Jalostusta toiseen suuntaan, kiitos.

border33

voi noita Boksereita kun on niin sairas rotu. Meidän Bokseri narttu kuoli yllättäin yöllä. Hengitys vaikeudet olivat syynä. Oli vasta 6 vuotta.nyyh.. mutta eikö niitä boksereita vois alkaa jalostaa pitempi kalloisiksi mutta muuten säilyttää rodun ominais piirteet ihan vain koirien terveydeksi

27

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :)

      Kyllä, pidempi kuono lytyn sijaan!!!

    • j6767i

      ongelmahan ei ole monesti kuono,vaan kitalakipurje,joka vaikeuttaa hengitystä ja jota voidaan hoitaa mm.leikkauksella (esim.bostoneille tämä leikkaus monesti tehdään).Eli kuonon pituudella ei ole bokserilla suurta merkitystä vaan sillä kallon muodolla (mitä aikaisemmin sanottiin),mutta se kuonon piteneminen ei ole se vastaus..

      • border33

        ai oisko se parempi et ne kärsii mun äiti tykkää lyttykuono roduista nytkin meillä on mopsi joka näyttää joka päivä et se kuolee mä oisin halunnu mielummin jonku terrierin tai collien.


    • j6767i

      "border33" ei,ei ole ikinä hyvä että koira kärsii,mutta aika rajua verrata mopsia ja bokseria toisiinsa.Mopsilla kun ei siis ole kuonoa lainkaan ja muutenkin ruumiinrakenne jotain aivan muuta kuin bokserilla.
      Mitä nyt edes ajoit tuolla kysymyksellä takaa? vai yhdistätkö kaikki lyhytkuonoiset/kuonottomat samaan kastiin? roduissa on suuriakin eroja,vaikka päällepäin näyttäisivät suht samoilta.. miten itse jalostaisit bokserit pitempikalloisiksi samalla säilyttäen rodun ominaispiirteet? ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.. kannattaisitko rotuunottoa? ja jos niin, millä rodulla? minkä näköinen on mielestäsi rodunomainen bokseri? (jenkki mallinenko?) ym.

      • border33

        mitä tuohon ny vastais????


    • mopsibulli

      On kuitenkin muistettava että mopsi ja engubulli ovat tärkeimmät rodut jotka ovat vaikuttaneet boksun syntyyn.

      • synty

        Miten nuo muka ovat vaikuttaneet bokserin syntyyn? Yhdistyksen sivuilla ei noita rotuja lainkaan mainita bokserin historiassa.


    • mopsibulli

      Älkää nyt enään uskoko siihen yhdistyksen kaunistelupolitiikkaan ja romantisointiin joistain bullenbeissereista.
      saksalaisten historian tutkijoiden mukaan:

      "Naturlich spielte, genau wie heute, um die Jahrhundertwende die menschliche Sucht nach Streit und Differenzierung eine grosse Rolle. Man zuchtete trotz Zuchtbuch, trotz Standard wild durcheinander. Boxer, Bulldog, Mops Bullenbeisser und deren Mischprodukte wurden planlos untereinander gepaart."

      Tossa oli tilanne 1900-luvun alussa. Sekä 1800-luvun lopussa, että 1900-luvun puolella voidaan nimetä useita Bulldoggeja, Mopseja ja jopa keskikokoinen snautseri joista on tämän päivän bokseri syntynyt. Siis ne koirat löytyvät niin sinun kuin minunkin koirien sukutauluista, emmekä saa niitä sieltä pois pyyhittyä.

    • yök

      Ihan turha aloittajan on rotua syyttää jos koira kuolee.Ihan varmasti on koirasi oireillut jo aikaisemmin,tuskin se noin vaan tukehtuisi tai sen olisi pitänyt tukehtua jo aikaisemmin.Olisit vienyt lääkäriin jossa sitä olisi voitu ajoissa hoitaa.

      • border33

        tuota kuule sun on turha mua syyttää ja mä en ooo mikään aloittelija meillä on ollu ennenki boksui ja se piti viedä jonneki leikkaukseen mut ei ehitty oli ennää 3 päivää leikkaukseen


    • myöhäistä katua

      Bokserin koko kanta on niin sairas, että siitä ei enää kuinkaan voi saada perustervettä. Liian harvassa ovat suhteellisen terveet yksilöt ja nekin yleensä läheistä sukua toisilleen. Bokserin elvyttämiseksi pitäisi koko rotu koota täysin uudestaan roturisteytyksin, samoin kuin ollaan tehty esimerkiksi bretagnenbassetille (rotu kuoli sukupuuttoon, mutta kehitettiin uudestaan roturisteytyksin).

      • En kadu

        Taidat puhua näistä vain näyttelyihin kasvatettavista boksereista kun sairaista puhut. Ei taida olla sinulla kunnon tietoa. Itselläni ainakin neljä täysin tervettä (tutkittu) eri linjoista. Nämä tosin ovatkin käyttökasvattajilta eikä pelkästään Suomesta....


      • käyttöboksutin
        En kadu kirjoitti:

        Taidat puhua näistä vain näyttelyihin kasvatettavista boksereista kun sairaista puhut. Ei taida olla sinulla kunnon tietoa. Itselläni ainakin neljä täysin tervettä (tutkittu) eri linjoista. Nämä tosin ovatkin käyttökasvattajilta eikä pelkästään Suomesta....

        En kadu
        - herää taas ja päästä kissa ulos
        - käyttökasvattajia ei löydy, siis sellaisia bokserikasvattajia jotka kasvattaisivat terveitä koiria käyttöön. Ei suomalaisia eikä ulkolaisia.


    • Hiiii

      Itsella 10 vuoden kokemus vasta rodusta, meillä useampi bokseri eri linjoista, kukaan ei kärsi hengitysongelmista,allergioista tms. vaivoista..olen ehkä onnekas,mutta ihmettelen tätä vauhkoamista että bokserit kuolee käsiin! Meillä eläinlääkäriä toistaiseksi tarvittu vain rokotuskäynneillä sekä terveystutkimuksissa..

    • eituurii kai

      No olis kiva saada tietää, mistä suvuista ja kenneleistä olette saaneet terveitä boksereita ?
      Mulla ollu 2 sairasta.

    • yäks

      Milloin tajutaan,että kaikissa on piileviä ja periytyviä sairauksia,ihan kuten ihmisissäkin.Kaikki asiat vaikuttaa kaikkeen.Ihan turha on itkeä sairasta koiraa jos syöttää sille jotain halparuokaa,ei liikuta ja hoida muutenkaan.Moni persaukinen säästää,eikä vie tarpeeksi ajoissa eläinlääkäriin,sitten koira kuolee ja se onkin rodun vika.Esim.aloittaja ei pystynyt kertomaan,mikä hänen koiraltaan olisi pitänyt leikata ja hups,koira kuoli...Kukaan ei tule pystymään siihen,että saisi rodun,jolla ei ole mitään sairauksia,eihän ihmisiäkään pystytä niin tekemään.Ymmärtäkää ,että kyseessä on elävä olio,joka voi sairastua.Käyttökoirat (joita ei oikeasti ole) eivät periytä sen terveempiä geenejä kuin muutkaan.Jalotukseen tulee käyttää tutkittuja koiria,joilla ei tietenkään saa olla esim.allergiaa mutta tuleeko niiden pennuista terveitä,sitä ei kukaan voi vannoa.

      • border33

        yäks HÄISTÄ PASKA MISTÄ SE EES TIIÄT ET MÄ KÄYTÄN JOTAIN SAATANAN HALPPIS RUOKIA TAI EN HUOLEHI MUN KOIRISTA!!!!!!!!!!SENKIN KUSINEN SAASTA KIITOS VAAN TÄSTÄ HAUKUNNASTA!!!!!ET MÄÄ ON JOKU VITUN ALOITTELIJA.JA STALKKAAKO SÄ MUO JOSTAIN IKKUNASTA JA HUOMAAT ET TUOLLAHAN SE LAITTAA TAAS SITÄ PASKAAA RUOKAA!!!! SULLA VARMAAN ON ITELLÄ JOKU AJOKOIRA JOKA ON AINA JOSSAIN VITUN HÄKISSÄ PÄIVÄT PITKÄT KUN EI OO VITUN METSÄSTYSKUUKAUSI
        HAISTA KUULE MITKÄ PASKA!!!!!!!!!!1


      • yeppiz
        border33 kirjoitti:

        yäks HÄISTÄ PASKA MISTÄ SE EES TIIÄT ET MÄ KÄYTÄN JOTAIN SAATANAN HALPPIS RUOKIA TAI EN HUOLEHI MUN KOIRISTA!!!!!!!!!!SENKIN KUSINEN SAASTA KIITOS VAAN TÄSTÄ HAUKUNNASTA!!!!!ET MÄÄ ON JOKU VITUN ALOITTELIJA.JA STALKKAAKO SÄ MUO JOSTAIN IKKUNASTA JA HUOMAAT ET TUOLLAHAN SE LAITTAA TAAS SITÄ PASKAAA RUOKAA!!!! SULLA VARMAAN ON ITELLÄ JOKU AJOKOIRA JOKA ON AINA JOSSAIN VITUN HÄKISSÄ PÄIVÄT PITKÄT KUN EI OO VITUN METSÄSTYSKUUKAUSI
        HAISTA KUULE MITKÄ PASKA!!!!!!!!!!1

        ohhoh... nyt taitaa jotakuta lapsettaa, vai ootko kenties vasta lapsi? jutuista päätellen kyllä.. Yäks:n kommentti oli ainoa oikea totuus tähän asiaan. ja itse en ainakaan teksistä huomannut, että hän olisi ketään henkilökohtaisesti syytellyt, vaan kertoi vain yleisiä tapoja.. aikuistuhan hieman.. ja osanottoni lemmikin poismenosta.


      • border33
        yeppiz kirjoitti:

        ohhoh... nyt taitaa jotakuta lapsettaa, vai ootko kenties vasta lapsi? jutuista päätellen kyllä.. Yäks:n kommentti oli ainoa oikea totuus tähän asiaan. ja itse en ainakaan teksistä huomannut, että hän olisi ketään henkilökohtaisesti syytellyt, vaan kertoi vain yleisiä tapoja.. aikuistuhan hieman.. ja osanottoni lemmikin poismenosta.

        kiitos ja anteeksi joo olen perheeni nuori mutta en mikään lapsi lapsi lueppa noista muista keskusteluista niiin mainitsen että mul on äiti joka ei kerro mulle mitään ja kyllä minusta hän sanoi näin henkilö kohtaisesti "ihan turha on itkeä sairasta koiraa jos syöttää sille jotain halparuokaa,ei liikuta ja hoida muutenkaan" niin ja anteeksi vielä mutta on haukuttu muutenkin aloittelijaaksi!!
        olin kai vihainen koska tuntuu kun luen tätä ketjua et kaikki syyttää mua olen myös järkyttynyt koirani pois menosta niin pienellä varoitus ajalla ja se eläin kliniikka oli todella täynä ja koira ei enää vain kestänyt nyt onneksi ollaan ehkä hommaamassa jotai kaveria meidän mopsi pojulle pyysin tervettä keeshondia ja äiti miettii asiaa


      • joopajoo44
        border33 kirjoitti:

        kiitos ja anteeksi joo olen perheeni nuori mutta en mikään lapsi lapsi lueppa noista muista keskusteluista niiin mainitsen että mul on äiti joka ei kerro mulle mitään ja kyllä minusta hän sanoi näin henkilö kohtaisesti "ihan turha on itkeä sairasta koiraa jos syöttää sille jotain halparuokaa,ei liikuta ja hoida muutenkaan" niin ja anteeksi vielä mutta on haukuttu muutenkin aloittelijaaksi!!
        olin kai vihainen koska tuntuu kun luen tätä ketjua et kaikki syyttää mua olen myös järkyttynyt koirani pois menosta niin pienellä varoitus ajalla ja se eläin kliniikka oli todella täynä ja koira ei enää vain kestänyt nyt onneksi ollaan ehkä hommaamassa jotai kaveria meidän mopsi pojulle pyysin tervettä keeshondia ja äiti miettii asiaa

        Terv keeshond, joo. mistä sä senkin vedät kun niillä on Suomessa rodulla yleisimmin esiintyvät merkittävät sairaudet:

        Immuunijärjestelmän häiriöihin liittyvät ongelmat
        • Kilpirauhashormonin puute
        • Atopia
        • Ruoka-aineyliherkkyys
        • Diabetes
        • Alopesia X
        • Lisämunuaisten liikatoiminta

        Hermostolliset sairaudet
        • Epilepsia

        Muut sairaudet
        • Primääri lisäkilpirauhasen liikatoiminta

        Luuston sairaudet
        • Lonkkanivelen kehityshäiriö
        • Kyynärnivelen kehityshäiriö


    • uu65

      Jos haluaa yrittää ottaa jonkun "terveemmän rodun" niin sitten kannattaa kääntää katse sinne "alkukantaisiin" eli joku siperian husky tmv.
      niilläkin tosin löytyy mm.
      Lonkkanivelen kasvuhäiriö, HD
      Epilepsia
      Perinnölliset silmäsairaudet
      Juveliini harmaakaihi, HC
      Kiteinen sarveiskalvon surkastuma, CCD
      Verkkokalvon asteittainen surkastuma, PRA

      Useimpien näiden sairauksien esiintyvyys siperianhuskylla on todella pieni.
      Kuitenkin perusterve rotu
      http://www.google.com/url?q=http://fi.wikipedia.org/wiki/Siperianhusky&sa=U&ei=HkR2T-36DeGp4gTU_uXxDg&ved=0CBQQFjAB&usg=AFQjCNF1dBivUY3ec5jVa6inxekc6-gDcw

    • yäks

      Voi sua lapsi.Ensin sä itket ja kiljut täällä,miten sairas rotu on ja sitten tuleekin ilmi,että sä et vielä tiedä mistään mitään.Koita vähän kasvaa ja jätä koko rodun arviointi niille,joilla on asiasta oikeata tietoa.Et siis vieläkään osannut sanoa,mikä koiraanne vaivasi....ja ihan tiedoksi,eläinlääkärin saa vaikka samalle päivälle jos haluaa,muusta se ei ole kiinni!Ei se ole rodun syy,ettei vanhempasi vie koiraa ajoissa lääkäriin tms.vaan ihan he voivat katsoa peiliin.Olisi varmaan parempi,ettette hankkisi yhtään koiraa ennenkuin kunnon resurssit sen hoitamiseen ovat selvillä.

      • älyhoiii

        et taida käydä ihan täysillä.. Mulla on koirat eläneet 15 vuotiaiksi ihan koti ja kaupan ruuilla, ja se et boxeria otettaessa pitäisi jo varautua leikkaushoitoihin on lievästi sanottuna aika karmee asia. Onko tääkin rotu saatu jo näin sairaaksi?? Sääliksi käy.. Ja turha pölistä mistään "ihmisetkin sairastaa". Kyllä koirien sairaudet on pitkälti ihmisten aikaan saannosta..


    • ophuy9

      yäks- oletko sä jokin idiootti vai, jos sulla olis vähääkin ymmärrystä et kirjoittelis tollasia tyhmyyksiä.
      Huomaan että olet yksi näitä rahan takia kasvattavia.
      Vaihda sinä boksereista vaikka kultakaloihin, niin se olis eka askel kohti terveempää bokseria.

    • Husky92

      Tää keskustelu on jo aika vanha mutta oli pakko tulla kommentoimaan. Mä inhoon sellasia ihmisiä, jotka ei voi tunnustaa tai myöntää että oma rotu on sairas tai liian pitkälle jalostettu. En väitä että bokserit ois mitenkään erityisen hirveessä jamassa, mutta ei nekään mitään terveimpiä oo. Suoraan sanoen rupee vituttamaan ku joku ei voi myöntää, vaikka ite varmasti tietää että miten asiat. Ja sitten ruvetaan ihan sokeen raivon vallassa puolustamaan omaa rotua ja haukutaan kaikki, jotka on erimieltä oli ne sitten saman rodun omistajia tai ei, ja sanotaan että no jokasella koiralla on sairauksia ja ihmisillä myös! Mikä nyt on aivan typerästi sanottu. Joo kaikilla koirilla on, mutta joillakin roduilla niitä vaan on enemmän ja esiintyy paljon useemmin ja joillakin roduilla on tullu ongelmia liian jalostuksen takii. Myöntäkää ees ne tosiasiat älkääkä yrittäkö vääntää totuutta joksku ihan muuks. Mun oma rotu on husky ja kyllä mä sen myönnän ja teidän ettei nekään oo mitään terveitä, ja että niilläkin on omat ongelmasa, mutta en ainakaan rupee silottelemaan totuutta.

    • voitttajat

      Ongelmia on, ne tulee vain voittaa

    • ht456

      En mä ainakaan peittele rodun "vikoja".. jos joku multa tulee bokserin terveydestä kysymään,niin kerron kyllä ihan rehellisesti mitä näiltä tutkitaan ja mitkä on ne yl.terveysongelmat.. samalla voin kertoa mistä omat boksut on "kärsiny".. ja omista koirista löytyy kaikki tiedot koiranetistä.. koirani kuvautan ja lausuntaan menee semmosina kuin on.. en harrasta niinkuin jotkut tätä: "en laita skl:n kuin hyvät tulokset". Tällaisiakin ihmisiä löytyy ihan kasvattajista.
      Suosittelen katsomaan pentua ostettaessa terveystuloksia (useamman sukupolven takaa),linjoja ja mitä kysymään kasvattajalta (esim.miksi juuri tämä yhdistelmä tms.)
      Kuitenkaan se pelkkä "täydellinen" koiran sukupuukaan ei takaa tervettä koiraa (kokemusta on).
      Tällä hetkellä minua huolestuttaa terveystuloksiakin enemmän boksereiden luonne.. harmikseni olen nähnyt ja kuullut,että erittäin arat ja agressiiviset boksut ovat lisääntyneet,mikä on mielestäni kauheaa,koska bokserin tulisi olla hyvähermoinen perhe-ja harrastuskoira.
      Luonnetestauksesta ollaan montaa eri mieltä,mutta itse olen koirani testauttanut ja suosittelen sitä muillekin,vaikka vain ihan omaksi tiedoksi.. koira on mitä on pisteistä huolimatta :)
      Haluaisin myös nähdä boksereilla harrastettavan enemmän (enkä nyt puhu siitä "maailman parhaasta" ja ainoasta koiralajista IPO:sta,joka on monien mielestä jonkin sortin ihmelaji ja muut lajit eivät ole siihen verrattuna mitään).
      Itse olen saanut erittäin paljon positiivista vastaanottoa/kommenttia niin eri lajien tuomareilta kuin muiltakin koiraharrastajilta kun olen käynyt TOKO-kokeissa tai Haku metsällä yms. bokserin kanssa.
      Rotu on kuitenkin kehitetty palveluskoiraksi,niin näytettäisiin yhdessä mihin rodusta on :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe