Ecoboost 1.0 jakopään hihna öljykylvyssä

To_otisti

Mitä raadissa arvellaan onko suomen olosuhteissa pitkäikäinen ratkaisu kun Fordin uudessa litran turvossa jakopään hammashihna on öljykylvyssä?

Lähinnä mietityttää kuinka hammashihnan hampaat pysyvät hihnassa paikoillaan.
On muuten ja sitten aikast erikoinen ratkaisu. Pääsääntöisesti öljy syö kumia ja vaikka on olemassa öljyn kestäviä kumilaatuja, moottoriöljyn sekaan liukenee pakokaasuista rikkiä ja muita palojätteitä minkä seurauksena öljy on vaihtovälin lopuilla melkoista miyrkkyä. Suomen pakkasissa ohipuhallus on voimakkaimmillaan kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Moottorin lämpötilaerot kylmä vs kuuma on suomen talvessa jopa yli 100 astetta. Jakopään hihna on aika kriittinen komponentti. Ihmettelen siis toteutustapaa ja jos raadilla on asiasta näkemyksiä niin silvuplee.

Totuuden nimissä on Tojotan jakoketkuissakin ongelmia. Itselläni on yksi jakoketjuongelmainen jo uudesta. Ketju kilisi ja kolisi ja vaikka ongelma todettiin Toyota-korjaamoilla, ongelmalle ei tehty mitään.

104

20149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fordisti

      Muistelet varmasti A4 Audisi kilisevää nokkaketjua.

      • Anonyymi

        Kyllä niissä Toyotissa on myösvaikka mitä vikaa, heikot moottorit ( kaikki alumiinilohkoiset ) ym.
        Fordin öljykylpyhihnan ongelma, on ainoastaan VÄÄRÄ ÖLJY!
        Jos moottoriin edes kerran lisätään väärää öljyä, niin hihna alkaa turpoamaan ja parin vuoden päästä irtoaa hampaat!
        Moottoriin on vain yksi oikea öljy 5W-20 ja siitä pitää löytyä ecoboostin laatuvaatimukset!
        Samaa viskositeettia löytyy myös väärillä luokituksilla, joten olkaa tarkkoja sen öljyn kanssa.


    • Ford_kuski

      Paremmalla kestoiällä tuota ratkaisua kuitenkin lehtijutuissa perustellaan. Samaa ihmettelin kyllä itsekin, että kestääkö hihna todella tuon öljykylvyn. Ei taida olla vastaavaa ratkaisua käytetty aikaisemmin. Samoin litrateho on tässä uutuudessa kai korkeampi kuin yhdessäkään Fordin vanhemmassa moottorissa.

      Erään toisen merkin ahtimella ja suorasuihkutuksella varustettu ekomoottori on kärsinyt öljynkierron toimivuuteen liittyvistä ongelmista..

    • copy-paste autot

      Ei sitä varmaan ketään viisaampi ole pohtinut..tehdään vaan tällänen ja katotaan miten toimii?!?!?

      HALOOO?!?!
      Fordilla on usean kymmenen henkilön suunnittelu tiimit yhtä moottori tyyppiä kohti!!!
      Ford sentään kehittää omat moottorinsa, joita muiden on helppo ostaa/kopioida!!!

    • 18

      Ei tuo hihna nyt varmaan samaa kumitavaraa ole kuin kuivana käyvä.

    • uiiuiiu

      Olis sinne tietty voinu sen ketjunkin sitten samalla laittaa.

      • mopo mikä mopo

        joo mutta 3-pyttyinen kone ei olisi jaksanut pyöriä jos olisi laittanut ketjun hihnan sijaan.


      • Kaukana moposta!!
        mopo mikä mopo kirjoitti:

        joo mutta 3-pyttyinen kone ei olisi jaksanut pyöriä jos olisi laittanut ketjun hihnan sijaan.

        Mites 70hp vapari jaksaa ketjulla pyöriä, pikku provopallero!?


        "Sen jaettu jäähdytysjärjestelmä mahdollistaa lohkon lämpenemisen ennen sylinterikantta. Ominaisuus säästää polttoainetta etenkin kylmissä oloissa."

        Tällänenkin innovaatio Fordilta...keittääkö siinäkin moottori??!


      • suunnan näyttää FORD
        Kaukana moposta!! kirjoitti:

        Mites 70hp vapari jaksaa ketjulla pyöriä, pikku provopallero!?


        "Sen jaettu jäähdytysjärjestelmä mahdollistaa lohkon lämpenemisen ennen sylinterikantta. Ominaisuus säästää polttoainetta etenkin kylmissä oloissa."

        Tällänenkin innovaatio Fordilta...keittääkö siinäkin moottori??!

        Kyllä on kansalla taas ihmettelyä, ku fordi tuo uutta tekniikkaa esille!!!

        kohtahan se on taas kopioitu japanissa ja koreassaki!!!


      • katsotaan rauhassa

        VAG pikkuturboissa on ollut ongelmana ketujun venyminen.

        Ehkä Ford päätyi juuri siksi hihnaan ja öljyämisellä haetaan kestävyyttä.

        Aika näyttää....


    • Nippon Denso

      Tiedättekö mistä sanoista kirjain yhdistelmä FORD koostuu? No se on tietenkin FIX OR REPAIR DAILY ! Kaikkihan sen ymmärtää että ei tommonen litranen yli aahdettu tehosekoitin kauaa nipussa pysy jokupaikka pettää varmasti! Kyllä se vaan on niin että kun tehoja kasvatetaan ja litratilavuuta pienennetään niin myös pienenee moottorin kilometrit ja käyttöikä! Vai onko joku erimieltä? Jotkut haluaa taivaspaikan ja ostavat foortin.....Piikakin on nykyään ihminen mut foortti ei oo vieläkään auto!

      • kyl fordi kestää!

        heeeeheeeheeeeee!
        Oletpa uuden vitsin keksiny!!
        Kyllä on tehottomilla jaapanin pojilla tekemistä, et pääsee moottori tekniikassa samalle tasolle uuden fordin kans!!
        Kohta ford alkaa tuomaan eurooppaanki myös hybridejä, ni jo tulee toyolle ja muille jälkeen jääneille hätä käteen!!

        Miksei kestäis? Katoppa prätkiä niissä on vielä paljon suuremmat tilavuus/teho-suhteet ja hyvin kestää 200tkm nykyää!!


      • Hirvee denso...

      • Anonyymi
        kyl fordi kestää! kirjoitti:

        heeeeheeeheeeeee!
        Oletpa uuden vitsin keksiny!!
        Kyllä on tehottomilla jaapanin pojilla tekemistä, et pääsee moottori tekniikassa samalle tasolle uuden fordin kans!!
        Kohta ford alkaa tuomaan eurooppaanki myös hybridejä, ni jo tulee toyolle ja muille jälkeen jääneille hätä käteen!!

        Miksei kestäis? Katoppa prätkiä niissä on vielä paljon suuremmat tilavuus/teho-suhteet ja hyvin kestää 200tkm nykyää!!

        Hyvä kun mainitsit moottoripyörät sillä valtaosa Suomessa myydyistä pyöristä tulee juurikin sieltä haukkumastasi Japanista, siis maasta joka on moottoritekniikan edelläkävijämaa. Asuuko siellä teilläpäin muuten oikein rutiköyhää sakkia, kun konepyörilläkin pitää ajaa oikein 200tkm, tuo ei taidakaan onnistua muilla kuin japsipyörillä joiden luotettavat ja kestävät moottorit ovat suoraan kehityksen huipulta.


    • Nippon Denso

      Kumpa olisikin vain vitsi voorttimiehet! Menkääs kattoon vaik A-katsastuksen sivuilt hylkäys tilastoja 98-2011 kuinka monta voorttia on top10:ssä tai ylipäätään jotain muuta kuin japsi autoja! Ja että oikein hybridejä eurooppaan v.2012....Mikä merkki mahtaa jäljessä olla kun toyotalta tuli ekat hypridit eroppaan jo 2000 ja niitä on jo myyty yli 400 000 kpl euroopassa ja mailman laajuisesti on myyty yli 3,5 miljoona hybridiä että sillee ne jälkeen jääneet tekee!! Mootoripyrä ja auto onkin sama asia voi hyvä isä sentään auto painaa 1300kg ja prätkä ehkä 200-250kg. Meinaatteko että 1litrainen mootori rasittuu autossa ja pyörässä saman verran, miks sitten niitä ei suoraan laiteta autoihin jos ne kerran niin hyviä on!

      • Kilon kone

        Kuinka moni katsastuksessa hylkäämisistä on johtunut konerikosta? Ei katsastustilastoista voida vetää johtopäätöksiä uutena markkinoille tulleen moottorin kestävyydestä. Sen näemme sitten vuosien ja satojentuhansien kilometrien jälkeen.

        Voitko perustella, millä tavalla moottori rasittuisi liikaa? Tuo litrainen antaa hyvän väännön matalalla kierrosalueella ja apulaitteet on mitoitettu tehoa vastaaviksi. Mikä siinä siis rasittuu tavallista enemmän? Usko tai luulo ei riitä, vaan faktaa pitää löytyä. On eri asia, jos moottori lastutetaan tai muuten viritetään alkuperäistä tehokkaammaksi. Silloin ongelmia saattaa olla luvassa.


      • foorti rulettaa!!

        etippä nipponi tietoo koska fordilta on tullut jenkeissä hybridi myyntiin!?! Ei paljoo toyoo myöhemmin, ei vaan o tuonu eurooppaan ja tehny niillä tappioo niinku toitsu!!

        Onhan niitä 3pyttysiä koneita ollut aikaisemminki...tuossa on vähän enemmän potkua vaan!


      • 2011 KUGA

      • dcfvbn

        Ettei nyt kumminkii katottas Denson juttuja jonkun muu A- kaupan sivuilta?


      • Kuinka_ollakaan
        foorti rulettaa!! kirjoitti:

        etippä nipponi tietoo koska fordilta on tullut jenkeissä hybridi myyntiin!?! Ei paljoo toyoo myöhemmin, ei vaan o tuonu eurooppaan ja tehny niillä tappioo niinku toitsu!!

        Onhan niitä 3pyttysiä koneita ollut aikaisemminki...tuossa on vähän enemmän potkua vaan!

        Toyota aloitti hybridiautoprojektinsa vuonna 1965. Auto oli kevytrakenteinen Toyota 800 -urheiluauto, ja hybridijärjestelmä toteutettiin kaasuturbiinilla, joka tuotti sähkömoottorin tarvitseman sähköenergian.

        Eli laitappa nyt tietoa Fordin vastaavast autosta.


      • Anonyymi
        Kuinka_ollakaan kirjoitti:

        Toyota aloitti hybridiautoprojektinsa vuonna 1965. Auto oli kevytrakenteinen Toyota 800 -urheiluauto, ja hybridijärjestelmä toteutettiin kaasuturbiinilla, joka tuotti sähkömoottorin tarvitseman sähköenergian.

        Eli laitappa nyt tietoa Fordin vastaavast autosta.

        Fordi teki kuitenkin autoja sarjatuotantona paljon ennen Toyotaa


      • Kyllä autoissa on ollut pieniä moottoreita ennekin.
        Meillä oli n.1100cc moottori vm 1956 VW 8hengen pikkubussissa. Ja ne eivät taineet kestää ollenkaan niin hyvin kuin nyky moottorit. Silloin oli ihan yleistä että autoon vaihdettiin moottori tietyin väliajoin ja vanha kone korjattiin. Eli vanha moottori meni vaidossa ja sitten niitä korjattuja myytiin uudelleen. Eli kierrätys toimi. Nykyään ei taideta juurikaan ajella "vaihtomoottoreilla" ?


    • 3

      Ei se hihna siellä missään ölykylvyssä pyöri, pkemminkin kevyessä öljysumussa.
      Katsokaapa miniboostin halkaisukauvaa.

    • Nippon Denso

      Meinaatko että toi litranen kone jossa on vain 3 pyttyä on normisti noin tehokas! Mahtaaks kukaan tietää mitkä on turbon ahtopaineet tuskin ihan pienet. Kyl oon sitä mieltä et toi kone on jo tappiin viritetty jo valmiiks muuten ei oo 200nm vääntöö noin pienes pannus! Sillä tarkotan että rasittuuhan ton koneen mekaaniset osat paljon enemmä kun esim 4sylint. 1.8-2.0 litraisessa motissa mikä ei tartte turboa ton tehon tekemiseen. Fakta on että mitä enemmän turbon paineita lisätään ja käytetään niin se syö moottorin käyttöikää ja kun se teho välitetään vain kolmen sylinterin kautta kampiakselille niin on selvää että liikkuvat osat rasittuu enmmän kuin että jos olis 4pyttyy pelissä, ja tosta ku ottaa viel yhen pytyn pois ni sit se on melkeen mopo auto! Tätä tarkoitin joko ymmärsit ? Kyllähän siitä varmasti tehoa lähtee irti 1.8-2.0 litrasen verran mutta kuinka kauan eli en usko että on pitkä ikäinen ratkasu mut sehän on voortti ehkei oo tarkotuskaan olla!!!!!!!!!!!!!!

      • 12

        Pöhkö.

        Mikäli kone mitoitetaan kestämään ko viritysastetta niin ei siinä mitään ongelmia synny.


      • europojat osaa

        Ei se ole mikään turbotettu Aygon moottori, vaan ihan jo alunperin ahdetuksi suunniteltu kone.
        Jaappanialaisethan ei edes näytä osaavan valmistaa moista tekniikkaa, vaan pelleilevät venttiilikoneistoilla ja koneena aina sama 1,6 corollan tuhnutin.


      • jeppistä joo

        Ihan vain faktaa tiedoksi sinulle tietäväinen, että Fordin 1,6 Ecoboost moottoria on työnnetty markkinoille jo hyvänaikaa ja valmistettu kymmeniä tuhansia ellei satojatuhansia kappaleita. Kilometrejäkin niissä on asiakkailla jo antamaan kuvaa niiden kestävyydestä. Mitään mainittavaa ei ole markkinoilla tullut vielä ainakaan esiin. 1,0 Ecoboost on rakenteeltaan käytännössä täysin identtinen isoveljensä kanssa, joten eiköhän tuo ole suht kestävää tekoa. Jos jotain eroa pikkuveljestä hakee niin jäähdytysjärjestelmään on toteutettu pienen vesitilan takia sammutuksen jälkeistä lämmöntasausta varten erillinen kiertovesipumppu. Muuta kovin ihmeellistä eroavaisuutta ei näistä koneista löydy.


      • Mopoauto_Ford
        jeppistä joo kirjoitti:

        Ihan vain faktaa tiedoksi sinulle tietäväinen, että Fordin 1,6 Ecoboost moottoria on työnnetty markkinoille jo hyvänaikaa ja valmistettu kymmeniä tuhansia ellei satojatuhansia kappaleita. Kilometrejäkin niissä on asiakkailla jo antamaan kuvaa niiden kestävyydestä. Mitään mainittavaa ei ole markkinoilla tullut vielä ainakaan esiin. 1,0 Ecoboost on rakenteeltaan käytännössä täysin identtinen isoveljensä kanssa, joten eiköhän tuo ole suht kestävää tekoa. Jos jotain eroa pikkuveljestä hakee niin jäähdytysjärjestelmään on toteutettu pienen vesitilan takia sammutuksen jälkeistä lämmöntasausta varten erillinen kiertovesipumppu. Muuta kovin ihmeellistä eroavaisuutta ei näistä koneista löydy.

        Kenties on valmistettu satojatuhansia moottoreita, mutta Suomesta ei tällä hetkellä löydy ainuttakaan isommilla kilometreillä myytävää 1 litran Ford autoa. Litran moottorisissa Toyotan Aygo 260 000 km:llä on ainoa ja sitten vähemmän ajettuja Aygoja. Fordeissa yksi 149 000 km auto myynnissä.

        Todella suosittu automerkki. Seli, seli Fordistit, ettei niistä kukaan halua eroon tai sitten niistä ei vain pääse eroon. Niiden polttoainekulutus moottoritienopeuksilla on järkyttävä kuormalla.


      • ayggo-tiedoissa
        Mopoauto_Ford kirjoitti:

        Kenties on valmistettu satojatuhansia moottoreita, mutta Suomesta ei tällä hetkellä löydy ainuttakaan isommilla kilometreillä myytävää 1 litran Ford autoa. Litran moottorisissa Toyotan Aygo 260 000 km:llä on ainoa ja sitten vähemmän ajettuja Aygoja. Fordeissa yksi 149 000 km auto myynnissä.

        Todella suosittu automerkki. Seli, seli Fordistit, ettei niistä kukaan halua eroon tai sitten niistä ei vain pääse eroon. Niiden polttoainekulutus moottoritienopeuksilla on järkyttävä kuormalla.

        Tuota taitaa olla Aygoa tehty hieman pidempään kuin 1.0ecoboostia..yksi vapari fiesta on ajettu 292tkm! Ja miksei ecoboostikin saman kestäisi, odotappa vielä pari vuotta!!


      • Anonyymi
        jeppistä joo kirjoitti:

        Ihan vain faktaa tiedoksi sinulle tietäväinen, että Fordin 1,6 Ecoboost moottoria on työnnetty markkinoille jo hyvänaikaa ja valmistettu kymmeniä tuhansia ellei satojatuhansia kappaleita. Kilometrejäkin niissä on asiakkailla jo antamaan kuvaa niiden kestävyydestä. Mitään mainittavaa ei ole markkinoilla tullut vielä ainakaan esiin. 1,0 Ecoboost on rakenteeltaan käytännössä täysin identtinen isoveljensä kanssa, joten eiköhän tuo ole suht kestävää tekoa. Jos jotain eroa pikkuveljestä hakee niin jäähdytysjärjestelmään on toteutettu pienen vesitilan takia sammutuksen jälkeistä lämmöntasausta varten erillinen kiertovesipumppu. Muuta kovin ihmeellistä eroavaisuutta ei näistä koneista löydy.

        Ihan eri koneita. 1.0 on kolmipyttyinen ja jakohihna öljykylvyssä. 1.6 nelipyttyinen ja ei jakohihnan öljykylpyä.


    • 20+8

      Täällä taas rattorimiehet uhoaa, stna! Kyllä ne moottori-insinöörit osaa mitoittaa palikat siihen malliin, että paikat kestää. Moottoreilla ajetaan testivaiheessa satoja tuhansia kilometrejä, ennenkuin ne tulevat markkinoille. Ihan turha murehtia..

      • Ei_ikinä_enää

        Niin ainakin luulisi ajettavan. Missä autossa on ollut huonommat vetonivelet kuin Ford Focuksessa sen ilmestyessä. Kestiväthän ne jopa 40 tkm ajoa sileillä teillä, jolloin alle 100 tkm ajetut nivelet sai puoleen hintaan 3500 markkaa (n. 600 euroa). Testipenkissä varmaan koekäytetty, kuten moottorikin.

        Niissä pienissä 1 litran ihmemoottoreissa aluksi ilmoitetut kulutukset olivat litran satasella. Kaverin mukaan, joka on fordisti muisteli ilmoitetun olleen jopa 0,7 litraa satasella.

        Autolehti Englannista ajeli neljän miehen kuormalla ylämaita muistaakseni 9,5 litran kulutuksella. Hyvin oli mitattu polttoaineenkulutus tehtaan toimesta.

        Vuoden vanhaan Focukseen tehtiin meillä 6000 euron remontti, 2000 vuoden hintatasolla, jota sentään ei tarvinnut itse maksaa. Moottori, vetonivelet, kallistuksenvakaaja, ohjaustehostin, moottorin kansi. Ovet eivät sentään vuodessa vielä irvistäneet liimauksistaan.

        Päällikkönä Fordilla toiminut henkilö sanoi Fordilla olevan kenties eniten tietoa autoista, jos he haluaisivat tehdä kestävän auton. Paino kannattaa kiinnittää sanaan jos.


    • nipponin!!!!!

      vin.silmälle kunhan ensiksi perustelet ne 12 miljoonaaaaaaa pärnäsen pajalle kutsuttua toilootaa ennen kun rupeat foordin uuden moottorin kestävyydestä tarinoimaan!!!!niin toiloodan toimitusjohtaja kävi amerikoossa oikein kongressia myöden pyytelemään anteeksi kun pimittivät täipötin vikoja mutta sehän on vaan (toy)=lelu

      • Kilon kone

        Eli Nippon Densolla ei ollut tarjolla faktaa vaan uskomuksia. Kaikkien moottorien osat rasittuvat käytössä, mutta jos ne on mitoittu rasitusta vastaaviksi, tuskin tavallisella käyttäjällä on ongelmia luvassa. Vuosien kuluttua tiedetään, miten kauan litrainen moottori kestää.

        Sitä en oikein ymmärrä, miksi toyotamies kantaa huolta toisen automerkin omistajien puolesta. Luulisi olevan aivan yhdentekevää, kestääkö toisen auto vai ei, ja asiallisesti käytettynä ja huollettuna yleisesti ottaen kaikki nykyiset autot toimivat luotettavasti.


    • katoppas!!!

      kun toyloodan kommissaarilla ei ole esittää mitään uutta esim.moottoriteknologian puolelta niin sehän on SUORASTAAN kauhistus kun muut autonvalmistajat ovat siirtyneet esim turboihin ja pienempiin kuutiotilavuuksiin mutta toilooda se vaan yrittää 70 luvun tekniikalla todistella OSAAMISTA !!!!!!!!!!

      • 6

        Mitäs vikaa 70 luvun teksniikassa, yksinkertaisen kestävää ja helppohuoltoista.


    • 19+5=

      Moottorin suunnitelun vetäjän haastattelussa sanottiin, että hammashihnalla pienennettiin kulutusta 1% ketjuun verrattuna.

    • heheeeeeehh

      mun -89 toyota rulaa hyvin,rulaakos se sun ekomopos vielä 2035?

      • 12

        Carina II onkin ikuinen peli.


      • Anonyymi
        12 kirjoitti:

        Carina II onkin ikuinen peli.

        No ei todellakaan ole 4a-f tai fe kun katkeaa hihna niin se on moro. Sitä ennen kori on jo niin puhki. Ja omhan ne aivam saatanasta ajaa.


    • autonero

      Aika vaatimattomia ne ovat nämä tehot vielä. 1980-luvun formuloissa 1500 kuutioisesta koneesta otettiin noin 1500 hv. Eli toyoterolle ei huolia, nykyisetkin viritysasteet on ihan matalia siihen verrattuna, mitä niistä pystyttäisiin ottamaan. paitsi toyolla, missä mennään osaaamisen tapissa joka päivä...

      • 1.0 3syl kinneri ei

        No kyllä olet varsinainen nero kun vertaat formulan konetta käyttö autoon!!!!!
        Siihen aikaan ne mootorit oli tarkoitettu kestämään just ja just sen yhden kisan kierrokset ja sit vaihtoon eli noin 300 KM ja hyvin usein ne laukes jo ennen maalia.
        Siinä yks syy miks niistä turboista luovuttiin!!! Ja kyllä toyotakin vois tehdä noita kinneri turboja mutta ne ei ole siihen onneks lähteny mukaan !!!!!!!!!!!!!


      • toyos style
        1.0 3syl kinneri ei kirjoitti:

        No kyllä olet varsinainen nero kun vertaat formulan konetta käyttö autoon!!!!!
        Siihen aikaan ne mootorit oli tarkoitettu kestämään just ja just sen yhden kisan kierrokset ja sit vaihtoon eli noin 300 KM ja hyvin usein ne laukes jo ennen maalia.
        Siinä yks syy miks niistä turboista luovuttiin!!! Ja kyllä toyotakin vois tehdä noita kinneri turboja mutta ne ei ole siihen onneks lähteny mukaan !!!!!!!!!!!!!

        niin ei se ite osais, mut voihan se ostaa Fordilta, vw tai fiatilta!!


    • Aika näyttää

      Missä valkovenjällä sinä tankkaat jos saat vielä polttoaineeseen rikkiä? Varmaan sitten myös lyijyä?

      VAG pikkumuuttoreissa ongelmaksi tuli kuulema venyvä ketju.... Sielläkin ollaan kuulema tuomassa markkinoille uutta pikkumoottoria jossa on hihna.

      Kohta tulee talvi ja jos öljytty hihna on pakkasessa ongelma, niin olen melko varma että asiasta raportoidaan näyttävästi.

    • Kylä kulkee!!

      Hyvin on toiminut jo 9tkm 1.0Ecoboost Focus!
      Ei ole ollut pakkasessakaan ongelmia ja lämpiää yhtä nopeasti kuin vanha 1.8 Mondeoni!! Vaikka eipä o vielä ollut -13C kovampaa pakkasta, mutta eiköhän viikonloppuna paukaha se -20C rikki, ni voin sitte ilmotella kuin on pelannu!!

      Kyllähän tiivisteet ja stefatkin öljyn kestää, ni mikä jottei tuo hihnakin!!
      Ja eihä öljyt mihenkä jäädy, että siitäkä haittaa olis!!

      Tuossa komia video Ecoboostista!!
      http://www.youtube.com/watch?hl=fi&v=zdBkxtXTyvs

      • Mokateko

        Tänä aamuna oli pakkasta 24 astetta.
        Minun 1300 km ajettu 1.0L ecoboost focus lähti käymään aivan samalla lailla kun nollakelilläkin.Ihme kyllä pakkanen ei vaikuttanut millään tavalla.
        Edellinen 1.6L focus 05vm lähti aika laiskasti käymään jos oli kylmenpää kuin 15 astetta.Lähti kuitenkin aina.


      • Kuin palmun alta
        Mokateko kirjoitti:

        Tänä aamuna oli pakkasta 24 astetta.
        Minun 1300 km ajettu 1.0L ecoboost focus lähti käymään aivan samalla lailla kun nollakelilläkin.Ihme kyllä pakkanen ei vaikuttanut millään tavalla.
        Edellinen 1.6L focus 05vm lähti aika laiskasti käymään jos oli kylmenpää kuin 15 astetta.Lähti kuitenkin aina.

        Sama täällä. Eilen aamulla 27 astetta pakkasta. Dieseli ei lähteny käyntiin, akku ei jaksanu veivata tarpeeksi. Auto oli kyllä lämmin sisältä, kiitos eberin.

        6000km ajettu litranen ekohöpinä lähti käyntiin kuin kesällä ja kävi nätisti, pakkanen ei tuntunut moottorissa mitenkään. Ohjaus ja kytkinpoljin oli ensi alkuu melko tahmeita.


      • lämpenee hetkessä
        Kuin palmun alta kirjoitti:

        Sama täällä. Eilen aamulla 27 astetta pakkasta. Dieseli ei lähteny käyntiin, akku ei jaksanu veivata tarpeeksi. Auto oli kyllä lämmin sisältä, kiitos eberin.

        6000km ajettu litranen ekohöpinä lähti käyntiin kuin kesällä ja kävi nätisti, pakkanen ei tuntunut moottorissa mitenkään. Ohjaus ja kytkinpoljin oli ensi alkuu melko tahmeita.

        Litranen kone lämpenee käyntilämpöön ällistyttävän nopeasti. Näkyy varmasti talvikäytössä positiivisesti moottorin kestävyydessä, koska kylmäkäyntiä on todella vähän.


    • partakoneenmoottori

      Fiksumpi Ostaisi Ruosteisen Datsunin.......

      • Taidat jo omistaakkin sellaisen.
        Minä ainakin ajelen mieluummin miniboostillani.


    • partakoneenmoottori

      aja sinä vain poika.......ja huollat ja korjaat sitä korvabuustiasi isolla rahalla

    • ekopootsit jalkaan

      Aika isoja tän uuden 1.0:n kulutuslukemat....

      Keskiarvo: yli 7,0 l/100km
      Vaihteluväli: noin 6,0 - 8,0 l/100km

      http://www.spritmonitor.de/en/overview/17-Ford/148-Focus.html?fueltype=2&constyear_s=2012&power_e=126&minkm=500&gearing=1&powerunit=2

      ja näin

      http://www.tuulilasi.fi/uutiset/ekoauto-2013-prius-phev-vei-voiton

      näin lukee

      Myös Ford Focus Ecoboost menestyi odotettua heikommin. Sen litramääräinen kulutus oli vertailun suurin. testeissä kuormattuna 8.8 litraa satasella.

      ongelma moottori jo syntyessään..
      ps. tulipalovaarakin vaanii alati

      • jalkaJaJärkiMukaan

        Fiestalla kulutus 5.1 litraa, normiliikenteessä.


    • Yhtensopiva_öljy_ja_kumi

      Siksipä ecoboostia varten on olemassa ihan oma moottoriöljynsä.

      • CastrolMagnatecPro_E5W20

        Erityisesti Ford 1,0 EcoBoost moottorille tarkoitettu 5W-20 öljy.
        Täyttää vaatimukset WSS-M2C948-B.


      • Anonyymi
        CastrolMagnatecPro_E5W20 kirjoitti:

        Erityisesti Ford 1,0 EcoBoost moottorille tarkoitettu 5W-20 öljy.
        Täyttää vaatimukset WSS-M2C948-B.

        Öljykylpyhihna vaatii ehdottomasti oikean öljyn jossa ne oikeat lisäaineet. Väärä öljy murentaa/pehmittää hihnan, jolloin öljynpaineet katoaa öljypumpun tms tukkeutumiseen.
        Opel tai Ford ECO-autoilija! Valitse aina oikea öljy! Nyt netissä ja taksitolpalla kuulee tarinoita pettäneistä öljykylpyhihnoista....


    • enostakkaa

      No on omituinen viritys ja bensaa palaa!

    • nipponkippon

      Puolisolla on focus stw 1,0 eb.
      Kulutus seka-ajossa alle 6.
      Hyvin on toiminut.

    • TikTakPAm

      Kuulostaa kieltämättä aikamoiselta aikapommilta tuo hihna öljyssä. Kerran kun lipsahtaa niin se on koko moottori vaihtokunnossa.

    • Red_Edition

      Täällä tuntuu käyvän keskustelu kiivaana toyota aygon puolesta ja fordia vastaan. Mietinpä tuossa että minkä valmistajan moottori aygossa olikaan? Eikös pösö, citroön sekä aygo käytännössä ole PSA nimisen laitoksen valmisteita? Eli tulevat viereisiltä hihnoilta ulos. Että kyllähän ranskalainen osaa autoja (toyota aygoja) väsätä. Minulla oli fiesta aj.292tkm jossa 1.4tdci moottori ja taitaa tuokin kone olla ranskattaren kätten työtä eli ihmiset hei haloo auto valmistajat tekevät yhteistyötä todella laajasti nykypäivinä älkää jaksako spekuloida et kestääkö joku toinen auto paremmin kuin toinen kun loppupeleissä ne saattaa olla tehty samoista osista sekä ihan eri laitoksen tuotoksia kuin merkki on! Lopuksi 1.0 ecoboost on palkittu moottori juurikin saavutuksiensa polttoainetalouden, päästöjen sekä innovaation puolella.

    • HasardiHommia

      Siitähän se mukavasti lipsahtaa, kun on ensin öljytty..kuulostaa vähän hasardihommalta.

      • Eskomörökö

        Kuvitteleeko nää hemmot, että siellä joku kiilahihna puörittää nokka-akselia, kun niin herkästi lipsahtaa..


    • eieieieiei

      Niin, kyllähän se jakohihna pitäisi pitää kuivana, jos meinaa että se kestää vaihtovälin suomen ilmastossa. Vanhassa Focuksessa oli tällainen kuiva hihna, ja hyvin kesti sen 160 tkm, mitä sen pitikin kestää. En kyllä itse ole edes harkitsemassa tuota 1.0 ecoboostia. Jotain vähän paremmin suunniteltua saisi olla.

      • hahauahahahahahah

        hehehehhehe.... "Jotain vähän paremmin suunniteltua saisi olla." hahahahhahah... Ompa asiantunteva kommentti!!! Luuletko ettei öljy kylvyllä nimeenomaan, ole jokin tarkoitus!!


      • e1mitäänjärkeä

        No mietippä itse, öljy on pääsääntöisesti likaista heti kun vaihdon jälkeen ajelet 1000km, siihen tulee nokea ja kaikkea muuta mukavaa, joka ei oikeastaan kuulu öljyn sekaan. Lisäksi suomen talvessa se öljy on toisinaan kaikkea muuta kuin juoksevaa. Eipä siihen tarvita kun yksi pieni lipeäminen, niin se on motti soirona. Mikä järki tässä on? Pitää ihan vaan väkisin muuttaa toimiva ratkaisu sellaiseksi, että ei oikein voi olla varma, että toimiiko se vai eikö toimi.
        Muutenkin nämä minimoottorit ovat aivan idioottimaisia vehkeitä, mikä järki on kuluttaa satoja miljoonia mottiin, joka tuottaa suunnilleen saman verran suorituskykyä kun 20v vanha 1.6L moottori? Lisätään siihen kylkeen kaikkea hajoavaa ja myydään asiakkaalle, joka sitten mielellään varmaan ostelee turbosta lähtien kaikkea pientä mukavaa? Eihän se turbo maksa kun sen tonnin, kukapa sitä nyt ei ostaisi mielellään ja kiitosten kera?


    • F35

      Tuottaa samanverran suorituskykyä kun 20 v vanha1.6 voi jessus mitä toopeja näillä sivuilla kirjoitteloo,oletko ajanut 3 syliterisellä turbolla ryyditetyllä koneella tuskin kun kirjoittelet niinkuin ei sulla olisi alaleukaa ollenkaan ai niin sulla on se 1,6 vuodelta jotakin

    • mossekylä

      sillai!

    • Jälälkeenjäänyt

      Vanha 1.8 pösö 400tuhatta ajettuna 90-luvulta kuluttaa n. 6litraa sataselle matka-ajossa, miten nää autot on kehittyny?

      • Anonyymi

        1.9tdi golf tai passat tai mondeo 2.0tdci kuluttaa 4-5 litraa sataselle.


    • jolkyä

      Ei sitä tojotakaan saa kuin pikku turbolla enää kävin kysymässä. Vanha 1.6 muut on historiaa. Kai se toi ford pikku kone on jo näyttänyt toimivuutensa ei noissa ole jakopää ongelmaa. Ei niitä nyky autoja tehdä niikuin ennen. Autojen myynti pitähän se taata.

    • Vogaz

      Näitäkin kuulemma testattu yli 4 milj.km ennen markkinoille tuloa.

      • xml

        Nyt ajettu 185.000 litran turbo ecoboostilla, 5w20 öljyt joka 20,000 välein vaihdettu. Remmin vaihdan sitten myöhemmin niinkuin transiittiin tein joka on samalla systeemillä.


      • Anonyymi
        xml kirjoitti:

        Nyt ajettu 185.000 litran turbo ecoboostilla, 5w20 öljyt joka 20,000 välein vaihdettu. Remmin vaihdan sitten myöhemmin niinkuin transiittiin tein joka on samalla systeemillä.

        Alakautta saa turbon sihdin erikseen puhdistettua korkeintaan 100.000 km välein.
        Ja vain Castrol 5w20 öljyä, ei mitään muuta.


    • Täyspäinen

      Ei tervejärkinen moottoritekniikkaa ymmärävä osta mitään autoa ahdetulla litran koneella jossa on jakopää remmillä. Siinä on kolme kalliiksi käyvää kohdetta : Jakopää,turbo ja moottori. Miksi ostaisin kun kunnollisia, kestäviä ja luotetaviakin saa kohtuu hintaan. enkä tarkoita volkkaria.

      • Anonyymi

        Audin 1.8t aeb koodin moottorilla meni n.10tkm.öljynvaihto ja 90tkm jakohihnan vaihtovälein 300tkm hyvin. Sitteen piti vaihtaa turbo.


    • F35

      Täyspäinen??kunnollisia kestäviä luotettavia kantsi ottaa selvää onko nämä foordin litrasen ongelmallisia näitä kun on valmistettu v 2012 asti niin luulis reklamaatiota tulleen jo

    • Kestääeikestä

      Noniin. Nyt sitten ensimäistä ilmeisesti kokemusta tuosta hihnasta. 171 000km täynnä. Rupesi tuossa viimeviikonloppuna auto nypyttämään hieman kovassa kiihdytyksessä ja illalla sitten rupesi öljyvalo palamaan. Hinautin merkkiliikkeeseen ja sanoivat että öljyfiltteri oli täynnä kuminpalasia. Ilmeisesti jakopäänhihna on sitten alkanut murentumaan tai liukenemaan tai jotain. En tiedä kuinka pahasti koska sanoivat että kyllä sillä ajaa voi. Ei vaan voi luvata että kestää tuonne 280t kilometriä asti vai mikä se vaihtoväli nyt sitten onkaan. JA nypytyskin on SUURIMMAKSI OSAKSI poissa... kiitos vaan.

      Lisäksi turbo menee päälle ja pois tyhjäkäynnillä. Ei kuulemma silläkään ole mitään väliä. Myös ilmoitti että ei hajuakaan miksi näin tekee. Hyvä kuulla että on pidetty autosta hyvää huolta, voi ajaa ja kestää jos kestää...

      Luottavaisin mielin tässä pitäisi ajella Länsirannikolta Kuopioon ja takaisin joka viikko vielä vuoden verran.

      • Anonyymi

        Mulla opelissa on kans öljykylvyssä hihna
        ostin 2017 hihnan vaihtoväli oli silloin 180000km/10-vuotta
        Heti melkein tuli ilmoitus että vaihtoväli on 105000/5 vuotta
        Kuka maksaa ylimääräisen vaihdon kun laskin että ajan kymmmenen
        vuotta tuota 180000km ja sit vaihdan auton
        maahantuoja joutuu kyl korvaamaan,takaan sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla opelissa on kans öljykylvyssä hihna
        ostin 2017 hihnan vaihtoväli oli silloin 180000km/10-vuotta
        Heti melkein tuli ilmoitus että vaihtoväli on 105000/5 vuotta
        Kuka maksaa ylimääräisen vaihdon kun laskin että ajan kymmmenen
        vuotta tuota 180000km ja sit vaihdan auton
        maahantuoja joutuu kyl korvaamaan,takaan sen.

        Opeleissa on perinteitä tuohon hihnan syömiseen. Aikoinaan Kadetissa hihnanvaihto oli huolto-ohjelmassa 60tkm, mutta eihän ne sitä kestäneet, joten suosittelivat että hihna vaihdetaan 45tkm huollossa, mutta kun eivät kestäneet sitäkään, vaan olisi pitänyt vaihtaa jo 30tkm huollossa.


    • Anonyymi

      Minusta on hyvä, että koko moottori on öljykylvyssä.
      Ei ainaskaan ruostu...hahhhaaaaa

      T. Köffffff

      • Anonyymi

        Minusta on hyvä , että koko toyjota on
        Öljykylvyssä.
        Ei ainaskaan ruostu...hahhhaaaaa


        T.köffffff


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on hyvä , että koko toyjota on
        Öljykylvyssä.
        Ei ainaskaan ruostu...hahhhaaaaa


        T.köffffff

        Melekein kaikki uudet autot pitäisi tuoreeltaan viedä öljykylpyyn.


    • Anonyymi

      Sitten kun ajat vielä pitkillä öljynvaihtoväleillä niin onpa kivat voiteluöljyt koneessa...mujua täynnä.

    • Anonyymi

      Oikein arveltu lähes 10v sitten.

      Ecoboost hihnat ei kestä kuin 80-100tkm

      https://luiginpaja.fi/ecoboost/

      Suosittelen lukemaan ja välttämään tuota moottoria käytettynä.

    • Anonyymi

      Muistakaa fooordilaiset laittaa sinne öljykylpyyn myös saippuaa joukkoon. Tullee puhdasta jälkeä...
      Hihhhihihiiiiiii
      T.köffffffff

    • Anonyymi

      Työkaverin 29tkm ajettu ecoboost luovutti tässä pari viikkoa sitten. Takuuna tulee kyllä uusi kone, mutta vaihtoon auto on menossa. Ei ilmeisesti oikein tykkää nurkka-ajosta tuo kone.

    • Anonyymi

      Mulla vm 2016 Focus ajettu 125 000km ja hihna petti, moottori kilahti. Sopivasti takuu autossa mennyt umpeen. Myyjän kanssa neuvotelut korvauksista kesken. Fordia ei voi omistaa kuin takuuajan. Opelikin kesti paremmin. No ois pitänyt ostaa AUTO eikä singeriä. Hintakaan ei kuitenkaan ollut mikään halpa 5,5 vuoden autoksi.

    • Anonyymi

      Sama myös C3 autossa. Hammas hihna öljy tilassa.

    • Anonyymi

      10 vuotta tuli omalle autolle täyteen. Ford Fiesta 1.0 ecoboost, ajettu 150tkm.
      Huoltaa ajallaan niin ei hajoa.

    • Anonyymi

      Mä aina siivilöin Öljyn minkä Otin pois ja nyt siivilään jäi jotain mähmää ni samantien auto vaihtoon

    • Anonyymi

      Ainoa oikea moottori on nelipyttynen, jakoketjulla joka kestää ikuisesti.

      Merkki on tietenkin Toyota.
      Se kestää isältä pajalle.
      Siis isältä pojalle.

      Ostakaa Toyota, se säilyttää arvonsa.
      Kiva ajaa, saa naapurit kateellisiksi.🤨

    • Anonyymi

      Vähän yli 60 000 ajettu 4v vanha ja ko vika aiheutti moottorin vaihdon - ei ole tyyppivika sanoivat huollossa, vaikka samaan aikaan toinen samanlainen työn alla. 😡

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Öljykylpyisiä jakohihnoja on muillakin merkeillä eikä se ole mikään uusi tai Fordin keksintö.

      Noissa pitää vain muistaa aina käyttää valmistajan huolto-ohjeen mukaista öljyä. Jos edes kerran (yksi huoltoväli) ajetaan väärillä öljyillä, jakohihna hapertuu ja hajoaa jossain vaiheessa. Se tulee hajoamana ennen aikojaan, vaikka tilalle vaihdettaisiin oikeat öljyt.

      Öljykylpyisessä jakohihnassa ei ole mitään ongelmaa, jos käyttää autonsa sellaisessa huollossa jossa on tällaista öljyä ja asentaja myös sen laittaa. Moni nyrkkipaja katsoo vain viskositeetin ja heittää halvimmat litkut koneeseen.

      Öljykylpyisessä jakohihnassa yhdistyy jakohihnan äänettömyys ja keveys sekä jakoketjun pitkäikäisyys.

      • Anonyymi

        Se hihna huononee kaikilla öljyillä.

        Siinä öljyssä jota ford kertoo ei ole mitään erikoista.

        Pääasia että ei aja öljyjä mustiksi eli karstasiksi.


      • Anonyymi

        Se on jännä juttu että juuri vain Ford tunnetaan tästä jakohihnastaan.

        Mutta onhan tuo ihan helvetin hyvä moottori. Täysin eri kuin meidän talouden toinen kolmepyttyinen turbo, Renault Clio TCe90 joka on kuin traktorista.


    • Anonyymi

      Marinadi....viinietikkaa ja rypsiöljyä...kyllä se siitä..

    • Anonyymi

      Öljykylvyssä oleva jakohihna murentuu ennenaikaisesti rikki, mikäli moottorissa käytetään tavallista moottoriöljyä. Moottoriöljyn pitää olla viskositeettia 5w20, laatuluokituksena FORD WSS-M2C-948-B että jakohihna kestäisi normaalin käyttöikänsä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Foordin omistajat kylpevät öljyssä..hahhhhaaaaaaaaa
      Tyypillistä foordin touhua. Aletaan tehdä kylpeviä hihnoja.
      Ei voi muuta ku nauraa.. hahhhaaaaaaaaaa

      T. köff

      • Anonyymi

        Onpas keksineet ihme syyn susimoottorin vikojen aiheuttajaks ja muutenkin kun pitää olla long lifee ja erikoista härdelliä .Hondaan saa laittaa tarjous öljyt eikä nipota 450tuhatta ei oo matka eikä mikään


    • Anonyymi

      Foooorikansa joko ootte kylvettäneet jakohihnanne näin aamulla

      hahhhhhaaaaaaaaaaa

      T. köff

    • Anonyymi

      Eihän näissä uusimmissa focucsissa ole jakohihnaa, vaan ketju.

    • Anonyymi

      Mulla litraisella ecoboostilla on kelattu jo 418 000 km. Huollot tehty merkkihuollossa, mutta aika moni huoltoväli on mennyt pitkäksi. Ihmettelen miksi näitä moottoreita pitää rikkoa väärällä voiteluaineella, kun sitä oikeaakin saa. Siis miksi poiketa valmistajan huolto-ohjeista, kun siitä ei seuraa mitään hyvää?

      999-kuutoinen moottori käy vielä 418 000 kilometrinkin jälkeen siististi ja katsastuksessa päästötkin ovat puhtaat. Ei syö öljyäkään eikä ihan hirveästi bensiiniäkään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1292
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      30
      1211
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1116
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe