Mikä pituus sopisi yleiskiväärin raskaalle piipulle?

allrounderi

Olen aloitteleva metsästäjä (en kuitenkaan poikanen vaan n. 30v) ja pohdin tässä kumpi kahdesta yleisestä .308Win'n piipunpituudesta olisi sopiva yleiskivääriksi? Raskaspiippuisista 20" olisi mukava nostaa hirvimetsällä ja kevyempi kantaa, kun taas 24" olisi tarkempi kyttäyksessä pidemmältä matkalta esim. linnustus ja hylkeenpyynti. Ja pidempi antaisi kovemmat lähdöt. Riittääköhän 20-tuumaisen ominaisuudet yli 200m matkalle?

11

281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rihla

Eiköhän riitä. Liekö rihlannousu sama. Erilaisilla ruudeilla ja luodeilla itselataajat saavat parhaat patruunat ajatellen tarkkuutta. Jospa tänne tulee tietoa asiantuntijoilta. Itsekin olen metsästänyt pienriistaa "pennusta" alkaen, mutta enpä ole ajatellut tuota piipun pituutta vaan olen ampunut mikä on käsiini osunut. Nyt on CZ 223 Varmint 22" piipull.(mittasin). Tällä napsinut teeriä syksyisin.

• allrounderi

Ase jota olen katsellut olis esim. Howa 1500, jota saa 20 ja 24 tuuman raskailla piipuilla. Sen rihlaukset on muistaakseni 1-12". Ensin olis pitäydyttävä tehdaspatruunoissa kun ei ole latauskamoja eikä mitään kokemusta niistä.

• Itse lataaja

Kyllä riittää, 10cm ero noissa mitoissa juurikan vaikuta. Lataa vaan patruunat nopeammalla ruudilla jos haluaa mieltään rauhoittaa, mut harvoin luodin max nopeus antaa parhaan tarkuuden, 200 ja 250 ei kovin suuria käyntieroja tule jos ase kohdistettu n200m.

• Itse lataaja

Katseles noita eri paukkufirmojen lataustaulukoita niin saat hieman suuntaa luotien kaariin. Äläkä tuijota vain yhtä cal, vaan vertaile eri cal keskenään ja luotien painojen vaikutusta. Itse lataamalla saat just sun aseeseen sopivia panoksia. Yli 200m on kuitenkin aika kaukana jos maali reilu tikkuaski.

• allrounderi

Joo tiedän että itse lataamalla saa parhaimmat tulokset. Mutta kun siitä ei ole kokemusta eikä lataustarvikkeita omista, niin tehdaspaukuilla on mentävä ens alkuun...
        Ja toi 200m osuminen tulitikkuaskiin on vähän niinkuin hylkeenmetsästys tai linnustus, ehkä haen ensin kokemusta helpommista metsästysmuodoista.
        Kiitän vastauksista.

• Itse lataaja
        allrounderi kirjoitti:

Joo tiedän että itse lataamalla saa parhaimmat tulokset. Mutta kun siitä ei ole kokemusta eikä lataustarvikkeita omista, niin tehdaspaukuilla on mentävä ens alkuun...
        Ja toi 200m osuminen tulitikkuaskiin on vähän niinkuin hylkeenmetsästys tai linnustus, ehkä haen ensin kokemusta helpommista metsästysmuodoista.
        Kiitän vastauksista.

Älä ny heitä kirvestä kaivoon, ei se niin mahdotonta ole, kyllä tehdaspanoskin toimii kun sopivan löydät n 9-11,5g luodilla ladattuna.

• Itse lataaja
        allrounderi kirjoitti:

Kiitän vastauksista.

Hommaat vaa ens ns. vasarasarjan ja pyydät et joku näyyttää kuin se toimii. Sil muuten saa hyviä panoksia.

• Itse lataaja

Hivuttaudu kokeneen itselataajan juttusille ni varmasti kaveri neuvoo alkuun.

• allrounderi

Ok, kiitti, pistän tuon korvan taa!

• allrounderi

Miten vaikuttaa tarkkuuteen jos siihen 20-tuumaiseen laittaa suujarrun tai äänenvaimentimen? Ja a-tarvikkeina toistaiseksi vielä tehdaspaukut.

• 22"+ vaimennin

Suujarru ei vaikuta tarkkuuteen mitenkään (no ehkä jos ampujalla on rekyylikammoa, niin sitä se voi helpottaa).
        Vaimennin saattaa tähtäämistä hiukan vakauttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      98
      6138
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      349
      5607
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      52
      2649
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      104
      2056
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      1768
    6. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      124
      1717
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      19
      1613
    8. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      180
      1267
    9. On todella hassua

Ajatella että pitäisit erityisen kuumana tai seksikkäänä?
      Ikävä
      73
      1187
    10. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      33
      998
    Aihe