Kalan eettinen tappaminen

Kuhan vaan kysyn

Mikä on mielestänne parempi tapa tappaa kala ?

Lehtiä ja juttuja lukiessa usein huomaa, että kala pitäisi ensin tainnuttaa. Mutta olen eri mieltä:

Välillä isompaa kalaa joutuu hutkimaan olan takaa useampaan kertaan ennenkuin se tajunta näyttää hämärtyvän. Sitten se saattaa vielä käydä niin, että se siitä virkoaa (Esim. jos sattuu tarttumaan toinen kala ja sitä joutuu väsyttämään yms.) ja sitä saa taas hutkia olan takaa että tajunta hämärtyy. Ainakaan itse en toivoisi moista kohtaloa, että ensin hakataan pesäpallomailalla ja kun heräät niin sama aloitetaan uudestaan.

Mielestäni kalan pistäminen on eettisempi vaihtoehto ja sitten perusteluja. Lihaksessa ei ole tuntoa, joten pieni pisto pitäisi tuntua vain nahassa. Kyse on hyvin lyhyestä tapahtumasta ja vähäisen kivun jälkeen kalalta alkaa vain tajunta hävitä, koska aivoihin ei enää virtaa tarpeeksi verta. Lisäkipuja ei siis enää tule kuten tässä hutkimisessa.

Mitäs olette mieltä ?

Itselläni tietenkin on jyrkkä ei näitä yleisiä kalan "tainnutus" ohjeita vastaan.

22

4664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siistiä.

      pistä herranenaika edes niskaan, ytimenjatkokseen. Kunnon moralla! Sitten valtimo poikki, kalalta.

      • Kuhan vaan kysyn

        Mikähän tarkoitus kirjoituksellasi nyt sitten mahtoi olla ?

        Mielestäsi on siis yhden tekevää että mikä on eettisin tapa ?

        Mahdollisimman vähällä kivulla vai turhalla pitkitetyllä kalan lopetuksella. Porkkanan syönnistä on turha itkeä niin kauan kun kaupan tiskit notkuvat lihaa ja kalaa. Sama asia koskee myöskin niitä kalatiskillä olevia kaloja, joten asiasta keskustelu lienee hyvin tärkeää.


    • siistii

      ei ole yhdentekevää. Viiltelysi on jos mikä epäeettistä! Jos ei haba riitä paakalla päähän nappaamiseen, käytä kunnon moraa, jolla rusautat terän kalan aivoihin. Valtimokeko pumppaa veren kudoksesta, vaikka olisi 'lyöty'kala. Viilto tainnutuksen jälkeen.

      Kokkiohjelmassa eliminoitiin hummeri aika rajulla menetelmällhttp://www.iltalehti.fi/viihde/2012031715331230_vi.shtmlä.

      • keskustelua kiitos.

        Ei ollut kyse viiltelystä, vaikka tietenkin valtimon voi katkaista mikä lienee suht kivuton menetelmä sekin, mutta tätä en kannata. Oletan itse pistämisen olevan kaikkein kivottomimman, koska siinä tuntuu vain pieni pisto ja sitten tajunta hämärtyy.

        Kalan mätkimiseen en usko vaikka miten tehokkaasti löisit, kyllä se 10 kilon kala vielä sätkii jos et kirveellä lyö päätä poikki.

        (Lisäksi kerroin että jos sattuu samaan aikaan muita tapahtumia niin saattaa tuo kala jo alkaa virkoamaan esim. huono keli, moottori sammuu, toinen kala yms yms.)


      • siistii
        keskustelua kiitos. kirjoitti:

        Ei ollut kyse viiltelystä, vaikka tietenkin valtimon voi katkaista mikä lienee suht kivuton menetelmä sekin, mutta tätä en kannata. Oletan itse pistämisen olevan kaikkein kivottomimman, koska siinä tuntuu vain pieni pisto ja sitten tajunta hämärtyy.

        Kalan mätkimiseen en usko vaikka miten tehokkaasti löisit, kyllä se 10 kilon kala vielä sätkii jos et kirveellä lyö päätä poikki.

        (Lisäksi kerroin että jos sattuu samaan aikaan muita tapahtumia niin saattaa tuo kala jo alkaa virkoamaan esim. huono keli, moottori sammuu, toinen kala yms yms.)

        Kolkalla käyneenä ja nähneenä, että särki, made ja hauen tolikkakin pyörähtää kun hamaralla pätkäisee jäähän. Kunnon lyönti niskaan eettisin tapa kalalle. Jälkihoitona viilto ja veren lasku.

        Pistona pidän esim hirvellä veren laskua. Puukko työnnetään rintakuoppaan ja katkaistaan valtimo. Kaloilla nostetaan kiduskantta ja tökätään veitsen terä näkyviin suoniin. Huonompi vaihtoehto, hyytymä tukkii haavan, jos kalaa ei laiteta veteen heti pistosta tai pisto on puutteellinen. Poikkiviilto valtimokeon etupuolelle ja kala veteen. Tämä tehokkain tapa.

        Jotkut pilkkijät vääntävät niskat nurin ahvenilta. Katkaisevat pari kiduskaarta sormilla. Katkennut niska haittaa fileointia.


      • aloittaja.
        siistii kirjoitti:

        Kolkalla käyneenä ja nähneenä, että särki, made ja hauen tolikkakin pyörähtää kun hamaralla pätkäisee jäähän. Kunnon lyönti niskaan eettisin tapa kalalle. Jälkihoitona viilto ja veren lasku.

        Pistona pidän esim hirvellä veren laskua. Puukko työnnetään rintakuoppaan ja katkaistaan valtimo. Kaloilla nostetaan kiduskantta ja tökätään veitsen terä näkyviin suoniin. Huonompi vaihtoehto, hyytymä tukkii haavan, jos kalaa ei laiteta veteen heti pistosta tai pisto on puutteellinen. Poikkiviilto valtimokeon etupuolelle ja kala veteen. Tämä tehokkain tapa.

        Jotkut pilkkijät vääntävät niskat nurin ahvenilta. Katkaisevat pari kiduskaarta sormilla. Katkennut niska haittaa fileointia.

        Isomman kalan kanssa onkin vähän niin ja näin että riittääkö se yksi isku.
        (ja en jaksa enää jankuttaa siitä mikä niin usein käy)

        Lisäksi kannatan sydämeen pistämistä itse. No tuo valtimon katkaiseminen ok jos kolkattu, mutta kolkkaamista en kannata.

        Tämänhän minä arvasin, että tästä on näkemyseroja. Itse näkisin kalan pistämisen eettisempänä vaihtoehtona. Tämän takia myös halusin herättää keskustelua aiheesta.

        Eettisintä tapaa voimme vain pohtia ja jokainen voi omata oman mielipiteensä, mutta koska kaloja emme ole (ja kuolleita sellaisia) emme tiedä mikä on eettisintä.

        Tietenkin minä nuorempana luulin kolkkaamista eettisempänä kun kaikki näin sanovat, mutta asiaa itse pohdiskeltuani ja nähtynä olen päätynyt toisenlaiseen ratkaisuun. Aina ei kannata uskoa mitä sinulle on syötetty aina :)


      • aloittaja.
        aloittaja. kirjoitti:

        Isomman kalan kanssa onkin vähän niin ja näin että riittääkö se yksi isku.
        (ja en jaksa enää jankuttaa siitä mikä niin usein käy)

        Lisäksi kannatan sydämeen pistämistä itse. No tuo valtimon katkaiseminen ok jos kolkattu, mutta kolkkaamista en kannata.

        Tämänhän minä arvasin, että tästä on näkemyseroja. Itse näkisin kalan pistämisen eettisempänä vaihtoehtona. Tämän takia myös halusin herättää keskustelua aiheesta.

        Eettisintä tapaa voimme vain pohtia ja jokainen voi omata oman mielipiteensä, mutta koska kaloja emme ole (ja kuolleita sellaisia) emme tiedä mikä on eettisintä.

        Tietenkin minä nuorempana luulin kolkkaamista eettisempänä kun kaikki näin sanovat, mutta asiaa itse pohdiskeltuani ja nähtynä olen päätynyt toisenlaiseen ratkaisuun. Aina ei kannata uskoa mitä sinulle on syötetty aina :)

        Tuolla näytettäisiin puhuttavan samasta asiasta, vaikkei kalan pistämisestä puhutakkaan. Puhuisin ennemminkin valtimon katkaisemisesta.

        http://www.kalastajat.com/abc/kasittely.php


    • Paras tapa lopettaa kala on kopautus päähän ja pistää, siis veret pos.
      Mutta tämä kalasta ja päästä on eläinrääkkäystä. Jos kalastat niin pyydetty kala lopetetaan ja sitten kun saalista on saatu haluttu määrä kalastus lopetetaan.
      Luin kerran erään teoksen jossa käsiteltiin kalan väsyttämistä ammattikalastuksessa. kalastajat saalistivat tonnikaloja. kalathan ovat tasalämpöisiä ja pyydyksessä kamppailevan kalan ruumiinlömpö nousee, paksulihainen kala rupeaa "kypysmään" ja jos tämä kypsyminen jatkuu kala kuolee ennenmin tai myöhemmin. Ammattikalastajalle tälläinen tekee saaliinarvon laskemista koska saalis alkaa pilaantumaan jo eläessään. Juuri tämä pilaanutminen elävänä on se jota ei voi hyväksyä tässä kalasta ja päästä harrstuksessa, nämä kalathan kuolevat myöhemmin ja ennen sitä kärsivät ja kituvat. Tämä kalastutapa on mielestäni epäeettistä jopa julmaa.

      • aloittaja.

        Muuten olemme samaa mieltä mutta mielestäni tuo tainnutus on väärä tapa.

        Auttaako se sitä kalaa mitenkään, että ensin hutkitaan ja sitten vasta tapetaan. Se on ymmärrettävää ihmisen kannalta, että tuo olisi parempi vaihtoehto koska me kykenemme ymmärtämään, että tässä sitä ollaan lähdössä. En taas usko kalan tällä tavalla "ajattelevan" vaan se pieni pisto sydämeen ja veren lasku vastaa sitä kopautusta (jos edes sitäkään - pienen piston tuntee todennäköisesti). Tuskin se kopautus täysin kivuton toimenpide on, etenkään isomman kalan kanssa.

        Usein kalan piston jälkeen laitettua se veteen se rauhoittuu aloilleen eikä sillä näytä olevan hätää ja kiirettä mihinkään. Taju vain jossain vaiheessa lähtee.


        Pyydystä ja päästä kalastusta en itse arvosta ollenkaan. Mielestäni siinä on saaliin kunnioitus päässyt unohtumaan kokonaan. Ja monesti jopa toivon että saisin "ruokakalan" enkä isoa kalaa.


    • pelle pelokas

      Tuotekehittelyn paikka insinööreille? Kätevä tainnutusväline kaloille.

      • ja ávot

        Kehitä vielä pumppu millä lähtee veret.


    • 764

      Norjalaiset lohen kasvattajat siirtymässä sähköllä tai kalikalla tappamiseen. Hiilidioksidi ei ole aivan tuskaton menetelmä.

      • Eettisyys.

        Meinaavatko oikeasti tappaa kalikalla ? Vai tainnuttaa ?

        Vai onkohan toimittaja taas pistellyt omiaan.


    • Moikka,
      Oikein on, että ekana papilla niskaan (kala taintuu/kuolee) sitten pistäminen. tv Essu

    • Nuijalla päähän

      Sitä vaan tässä mietin, että pitääkö joka paikassa ihmetellä eettisyyttä ja muita "hyväksyttäviä tapoja"? Miettivätkö poliitikotkin niitä, kun irtisanovat ihmisiä ja pistävät elämään työkkärikorvauksilla? V*tut ne mitään eettisiä arvoja mieti.

      Ihmiset ovat kalastaneet kauemmin kuin ovat ajaneet autoa, joten eiköhän se "eettinen tappaminen" ole siinä ohessa opittu. Itse käytän ns. "papilla päähän ja veitsellä/kalasaksilla kurkkusuoni auki" - menetelmää, eikä siinä tule juurikaan mietittyä eettisyyttä tai muutakaan. Käyttämäni messinkipappi painaa muutaman sataa grammaa ja isommaltakin kalalta pimenee vintti iskulla tai toisella.Homma käy siis nopeasti ja "kivuttomasti".

      • Kuhan vaan kysyn

        Saahan tuota miettiä, vaikka joskus olisi tehty toisinkin. Epäkohtien ei pitäisi myöskään estää ajattelua.

        Omasta mielestäni kalan pistäminen on kaikkein eettisintä ja kiinnostihan asia sinuakin, jos kerran otit tähän kantaa. (vaikka olitkin erimieltä)


    • matoonkija

      Miksi pitäisi tappaa?? aikansa potkii ja jossakin vaiheessa kuolee toki joku heti miettii et "eläinrääkkäystä" piytäisikö pysähtyä miettimään missä tuo raja menee??
      Mato koukussa pitääkö se ensin nuijia hengiltä ennen koukkuun laittamista tai entäpä jokin troolarikalastaja hänen pitää palkata armeeja nuijimaan kaloja,?
      Jos menettelyä ei heiltä vaadita niin miksi joltakin satunnaiselta muutaman sintin onkijalta. entä verkkokalastus sitäkän ei voisi harrastaa..Luulempa että ilman ns, eläinrääkkäystä me kuolisimme nälkään ja mikäli kirjaimellisesti noita sääntöjä pitäisi noudattaa tulisi monessa kohti muita ongelmia kun tietty laji pääsisi liian suureksi. Valitettavasti luonnon kiertokulkuun kuuluu tietty raakuus vaikka se ei kaikkia miellytä. Ei kettukan saalistaessan mieti satuttaako se saalistansa vai ei kun sen ravinokseen syö. Itse vedän rajan kun hankitaan kotieläimiä eli mikäli niistä ei huolehdi ei niitä pidä lemmikiksi hankkia. kuka ajattelee asian mitenkäkin.

      • Kala erkki

        Itse joko pamautan kalikallo kalaa takaraivoon tai sitten työnnän puukon kalan päähän (yläpuolelta). Siinä se pari kertaa räpistelee. Sitten verestän


      • Tosi kalamies
        Kala erkki kirjoitti:

        Itse joko pamautan kalikallo kalaa takaraivoon tai sitten työnnän puukon kalan päähän (yläpuolelta). Siinä se pari kertaa räpistelee. Sitten verestän

        Olen aina huutanut näin kun tainnutan kalan papilla: "nyt pappi antaa viimeisen voitelun!" ja sitten kova pamaus niskaan ja valtimo katki


    • jasperp

      Kala kuin kala, niin kyllähän se käteensopivalla kalikalla pökertyy yhdestä iskusta. Iskun voima toki kalan koon mukaan. Minusta on eettisempää kolkata kala, kun pistää ja antaa sen sitten sätkiä kuivalla maalla. Vai olisiko kalastusmestoilla hyvä pitää ämpäriä mukana ihan vaan siksi, että kolkkaamatta pistetyn kalan saa sinne mukavasti hengittelemään vettä tajuttomuuteen ja hengettömyyteen vajoamisen ajaksi?

      Nah. Kolkkaus, valtimo auki, kala kaltevalle pinnalle kymmeneksi minuutiksi niin että veri voi esteettömästi valua. Sitten pestään limat kalan pinnalta, avataan vatsa, poistetaan sisälmykset, ja laitetaan kala jäihin jotka on aina kalastusreissulla mukana.

      • Tuoretta olla pitää

        Minulla on aina mukana jääkaappi-pakastin yhdistelmä.

        Rannalla teen kaislasta pieniä kaislalauttja ja lähetän kalanperskat sillä ulapalle lokkien syötäväksi. Veneeseen jää ainoastaan ruodottomat fileet - jäät pakastimesta ja fileet jääkaappiin n 3C.

        Vene pysyy siistinä ja kalat tuoreina ja lokit ei parveile ympärillä koska niille on pöytä katettuna hieman kauemmas.


    • Ähkistä

      Minulla on Puula 440 veneessä aina suurtalous-kylmiö mukana, en tosin ole päässyt ranta kaislikkoa edemmäksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1820
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe