Ostotarjous

Etsintä jatkuu

Hei. Tuli sitten tehtyä unelmiemme omakotitalosta tarjous. Pyyntihinta oli 230000€ ja tarjosimme 215000, mikä oli mielestämme kohtuullinen pelin avaus ja jäimme odottamaan myyjän reaktioita ja mahdollista vastatarjousta. Noh, tästä seurasi seuraavaa. Kiinteistönvälittäjä soitti meille ja ilmoitti ettei myyjä enää asioi meidän kanssamme, koska oli kokenut tarjhouksemme loukkaavan alhaiseksi! Täh? Mielestämme 15000€ alhaisempi tarjous pyyntihinnasta tämän hintaluokan talosta ei ole loukkaavaa ollenkaan. Olisimme olleet valmiit maksamaan talosta tuon koko pyyntihinnan, mutta tokihan tinkiä asunnoista pitää. Ei edes viitsinyt vastatarjousta kertoa. Välittäjäkin kovin nihkeä asian suhteen eikä "painosta" myyjää enää meille puhumaan.

Onko muille sattunut vastaavaa? Miksi ihmeessä tässä kävi näin? Oltiinko me tyhmiä? Sinne meni unelmiemme talo..

184

17927

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuhnuuuuuuu

Muille ei ole sattunut vastaavaa, koska olet provo tuhnu.

• kaamoskaappi

Teitte oikein. Myyjä oli IDIOOTTI. Käyttäytyi kuin pieni lapsi

• enmämitäännytkeksi

Tuhnuuu: eiks sulla ole muuta tekemistä, kun haukkua täällä toisia, jotka haluavat käydä asiallista keskustelua? Sunlaiset pitäis lähettää vähäks aikaan Siperiaan.

• kerran vain

Varmaan olet se myyjä! Vastauksestasi päätellen!

• TOSI ON

TALO OLI SIIS YLIHINTAINEN,,,JA MYYJÄ EI SAANUT PROVIKKAANSA

KUN KIINTEISTÖKAUPPA ON HYYTYMÄSSÄ ON TYHMÄÄ HYLÄTÄ POTENTIAALISET OSTAJAT...

• markkinahinta
        kaamoskaappi kirjoitti:

Täysin onnettomia niin ostaja, kuin myyjäkin, ja vieläpä välittäjä-hyväkäskin! Ostaja tekee ensimmäisen virheensä, kun ei muista sitä tosiasiaa, että myyjäkin tekee kaupan tunteella - omasta KODISTA. Siis ihan niinkuin ostajakin - ostaa KOTIA.
        Tuskinpa ostajan mieltä hirveästi lämmittää, että myyjä on idiootti. Päinvastoin, mieluisa koti meni sivu suun oman idioottimaisuutensa vuoksi ja se ottaa hirvittävästi päähän! Jos ostaja olisi alunperinkin ollut valmis maksamaan pyydetyn hinnan, niin melkoista pelleilyä on lähteä tuollaista hintaa tinkaamaan.

• Virpikö?
        kaamoskaappi kirjoitti:

Asioitko mahdollisesti Hyvinkäällä maan lahjuisessa kiinteistöketjussa? Niin tuttua siinä kaupungissa.Asiakasta ei oteta mitenkään huomioon vaan asunnon myyjää.

• mitä et tajua?
        Virpikö? kirjoitti:

Asioitko mahdollisesti Hyvinkäällä maan lahjuisessa kiinteistöketjussa? Niin tuttua siinä kaupungissa.Asiakasta ei oteta mitenkään huomioon vaan asunnon myyjää.

Välittäjä on myyjällä töissä, hänen etuaan siinä ajetaan.

• voe yhe kerra
        kaamoskaappi kirjoitti:

tarjouksen jättänyt on idootti.kuvittele että minulla on 15000e auto myynnissä jonka hinta on 15000e.jos joku pöljä tekee tarjouksen 15000e alle hinnan.kyllä on tavallinen idiootti joka tarjouksen teki.mulla on talo jos panen myyntiin niin hinta on alin hinta millä myyn odottelen tarjousta että joku idiootti tekee tarjouksen,alin hinta 15000e päälle,sitten odottelen seuraavaa tarjousta.oikealta ostajalta,että on jo tarjottu 15000e päälle alimman hinnan näin se valitettavasti menee.ostimme toisen talon ja tarjottiin vähän yli pyyntihinnan ja vot talo jäi meille.nyt saisi kolminkertaisen hinnan mutta ei myydä siinä asutaan.

• korota hinta tarjous
        TOSI ON kirjoitti:

jos talo on myynnissä hinta on se jonka ostaja joutuu maksamaan.jos panen talon myyntiin ja hinta on 340000e.niin tarjous kannattaa tehdä vähän yli pyynti hinnan jos meinaa talon saada.hinta on alin hinta johon tarjous tehdään vaikka 100e päälle niin sitten odotellaan seuraavaa tarjousta olisko korkeampi.ja vot kohta syntyy kaupat.

• Samaa vettä
        kerran vain kirjoitti:

Niih,Mutta eihän tunteita hinnoiteta.Hmm.Tavarat vain myydään.Hik.Eteenpäin

• Kuvitelisin jos
        voe yhe kerra kirjoitti:

tarjouksen jättänyt on idootti.kuvittele että minulla on 15000e auto myynnissä jonka hinta on 15000e.jos joku pöljä tekee tarjouksen 15000e alle hinnan.kyllä on tavallinen idiootti joka tarjouksen teki.mulla on talo jos panen myyntiin niin hinta on alin hinta millä myyn odottelen tarjousta että joku idiootti tekee tarjouksen,alin hinta 15000e päälle,sitten odottelen seuraavaa tarjousta.oikealta ostajalta,että on jo tarjottu 15000e päälle alimman hinnan näin se valitettavasti menee.ostimme toisen talon ja tarjottiin vähän yli pyyntihinnan ja vot talo jäi meille.nyt saisi kolminkertaisen hinnan mutta ei myydä siinä asutaan.

Mitä tekemistä sun autolla on tässä? Mene sinä muualle kuvittelemaan pöllö.

• --
        voe yhe kerra kirjoitti:

Kuka laittaa talosta sen minimini hinnan ???? Tottakai tarvii jättää tinkivaraa, ja hieman laittaa ylihintaa ??
        Ja sitäpaitsi toi 15 000 euron auton vertaaminen 230 000 euron taloon on aivan naurettava. Auton tapauksessa hintaa tingataan kaikki, eli 100% , mutta talon tapauksessa vain 6,5% alkuperäisestä.

• joopajaapa88
        voe yhe kerra kirjoitti:

Todella idiootti jos tarjoaa yli pyyntihinnan ei mitään järkeä!

• kela ja varma pönttö
        kerran vain kirjoitti:

kelassa ja varmassa on kuulemma,valelääkärit työssä,kun ovat lukutaidottomia.valviran kannattas tutkia väärien lääkärien lausunnot.kun ovat aivan päättömiä,potilasta näkemättä.pönttöpäitä koko sakki,

• uskova
        markkinahinta kirjoitti:

Täysin onnettomia niin ostaja, kuin myyjäkin, ja vieläpä välittäjä-hyväkäskin! Ostaja tekee ensimmäisen virheensä, kun ei muista sitä tosiasiaa, että myyjäkin tekee kaupan tunteella - omasta KODISTA. Siis ihan niinkuin ostajakin - ostaa KOTIA.
        Tuskinpa ostajan mieltä hirveästi lämmittää, että myyjä on idiootti. Päinvastoin, mieluisa koti meni sivu suun oman idioottimaisuutensa vuoksi ja se ottaa hirvittävästi päähän! Jos ostaja olisi alunperinkin ollut valmis maksamaan pyydetyn hinnan, niin melkoista pelleilyä on lähteä tuollaista hintaa tinkaamaan.

markkinahinta. Olet täysidiootti.etkä näemmä ole koskaan tehnyt kauppaa maitolitraa isommasta.

• 34gdrg
        voe yhe kerra kirjoitti:

jos suhteutetaan samaan suhteeseen talokauppojen kansa, sun autosta olisi tarjottu 14025€ mikä on ihan normaalia. Vähän liiankin suuri hinta siitä vanhasta Toyotasta :)

Ei kukaan laita alinta huntaa kiinteistökaupoissa. Olen ollut alalla 20 vuotta, osko pois.

• Ja milloin

lopettaisit jatkuva häiriköinti hokemalla provo-lauseella jurakaudesta lähtien???

• 6+8
        Samaa vettä kirjoitti:

Niih,Mutta eihän tunteita hinnoiteta.Hmm.Tavarat vain myydään.Hik.Eteenpäin

Tottahan toki tunteita myydään ja hinnoitetaan esimerkiksi viihdealalla. Siellä tunnetta myydän niin elokuvissa kun kirkossakin. Kirkko vie vaan hinnan suoraan tuloista, ei lippuluukulla.

• eki68_
        TOSI ON kirjoitti:

myyjällä on aina sama provikka, isosta summasta se tuskin putoaa kun satasia palikka.

oisit tarjonnut 225.000

• kiinteistä trokari
        kerran vain kirjoitti:

Ok tarjous, mitä pöjät ihmettelee, kahvitunti loppuu moi.

• tarjoiltu on.
        uskova kirjoitti:

markkinahinta. Olet täysidiootti.etkä näemmä ole koskaan tehnyt kauppaa maitolitraa isommasta.

Vertailitko hintaa vastaaviin samalla alueella. Oliko myyjällä kiire myydä.
        OLiko normaali kauppa vai ns. tarjouskauppa.
        On aivan tavallista tarjota osakkeesta 10 t€ alempi hinta ja omakotitalosta 15-20 t€ alempaa hintaa. Jää molemmille neuvotteluvaraa.

• Valelääkäri
        kela ja varma pönttö kirjoitti:

kelassa ja varmassa on kuulemma,valelääkärit työssä,kun ovat lukutaidottomia.valviran kannattas tutkia väärien lääkärien lausunnot.kun ovat aivan päättömiä,potilasta näkemättä.pönttöpäitä koko sakki,

Yks pönttöpää on näköjään eksynyt tännekin. Kärsi vaivoinesi äläkä valita tyhjästä. Kyllä huomaa tasosta ja asenteista että ryssän naapurissa ollaan.

• Ostajan markkinat
        voe yhe kerra kirjoitti:

Samaa mieltä miten se auto asia tähän liittyy.Ei ole tyhmä kuka pyytää vaan tyhmä mikä maksaa pyyntihinnan,ja vielä tyhmempi mikä maksaa enennän mitä pyydetään.

• pii-p
        Valelääkäri kirjoitti:

Yks pönttöpää on näköjään eksynyt tännekin. Kärsi vaivoinesi äläkä valita tyhjästä. Kyllä huomaa tasosta ja asenteista että ryssän naapurissa ollaan.

Sulla on ihan kiva asenne.

• voe kahe kerra
        voe yhe kerra kirjoitti:

Tää oli kyllä huippu tyhmä puheenvuoro

• Oli edullista vielä

Pyynti 280 000 €, tarjosimme 250 000 €, vastatarjous 256 000 € jonka hyväksyimme. Näin siis vuonna 2009.

• Hintakuplako

Edellinen omistaja ostanut 145 000 Eurolla, myöhemmin joutui pankille kun ei jaksanut maksaa. Pankki kauppasi 60 000 Eurolla, tarjottiin 35 000 ja kaupat syntyi sillä.

• härski kauppa
        Hintakuplako kirjoitti:

Edellinen omistaja ostanut 145 000 Eurolla, myöhemmin joutui pankille kun ei jaksanut maksaa. Pankki kauppasi 60 000 Eurolla, tarjottiin 35 000 ja kaupat syntyi sillä.

Onnittelen järkikaupasta ! Noin juuri pitää menetellä arsenalin, senaattikiinteistöjen ja vastaavien kanssa. Ei ne pankitkaan halua niitä kauaa pitää.

• Luki.

No jos myyjä noin k..yrpä ja oisit päämärkänä tarjonnut noin paljon niin oisit nauranut ja sanonut on kai noita tönöjä koko suomi täynnä.

Olet tarjonnut liikaa 170000e olisi sinne päin,älä tarjoillle päämärkänä huumassa vai onko kevät sekoittanut muulien pään taas kerran.

Vastaava tilanne sattui tutulleni,möivät kalliin talon juuri äsken ja tuumasivat halvenpaan pitää nyt päästä,ni eikun tuntteet oli jyllännyt ja paljon kalliinpaa haksahtivat päämärkänä,mainitsi että tunteella ostivat.

Unohtakaa ne tunteet kun kauppaa tehdään siinä muuli makssa puolet ilmaa ja kauppa on todella kuplivan ilmava.

• 77788888999995555555

No sinulle todennäköisesti kävisi niin että ei sinua pidettäisi edes vakavasti otettavana ostajana. Mutta tuo aloituksessa oleva tarjous jossa alta 10% tingataan ei ole epäasiallinen, ja vaikea on uskoa että sitä sellaiseksi olisi tulkittu. Se kyllä voi olla että myyjä pitää asettamastaan hinnasta kiinni eikä tinkaaa välttämättä yhtään.

• Luki.

Jatkan tarinaa,nämä samaiset muulit oli joutuneet nyt ottamaan lisälainaa koska yläkerta oli rakentamaton.

Tiesin kohteen, oli monta vuotta myytävänä ja nämä haksahtivat tunteiden kera ikilainaa maksamaan eli tarkoitus oli siirtyä halvempaan mutta toisin kävikin.

• adsdasasd

Päämärkänä päämärkänä. kyrpä märkänä..

• osta tontti

onko tuo tarjouksen jättäjä täysipäinen?johan tuossa pääsee hörönauru.jos on ostamassa taloa ja sillä on jokin hinta kannattaa tarjota vähän yli pyydetyn jos kerran on taloa hankkimassa,tai unohda koko juttu.meillä talo maksaa hinnan x jonka päälle ostaja antaa rojaltit ennen kuin edes ryhdytään neuvottelee.luuleeko että vuokratontissa on vuokrassa tinki vara.tai alkossa,apteekissa,tarjoushinnoissa

• just näin

harmi vaan kun se toinen puolisko tulee aina näyttöön mukaan

• Sitä sattuu......

2005 myin vanhan ok-talomme ja viikossa meni ja sain juuri sen minkä pyysin. Jälkeenpäin tietysti ajattelin, josko olisi pitänyt pyytää enemmän. 2006 tarjosin ok-talosta 15% alle pyynnin ja kauppa tuli. Tosin pitkän veivaamisen jälkeen kun jo lähes kaupat tehnyt pariskunta pullahti ulos. Havittelivat liikoja ja pankki sanoi lopulta että ei kun hiukan selvittelivät asioita.

• Yhdessä kohteessa tinkivaraa on 30%, toisessa 1%. Osuitte ilmeisesti jälkimmäiseen.

Esimerkkinä itse aikoinani olin katsomassa rivarinpätkää, josta pyydettiin 190 000 euroa. Tarjosin 180 000. Pitkän harkinnan jälkeen myyjä suostui tekemään vastatarjouksen 189 000 euroa. Ostamatta jäi minulta. Hyvä ehkä niin. Tuli sitten ostettua omakotitalo.

Itse olen ajatellut pyytää kämpästäni hieman alle 300 000 euroa, kun mahdollisesti tässä alkukesästä pistän myyntiin. Tinkivaraa tulee olemaan noin 10 000 euroa, eli otan vielä vastaan tuollaisen -15 tontun tarjouksen ja pistän vastausta tulemaan... Mutta jos joku palstan vakiotapaus tulee tarjoamaan tyyliin -30 prossaa (tai edes -30 tuhatta), niin keskustelut jäävät minun kohdaltani siihen.

Sillä ei ole hirveästi väliä, millaiselta ihmiseltä talon ostaa (kunhan ei varattomalta), mutta myyjän tulee valita ostaja tarkkaan. :)

• 44455666666668888888

Minulla oli rivari myytävänä vuosien 2010/2011-vaihteessa useamman kuukautta. Se oli sitenkin hyvällä paikkaa että välittäjän oli sinne helppo näytöille pistäytyä, ja kun kohde kiinnosti ja veti asiakkaita niin siinä sai välittäjä samalla esitellä näille muitakin kohteita.
        Näistä epäasiallisista asunnon katsojista oli hänenkin kanssaan puhe. Hän sanoi kerran heittäneensä yhden naisen yleseltä näytöltään ulos. Tuo nainen oli tyypillinen tapaus, jolla ei ollut mitään aikomustakaan ostaa ja tuskin mahdollisuuksiakaan edes mihinkään hintaan. Mutta nainen siis pyöri näytöillä haukkumassa asuntoja kelvottomiksi, ja teki ihan omia tarjouksiaan joilla ei ollut mitään relevanssia markkinoilla vallitsevaan hintatasoon tai pyydettyyn hintaan nähden.
        Juuri näiden epäasiallisten tyyppien vuoksi joita yleisiin näyttöihin tulee välittäjät mieluummin pitävätkin nykyään näitä n.s. yksityisiä sovittuja näyttöjä.
        No tämä minun rivarini meni kaupaksi, ja lopulta 3000 tinkasin pyytämästäni hinnasta johon olin laittanut 2000 yli tasaluvun, ja se oli siis alunperin tinkausvaraksi tarkoitettu. Ensimmäinen virallinen tarjous(siis ihan kirjallisena) tuli heti ensimmäisen näytön jälkeen ja se oli 9000 alle pyytämäni hinnan, toinen tarjous oli 5000 alle, ja tämän kolmannen 3000 alle sitten hyväksyin.

Jos esim. palstan Luki oikeasti pyörii ostajana asuntomarkkinoilla niinkuin mitä hän sanoo pyörivänsä ja ehkä käy näissä yleisissä näytöissäkin haukkumassa asuntoja kelvottomiksi ja tekemäassä epäasiallisia tarjouksiaan, niin saa hän varmasti aika tylyä kohtelua.

• hinta+tarjous

minä laitan talon myyntiin,niin alin hinta jonkapäälle tarjouksia otetaan vastaan.korkeimman tarjouksen jättänyt saa talon.välillä kannattaa soitella että nostatko tarjousta kun on noita muitakin tarjouksia.jos on oikea ostaja se ostaa talon.

• ksjdlfk
        hinta+tarjous kirjoitti:

minä laitan talon myyntiin,niin alin hinta jonkapäälle tarjouksia otetaan vastaan.korkeimman tarjouksen jättänyt saa talon.välillä kannattaa soitella että nostatko tarjousta kun on noita muitakin tarjouksia.jos on oikea ostaja se ostaa talon.

Eikö kyseessä ole silloin tarjouskauppa ja se pitäisi näkyä taloa myytäessä?? Kyllä mun tietääkseni Suomessakin sentään auto- ja asuntokaupoissa tingataan. Meillä laitettiin aikoinaan kolmion pyyntiin reilusti yli alimman hinnan ja jouduimme loppupelissä pyynnistä tinkaa 900e... :)

• tarjoushinta

Kävin asunnon ensiesittelyssä, ja olisin tarjonnut jonkun verran alle tarjoushinnan. Myyjä sanoi, että tarjouksen pitää olla tämän yli hinnan. Nyt asunto on ollut myynnissä jo nelisen viikkoa, aikä näy vieläkään tulleen yhtään tarjousta!!!

• Varpusparveke

Voi olla myyjällä vielä vaikeaa, jos pitää 6-7 prosentin tinkimistä kunnianloukkauksena. Sellaisia ihmisiä kuitenkin on, ja asiointi heidän kanssaan ei ole mikään nautinto. Välittäjäkin on sen jo kokenut, kun ei viitsi enää edes yrittää. Odottaa ilmeisesti vain sopimusajan loppua, että pääsee ikävästä toimeksiannosta eroon.

Mutta teillähän ei ole mitään pakkoa asioida tällaisen ihmisen kanssa eikä kohde ole teille ainoa unelmatalo. Uusia vain etsimään.

• Välittäjästä

Jos kyseessä on hankala myyjä, ei välittäjällä ole mitään järkeä "painostaa" myyjää, koska hän vain vaihtaa silloin välittäjää. Toki välittäjäkin voi irtisanoa sopimuksen, mutta kovin paljon valtaa hänellä ei ole.

• Streba

Eikö välittäjälle ole vain hyväksi jos pääsee irti myyjästä, joka on niin tiukkana, ettei kaupasta voi vakavan ostajan kanssa edes neuvotella? Sopimuksessa lienee sentään jonkinlainen yhteistoimintavelvoite myyjän taholta, ettei välittäjän tarvitse ensimmäiseksi käskeä tarjoajaa painumaan helvettiin, jos tarjous ei ole pyyntihinta.

• Teurastaja_Reiska

Löydettiin 2006 sopiva tönö. Tehtiin eka tarjous n.5% pyyntihintaa pienemmällä summalla. Eivät myyneet, tarjottiin melkein pyyntihinta, eivät myyneet ja lopuksi tarjottiin mitä pyydettiin ja ostettiin tönö pois kuleksimasta. Juuri meille täydellinen tönö, hyvällä sijainnilla ja mukavalla alueella ja vielä isohkolla tontilla. Se haluttiin, ja se saatiin. Se on aina yksilöllistä tuo kaupankäynti.

• mulla lukaali

En ostas tönöä. Jos vielä on kuleksinut pitkiäkin matkoja niin on reissussa rähjäätynyt.

• Luki.

Hömöt miksi tarjouaistte täytden hinnan? Luki kun tulee markkinoile tarjoaa aina -90% tarjouksia. Jos myyjä ei tajua myyntinsä oikeata hintaa hän sitten myy ja varmasti menneettää asuntonsa pankin huuto kaupassa isoon häviö hintaan.

• Luki.

Joku muuli on saanut itkupotkuraivarin kun Lukin nimimerkkiä käyttää.

• Sama kai se
        Luki. kirjoitti:

kuka noita horinoita Lukin nimimerkillä kirjoittaa. Samaa p*skaa tuntuu olevan asiasisältö.

• hohhoijakkaa

Ole sinä prosenttiostaja ääliö hiljaa, kun et kaupan käynnistä tajua mitään.

Itse pistän myös hinnan niin, että siinä ei ole kuin kosmeettinen tinkivara. En todellakaan teksi vastatarjousta -15 tonnin tarjoukseen.

• en minä ainakaan
        Sama kai se kirjoitti:

kuka noita horinoita Lukin nimimerkillä kirjoittaa. Samaa p*skaa tuntuu olevan asiasisältö.

Minäkin hypin suoraan ohi tekstit joissa on "Luki."-varoitusmerkintä :)

• Ehkäpä...
        Luki. kirjoitti:

"Lukin" kantsis rekata nikkinsä.
        Siihen saakka nikki on kaikkien käytettävissä.

• Lukii

Hyvä keino saada katsojat pois asunnon näytöstä on kuseksia huoneiden nurkkiin ja piereksiä avoimesti. Sitten kun jää yksin voi pokkana tarjota pyyntihintaa 40% pienemmän summan. Niin minäkin aina teen.

• Opsista

Moi!
      Myytiin viime keväänä hyvä omakotitalo kahdessa viikossa ja ostaja maksoi pyyntihinnan.
      Olivat kyllästyneet kun kaikki vähän paremmat meni sivu suun ja päättivät laittaa kaupat heti kiinni.

Ei kannata myydä halvalla, vaan ottaa se mitä saa.
      Muutama tonnikin on iso raha palkkatuloissa

• myyjä5

myittekö edes pääkaupunki seudulta tai lähistö kunnista.

ei täällä oikeassasuomessa (pääkaupunki seudun ulkopuolella) saa myyty taloonsa oikein millään ja ei varsinkaan millittämällä täyttä myynti hintaa.

• japtj

Kyllä mielestäni tarjouksenne oli ihan asiallinen.Kyllähän yleisesti välittäjät laittaa asuntoon ainakin sen 5% tinkivaraa. On sitten eri asia haluaako myyjä tingata yhtään pyynnistä.Olikohan kohde tullut juuri markkinoille että myyjä ei sen takia halunnut alkaa tinkaamaan? Mutta mielestäni ei tuollaisesta kuuluisi loukkaantua koska asuntokaupoissa aina tingataan.

Mitä jos sanotte välittäjälle että haluatte ostaa pyyntihinnalla? Yleensä välittäjillä on sopimuksissa ehto että jos asunnosta tarjotaan täydet ja omistaja ei suostu myymään,niin omistaja joutuu korvaamaan jotain välitysfirmalle. Vois pistää tällä tavalla myyjän ahtaalle,jos välittäjä ei sitten satu olemaan joku tuttu ja joustaa sopimusehdoista.

• Kiinteäpalkkio

Minä myös tein unelma-asunnosta -5% kirjallisen tarjouksen. Välittäjä otti vastaan tarjouksen. Ja ei soittanut seuraavana päivänä, vaikka oli luvannut. Soitin itse ja vastasi, että seuraava antoi melkein pyyntihinnan ja myyjä hyväksyi sen tarjouksen. Välittäjä ei edes kysynyt minulta, olisinko antanut paremman tarjouksen? Miksi?? Miksi? No, siksi että välittäjän palkkio oli kiinteä!

• No koska...

Siksi koska "huutokauppa" on kielletty. Se menettely on suljettu tarjouskilpailu, jossa myyjä valitsee parhaan tai jättää valitsematta jos niin tykkää.

• 15988888jkklä-

Asuntokauppaa ei todellakaan käydä suljetulla tarjouskilpailulla! Ja se on totta, että huutokauppa on kielletty. Siksi tällaisessa tilanteessa ilmoitetaan kilpailijoille voimassaolevat tarjoukset ja annetaan mahdollisuus KERRAN korottaa tarjoustaan. Tämän jälkeen myyjä hyväksyy haluamansa tarjouksen tai ei mitään niistä.

• Välittäjä

Missäs kohdassa lakikirjaa tai Ohjetta hyvästä välitystavasta huutokauppa on kielletty? Ei nimittäin ole kielletty.

• asssssssssss

Joko se huutokauppa nyt kiellettiin ? Kyllähän kai sitä yksi kiinteistovälitys harrasti Helsingissä. Aika kovin nousi hinnat!
        Mielestäni ainakin yksi vuosi sitä oli harrastettu.

• että näin
        Välittäjä kirjoitti:

Missäs kohdassa lakikirjaa tai Ohjetta hyvästä välitystavasta huutokauppa on kielletty? Ei nimittäin ole kielletty.

Järkihän sen sanoo, että se on kielletty..Kyse kun ei ole huutokaupasta vaan asunnon myynnistä. Tarjous= Täysihinta, minkä asiakas on valmis maksamaan..Jos asiakas on todellisuudessa valmis maksamaan koko hinnan, miksi ei suosiolla tarjoa koko hintaa?

• 1+2=
        asssssssssss kirjoitti:

Joko se huutokauppa nyt kiellettiin ? Kyllähän kai sitä yksi kiinteistovälitys harrasti Helsingissä. Aika kovin nousi hinnat!
        Mielestäni ainakin yksi vuosi sitä oli harrastettu.

Ei ole kielletty, mä möin tammikuussa oman kämppäni paakaupunkiseudulta tuolla tarjouskaupalla. Eipä siitä kauheasti yli toivomani summan menty, mutta mentiin vähän kuitenkin. (Aloitushinta oli reippaasti alle toivomani hinnan, jotta ihmiset kiinnostuisivat. Ja kiinnostuivathan ne.) Ainakin mulle se toimi, mutta voi olla että omakotimöksissä tai muuten vain isommissa asunnoissa kannattaa mennä vanhalla "pyyntihinta"-menetelmällä.

• nakki

Kylloon vaikeeta.

• tosi tarina !!!!

Pyynti 110 000 €, tarjosimme 112 500 €. Myyjä ei hyväksynyt meidän tarjousta, vaan hyväksyi jonkun toisen 110 000e tarjouksen ......

Siis mitä opimme. Ostotarjous sisältää paljon muutakin kuin pelkkä rahasumma !
      Ostotarjous sisältää kaikkia muitakin vaatimuksia, rajoutuksia yms.... joku teki paremman tarjouksen mutta hinta oli pienempi.

tämä oli vuonna 2005 ja täysin totta !!!

• JRnen

Näinhän se taitaa mennä. Jos myyjä ei tykkää ostajan naamasta tai "sen toisen puolen" naamasta, ei sillä ole mikään pakko myydä, vaikka tarjottaisiin litkakaffet ja manssikkakaakut päälle. Jos ei myy, nin ei myy. Voi vaikkas joku naapuri olla neuvomasa, että SE on sellanen ja sellanen, Ei haluta naapuriksi.

"Hyva weli" -sydeemiähän se on. Naapuri maksaa vaikka muutaman donan pimeessä, ettei saa naapurikseen jotain "tunnettua" tai "tedettyä". Taikka sitten vaan kokeillaan, onko ostohalukkuutta. Ei hyväksytä tarjoustanyt. O=dotellaan sopimukset loppuun ja kokeillaan vaikka vuoden perästä uudelleen, josko sais paremman hinnan.

Sitten on tosimyyjät erikseen. On kahden kämpän loukkua, paikkakunnan vaihtoa, perintöjuttuja, vouti uhkaamassa, eroja jne. Kämppä on myytävä ja sillä sipuli. Sama se, kelle myy. Kunhan saa äkisti fyffet poiees ja vaikkapa taustalla vaanivan pankrottinsa selevitettyä....

Syitä "pakkomyyntiin" ja pakkomyyntiin on sen miljuuna. Jos vaan sellasessa tilanteessa ostaja on paikalla, homma voi lutviutua muutamassa tunnissa! Niinku mulla: Ostin rivaripätkän kuolinpesästä. Ilmo tuli nettiin klo 11 ja mulla oli kaupat tehty samana iltana klo 17. Molemmat osapuolet oli tyytyväisiä ja sillä sipuli.

• Kokemus-K
        JRnen kirjoitti:

Näinhän se taitaa mennä. Jos myyjä ei tykkää ostajan naamasta tai "sen toisen puolen" naamasta, ei sillä ole mikään pakko myydä, vaikka tarjottaisiin litkakaffet ja manssikkakaakut päälle. Jos ei myy, nin ei myy. Voi vaikkas joku naapuri olla neuvomasa, että SE on sellanen ja sellanen, Ei haluta naapuriksi.

"Hyva weli" -sydeemiähän se on. Naapuri maksaa vaikka muutaman donan pimeessä, ettei saa naapurikseen jotain "tunnettua" tai "tedettyä". Taikka sitten vaan kokeillaan, onko ostohalukkuutta. Ei hyväksytä tarjoustanyt. O=dotellaan sopimukset loppuun ja kokeillaan vaikka vuoden perästä uudelleen, josko sais paremman hinnan.

Sitten on tosimyyjät erikseen. On kahden kämpän loukkua, paikkakunnan vaihtoa, perintöjuttuja, vouti uhkaamassa, eroja jne. Kämppä on myytävä ja sillä sipuli. Sama se, kelle myy. Kunhan saa äkisti fyffet poiees ja vaikkapa taustalla vaanivan pankrottinsa selevitettyä....

Syitä "pakkomyyntiin" ja pakkomyyntiin on sen miljuuna. Jos vaan sellasessa tilanteessa ostaja on paikalla, homma voi lutviutua muutamassa tunnissa! Niinku mulla: Ostin rivaripätkän kuolinpesästä. Ilmo tuli nettiin klo 11 ja mulla oli kaupat tehty samana iltana klo 17. Molemmat osapuolet oli tyytyväisiä ja sillä sipuli.

"Näinhän se taitaa mennä. Jos myyjä ei tykkää ostajan naamasta tai "sen toisen puolen" naamasta, ei sillä ole mikään pakko myydä, vaikka tarjottaisiin litkakaffet ja manssikkakaakut päälle. Jos ei myy, nin ei myy. Voi vaikkas joku naapuri olla neuvomasa, että SE on sellanen ja sellanen, Ei haluta naapuriksi."

Voi myyjällä olla monia eri syitä hyväksyä juuri tietyn ihmisen tarjous vaikka se ei olisi korkein. Esim. joustaminen asunnon vapautumisajassa, kauppasumman maksaminen heti välittömästi jne. Syitä voi olla monia. Asuntokauppa sisältää monia eri elementtejä eikä hinta ole ainoa kriteeri.

• Luki.

Kyllä jos ostaja onkin mieleisempi ja näkee ostajan parempana vaihtoehtona.

Tuolloin voi myydä kymmeniä prosentteja halvemmalla.Ja ei tule jälkipuheita niin kuin joillakin joka naulasta.

• kaappijas

Mitä ihmeellistä tuossa on. Jokainen myy sillä hintaa kun haluaa ja myyjällä on oikeus valita asiakkaansa jonka kanssa asioi. Sama pätee myös muussa kaupassa eikä vain yksityisellä.

• jelvis

Musta ette tehneet mitään väärin. Myyjä pirun ahne ja saita. Välittäjä on aina sairaan ahne oli kyseessä mikä kaisa tahansa firmasta ku firmasta =)
      Oli tainnut myyjä luulla talostaan taikka kaupankäyntitaidoistaan liikaa. toiv ei saa vuoteen myytyä taloaan niin hinta tippuu varmasti alle 200k.

ei kannata kiintyä taloon eka silmäyksellä liikaa.

• tiukka hinta

Jos myyjä on arvioinut pyynnin tiukaksi ilman tinkivaraa, niin silloin siitä ei paljon tingitä, sellaisessa tapauksessa saa prosenttiostajat jäädä nuolemaan näppejään.

• tarkkailia

Minä olen tehnyt 15 vuotiaasta asti kauppaa ja tyylini on että tarjoan mitä tarjoan Annan sitten määräajan kauanko tarjous on voimassa sen jälkeen tarjous alenee, myy sitten tai ei siinä ei tintailut auta. Sen tiedän että kaupanteon tärkein lainalaisuus on Voitto on tehtävä ostettaessa eikä myydessä.

• kdjfkj

Hyvin outoa toimintaa myyjältä. Jos ostajien tarjous ei miellytä, niin silloin tehdään vastatarjous. Ole tarkkana!

• Kokemusta on

Suurin syy varmasti ahneessa välittäjässä!

• Pelisäännöt tietävä

Myyjä on tavallinen kansalainen ja kansalaisia on joka lähtöön. Joku loukkaantuu jostakin mistä moni muu ei loukkantuisi. Jokaisella on oikeus tunteisiinsa. Myyjä on saattanut hyvin ajatella talonsa arvoksi esim yli markkinahintaa ja kiinteistönvälittäjä on painostanut pyytämään vain sellaista hintaa jolla arvelee että kaupat voivat toteutua. Välittäjän on oltava lojaali myyjälle, vaikka myyjätaho olisikin poikkeuksellisen herkkähipiäinen.

Kiinteistönvälittäjän ansaintalogiikka on päinvastainen kuin esim autokaupassa. Kiinteistökaupassa kiinteistönvälittäjän intressi on saada asunnot nopeasti kaupaksi, hintatasolla ei ole oleellista merkitystä kiinteistönvälittäjän palkan kannalta. Vain sillä on merkitystä että asunnot vaihtavat omistajaa. Autokaupassa puolestaan automyyjä (välittäjä) pyrkii saamaan liikkeelle mahdollisimman paljon hyvää. Automyyjän palkka on sidottu liikkeen autosta saamaan voittoon siten että 1000 ja 3000 e voittojen välillä myyjän palkkio vaihtelee välillä 100-300 e. Asunnon myyntihinnassa muutaman tonnin kalliimpi hinta ei tuo myyjälle kuin ykköseuroja.

• tyhmä joka maksaa

2011, pyynti oli 130.000,- Tarjosimme 60.000,- loppuhinnaksi tuli 80.000,-
      Saahan sitä pyytää mitä haluaa. Todella kohtuu tinki tuo 15.000,-

• raha haisee.....

pöljää tinkiä jos on jo oikea hinta lapussa.teimme korkeamman tarjouksen kuin oli pyyntihinta,kiinteistövälittäjä vihelsi muut kelkasta pois ja talo jäi meille.oli muuten oikea kauppa,nyt samalla talolla saisi kolminkertaisen hinnan.olemme tehneet ennenkin kauppaa.jos haluaa sellaisen josta pitää ja tietää että hinta on oikea kannattaa tarjota enemmän että saa eikä tartte jauhaa että olis pitäny ja olis pitäny.täytyy haistaa setelin haju kaupoissa.

• harkintaa !
        raha haisee..... kirjoitti:

pöljää tinkiä jos on jo oikea hinta lapussa.teimme korkeamman tarjouksen kuin oli pyyntihinta,kiinteistövälittäjä vihelsi muut kelkasta pois ja talo jäi meille.oli muuten oikea kauppa,nyt samalla talolla saisi kolminkertaisen hinnan.olemme tehneet ennenkin kauppaa.jos haluaa sellaisen josta pitää ja tietää että hinta on oikea kannattaa tarjota enemmän että saa eikä tartte jauhaa että olis pitäny ja olis pitäny.täytyy haistaa setelin haju kaupoissa.

Ostitko Vanajan linnan, vai miten se oli niin ainutlaatuinen ?

• tee korkeampi tarjou

minä tein 16800e alle pyyntihinnan tarjouksen,myyjä sanoi että saako hän miettiä,muutaman tunnin ja kaupat tuli.olemme oikein hyvissä väleissä myyjän ja hänen sukulaisten kanssa.on kyllä muissa ostoksissa myyjä loukkaantunut ja kauppoja ei ole tullut.voihan tuon tarjouksen uusia tehkää oikealla hinnalla tarjous niin talo jää teille.ostimme talon nuorille tehtiin tarjous joka oli pyyntihintaa korkeampi niin talo jäi nuorille,muut putosi kelkasta jo mäen päällä.

• 9+6

Pyyntihinta 250, tykkäsimme talosta mutta remontin tarvettakin näkyi.
      Tarjosimme 200, myyjä alensi hintaa pariin kertaan ja lopulta hinta oli 210... Teimme kaupat.

• Välittäjä

ETTE TEHNEET MITÄÄN VÄÄRÄÄ!
      Asiaa hoitanut välittäjä on todella surkea jos on päästänyt tilanteen tuohon jamaan.
      Ottakaa yhteyttä hänen esimieheensä heti ja valittakaa välittäjästä!
      Välittäjä ion juuri sitä varten ettei tällaista tunnekuohua pääse tapahtumaan.
      Hän ei osaa hoitaa hommiaan jos myyjä todellä on ilmaissut asian näin.

• koppeli

Olin ostamassa 20 vuotta vanhaa 32 neliön yksiötä hinta 98 tuhatta,Mutta samalla aluella valmistuu lähes vastaavia uusia hinta 86 tuhatta.Ostin uuden ja muutan toukokuussa. Kantsuu pitää silimät auki.

• Ihme toimintaa

Outoa käytöstä myyjältä. Asuntokauppaan kuuluu tinkaaminen ja jollain tavallahan ostajan on peli avattava.

Olen ollut myymässä useampaakin asuntoa ja aina on välittäjällekin tullut kerrottua absoluuttinen raja, jonka alle ei mennä, mutta aina myynti on ollut pientä "kosiskelua". Ostaja tekee tarjouksen, joka on alle pyydetyn myyntihinnan, myyjä tekee vastatarjouksen, ostaja nostaa omaansa ja sitten päädytään siihen lopulliseen.

Aloittajan tapauksesta tulee mieleen, että onko kyse kokemattomasta myyjästä tai välittäjästä? Tai sitten myyjä on rakastunut taloonsa, eikä voi ymmärtää, miksei saa haluamaansa hintaa.

• Myy kelle haluaa

Ei myyjällä ole mitään kiinnostusta tehdä vastatarjouksia jos tietää tai olettaa että parempia tarjouksia on tulossa.

• Jos myyjä tietää saavansa talostaan tai mistä tahansa myymästään tuotteesta pyytämänsä hinnan, on turha tuhlata aikaa tinkijöiden kanssa. Jos asunto olisi ollut oikeasti juuri haluamanne ja hintakin sopiva, olisi kannattanut maksaa se suosiolla. Ellei sitten vastaavia asuntoja ole lähipiirissä useampia tarjolla.
      Joku muu asuu nyt sitten unelmienne talossa ja nauraa tyhmyydellenne.

• zxz.

Taloja riittä.... Joku ahne taas yritti pyytää ylihintaa.. Joku tyhmä ehkä voi maksaa sen..ja tekee karhunpalveluksen...ja taas hinnat nousee.

• Heil Toveriiii!!!!

Siilisimon jutut todella ovat niitä tyhmimpiä koko SUOLI24-palstalla.

• Ette tehneet mitään väärää,myyjä vain oli täys tampio idiootti,tinkiminenhän kuuluu kaupantekoon.

• tinkiköön jos huvitt

Minua ei ainakaan kiinnosta tinkiminen pätkäkään. En edes tarjoaisi kohteesta, joka on selvästi liian kalliilla pyynnillä.

• Basaarissa

nimittäin. Siksi Suomea ja suomalaisia voi hyvin verrata itämaiden vänkyröihin. Sama koskee myös autokauppaa.

• Tanja39

Heh, kaikkien ei ole pakko saada asuntoaan myydyksi, mitäs siinä itket!

• dsfsdff

Teimme talokaupat 5 v sitten. Pyynti oli 225 000. Tarjosimme 210 000 ja se meni läpi.

• topografi

Ja varmasti läpimenouutisen kuultuanne olitte aivan masiksessa, että taidettiin kuitenkin tarjota liikaa ja meitä höpläytettiin sittenkin. Sellainen on ihminen...

• yxostaja

Toiset myyvät kotejaan,toiset vaan ostavat talon,siinä se ero on.Myyjät ei ymmärrä,ettei ostajalla ole mitään tunteita kiinteistöä/asuntoa kohtaan.Aloittajan myjä oli naurettava ja välittäjä vielä tyhmempi kun kertoi tuon teille.Ihmiset näkevät asiat eri valossa ja välittäjän pitäisi olla siinä välissä palvelemassa molempia.Nykyvälittäjiä on kaikenlaisia idareita suoraan jostain .....Ihmiset myyvät paskaisia,hoitamattomia kiinteistöjään ylihintaan kun eivät osaa katsoa asiaa vieraan silmin.

• Dorka oli sekä myyjä että välittäjä. Tarjous pitää aina esittää, voihan olla ettei toista tule. Tässä kohtaa näemmä myyjälle kävi tuuri, harmi teille, mut onhan noita taloja =)

• Hupeecee

Meillä kävi kerran vastaavaa. Myimme rivarikämppäämme ja pyyntinä oli 240 000. Yksi ostaja hermostui mielestään liian korkeasta pyyntihinnasta. Ei tehnyt edes tarjousta, vaan häipyi ovet paukkuen näytöltä. Kämppä meni lopulta 244 000 Euroon tarjouskaupalla.

• www.jaikal.se

Minulle kävi kerran näin.

Olin kiinnostunut kesämökeistä ja etsin sopivaa kohdetta mahdollisesti ostaakseni sen. Lehdessä oli kiinteistönvälittäjän ilmoitus myytävästä kesämökistä. Kohde tuntui olevan minulle sopiva.

Minä soitin kiinteistönvälittäjäfirmaan. Sovimme tapaamisen mökillä. Kiinteistönvälittäjä oli vanhemman puoleinen mies. Minä olin nuori mies. Hän alkoi esittelemään minulle mökkiä jonka totesin heti alkuun olevan röttelö. Siis arvoton purkumökki lyhyesti ja rehellisesti sanottuna. Tontti ja tontin sijainti oli myös kyseenalainen. Petyin valtavasti.

Kiinteistönvälittäjä alkoi kertomaan minulle surkuteltavaa tapausta vanhasta mökin omistavasta uskovasta mummosta joka oli joutunut rahavaikeuksiin tultuaan pahojen ihmisten petetyksi. Rehellinen uskova mummo oli päättänyt myydä rakastamansa kesäpaikkansa saadakseen rahaa velkojensa maksuun. Mummo joutui nyt luopumaan mökistään noiden pahojen ihmisten tähden. Nyyh,.... kovin ikävä ja hellyyttävä tapaus, täytyy myöntää....

Jonkun ajan kuluttua mökkiä esitellyt kiinteistönvälittäjä alkoi vilkuilemaan tielle ja pihalle. Minä ihmettelin sitä. Näytti siltä että hän odotti jotakin. Aivan oikein! Viimein pihalle ajaa paukautti kovalla vauhdilla auto. Autosta nousi keski-ikäinen kovin innoissaan oleva mies. Hän alkoi heti puhumaan kiinteistön välittäjälle. Hän kertoi että hän oli yrittänyt saada häntä kiinni puhelimella ilman tulosta. Sitten hän oli päättänyt ajaa mökille. Hän totesi iloisena että olipa hyvä että sinä olet täällä sillä minä olen kovin kiinnostunut tästä hienosta mökistä. Välittäjä jätti minut ja alkoi keskustelemaan tämän mökistä "kovasti kiinnostuneen" miehen kanssa. Näytti siltä että mökki menee minun nokkani edestä. Nyt olisi kiire tehdä ostopäätös.

Mutta mutta...... Minä huomasin heti missä mennään. Minä jätin mitään sanomatta molemmat miehet kehumaan "hienoa ja halpaa" mökkiä. Juoksin nopeasti autolleni ja ajoin pois. Näin kuinka miehet seisoivat portailla ja katsoivat hämmästyneenä perääni. Minä en mennyt heidän virittämäänsä ansaan. Heiltä kun puuttui totaalisesti näyttelijän lahjat.

• Manipulointia...
        www.jaikal.se kirjoitti:

Minulle kävi kerran näin.

Olin kiinnostunut kesämökeistä ja etsin sopivaa kohdetta mahdollisesti ostaakseni sen. Lehdessä oli kiinteistönvälittäjän ilmoitus myytävästä kesämökistä. Kohde tuntui olevan minulle sopiva.

Minä soitin kiinteistönvälittäjäfirmaan. Sovimme tapaamisen mökillä. Kiinteistönvälittäjä oli vanhemman puoleinen mies. Minä olin nuori mies. Hän alkoi esittelemään minulle mökkiä jonka totesin heti alkuun olevan röttelö. Siis arvoton purkumökki lyhyesti ja rehellisesti sanottuna. Tontti ja tontin sijainti oli myös kyseenalainen. Petyin valtavasti.

Kiinteistönvälittäjä alkoi kertomaan minulle surkuteltavaa tapausta vanhasta mökin omistavasta uskovasta mummosta joka oli joutunut rahavaikeuksiin tultuaan pahojen ihmisten petetyksi. Rehellinen uskova mummo oli päättänyt myydä rakastamansa kesäpaikkansa saadakseen rahaa velkojensa maksuun. Mummo joutui nyt luopumaan mökistään noiden pahojen ihmisten tähden. Nyyh,.... kovin ikävä ja hellyyttävä tapaus, täytyy myöntää....

Jonkun ajan kuluttua mökkiä esitellyt kiinteistönvälittäjä alkoi vilkuilemaan tielle ja pihalle. Minä ihmettelin sitä. Näytti siltä että hän odotti jotakin. Aivan oikein! Viimein pihalle ajaa paukautti kovalla vauhdilla auto. Autosta nousi keski-ikäinen kovin innoissaan oleva mies. Hän alkoi heti puhumaan kiinteistön välittäjälle. Hän kertoi että hän oli yrittänyt saada häntä kiinni puhelimella ilman tulosta. Sitten hän oli päättänyt ajaa mökille. Hän totesi iloisena että olipa hyvä että sinä olet täällä sillä minä olen kovin kiinnostunut tästä hienosta mökistä. Välittäjä jätti minut ja alkoi keskustelemaan tämän mökistä "kovasti kiinnostuneen" miehen kanssa. Näytti siltä että mökki menee minun nokkani edestä. Nyt olisi kiire tehdä ostopäätös.

Mutta mutta...... Minä huomasin heti missä mennään. Minä jätin mitään sanomatta molemmat miehet kehumaan "hienoa ja halpaa" mökkiä. Juoksin nopeasti autolleni ja ajoin pois. Näin kuinka miehet seisoivat portailla ja katsoivat hämmästyneenä perääni. Minä en mennyt heidän virittämäänsä ansaan. Heiltä kun puuttui totaalisesti näyttelijän lahjat.

"Jonkun ajan kuluttua mökkiä esitellyt kiinteistönvälittäjä alkoi vilkuilemaan tielle ja pihalle. Minä ihmettelin sitä. Näytti siltä että hän odotti jotakin. Aivan oikein! Viimein pihalle ajaa paukautti kovalla vauhdilla auto. Autosta nousi keski-ikäinen kovin innoissaan oleva mies. Hän alkoi heti puhumaan kiinteistön välittäjälle. Hän kertoi että hän oli yrittänyt saada häntä kiinni puhelimella ilman tulosta. Sitten hän oli päättänyt ajaa mökille. Hän totesi iloisena että olipa hyvä että sinä olet täällä sillä minä olen kovin kiinnostunut tästä hienosta mökistä. Välittäjä jätti minut ja alkoi keskustelemaan tämän mökistä "kovasti kiinnostuneen" miehen kanssa. Näytti siltä että mökki menee minun nokkani edestä. Nyt olisi kiire tehdä ostopäätös. "

Heh, tuo kuvio on oikea klassikko.

• kotiomatalo

Täältähän saa hyviä vinkkejä kiinteistön ostoon ja myyntiin. :D

• gg

Ota yhteyttä omistajaan ja selvitä asia. Kuka valehtelee vai valehteleeko kukaan?

• tätä tää on

koulun penkiltä opittu kikka ajan säästämiseksi ettei seuraava tarjouksenne nousisi vain tuhannella eurolla.

• anska

Välittäjän virhe. Ei pidä mennä sanomaan tarjouksen tekijän nimeä, joten sama asiakas voi nostaa uutena asiakkaana hintaa niin kauan että miellyttää.

• että näin

Jos sama asiakas nostaa tarjousta uutena asiakkaana, hän rikkoo lakia. Väärien henkilötietojen antaminen on rikos. En sitten tiedä onko se laitonta, jos esiintyy toisella etunimellään.

Kait välittäjälläkin on salassapitovelvollisuus. Siis sitten kun myyjä hyväksyy tarjouksen, valittäjä paljastaa yhteystedot molemmille.

• Olet väärässä
        että näin kirjoitti:

Jos sama asiakas nostaa tarjousta uutena asiakkaana, hän rikkoo lakia. Väärien henkilötietojen antaminen on rikos. En sitten tiedä onko se laitonta, jos esiintyy toisella etunimellään.

Kait välittäjälläkin on salassapitovelvollisuus. Siis sitten kun myyjä hyväksyy tarjouksen, valittäjä paljastaa yhteystedot molemmille.

Suomen lain mukaan toisena henkilönä esiintyminen ei ole rikos.

Petos on sitten eri asia, mutta jos se toinen henkilö kennen nimeä käytetään, ei kärsi asiasta mitenkään, niin siihen ei ole mitään keinoa puuttua.

• tinkikää_paljon

Kannatan edellistä. Olette oikeasti lähempänä kauppaa kuin uskottekaan.Asuntomyyjät osaa kikkailla.Hän jopa näkee teidän silmistänne sen, että haluatte talon. Se on helppo huomata.

Ehkä voisitte odotella pitemmän tovin ja korottaa tarjoustanne 500 ekellä niin kaupat tulisi varmasti (jollei jolu pöllö osta teitä ennen) Minun mielestäni olette tehneet nyt jo virheen sillä ensimmäinen tajous pitäisi olla - 15 prossaa. Ihan vaan kokeilu mielessä. Sitten voi heittää hieman realistisemman summan. Ei kannata tunteilla...sillä ette tulee myyjää tapamaan juurikaan kauppojen jälkeen eikä välittäjän kanssa tarvitse olla kaveria.

Kun ostatte asuntoa muistakaa tinkiä. Miettikää sitä, että jos tingitte 5000 euroa niin teidän lainan lyhennys aikanne lyhenee noin 5 kk...riippuen nyt kuukausierästä.Itse teimme törky tarjouksia ja kyllä siihen lankesi sitten viidennellä kerralla. Tingimme 60 000 euroa. Pitää olla sen verran fiksu, että kehtaa tehdä sen!Tietenkin jos asunto on ihan uusi ja tavoitellulla paikalla niin ei nyt pahasti varmaan ilmaa ole sillä on kysyntää.

• Asiakaspalvelus

Ei tuommoisten myyjien eikä varsinkaan välittäjien kanssa kannata/ tarvitse asijoida.
      Ei tässä maassa ole pulaa velkakupla huu-haa feikki asuntokauppiaista.
      Eikä huonolaatuisista kalliista asunnoista joitten pintamateriaalin alla piilee
      ties mitä.
      Kreikassakaan ei oikein toi vuorivillakauppa käy vaikka siellä on myymättä
      todella nättejä villoja vuoristossa muttei ne olekkaan myynnissä ees
      velaksi.
      Unelmien taloja taitaa olla vähän liikaa jopa myymättä ensinäyttelyssä.
      Asijakkaaseen suhtautuminen vaikuttaa lievästisanottuna törkeänylimieliseltä
      tässäkin tapauksessa.
      Olisi voinut jättää soittamatta moisen puhelun moinen ääliö välistävetäjä.
      Ehkä todelliset realiteetit viellä joskus opettaa heitäkin.
      On nimittäin aivan sama "loukkaantuuko" pyyntihinnasta vai tarjotusta hinnasta
      jos se on tuulestatemmattua.

• Maailmassa monta

Olen kuullut tapauksesta että myyjä keskeytti kaupat pankissa(allekirjoitustilaisuudessa) koska toinen ostajista ei kätellyt häntä,eli ihmeellisyyksiä tapahtuu,ja ehkä parempi ettette saaneet taloa,tiedä mitä sieltä olisi paljastunut.Onnea asuntokaupoille!

• Itse olisin avannut kaupankäynnin tarjoamalla 190 000€, joka olisi aivan normaali avaus. On aivan eri, mihin hintaan päädytään.
      Pöllö myyjä taisi olla tunteella myymässä asuntoaan.

• jaikal.se

Mielestäni sinä teit aivan oikein. Niin että lepo vaan sen suhteen. Annoit tarjouksen ja jäit odottamaan myyjän vastavetoa. Myyjä reagoi odottamattomalla ja sopimattomalla tavalla. Hänen olisi tietenkin pitänyt suhtautua asiaan kohteliaammin ja todeta että tarjous on liian alhainen ja sitä ei voida hyväksyä. Olisit tietenkin nostanut tarjousta ja hintaneuvottelu olisi ollut käynnissä.

Ajattelen että myyjä oletti pyyntihinnan olevan markkinahintaa alempi. Hän uskoi talon hinnan nousevan tarjousten tullessa sisään. Hän tietenkin odotti että sinä ymmärrät tämän ja tarjoat vähän pyyntihintaa enemmän. Ehkä myyjä hämmästyi kun tarjouksenne oli "liian alhainen".

Mielestäni myyntityössä työskentelevän ja asiakkaitten kanssa yhteydessä olevan henkilön tulee kestää myös huonoja tarjouksia loukkaantumatta, tai ainakaan hän ei saa näyttää loukkaantumistaan asiakkaalle.

Millään tavaralla ei ole mitään kiinteää hintaa. Hintaa ei päätä yksin myyjä eikä yksin ostaja. Hinnan päättävät myyjä ja ostaja yhdessä. Markkinahinta on myyjän ja ostajan välinen sopimus hinnasta. Sen minkä ostaja on valmis maksamaan tuotteesta, se on tuotteen arvo ja markkinahinta. Näin markkinatalous toimii.

• epsiks

Tuli vaan mieleeni, että olisiko asunnonvälittäjällä ollut ns. oma lehmä ojassa eli olisiko hän hylännyt tarjouksen siksi, että hänellä oli ostaja katsottuna jo valmiiksi esim. sukulainen, hyvä ystävä tms?

Täytyy muistaa näissä asuntokaupoissa, että joskus hinnoissa on ilmaa ja joskus taas ei. Tietyillä halutuilla alueilla Helsingissä asunnoista maksetaan usein pyyntihintaa enemmän, jotta saadaan se, mitä halutaan, koska kysyntää on paljon enemmän kuin tarjontaa.

Tiedän erään henkilön, joka sai tingittyä asunnosta Helsingissä useamman kymppitonnin, koska asunto oli huonossa kunnossa (esim. vettä tuli sisälle) ja lopulta kaupan pitkittyessä myyjä joutui taloudellisiin vaikeuksiin. Tämä tuttuni sattui tulemaan kauppaan mukaan juuri oikealla hetkellä ja tarjosi törkeästi naurettavan alhaisen tarjouksen, joka vetikin kiinni. Se vesivauriokin loppujen lopuksi oli helposti korjattavissa eikä maksanut kuin muutaman tonnin. Nyt ovat remontoineet kotia pikkuhiljaa perheen kesken huone kerrallaan palkkarahoilla, joten tulevat varmasti saamaan omansa pois moneen kertaan, kun joskus aikanaan päättävät haluta myydä kotinsa pois.

• waheli

Jos teillä oli unelmien talo haarukassa miksi päästitte kaupan ohi. Olisitte tarjonneet esim.222500, koska välittäjäthän tässä ovat niitä kompastus kiviä ja ovat hinaamassa hintaa ylöspäin ja vievät ison loven myyntihinnasta. Jos tässä kaupassa olisivat myyneet itse asuntoa teillähän ois varmasti vieläkin kaupanteko suhde kunnossa ja riirta ois mennyt hinnasta puoliksi johonkin 223-225 ehkä,suuri alennushan sekin on ,eihän tätä ilmaa hinnoissa tänä päivänä niin kauheesti ole!?Ei ole ongelma myydä asuntoaan itse,pankit hoitaa paperityöt nykyään kyllä,sieltä löytyy kaupanvahvistajat.

• tarjousta kehiin

tarjoa uudestaan --35000e,niin tasottuu myyjän loukkupää.
      tarjota voi vaikka 1e jos siltä tuntuu ja myydä saa vaikka 1 miljoonalla jos joku vaan ostaa.

• onnittelu/et ostanut

Todennäköisesti tämäkin talo on ns hometalo,oli vain teidän onni että tarjoustanne ei hyväksytty
      Itse myimme asuntomme ja hinnasta tingimme 10% joten teillä oli hyvä tarjous.
      Teille on tarjolla paljon parempaa kunhan rauhassa katselette.
      Kenenkään ei pitäisi ostaa taloa/asuntoa ellei käytä siellä homekoiraa tarkastamassa .
      Itse olen juuri kaksivuotta vanhassa hometalossa kiini mutta lähes kaksikertaa suuremmalla summalla kuin teidän tarjaous.
      Onnekseni sisäilmaongelma ilmeni ennen kuin muutimme siihen homeloukuun ja näin ollen vain kaikki irtaimistomme tuhoutui.
      Itse muuteimme sijaisasuntoon jossa vieläkin asumme.
      Aikanaan oikeus ratkaisee kuinka ongelmatalon kanssa lopulta käy.

• tiinakaisa

Teitte ihan oikein. Jos myyjä ei halua keskustellakkaan niin silloin häneltä meni potentiaalinen ostaja sivu suun. Väittäjä osoitti huonoa ammattitaitoa myös.

• TurkkilainenToriko

Jos joku sanoo, että hinta on MYYNTIHINTA eikä lapsellinen hintapyyntö, niin mitä siinä sitten on epäselvää???
      Hyvä kun joku tietää, millä hinnalla kaupat syntyy, niin ei tarvii tuhlata aikaa kaiken maailman tinkailijoiden kanssa :P

• LKV

Heei
      Tämä on tämän päivän kikka välittäjillä. Itsekin olen kiinteistönvälittäjä ja tuota jippoa on alettu käyttää ihan säännöllisen epäsäännöllisesti. Te teitte todella korkean tarjouksen, jolla oli tarkoitus tulla ns.kisaan mukaan eli ette tehneet mitään väärää vaan sekä välittäja ja ehkäpä myös myyntikohteen omista saattoi tuon ilmoituksen takana olla, mutta ei välttämättä.
      Tarjouksenne oli vain noin viisi prosenntia alle pyydetyn eli täysin hyväksyttävä alku teiltä.
      Ei pidä pyytää liikaa, jos ei kestä muita hintakäsityksiä kuin välittäjän yhdessä kohteen myyjän kanssa tekemeän.

• 20v lkv

LKV:lle.. Kuten tiedät väliittäjän arvio voi heittää monesti myyjän arviosta joko alas tai ylös päin...Sitä vain moni välittäjä nostaa hintaa saadakseen kohteen myyntiin tai ei usko myyjän haluamaan hintaan ja kumminkin ottaa myyntiin..Mutta nämä ns. suunsoittajat jotka tekee kauppaa eivätkä edes osta mitään pitäisi saada pois. Tulevat vielä monesti juuri kun esittelyaika lopuillaan. Paras ratkaisu, kun ei pidä ollenkaan yleisiä esittelyitä.. Itse jo tehnyt näin monta vuotta ja palkkapussi pysynyt ihan samoissa mutta pienemmillä kustannuksilla.. 20v lkv.

• todella typerää

Mitäköhän varten jollekin kohteelle on yleensä laitettu hinta jos ostaja sitten luulee
      ettei se muka olisi oikea hinta.minusta 2000-4000€ korkeintaan voi yrittää tinkiä.
      Kyllä se on liikaa jos 15.000€ luulet saavasi alennusta.Laita ittesi myyjän asemaan
      antasitko itse alennusta noin huomattavan summan?
      Kohtuus kaikessa ja pylly pois tyynyltä.

• Kunnon ostaja tinkii

15 000 ei ole liikaa. Tuttavani osti juuri omakotilon 200 000 eurolla. Hintapyyntö oli 275 000 euroa. Että sillä lailla.

• KiinteistöVilleK
        Kunnon ostaja tinkii kirjoitti:

15 000 ei ole liikaa. Tuttavani osti juuri omakotilon 200 000 eurolla. Hintapyyntö oli 275 000 euroa. Että sillä lailla.

Herätys, ei asunnoissa ole mitää vakiota tinkiprosenttia. Kuten kiinteistökaisakin taisi ekassa jaksossaan todeta, kohteen pitää olla OIKEAN hintainen, jotta kauppa käy. - Monet tämän päivän ihmiset eivät todellakaan tingi. Jos hintaa on jokunen tonni liikaa, ei yksinkertaisesti tulla edes paikalle.

Oikealla hinnalla, saadaan useampi kiinnostunut liikkeelle..

Sitten on ihmisiä, jotka ostavat vain alennusprosentteja. - Näitä tosin on liikkeellä varsin vähän..

Kokemusta on.

• Rakennusinsinööri 52
        Kunnon ostaja tinkii kirjoitti:

Etsimme vuoden verran sopivaa taloa. Kymmeniä kierreltiin, muutama ehti ohikin.

Sitten sattui sopiva täystiilitalo, katseltiin ja mietittiin. Liikaa hintaa, pyysi 280.000 €
        Pari kolme kk myöhemmin talo oli toisella jobbbarilla, lähtöhinta alin 255.000.

Kun taas parin kk jälkeen näytti edelleen roikkuvan etuovella ja mainoksissa, tarjottiin 230.000 €. Jobbari sanoi, ettei se ollut ylin vaan alin lähtöhinta. sanoin vain, että paljonko enemmän saat itse provakkaa, jo joudut venttaamaan ja näyttelemään asuntoa hyvinkin kauan vai kannattaisikohan kysyä myyjältä.

Pari viikkoa eteenpäin kauppa tehtiin, 244.000 eikä irvistelty kumpikaan, myyjät kuin me ostajina

• ahhahahahaa

Teille kävi niin koska myyjällä on suuret luulot, ei kärsivällisyyttä eikä kokemusta elämästä. Eikä etenkään järkeä. Jos hän meinaa saada vähintään suon aloitushinnan niin kannattaa laittaa myyntihinnaksi vielä siitä hiukan korkeampi, eikö vain? Sinne voi kyllä viestittää, että jos ei raha kelpaa niin ei sitä tulla tyrkyttämään ja taloja todellakin on suomenmaa täys ja niistä voi löytää paremman. Ja no, jos joutuukin tyytymään toiseksi parhaaseen, ei sitä tarvitse noin huonolle myyjälle tunnustaa. ;) Epätoivoa semmoiset käyttävät hyväkseen. Ostakaa joku muu talo.

• WhinettäjäWhitney

"Olisimme olleet valmiit maksamaan talosta tuon koko pyyntihinnan, mutta tokihan tinkiä asunnoista pitää. Ei edes viitsinyt vastatarjousta kertoa"

No voi teitä raukkoja.

• Ylihinnoiteltuja on

Ette tehnyt mitäään väärin. On oikein tinkiä hinnasta. Koskaan ei pidä maksaa pyydettyä hintaa. Niinistökin tinki talostaan 100 000 euroa.
      Myyjä siinä oli idiootti.

• keinottelija kiskuri

Minä olisin tarkonnut reilusti alle 200.

• talon omistaja

Olen raksa mies ammatiltani. Mentiin vaimon kaa kerran kattelee yhtä taloa joka sopis meille. No tehtiin 65000 egee halvempi tarjous mitä pyydettiin. Myyjä sano meitä hulluksi. No sitten aloin luettelemaaan talon vikoja. Tein pitkän listan koska olen remontoinut paljon home taloja ja tiedän jotain kosteus vaurioista ja talojen kunnosta. sanoin et jos huijaatte tälleen ihmisiä niin pistän talon kuvan lehteen ja osoitteen et tuossa on talo josta yritetään huijata hyväuskoisia. Välittäjäkin oli ihan amatööri eikä tiennyt talon kunnosta mitään muka. Vähän ajan päästä talosta oli otettu se 65000 egee pois alkuperäisestä hinnasta. Emme ostaneet taloa.

• Ostaja

Talojen hinnoissa on aina ilmaa.Se on tyhmä joka maksaa..tai rikas.Teille löytyy varmasti parempi talo ja myyjä, jonka kanssa hinnasta pystyy neuvottelemaan.Nyt talotkin menee huonosti kaupaksi, myyjän menetys.

• pitkään etsinyt

Vastaus alempaan tarjoukseen. Te teitte aivan oikein, asuntojen hinnat nousevat meillä juuri sen takia, että ostajat sokeasti maksavat pyydetyn hinnen. Suomessa asuntojen hinta olisi merkittävästi halvempi, jos uskaltaisimme tinkiä. Se on kaikkien ostajien etu mutta välittäjät menettäisivät tulojaan, siksi he eivät halua pienenpiä- siis asiallisia - asuntojen hintoja. PS löydätte vielä paremman unelmien talon myöhemmin. Niin kävi meille.

• pellejä liikenteessä

Meillä oli keltanokka juniori itse myymässä omaa asuntoaan. Teimme tarjouksen ja mitään ei kuulunut. Laitoin sähköpostia perään, että tuliko tarjous perille. Myyjä vastasi, että tuli kyllä mutta toinen ostaja on tarjonnut enemmän, tehkää halutessanne uusi tarjous. No mitä h*elvettiä, en tiedä mitä se toinen on tarjonnut. Kysyin sitä ja sitten tuli vastaus, että "no se on karvan alle pyyntihinta". Just just... no tein tarjouksen joka oli tasan pyyntihinta. Sitten tuli vastauksena taas, "toinen ostaja on tarjonnut enemmän, odotamme teiltä uutta tarjousta".

Enpä enää viitsinyt kysyä paljonko oli tarjottu. Toivotin hyvää loppuelämää, onnea asuntokaupoille ja että itse etsin asuntoni muualta. Myyjä ei tuntunut tajuavan sitäkään, vaan laittoi vielä varmaan viikon päästä mailia, että "hei emme hyväksyneet tarjoustanne, asunto myytiin toiselle ostajalle".

• joopajoojaniinpäniin

Keltanokka myi asuntonsa haluamaansa hintaan ja sinä jäit nuolemaan näppejäsi. Missäköhän ne pellet olivat liikenteessä?

• Olisit älynnyt

jättää kertomatta oman tyhmyytenne. Sillä tehän siinä jäitte kakkoseksi typerine luuloinenne. Olisin myyjänä kuitannut viimeiseen viestiin että olisikohan kannattanut ajatella enste. En ainakaan kovin ylpeänä viitsisi kertoa tällaisista kokemuksista.

• epätoivonen

Olipa" huumorintajuton" asunnon myyjä! Ja välittäjä ammattitaidoton. Tarjouksenne oli hyvä. Terv.

• "tiilitalo maaseudul

Sehän on luonnollista, että tehdään oma tarjous joka on pienempi kuin pyyntö. Kuka pöhkö maksaa heti sen mitä myyjä haluaa. Itsekkin ostimme juuri talon ja tarjosimme n.10% vähempi kuin pyyntö oli. Pienten neuvottelujen jälkeen nostimme tarjoustamme muutaman tonnin ja kaupat tuli.

• Sit odottaa ostajaa ja pudottaa hintaa alle tarjouksesi et joku ostaa =D

• kaupat aina synty

Aina pitää tinkiä! Sehän on jo mielestäni "reilun pelin henki" kun kyseessä on näinkin isosta kaupasta!

• JordePordeliini

Miksi aina pitää tinkiä? - On typerää, jättää mieleinen kohde ostamatta vaikkapa parin tonnin vuoksi. Tottakai, jos asunto on roikkunut myynnissä pitkään, lienee tällöin selvää että kohde ei ole "oikean" hintainen, koska kaupaksi ei vielä ole mennyt.

- Jos taas kyse on tuoreesta kohteesta, ei välttämättä kannata kovin levottomia tarjouksia heitellä pelin avauksessa... Ainakaan keskustelematta välittäjän kanssa, onko hän ylipäätään kiinnostunut ottamaan huonon kuuloista tarjousta vastaan. Välittäjällä kun usein on jonnin näköinen tuntuma kohteen "oikeasta" hinnasta.

• JordePorde

Niinpä. Myyjä valitettavasti päättää. Olen itsekin välittäjä, ja muistan asiakkaan joskus vetäneen herneen nenukkaan koska en ottanut 10ke alle pyynnin olevaa tarjousta... Se nyt vain useasti on niin, että jos hintapyyntö on kutakuinkin oikea, 10-15ke tinkaus on jo paljon. - Eikä tällöin johda mihinkään.. Koska myyjä ei tietenkään suhtaudu tarjoukseen vakavasti, vaikka ostaja usein haluaisikin vielä nostaa tarjoustaan. - Samoin kaikkia myyjiä ei innosta useita päiviä(joskus viikkoja) kestävä tarjous-vastatarjous pelleily.

No, tämä kohte myytiin sitten samalla viikolla n. 1500e tinkauksella toiselle ostajalle.

Toivottavasti välittäjä kertoi tilanteen teille suoraan. Asunnot ovat yksilöitä. Oikea hinta on aina se, millä kauppa sattuu syntymään..

Tietty tilanne on voinut teillä olla sellainenkin, että kohde on selvästi ylihintainen, ja kova hintapyynti perustuu siihen legendaariseen "mä haluuun" lausahdukseen.. Ei niinkään realistisiin näkemyksiin:)

• kauppamies 78

Tottakai toimitte oikein myyjä ja välittäjä saa hävetä jos joku.En ymmärrä ku täällä jotku kirjottaa että pyynti on alin hinta ja siihen pitää tarjota päälle niin se ei todellakkaan mene,jos tommosta väittää ni ei ole mitään kokemusta kaupan käynnistä.Voi olla myös mahdollista että myyjä yrittää hämätä teitä että tarjoaisitte pyydetyn hinnan mistä näistä ikään tietää.Jos talo todella teidän unelmatalo niin kehotan että ottakaa yhteyttä välittäjään ja sanokaa että ootte valmiita maksamaan pyydetyn hinnan ja näin käsitin että olitte valmiit jos ei siltikä kauppaa synny niin antakaa olla kyllä jollekkin muulle teidän raha kelpaa varmasti.

• Tee Tavallinen

joo varmaan tuntu vähän nuivalta. meitä on vaan kaikenlaisia ostajia ja myyjiä. toiset rakastaa tinkaamista ja toiset läjäyttävät hinnan ota tai jätä periaatteella. etukäteen tai varsinkin välittäjän kautta asiaa on mahdoton selvittää. jos te olette vilpittömän kiinnostuneita kohteesta, ottakaa itse myyjistä/omistajista selvää ja esittäkää asia heille suoraan. välittäjän palkkiota menettelyllä ei voi ohittaa, mutta saattepa asianne esille uudestaan.

• esko

asuntoa myydessä yleensä laitetaan korkeampi hinta että on sitä ns.tinkivaraa. Ainakin yleensä käytäntönä. Toi on taas jotain jenkkilän juttuja että pitäisi tarjota sama\enemmän kuin pyynti on. Täysin asiaton myyjä ja todella osaamaton välittäjä tässä tapauksessa. Asuntokauppaa jo 10 vuotta tehneenä tahtoisin kyllä tavata kyseisen välittäjän.

• esko

asuntoa myydessä yleensä laitetaan korkeampi hinta että on sitä ns.tinkivaraa. Ainakin yleensä käytäntönä. Toi on taas jotain jenkkilän juttuja että pitäisi tarjota sama\enemmän kuin pyynti on. Täysin asiaton myyjä ja todella osaamaton välittäjä tässä tapauksessa. Asuntokauppaa jo 10 vuotta tehneenä tahtoisin kyllä tavata kyseisen välittäjän.

• Tarjoa se 230k. Myyjän pakko hyväksyä tai joutuu maksamaan välittäjälle ylimääräisen välityspalkkion.

Katso kuinka tosissaan on loukkaantunut.

• aina ei voi voittaa

Valitsemanne taktiikka kusi tällä kertaa.

Jos myyjä on hinnoitellut kohteensa tiukasti, niin ei häntä kiinnosta antaa siitä enää tuhansia alennusta. Myyjä saattaa odottaa jopa pyynnin ylittäviä tarjouksia. Luultavasti hänellä on jo parempia tarjouksia, joiden kanssa neuvottelee eteen päin.

• Bisnesmies 10

Hölmöhän se on joka ei tingi! Itse olen tinkinyt aina niin talo kuin autokaupoissakin ym. Aina ne hinnat on pudonneet.Pyytäähän saa mitä haluaa ja aina voi heittää tarjouksen kehiin.Hyvä on myös tietää millaisessa raossa myyjä on.Jos vaikka on pakko myydä velkojen takia ym.

• talopuu

Ei se ole asunnon myyjän ongelma. Ei hänen tarvitse tietää asuntokaupan teosta mitään, jos on välittäjä erikseen. Välittäjän tehtävä on kuunnella myyjän minimi summa talosta, ja laskea sen jälkeen aloitushinta mielummin aina yläkanttiin.

Toisaalta on ostajan ongelma, jos ei ole perehtynyt alueen talojen hintatasoon.
      Tuo 230000 euroa on kuitenkin nykyisten talojen hintatasossa edullinen. Harvasta kaupungista saa taloa paljon halvemmalla.
      Tinkiä kannattaa aina, toiset suhtautuvat siihen positiivisesti, toiset eivät siedä sitä lainkaan.

• Ahneet jää ilman

Minulla tapahtui saman suuntaisesti kun tarjosin hukkamaasta sen oikeata arvoa vastaavaa hintaa, tarkistin maan hinnat kolmesta eri paikasta ennen tarjoustani.
      Myyjä ei suostunnut kun hinta oli 1000 Euroa matalampi. No siinähän nyt ihmettelee AHNE myyjä hukkamaan kanssa, mikä ei mene kaupaksi haluamallaan hinnalla, niin ei ole kukaan ostannut sitä tänäpäivänäkään ja minä en sitä enään osta...

• <öÖvj>

Ette tehneet, ostaja on pöljä. Näin asuntokauppaa tehdään. Olemme myyneet ja ostaneet useita erikokoisia asuntoja mainitsemalla tavallasi. Myyjä laittaa aina "ilmaa" tinkimisen varalle. Ensin tietty hinnan täytyy olla jotenkin realistinen alueella jo myytyihin vastaavan kuntoisiin. Viimeksi myydyn asunnon kanssa tehtiin ostajien kanssa pitkään vääntöä (toinen ostaja luovutti) ja asunto meni lopulta kaupaksi ei ihan meidän pyytämällä hinnalla, mutta siten, että saatiin omat kulut sillä katettua sekä uusi asunto tilalle.

• <öÖvj>

Korjaan MYYJÄ on pöljä.

• Välittäjä itsekin

VÄLITTÄJÄ on palkattu sen takia, että hän neuvottelee asiat ja saa homman TOIMIMAAN myyjän ja ostajan välillä. VÄLITTÄJÄN tehtävä on saada myyjä myymään ja ostaja ostamaan sekä intressit kohtaamaan, vaikka se joskus vaatiikiin vastatarjousten kanssa "pulaamisen". Myyjänä olisin laittanut tällaisen välittäjän laakista vaihtoon, joka ei osaa kauppaa clousata markkinahinnan osuessa kohdalle:)

• höpötin

Heivaa vaimos, juo kännit ja työnnä pääs lehmänanukseen ja mieti tuntuuko hyvältä. Kyllä nytten talonmyyjä on ihan sekopää.

• Älkää nyt viitsikö

Ei myyjän ole mitään järkeä tuhlata aikaansa ostajaan, joka tarjoaa alle pyyntihinnan. Ostajia on, vaikka kuinka paljon, joten pelleilijät, jotka ryhtyvät tinkaamaan on helppo jättää huomioimatta. Ne kaksi asuntoa, jotka olen itse myynnyt olen myynnyt niille, jotka ovat tarjonneet eniten YLI pyyntihinnan.

• zxz.

Älä nyt särise..... Liikaa niistä pyydetään...ja ahneus senkun lisääntyy.

• Ostaja121212

Tinkiminen kuuluu aina asuntokauppaan. Itse olisin alkanut vielä alempaa. Asuntokauppoissa ei tunteilla pelata.

• jeejeejepulisjee

Myyjä oli tyhmä. Meillä tässä kohta edessä uuden talon ostaminen ja vaihtoehtojakin jo on. Jos jonkun talon kohdalla mistä tulemme tekemään ensimmäisen tarjouksen myyjä käyttäytyy yhtä lapsellisesti niin ei paljoa haittaisi.

Uusia unelmien taloja tulee kyllä myyntiin ja tässä on muutenkin 5kpl unelmien taloja jo nyt vaihtoehtoina.

Jos kaikki myyjät alkaisi käyttytymään noin tyhmästi niin sitten rakennutamme sen unelmiemme talon eikä osteta keneltäkään. Ei se sen vaikeampaa ole :)

Sillä asenteella se myyjä ei saa taloaan koskaan kaupaksi. Ei edes sanonut että ei hyväksy tarjousta jotta olisitte voineet korottaa.

Me myimme edellisen talon niin hyväksyimme ekan tarkouksen joka oli 10 000e alhaisempi kuin pyyntihinta. Pääasia oli että saimme talon kaupaksi niin pääsimme rakennuttamaan uutta taloa.

Kohta menee tämä 2 vuotta vanha talo myyntiin koska muuto edessä hämeestä keski-suomeen.

• AkusetäAnkka

Eikai siinä ole mitään lapsellista, jättää ottamatta "huonoa" tarjousta? - Usein välittäjällä on jokin käsitys kohteen hinnasta, ja voin itsekin kokemusta omaavana sanoa, että tarjouksen ja pyynnin ero kun on liian suuri, myyjältä ei heru ainakaan järkevää vastatarjousta. - Kun taas ollaan lähempänä, suhtautuu se myyjäkin siihen tarjoukseen vakavemmin. Joskus kannattaisi uskoa välittäjääkin..

Vaikka onhan niitä kohteita, jotka on jostain syystä hinnoiteltu metsään (tai sitten kohden on se kiinteistö keskellä metsää, jossa oikean hinnan määrittäminen on oikeastikin vaikeampaa.. ja kohdetta nimenomaan myydään _tarjousten perusteella_)

• beeegeetyyyy
        AkusetäAnkka kirjoitti:

Eikai siinä ole mitään lapsellista, jättää ottamatta "huonoa" tarjousta? - Usein välittäjällä on jokin käsitys kohteen hinnasta, ja voin itsekin kokemusta omaavana sanoa, että tarjouksen ja pyynnin ero kun on liian suuri, myyjältä ei heru ainakaan järkevää vastatarjousta. - Kun taas ollaan lähempänä, suhtautuu se myyjäkin siihen tarjoukseen vakavemmin. Joskus kannattaisi uskoa välittäjääkin..

Vaikka onhan niitä kohteita, jotka on jostain syystä hinnoiteltu metsään (tai sitten kohden on se kiinteistö keskellä metsää, jossa oikean hinnan määrittäminen on oikeastikin vaikeampaa.. ja kohdetta nimenomaan myydään _tarjousten perusteella_)

On se lapsellista jos tarjouksesta suuttuu vaikka tarjous olisi kuinka alhainen. Sen voi silti ilmoittaa edes ettei tarjousta hyväksy eikä lapsellisesti alkaa mököttämään :)

Jos myyn 500 000e:n talon ja tarjous tulee että 200 000e niin en tietenkään suutu. Ilmoitan vain että emme hyväksy tarjousta ja odotamme tarjooko enemmän. Jos ei niin sit ei ja that's it :)

• paavo pesusieni

No siitähän se kaupankäynti lähtee liikkeelle, että tekee tarjouksen. Mutta ei myyjän ole pakko siihen suostua, mutta ei sen siitä tarvi suuttuakkaan.

Jossaikin tapauksissa ei ole aina varaa noin suurta summaa pudottaa asunnosta. Joskus pudotus voi olla vain muutamia satasia. Riippuu niin tapauksesta.

• niinpäniinjanäin

Jos joku meinaa myydä talonsa niin että se pyyntihinta on minimi mistä tehdään sitten tarjouksia ylöspäin niin laittakaa se tieto myynti-ilmoitukseen tai käyttäkää kiinteistömaailman turhaa tarjouskauppa systeemiä.

En ikinä tarjoa mistään talosta enempää kuin mitä siitä pyydetään. Tyhmä saa olla.

• OStaja

Menkää basaariin harjoittelemaan kaupankäyntiä! Siellä tingitään ja tehdään vastatarjouksia eikä kukaan suutu.

• paprikanpoikanen84

kerrassaan omituinen reaktio myyjältä. asuntokaupoissa on enemmän sääntö kuin poikkeus,että hintaa tingitään, joskus enemmän ja joskus vähemmän, mutta vain harvoin kaupat toteutuvat pyydettyyn hintaan. ja niinkuin joku täällä aiemmin väitti että pyyntihinta olisi lähtöhinta,josta lähdetään tarjoamaan ylöspäin, niin se on kyllä täysin P-puhetta,kirjoittaja ei ymmärrä talokaupoista yhtään mitään, vaan on oppinsa saanut huutonetistä :D talosta siis aina ostajaehdokas tekee oman tarjouksensa, jonka myyjä kuuntelee ja miettii osaltaan,syntyykö kaupat sillä, vai tekeekö hän vastatarjouksen. kaikissa taloissa on hinnassa ilmaa, toiset myyjät eivät siitä tingi, mutta he pitäkööt sitten talonsa ja ostaja jatkaa etsintöjä ja löytääkin varmasti ihanan oman kodin. toki, saa ilmanmuuta siitä talosta maksaa kokonaan sen pyydetynkin hinnan, mutta harvoin niin kuitenkaan todellisuudessa käy. autoja tai muuta tähän on aivan turha verrata, auto on aina huono sijoitus jonka arvo laskee teitpä mitä hyvänsä, mutta talon arvoa on mahdollisuus nostaa vanhanakin tai ainakin pitää ennallaan, ja talo on hivenen pitkäkestoisempi ilo kuin auto ;) aloittaja, älä sorru myyjän lapselliseen kiukutteluun, löydät taatusti upean kodin muualta!ja tarjoa rohkeasti vaan jatkossakin, vai tyhmä tai upporikas maksaa tinkimättä ja tiedustelematta pyydetyn hinnan!

• miukumauku

Hei!

Itse löysimme unelmatalomme vuonna 2003. Tuolloin asuntojen hinnat olivat huomattavasti huokeammat, kuin tänä päivänä. Pyyntihinta asunnostamme oli tuolloin 112000 euroa. Tarjosimme asunnosta aluksi muistaakseni 90-95 000 euroa, mutta myyjä ei ollut kiinnostunut myymään ko.hintaan. Korotimme tarjouksemme 100000 ja sanoimme, että siinä oli "katto" meidän tarjouksillemme. Myyjä ei ollut kiinnostunut myymään. Meni muutama viikko eteenpäin ja yllättäen kiinteistövälittäjä soitti ja ilmoitti, että myyjä suostuu sittenkin myymään asunnon ko.hintaan. Ajattelimme, että asia on ok. Kun kauppakirjat oli tehty, välittäjä huokaisi helpotuksesta ja sanoi, että oli viime hetkeen asti pelännyt, että myyjät eivät saavu kauppakirjojen allekirjoitukseen paikalle. Saimme siis asunnon 12000 euroa pyyntihintaa halvemmalla ja vuonna 2003!

Erikoiselta kuulostaa tuo teidän tilanteenne ja se, että edes neuvotteluvaraa ei tuntunut olevan. Työntää nyt noin kiinnostunut ostaja pois! Olisi luullut kiinteistövälittäjän ohjeistavan myyjää asiassa.

Tsemppiä teille unelmakodin etsintään! Kyllä te sen vielä löydätte ja jos ko. menetetyksi kokemanne talo on teille tarkoitettu, niin varmasti myös siihenkin suuntaan asiat alkavat järjestyä.

• Markkinahinta

Onhan näitä, itsellä oli talo myynnissä pitkään hintalapussa 220.000 ! Kun sain ekan " tarjouksen " oli se 110.000 . Täytyy sanoa et loukkaannuin minäkin että kehtas esittää sen minulle ! Vaihtu välittäjä samantien ja talon myin 210.000 hintaan seuraavan välittäjän avustuksella :)
      Onhan niitä onnen onkijoita joilla joskus saattaa käydä tuurikin...

• megamonopol

"Tarkoitukseni oli todella myydä talo, ei lahjoittaa. Tarjouksenne on niin kaukana pyynnistämme, että neuvotteluja ei tarvinne jatkaa. " Ilmoittaa vaan "ostajalle" että en ole missään pakkoraossa, joten minulla on aikaa odotella myös asiallisia tarjouksia.

• Tunnustan

Olen hyvin pahoillani tuosta ja tuo talo ja hinta taisi olla minun kaupittelemani. Tuosta kyseisestä kohteesta en halua enempää paljastaa mutta voin sen verran kertoa että siihen oli varsin hyvä syy miksi jouduin noin tylysti suoraan kieltäytymään tuosta 15 000 euroa alemmasta hinnasta mikä siis ei todellakaan ollut mikään huono tarjous.

Olen kovin pahoillani aiheuttamastani tylystä käytöksestäni.

• kummaa hommaa

"en halua enempää paljastaa mutta voin sen verran kertoa että siihen oli varsin hyvä syy miksi jouduin noin tylysti suoraan kieltäytymään tuosta 15 000 euroa alemmasta"

Minä tuon taisin ostaa, muistan kyllä sinut myyjäksi tekstisi perusteella. Sitä syytä minäkin ihmettelen kun myit tuon hörskän minulle hintaan 185 000 € vaikka alkuperäinen hinta 230 000 € ja miksi ihmeessä torjuit tuon tarjotun 215 000 € ? Ota teistäkin selvää.

Ihan hyvä tämä kyllä on mutta myyntiin olen jo laittanut, niin paljon ties mitä pikkuvikoja etten edes jaksa korjauttaa kaikkea. En ala listaamaan kaikkea mutta sekin kyllä vähän ihmetyttää (eikä niin vähääkään) että missä vessanpönttö ja suihkukaappi on? Muistan selvästi että asunnon esittelyssä ne vielä oli paikoillaan mutta kun kaupat oli tehty ja tulin uudestaan asunnolle oli joku hakenut ne pois.

Laiton tämän nyt välittäjän kanssa hintaan 380 000 €

• J K

ei ole sattnutb samanLAISTA TAPAUSTA

• Aina kun ostokohteeni on "unelma" minulle, maksan mukisematta pyydetyn hinnan.

• myyjä

No niin,
      satun myymään juuri omistamaani asuntoa ja velattomaksihinnaksi laitettiin sama, joka yhtiöstä myydyllä samanlaisella ja saman kuntoisella asunnolla oli 2010.

Toki olen tietoinen markkinan hieman nihkeämmästä hintapolitiikasta. Ostajan markkinat jne.

Asuntokaupan pari ensimmäistä kriteeriä täyttyvät hyvin sijainti ja yhtiö loistavat, asunto sitten hieman vanhahtava, joten odotettavissa oli tinkimistä, koska näytöilläkään ei käynyt muutamaa ihmistä enempää.

Jos asunto on erityisen kiinnostava ja siinä on mustanaan kiinnostuneita ja monet sen haluavat, niin silloin voi joutua maksamaan yli pyynnin, ellei ole aivan posketon ylitys. En minäkään tarttunut aivan surkeaan tarjoustyrkkyyn, vaan välittäjän vihjailuiden kera yritimme viestiä mikä olisi soipva kymmenluku vakavastiotettavaan kaupantekoon.

Jos ko. myyjillä on varaa moiseen toimintaan, niin olkoon sitten. Itse olisin tehnyt vastatarjouksen noinkin kohtuulliseen alitukseen.

Empä tiedä tilannetta, jossa myyjä asettaa ns. minimihinnan kohteelle. Heh..

• Konkarikalle

Vanha neuvo on, että kannattaa tarjota niin vähän, että se toinen melkein suuttuu ja itseä vähän hävettää. Silloin on hinta kohallaan. Ei ostajan tarvitse vanhan omistajan tunnearvoista mitään maksaa . Se on kaupantekoa ja puhdasta sellaista molemmin puolin. Ei ostaja ole myyjälle tai välittäjälle mitään velkaa eikä ne talot tai myytävät asunnot mihinkään lopu, turha surra ja kiirehtiä. Myyjä ja välittäjä käyttävät tavallisia keittiöpsykologin kikkoja, ei siinä ostajan kannata muuta kuin pitää pää kylmänä, tehdä reippaasti pyyntihintaa pienempi tarjous , ei siinä mitään menetä.

• no mitäs se välittäjäkin hyväksynyt ja todennut hyväksi tarjota 15 000 alle pyyntihinnan.. jos olis kunnon välittäjä olis sanonut että tarjoatte liian vähän.. tai sitten on myyjä ottanut ihan liikaa itteensä / surun puseroon /suuttunut/ tympääntynyt tästä tarjouksesta, eikä ymmärtänyt että voisi tulla vastaan tarjouksella tai sanonut edes että täydellä hinnalla myydään eikä yhtään alle sen... on nyt aika typerää myyjiltä kun ei halunneet olla enään missään tekemisissä ostaja ehdokkaiden kanssa :P

tai sit yksinkertaisesti EI OLE OLLUT MIKÄÄN KIIRE HETI MYYDÄ TÄTÄ KYSEISTÄ TALOA ja jättänyt nämä kaupanteot siihen...

• kihihihi

Hauskaa, tämä on kuin edellinen jakso "pikakurssi kodinostoon" -sarjaa.

• seinäjoelta_kaksiota

elposti ne ottaa nokkiisa mutta oottakaa kuukaus toista ja ottakaa sitte udemman kerra yhteyttä. ite kattelin kämppää vuoden ostamastani neuvottelin reilun kuukauden, ei kannata pitää kiirettä. tosin nopeat syö hitaat mutta hätäillessä maksat helposti liikaa.

• ei paniikkia

Jos ei ole kiire, niin luo ennemmin itsellesi ostajan markkinat kuin nappaa ensimmäinen joka melkein miellyttää.

• Onhan noita taloja

Pyyntihinnoissa on aina ilmaa.

Itse olisin tarjonnut aloittajana 200 000€.

Toki ei ole tyhmä joka pyytää vaan joka maksaa.

• Tarjouskauppaa

Oliko tässä kyse tarjouskaupasta?
      Itse olen myynyt omakotitaloni tarjouskaupalla ja hintapyynnöksi piti määritellä alin mahdollinen myyntihinta. Jos tässä on ollut kyse samanlaisesta tapauksesta, niin ymmärrän myyjän reaktion. En olisi itsekään lähtenyt mihinkään neuvotteluihin ostajaehdokkaan kanssa, jos olisi tarjonnut alle pyyntihinnan.
      Kiinteistövälittäjä on myyjän edustaja, hän tekee kuten myyjä haluaa.

Mielestäni kunnon kiinteistövälittäjä ei edes ota vastaan ostajaehdokkaalta liian alhaista tarjousta, jos tietää, että talosta voi saada hyvinkin pyydetyn hinnan.

• Oikein!

Tollo maksaa yli pyyntihinnan, epätoivoinen sen mitä pyydetään. Koskaan ei pidä mennä maksamaan suoraan sitä minkä myyjä pyytää. Hintoihin otetaan aina "neuvotteluvara". Ei kukaan laita alimmalla hinnalla taloa myyntiin koska tietää että siinä häviää vain myyjä. Ja välittäjähän on kirjaimellisesti myyjälle töissä. Teitte aivan oikein kun lähditte kokeilemaan. Myyjä tulee putoamaan korkeimmalta nuilla kuvitelmilla ja neuvotteluasenteella. Jatkakaa etsimistä älkääkä lannistuko tuollaisesta omahyväisestä asenteesta. Jos kyseinen talo ei tärpänny, niin niitä onneksi kokoajan rakennetaan lisää. Tsemppiä!

• Helppoa

Miten saada unelmien talo... No niinkuin me teimme. Talon ilmestyttyä myytävien listalle nettiin sovin välittömästi asuntoesittelyn vain minulle ja miehelleni. Lyötiin kaupat katsomisen jälkeen lukkoon eli ostimme talon tasan sillä hinnalla mitä talosta pyydettiin. Vähänkö oli hupaisaa kuulla, että pari muutakin perhettä olisi halunnut juuri tämän talon. :)

• zxz.

En mä toisten vanhaa ostais...Rakentaa uuden, eikä maksa kenellekään ahneelle..

Käytetty on käytetty.

• pa grynd r

Välittäjä tuossa eniten on väärässä, kun ei ole tajunnut laittaa hintaa valmiiksi tinkivaran verran yläkanttiin. Kun kaikki tekee niin niin se on pakko. Kun itse palkkaan välittäjän myymään tekemiäni taloja laitan yleisen hintatason päälle vielä välityspalkkion sekä tietenkin tinkivaran, siten saa itse rakennellessa omat pois.

• O.I.K.E.A H.I.N.T.A

Miten päädyitte tuohon -15.000€ tarjoukseen?

Jos kerran olisitte olleet valmiita maksamaan tuon 230.000€, niin silloinhan kohde oli mielestänne sen arvoinen.

Jos ajattelitte yrittää "tienata" 15 tonnia tinkimällä hinnasta, niin se ei tainnut nyt onnistua. Pasha säkä ns.

Myyjä on voinut hinnoitella jo kohteen tiukasti ja siihen minusta viittaa sekin että olisitte voineet maksaa pyynninkin. Ei siitä silloin suura alennuksa tingitä.

Toinen juttu voi olla se että talo on tullut vasta myyntiin ja myyjä ajattelee että kauppa toteutuu joskus keväällä kun omakotitalotkauppa käy kuumimmillaan, joten tässä vaiheessa on ihan turha lähteä neuvottelemaan niiden kanssa jotka tarjoaa selvästi vähän.

• niinpä niin...

""Myyjä on voinut hinnoitella jo kohteen tiukasti ja siihen minusta viittaa sekin että olisitte voineet maksaa pyynninkin. Ei siitä silloin suura alennuksa tingitä.""

Juuri noin. Ihan sama mitä mitä¨myyn. Oli sitten asunto, auto, vene asuntovaunu niin pyydän aina sen hinnan (ei ylihinnoiteltu) minkä haluan. En vaan jaksa mitään kissa hiiri leikkiä hinnan suhteen. Kaikki mennyt kaupaksi ja ostajat tyytyväisiä. Tinkinyt pyynneistäni ei ole tarvinnut kertaakaan 25 vuoden aikana vaikka jokunen yrittänyt mutta silti suostunut maksamaan pyytämäni. Kerran tai kaksi olen jättänyt jopa härskin ostajan väliin vaikka olisi loppujen lopuksi maksanut pyytämäni hinnan.Suuttuivat....

• n33-

Ei tarjouksessa vikaa ollut. Löydätte paremman paikan vielä. Turha sitä miettiä mikä meni.

• kevät tuleeeee jeeee

Surkee mörskä oli ilmeisesti!Joku vuodelta 28!

• "Unelmakämppä"

Erittäin harvoin unelmataloja/kämppiä tulee myyntiin,koska kukapa haluaisi myydä unelma-asuntoaan?Asuntoa ostettaessa kannattaa pitää järki päässä,eikä niin kuin aloittaja ostattelee asuntoa tunteella. Tunneperäisillä syillä kun asuntoa etsitään ja valitaan,saadaa palkaksi homeloukkuja ja muita epäonnistuneita tai rapistuneita kiinteistöjä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      113
      2943
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2405
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      23
      2369
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      2006
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1650
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      171
      1368
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      288
      1198
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      1057
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1044
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80