Norjan kielen lausuminen

hjikbj

Itse olen saanut sellaisen käsityksen norjan kielen lausumisesta... Lähes samalla tavalla kun se suomeksi luetaankin, tosin jotkut kirjaimet (esim. g ja d) lausutaan erillä lailla, ja muutenkin vähän "ruotsalaisittain" väännetään sanat.. Mutta ei niin paljon kuin ruotsissa... Kertokaapa norjan kielen lausumisen perussääntöjä...

10

3745

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuosta ensiapua
    • 5vuottaasunut

pohjoisnorjan lausuminen eroaa melko paljon etelän lausumisesta. Esim. kieltosana "ikke" eli "ei" lausutaan etelässä melkolailla samalla tavalla kuin kirjoitetaan, mutta pohjoisessa lausutaan "ihhe"( ei oikeen pysty tota lausuntaa kirjottamaan :-D) (vertailussa Oslo ja Tromssa). ja sanoja painoitetaan lopussa nostamalla ääntä. etelässä norjan lausuminen tosiaan kuulostaa hieman ruotsilta ja äännetäänkin hieman samalla tavalla,mutta nopeammin vaan. norjalaisitahan sanotaan että puhuvat kuin kuuma peruna suussa... :-D

• Anonyymi

Išše

• Anonyymi

Mutta kyllä kaikki kumminkin ymmärtää lausuipa tuon ikke-sanan kuinka vain ja olipa etelä-norjassa tai pohjois-norjassa.
        Ja tuo intonaatio..pohjoisessa venytetään paljon ja sehän on vain murretta kuten Suomessakin. Lounaisrannikolla sanat ovat Suomessa lyhyet mutta Savossa venyy enemmän.

• ........

Enpä ole tuota sen tarkemmin ajatellut mutta hyvin pystyn kommunikoimaan omalla ruotsillani norjalaisten kanssa, sekä puhumaan että kirjoittamaan, ja luen heidän kirjoittamiaan juttuja sujuvasti. Ensimmäisen kerran olen puhunut norjalaisen kanssa vuosia sitten puhelimessa, asia oli tuttu mutta soittaja tuntematon ja sekin meni hyvin.

• Anonyymi

Kläbo

• Anonyymi

Kleebu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kleebu

Tarkisttu NRKn urheivideolta. Mies kirjoittaa itse nimensä: Klæbo.

• Anonyymi

Kleebu

• Anonyymi

Suomalaisen lukiessa, kuten kirjoitetaan on tämä norjakin ihan tuutiitutöötituu heidän kuuntelemanaan. Jos opiskelet oikean bokmålin esim. Karensen videoista äännettynä, et sillä pärjää heti sör - tröndelaakissa tai möre - romsdalissa. Prhaiten Buskerudissa (Kongsberg t. Drammen).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      373
      856
    2. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      842
    3. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      76
      630
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      625
    5. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      615
    6. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      599
    7. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      142
      585
    8. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      576
    9. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      557
    10. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      550
    Aihe