Kestovaippojen tekeminen

Salla_M

Hei!

Voisiko joku ystävällinen opastaa ja vääntää rautalangasta minulle, miten tehdä vauvalle sisävaippa ja kuorivaippa itse?

Olen katsonut kestovaippainfon sivuja ja yhdistyksenkin sivuja, mutta siellä menee pää ihan pökkyrälle! Mitä enemmän luen, sitä enemmän menee sekavaksi. Vaihtoehtoja ja malleja on niin paljon.

Tarkoituksena olisi kokeilla tehdä vaippa kierrätysmateriaaleista (vanhat vaatteet, pyyhkeet yms.).

Haluaisin tietää, mitä kankaita sisävaippaan kannattaa laittaa? Entä kuorivaippaan? Onko jokin kangasyhdistelmä huono/epätoimiva? Minulla on kaapissa vanhoja froteepyyhkeitä ja fleeceä. Löytyy varmaan jotain vanhoja t-paitojakin.

Suurkiitos jo etukäteen.

3

475

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinisippi

Kuorivaipan ideahan on estää vaatteiden kastuminen. Eli tuo fleece (jos on paksua) on hyvä kuoreksi. Pul-kankaat (Pul=polyuretan laminated) ovat yleisin kuorikangas (kannattaa ostaa br =breathable versiota), siitä voi tehdä myös ruokalappuja ja kurakintaita, tms. Mutta henk.kohtaisesti olen ehdottomasti sitä mieltä, että villahousut ovat paras kuorivalinta! Villa hengittää, sitä ei tarvitse pestä, lanka on suht edullista, on lämmin märkänäkin ja kesällä loistavan hengittävä materiaali. Villahousukaavoja saa netistä ilmaiseksi.

Sisävaipan idea taas on imeä mahdollisimman paljon nestettä, eli frotee on hyvä (paksu vanha pyyhe), MUTTA froteesta tulee melko paksu vaippa, ei ehkä paras liikkuvalle lapselle. Meillä on froteestä tehtyjä lisäimuja. Onko tarkoitus tehdä yhtenäinen sisävaippa vai esim taskullinen, johon sitten lisätään imuja? Paksu vaippa kuivuu hitaasti, joten taskullinen tai sellainen, johon imut laitetaan neppareilla kiinni ovat hyviä jos ei ole kuivausrumpua. Vanhat t-paidat ovat hyviä ja nättejä vaipanpäällisiä, saa erilaisia kuvioita, tms, muuhun niistä ei juuri ole (ovat ohuita), tietty jos laittaa useammalla taitoksella.

Meillä on käytössä harso villahousut yhdistelmä, vauva on nyt 6kk ja vielä toimii hyvin. On myös edullista ja harsot voi käyttää sitten imuina myöhemmin.

• kestoilija

Kaikkein helpointa on ommella ensin sisätaskuvaippa. Eli vain kaksikerroksinen vaippa, jossa on edessä tai takana täyttöaukko. Makuja on monia, itse kokeilin monenlaisia materiaaleja, yksi ihan hyvä oli collegekangas. Vanhalla collegella on hyvä kokeilla vaipan tekoa, ei sitten harmita jos menee pilalle. Sisäpinnalle eli ihoa vasten kannattaa laittaa se nukkapuoli, on pehmeä ja kuivemman tuntuinen kuin sileämpi puoli. Froteesta voi tehdä sitten erillisen imuosan. Se voi olla ihan vain reunahuoliteltu neliö, pitkä taiteltava pötkö, jonka leveys on enintään haaraosan leveys tai hieman muotoiltu vaipan pituinen pötkö, keskiosa siis kapeampi kuin edestä ja takaa.

Kuorivaippakin on ihan suht helppo, itse tykkäsin ommella pul:ista ja laittaa sellaista verkkokangasta sisäpuolelle (ei välttämätön, mutta suojaa pul-kankaan laminointia), tarrat paikoilleen ja ympärille joustokanttinauha niin että takaa ja jalansuista venytetään samalla kun ommellaan ohuella neulalla. Tässä on vähän säätämistä joskus, joten siksi kannattaa aloittaa sisävaipasta.

Parissa viime vuosien Suuressa Käsityölehdessä on ollut vaippakaavoja ja ohjeita, mielestäni ihan selkeitä. Ensimmäisen vaipan aikanaan ompelin Kestovaippainfon kuvallisella ohjeella, en tiedä onko siellä vielä se sama, pitääpä tarkistaa. Se oli tosi seikkaperäinen tällaisellekin tumpelolle, joka ei ollut kahteenkymmeneen vuoteen ommellut mitään. :D Siivekkeet ohjeessa olivat liian lyhyet, niitä sitten vain muokkasi kaavaan hieman pidemmiksi.

• kestoilija

Jos sinulla AP ei ole kuivausrumpua, en suosittele käyttämään pyyhefroteeta vaipoissa, ainakaan ihoa vasten tulevana kankaana. Se on tosi koppuraista ja kovaa ilman kuivausrumpua ja kestovaipoillehan ei käytetä huuhteluainetta (itse en muutenkaan käytä). Bambu on materiaalina tosi pehmeää ja hyvin imevää, myös froteena, mutta silloin et dsaa hyödynnettyä vanhoja kankaitasi.

Suosittelen samaa kun joku ylläoleva, että tee ensin kierrätyskankaista sisätaskuvaippa, esim. kestovaippainfon sivuilta Mummut vaippakaava. Mielestäni se oli ihan kohtuullisen helppo ohje. PUL:ista en ole muuta kuin vaippapussin ommellut, oli sen verran haastavaa se ompelu. Riippuu ilmeisesti PUL kankaan laadusta, miten hankalaa?

Laiskuuttani ja ajanpuutettani en ole enempää vaippoja itse tehnyt. Olen ostanut käytettyjä imse vimsen sisävaippoja kuoria vastasyntyneelle ja kun ne jäi pieniksi ostin yhden koon taskuvaippoja.

Kansalais- ja työväenopistoissa ja muuallakin on välillä kursseja kestovaippojen ompeluun. Kannattaisiko sinun mennä sellaiselle?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1771
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      39
      1477
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      123
      1446
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      167
      1299
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1260
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1251
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1198
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1138
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      53
      1029
    Aihe