Mikä pituus sopisi yleiskiväärin raskaalle piipulle?

allrounderi

Olen aloitteleva metsästäjä (en kuitenkaan poikanen vaan n. 30v) ja pohdin tässä kumpi kahdesta yleisestä .308Win'n piipunpituudesta olisi sopiva yleiskivääriksi? Raskaspiippuisista 20" olisi mukava nostaa hirvimetsällä ja kevyempi kantaa, kun taas 24" olisi tarkempi kyttäyksessä pidemmältä matkalta esim. linnustus ja hylkeenpyynti. Ja pidempi antaisi kovemmat lähdöt. Riittääköhän 20-tuumaisen ominaisuudet yli 200m matkalle?

11

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rihla

      Eiköhän riitä. Liekö rihlannousu sama. Erilaisilla ruudeilla ja luodeilla itselataajat saavat parhaat patruunat ajatellen tarkkuutta. Jospa tänne tulee tietoa asiantuntijoilta. Itsekin olen metsästänyt pienriistaa "pennusta" alkaen, mutta enpä ole ajatellut tuota piipun pituutta vaan olen ampunut mikä on käsiini osunut. Nyt on CZ 223 Varmint 22" piipull.(mittasin). Tällä napsinut teeriä syksyisin.

      • allrounderi

        Ase jota olen katsellut olis esim. Howa 1500, jota saa 20 ja 24 tuuman raskailla piipuilla. Sen rihlaukset on muistaakseni 1-12". Ensin olis pitäydyttävä tehdaspatruunoissa kun ei ole latauskamoja eikä mitään kokemusta niistä.


    • Itse lataaja

      Kyllä riittää, 10cm ero noissa mitoissa juurikan vaikuta. Lataa vaan patruunat nopeammalla ruudilla jos haluaa mieltään rauhoittaa, mut harvoin luodin max nopeus antaa parhaan tarkuuden, 200 ja 250 ei kovin suuria käyntieroja tule jos ase kohdistettu n200m.

    • Itse lataaja

      Katseles noita eri paukkufirmojen lataustaulukoita niin saat hieman suuntaa luotien kaariin. Äläkä tuijota vain yhtä cal, vaan vertaile eri cal keskenään ja luotien painojen vaikutusta. Itse lataamalla saat just sun aseeseen sopivia panoksia. Yli 200m on kuitenkin aika kaukana jos maali reilu tikkuaski.

      • allrounderi

        Joo tiedän että itse lataamalla saa parhaimmat tulokset. Mutta kun siitä ei ole kokemusta eikä lataustarvikkeita omista, niin tehdaspaukuilla on mentävä ens alkuun...
        Ja toi 200m osuminen tulitikkuaskiin on vähän niinkuin hylkeenmetsästys tai linnustus, ehkä haen ensin kokemusta helpommista metsästysmuodoista.
        Kiitän vastauksista.


      • Itse lataaja
        allrounderi kirjoitti:

        Joo tiedän että itse lataamalla saa parhaimmat tulokset. Mutta kun siitä ei ole kokemusta eikä lataustarvikkeita omista, niin tehdaspaukuilla on mentävä ens alkuun...
        Ja toi 200m osuminen tulitikkuaskiin on vähän niinkuin hylkeenmetsästys tai linnustus, ehkä haen ensin kokemusta helpommista metsästysmuodoista.
        Kiitän vastauksista.

        Älä ny heitä kirvestä kaivoon, ei se niin mahdotonta ole, kyllä tehdaspanoskin toimii kun sopivan löydät n 9-11,5g luodilla ladattuna.


      • Itse lataaja
        allrounderi kirjoitti:

        Joo tiedän että itse lataamalla saa parhaimmat tulokset. Mutta kun siitä ei ole kokemusta eikä lataustarvikkeita omista, niin tehdaspaukuilla on mentävä ens alkuun...
        Ja toi 200m osuminen tulitikkuaskiin on vähän niinkuin hylkeenmetsästys tai linnustus, ehkä haen ensin kokemusta helpommista metsästysmuodoista.
        Kiitän vastauksista.

        Hommaat vaa ens ns. vasarasarjan ja pyydät et joku näyyttää kuin se toimii. Sil muuten saa hyviä panoksia.


    • Itse lataaja

      Hivuttaudu kokeneen itselataajan juttusille ni varmasti kaveri neuvoo alkuun.

      • allrounderi

        Ok, kiitti, pistän tuon korvan taa!


    • allrounderi

      Miten vaikuttaa tarkkuuteen jos siihen 20-tuumaiseen laittaa suujarrun tai äänenvaimentimen? Ja a-tarvikkeina toistaiseksi vielä tehdaspaukut.

      • 22"+ vaimennin

        Suujarru ei vaikuta tarkkuuteen mitenkään (no ehkä jos ampujalla on rekyylikammoa, niin sitä se voi helpottaa).
        Vaimennin saattaa tähtäämistä hiukan vakauttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      86
      4559
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3978
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2531
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1555
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1253
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe