Polkupyörän valinnasta, tavalliseen käyttöön

Pyörävajaus

Kokeilen nyt onneani, vaikka välillä täällä tuntuu olevan aika hurja meno ja nyt kevään kynnyksellä taitaa monia tämä valinnan vaikeutta potevien tulva ärsyttää. Kuulen mielelläni erilaisia näkökulmia, vaikka tuskan hiki näitä ketjuja lukiessa välillä ristiriitaisine mielipiteineen tuleekin.

Olen ostamassa uutta polkupyörää ja tuskailen eri mallien ja merkkien välillä. Pyörä tulee sekalaiseen, mutta sulalla säällä ahkeraan, päivittäiseen käyttöön. Työmatkapyöräilyyn kaupungissa päällystetyillä ja sorateilla, vapaa-ajan retkeilyyn ajoin epätasaisemmillakin teillä ja kerran pari vuodessa vähän pidemmän (2vko ->) matkan seikkailuun vaihtelevassa maastossa. Toiveena myös mahdollisuus ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn, tätä en tosin ole vielä toteuttanut.

Edellisen pyörän ostin pari vuotta sitten, ja päädyin rahan puutteessa valitettavasti Inseraan, mikä nyt kostautuu. Pyörä löystyy ja hajoaa käsiin ja liki kaikki osat on vaihdettu vähintään kerran tämän parin vuoden aikana. Yksi hyvä puoli asiassa on, olen oppinut korjaamaan pyörää auttavasti.

Edellinen oli jotain tämän kaltaista: http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_125&products_id=2605

Toivoisin mahdollisia vinkkejä ehdottaessanne ottavan huomioon sen, etten ole etsimässä superkallista erikoispyörää, vaan perushyvää polkupyörää arkiseen ja retkikäyttöön. Toivoisin miellyttävää ajoa ja kestävää laatua, mutta peruspyöräilijälle yhdentekevien (?) yksityiskohtien merkitystä vähän epäilen. Budjettini on n. 1000 euron luokkaa, juurikaan enempää ei perustelematta ole varaa käyttää.

Vaihteita toivon ainakin muutamaa, olen tottunut käyttämään naistenrunkoista pyörää, jossa käsijarrut. En tahtoisi kovin kumaraa ajoasentoa.

Ulkonäöllisistä seikoista vielä sen verran, että yksinkertaisuus ja neutraalit värit viehättävät.

Mielelläni kuulen myös vinkkejä asiantunteviin ja luotettaviin pyöräliikkeisiin Helsingin seudulla.

Etukäteen kiittäen ja jäiden lähtöä odottaen!

74

1533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Tuollaiseen käyttöön käy joko joku vähän krouvimpi maantiepyörä, kuten Konan Honky Tonk tai sitten vähän kesympi crossari kuten Focus Mares.

      http://www.konaworld.com/road.cfm?content=honky_tonk

      http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=33_140&products_id=727

      Ns naisten pyörää ei kannata ostaa riesaksi. Ne ovat painavia ja heikkoja. Oikein tehty naisten runko on saman näköinen kuin miestenrunkokin, mutta hieman lyhyempi.

      Mainittua Focusta myy Lauttasaaressa Larunpyörä. Siitä kesksutaan päin on Best Brakes, joka myy nykyään myös mainittua Konaa. Siitä kaupunkiin on taas kaksi Pyorahuolto.comin liikettä, joiden päämerkki on Spessu. Eli kun käyt läpi nuo kolme, niin sinulla on hyvä kuva tarjonnasta.

      http://www.trekbikes.com/us/en/collections/womens/road/sport/

      Miestenrungon saa yleensä sovitettua naisille. Vain satula pitää vaihtaa leveämpään.

      • Miksi aina näitä

        Aina täällä tunnutaan vain suosittelevan käppyrätangollisia pyöriä, vaikka tosiasiassa suuri osa ihmisistä inhoaa niitä, jopa pitkäaikaisen käytön jälkeen. Ajoasentojen lukumäärällä ei kannata perustella käppyrätankoja, koska normaalit ihmiset eivät luultavasti ikinä elämässään tule käyttämään tangon ala-asentoa, ei edes pyöräillessään vastatuuleen tai alamäkeen (ajoasento on niin matala, että se tuntuu inhottavalta useimmille). Itse ainakin pidän pyörässä yhtä asiaa tärkeänä: siinä pitää pystyä kulkemaan vaikka juhlapuvussa ja juhlakengissä ilman mitään erityisiä varusteita (kyllä, olen kulkenut moniin juhliin polkupyörällä). Jos ei pysty, pyörä on käyttökelvoton normaalissa käytössä. Pyörällä pitää pystyä yhtäkkiä käydä kaupassa vaihtamatta vaatteita tai edes kenkiä.


      • Joo, siis ei
        Miksi aina näitä kirjoitti:

        Aina täällä tunnutaan vain suosittelevan käppyrätangollisia pyöriä, vaikka tosiasiassa suuri osa ihmisistä inhoaa niitä, jopa pitkäaikaisen käytön jälkeen. Ajoasentojen lukumäärällä ei kannata perustella käppyrätankoja, koska normaalit ihmiset eivät luultavasti ikinä elämässään tule käyttämään tangon ala-asentoa, ei edes pyöräillessään vastatuuleen tai alamäkeen (ajoasento on niin matala, että se tuntuu inhottavalta useimmille). Itse ainakin pidän pyörässä yhtä asiaa tärkeänä: siinä pitää pystyä kulkemaan vaikka juhlapuvussa ja juhlakengissä ilman mitään erityisiä varusteita (kyllä, olen kulkenut moniin juhliin polkupyörällä). Jos ei pysty, pyörä on käyttökelvoton normaalissa käytössä. Pyörällä pitää pystyä yhtäkkiä käydä kaupassa vaihtamatta vaatteita tai edes kenkiä.

        "...tosiasiassa suuri osa ihmisistä inhoaa niitä, jopa pitkäaikaisen käytön jälkeen..."

        Oikein älyn tonavan ja tutkimuksen mestarin näyte. :D Ihan vakavasti ottaen. Alkuperäinen kysyjä speksasi pyörää: työmatka-, lenkki- ja retkikäyttöön. Eli vaihtoehtoina käytännössä tulevat kysymykseen kevyet retkipyörät ja robustit maantiepyörät sekä edullisemmat crossarit.

        Jos nimimerkki "Miksi aina näitä" on ostanut varatoon vääränlaisia pyöriä, ei se ole meidän ongelma. Se on ihan sisäänostajan osaamattomuutta.


      • -
        Joo, siis ei kirjoitti:

        "...tosiasiassa suuri osa ihmisistä inhoaa niitä, jopa pitkäaikaisen käytön jälkeen..."

        Oikein älyn tonavan ja tutkimuksen mestarin näyte. :D Ihan vakavasti ottaen. Alkuperäinen kysyjä speksasi pyörää: työmatka-, lenkki- ja retkikäyttöön. Eli vaihtoehtoina käytännössä tulevat kysymykseen kevyet retkipyörät ja robustit maantiepyörät sekä edullisemmat crossarit.

        Jos nimimerkki "Miksi aina näitä" on ostanut varatoon vääränlaisia pyöriä, ei se ole meidän ongelma. Se on ihan sisäänostajan osaamattomuutta.

        Alkup.Maantiepyöräi iskee jälleen. Taidat elää hieman eri todellisuudessa kuin muut.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        - kirjoitti:

        Alkup.Maantiepyöräi iskee jälleen. Taidat elää hieman eri todellisuudessa kuin muut.

        Noilla spekseillä valinta on helppo. Itselläni on tuollaisessa käytössä maantiepyörä (ja välillä fixi) sulaan aikaan. Se on mukava ajettava. Jos oikeasti tarvitaan nastoja, niin sitten crossari on paras valinta.


      • tvo bikekesman
        Miksi aina näitä kirjoitti:

        Aina täällä tunnutaan vain suosittelevan käppyrätangollisia pyöriä, vaikka tosiasiassa suuri osa ihmisistä inhoaa niitä, jopa pitkäaikaisen käytön jälkeen. Ajoasentojen lukumäärällä ei kannata perustella käppyrätankoja, koska normaalit ihmiset eivät luultavasti ikinä elämässään tule käyttämään tangon ala-asentoa, ei edes pyöräillessään vastatuuleen tai alamäkeen (ajoasento on niin matala, että se tuntuu inhottavalta useimmille). Itse ainakin pidän pyörässä yhtä asiaa tärkeänä: siinä pitää pystyä kulkemaan vaikka juhlapuvussa ja juhlakengissä ilman mitään erityisiä varusteita (kyllä, olen kulkenut moniin juhliin polkupyörällä). Jos ei pysty, pyörä on käyttökelvoton normaalissa käytössä. Pyörällä pitää pystyä yhtäkkiä käydä kaupassa vaihtamatta vaatteita tai edes kenkiä.

        tämäkö on sitä kuuluisaa naisen logiikkaa,sellaista pyörää ei ole olemassakan joka käy kaikenlaiseen käyttöön, jos ei ole varaa väh. kahteen pyörään niin aja sillä mikä sulla nyt sattuu olemaan, äläkä ruikuta jos ajat vastatuuleen, ei pyörä ole mikään yleiskone.


      • näinteinminäkin
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Noilla spekseillä valinta on helppo. Itselläni on tuollaisessa käytössä maantiepyörä (ja välillä fixi) sulaan aikaan. Se on mukava ajettava. Jos oikeasti tarvitaan nastoja, niin sitten crossari on paras valinta.

        http://www.intersport.fi/fi/kauppa/helsinki-puhos/
        käy tuolla saat koeajaa pyörän oikein kunnolla, siten saat paremman tuntuman uuteen pyörääsi.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        näinteinminäkin kirjoitti:

        http://www.intersport.fi/fi/kauppa/helsinki-puhos/
        käy tuolla saat koeajaa pyörän oikein kunnolla, siten saat paremman tuntuman uuteen pyörääsi.

        Tuota kyseistä liikettä kannattaa välttää! Kusettivat yhtä työkaveria oikein kunnolla. Kun kuulin kaverin speksit, olisi ainoa oikea vastaus ollut crossari. Arvatkaa mitä myivät kaverille? Joo, myivät huonolaatuisen, kankialumiinisen hyppykepillä varustetun hybridin.

        Eka kevät meni vielä pienellä naljailulla, mutta kesällä kaveri tajusi virheensä, kun ajoi lenkkiä kaverin kanssa. Kaverilla oli saman henkinen lenkkikaveri, jolla on fiksummin valittu pyörä.

        Jutun kuultuani en ainakaan usko kyseisen "liikkeen" kykyyn myydä minkäänlaista polkupyörää. Itsekkin olen joskus ottanut tuolta tarjouksen ja huomannut ettei myyjien ammattitaito riitä. Jos asioitte tuolla, niin teidän täytyy itse tietää tarkalleen mitä tarvitsette.


      • joopa joo

        "En tahtoisi kovin kumaraa ajoasentoa."


      • heh heh
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Tuota kyseistä liikettä kannattaa välttää! Kusettivat yhtä työkaveria oikein kunnolla. Kun kuulin kaverin speksit, olisi ainoa oikea vastaus ollut crossari. Arvatkaa mitä myivät kaverille? Joo, myivät huonolaatuisen, kankialumiinisen hyppykepillä varustetun hybridin.

        Eka kevät meni vielä pienellä naljailulla, mutta kesällä kaveri tajusi virheensä, kun ajoi lenkkiä kaverin kanssa. Kaverilla oli saman henkinen lenkkikaveri, jolla on fiksummin valittu pyörä.

        Jutun kuultuani en ainakaan usko kyseisen "liikkeen" kykyyn myydä minkäänlaista polkupyörää. Itsekkin olen joskus ottanut tuolta tarjouksen ja huomannut ettei myyjien ammattitaito riitä. Jos asioitte tuolla, niin teidän täytyy itse tietää tarkalleen mitä tarvitsette.

        Marketti kuin marketti. Ei kai kukaan voi olettaa Intersportin osaavan pyöräkauppaa? Positiivinen poikkeus on huhujen mukaan Tampereella, mutta se vain vahvistaa säännön.


      • Rautalankaa...
        joopa joo kirjoitti:

        "En tahtoisi kovin kumaraa ajoasentoa."

        Tämäkin selitetty täällä varmaan sata kertaa.

        - Tangon muoto ei vaikuta suoranaisesti ajoasentoon.
        - Ajoasento on kolmen pisteen yhtälö: tanko, satula ja keskiö.
        - Asennon tulee olla tasapainoinen, ei liian pysty eikä liian matala.

        Droppi tanko mahdollistaa itse asiassa yleispyörässä hieman korkeamman asennoin kuin suora, kun tanko säädetään normaali korkeudelle noin 50mm satulan alapuolelle. Kahvoilta ajetaessa kädet ovat satulan korkeudella, mikä suoralle tangolle taas on liian korkealla.


      • joopa joo
        Rautalankaa... kirjoitti:

        Tämäkin selitetty täällä varmaan sata kertaa.

        - Tangon muoto ei vaikuta suoranaisesti ajoasentoon.
        - Ajoasento on kolmen pisteen yhtälö: tanko, satula ja keskiö.
        - Asennon tulee olla tasapainoinen, ei liian pysty eikä liian matala.

        Droppi tanko mahdollistaa itse asiassa yleispyörässä hieman korkeamman asennoin kuin suora, kun tanko säädetään normaali korkeudelle noin 50mm satulan alapuolelle. Kahvoilta ajetaessa kädet ovat satulan korkeudella, mikä suoralle tangolle taas on liian korkealla.

        Joopa joo. Tämä näyttää olevan taas yhdenlainen pakkomielle. Mielenkiintoista sinänsä.


      • Joo, siis ei
        joopa joo kirjoitti:

        Joopa joo. Tämä näyttää olevan taas yhdenlainen pakkomielle. Mielenkiintoista sinänsä.

        Kun tietämys lisääntyy, lisääntyy myös ymmärrys. ;) Nyrkisääntönä asfaltilla droppi on mukavin.


      • sitämieltäminä
        heh heh kirjoitti:

        Marketti kuin marketti. Ei kai kukaan voi olettaa Intersportin osaavan pyöräkauppaa? Positiivinen poikkeus on huhujen mukaan Tampereella, mutta se vain vahvistaa säännön.

        Kaikista asioista voi olla montamieltä, tyytyväisiä ostajia lienee enemmän kuin niitä joille maitopurkin ostaminen ilman alkup. neuvoja mahdotonta.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        sitämieltäminä kirjoitti:

        Kaikista asioista voi olla montamieltä, tyytyväisiä ostajia lienee enemmän kuin niitä joille maitopurkin ostaminen ilman alkup. neuvoja mahdotonta.

        Ihminen voi olla tyytyväinen moneen asiaan, jopa pomppukeppihybridiin, jos ei tiedä paremmasta. Tiedon levittäminen paremmista, saman hintaluokan vaihtoehdoista on ikävä juttu joillekkin tahoille.

        Erityisen ikävää se on kauppiaille, jotka ovat Suomessa tottuneet myymään huonolaatuisia trekkingpyöriä hybrideinä hyvällä katteella. Myös joillekkin tuohon huijaukseen langenneilla on vaikeuksia myöntää, että rahat tuli heitettyä hukkaan.

        Jos kauppias aloittaa viemällä "hybridin" luo, kannattaa kiittää ja lähteä seuraavaan paikkaan. Hän ei ole kiinnostunut sinusta, ei ymmärrä pyöräilyä ja on kiinnostunut vain rahoistasi.


    • alkup.tuna

      Viisainta on kun menet oikeaan pyöräkauppaan ja kerrot asiantuntevalle myyjälle murheesi. Jos butjettisi on tuon tonnin, niin sillä saa hyvän pyörän oikeastaan merkiltä kuin merkiltä. Hintaluokka määrittelee laadun, ei niinkään merkki.

      Kuvauksesi perusteella tarvitset täys varustellun pyörän, tarakka, kiinteät lokarit jne. Eli katsele valmiiksi varusteltuja, rossarit ja honkitonkit täytyy ite varustella, lisää hintaa jonkin verran ja mitään pikalokari/tarakka virityksiä ei sitten kannata ajatella, normi hyöty/retkikäytössä vain riesaa.

      Jos käppyrätanko viehättää, niin ei se rossari huono valinta ole, kunhan katsoo että rungossa on kunnolliset kiinnikkeet tarakalle ja lokareille, ei mitään pantavirityksiä, ja jälkiasentaa laadukkaat tarakan ja lokarit, vähintään.

      Ei se paljon parjattu hybridikään huono vaihtoehto ole. Varsinkin kun muistaa, että hybridi on vain yleisnimitys ja sen alla myydään täysin toisistaan poikkeavia malleja. Varsinkin jos käppyrätanko ei ole se oma juttu, löytyy hybridinimikkeen alta laadukkaitakin vaihtoehtoja. Kaikki hybridit ei ole painavia ja "marketti" osilla varustettuja.

      Asenne se ratkaisee, ei pyörä. Aikamoisia retkiä on ihan helkaman hybridilläkin tehty.

      http://blogit.yle.fi/polkupyoramatkalla-joka-paiva

      Ei ole Matilla campan osia tai droppitankoa, mutta hyvin näyttää reissussa pärjäävän :-)

      • pyöräkauppaan

        Juurikin kuten tuossa ensimmäisessä kappaleessa sanotaan. Unohda viestistä loput...


      • Juuri noin!
        pyöräkauppaan kirjoitti:

        Juurikin kuten tuossa ensimmäisessä kappaleessa sanotaan. Unohda viestistä loput...

        Paino sanalla pyöräliikkeeseen. Ihan turha mennä johonkin urheilumarkettiin, joka myy sinulle hybridin, kun polkupyöriä ei ole myytävänä. Myyvät vielä niistä kahdesta koosta sen väärän, kun myynnissä olevista pyöristä ei ole täyttä koko jakaumaa, eikä myyjä ymmärrä mitään oikean koon valinnasta.

        Kun valitset pyörää, tee valinta sellaisesta mallista, josta on täysi koko jakauma (ainakin 5-7 eri kokoa). Tarkista vielä, että kauppiaalla on joko varastossa täysi kokojakauma tai hän joutuu tilaamaan joka tapauksessa myytävän pyörän. Silloin ei ole kiusausta myydä väärän kokoista pyörää.

        Tuohon käyttöön retkipyörä tai crossari on varmasti sopiva. Myös maantiepyöriä kannattaa harkita, jos tarkoitus on retkeillä kevyellä varustuksella.


      • alkup.tuna
        pyöräkauppaan kirjoitti:

        Juurikin kuten tuossa ensimmäisessä kappaleessa sanotaan. Unohda viestistä loput...

        Mikäs siinä lopussa on vikana?


      • Vikaa, vikaa
        alkup.tuna kirjoitti:

        Mikäs siinä lopussa on vikana?

        Et yritä pakkomyydä uhrille hybridiä!


      • uytrsdfghj
        Vikaa, vikaa kirjoitti:

        Et yritä pakkomyydä uhrille hybridiä!

        Mitä vikaa siinä on yleiskäytössä? Järkevin ratkaisu kysyjälle.


      • 14+14

        Asenne ratkaisee, kyllä vain! Itse ajan kunnostamallani 25-vuotiaalla maastopyörällä silkasta ajamisen ilosta, toki siihen on laitettu jälkikäteen 28" renkaat ja muunnettu yksivaihteiseksi, mutta siinä rungossa on vaan jotain mitä en ole mistään toisesta sopivastakaan rungosta löytänyt tai huomannut.


      • Joo, siis ei
        uytrsdfghj kirjoitti:

        Mitä vikaa siinä on yleiskäytössä? Järkevin ratkaisu kysyjälle.

        Hybridi esitettyyn käyttöön on erittäin huono valinta. Asia on perusteltu ketjussa jo moneen kertaan.


      • alkup,tuna
        Vikaa, vikaa kirjoitti:

        Et yritä pakkomyydä uhrille hybridiä!

        Täällähän näitä tietäjiä piisaa. Aina kun palstalla vilahtaa sana hybridi, on tietoviisaat valittamassa, vaikkei tietoa olisikaan. Tutkikaapa tarjontaa, voitte hämmästyä. Hybridinä myydään 18 kiloista napavaihteista, jalkajarrullista pyörää. Toinen ääripää on kymppikiloinen varustelematon suoratankoinen "maantiepyörä" joka myydään myös hybridi nimityksellä.

        Joo, joo, mutta ku siinä ei ole campan osia eikä droppitankoa, eikä se ole rossari. Tai jos käyttö kevyttä, maantiepyörä :-)

        Kyllä suomalaiset on tyhmiä, ajattele nyt! Salmisen Jukka polki vuosia pitkin maapalloa, maastopyörällä, hullua!

        http://jukkasalminen.com/varusteet/

        Matti polkaisee saharaan ja takaisin, hybridillä! Eikö nuo tajua ostaa sitä rossaria.

        http://yle.fi/tekstitv/sahara/

        Niin ja jos tutkit vanhoja Fillari lehtiä, löydät juttusarjan Antti Arvesta, joka myös polki pitkin maapalloa, maastopyörällä, ei helvata mitä järettömyyttä! Miten nuo tuli toimeen vuosien reissussa ilman droppitankoa, kun näiden asiantuntijoiden mukaan ilman sitä ei pärjää työmatkallakaan :-)


      • Alkup. Maaantipyöräi
        alkup,tuna kirjoitti:

        Täällähän näitä tietäjiä piisaa. Aina kun palstalla vilahtaa sana hybridi, on tietoviisaat valittamassa, vaikkei tietoa olisikaan. Tutkikaapa tarjontaa, voitte hämmästyä. Hybridinä myydään 18 kiloista napavaihteista, jalkajarrullista pyörää. Toinen ääripää on kymppikiloinen varustelematon suoratankoinen "maantiepyörä" joka myydään myös hybridi nimityksellä.

        Joo, joo, mutta ku siinä ei ole campan osia eikä droppitankoa, eikä se ole rossari. Tai jos käyttö kevyttä, maantiepyörä :-)

        Kyllä suomalaiset on tyhmiä, ajattele nyt! Salmisen Jukka polki vuosia pitkin maapalloa, maastopyörällä, hullua!

        http://jukkasalminen.com/varusteet/

        Matti polkaisee saharaan ja takaisin, hybridillä! Eikö nuo tajua ostaa sitä rossaria.

        http://yle.fi/tekstitv/sahara/

        Niin ja jos tutkit vanhoja Fillari lehtiä, löydät juttusarjan Antti Arvesta, joka myös polki pitkin maapalloa, maastopyörällä, ei helvata mitä järettömyyttä! Miten nuo tuli toimeen vuosien reissussa ilman droppitankoa, kun näiden asiantuntijoiden mukaan ilman sitä ei pärjää työmatkallakaan :-)

        Salmelan pyörä oli modattu maastopyörästä. Kun lueskeli hänen mielenkiintoisia juttujaan ja ennenkaikkea katseli hienoja kuvia, ymmärtää miksi hänen valintansa retkipyöräksi oli juuri tuollainen. Hän kolusi paikkoja, joissa tie ei tarkoita samaa kuin meillä täällä euroopassa. Täällä valintaperusteet ovat hieman toiset.


      • alkup.tuna
        Alkup. Maaantipyöräi kirjoitti:

        Salmelan pyörä oli modattu maastopyörästä. Kun lueskeli hänen mielenkiintoisia juttujaan ja ennenkaikkea katseli hienoja kuvia, ymmärtää miksi hänen valintansa retkipyöräksi oli juuri tuollainen. Hän kolusi paikkoja, joissa tie ei tarkoita samaa kuin meillä täällä euroopassa. Täällä valintaperusteet ovat hieman toiset.

        Juu, mutta luuletko Jukan olevan ainut maasturilla reissaava :-) No muutenkin tuo nyt oli vain esimerkki siitä, ettei pyörän mallinimi mitenkään rajoita sen käyttöä, normi järjen puitteissa. En todellakaan usko että kukaan bmx:llä lähtisi reissuun.

        Maasturista, rossarista, hybridistä, fitnespyörästä, jne. saa "tehtyä" retkipyörän, työmatkapyörän, yleispyörän jne. Kaikki vähänkään vakavemmin retkeilevät modaavat pyöränsä, ihan kaupan vakiomallilla ei polje kukaan, ainakaan ensireissua enempää.

        Jos hakee, kuten aloittaja, pyörää moneen käyttöön on tulos pakosta kompromissi. Hyötykäyttöön, varsinkin ympärivuotiseen, on esim. lokarit pakolliset. Mutta kun samalla pyörällä heittää hikilenkkiä kesällä maantiellä, lokarit on vaan haittana,samoin kuin tarakka. Maantiellä pärjää kapeella nakilla, mutta soralla taas kaipaa hiukan tuhdimpaa rinkulaa.

        Pyörää joka olisi hyvä joka käytössä, ei ole olemassa. Ei edes hybrideistä löydy mallia jossa ei joutuisi tyytymään jonkin käyttöalueen osalta kompromissiin.

        Onnea vaan valintaan, itse aion tänä kesänä ajella taas nojapyörällä.


    • 34

      Maximarketista saa hybridin, se on paras kaikkeen pyöräilyyn.

    • pyörällä liikkuja

      Kaikilla pyörämalleilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Kun hommaat pyörän noinkin monipuoliseen käyttöön, ei ole olemassa parasta vaihtoehtoa, toisin kuin jotkut höyrypäät täällä vaahtoavat :) Ristiriitaiset mielipiteet johtunevat siitä että kommentoijat suosittelevat omaan käyttöönsä ja pyöräilykokemukseensa soveltuvia pyöriä... vakavasti vaikka maantiepyöräilyä harrastavan voi olla vaikea asettua ns. "taviksen" asemaan.

      Mielestäni pääasia on että pyörä on oikean kokoinen, renkaat ovat sopivat käyttötarkoitukseen, voimansiirto & jarrut pelaavat ja pyörään saa kiinni tarvittavat varusteet. Eli kuten aikaisemmin on sanottu niin sinun käytössäsi ainakin tavarateline(et) ja lokasuojat ovat tarpeelliset. Etu- ja takavalot ovat kanssa tärkeät vielä kun iltaisin on pimeää.

      Noita kumara-ajoasentoisia pyöriä suositellaan sen takia että ne ovat ajoasentoon tottumisen jälkeen todella mukavia ja keveitä ajaa, etenkin pidemmillä matkoilla. Kaikille ne eivät tietenkään sovi, mutta kokeileminen voi osoittautua erittäin kannattavaksi! Nykyaikaisiin maantiepyöriin ei kuitenkaan saa kovinkaan leveitä renkaita (etenkään kunnollisilla lokasuojilla), joten olen sitä mieltä että ne eivät käyttötarkoitukseesi oikein sovellu. "Rossareissa" eli cyclocross-pyörissä on haarukoissa enemmän tilaa, joten niissä tätä ongelmaa ei ole. Niissä myös rungon geometria on hieman "rauhallisempi" , eli ohjaus ei ole niin herkkä kuin maantiepyörissä, mikä tuntuisi sopivan paremmin käyttötarkoitukseesi.

      Kannattaa myös muistaa että pyörän valinta ei ole mikään ikuisuuspäätös. Tuossa hintaluokassa vanhan voi aina myydä pois. Muutaman satasen siinä menettää, mutta samalla saa arvokasta kokemusta erilaisista pyöristä ja siitä miten ne sopivat omaan käyttöön.

      Tuon hintaluokan pyörissä on (pyörätyypistä riippuen) usein levyjarrut, ne ovat etenkin märällä kelillä tehokkaammat kuin tavalliset vannejarrut, säästävät vanteita kulumiselta sekä vaativat vähemmän huoltoa. Haittapuolia on ainakin hieman korkeampi paino, millä ei mielestäni ole käyttötarkoituksessasi väliä. Ne ovat myös hieman kalliimmat kuin vannejarrut, joten voi olla että muiden osien laadusta on jouduttu tinkimään.

      Tuossa muutamia Helsingin pyöräliikkeitä joita ei ole vielä mainittu:
      http://www.velosport.fi/
      www.mountainbikeshop.fi/
      http://pyorahuolto.com/

      Tulipas pitkä teksti... onnea pyörän etsintään, ei se ole niin vakavaa!

      • 22+99

        Antaisin ainakin kolme plussaa tästä tekstistä jos voisin, täyttä asiaa :)


    • crescent!

      Crescent on mielestäni paras pyörä. Kuudes vuosi menossa kotipalvelussa. Nokian kapeilla nastarenkailla ajelen kesät ja talvet. Eivät ole kapeutensa vuoksi raskaat ajaa kesälläkään. Se eka huolto on sit tehtävä. Vuosi sitten vaihteet korjattiin. Eikä korjaus paljon maksanut.

      • Mulla on kokemusta vain yhdestä Crescentistä, mut ne onkin sitten niin huonoja, etten usko toista saman merkkistä ostavani enkä osaa pyörää kenellekään suositella. Pyörä oli mulla rauhallisessa kaupunkiajossa, huolsin sitä tunnollisesti merkkikorjaamossa. Näistä huolimatta kolmessa vuodessa mulla meni pyörään saman verran rahaa korjauksissa kuin koko hyrrä maksoi uutena (n. 550 €). Eihän se tietenkään ole mikään suunnaton summa, mutta on se nyt jumalauta kun vuorotellen kaikki paikat hajoaa käsiin ja myyjä/maahantuoja/kuluttaja-asiamies eivät ota mitään vastuuta. Vaihtajat, laakerit, keskiöt, jarrut, lukko, polkimet... mikä vain pystyi hajoamaan, hajosi. Jopa soittokello laukesi parin kuukauden käytön jälkeen. Kai se sitten vaan oli ns. maanantaikappale, mutta jäi niin paha maku suuhun Crescentistä että mulle riitti.
        Seuraava pyörä oli Cannondale, olin erittäin tyytyväinen. Cannonin jälkeen tuli Specialized, joka oli niin hyvä että rosvollekin kelpasi. Nyt ajan Jamiksella.


    • PAPPA POHJOSESTA

      Mene oikeaan pyöräkauppaan missä koeajo mahdollisuus ja huolto toimii. Itseostaisin 28 tuuman renkailla esim. 40-622. pistosuojatut,ei tarvi joka viikko paikata. Säädettävä ohjainkannatin,kulmaa voi säätää ylös ja alas,8 vaihteinen takarumpu jalkajarrulla, rumpudynamo valoautomaatilla, kun ilta pimenee valot syttyy. Ajoasanto on tärkeä suhteessa penkin ja ohjaimenväli.Oikeassa pyöräkaupassa voit tuunata pyöräsi sinulle sopivakksi. Tämmönen pyörä vois löytyä ,Resentiltä,tai Helkamalta, Hinta n. 7-800e.

      • Tarkennus!

        Tuollaisessa käytössä oikea engasleveys on 23 - 32mm.


    • Tsiken

      Lasket pyörien myyjien laskureilla ittelle sopivimman kokoset runkokoot. Menet fillaritori.fi / fillarilehden torille tai muulle, jossa on oikeasti pyöräilyä harrastavia myyjiä. Katselet sieltä hyväkuntoiset maantiepyörän ja maastopyörän alehintaan ovh. yhteensä reilu 2000e ja sinä saat ne alehintaan muutaman tuhat kilometriä yhteensä ajettuina alle tonnilla molemmat. Käytetty pyörä on lähes aina puolet uuden hinnasta ja lisäksi tavattoman hyviä ja hyväkuntoisia pyöriä on myynnissä paljon... PK-seudulla varsinkin.

      • t_rke_-p_t_s

        Miksi myynnissä herää kysymys. Onko kaaduttuja ja kolaroituja pyöriä, joilla alkuperäinen omistaja ei enää uskalla ajaa. Uudet tankoteipit ja torille myyntiin, joku aina ostaa kun saa halvalla.


    • Briceburg 28"

      Tukeva kaupunkipyörä, jossa jalkajarrut, Shimano-napavaihteet ja Shimano-napadynamovalo. Ruostesuojatut ketjut.
      Runko: Teräs
      Rungon koko: 57 cm
      Etuhaarukka: Jäykkä, teräs
      Vaihteiden määrä: 7
      Takavaihde: Shimano Nexus
      Vaihteenvalitsin: Shimano, väännin
      Vääntiö: Prowheel, alu
      Kampilaakeri: CH-52
      Ohjauslaakeri: Teräs
      Ohjaustanko ja -pylväs: Alu
      Etunapa: Shimano-napadynamo
      Takanapa: Shimano Nexus
      Etujarrut: V-jarrut
      Takajarrut: Jalkajarrut
      Ketjut: KMC ruostumattomat
      Satula: Biltema
      Vanteet: Alex, kaksipohjaiset
      Renkaat: Kenda 700Cx38
      Polkimet: Wellgo
      Valo: Napadynamo
      Paino: 17 kg
      Muuta: Tavarateline, lokasuojat, jalka, valo, soittokello

      Tollainen Bilteman pyörä minulla jo lähes 1,5 vuotta, hinta 299€.

      Erittäin kestävä isolle miehellekkin

      • mk

        Fillarissa pitää aina olla iskunvaimentimet etuhaarukaassa ettei tartte etuvanteita niin usein ostaa ja kestää maastossa.


    • mk

      Osta kunnon pyörä ja hybridi olisi paras ja alkaen noin 600€ ylöspäin ja mitä kalliimmatn ostat niin pyörässä on paremmat vaihteistot ja muut jutut ja aina ratasvaihteinen pyörä käsijarruilla niin toimii aina ja helppo huoltaa.

      • Joo, siis ei

        Tuossa on jo muutama perustellusti selittänyt, mitkä pyörätyypit kannattaa katsoa: maantie- ja retkipyörä sekä crossari. Hybridejä hehkuttavat vain marketkauppiaat, joilla ei ole muuta varastossa.


      • mk
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Tuossa on jo muutama perustellusti selittänyt, mitkä pyörätyypit kannattaa katsoa: maantie- ja retkipyörä sekä crossari. Hybridejä hehkuttavat vain marketkauppiaat, joilla ei ole muuta varastossa.

        Hybridi on siinä hyvä puoli ettei tartte ostaa kahta pyörää ja pärjää yhdellä pyörällä millä voi ajaa niin maantiellä ja maastossa. Jos ostaa kilpapyörä tyyppisen kaperenkaisen fillarin niin sillä ei metsäpoluille mennä. Itsellä nisikin hypridi ja maksaa noin 700€ ylöspäin mutta ostin köytettynä 250€ ja toimii. naiseni osti saman pyörän uutena ja naisten mailli 650€ mutta 5v sitten ja nyt hinta noussut mutta toimiin ja kestää. Jos haluatte jäykkärunkoisen pyärän niin ehdottomasti alumiinirunkoinen koska on kevyt ja kestävä. Itse olen suunitellut ostaa maantiepyörän niin kunnollisen hinta alkaen 900-2500€ että silleen.


      • Vähän matikkaa
        mk kirjoitti:

        Hybridi on siinä hyvä puoli ettei tartte ostaa kahta pyörää ja pärjää yhdellä pyörällä millä voi ajaa niin maantiellä ja maastossa. Jos ostaa kilpapyörä tyyppisen kaperenkaisen fillarin niin sillä ei metsäpoluille mennä. Itsellä nisikin hypridi ja maksaa noin 700€ ylöspäin mutta ostin köytettynä 250€ ja toimii. naiseni osti saman pyörän uutena ja naisten mailli 650€ mutta 5v sitten ja nyt hinta noussut mutta toimiin ja kestää. Jos haluatte jäykkärunkoisen pyärän niin ehdottomasti alumiinirunkoinen koska on kevyt ja kestävä. Itse olen suunitellut ostaa maantiepyörän niin kunnollisen hinta alkaen 900-2500€ että silleen.

        Kunnollinen hybridi maksaa enemmän kuin kunnollinen maantiepyörä! Käyttökelpoinen joustohaarukka maksaa 500€ ja kuituhaarukka 100€. Joten laadultaan samanlaisista pyöristä hybridi on karkeasti 400€ kalliimpi kuin maantiepyörä.

        Markkinoiden halvin kelvollinen maantiepyörä ollee tällä hetkellä Konan Honky Tonk? Pelkkä pyörä maksaa näin keväällä 900€. Kengät ja polkimet tuohon ovat halvimmillaan 100€. Työkalut, pumput, vararenkaat, juomapullot telineineen ovat ainakin 100€. Kunnollinen, mukava kypärä maksaa 100€. Housut, paita ja ajohanskat ovat halvimmillaan yhteensä noin 100€.

        Eli pyörämallista riippumattomat kustannukset ovat ainakin luokaa 400€, jos tarvikkeita ei ole siirtää vanhasta pyörästä. Usein näitä oheistarvikkeita kannattaa tarjouttaa yhdessä pyörän kanssa. Varsinkaan keväisin pyöräkauppiaat eivät pysty antamaan alennusta itse pyörästä. Pyöräkauppiaankin täytyy elää. Sen sijaan tarikkeista ostettuna pyörän mukana voi saada jonkin verran alennusta.


    • Ehdottoman.

      Hyvä valinta pyöräilyyn on sähköpyörä. Sillä taittaa mukavasti työmatkat ja muut pyöräretket ja ylämäet menevät kevyesti polkien.

    • pyöräilevä waari

      Täällä tuntuis olevan 1 fanaatikko,joka kirkkain silmin väittää,että maastopyörän keskinopeus on 42 km/h, JOS AJAA HILJAA ja toinen,joka väittää kokeilleensa sähköpyörää. -Sallikaa minun NAURAA!

      Oikean pyörän löytäminen on,jos ei mahdotonta,perin hankalaa.Sä et tee maastopyörällä mitään,sä et tee sähköpyörällä mitään,puhumattakaan *kilpapyörästä*?
      Hybrideissäkin on heikot kohtansa,mutt ite oon toistaiseksi tyytynyt sellaiseen.

      Kompromissin tekkoo erilaisten tienpintojen ja ajoasennon ym. välillä,lisäks autoilijat ovat ruvenneet *sikailemaan*, ettei ole helppoa ihmisen elämä!

      Talvipyöräilystä kans viis! Kun ei talvella viiti aurata pyöräteitä(ku joskus ip viijen aikaan) siinä on kunnalle SÄÄSTÖÄ, ilmastonmuutos kun on dokumenttivilmien tekijöitten huoli, eivätkä nekään tutki,jos ei yhteiskunat maksa niille.

      Helei!

      Saako täällä itkeä?
      Toi ALIHANKINTAHOMMA: Pyörät kootaan niistä osista mitä tehas saa HALVIMPAAN alihankintahintaan.Näin ollen mikä osa tahansa-koska tahansa voi mennä rikki ja mitä kauempana oot kotonta, sen varmemmin..Mikä on eräältä kannalta raivostuttavaa, jos ei omista autoilevia tuttuloita,jotka hakevat sinut ja pyöräsi pois.

      Merkittävä parannus nykypyörissä on *pistosuojatut renkahat*, tietysti vielä parempi olisi,jos lasipullot kokonaan kiellettäisiin,taikka ainakin lasipullojen rikkominen kiellettäisiin pyöräteillä.

      Tossa ko kattoo ikivanhoja elokuvia, huomaa selvästi,että polkupyörien innovatiivisuus on loppunut 50-luvulle.

      Talvella ajan Jo-Polla, kesät hybridillä.Kumpaankaan en ole täysin tyytyväinen,mutta kestetään nyt sitte tämäkin :) sillä ken kauppiasta uskoo, se kauppiasta uskoo.

      • 11+13

        Hyvin täällä pohjoisessa ainakin ajellaan talvisin pyörällä, pyörätiet (kevyen liikenteen väylät) aurataan useimmiten ennen ajorataa aamuisin.
        Ei siinä talvellakaan tarvitse sen kummempia välineitä kuin kesälläkään, siinä pyöräilyssä, mitä nyt ehkä pikkusen rouheammilla nappuloilla olevat renkaat


    • 6+15

      Kyllähän noiden käppyräsarvisten pyörien tangon saa vaihdettua vaikka suoraan, itsekin suosittelisin jonkunlaista "kesympää" cyclocross-mallia.

      Ihan jo sen vuoksi kun aloittaja on pettynyt halpaan markettipyörään ja haluaa hyvän pyörän tilalle, liikkeeseen katselemaan vain mieleinen ja myyjät kyllä yleensä osaavat hoitaa oikean kokoisen rungon alle. Siinä vaiheessa kun ajelet tuollaisella 600-1000€ crossarilla niin uskaltaisin veikata että huomaat mistä pyörien hinnassa maksetaan.

      • 876544567

        No, mitä järkeä sitten ostaa käppyräsarvista? Ei se sovi aloittajalle joka pyöräilee töihin kaupungissa. Hybridi on paras. Tietenkään mitään halpismallia ei kannata ostaa marketista, vaan suuntaa suosiolla pyöräkauppaan.


      • Kysyn vain
        876544567 kirjoitti:

        No, mitä järkeä sitten ostaa käppyräsarvista? Ei se sovi aloittajalle joka pyöräilee töihin kaupungissa. Hybridi on paras. Tietenkään mitään halpismallia ei kannata ostaa marketista, vaan suuntaa suosiolla pyöräkauppaan.

        Voisitko selittää, miksi ei sopisi?


      • 76545678
        Kysyn vain kirjoitti:

        Voisitko selittää, miksi ei sopisi?

        No, kun matala ajoasento ei käy kysyjälle.
        Lopetakaa se imppaaminen, se tuhoaa aivot.


      • ööörgh
        76545678 kirjoitti:

        No, kun matala ajoasento ei käy kysyjälle.
        Lopetakaa se imppaaminen, se tuhoaa aivot.

        Kakaralla näköjään uho päällä. Henkinen ikä 5 vuotta? Ajoasennon mataluus ei liity juuri mitenkään ohjaustangon tyyppiin.


    • osta hybridi
    • Hempp@

      Aivan helvetin sama minulle onko pyörä maantiepyörä, cyclocross vai mikä mankeli MUTTA:

      -levyjarrut voivat olla mietinnän arvoiset

      Tällaisilla keleillä (keväisin ja syksyisin) tuntuu että perusjarrujen jarrupalat kuluu puhki kolmessa viikossa. Ainakin meikäläisen ajoilla enkä aja muuta kuin perus työmatkaa ja välillä kauppareissua ja kuntosaleilut. Olisi pitänyt olla vähemmän nuuka ja ottaa pyörään levyjarrut.

      • Säästövinkki!

        Jos jarrupalat harmittavat, niin osta fixi. Ei tarvitse jarruttaa käsijarruilla ihan joka vuosi. ;)


      • ergh
        Säästövinkki! kirjoitti:

        Jos jarrupalat harmittavat, niin osta fixi. Ei tarvitse jarruttaa käsijarruilla ihan joka vuosi. ;)

        jep, onkin todella älykästä suositella jarrutonta fillaria perus työmatka- ja kauppa-asiapyöräilijälle.


      • Fixaattori
        ergh kirjoitti:

        jep, onkin todella älykästä suositella jarrutonta fillaria perus työmatka- ja kauppa-asiapyöräilijälle.

        Kyllä minulla on molemmissa fixeissä käsijarrut. Toinen asia taas on, paljonko käytän niitä. ;)


    • perusteet_haltuun

      - maantielle maantiepyörä
      - maastoon maastopyörä
      - velodromille fixi
      - yleiskäyttöön hybridi tai mummis

      • Joo, siis ei

        Hybridi on perseestä yleiskäytössä. Mummis on hyvä, jos ajomatkat ovat lyhyitä.


      • .......
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Hybridi on perseestä yleiskäytössä. Mummis on hyvä, jos ajomatkat ovat lyhyitä.

        Mummiksella voi ajaa vaikka mitä matkoja. Loistava yleispyörä valinta.


    • asdfasdfadsf

      Yleiskäyttöön ehdottomasti hybridi, sopii myös urheilulliseen ajoon.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Hybridi on muoti-ilmiönä /C:stä. Sitä edeltänyt muoti-ilmiö retkipyörä ja nyt alaa voittava crossari ovat kumpikin parempia yleispyöriä.

        (80-luvun maastureista tai uusista 29" kuiturungoista tehdyt oikeat hybridit ovat oma lukunsa)


      • 3
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Hybridi on muoti-ilmiönä /C:stä. Sitä edeltänyt muoti-ilmiö retkipyörä ja nyt alaa voittava crossari ovat kumpikin parempia yleispyöriä.

        (80-luvun maastureista tai uusista 29" kuiturungoista tehdyt oikeat hybridit ovat oma lukunsa)

        Hybridi on paras kaikkeen pyöräilyyn. Kevyt (15-17kg) loistava ajoasento, rullaa hyvin ja tietysti laadukkaalla joustokeulalla (Sun Tour) menee hiekkatietkin sutjakkaasti.


      • rullallallei
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Hybridi on muoti-ilmiönä /C:stä. Sitä edeltänyt muoti-ilmiö retkipyörä ja nyt alaa voittava crossari ovat kumpikin parempia yleispyöriä.

        (80-luvun maastureista tai uusista 29" kuiturungoista tehdyt oikeat hybridit ovat oma lukunsa)

        Hybridejä on ollut "aina":

        http://bigshedbikes.blogspot.com/2010/08/raleigh-green-60s-mixte.html

        Hybridi-sana on pyöräkauppiaiden 90-luvulla lanseeraama termi, joka on valitettavasti sittemmin vakiintunut arkikäyttöön. Se tarkoittaa kutakuinkin tavallista pyörää. 80-luvulla puhuttiin retkipyöristä, joka olisi huomattavasti kuvaavampi sana. Retkipyörissä oli muuten tuolloin sekä suoria että käyriä tankoja.


      • :) :) :)
        3 kirjoitti:

        Hybridi on paras kaikkeen pyöräilyyn. Kevyt (15-17kg) loistava ajoasento, rullaa hyvin ja tietysti laadukkaalla joustokeulalla (Sun Tour) menee hiekkatietkin sutjakkaasti.

        :D :D :D


      • kävelkää vaikka
        3 kirjoitti:

        Hybridi on paras kaikkeen pyöräilyyn. Kevyt (15-17kg) loistava ajoasento, rullaa hyvin ja tietysti laadukkaalla joustokeulalla (Sun Tour) menee hiekkatietkin sutjakkaasti.

        Ei oo pakko ostaa painavaa hybridiä, jos ei taho. Jotakin 600-700 E saa jo hyvän.


    • kaahailee08

      Sillai tää tekniikka kehittyy ja lähentää pyöräilijöitä toisiinsa :)

    • paspasdoafsdpasda

      eikös tunturit ole yleensä hyviä pyöriä? ajattelin ostaa uuden polkupyörän ja liikkessä kävin katsastamassa muutamia. tunturi on legenda. joku hybridi vissiin pitää laittaa.

      • :) :) :)

        :D :D :D


      • kävelkää vaikka

        Voin suositella Nishiki -merkkiä. Pyöräilijät ovat tainneet doupata, koska jutut eivät ole tästä maailmasta.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        kävelkää vaikka kirjoitti:

        Voin suositella Nishiki -merkkiä. Pyöräilijät ovat tainneet doupata, koska jutut eivät ole tästä maailmasta.

        Nishiki on Accell Groupin parempi merkki Suomen markkinoille. Entinen porvoolaismerkki on nykyään yksi kansainvälisen konsernin tutemerkeistä. Low end pyörät myydään Suomessa Tuntureina.

        Nishikin malleista mielenkiintoisia ovat yhä 29":t ja nyt tuotevalikoimaan palanneet maantiepyörät. 29" valmistajana silloinen tehdas oli uraa uurtava.


    • Tavallinen pyörän ha

      Eikös ole niinkin että jos ajelee vain rauhallisesti asvaltilla ja joskus hiekkateillä joissa on mäkiä niin tollainen BILTEMA:n 99 euron pyörä olisi passeli?

    • alkup.a.naali

      kitymargetista löytyy hyvä menopeli, kiinalainen mazaa jotain satkun, halavalla hyvä

    • joopappjoajdfi

      Aivan turha viestiketju =)

    • jätä ostamatta

      Älä osta polkupyörää ollenkaan. Ei tarvitse kuunnella palstan ammattivittuilijoiden kommentteja sitten. Niin mä tekisin.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Varma peruspyörä, joka kulkee kunhan muistaa lisätä ajoittain vaseliinia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

      hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe