Kelan perintä

Jaakko5577

Huijaavat kaikkein köyhimpää näissä takaisinmaksu selvityslapuissa. Minulla ei vuosiin ole ollut tuloja yli suojaosuuden, silti yrittävät saada minut raksimaan ja allekirjoittamaan lappua, jossa suostun, että saavat nipsaista rahojaan suojaosuuden alittavista tuloista.

Eivät edes tarjoa vaihtoehtoa siihen mitä laki takaa eli jos on niin köyhä, että saa tuloja kuukaudessa alle suojaosuuden ei siitä lain mukaan voi periä mitään ennen kuin tulot ylittävät Suojaosuuden.

Jos joku nyt rupeää väittämään, että olen hirveä rikollinen, koska sain liikamaksua. Se ei pidä paikkaansa sain liikamaksua KELAN virheen takia itse ilmoitin kaikki tietoni sinne oikein. Liikamaksusta huolimatta tuloni eivät ikinä ylittäneet Suojaosuutta ja perustuslain minimitoimeentulosta säädettyjä lakeja.

Kyllä ne roistot tässä maassa löytyvät ihan jostain muualta kuin alle Suojaosuuden kokoisilla tuloilla kituuttavien joukosta.

Monet menevät tyhmänä raksimaan ja suostumaan siihen, että heille jää kuukaudessa vähemmän rahaa käyttöön kuin Suojaosuus vaikka hinta-tasoon nähden Suomen suojaosuuden suojaamat tulot ovat yksi pienimpiä euroopassa. Sen ymmärtäisin jos oltaisiin Ruotsissa, jossa Suoja osuus on 900€ ja hinta-taso pienempi kuin Suomessa, mutta ei näillä vuokrilla ja ruuan hinnoilla Suomen 600€ suojaosuudesta löysää jää.

11

386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23

Mistäköhän perinnästä ja suojaosuudesta nyt puhut?

• vinkki sinulle

"Minulla ei vuosiin ole ollut tuloja yli suojaosuuden"

Jospa tsemppaisit sen verran että tulot olisivat luokkaa jolloin et tarvitsi olla riippuvainen veronmaksajien maksamista korvauksista.

• 11+18

Tässä kommentoijalle vinkki.

Mistä voit tietää alkuperäisen kirjoittajan taustan. Ehkä kaikki eivät ole ns. sosiaalipummeja, vaan työkyvyttömiä esim. sairauden/vamman takia.
        Omat tuloni ovat nyt n. 208 E/kk, eli saan Kelan vaikeavammaisen tuen korotettuna. Olen ollut työtapaturmassa ja vammautunut pahoin. Usean erikoislääkärien lausuntojen mukaan "... täysin kykenemätön entisiin töihinsä."
        Mutta kaikesta huolimatta olen Kelan ja tapaturmavakuutusyhtiön mukaan työkuntoinen.

• Jaakko5577
        11+18 kirjoitti:

Tässä kommentoijalle vinkki.

Mistä voit tietää alkuperäisen kirjoittajan taustan. Ehkä kaikki eivät ole ns. sosiaalipummeja, vaan työkyvyttömiä esim. sairauden/vamman takia.
        Omat tuloni ovat nyt n. 208 E/kk, eli saan Kelan vaikeavammaisen tuen korotettuna. Olen ollut työtapaturmassa ja vammautunut pahoin. Usean erikoislääkärien lausuntojen mukaan "... täysin kykenemätön entisiin töihinsä."
        Mutta kaikesta huolimatta olen Kelan ja tapaturmavakuutusyhtiön mukaan työkuntoinen.

Niin meitä on moneksi. Monet eivät ymmärrä mitä tarkoittaa kun on oikeasti sairas ja ei pysty enää päättämään kunnolla omista asioistaan.

En minä oikeastaan muuta kaipaa kuin ruokaa pöytään edes sitä halvinta mahdollista. En kaipaa mitään yleellisyyttä taulutelevisioita, ravintolailtoja tai ulkomaan matkoja.

Jos tämä yhteiskunta ei sitä järjestämään edes ruokaa köyhälle niin järjestäisi edes jonkun humaanin tavan päästä pois kivuttomasti. Siis jonkun helpomman ja nopeamman tavan tappaa kuin nälkään kuoleminen.

Kai minulla on oikeus edes siihen vaikka olenkin yhteiskunnalle vain menoerä?

• 17
        Jaakko5577 kirjoitti:

Niin meitä on moneksi. Monet eivät ymmärrä mitä tarkoittaa kun on oikeasti sairas ja ei pysty enää päättämään kunnolla omista asioistaan.

En minä oikeastaan muuta kaipaa kuin ruokaa pöytään edes sitä halvinta mahdollista. En kaipaa mitään yleellisyyttä taulutelevisioita, ravintolailtoja tai ulkomaan matkoja.

Jos tämä yhteiskunta ei sitä järjestämään edes ruokaa köyhälle niin järjestäisi edes jonkun humaanin tavan päästä pois kivuttomasti. Siis jonkun helpomman ja nopeamman tavan tappaa kuin nälkään kuoleminen.

Kai minulla on oikeus edes siihen vaikka olenkin yhteiskunnalle vain menoerä?

No et kuitenkaan osannut vastata tohon kysymykseen
        "Mistäköhän perinnästä ja suojaosuudesta nyt puhut? "

Jos on niin sairas, että ei pysty päättämään tekemisistään, niin voikin jättää sen nettiin kirjoittelemisen terveemmille.

• qgthyjk
        17 kirjoitti:

Jos on niin sairas, että ei pysty päättämään tekemisistään, niin voikin jättää sen nettiin kirjoittelemisen terveemmille.

onneksi et sinä päätä kuka kirjoittaa täällä.

Jos ei ole minkäänlaisia ja käytöstapoja, voit itse jättää sen nettiin kirjoittelemisen niile jotka osaavat edes alkeellisimman käyttäytymisen.

• suojasään perintämys
        17 kirjoitti:

Jos kirjoitetaan työttömyysturvapalstalla otsikolla Kelan perintä, niin onko vaikeaa päätellä mistäköhän perinnästä on kyse? Ja jos suojaosuudesta ei ole koskaan kuullut mainittavankaan, niin ei taida sinunkaan nettikirjoittelullasi olla muille "terveille" kovinkaan paljon annettavaa. Googlettaminenkaanhan ei tullut sinulle pieneen mieleesi.

• gqh4jywkueli

kelalla ei ymmärtääkseni ole suojaosuutta, se kuuluu ainoastaan ulosottoon.

Kela voi siis periä omia tukia takaisin esim. asumistuesta ym.

Onko sitten niin, että sossu maksaa perityn summan, jos tulot jäävät alle minimiperusturvan?

Se tarkoittaa taas kunnan tulonsiirtoja valtiolle.

Korjatkoon viisaampi, sillä tämä on erittäin mielenkiintoinen asia.

• Jaakko5577

Näin sanoo Kelan omat ohjeet yleensä näitä ei kerrota missään takaisinperintä kirjeessä tai kaavakkeessa, mutta tieto pitää tajuta itse kaivella kelan sivuilta useiden linkkien takaa etsien:

"Takaisinperintää toimeenpantaessa on huolehdittava siitä, että etuudensaajan käyttöön jää toimeentuloa varten tarvittava välttämätön tulo. Arvioitaessa tarvittavan toimeentuloturvan määrää, voidaan lähtökohtana pitää toimeentulotuen määrää. Näin kuittauksen määrää harkittaessa on huolehdittava siitä, ettei kuittaus aiheuta etuudensaajalle välttämätöntä tarvetta hakea kunnan maksamaa toimeentulotukea."

"Työttömyysetuuksien (peruspäiväraha, työmarkkinatuki, koulutuspäiväraha) sekä koulutustuen ja vuorottelukorvauksen kuittaamista rajoittavat ulosottokaaren 4 luvun 48–50 §:n palkan ulos-mittausta koskevat säännökset (TTL 1290/2002 11 luku 13 §).

Maksuerän nettomäärästä on jätettävä kuittaamatta vähintään suojaosuus, joka on maksukauden kutakin päivää kohti laskettu rahamäärä. Suojaosuus jätetään paitsi velallisen omaan elatukseen, myös hänen elatuksensa varassa olevien aviopuolison sekä omien ja puolison lasten elatukseen. Suojaosuus on 1.1.2012 lukien velallisen osalta 21,69 euroa ja jokaisen edellä mainitun omaisen osalta 7,79 euroa päivää kohti.
        Suojaosuuden pitää jäädä velallisen käyttöön viikon kaikkina päivinä. Jos velallinen saa palkkaa tai muuta ulosmittauskelpoista etuutta (esim. osaeläkettä), suojaosuus lasketaan tulojen yhteen-lasketusta nettomäärästä.

Jos maksuerän nettomäärä on pienempi kuin suojaosuus, liikamaksua ei voida kuitata maksu-erästä."

Tämä siis Suoraan kopioituna KELAN sivuilta.

• 23

asia selvä.
      Kai olet joskus kuitenkin hakenut toimeentulotukea esim. sähkölaskuun, vuokran ja asumistuen erotukseen jne.

itselläni on joskus käynyt siten, että sossu on käytännössä maksanut velkojani jotka ovat olleet jotain liikaa maksettuja asumistukia vuosien takaa.

• Jaakko5577

"Kai olet joskus kuitenkin hakenut toimeentulotukea esim. sähkölaskuun, vuokran ja asumistuen erotukseen jne."

En oli vielä ikinä kääntynyt sossun puoleen en oikein edes tiedä miten asiat toimivat sossussa. Kelan maksamilla etuuksilla on kituuteltu jo vuosia.

Periaatteessa kai pitäisi käydä kyselemässä Sossusta, koska laskeskelin juuri, että vuokran maksun jälkeen minulle jää käyttöön rahaan 30€ vähemmän kuin mitä Sosiaalitoimen mukaan minimissään pitää jäädä rahaa vuokran maksun jälkeen muihin menoihin. Viranomaiset vaan eivät hirveästi kerro mitään näistä oikeuksista vaan tieto pitää itse tajuta kaivella jostain.

Esimerkiksi elämääni haittaa tällähetkellä isosti se, että puhelimeni on rikkoontunut. Ei enää soitella mihinkään asioita selvittääkseni. Yleensä puhelin laskuni ovat olleet sitä 2-5€ kuulaudessa joskus on tullut 10-20€ jos oikein paljon on joutunut soittelemaan viranomaisten palvelu linjoille lypsämään lisätietoa ja ovat jonotuttaneet oikein kauan.

"itselläni on joskus käynyt siten, että sossu on käytännössä maksanut velkojani jotka ovat olleet jotain liikaa maksettuja asumistukia vuosien takaa. "

Näin siinä käy jos menee Raksimaan Kelalle luvan napsaista X summa etuudesta vaikka nettotulot jäisivät alle suojaosuuden on pakko yrittää saada sossusta puuttuvat rahat tai sitten upota vielä syvemmälle köyhyyteen kuin laissa säädelty minimiköyhyys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      206
      3858
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2446
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2223
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      71
      1175
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe