Wanha ukko tässä kyselee neuvoa.
Olen omistanut tietokoneen jo vuodesta 2000. Mutta vielä koskaan en ole saanut sitä toimimaan hyvin.
Nyt tässä asunnossamme on 10 megan valokuitunoperus, ja olen kuullut, että sen pitäisi toimia lähes ihmismielen nopeudella.., mutta ei toimi edes minun hitaan aivotoimintani mukaan.
Nyt kone on mennyt niin hitaaksi, että soolopankkiin kestää latautua noin 10 minuuttia. ?
Internetin etusivun latautumista saa odotella samanverran.
Olen tehnyt kaiken, mitä osaan. Selaushistorian poistan aika usein. Tyhjennän roskakorin. Ja olen poistanut kaikki tarpeettomat (löytämäni) ohjelmat. F-Secure hoitaa virusturvan. Olen tarkistanut, ettei koneella ole virusta tms.
Että MISTÄ KONEEN HITAUS JOHTUU?
Ja MITEN SAAN KONEEN TOIMIVAKSI?
Onko jollain tiedossa jotain HYVÄÄ puhdistusohjelmaa?
Onko koneen hitaus käyttäjän vika?
68
2219
Vastaukset
- Rr
Käyttöjärjestelmä on ehtinyt rapautua aika pahasti kahdessatoista vuodessa. Uudelleenasennus saattaisi hivenen rivakoittaa konetta, mutta en lähtisi ns. verkonpainoon juurikaan ylimääräistä energiaa tuhlaamaan vaan satsaisin jo uuteen.
Ihmisiäksi muutettuna tietokoneesi on noin 80-vuotias.
-Rr Hitaus johtuu yleensä ohjelmista mitä käyttää tai sitten tietokoneella on haittaohjelmia. Mikään F-secure ei yksistään hoida tietoturvallisuutta vaan se ainoastaan tunnistaa haittakoodia. Itseasiassa se ei ole edes välttämätön. Turvapäivitykset, käyttäjätilit ja salasanat yms. perusasiat pitää olla myös kunnossa.
Yksi selvä syy hitaudelle voi olla se, että tietokoneesi on 12v vanha (puhuit vuodesta 2000) ja käsittelet enemmän tietoa kuin 12v sitten. Nykyiset nettisivut sisältävät tietoa helposti 30x enemmän tietoa kuin 12v sitten joten sellainen hyydyttää helposti vanhan koneen.- Olen kyllästynyt .
Annoin tuossa vajavaista tietoa.
Minulla on ollut tietokone vuodesta 2000. Mutta olen sen vaihatnut uuteen jo neljä kertaa. Tämä nykyinen pöytäkoneeni on hankittu vuonna 2008.
Koskaan ei ole uusikaan kone toiminut oikealla nopeudella. On juminut ja juminut...
Täytän kohtapian 70, ja ajattelen, että täytyy tämän elämän aikana vielä saada tietokone toimivaksi. Vaimollekin ostettiin viime kesänä kannettava. Hän osaa hyvin sitä jo käyttää. Nettitikkuyhteys on niin nopea, että ei parempaa voisi ajatella. Se maksaakin hänbellä vain 17.90 kk. Minulla kun maksaa yli kaksinkertaisesti.Todennäköisesti olet vaihtanut aina huonoon tietokoneeseen, ja tehnyt homman ns. halvalla etkä ole esimerkiksi käyttänyt tukipalveluita jotka asentaa ohjelmistot kuntoon ja opastaa oikeassa käytössä.
- hihehsih
Itse huomasin että v.2009 tietokone häviää nopeudessa puhelimelleni vaikka suoltaa 24mb/s nopeutta
Käyttöjärjestelmän uudelleen asennus nopeuttaa konetta aika kummasti.
12 vuotta vanha kone ja ihmetellään että pätkii?
Selaimet, flash player, silverlight... Kaikki vaativat entistä enemmän koneelta tehoja.
Vähän sama kuin pelien kohdalla tarvitaan huippu konetta jatkuvasti.
Netin nopeus ei auta jos kone ei jaksa pyörittää kunnolla edes selainta.
Voisi nopeentua asentamalla kevyempi käyttöjärjestelmä, mutta uuden koneen osto on edessä kohta.- LaD
lukekaas loppuun. jätkä vaihtoi koneen v.2008 uuteen
- NSDAP-----
eikös noihin flasseihin tuu automaattisesti päivitykset.
- tunari.
jos, olet sampopankin asiakas... niin selaimesi asetukset, eivät ole kohillaan. adobe, päivitys... javan tuoreempi versio... Wintoosa, (wista vai 7 ? ) selain? IE7 - 9 ? vai mozilla, tai google crome ? virustorjunnan ja palomuurin asetukset... Laajakaistareitittimen, asetukset / tai päivitys... Että laitappa lisätietoa...
- henriksoni727
kokeile vaikka offlinenä o o defrag free edition ja ajat sen läpi.
- Olen kyllästynyt
Ehkä annoitte hyviä neuvoja, mutta en ymmärrä niistä lähes mitään. Nämä kaksi viimeistä tuntuisivat hyviltä. Mutta mitä siis noin niin kuin käytännössä pitäisi tehdä?
Vaimo otti nettitikkuyhteyden, koska ei suostunut luottamaan tähän taloyhtiön 10 megan valokuituyhteyteen, jonka takkuilua on saanut seurata.
Olisi kyllä mahtavaa, jos saisin koneeni vielä toimimaan. Maksaisin pienestä eläkkeestäni vaikka 50 euroa sellaiselle, joka tulisi paikan päälle laittamaan koneeni toimivaksi.- 2tbrgbn
Klikkaa oma tietokone
kohdistin C-aseman kohdalle ja klikkaa hiiren oikealla ja valitse ominaisuudet.
Yläreunasta työkalut ja sieltä eheytys.
Eikö sulla ole ketään teini-ikäistä sukulaispoikaa tai tyttöä joka voisi tulla sitä vähän virittämään.
Hän voisi poistaa turhat tiedostot, päivittää ohjelmat (Sampo vaatii Javan), puhdistaa rekisterin. Eihän levy vain ole täynnä. Sen näkee C-aseman ominaisuuksissa. Mitä vähemmän punaista jäljella sen pahempi. Eli jos punaista näkyy pieni kaistale se on jo liian täynnä.
- Olen kyllästynyt
Vielä lisäys:
En osaa englantia .
Googletin edellä annetun OO Defrag free.n. Mutta sieltä tuli esille vain joku englanninkielinen TV. toimintaa esittelevä sivu, josta en ymmärtänyt mitään.- 65yy523
Minä putsasin juuri hiljattain mummoni koneen ja alkoi pelittää kuin raketti. Hänellä oli aiemmin hieman vastaavanlaisia pulmia hitauden yms. kanssa.
Ihan perustavaa laatua olevat niksit. Poista ylimääräiset ohjelmat(kuten sanoit tehneesikin). Nuo ylimääräiset ohjelmatkaan eivät varsinaisesti hidasta konella muulloin kuin päällä ollessaan. Yleisin moka käyttäjillä on että siellä taustalla pyörii 25 tarpeetonta ohjelmaa.
Joku windowsin rekisterin puhdistusohjelma, kuten ilmainen CCleaner, auttaa ja nopeuttaa konetta.
Tee myös levykeasemien uudelleenjärjestely/poista tarpeettomat. Eritoten kun C-asema alkaa tukkeutua niin kone hidastuu. - 2.1 ghz
65yy523 kirjoitti:
Minä putsasin juuri hiljattain mummoni koneen ja alkoi pelittää kuin raketti. Hänellä oli aiemmin hieman vastaavanlaisia pulmia hitauden yms. kanssa.
Ihan perustavaa laatua olevat niksit. Poista ylimääräiset ohjelmat(kuten sanoit tehneesikin). Nuo ylimääräiset ohjelmatkaan eivät varsinaisesti hidasta konella muulloin kuin päällä ollessaan. Yleisin moka käyttäjillä on että siellä taustalla pyörii 25 tarpeetonta ohjelmaa.
Joku windowsin rekisterin puhdistusohjelma, kuten ilmainen CCleaner, auttaa ja nopeuttaa konetta.
Tee myös levykeasemien uudelleenjärjestely/poista tarpeettomat. Eritoten kun C-asema alkaa tukkeutua niin kone hidastuu.Joo kannattais lisätä muistia minulla tuli koneesta melkein kuin uusi.
- Just joo--0
Aikuisten oikeasti windows hidastuu muutaman käyttötunnin jälkeen ja
siitä eteenpäin jatkaa hidastumistaan.
Eli elää omaa elämäänsä, etsii päivityksiä, viruksia, palomuuri saattaa
tökkiä, ajurit eivät välttämättä ole sopivia, kaikkea mukavaa josta käyttäjä syyttää itseään.
Suosittelen käyttöjärjestelmän vaihtoa, jolloin suurimmista ongelmista
ainakin pääsee eroon.
Suosittelen. - jhjhkccy
Näin netitse on todella vaikea sanoa mikä konettasi vaivaa. Suosittaisin mahdollisen koneen täydellisen kaatumisen varalta ostamaan ulkoisen kiintolevyn, jolle siirrät kaikki henkilökohtaisesti tärkeät tiedostot kuten valokuvat ja videot.
- tämmöistä
Tulipa mieleen mm seuraavaa:
- onko taloyhtiön laajakaista kullekin käyttäjälle 10mb vai onko se nopeus jaettu kaikkien käyttäjien kesken?
- jos sinulla oli oma laajakaistayhteys ennen taloyhtiön laajakaistaa, oliko se nopeampi?
Jos taloyhtiönlaajakaista on hitaampi kuin mahdollinen ennen ollut "oma" niin hitauden syy voi olla "naapuri joka lataa koko ajan dataa netistä" mikä hidastaa kaikkien muiden nettikäyttöä.
- onko tietokoneen nopeus pysynyt samana kuin joskus 6kk-1vuosi sitten?
Käynnistyykö kone ja ohjelmat suunnilleen samoin kuin ennenkin vai hitaaammin.
Jos hitaammin, voisi koettaa kovalevyn eheytystä, viantarkistusta.
- onko kovalevyllä vapaata tilaa?
Windows hidastuu merkittävästi jos vapaata levytilaa on alle 5-10mb.
- mikä on selaimen versio ja onko siihen sekä että Windowsiin imuroitu ja asennettu Microsoftin päivitykset?
- keskusmuistin määrä?
- verkkokortin ajurit sekä toimivuus ja vielä välijohtojen kunnollinen kiinnitys pc:hen sekä laajakaista-liittimeen kannattaa tarkistaa
Lyhyesti:
Koska työtä on melko paljon (esim: kovalevyn tarkastus, verkkokortti, ajurit, päivitykset, keskusmuistin toimivuus/määrä, rekistereiden siivous) niin suosittelen tietokoneen viemistä johonkin atk-huoltoliikkeeseen. Se maksaa mutta tullee kuntoon vähemmällä vaivalla jos käytettävissä ei ole ketään joka tuon työn tekisi.
Täällä kyllä neuvotaan mutta jos joku antaa vääriä neuvoja tai neuvo ymmärretään väärin, niin koko pc menee sekaisin ja edessä on tuo korjauskeikka kuitenkin.
Voisi myös miettiä kannattaisiko asennuttaa Windows ja kaikki muu uudelleen tyhjennettyyn kovalevyyn jolloin tilanne ainakin paranee.
Niin, palomuuri ja virustorjunta joko yhdessä ohjelmassa tai erikseen kannattaa myös tarkistaa. - Nopeus
http://www.sonera.fi/nettiyhteydet/laajakaistat/nopeustesti/
Aloita tekemällä liittymäsi nopeustesti. Kopioi ensin tuo yllä oleva linkki osoitepalkiisi. Mulla nopeus josta maksan 5M/1M tuo pienempi on aina lähtönopeus.
Mulla testissä 4,43Mbit/ Ja lähtö 0.67Mbit/s Ei ne ikinään ole ihan sitä mitä lupaavat. Soneran testi tuo ja mittaa kyllä muidenkin nopeudet. - Asenteesta.
Kaikki on kiinni. Minulla on vanhakone ja hitaasti raksuttaa,mutta mihinkäs minulla on kiire? So what,jos sivu aukeaa vaikka 2-3 sekunnin viiveellä,ei se minun elämääni sekoita tai kaada.
- joujoujoujou
Jos koneen on hommannu vuonna 2008 niin todennäkösesti Microsoft Windows Vista jumimassa...
Uusi kone ja Win7 niin kyllä tulee nettikäyttöön lisää vauhtia. - tippelitappeli
Äläkääs nyt pojat menkö heti älyttömiin ehdotuksienne kanssa. Ei nopeudet kasva konetta vaihtamalla eikä kyttöjärjestelmääkään.
Suurin ongelma on aina yhtäaikaa käynnistyvät ohjelmat jotka vie kaistaa sekä F-securentapaiset mammuttimaiset virustorjunta ohjelmat. Samoin kuin selainten ominaisuudet.
Chrome ja opera tällä hetkellä keveimmät ja nopeimmat. Joten siis ladatkaa ne ja käyttäkää niitä.
Löytyvät helpommin www.downloat.fi/selaimet
Samoin kuin ccleaner.
Sillä voi poistaa selaimien välimuistit samoin kuin siivota rekisterit ja estää turhat aina käynnistyvät ohjelmat. Joita windosissa ei tarvita muita kuin virustorjunta ja palomuuri. Muut joutaa estää käynnistymästä silloin kun kone käynnistyy.- tippelitappeli
ja poistakaa ne securet koneelta ja ladatkaa vaikka avast tilalle
- amoigmds
Lataa nopeampi internet selain koneelle kuten google chrome
- IE on per-seestä
.
IE:n käyttäjän tunnistaa täysin jumittuneesta koneesta
.
- viiskybääkylkelpais
Useimmiten. 4 kertaa ei onnistu ostamaan täysin sutta.
Haittaohjelma, joku toimimaton ohjelma, väärä ajuri, muistin puute, rupunen prosessori, itse yhteys (taloliittymän muut käyttäjät), väärät asetukset, useampi yhtaikainen haittaohjelman torjuja, liian täysi kiintolevy. Siinä mahdollisia syitä. Luultavimmin haitta kirjoituksistasi päätellen.
Käyttiksen uudelleen asennus luultavasti auttaa. Kaikki putsausohjelmat, eheytykset ja vastaavat eivät auta mitään. - rosmo
Pyydä jokin ystäväsi puhdistamaan koneesi haittaohjelmista yms. krääsästä.
Se F-Secure on p-ka ja hidas ohjelma, mutta ei liene ainoa syy hitauteen.
Missä päin olet, voisin vaikka ilmaiseksi auttaa, jos olet kohtuullisen matkan päässä.
Todennäköisesti koneesi taustalla pyörii paljon tarpeettomia ohjelmia, ne kun haluavat käynnistyä lupaa kysymättä, esim jokin Adobe taustalla hyydyttää koneen.
Uudelleenasennusta ei ole syytä tehdä, vaikka se olisi helppoa. Koneesi saaminen omaan käyttöösi sopivaksi on sen jälkeen tuskäinen tehtävä. saat siis yhden ongelman pois ja tilalle tulee viisi ennennäkemätöntä ongelmaa.
Tässä eräs ohjelma, jolla voit itse poistaa monia ongelmia sekoittamatta konetta. http://www.ilmaisohjelmat.fi/spybot-search-and-destroy - M3201
Mikä kone? Kaapelimodeemi? Jos monta vuotta käytetty Vista, ohjauspaneelista perinteinen teema. Ei aeroa. Vistan ohjauspaneelissa nopeustesti, indeksi 6 hyvä. Pois hddn indeksointi. Minulla kaapelimodeemi 10/1 2008 pöytäkoneella netti toimii sulavasti.
- Olen kyllästynyt .
Monenlaista vastausta siellä on. Tästä vaimon koneelta taas yritän selittää tilannetta. Sain tänään sähköpostin auki alle vartissa. Oli tullut 11 sähköpostia. Vastausosion aukeneminen kesti noin 5 minuuttia. Sitten jumiintufi täysin. En saanut kruksistakaan pois. Piti tehdä väkisin sammutus, kun ensin olin odottanut kolme varttia, eikä mitään tapahtunut. Painoin sammutus/käynnistysnapista noin minuutin. Että kyllä tässä kärsivällisyys kasvaa.
Käsitän kyllä itsekin sen, ettei koneessani ole vikaa. Kaikki tietokoneeni ovat olleet uusia ja Soneralta tilattuja markkinoiden parhaimmistoa. Aika suuri vika on omassa osaamattomuudessani, vaikka lähes täysipäinen olenkin.
Mutta alan epäillä tuota jonkun mainitsemaa taloyhtiön 10 megan valokuitunopeutta! Jos monet talon käyttäjät yhtaikaa saavat aikaan tuon hidastumisen? Sehän se voisi olla? Mitä jos ottaisin oman koneen puhelinpistokkeet irti seinästä, ja sitten laittaisin tämän vaimon koneen nettitikun omaan koneeseeni ja siten tarkistaisin, jos toimii nopeammin? Voisiko siinä olla jotain vaaraa esim. vaimon nettitikkuyhteydelle?
Uskoisin, että tästä vielä selvitään ja kone tulee kuntoon. Ilmoitan sen sitten. Mutta nyt vielä odotan asiantuntijoiden käytännön neuvoja.- it ala alas
Sulla voi olla 2 asennettua virustorjuntaohjelmaa, se aiheuttaa jumimista. Poista toinen, tai mielellään molemmat koneelta asetuksista.
Netillä ei ole mitään tekemistä koneen jumimisen kanssa, tai voithan kokeilla konetta käyttää ilman nettikaapelia.
Mutta eihän noista jumiutumisesta koskaan tiedä, pitäisi nähdä kone paikan päällä, kaikki koneet on yksilöitä ;) - Troll Detector
"Mutta nyt vielä odotan asiantuntijoiden käytännön neuvoja. "
Mitä neuvoja? Trollauksesi onnistui 110%
Onneksi olkoon. - rosmo
Kuten yllä esitin, aja laittamani linkin takaa ohjelma ja poista sillä enintä törkyä koneestasi. Tai pyydä jokin tuttusi tekemään niin. Koneessasi on monta pientä ongelmaa, joten et voi saada yhtä ainoaa oikeaa asiantuntija-vastausta.
Eräs ongelma on ns. valmiskoneet, joihin myyjäliike pistää kaikkea p-kaa "ilmaiseksi". Omasta koneestani ajoin uutena lähes kaikki liikkeen ohjelmat pois ja asensin luotettavia ohjelmia tilalle. I
lmeisesti sinunkin kone on puolillaa shareware-ohjelmia, jotka soittelevat kotiin ystävilleen ja prosssu painaa punaisena menemään.
Oletan sen kaapeliyhteyden olevan sinulla huomattavasti nopeamman, kuin mokkulan. Eli koneen oikutellessa nopeus on mokkulalla entistä hitaampaa. Mokkula kuormittaa konetta enemmän kuin kiinteä yhteys, ainakin omien kokemusteni perusteella. - eokeiwe...
Juttuasi jo trolliksikin epäillään, mutta vastaan silti. Nimenomaan kokeile sitä nettitikkua toimiiko paremmin sekä sitä vaimon läppäriä siinä 10 megan yhteydessä.
- it ala alas
Nopea prosessori, SSD levy, paljon RAM muistia, siinä ne tärkeimmät tekijät. Jos kone on muuten jo suht. nopea, niin SSD nopeuttaa suhteessa eniten, ainakin omassa pöytäkoneessa ja läppärissä.
- jelppiä
Voit miettiä jumiutuuko kone jos et käytä nettiä. En usko, että vika on varsinaisesti tiedonsiirtonopeudessa. Jumittaako koneen ohjelmistojen päivittämättömyys? Jumittaako kone koska sitä ei ole koskaan päivitetty? Windows yrittää hakea isoa määrää tavaraa...Ohjelmistojen ajantasaisuutta voi arvailla F-Securen F-Secure Health Check työkalulla - joka tosin vaatii sen verkkoyhteyden ( suomenkielinen). Onko kone täynnä turhia rekisteriasetuksia ja roskia Itse käytän Ccleaneria roskien poistamiseen (suomenkielinen). Todellakin onko koneessa yhteensopimattomia ohjelmia - esimerkiksi Soneran toimittama F-secure ja vaikkapa jokin muu tunnistusohjelma hippasilla keskenään? Ctrl Shift Esc näppäinyhdistelmä avaa ns. Task Managerin, josta voi katso mikä ohjelma vie sen tehon.
- Troll Detector
Loistava trollaus!!! Olet todella taitava, hatun nosto siitä
- henriksoni727enigma
Mulla ui pc kun scrollaa varmaan atin ajuti ei yhteensopivia.
- henriksoni727
huonoasti tehty ultimate kun xpkin toimi nopeemmin.
eikä ne osaa koodata. - henriksoni727
henriksoni727 kirjoitti:
huonoasti tehty ultimate kun xpkin toimi nopeemmin.
eikä ne osaa koodata.kerro sun prosessori ja emolevy tiedot ehkä voi sitten auttaa.
- suomessameosataantaa
F-Secure on varmaan kaikista raskain tietoturvaohjelmisto mitä on.. Eräästä HP:n läppäristä vei f-secure kaikkine kikkareineen lähes 60% koneen suorituskyvystä.. Avast pärjää 2%:lla..
- henriksoni727
lataat fprotin ja is toimia ja vaikka avg
pft essentialllisn niin pit
- dghtgkgykluy
Minun mielestäni yksi parhaita trollauksia oli se henkilö, joka selitti pettäneensä vaimoaan sadan eri henkilön kanssa ja selitti kovasti, ettei näe siinä mitään ongelmaa ja että hänen vaimonsa rakastaa häntä koska hän on niin hyvä mies. Suomi24 luonnollisesti nosti päivän parhaan trollauksen etusivulle.
Tietokoneosaamattomuus on niin yleistä ja uskottavaa, ettei sellaisen pitäisi yltää etusivulle nostettavaksi päivän parhaaksi trollaukseksi. Ilmeisesti tänään ei ollut parempaa tarjontaa.
Ihan varmasti kaikki suomi24 alustukset ovat trolleja koska joka ikisessä viestiketjussa joku keksii nerokkaasti, että alustaja on trolli. - henriksoni727
serverin vika se on jos 404 ilmoitus tulee.
- henriksoni727
code streght ttoo long
- henriksoni727
henriksoni727 kirjoitti:
code streght ttoo long
minus 3446550
- tonttu100
tässä on hyvät ohjeet olen saannut monta konetta nopeammaksi .
http://markusjansson.blogspot.com/2010/11/hitaan-tietokoneen-optimointi.html- CCleaner
Minä kyllä liputan edelleen Avastin puolesta ja CCleaneria ei mainittu sanallakaan tuossa blogikirjoituksessa. Hijackthis on kyllä suositeltava, mutta vain jos tietää mitä tekee. Muuten vähän erikoiset ohjelma valinnat ehkä.
- Tahtoo80-luvulle
Voi hyvä tavaton, millaisia vastauksia!! Aloittaja kirjoitti, ettei a) osaa englantia b) ei ymmärrä mitään tietokoneterminologiasta. Ja mitä tapahtuu? Ruudun täydeltä
"ohjeita" hirveällä kapulakielellä.
Olen itse samaa kaliberia aloittajan kanssa; olen ollut työssä, johon tietokoneiden aikakausi ei tullut lainkaan mukaan. Lähisuvun osaajat ovat kaukana. Niinpä kaikki alkuoppiminen jäi saamatta.Minäkään en ymmärrä paljon mitään tästä vyyhdestä, vaikka sitkeästi koetan opetella, itsekseni.
Tietokoneaikaan syntyneen on varmaan vaikea käsittää, että me ei todella tajuta
tätä sekamelskaa. Ei tähän mitään trollauksia tarvitse heitellä.- CCleaner
Juu, ei tämän aloituksen tarvitse mikään trolli olla. =) Paljon "toivottomampiakin" tapauksia olen tavannut työssäni. Eikä tarvitse edes olla "Wanha ukko" niin, kuin aloittaja itseään kutsui ensimmäisessä viestissään.
- yks mummo vaan
neuvoisin ostaan uuden kannettavan, niin tein ite ja katohan kuule kone on kun unelma, vanha kone oli 6v vanha ja tosi hitaalle menny, vaikka sitä siivottiin aikaajoin ja lisättiin muistia ym. huoltoo. näyttö on myös ihan toisenlainen ja kirkas kuva. eikun kauppaan vaan.
- TuOhiViRsU
Tonttu 100, lähetti hyvän linkin (ohjeet), mutta ei välämättä viestin aloittaja uskalla tai osaa tehdä kyseistä operaatiota koneelle. Mahtanneeko enää olla "kuulollakaan", kun ei ole aikoihin kommentoinut.
- huono homma
EI juma mitä säätöä yhen tietsikan kanssa, tuossahan menee ilta jos toinenkin
ja aloita taas uudelleen siivoamaan, poistamaan, siivoamaan....loputtomasti.
Janssonkin tarjoaa aluksi yhdeksän, siis yhdeksää asennettavaa ohjelmaa,sekä windowsin,
sekä windowsin päivitysten, ajureiden ym lisäksi.
Kle, uusi asennus vaan tai käyttöjärjestelmän vaihto turvallisempaan, säätövapaaseen normikäytössä. - Amatöörisurffaaja
Aloittajalle: mulla jumitti kone myöskin niin, että kahvit kerkesi odotellessa keittää.
Apu löytyi siitä, että vaihdoin suomi24:n ja samantien myös sähköpostin muualle:
nyt toimii. Syy lienee, että S-24 on niin täysi kaikenlaisesta sisällöstä. - TuOhiViRsU
"Syy lienee, että S-24 on niin täysi kaikenlaisesta sisällöstä".
HÖPÖN-HÖPÖN! Kaikkea sitä kuuleekin, ei se Suomi24 ensimmäisenä hyppää koneesi käynnistystä jarrutelemaan. Jos tällaista vaität, niin et ymmärrä tietotekniikasta yhtikäs mitään!
"Kle, uusi asennus vaan tai käyttöjärjestelmän vaihto turvallisempaan"
Koitas nyt asennoitua aloittajan rooliin, luuletko että 70:n jolla ei ole pitkäaikaista kokemusta tietokoneista pystyy tällaiseen ja jos vielä pitäisi opetella uusi käyttöjärjestelmä!?- kle-vaan
"Kle, uusi asennus vaan tai käyttöjärjestelmän vaihto turvallisempaan"
Koitas nyt asennoitua aloittajan rooliin, luuletko että 70:n jolla ei ole pitkäaikaista kokemusta tietokoneista pystyy tällaiseen ja jos vielä pitäisi opetella uusi käyttöjärjestelmä!? "
Kyllä ja tuo uusi k-järjestelmä on jopa helpompi omaksua kuin
windows.
Asenna ja käytä.
Ei ikä ole este, eikä kokemus.
Erittäin paljon on tullut positiivista palautetta, kun kone toimii ja
ei tarvi "väistellä" kaikenaikaa ikkunaan pomppivia epämääräisiä käskyjä ym.
Jopa päivitykset onnistuu alottelioilta.
Mutta jos haluat tukihenkilönrooliin 24/7, niin sitten windows.
Oletko koskaan edes kokeillut muita k-järjestelmää?
- Naapurinnörtti
Tältä sivustolta on turha kysyä neuvoa tuollaiseen pulmaan. Kuten jo itsekin totesit voivasi hieman maksaa jollekin kotikäynnistä...niin kannattaa keskittyä siihen ennenkuin kone jumii täysin. Kyllä varmasti naapurista tai lähistöltä löytyy apu kun vaan uskallat ottaa puheeksi.(ei kysyvä tieltä eksy).
- .......
Asenna siihen käyttöjärjestelmäksi QNX Neutrino, sen jälkeen toimii kone toimii salamannopeasti:
http://www.qnx.com/products/neutrino-rtos/index.html
Itse käytin kotikoneessa qnx neutrinoa 2002-03 aikoihin, kunnes windowsille julkaistiin pari hyvää peliä (gothic ja morrowind), niin piti siirtyä käyttämään tahmaperseräkä windowssia. Mutta qnx on ihan täydellinen käyttis (vielä paljon parempi kuin Linux tai edes freebsd), pelejä sille vain on vähemmän kuin windowsille. - tuskimpa se on
käyttäjän vika jos kone hidas on, toki voi käyttäjäkin asioita tehdä jotka toimintaa voisi häiritä mutta ei se nyt niin kovin yleistä ole, jotain muuta on siis pielessä ellei ole kysymyksessä jokin linkkura-rypistys ..
- heee,.,...
Kuten huomaat, kyseessä on winkkura-rypistys!
- m
Eräs tuttava kyseli apua koneensa kanssa, kun se oli hidas. Esim. Wordiin kun kirjoitti jotain, kirjaimet tulivat ruudulle viiveellä. Ajattelin, että laitan siihen xp:n uudelleen, mutta sitten huomasin että koneessa on f-securen virustorjunta. Sen kun poistin ja laitoin avg:n, niin kone nopeutui huomattavasti.
- Olen kyllästynyt .
En taas ole päässyt pariin päivään käymään. Olipa tullut paljon vastauksia. Yritän niitä märehtiä. Muutama ymmärrettäväkin oli joukossa. Mutta pitää vaan tunnustaa edelleen, että en tosiaankaan ymmärrä ja osaa tehdä niitä toimenpiteitä. Ensi viikon lopulla tulee eräs tuttu tänne Turkuun käymään. Hän osaa jotain tietokonealalta. Kattotaa.
Ei todellakaan ole helppoa, kun kone jumittaa ja jumittaa, vaikka kaikki mahdolliset toimenpiteet on tehty.
Ei toiminut paremmin tällä vaimon mokkulallakaan.
Olisi jollekin todella hyvä ansiotyö alkaa huoltaa vanhusten tietokoneita. Mutta sellaisen henkilön pitäisi sitten olla asiantuntija eikä joku poropeukalo, joka tuhoaisi kaikki ohjelmat ja tiedostot. Minulla on kymmeniä eri ohjelmia, ja tuhansia tiedostoja. Picassassa on F-Securen Nettiarkiston laskurin mukaan yli 17 000 valokuvaa. Video- ja äänitiedostoja on paljon, yms. Tilaa kyllä on jäljellä vielä yli 100 Gb.
Kertokaa edelleen, mitä mahdollista voisin itse tehdä? - pitäisnähdä
100 gigabittiä ei ole kuin 12,5 gigatavua. Kuinka iso järjestelmäosiosi on?
Esim. autom. eheytys voi hidastaa konetta, jos tilaa ei ole tarpeeksi. Tyhjää tilaa pitäisi olla ainakin 10-20 %.
Kaikenmaailman putsarit ja markusjanssonien neuvot voit hyvin unohtaa. - Olen kyllästynyt .
Tilaa siellä koneellani on vielä mielestäni viimeksi katsoessani yli 90 ... jotain. Onko mega vai giga, en tiedä.
320 on yhteensä se muistin tila. Taitaa olla enemmän kuin käyttäjätllä (minulla). - opetteleva
Kyllä neuvoja näköjään piisaa tietokonealalla,
itsekin varttuneenpaa väkeä ja tietokone alkaa päivä päivältä tulla tutummaksi, aina oppii uutta, sen vaan olen huomannut, että vähän sama kuin kysyisi kavereilta, että autostani kuuluu kolinaa, mikähän siinä vikana, taitaa pakoputki kolista tiehen, yksi sanoisi varmaan, taitaa olla mäntä rikki, sanoisi toinen, vesipumppu kolisee, tuulettajan siipi raapii jäädyttäjää, nokka-akselista pala pois, sytytysennakkko väärä, moottorin kiinnityspultit löystyneet, kone karstoittunut, iskunvaimentaja rikki, alapallonivel väljä, takakontissa kolisevia tavaroita jne,
ottaisiko autoa huonosti tunteva sitten tästä selvää, sama on tietokoneiden kanssa,
itsekin paininu välillä samanlaisten ongelmien kanssa, jos huollattaa koneen yhdellä, toinen sanoo myöhemmin, että sinne on nyt asennettu jotain turhaa ja hidastavaa, eikö tietokonealalla toimiville pitäisi saada jonkunlaiset diplomit, että tietäisi kuka tietää ja mitäkin, kysyykö kukaan tietsikkaliikkeeseen mennessään, mitä koulutusta myyjällä/korjaajalla on ?
itsellä on 2 konetta, vanha läppäri dell (uusi acerikin oli, mutta hajos heti takuuajan jälkeen) toinen pöytäkone, jonka sain kaverilta 10 v sitten, se oli jo sitä ennen en tiedä kuinka vanha, 17 G , jossa vapaata tilaa enää 1,67 taloyhtiön hitain nopeus käytössä, mutta kyllä tällä pärjää, aika ajoin vähän hidastelee, läppärillä, tikulla, pääsen yleensä vähän nopeammin nettiin, mutta ei mitään minuuttitolkulla tarvi odotella, f-securekin on, se nyt on vuodeksi tällä erää,
tosiaan, suurempi ongelma kuin koneen hidastelu, on todellakin se, keltä kysyisi, kuka tietää, ettei yritä myydä jotain tai muuten rahastaa,
veljenpoika opettaa tietotekniikkaa yliopistolla, häneltä joskus neuvoja saanut,
ainakin tuntuu tietävän mistä puhuu, eikä myy mitäänTarkista nyt seuraavat asiat:
1. Ohjelmistojen täytyy olla tuettuja.
Eli jos käyttöjärjestelmään tai sovellusohjelmiin ei tehdä päivityksiä enää, ne on vanhentuneita ja pitäisi uusia. Windows XP on esimerkiksi vanhin Windows merkkinen käyttöjärjestelmä ja sekin vanhenee ensi huhtikuussa.
Selaimet muuttuvat vielä nopeammin. Yleisesti ottaen käyttöjärjestelmien uusimissykli on 1-6v välein merkistä riippuen ja selainten ja muiden sovellusten uusimistahti voi olla niinkin tiheä kuin 1.5kk välein, merkistä riippuen.
2. Muistia pitää olla tarpeeksi.
Nimittäin vapaata muistia. Olkoot ohjelmia mitä tahansa niin tyhjää muistia pitäisi olla jotain satoja megatavuja tai vaikka gigatavuja.
3. Kiintolevytilaa pitää olla tarpeeksi
Vähintään 15% kiintolevyn kapasiteetista pitää olla tyhjänä.
4. Laskentatehoa pitää olla tarpeeksi
Puhuit "nettikäytöstä" joten voisi kuvitella, että haluat WWW-sivujen toimivan sujuvasti. Tämä vaatii prosessoritehoa, että x86 arkkitehtuurin mukaisista prosessoreista kellotaajuuden pitäisi olla ainakin 2.4GHz ennen kuin alkaa riittävästi olla suorituskykyä prosessorissa edellyttäen että ei muuten ole hidastettu esim. F-Securella tai muulla taustaohjelmalla.
Teräväpiirtovideot vaativat sitten vähän lisää, että pitäisi olla esim. GeForce 7xxx sarjan GPU tai selvästi tehokkaampi prosessori, että ne toimii pätkimättä.
5. Nettiliittymän kaistaa pitää olla tarpeeksi
Perustarpeisiin riittää 1Mbit/s kaista käyttäjää kohden, siihen kun vähän lukee iltalehteä yms. mutta kun siirtää isoja tiedostoja, katsoo videoita yms. niin sitten ainakin 8Mbit/s käyttäjää kohden.
Nettiyhteys tietysti kiinteä, kaapeliyhteys joko kuparilla tai kuidulla. Langattomat 3G, mokkula mikä lie nyt onkaan markkinointitermi on oletusarvoisesti tarkoitettu tilapäiskäyttöön matkayhteydeksi ja ne pätkii ja on ongelmallisempia.
---
Tuossa vähän listaa, että käy nuo kaikki läpi niin ongelmakohdat löytyy helposti.
"suurempi ongelma kuin koneen hidastelu, on todellakin se, keltä kysyisi, kuka tietää, ettei yritä myydä jotain tai muuten rahastaa,"
Minä luulen, että ongelma on alunperinkin siinä että ei osata käyttää rahaa.
Ei se sen vaikeampaa ole, kuin pyytää tarjouksen tietotekniikkaa myyvältä palvelutalolta. Kysy mitkä verkkopalvelut ja mitkä sovellukset (tai mihin käyttöön sovellukset) pitää toimia, kuinka pitkään kokoonpanon pitää kestää, kuinka monessa sekunnissa pitää käynnistyä ja jne.
Jos pitää olla ilmaista niin sitten varmaan se aikakin on ilmaista.
- hae apua
Älä ala korjat konetta itse. Katso lehtiilmoituksia. Siellä on nörttejä ilmoittelemassa
ATK apua. Minä sain 50 eurolla koneeni hyvään kuntoon kun eräs työtön ekspertti ilmoitti Sokoksen taululla antavansa apua 40-60 eurolla.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi684381Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D983936- 503446
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul222693Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!252532Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562393- 432237
- 391877
- 471868
- 301626