flightradar24

apinapää

Hei! Olisin innostunut seuraamaan flightradar24:sesta havaitsemiani lentokoneita! Mutta jostain syystä tuo kyseinen ohjelma ei näytä suomen yllä lentäviä koneita kun ihan mutaman! Onkohan tuossa ohjelmassa jokinasetus päin ketkaletta vai mistäköhän moinen johtuu! Lonton kielen taitoni on sen verran heikko että en tajua noista jutskista yhtään mitään! p.s mahtaako pystyä kyseisellä ohjelmalla n.s jättämään bongaamastaan koneesta tohon jonkin moisen muistutuksen ??

32

8775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veteraani

      Niitä koneita vaan lentää sen verran vähän täällä syrjäseudulla, toki kaikki koneet ei näy, selitys on sivustolla selvästi. Loppua en tajunnut, mikä muistutus ja minne?

    • lennonjohtotornista

      Eikö sullakaan ole parempaa tekemistä kuin vahdata vapaa-aikana monitorilta lentokoneiden reittejä?

      Laita yhteystiedot, niin lähtetän sulle Finnairin pinssin.

    • apinapää

      Sullakin oli sen verran luppoaikaa että ehit kommentoimaan tätä :) muistutuksella tarkotin sitä että jos bongaan vaikka jonkun koneen niin voisin merkata sen tohon ohjelmaan n.s bongatuksi :) tahi jos matkustan jollakin niin voisin senkin tohon merkata!

    • Pilotti, joka lentää

      Eihän esim. sotilaskoneet ja useimmat yksityiskoneet näy FlightRadar 24:ssa.

    • Ottanut selvää

      FlightRadarissa näkyvät kaikki muut koneet, paitsi suurin osa sotilas- ja yksityiskoneista sekä Embraer ja ATR-matkustajakoneet.

      • heikosti olet onnist

        Niin, ja pitkä lista muita koneita(poikkeuksia toki löytyy), esim. yleisistä malleista MD80 sarja ja B717, jotka SASsin ja Blue1 :n käytössä näillä kolkilla.


    • Idän ihme

      Mikähän lienee Rossijan lennon RSD 047 tarkoitus kun kiertää Laatokkaa jo ainakin kolmantena päivänä? Kone on aina sama Tupolev 204 (214). Onkohan tyyppikoulutusta vai mitä lienee.

      • fsnordicissa on asia

        Se on "linkkikone" , kun Putin on mökillään Laatokan rannalla.


      • mustatuntuu49

        ...tuskin on tyyppikoulutusta -sama meno on jatkunut koko kevään ja kesän -13. Välillä monta tuntia ympyrää Laatokan pohjoisosassa ja nyt viimeksi Suomenlahdella ainakin pariin otteeseen samat ympyrät, useita tunteja ko. päivinä.
        Konehan on kuin Rossijan matkustajakone mutta jokin tutka tms. juttuhan näkyy koneen selässä.
        Eivät ainakaan mustikoiden kukintaa tutki noin lähellä Suomen rajaa...


    • Tietävä

      Vaikea tajuta, että noitten lentokoneitten tiedot tulee tutka-asemilta. Jotta FlightRadar24 tunnistaisi koneen, tarvitsee alueella olla tietynlainen tutka (ADS-B). Suomen syrjäkentiltä ei tämmöisiä löydy ja tämän takia Suomen päällä olevista koneista näkyy vain noin 10%. Kuitenkin Suomi on suosittu maa Euroopan ja Aasian välisien lentojen ylilentomaana. Toinen on sitten että kaikissa koneissa ei ole oikeanlaista lähetintä. Embraerit ja ATR:t nyt tästä ensiksi tulee mieleen, mutta kuitenkin. Lähinnä tuo johtuu ettei Suomessa ole oikeanlaisia tutka-asemia.

      • tietävä ei tiedä kyl

        Ensinnäkin tiedot ei tule miltään tutka-asemilta, vaan yksityisten harrastajien ylläpitämistä asemista eli yleensä kotoa. Tai jonnekin muualle sopivaan paikkaan pistetty laitteet. Tarvitaan vain antenni, ADS-B "boxi", ohjelma, tietokone ja nettiyhteys. Tuo ADS-B ei edes ole mikään tutka, vaan radiolähetin, joka lähettää määrätyt tiedot koneesta. Sitten harrastajat jakaa ne nettiin, kuten FR24 sivustolle. Ja esim. reittitiedot ei tule koneesta, pelkästään lennon numero, jonka mukaan ohjelma lisää tietokannasta reittitiedon. Ja jos pilotit näppäilee lennon väärin jotenkin, jää reitti näkymättä tai se voi olla väärin. Samoin uusissa lennonnumeroissa kestää jonkin aikaa, kunnes käyttäjät antaa tietoja ylläpidolle joka lisää tiedot tietokantaan.

        Ylilennoista näkyy kyllä varmaan yli 95%, koska suurin osa koneista on ADS-B varusteltuja ja korkeutta on paljon, jolloin antenni saa signaalin kauempaakin. Nuo Emput ja Atikat ovat toki ilman ADS-B laitetta, joten niitä ei muutamia poikkeuksia lukuunottamatta näe, samoin (tosin poistuvaa kalustoa muutenkin vähitellen) MD-80 sarja, sekä B717 Blue1 kalustossa.

        Lopuksi jälleen kerran, lukekaa ne ohjeet ja info FR24 yläpalkista "about"-osiosta, siellä on melkoisen kattava selitys laitteista, toiminnasta ja konetyyppien näkymisestä ja mitä vielä FAQ kysymyksiä. Samoin keskustelupalstalla on (tyhmiä) kysymyksiä ja parempia vastauksia.


    • 330

      Kysymys viisaammille:
      Finnairin Embraer-koneet eivät näy flightradarissa koska eivät sisällä transponderia. Tänään kuitenkin löysin ensimmäistä kertaa Finnairin Embraer 170 -koneen, mutta tosin lentämässä keskellä USA:ta. Reitti oli Roswellista Albuquerqueen. Koneen kuvaksikin oli merkitty Finskin emppu ja lennon numero oli AY895. Kumma juttu.

      Toinen mielenkiintoinen havainto oli Finnairin A330 -lento (AY1985) Vantaalta Cancuniin Meksikoon. Kone lensi siinä Etelä-Carolinasta kaakkoon Atlantin päällä kulkevalla linjalla jota useat koneet lentävät jonossa Väli-Amerikkaan ja Miamiin. Olikohan joku tilauslento, en tiedä.

      • OH-EMPPU

        Jenkeissä lentävistä koneista pitää huomioida se, että Flightradar näyttää tätä nykyä myös FAA:n (USA:n ilmailuviranomainen) dataa, eli siellä näkyy myös koneita joilla ei ole ADS-B transponderia ja jotka eivät muuten FlightRadarissa näkyisi. Tavallinen transpoderi löytyy tietysti kaikista liikenneluokan lentokoneista.

        Lento AY8952 löytyy FlightRadarin haullakin, E170 OH-LEL. Airframes.org puolestaan kertoo OH-LEL:stä seuraavaa:
        OH-LEL recently seen 2012-12-21 as flight AY8952 (FIN8952)
        from DFW/KDFW (Dallas/Fort Worth) to DVT/---- (Phoenix).

        AY1985 puolestaan on Finnairin operoima Aurinkomatkojen lomalento.


      • lisäys empulle
        OH-EMPPU kirjoitti:

        Jenkeissä lentävistä koneista pitää huomioida se, että Flightradar näyttää tätä nykyä myös FAA:n (USA:n ilmailuviranomainen) dataa, eli siellä näkyy myös koneita joilla ei ole ADS-B transponderia ja jotka eivät muuten FlightRadarissa näkyisi. Tavallinen transpoderi löytyy tietysti kaikista liikenneluokan lentokoneista.

        Lento AY8952 löytyy FlightRadarin haullakin, E170 OH-LEL. Airframes.org puolestaan kertoo OH-LEL:stä seuraavaa:
        OH-LEL recently seen 2012-12-21 as flight AY8952 (FIN8952)
        from DFW/KDFW (Dallas/Fort Worth) to DVT/---- (Phoenix).

        AY1985 puolestaan on Finnairin operoima Aurinkomatkojen lomalento.

        Tosin tuo FAA:n liikenne pitää valita näkymään settings´eissä. Ja nehän näkyy oranssina, kun muut on (oletusarvona) keltaisia. Ja FAA-liikenne on 5min myöhästettyä..


      • Minä

        AY1985 oli jonkin matkatoimiston tilauslento, noita lennetään talviaikaan lähes viikoittain.

        Keskellä USA:ta näkemäsi Finskin E170 on OH-LEL. Kyseinen kone lentää nykyisin rekisterillä XA-SAC Aeroméxico Connectin lentoja.


    • Mä oon kokeillut flightradaria. Ei siellä näy kuin muutama kone. Ei voi olla että päivällä ei olis kuin 3 konetta Helsinki Hampuri ympyrässä. Taitavat vaan höynäyttää ? Onko muilla mielipiteitä tästä. Omani olen kertonut, sitähän kansa haluaa

      • FR24 on oikeassa maata ei erota konemeren alta euroopassa, ennekuin ottaa mittakaavaa suuremmaksi.

        Ylitseni menee suosittu reitti Tokiosta Amsterdamiin tai jostakin muusta kohtaa Japania Ranskaan. Tutka on tosi tarkka ja näen koska kone on suoraan talon päällä, heittoa on tuskin kilometriä lentosuunnassa, joka on koneen vauhti huomioiden todella vähän.

        Hyvä palvelu ja toimii hyvin.
        Tosimiehella lienee jokin ongelma asetuksissa, tosin en tiedä miksi , koska itse en ole mitään asetuksia säätänyt kun koneet avattuani linkin alkoivat näkyä kerrotulla tavalla, HYVIN :)


    • FR24

      xDDDDDDD
      Jos kattoo Eurooppaa. Esim pariisi lontoo väliä, ei voi edes erottaa maata, sillä ruutu on keltaisena täynä koneita.
      Tosimies, sinulla taitaa olla joku suodatu,s joka näyttää vaan määrätyn lentoyhtiön koneet tai jotain muuta vastaavaa.
      Flightradar24 näkyy todella kattavasti koneet, ja jos katsoo taivalle näkyvät ne samat koneet myös Fr:ssä (poikkeuksena teitysti ATR ja Embraer. Ja kyllä aika kattavasti suomen ylilennot Aasiaankin näkyy, tosin täytyy muistaa että monet koneet saattavat lentää Baltian maittenkin yli.

    • Eräs kollega

      Onko kellään valistunutta arvausta tai peräti tietoa, miksi FR24:stä putosi pois koneiden tietojen näyttö? Kettu vain pyörii hulluna ympyrää häntänsä perässä, muuta ei näy. Koneet kuitenkin näkyvät taivaalla normaalisti lentotunnuksineen ja liikkuvat.
      Kun klikkaan tietosarakkeen pois, ei kettu tule enää pyörimään, mutta ei tapahdu muutakaan.
      Onko koneestani (Samsung R530, Windows 7 Home Professional) pudonnut joku palikka pois? Kuukausi sitten toimi hyvin, mutta tietoikkunan sisällön ja lay-outin muututtua se katosi kokonaan. Harmittaa nuo sivujen muutokset, kun samalla tapahtui huononnus. Niinhän se usein menee!

      • simukapu

        älä kato sitä pornoa enää niin kone toimii


    • Epätäydellinen

      Mihin FR hukkaa koneita esim. tänään Finnairin kone AY5 hävisi johonkin Norjan ja Islannin välille eikä ole sen jälkeen tutkassa näkynyt?

      • Epätäydellinen

        Ilmeisesti tuolla Islannin ja Grönlannin kohdilla on "pimeä aukko" palvelussa koska nyt kone tuli "näkyviin" tuossa grönlannin eteläkärjen kohdilla! Ja tuolla alueella mistä sen lentoreittin on FRn mukaan mennyt ei pitkään aikaan näkynyt koneita ollenkaan!


      • olisiko aiheellista
        Epätäydellinen kirjoitti:

        Ilmeisesti tuolla Islannin ja Grönlannin kohdilla on "pimeä aukko" palvelussa koska nyt kone tuli "näkyviin" tuossa grönlannin eteläkärjen kohdilla! Ja tuolla alueella mistä sen lentoreittin on FRn mukaan mennyt ei pitkään aikaan näkynyt koneita ollenkaan!

        Jälleen kerran toimintaperiaatteen ja ohjeiden/infon lukeminen ja sisäistäminen.


      • Epätäydellinen
        olisiko aiheellista kirjoitti:

        Jälleen kerran toimintaperiaatteen ja ohjeiden/infon lukeminen ja sisäistäminen.

        No kerropa sitten mistä ne löytyy ihan Suomen kielellä???? En nyt ainakaan heti löytänyt............(joten fiksuna ihmisenä varmaan kerrot mistä ne löytyy suomen kielellä!)


      • koitan selittää
        Epätäydellinen kirjoitti:

        No kerropa sitten mistä ne löytyy ihan Suomen kielellä???? En nyt ainakaan heti löytänyt............(joten fiksuna ihmisenä varmaan kerrot mistä ne löytyy suomen kielellä!)

        Enpä puhunut että ne suomeksi löytyy. Oletin vaan, että suurin osa todennäköisesti ainakin senverran lontoota hallitsee, että asiasta kärryille pääsee perusjutuista.
        Mutta ihan perusteena vielä: FR24 on harrastajien nettiin syöttämien tietojen varassa ja niitä harrastajien ADS-B vastaanottimia on (nettiin kytketty) ymmärrettävästi tiheästi siellä missä on porukkaa ja sivistystä. Ja mikä tahansa vast.otin voi olla pois verkosta milloin tahansa, mistä syystä tahansa, sen tiedon nettiin syöttäminen on täysin vapaaehtoista. Kehitysmaissa(yleensä) ei ole paljoa vast.ottimia, aavikoista, meristä, napa-alueista, viidakoista, vuoristoista tai muuten vaan harvaanasutuista alueista puhumattakaan, joten ei löydy nettiin tietojen lähettäjiäkään.
        Näin jollain alueella voi välillä jotain näkyä, välillä ei, jos on harvassa vast.ottimia. Radiokatve vaikuttaa näiden toimintaetäisyyteen normaalisti, eli mitä korkeammalla kone(ja/tai vast.ottoantenni), sitä kauempaa se havaitaan, hieman myös sääolot tuntuu. Pitää seurata yleensä sivun toimintaa ja koneiden määrää eri alueilla eri aikaan, miettiä paikallista kellonaikaa, liikennemääriä jne tuhatta tekijää. Jos et näe ikinä koneita Antarktiksella, se on ihan normaalia ja todennäköistä. Mutta jos Suomen "päiväsaikaan" (klo 07-23) ei näy mitään liikennettä koko Euroopassa, silloin on jotain vikaa koko sivustossa. Ja siitä sitten välimuodot eri puolilla maailmaa eri aikoihin. Kaukoitä on vilkas jo Suomen aikaa aamuyöllä ja Amerikka taas keskiyöllä vielä.

        Huomaa settingseistä, että FAA:n liikenne (Amerikka ja ympäristöä) näkyy (5min myöhässä) oransseina koneina, sen voi omalla täpillä valikoida pois/päälle, kuten muitakin juttuja ja asetuksia.


      • Epätäydellinen
        koitan selittää kirjoitti:

        Enpä puhunut että ne suomeksi löytyy. Oletin vaan, että suurin osa todennäköisesti ainakin senverran lontoota hallitsee, että asiasta kärryille pääsee perusjutuista.
        Mutta ihan perusteena vielä: FR24 on harrastajien nettiin syöttämien tietojen varassa ja niitä harrastajien ADS-B vastaanottimia on (nettiin kytketty) ymmärrettävästi tiheästi siellä missä on porukkaa ja sivistystä. Ja mikä tahansa vast.otin voi olla pois verkosta milloin tahansa, mistä syystä tahansa, sen tiedon nettiin syöttäminen on täysin vapaaehtoista. Kehitysmaissa(yleensä) ei ole paljoa vast.ottimia, aavikoista, meristä, napa-alueista, viidakoista, vuoristoista tai muuten vaan harvaanasutuista alueista puhumattakaan, joten ei löydy nettiin tietojen lähettäjiäkään.
        Näin jollain alueella voi välillä jotain näkyä, välillä ei, jos on harvassa vast.ottimia. Radiokatve vaikuttaa näiden toimintaetäisyyteen normaalisti, eli mitä korkeammalla kone(ja/tai vast.ottoantenni), sitä kauempaa se havaitaan, hieman myös sääolot tuntuu. Pitää seurata yleensä sivun toimintaa ja koneiden määrää eri alueilla eri aikaan, miettiä paikallista kellonaikaa, liikennemääriä jne tuhatta tekijää. Jos et näe ikinä koneita Antarktiksella, se on ihan normaalia ja todennäköistä. Mutta jos Suomen "päiväsaikaan" (klo 07-23) ei näy mitään liikennettä koko Euroopassa, silloin on jotain vikaa koko sivustossa. Ja siitä sitten välimuodot eri puolilla maailmaa eri aikoihin. Kaukoitä on vilkas jo Suomen aikaa aamuyöllä ja Amerikka taas keskiyöllä vielä.

        Huomaa settingseistä, että FAA:n liikenne (Amerikka ja ympäristöä) näkyy (5min myöhässä) oransseina koneina, sen voi omalla täpillä valikoida pois/päälle, kuten muitakin juttuja ja asetuksia.

        Kiitokset selvenneyksestä... toki jonkin verran Lontookin taipuu, mutta kun sen lukeminen on niin hidasta (joskus sanakirjan kanssa) niin ei tahdo jaksaa jatkuvasti tavata....
        Suurin osa asioista toki oli selvillä noista!
        Mutta se lähinnä silloinkin ihmetytti kun tuon lennon lähellä näkyi muita koneita eli poimiiko nuo vastaanottimet vain valikoidusti noita koneita?
        Samoin juuri nyt pitäisi yhden lennon olla n. tunnin päästä laskeutumisesta (katsottu HKI-Vantaa laskeutuvat, jossa oletettu aika) niin ei tuon tunnin "säteellä" näy ko. konetta, mutta muita koneita näkyy kyllä muutaman sada kilometrin säteellä ympäriinsä tuon koneen oletetusta paikasta.
        En tiedä ymmärsitkö mitä tarkoitin?


      • arvataan
        Epätäydellinen kirjoitti:

        Kiitokset selvenneyksestä... toki jonkin verran Lontookin taipuu, mutta kun sen lukeminen on niin hidasta (joskus sanakirjan kanssa) niin ei tahdo jaksaa jatkuvasti tavata....
        Suurin osa asioista toki oli selvillä noista!
        Mutta se lähinnä silloinkin ihmetytti kun tuon lennon lähellä näkyi muita koneita eli poimiiko nuo vastaanottimet vain valikoidusti noita koneita?
        Samoin juuri nyt pitäisi yhden lennon olla n. tunnin päästä laskeutumisesta (katsottu HKI-Vantaa laskeutuvat, jossa oletettu aika) niin ei tuon tunnin "säteellä" näy ko. konetta, mutta muita koneita näkyy kyllä muutaman sada kilometrin säteellä ympäriinsä tuon koneen oletetusta paikasta.
        En tiedä ymmärsitkö mitä tarkoitin?

        Ei pitäisi poimia valikoiden, ainakaan normimatkustajakoneita, jos vaan on sopivat ads-b kalut koneessa. Jos on ollut selvästi matalammalla, silloin ei ole näkynyt, vaikka muita näkyy. Ehkä se koko laite on ollut rikki tai pois päältä. Tuohon tunnin päässä olevaan näkymättömään, samat arvelut tai myös että se on ilman ads-b olevaa mallia. Nythän niitä MLAT näyttää osalla aluetta. Kerro tarkat tiedot: pvm, lento, kellonajat, niin voin yrittää asiaa tsekata ja antaa lisäinfoa ko. tapauksista, jos tietenkin ovat playbackin aikana, noin 30vrk taaksepäin.


