Olen aloitteleva metsästäjä (en kuitenkaan poikanen vaan n. 30v) ja pohdin tässä kumpi kahdesta yleisestä .308Win'n piipunpituudesta olisi sopiva yleiskivääriksi? Raskaspiippuisista 20" olisi mukava nostaa hirvimetsällä ja kevyempi kantaa, kun taas 24" olisi tarkempi kyttäyksessä pidemmältä matkalta esim. linnustus ja hylkeenpyynti. Ja pidempi antaisi kovemmat lähdöt. Riittääköhän 20-tuumaisen ominaisuudet yli 200m matkalle?
Mikä pituus sopisi yleiskiväärin raskaalle piipulle?
11
207
Vastaukset
- rihla
Eiköhän riitä. Liekö rihlannousu sama. Erilaisilla ruudeilla ja luodeilla itselataajat saavat parhaat patruunat ajatellen tarkkuutta. Jospa tänne tulee tietoa asiantuntijoilta. Itsekin olen metsästänyt pienriistaa "pennusta" alkaen, mutta enpä ole ajatellut tuota piipun pituutta vaan olen ampunut mikä on käsiini osunut. Nyt on CZ 223 Varmint 22" piipull.(mittasin). Tällä napsinut teeriä syksyisin.
- allrounderi
Ase jota olen katsellut olis esim. Howa 1500, jota saa 20 ja 24 tuuman raskailla piipuilla. Sen rihlaukset on muistaakseni 1-12". Ensin olis pitäydyttävä tehdaspatruunoissa kun ei ole latauskamoja eikä mitään kokemusta niistä.
- Itse lataaja
Kyllä riittää, 10cm ero noissa mitoissa juurikan vaikuta. Lataa vaan patruunat nopeammalla ruudilla jos haluaa mieltään rauhoittaa, mut harvoin luodin max nopeus antaa parhaan tarkuuden, 200 ja 250 ei kovin suuria käyntieroja tule jos ase kohdistettu n200m.
- Itse lataaja
Katseles noita eri paukkufirmojen lataustaulukoita niin saat hieman suuntaa luotien kaariin. Äläkä tuijota vain yhtä cal, vaan vertaile eri cal keskenään ja luotien painojen vaikutusta. Itse lataamalla saat just sun aseeseen sopivia panoksia. Yli 200m on kuitenkin aika kaukana jos maali reilu tikkuaski.
- allrounderi
Joo tiedän että itse lataamalla saa parhaimmat tulokset. Mutta kun siitä ei ole kokemusta eikä lataustarvikkeita omista, niin tehdaspaukuilla on mentävä ens alkuun...
Ja toi 200m osuminen tulitikkuaskiin on vähän niinkuin hylkeenmetsästys tai linnustus, ehkä haen ensin kokemusta helpommista metsästysmuodoista.
Kiitän vastauksista. - Itse lataaja
allrounderi kirjoitti:
Joo tiedän että itse lataamalla saa parhaimmat tulokset. Mutta kun siitä ei ole kokemusta eikä lataustarvikkeita omista, niin tehdaspaukuilla on mentävä ens alkuun...
Ja toi 200m osuminen tulitikkuaskiin on vähän niinkuin hylkeenmetsästys tai linnustus, ehkä haen ensin kokemusta helpommista metsästysmuodoista.
Kiitän vastauksista.Älä ny heitä kirvestä kaivoon, ei se niin mahdotonta ole, kyllä tehdaspanoskin toimii kun sopivan löydät n 9-11,5g luodilla ladattuna.
- Itse lataaja
allrounderi kirjoitti:
Kiitän vastauksista.Hommaat vaa ens ns. vasarasarjan ja pyydät et joku näyyttää kuin se toimii. Sil muuten saa hyviä panoksia.
- Itse lataaja
Hivuttaudu kokeneen itselataajan juttusille ni varmasti kaveri neuvoo alkuun.
- allrounderi
Ok, kiitti, pistän tuon korvan taa!
- allrounderi
Miten vaikuttaa tarkkuuteen jos siihen 20-tuumaiseen laittaa suujarrun tai äänenvaimentimen? Ja a-tarvikkeina toistaiseksi vielä tehdaspaukut.
- 22"+ vaimennin
Suujarru ei vaikuta tarkkuuteen mitenkään (no ehkä jos ampujalla on rekyylikammoa, niin sitä se voi helpottaa).
Vaimennin saattaa tähtäämistä hiukan vakauttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1404472Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3512243Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik42220Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481901- 1081843
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4591805Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4841640MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571519Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4931376Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat451350