Verotus työkaluista

aloittelia

Terve! Ajattelin kirjoitella mieltä askartavaa asiaa tänne, koska täällä keskustelupalstoilla käy useita alan ammattilaisia. Eli olen tietämättääni/piittaamatta ''lahjoittanut'' valtiolle rahaa verotuksen suhteen. Olen aloitteleva ammattilainen ja rakennan parhaillaan mökkiä tutulle. Saan palkan ja kaikki on ok. Nyt kumminkin ajattelin hankkia työkaluja uran alkuvaiheille ja kaipaisin neuvoja. Eli aikeenani on ostaa 1500 eurolla työkaluja.
akkuporakone 500€
Paineilmatyökalut 500€
Sahat/sirkkelit 500€
Jos ajatellaan että kaikista ostamistani työkaluista ja työvaatteista on kuitit tallella joissa on myös nimeni, osoitteeni ja sos tunnukseni, niin voinko vähentää kyseiset artikkelit tulonhankkimiskuluina? Mitä tämä koko tulonhankkimiskulut tarkoittaa maallikolle selitettynä? Olen tutkinut osittain asiaa ja myös ateriakorvaukset oliko 9.00€ päivä???? ja matka korvaukset oman auton käytöstä 0,24/km??? myös nämä voisi vähentää
Meneekö asia näin
1. Ostan työkalut ja otan kuitin joissa omat tiedot
2. Rakentelen, kiroilen ja syytän itseäni ostamistani paskoista vehkeistä :D :D
3. 2013 keväällä putoaa vuoden 2012 veroilmoitus postiin
4. Kirjoitan ilmoitukseen työkalujen hinnan eli 1500€ ja säilytän kuitit 6 vuotta
5. Saan palautuksessa työkalujen osittaisen hinnan takaisin
Tarkoituksenani on käyttää siis valtion hyöty siitä että saisin edes jotaki rahallista hyötyä työkaluistani takaisin.

Miten sitten ateria korvaus? pitääkö jokaisesta ravintola syönnistä ottaa kuitti talteen? entä kilometrikorvaukset kun työmatka on 7km?? pitääkö tällöin täyttää ajopäiväkirjaa? Sekaisinhan tässä aloitteleva ammattilainen menee helposti ja näinhän nuoria se valtio kusee silmään

Selittäkää untuvikolle askel askeleella että miten tämä asia hoituu.

1

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 27

      No karkeasti se menee sillein, että olet töissä josta saat palkkaa.
      Työnantaja kirjoittaa lapun " henkilö xxxxxx toimii kirvesmiehenä ja työn luonteesta johtuen hänelle ei ole järjestetty mahdollisuutta työpaikkaruokailuun"

      Veroilmoitukseen ei liitetä kuitteja.
      Verotuksessa vaadit kilometrit ilman omavastuuta (tähän löytyy joku pykälä joka koskee esim. metsureita ja raksamiehiä)
      Veroilmoituksessa on kohta johon merkitset ne työkalut, siinä on joku yläraja jonka verottaja hyväksyy.

      kuitit säästetään vaikka niitä ei kukaan kysykkään.
      ps. muista laskea työpäivät.
      ps2. käy kysymässä verovirastosta, niin menee kerralla oikein.
      ps3....tota kohtaa 5 ei tahdota ymmärtää, samaa selitystä käytetään, kun sanotaan liiton maksujen olevan vähennyskelpoisia. (ovathan ne)
      Toi lasketaan siten, että olisit saanut vähemmän palkkaa sen verran, kuin se sahasi on maksanut. Siis verotettavan tulon määrä pienenee jolloin verokin pienenee. Kukaan ei kuitenkaan suoraan maksa sinulle jotain prosenttia porakoneen hinnasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe