”valokuvaajalle” varsin merkittävä ominaisuus ostopäätöstä tehdessä.

Minustkin on ikävää, jos joku joutuu lukemaan ”keskustelupalstat kun tahtovat olla vain valitusta ja turhan länkytystä täynnä.”

Meidä muiden onneksi ”Peruskuvaaja” ei länkytä ·)

• Peruskuvaajia vain

Mitäs vikaa siinä Sulannon blogissa, asiallista tekstiä. Saanee kai mainita mistä välineitään hankkii, eikai ne itsestään mistään tyhjästä ilmesty. Jaa, ei taida jotkut sitten huumoria ymmärtää jos jo pelkkä katu-uskottava sanan käyttö niin silmään osuu.

Hyvä kun joku ammattilainen jaksaa testailla kalustoa. Aina sieltä jotain vinkkiä on saanut.

• vaikka tämä onkin sulannon ilmiselvä mainos, niin täytyy silti sanoa että ihan asiallinen blogi.

• suljinaukot

Minäpä luen molempia... Sulantoblogia ja Pekka Potkan blogia http://www.pekkapotka.com/artikkelit/ ja molemmista saan selvällä suomen kielellä sen mitä haluan. Asiallisia kavereita molemmat. Ja kyllä voin suositella harrastajakuvaajille, sieltä saa infoa kameroista ja putkista. En tiedä mitä mainostavat, mutta laajasti kyllä kirjoittelevat kaikista merkeistä hyvää ja huonoa, en siinä mielessä näe että kumpikaan olisi jonkin tietyn merkin mainosmies.

• mainosmiehiä on

Pekka Potkan blogia … saan selvällä suomen kielellä sen mitä haluan.

Joo sieltä minullekin selvisi miten älyttömän hyvä kamera on E-M5

Taitavat kumpikin olla enempi tietyn yrityksen kuin merkin mainosmiehiä. Kenen leipää syöt …

• ykkönen ja kakkonen

Hyviä blokeja kieltämättä molemmat.
        Itse pidän myös lensrentals:in sivuista. Firman pomo pitää eräänlaista blokia noilla sivuilla eteensä tulleista ongelmista/tapauksista/muusta. Enklanniksi kylläkin ja väliin hauskaakin luettavaa, sekä hieman erilaista, koska vuokraavat välineitä jenkeissä.
        Ei sinänsä yhden firman raamattua vaan yleistä asiaa vaikka canon painotteista.

• salamafläsh

Joillakin nyt tuntuu olevan jotain henkilökohtaista näitä kahta alan ammattilaista vastaan. Katsoin äsken molempien blogeja ja asiaahan siellä oli. Erittäinkin hyvät blogit, seuraan myös jatkossa. Molemmat näkyvät testaavat tavaraa joka on siellä hintahaarukan yläpäässä jos aivan perusharrastajakuvaajaa miettii, mutta jokainempa itse tietää rahansa mitä harrastukseen laittaa.

• ProKuvaaja

Mahtavat blogit! Bookmarkissa on! En tiennytkään ennen tästä http://sulanto.blogspot.com/ erittäin ammattimaisia arvioita! Ei voi muuta sanoa kuin että kyllä ammattilainen on aina ammattilainen! Vielä kun tällaisen oppiin pääsee niin siinä oppii itsekin!

• fläsäyttäjä

Sama täällä, bookmarkattu on! Hyvä kun joku otti tämän esille, netti on niin täynnä kaikkea että eipä olisi muuten tullut tämäkään tietoon. Hyvä että joku viitsii kirjoittaa arvosteluja kameroista maallikon näkökulmasta. Ei muuta kuin linkki jakoon vaan... http://sulanto.blogspot.com/

• Booooring

Mistä näitä sulantoja oikein tulee? Kuvat ovat mitäänsanomattomia taviksia. Ei mitään mielenkiintoa, tylsiä. Valoa ei ole osattu hydyntää pimeitä, henkilöt rajattu mistä sattuu. Missä luovuus?

Mistä tämä Sulanto on keksinyt, että objektiivin piirto on terävimmillään aukolla f/5.6. Paras piirto löytyy väliltä f/8 - f/11. Pelkkää mainontaa.

• f/5.6 on yleinsin neuvo aukon käytöstä esim maisemakuvauksessa.
        objektiivikohtaista mikä aukko on paras syväterävyydessä reunapiiroja myöten.
        siinä olen samaa mieltä että esim f/8-f/11 on ok. yleisin käyttämäni aukko maisemissa on f/8. ne obiskat mitä minulla on niin toimivat parhaiten tuolla aukkovälillä.

• ammattitestaaja

Kyllä sulanto tietää.
        Aina kannattaa kuvata aukolla 5,6 muuta ei tarvita.
        Suuret valovoimat on pelkkää huijausta, ei niitä mihinkään tarvita.

On hienoa esiintyä ammattilaisena ja testaajana.

• Booooring
        harrastelijakirurgi kirjoitti:

f/5.6 on yleinsin neuvo aukon käytöstä esim maisemakuvauksessa.
        objektiivikohtaista mikä aukko on paras syväterävyydessä reunapiiroja myöten.
        siinä olen samaa mieltä että esim f/8-f/11 on ok. yleisin käyttämäni aukko maisemissa on f/8. ne obiskat mitä minulla on niin toimivat parhaiten tuolla aukkovälillä.

"Yleisin neuvo" on väärä neuvo. Valokuvauksessa ei ole eksakteja sääntöjä, mutta järjen käyttö ei ole kielletty. Kaikkia mahdollisuuksia pitää voida ja voidaan käyttää.

Jos haluat irrottaa jotain taustasta, käytä pientä tai pienintä aukkoa. Käy lähikuvauksesta telekuvaukseen. Jos haluat että kaikki on terävää, käännä aukko tappiin (f/22 - f/32). Erityisesti laajakantilla etäisyys manuaalisesti 1 m, jolloin terävyysalue 0,3 m - ääretön. Kun kaikki on samalla etäisyydellä, on f/8 - f/11 on sun valinta. Milloin kaikki on (obiskalle) samalla etäisydellä? Silloin kun AF ei surraa lainkaan tai vain inan, kun sillä tarkennat eri kohtiin aihetta.

• ei surraa
        Booooring kirjoitti:

"Yleisin neuvo" on väärä neuvo. Valokuvauksessa ei ole eksakteja sääntöjä, mutta järjen käyttö ei ole kielletty. Kaikkia mahdollisuuksia pitää voida ja voidaan käyttää.

Jos haluat irrottaa jotain taustasta, käytä pientä tai pienintä aukkoa. Käy lähikuvauksesta telekuvaukseen. Jos haluat että kaikki on terävää, käännä aukko tappiin (f/22 - f/32). Erityisesti laajakantilla etäisyys manuaalisesti 1 m, jolloin terävyysalue 0,3 m - ääretön. Kun kaikki on samalla etäisyydellä, on f/8 - f/11 on sun valinta. Milloin kaikki on (obiskalle) samalla etäisydellä? Silloin kun AF ei surraa lainkaan tai vain inan, kun sillä tarkennat eri kohtiin aihetta.

"Yleisin neuvo" on väärä neuvo. Valokuvauksessa ei ole eksakteja sääntöjä, mutta järjen käyttö ei ole kielletty.”
        —että sillälailla sitä esiinnytään asiantuntijana ja jaellaan älyttömiä neuvoja:
        ”Jos haluat irrottaa jotain taustasta, käytä pientä tai pienintä aukkoa.” jne

– mitenkäs sitä kohdetta irroitetaan taustasta pienellä aukolla?
        – osaatko vielä neuvoa millä etaisyydellä ja polttovälillä ohjeesi toimii?

Mulla kun on tapana toimia juurikin päinvastoin. Sumennan (irroitan) taustaa kohteesta pidentämällä polttoväliä/suurentamalla aukkoa.

”Jos haluat että kaikki on terävää, käännä aukko tappiin (f/22 - f/32)”
        – joopa joo ja sitten difraktion takia mikää ei ole terävänä kuvassa!

Mikähän sun tapissa ei surraa?

• Booooring
        ei surraa kirjoitti:

"Yleisin neuvo" on väärä neuvo. Valokuvauksessa ei ole eksakteja sääntöjä, mutta järjen käyttö ei ole kielletty.”
        —että sillälailla sitä esiinnytään asiantuntijana ja jaellaan älyttömiä neuvoja:
        ”Jos haluat irrottaa jotain taustasta, käytä pientä tai pienintä aukkoa.” jne

– mitenkäs sitä kohdetta irroitetaan taustasta pienellä aukolla?
        – osaatko vielä neuvoa millä etaisyydellä ja polttovälillä ohjeesi toimii?

Mulla kun on tapana toimia juurikin päinvastoin. Sumennan (irroitan) taustaa kohteesta pidentämällä polttoväliä/suurentamalla aukkoa.

”Jos haluat että kaikki on terävää, käännä aukko tappiin (f/22 - f/32)”
        – joopa joo ja sitten difraktion takia mikää ei ole terävänä kuvassa!

Mikähän sun tapissa ei surraa?

Oletin sinunkin huomaava, että edellä käsitelin aukkoja numeroarvoina. Suurin auko vaihtelee sen verran itse kulnkin objektiivista riippue, että on turha sitä täsmällisti määrittää. Tiedän kyllä mitä suurusluokkaa se on, mutta sekin vaihtelee tapauskohtaisesti.

Olet r i i d a n k y l v ä j ä. Tunnistan kirjoitustyylisi ja tiedän kenestä on kysymys. Sinä saat vapaasit kuvata ihan miten lystää. Vapaa maa.

• Suvannossa

Olettekohan te edes lukeneet sitä Sulantoblogia, tuskin. Itse mielenkiinnosta selailin laitearvioita läpi ja kyllä siellä asiaa oli. Ja kuvissa ei ollut mitaan moitteen sijaa, ammattilaisen jälkeä.

• Leveä ja syvä joki

Samaa mieltä..

Turhia suunsoittajia näyttää tässäkin säikeessä. Koskaan edes katsoneet Sulannon blogeja.

• Semipros

Ihmeellistä miten joillakin on jotain kyseistä ammattivalokuvaajaa vastaan. Loistava blogi kerrassaan! Jämäkät laitearviot ja hyvät vinkit niin harrastajakuvaajille kuin ammattilaisille! Olettekohan te arvostelijat edes koskaan lukeneet? http://sulanto.blogspot.com/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      65
      5440
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2770
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      274
      2551
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2409
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1914
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      234
      1606
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      56
      1231
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1133
    9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      88
      1115
    10. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      90