      • Epätäydellinen
        arvataan kirjoitti:

        Ei pitäisi poimia valikoiden, ainakaan normimatkustajakoneita, jos vaan on sopivat ads-b kalut koneessa. Jos on ollut selvästi matalammalla, silloin ei ole näkynyt, vaikka muita näkyy. Ehkä se koko laite on ollut rikki tai pois päältä. Tuohon tunnin päässä olevaan näkymättömään, samat arvelut tai myös että se on ilman ads-b olevaa mallia. Nythän niitä MLAT näyttää osalla aluetta. Kerro tarkat tiedot: pvm, lento, kellonajat, niin voin yrittää asiaa tsekata ja antaa lisäinfoa ko. tapauksista, jos tietenkin ovat playbackin aikana, noin 30vrk taaksepäin.

        Kyseessä oli Finnairin lento NewYorkiin tai toisinpäin eli Fin5/AY5 tai 6 (takaisinpäin)
        Sitten kun taas näkyi niin näkyi myös koko lentoreitti, mitä kone oli käyttänyt mennessä/tullessa! Eli menolento oli silloin 15 päivä ja tänä aamuna mielenkiinnosta yritin katsella Helsinkiin päin tulevaa lentoa!
        Tuosta kun aamusta ihmettelin nin meni jokunen hetki niin sitten taas löytyi tuo lento ja ihan niiltä "nurkilta" kuin sen oletinkin olevan siihen aikoihin, mutta hieman ennen kyselyä sitä ei näkynyt, vaikka katselin kaikki mahdolliset koneet Islannin ja Turun väliltä. Löytyi kuitenkin sitten Ruotsin kohdalta missä sen oletinkin olevan..... hieman aiemmin oletin olevan koklailla Ruotsin ja Norjan rajamailla, mutta tosiaan ei löytynyt eikä edes FR haku löytänyt sitä.....


      • Flightradar expert
        Epätäydellinen kirjoitti:

        Kyseessä oli Finnairin lento NewYorkiin tai toisinpäin eli Fin5/AY5 tai 6 (takaisinpäin)
        Sitten kun taas näkyi niin näkyi myös koko lentoreitti, mitä kone oli käyttänyt mennessä/tullessa! Eli menolento oli silloin 15 päivä ja tänä aamuna mielenkiinnosta yritin katsella Helsinkiin päin tulevaa lentoa!
        Tuosta kun aamusta ihmettelin nin meni jokunen hetki niin sitten taas löytyi tuo lento ja ihan niiltä "nurkilta" kuin sen oletinkin olevan siihen aikoihin, mutta hieman ennen kyselyä sitä ei näkynyt, vaikka katselin kaikki mahdolliset koneet Islannin ja Turun väliltä. Löytyi kuitenkin sitten Ruotsin kohdalta missä sen oletinkin olevan..... hieman aiemmin oletin olevan koklailla Ruotsin ja Norjan rajamailla, mutta tosiaan ei löytynyt eikä edes FR haku löytänyt sitä.....

        ota kalja, kyllä se siittä.


      • Epätäydellinen
        Flightradar expert kirjoitti:

        ota kalja, kyllä se siittä.

        Ei kiitos! ;)


    • Lentoseuranta

      Lentoja voi nykyään seurata monessa eri palvelussa. Mielestäni näistä Flightaware on selkeästi laadukkain palvelu mutta täältä löytyy lisää linkkejä ilmailuharrastajille. http://www.flightradar.fi

      Lennot voi pudota taivaalta koska vaan, joten itse seurailen tällä hetkellä tarkasti Turkin ja Egyptin lähistöllä liikkuvia lentokoneita.

    • Anonyymi

      Apinapää , vieläkö bongailet koneita? Tai oletko alkanut harrastaan? Itseänikin kiinnostaa ja olen utelias, tästä on monta vuotta, tiedän .

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe