Oletko omaishoitaja?

kyselen-kys

Ihan mielenkiinnosta ajattelin omaishoitajana kysellä, käykö tällä palstalla muita omaishoitajia minkä verran?

28

258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omaishoitaja.

      Uskoisin että lähes kaikki ovat.
      Pari entistä omaishoitajaa käy myös. Hyvä palsta, joskus on joku häirikkö, ei kannata huomioida.

    • minä-kysyn-myös

      Olen lapsen omaishoitaja, työikäinen.
      Onko täällä muita työikäisiä?
      Olisi kiva vaihdella kuulumisia...

      • Vastasin-vas

        Kyllä täällä varmaankin käy myös omaishoitajia, mutta "mielenkiinnosta" aiheeseen liittyen kuvittelen muidenkin täällä poikkeavan.
        Itse hoitelen vaimoani. Nyt on viides vuosi menossa ja huumorilla, jota ulkopuolinen saattaisi vähän karsastaa, selviämme ihan kohtuullisesti.


      • minä-kysyn-myös
        Vastasin-vas kirjoitti:

        Kyllä täällä varmaankin käy myös omaishoitajia, mutta "mielenkiinnosta" aiheeseen liittyen kuvittelen muidenkin täällä poikkeavan.
        Itse hoitelen vaimoani. Nyt on viides vuosi menossa ja huumorilla, jota ulkopuolinen saattaisi vähän karsastaa, selviämme ihan kohtuullisesti.

        Niinpä, ulkopuolisesta tämä omaishoitajuus voi jos näyttää hmm..... Huumori on kyllä hyvä ja pitää pään noin suunnilleen kunnossa..

        Sulla Vastasin-vas on varmasti monenlaista tilannetta ja ongelmaa ratkaistava.. ja asennetta:)

        Olen tätä silloin tällöinen palstaa seurannut, vähän sillä silmällä, että löytyisikö ajatustenvaihtoa.. meillä on näitä mummoja ja pappoja omasta takaa, joten sellaiset "vähän nuorenpien" jutut kiinnostaisi (puolison ja lapsen omaishoitajat).. meilläkin asiat ihan ok, toki ainahan joku sitä mattoa yrittää jalkojen alta vetää.. mutta siihenkin jo osaa varautua.. kirjoittelee minä-kysyn-myös


    • JK

      EN OLE

    • pävö

      Minulla on lievästi kehitysvammainen tyttö 16v. itse käyn töissä ja hän koulua mutta jos hän sairastuu jään kotiin hänen kanssaan koska on oikeus olla 3pä'ivää joten omaishoitaja minäkin olen vien lääkäriin tyttäreni on käynyt hyksissä pienestäpitäen leikkauksissa huulihalkion takia olen nukkunut sängynvieressä patjalla ja ollut mukana hoitamassa 3-4 päivää yleensä.Tyttärelläni on kovakipukynnys mutta mulla on voimat välillä loppu joten tyttäreni on perhehoidossa välillä.

    • 55+

      Onko täällä sellaisia omaishoitajia jotka ovat olleet omaishoitajina kauan, yli 10 vuotta.
      Se on pitkä aika elää toisen ehdoilla. Omaishoitajan on ajateltava hoidettavaansa ensin, sairaan ehdoilla on pakko elää.
      Eikö se ole liian suuri uhraus terveelle osapuolelle.

      • kuntoilu

        Ei ole, jos hoidettava käy säännöllisesti intervallijaksoilla, ja itse pitää vapaansa ja käy kuntoutuskursseilla joko kelan tai omaishoitajainliiton. olen ollut omaishoitaja 24 vuotta,tässä on oppinut kaikki koukerot ,että kumpikin jaksaa. tervehdys


      • mamman-kans

        Olen ollut 14 vuotta lapsen omaishoitajana, aluksi luulin ja kuvittelin, että joudun luopumaan omasta elämästäni.. mutta niin ei ole käynyt. Tulevia omaishoitaja vuosia on vielä edessä monen monta vuotta.

        Lisänä hoidan jonkin verran (viikoittain) iäkkäitä lähivanhuksia (3 kpl), sekä tulen hoitamaan tulevaisuudessakin, heillä ei ole ole muita lähiomaisia Suomessa.

        Olen alle 50 v, en ole väsynyt, enkä rupsahtanut, voi ihan hyvin:) ja olen elämääni tyytyväinen, vaikka kaikkea, mitä joskus kuvittelin tekeväni, en voi tehdä.. Jos nyt tämä jotain kiinnostaa..:) Asenne ratkaisee niin kauan kun on omaa terveyttä mutta jos oma terveys menee, ei omaishoitajana jaksa.

        Vaikeuksien kautta oppii, että onni tulee pienistä asioista:)


    • ristiina ja tytär

      Eiköhän se jaksaminen oo aika vahvasti sidottu siihen ,minkälainen sairaus hoidettavalla on,kuinka sitovaa!?Asenne kyllä joskus kovilla,kun äijä räyhää,paistinpannulla vois joskus vetää päähän ; ))Miulla tämä ollut sen verran rankkaa,että toivottavasti omaishoitajuus ei tule toiste vastaan,enkö aio esim. enää palata hoitajan työhöni,rakkaus siihen katosi tämän alzheimerin myötä...

    • voi kun välttyisi

      Kaiken lisäksi Alzheimer ei näy ulospäin kunnees on jo pitkällä.
      Meidänkin naapurissa on 67 vuotias mies, niin terveen ja hyväkuntoisen näköinen. Moni ajattelee että mitä se vaimo oikein valittaa, mies kun vielä vastaileekin ihan normaalin oloisesti jos kysytään jotain, ei enää aloita itse juttelua.

      Mutta ei ulkopuolinen tiedä heidän eikä kenenkään elämää.
      Mies karkailee yölläkin, voi mennä pakkaseen vähissä vaatteissa, eksyy jo ulko-ovella. Fyysinen kunto on todella hyvä, voi harhailla kauaskin.
      On oltava valppaana ympäri vuorokauden että mies tee mitään vahinkoa itselleen tai taloudellisesti.
      Sitten epäluuloisuus ja vainoharhaisuus, sairaalla itsellään on ahdistava olo, samoin siinä tulee vaikeaa myös läheisille. En edes tiedä kaikkea mitä joudutaan kestämään, nämä asiat olen kuullut lähipiiriltä.

    • ristiina ja tytär

      Juu,mie kävin yksi ilta kyyditsemässä tytärtäni,hetken vain,saunauunis oli tuli,kun tulin takaisin ,mies oli tyrkännyt palavan lehden puunkantokoppaan,en taas ajatellut niin pitkälle,että mies menis saunaan kuikimaan!Meidän hra alzheimer hyvässä kunnosaa fyysisesti,kerkee vaikka mihin,ja ihmiset sanoo typeryyksissään,että onpas hän hyvinvoivan näköinen..juujuu.

    • amikara

      Jokainen vetää sitä omaa omaishoitajuuttaan.. yksi jaksaa yhdenlaista ja toinen toisenlaista..

      Terve aikuinen jaksaa aika paljon, jos on läheisiä, ketkä henkisesti tukevat, tietää että on joku aikuinen kuka välittää oikeasti.. sen puuttuiminen on pitemmän päälle kohtalokasta ja vaikuttaa ajan mittaan jaksamiseen..

      Me kaikki ollaan erilaisia ja tehdään erilaiset ratkaisut.. jokainen on oman elämänsä tuotos..

      Toivoisin, että vanhojen ja väsyneiden ei omaishoitajuutta tarvitsisi tehdä, jos ei jaksa.. koska se ei ole kenenkään etu.

    • hoitaja nyt

      Toivoisin, että vanhojen ja väsyneiden ei omaishoitajuutta tarvitsisi tehdä, jos ei jaksa.. koska se ei ole kenenkään etu. #

      Ei ole kenenkään etu edes nuoremman tehtäväksi.
      Päättäjät korostavat sitä että kotihoitoa pitää lisätä, mutta eivät tee mitään omaishoitajien aseman parantamiseksi.
      Vapaita pitäisi olla ainakin saman verran kuin työssä käyvillä. Omaishoitaja on kiinni koko ajan, on epäinhimillistä vaatia jaksamista kolmen päivän vapaalla kuukaudessa.
      Myös korvaus työstä pitäisi saada asiallisemmaksi, varsinkin hoitajilla jotka ovat vielä työ ikäisiä. Heille tulee suuret menetykset, palkka uhrautumisesta näkyy sitten eläkkeessä.

    • farissa

      Olen samaan mieltä, työikäisten omaishoitajien asema on taloudellisesti surkea.. omaishoidonpalkkion lisänä ei työikäisellä ole omaa eläkettä.

      Taitaa kelan työttömyyskorvauskin olla isompi.. :o

      Vapaiden pitäminen on taas yksilöllistä, itse pärjään näillä vapaillani ihan hyvin...

      Tiedän ihan hyväkuntoisia ja positiivisia omaishoitajia, ketkä ei käytä vapaita ollenkaan, lapset auttavat näitä mummoja.

      • tasa-rvo

        Ei se eläkeläisen omaishoitopalkkion määrä saa olla huonompi. Samaa työtä Hän tekee.
        Samasta työstä sama palkkka.
        Sama myös naiselle ja miehelle.


      • kys-kys
        tasa-rvo kirjoitti:

        Ei se eläkeläisen omaishoitopalkkion määrä saa olla huonompi. Samaa työtä Hän tekee.
        Samasta työstä sama palkkka.
        Sama myös naiselle ja miehelle.

        Tasa-arvoako?

        Onko tasa-arvoa, että työikäisellä omaishoitajalla ei ole muuta tuloa kuin omaishoidon tuki.
        Eläke-ikäisellä on oma eläke...

        Siinä on tasa-arvo kaukana....

        Mikä lisä sitten työikäiselle omaishoitajalle, jotta hänellä olisi sama toimeentulo kuin eläkeläisellä...?


      • fonedtattt
        tasa-rvo kirjoitti:

        Ei se eläkeläisen omaishoitopalkkion määrä saa olla huonompi. Samaa työtä Hän tekee.
        Samasta työstä sama palkkka.
        Sama myös naiselle ja miehelle.

        Omaishoidontuki EI ole palkka, sen minimin lisänä voi saada suurempaan omaishoidontukea. Eri kunnissa ja sotepiireissä on erilaiset kriteerit, joten omaishoidontuki vaihtelee..

        Palkasta ei ole kyse.

        Työelämässä palkka koostuu koulutuksesta, työkokemuksesta ja henkilökohtaisista kannuslisistä, sekä tulospalkkiosta, jota liike-elämässä ja teollisuudessa on myös kaikkien mahdollisuus saada. Riippuen alakohtaisista sopimuksista. Tulospalkkio ei ole vain yleimpien toimihenkilöiden etu.

        Joten sellaista, että sama palkka samasta työstä ei ole tätä päivää.. Hyvä työntekijä saa monesti parempaa palkkaa ja se ikuinen marisija ja töistä poissa oleva jää huonommille ansioille.. :)


    • ..
      • .

        Ei linkitys onnistunut.
        Jos on facebookissa hakusana omaishoitajat riittää, siellä on paljonkin asiaa.


    • Tule..mukaan..

      facebook = Omaishoitajat

      Sivu on SULJETTU eli ainoastaan jäsenille, eli omaishoitajille. (ei julkinen)

      Todella hyvä kesksutelu ja tukiporukka.

    • oikkuri

      Miten sinne facebookiin pääsee.. eli pitääkö liittyä facebook? Mutta miten sinne suljettuun ryhmään sitten pääsee.. kertokaan nyt ihmeessä nämä perusasiat..

    • ,

      Omaishoitajat - närstående vårdare - caregiver

      Tuollaisella hakusanalla pääsee ainakin yksille omaishoitajien sivuille.
      Sinne pääsee jos on ensin facebookin jäsen. Sitten voi erikseen liittyä jäseneksi omaishoitajien sivuille.

    • Larha78

      Olen hiukka yli 30-v ja toiminut lapseni omaishoitajana noin 2 vuotta. Tällä paikkakunnalla olen suht tyytyväinen omaishoidon järjestelyihin. Katsotaan mitä aika tuo tullessaan. Opinnoista jouduin toistaiseksi luopumaan, mutta en halua lastani sairaalaankaan. Elämä ei mene aina niin kuin itse suunnittelee. Jaksamisessa auttaa liikunta. Suosittelen sitä muillekkin, masennuslääkkeiden sijaan ;)

      • lapsen-oh-äiti

        Se on totta, ei elämä mene niin kuin itse suunnittelee.. näiden vaikeuksien kautta sitten löytyy se "uusi elämä"..
        Sä olet vielä sen verran nuori, että ajan kanssa saat varmasti asiat järjestymään ja ehdit vielä opiskella.. Olet tosi viisaastii tehnyt, että jätit opinnot nyt sivuun, voimat ei kaikkeen riitä..
        Toivottavasti teillä on tukijoukkoja, niin se tuo valtavan helpotuksen tunteen, jos voi tietää, että on niitä, ketkä oikeasti tukevat ja välittävät, se on ainakin mulla se voimavara tähän omishoitajuuteen..
        Mulla on myös liikunta tärkeä voimavarojen antaja:)


    • pävö

      olen siis tyttäreni omaishoitaja mutta sen verran helpolla pääsen että minulle jää lääkäriin viennit ja perään katsominen hän kun osaa liikkua yksinkin kodin lähellä,Nyt on kuitenkin niin että pitkä aikainen mies kaverini sairastui syöpään ja vaikka hän asuukin eri paikkakunnalla hän on paljon meillä kun hoitoon on lyhempi maika;Luulen että minusta tulee myös hänen hoitajansa.Nyt hän on hyvässä kunnossa vielä mutta...

      • zorron-so

        Voimia sinulle pävö.. Toivottavasti syöpä pysyisi "kurissa" eli hoidot auttaisivat..


      • pojuheppa
        zorron-so kirjoitti:

        Voimia sinulle pävö.. Toivottavasti syöpä pysyisi "kurissa" eli hoidot auttaisivat..

        elämässä on välillä kovin huono tuuri.. kyllähän yhdelle hoitajalle yksi hoidettava riittäisi.. mutta syövästä moni toipuu.. joten nyt vaan tarvitsee sitä hyvää tuuria..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe