Hei.
Meillä olisi sellainen n.2v koira, joka kävelee kyllä hihnassa todella nätisti.. niin kauan, kunnes tulee toinen koira vastaan.
Kun koiramme näkee toisen koiran, hän alkaa vinkumaan.. Kun toinen koira kohdataan, hän alkaa vetämään hihnassa, tai riuhtomaan itseään "irti" päästäkseen toisen koiran luo.. Kuonopannasta huolimatta hän riuhtoo. Ei kuitenkaan ole vihainen toisille koirille, vaan haluaisin päästä haistelemaan/leikkimään.
Lisäksi nyt kun on narttujen juoksuaika, koiramme ei tottele kunnolla, uros kun on..
Toivoisin teiltä saavani neuvoja, kuinka saisin tämän toisien koirien kohtaamisen sujumaan kunnolla, niin ettei tarvitsisi "hävetä"
Niin ja riuhtominen on pahempaa, mikäli pysähdymme odottamaan että toinen koira menee ohi.
Kiitos jo etukäteen, mikäli joku osaisi neuvoa. Kaikkea olemme koittaneet kokeilla, mutta tuntuu ettei mikään oikein auta. Ja jotkut koirat ohitetaan kyllä nätisti, mutta useimpia ei..
Koira vinkuu ja kiskoo/riuhtoo hihnassa toisen koiran kohdatessa
12
5949
Vastaukset
- ongelmia koiran kans
Ainiin, ja kyseessä on labradorinnoutaja.. Minkä käytös ei pitäisi ainakaan johtua suojelusta.. Eikä todellakaan ole vihainen toisille koirille
- dfdfdfdfjjhuoopo
Meidän koiralla sama juttu. Käytiin ongelmakoirakouluttajalla. Ongelma yleinen. Kyse on johtajuudesta, siitä , että sinun pitää olla laumanjohtaja. Meidän koira ohittaa toiset koirat nyt täysin rauhallisesti, koska tietää, että olen laumanjohtaja ja minua on toteltava. Ei tarvitse enää riuhtoa, vain rauhallisesti sanoa ei.
- Ohi nätisti
dfdfdfdfjjhuoopo kirjoitti:
Meidän koiralla sama juttu. Käytiin ongelmakoirakouluttajalla. Ongelma yleinen. Kyse on johtajuudesta, siitä , että sinun pitää olla laumanjohtaja. Meidän koira ohittaa toiset koirat nyt täysin rauhallisesti, koska tietää, että olen laumanjohtaja ja minua on toteltava. Ei tarvitse enää riuhtoa, vain rauhallisesti sanoa ei.
Jospa kertoisit kuinka se tehdään koiralle selväksi? Aloittajaa ei auta tieto ettei sinun koirasi enää riuhdo.Mitä harjoitteita teit koirasi kanssa?
- Nana!
Hei aloittaja,
Oletteko kokeilleet ohituskursseja? Niistä varmasti olisi apua, niillä tulee toistoja valtava määrä ja hyviä vinkkejä asiantuntijoilta. Ymmärrän kyllä, että aina noille kursseille pääsy ei ole mahdollista. Kuten tuossa edellinen kirjoittikin, niin sitten on vaihtoehtona tuo koirakouluttaja, yksityistuntien hinnat vaihtelevat, mutta uskoisin, että on hyvä satsaus loppupeleissä. Ja olen kyllä samaa mieltä edellisen kanssa siinä, että kyse lienee johtajuuteen liittyvistä asioista (meilläkin).
Tiedän myös itse, miltä tuntuu kamppailla asian kanssa. (Meillä on muuten hyvin samanikäiset ja -rotuiset koirat :) ) Tilannetta meillä aika tavalla sama, tosin pikku hiljaa koiraan olen saanut kontaktia ohitustilanteissa. Meillä toimi se, että ensin iso välimatka toiseen koiraan (vaikka tien toiselle puolelle), koira istumaan viereen ja palkkaus nameilla, niin, että koira näkee toisen koiran koko ajan. Välimatkaa sitten pienennetään vähitellen niin, että lopulta voi ohittaa kävelyvauhdilla toisen koiran. Meillä on myös sääntönä, että koskaan hihnassa ei tutustuta muihin. Kontaktiharjoitukset ovat meillä olleet erinomaisia tämän harjoittelussa ja tietysti muutenkin yhteisen omistaja-koira- suhteen luomisessa. Tehdään kontaktiharjoituksia paljon lenkillä muutenkin, ei vain ohitustilanteissa.
Tilasin muuten koiralle easy walk- valjaat, jotka perustuvat siihen, että rintakehällä kulkevassa valjasosassa on kiinnitin, jolloin koiran vetäessä koira kääntyy sinua kohti. Tietysti nuo ovat vain apuväline, eivätkä sinällään poista vetämistä, mutta koiran kontaktiin saaminen helpottuu ja palkkaus oikeasta toiminnasta sitä myötä :) Teillähän tosin oli jo tuo kuonopanta, joka käsittääkseni toimii samantyylisesti.
Kovasti tsemppiä ja olisi mukava lukea, miten teillä edistytään asian kanssa :) - ohituslelu
Meillä on ollu kans koirien ohituksessa joitain ongelmia. Meillä toimii ns.ohituslelu toisten koirien ohituksessa, eli saan lelun avulla kiinnitettyä koirani huomion itseeni eikä se tällöin huomioi ollenkaan toisia koiria. Kaikilla koirilla ei tosiaan namit tehoa!
- Nana!
Olet kyllä ihan oikeassa siinä, että kaikilla koirilla ei nuo namit olet se tehokkain juttu! Joku mieleinen lelu on erinomainen, jos vain toimii koiralle. Kokeilemalla tietää :)
- epätoivoinen
Kiitoksia kaikille jotka jaksoivat vastata :) Kaikkea on kokeiltu. Herkkuja, leluja jne... Mutta aina se koira vaan on se joka kiinnostaa, minun puheista, tai kielloista ei välitä mitään. Nyt olen pari kertaa jopa kaatunut, kun koirani on yhtäkkiä alkanut vetää toisen koiran luo. Tänään pääsi irti minulta, koska kaaduin. Huomattiin, että ei tee mitään toiselle koiralle, vaan haluaa leikkimään, alkaa pomppia toisen koiran edessä kuin leikkiin haastaen.
Mitä enää voisimme tehdä? Miestäni koira kyllä tottelee, muttei minua. Hieman rauhallisemmin kyllä käyttäytyy nykyisin, ellei toinen koira ala tuijottamaan, tai haukkumaan, se nimittäin provosoi vielä enemmän koiraani. Mutta silti edelleen vinkuu ja alkaa vetämään toisen koiran luo.
Ainiin ja asun niin pienellä paikkakunnalla, ettei meillä ole mitää koirakoulutus juttuja täällä :(
Epätoivo iskee, vieläkö voisin jotain koittaa tehdä?- Ek. C.
Kehottaisin ottamaan yhteyttä kouluttajaan ja hankkia kuonopanta jotta ei koira enää pääse vetämään sinua kumoon.
Tilanne ei ole mitenkään mahdoton, oikeilla tekniikoilla onnistut :)
- epätoivoinen
Kuonopanta löytyy. Mutta silläkin koira alkaa riuhtomaan ja on jopa riuhtonut niin, että saa kuonopannan pois, onneksi on ollut "varmuusremmi" kiinni normaalipannassa. Mutta pitää yrittää kokeilla. Muuten koirani kävelee toodella nätisti hihnassa, normaali pannallakin, mutta kun näkee toisen koiran niin silloin alkaa vetäminen ja vinkuminen...
- Etkö voisi vain
yksinkertaisesti ennakoida sitä kohtaamista siten että vedät koiran aivan vierellesi, annat käskyn sivu ja sitten ohitatte vastaantulijan. Näin koira ei pääse kiskaisemaan sinua mukaansa. Kuta vähemmän vapaata tilaa kiihdytykseen, sitä vähemmän törmäysvoimaa jolla vetää sinua mukaansa kun hihna loppuu.
- ____________________
On olemassa myös kiskomisen estovaljaita, esim. halti reaktiovaljaat. Sitä se ei ainakaan saa päältään pois, ja sinä taas pystyt hallitsemaan koirasi paremmin, kun valjaat vie siltä pois fyysistä voimaa. On noita valjaita saman tapaisia muunkin merkkisiä, että kannattaa kysellä eläinkaupoista. Halti -valjaita tosin ei oman käsityksen mukaan saa tällä hetkellä muuten kuin vaan netistä tilaamalla. Kuitenkin jos valjaat ostat, niin ÄLÄ osta sellaisia, missä menee jotain remmejä kainaloitten alta, sillä ne rikkoo ihon. Noissa halti -valjaissa talutin kiinnitetään kahteen eri lenkkiin, selän päälle, ja rintaan. Osassa saman tapaisista valjaista remmi kiinnitetään pelkästään rintaan. Noiden tarkoitus on tehdä se, että kun koira lähtee kiskomaan, niin se alkaakin kääntyä menosuuntaansa, kun rinnassa oleva remmi vetää sen kropan eri suuntaan, kuin mihin se on menossa.
- pojat
Noutajalle noutajatalutin. Heti kun veto alkaa, pari terävää nykäystä hihnasta. Ei jatkuvaa vetoa. On auttanut meillä labbispojilla
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938138
- 403922
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241400
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html341241Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,321122Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121020Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797