Kuinka valmistautua?

Avutonäyttelyyn

Moi! :)
Viime kesänä meille muutti ensimmäinen koiramme, ja olen miettinyt näyttelyihin (aluksi varmaan mielummin match showiin)..

Eli, miten valmistaudun match showiin? Mitä kaikkea täytyy osata jnejne. Seuraamista ollaan opeteltu jo 4kk ikäisestä lähtien eli se ainakin sujuu. Mitä tarvikkeita tarvitsee?
Mulle on sanottu että mätsäreissä ei tarvitse osata mitään, mutta kai siellä täytyy osata ainakin seurata, seisoa ym.?
Ja miten seisominen opetetaan :D ? Juu tiedän, avuttomalta kuulostaa mutta en ole onnistunut opettamaan sitä. Lainasin kirjojakin näyttelyihin liittyen mutta ei kerrottu opettamisesta mitään.

8

2196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näyttelyssä ollut

      Käy katsomassa koiranäyttelyssä.Lainasit
      kirjoja niissähän on varmasti tieto miten koiran pitää olla.Ravaaminenhan sun pitää opettaa eli kehän kierto hyvin, myös paikallaan olo hampaat ja mahd kivekset pitää koiran antaa katsoa.
      Karva pitää olla myös harjattu ja koiran siisti.

    • Noviisista kehäkettu

      Minä melkein suosittelisin jotain näyttelykurssia. Silloin opit kaiken tarvittavan ja kaupanpäällisiksi koira oppii toimimaan toisten koirien läsnäollessa :)

    • ap

      Olen etsinyt pitkään jo näyttelykurssia mutta läheltä ei löydy mitään, lähin n 1½ h matkan takana ja ei kehtaisi sinne asti lähteä. Kirjoista ei ollut apua, ei kerrottu esim. mitä tarvitsee kouluttaa, mitä tarvikkeita tarvitaan.. lähinnä näyttelyn kulusta jne josta ei sinänsä ollut hyötyä.

      • Noviisista kehäketuksi

        Okei, yritän selittää miten meillä opetettiin seisonta. Ensinnäkin tarvitset koiralle palkkalupauksen. Ääni joka tarkoittaa että "tuo oli oikein, palkka tulossa!". Voi olla sana tai lyhyt ääni jonka itse pystyt tuottamaan. Sitten opetat koiralle mitä se tarkoittaa, antamalla nameja ja tekemällä palkkalupaus kun koira saa namin. Tätä pari kertaa tai vähän enemmän, sitten pyydät koiralta jotain mitä se jo osaa esim istu. Kun koira istuu, palkkalupaus heti kun peppu koskettaa maata ja palkka perään. Tällaisia pari, niin olet valmis käyttämään palkkalupausta vahvistaaksesi oikeaa näyttelykäyttäytymistä :)
        Ohjaa koira hihnan avulla seisomaan oikea kylki sinuun päin edessäsi. Kun pysäytät koiran eteesi ohjauksen lopuksi, anna palkkalupaus jos koira seisoo ja katsoo eteenpäin, ja anna sitten ottaa palkka jonka olet laittanut noin metrin koiran eteen jos on keskikokoinen tai pienempi koira kyseessä. Jos on isompi rotu niin koira opetetaan seisomaan ilman namia maassa, koska se tekisi pään linjasta ruman.
        Näitä teet ensin lyhyinä toistoina jotta koira tajuaa että haluat sen seisovan katse eteenpäin tuossa. Kun mieleatäsi koira on ymmärtänyt, lisäät käskyn, esim poseeraa, seiso, show. Sanot sen kun koira on melkein oikeassa asennossa jo, ja palkkalupaus ja palkka. Tällaisia toistoja n 10. Sitten pidennät seisonta aikaa ennen kuin palkkalupaus kuuluu ja palkka tulee. Tämä huom vähä vähältä, jos epäonnistuu ja koira istuu tms olet edennyt liian nopeasti. Sitten lisäät että kosketat yhtä jalkaa ilman että koira reagoi, siitä palkkalupaus heti ja palkka. Tästäkin edetään siihen että lopulta saat siirtää vaikka kaikkia koiran jalkoja, ensin kosketus -> niitä monta -> yhden tassun siirto -> useamman siirto. Katso netistä miltä oikea näyttelyasento näyttää sinun rodullasi, ja harjoittele peilin edessä.
        Ravin opetus: lähde liikkeelle koiran kanssa ja sano käsky "ravi", jos koira etenee ravissa edes pari askelta, palkkalupaus ja palkka. Vähä vähältä vaadit pitempiä raveja ennen kuin palkka tulee. Edes takaisin liikkeissä on hyvä opettaa koiralle käänny-käsky, niin että koira kiertää ympärisi ja lähdette sulavasti takaisin menosuuntaan. Harjoittele kehänkiertoa niin että kierroksen päätteeksi tulee poseeraus, näin näyttelyssäkin.
        Toivottavasti tajusit tästä jotain, on aika monta vaihetta :)


    • tsemppiä matkaan

      Hei, koirallasi on varmasti kasvattaja, mistä ostit koiran.
      Kasvattajat ovat yleensä erittäin kiinnostuneita neuvomaan ja ohjeistamaan sekä opettamaan pentujen omistajia tuleviin näyttelyihin yms.
      joten, ota yhteys kasvattajaan ja kysele sieltä neuvoja, ohjeita sekä vinkkejä -
      Varmasti saat parhaat neuvot ja ohjeet sieltä.

    • 2+4

      Ei se ole niin tarkkaa :D Menet ekaan näyttelyyn sillä mielellä että se on koiralle uusi opeteltava tilanne ja sinulle myös :)
      Itse menin ihan kylmiltäni ekaan näyttelyyn ja hyvin se koira ravasi ja seisoi vaikkei kummein ollut siihen ikään mennessä kerennyt oppia :D

      Sitten kun siirrytään avoon ja aletaan oikeasti "kisaamaan" tuloksista niin esittämisellä on suuri merkitys mutta ensimmäiset näyttely kannattaa ottaa vain hauskanpidon kannalta ! Niin että sekä sinulla että koiralla on hauska päivä ... Kunhan koira antaa koskea itseensä niin se riittää ... :)

      Tsemppiä vaan ja mätsärit on hyvää harjoitusta !

      • Näyttelyssä ollut

        No sinulla on ollut harvinaisen hyvää tuuria.Olen nähnyt useamman kerrankin näyttelyssä hylätyksi tulemisen koska ravaaminen yms on mennyt pieleen.Mätsäreihin harjoittelemaan.


    • Anonyymi

      En tiedä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe