Olen tuore D3100 -käyttäjä. Minulla on kameraan 35 mm f 1.8 -normaaliobjektiivi (sekä 18–200 mm:n zoomi, jolla ei liene nyt puheena olevassa asiassa merkitystä).
Minulla on filmiaikakauden peruina parituhatta muovikehyksiin kehystettyä diakuvaa (24 × 36 mm). Tekisi mieli saada ainakin huomattava osa niistä digitoituun muotoon. Lopputuloksen ei tarvitse olla ammattilaislaatua, mutta kuitenkin sellainen, että tiedostoja viitsii katsella ruudulta muistojen verestämiseksi ja vaikka lähettää sähköpostitse muillekin.
Diakannellista tasoskanneria olen kokeillut. Hidasta hommaa, vaatimaton lopputulos.
Onko kukaan kokeillut diakuvien digitointia digijärkkärillä makrokuvauksena? Kokemuksia?
Ajattelin käyttää D3100-kameraa ja makro-objektiivin puutteessa 35 mm:n prime-lasia, loittorengasta tai -renkaita sekä hajavalosuojaa eli itse kyhättävää pahvi- tms. torvea, joka asettuu objektiivin etureunan ympärille objektiivin jatkeeksi ja jonka ulompaan päähän tulee dianpidin. Dian ja valonlähteen (päivänvalon) väliin voisi laittaa vielä vaikkapa läpikuultavan muovilevyn tasoittamaan valoa. Torven pituus tarkennusetäisyyden mukaan.
Voisiko idea toimia? Olisi ainakin halvempi kuin varsinaiset paljelaitteella varustetut diaduplikaattorit.
Objektiivin aukon asetus yksinkertaisia ”kylmiä” loittorenkaita käytettäessä? Jos kiinnitän objektiivin suoraan kameraan, asetan aukon esivalinta -tilassa haluamani aukon ja painan aukon lukituspainiketta samalla kun irrotan obiskan kamerasta, niin jääkö aukko valitsemaani arvoon siten että voin kiinnittää obj:n loittorenkaaseen ja sen välityksellä takaisin kameraan ja aloittaa kuvaamisen tuolla valitulla ja tallennetulla aukolla?
Kaikki mielipiteet, kokemukset ja vinkit teeman tiimoilta tervetulleita.
Diojen digitointi?
11
789
Vastaukset
Linkin värkillä se käy riittävällä tarkkuudella ja nopeasti:
https://reflecta.de/en/products/detail/~id.419/reflecta-x1-Scan.html
Toinen mahdollisuus ovat laitteet jotka korvaavat kameran objektiivin ja joissa on Diateline toisessa päässä, olen nähnyt mutta en muista valmistajaa. Tämäkään ei muistaakseni ollut kovin arvokas hinnaltaan.
Nuo molemmat saa alle 100€/kpl joten paljoa ei kannata askarrella.- D3100-noviisi
Kiitos!
Tuon linkkisi värkin kokeilusta tehdyn selostuksen olin jo lukaissutkin päällisin puolin. Halpa on, täytyy myöntää, mutta odotuksetkaan eivät voi olla kovin korkealla.
http://www.filmscanner.info/en/ReflectaXScan.html
Joitakin vuosia sitten digitoin vuoden 2000 mallisella 3,3 Mpix -kompaktikameralla (Canon PowerShot S20) kokeeksi joitakin dioja heijastamalla ne projektorilla valkokankaalle ja kuvaamalla heijastuneen kuvan jalustalle asetetulla kameralla, aikavalotuksella. Pääsin jopa auttaviin tuloksiin. Ehkäpä tuolla ReflectaZScanilla saisi vähän parempaakin aikaan.
Kuvittelisin silti, että 14 Mpix -resoluution järkkärillä – jopa D3100:n tasoisella – pääsisi sopivilla järjestelyillä selvästi parempiinkin tuloksiin, enkä viitsisi ostaa liki 100 euron hintaista rekkuletta ihan turhaksi leluksikaan, entisten romujen sekaan pyörimään.
Askartelussa on myös oma viehätyksensä. Vielä parempi, jos olisi edes toivoa kelpo tuloksista!
- jhkudfwirkq
"Ajattelin käyttää D3100-kameraa ja makro-objektiivin puutteessa 35 mm:n prime-lasia, loittorengasta tai -renkaita sekä hajavalosuojaa eli itse kyhättävää pahvi- tms. torvea, joka asettuu objektiivin etureunan ympärille objektiivin jatkeeksi ja jonka ulompaan päähän tulee dianpidin. Dian ja valonlähteen (päivänvalon) väliin voisi laittaa vielä vaikkapa läpikuultavan muovilevyn tasoittamaan valoa. Torven pituus tarkennusetäisyyden mukaan."
Tottakai onnistuu. Monet on menetelmää käyttäneet. Minäkin satunnaisesti, vaikkakin makroobjektiivilla, joka ei vaadi edes loittoja, ellei halua osasuurennuksia. - kuugle
hyvällä tasoskannerilla saat varmasti parempaa jälkeä kuin kuvaamalla tai diakopiolaitteella. Katso vertailuja netistä.
- D3100-noviisi
Ehkäpä, mutta h-e-l-e-v-e-t-i-n hitaasti, jos skannattavana on parituhatta diaa!
Kopiointiprojektini on ollut nyt pari-kolme kuukautta seisovassa vedessä, mutta koetan terästäytyä ennen pitkää. - gujkol
Skannerilla saa tasaisemman jäljen ilman vinjetointeja, mutta skannerin pitää olla hyvä ja riittävän tarkka.
Kuvauksessa ratkaisee, kamera, objektiivi ja valaisu, joiden kaikkien pitää olla kohdallaan.
Moni skannaa kuvia kameralla, kun niissä alkaa pikselitkin riittämään ja on nopeaa.
Asiakirjatkin saa kameralla nopeammin, kuin skannerilla, mutta pitää olla reproteline ja sopiva valaisu.
- mäenhaluu
Hei, maailmassa tahtoo olla sellainen totuus, että näistä vain kaksi kerrallaan toteutuu: halvalla, nopeasti ja laadukkaasti - siis nähdäkseni kaikki mitä tässä elämässä tehdään on kompromissi näistä: hinta - aika - laatu.
Mutta ei 2000 diaa ole kovinkaan paljoa isossa mittakaavassa.
Lykköä tykö hankkeeseesi! :)
klaus r
www.kar.fi - Johnnymale
ei niin, äkkiä laskettuna. DSLR makro 100 kuvaa tunnissa. sitten kun omaa jo vähän rutiinia. jos kuvaa 3 tuntia illassa. viikon urakka.
kameran ja makron lisäksi tarvitset novoflexin makrokiksiskon eriksaeen ostettavan diapidikeen, salaman ja salamalle synkronijohdon.a makron lisä
kameran ja makron ja salamasydeemien lisäksi n. 350 euroa.!
Minulla kaikki vehkeet on jo, paitsi tuo diapidike. n. 100 eur. sisältäen 36 mpix kamera :)- niintainäin
samaa testailin jokuaikasitten ja päädyin muihin ratkaisuihin. Kuvaamalla saa kyllä esitys/katseluversiot, mutta muuhun käyttöön skannaus on selvästi parempi.
Ainoa järkevä tapa on käyttää kunnon diaskanneria, mutta ko.laitteet eivät ole halpoja. Itselläni on Braun Multimatic 4000 joka tekee kyllä tosi hyvää jälkeä. Olen valmis kyllä auttamaan diojen siirtämisessä esim. muistikulle tai CD:lle. Voit soitella 0500498525. Heikki.
- Johnnymale
Noviisi-3100. Missäpäin asut. Mulla olisi välineitä projektin läpiviemiseksi. Diasta 60*40 cm printti. jos käytössä ollut kodacrome 64 diafilkka. kiinnostaisi ihan testata ;)
Niin, Oulussa asustelen minä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211871
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1441788Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561572Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671392Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771375- 1511336
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191065