häärahalahja

Apua - äiti kaipaa vinkkiä

Hyvät häitä viettävät lapset ja muutkin - mikä olisi sopiva rahalahjan määrä yksin elävältä äidiltä ainoalle pojalle? Rahavarat koostuvat palkkatulosta (1400 e/netto) ja menoina asuntolaina, vastike ja ruoka yms. kiinteät normaalit kustannukset. Säästöön ei ole kertynyt mitään eli eläminen on tilipäivästä toiseen taapertamista.

17

4165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen äiti

      Ihan ystävällisesti kysyn, miksi sinun pitäisi antaa rahaa lahjaksi, jos sitä ei riitä itsellesikään?

      • melli

        Onko rahalahja ainoa vaihtoehto?

        Minusta olisi vähän "noloa" antaa rahalahjaksi esim. 40 euroa, kun taas sillä rahalla saisi jo jonkun kivan esineen. Ehdottaisin siis, että ostaisit pojallesi ja hänen vaimolleen jonkun kauniin käyttöesineen (esim. Aalto-vaasin, se kai on melkein aina varma valinta ja siihen joku kaunis kuivakukka-asetelma tai karkkia tms. mistä hääpari voisi pitää). Pääset varmasti edullisemmin kuin mitä laittaisit ihan rahana.


      • punainen
        melli kirjoitti:

        Onko rahalahja ainoa vaihtoehto?

        Minusta olisi vähän "noloa" antaa rahalahjaksi esim. 40 euroa, kun taas sillä rahalla saisi jo jonkun kivan esineen. Ehdottaisin siis, että ostaisit pojallesi ja hänen vaimolleen jonkun kauniin käyttöesineen (esim. Aalto-vaasin, se kai on melkein aina varma valinta ja siihen joku kaunis kuivakukka-asetelma tai karkkia tms. mistä hääpari voisi pitää). Pääset varmasti edullisemmin kuin mitä laittaisit ihan rahana.

        Älä ihmeessä anna vähistä rahoista rahalahjaa. Tee upea aamiaiskori hääparille. Valmiita pikku voileipiä amerikan tyyliin, mansikoita, viinirypäleitä, pasteijoita, kuohuviiniä tai mansikkamehua...kauniiseen koriin kauniin runon kera..


      • morsio
        punainen kirjoitti:

        Älä ihmeessä anna vähistä rahoista rahalahjaa. Tee upea aamiaiskori hääparille. Valmiita pikku voileipiä amerikan tyyliin, mansikoita, viinirypäleitä, pasteijoita, kuohuviiniä tai mansikkamehua...kauniiseen koriin kauniin runon kera..

        Entä jos hääpari lähtee hääjuhlasta suoraan 'omille teilleen'. Kotiin palatessa nuo ruuat aivan pilalla!


      • morsio
        melli kirjoitti:

        Onko rahalahja ainoa vaihtoehto?

        Minusta olisi vähän "noloa" antaa rahalahjaksi esim. 40 euroa, kun taas sillä rahalla saisi jo jonkun kivan esineen. Ehdottaisin siis, että ostaisit pojallesi ja hänen vaimolleen jonkun kauniin käyttöesineen (esim. Aalto-vaasin, se kai on melkein aina varma valinta ja siihen joku kaunis kuivakukka-asetelma tai karkkia tms. mistä hääpari voisi pitää). Pääset varmasti edullisemmin kuin mitä laittaisit ihan rahana.

        Juuri tämmöisten lahjaesitysten takia itse toivoin rahaa lahjaksi, koska kaikki eivät todellakaan pidä aaltomaljakoista.Jotain yksilöllisempää haluammme.


      • melli
        morsio kirjoitti:

        Juuri tämmöisten lahjaesitysten takia itse toivoin rahaa lahjaksi, koska kaikki eivät todellakaan pidä aaltomaljakoista.Jotain yksilöllisempää haluammme.

        Juuri sinunlaistesi morsiamien takia laitoinkin että ESIM. Aalto-vaasi, joka on MELKEIN AINA varma valinta. Se käsittääkseni tarkoittaa, että KAIKKI eivät kuitenkaan siitä välttämättä tykkää. Ehkä äiti kuitenkin tuntee poikansa ja miniänsä tyyliä sen verran, että tietää tykkäisivätkö HE kyseisestä esineestä...

        Onhan lahjavaihtoehtoja toki paljon muitakin. Keräävätkö aviopari jotain tiettyä astiasarjaa? Onko heillä joku yhteinen harrastus? Lahjakortti on aina varma valinta, tosin siinäkin tulee se rahasumma enemmän esille...


      • hö?
        morsio kirjoitti:

        Juuri tämmöisten lahjaesitysten takia itse toivoin rahaa lahjaksi, koska kaikki eivät todellakaan pidä aaltomaljakoista.Jotain yksilöllisempää haluammme.

        niin ja se lahja on kaikkein tärkein? eikä se että saa rakastamansa puolison ja kerrankin koko suvun ja ystäväpiirin ympärille?


      • Joskus
        morsio kirjoitti:

        Juuri tämmöisten lahjaesitysten takia itse toivoin rahaa lahjaksi, koska kaikki eivät todellakaan pidä aaltomaljakoista.Jotain yksilöllisempää haluammme.

        niin ja jos sellaisen sattuukin jo omistamaan. Rahalahja on paras koska sen voi sitten itse käyttää mihin haluaa vaikka teranssilla jos niin haluaa;)


      • Kay
        Joskus kirjoitti:

        niin ja jos sellaisen sattuukin jo omistamaan. Rahalahja on paras koska sen voi sitten itse käyttää mihin haluaa vaikka teranssilla jos niin haluaa;)

        Kannattaa harkita tarkkaan niitä Aalto-maljakoita jos hääpari on nimenomaan toivonut rahaa. Se yleensä tarkoittaa sitä että heillä on jo tarpeeksi kaikkea krääsää eikä lisää tarvita. Uskon myös että he ymmärtävät tilanteesi täysin eivätkö odota sinulta hulppeaa rahapanostusta tai kallista lasisarjaa. Voit varmasti sopia heidän kanssaan vaikka 1kk hääpäiväpiknikin, jonne teet sen herkkukorin.


      • Morsian
        melli kirjoitti:

        Onko rahalahja ainoa vaihtoehto?

        Minusta olisi vähän "noloa" antaa rahalahjaksi esim. 40 euroa, kun taas sillä rahalla saisi jo jonkun kivan esineen. Ehdottaisin siis, että ostaisit pojallesi ja hänen vaimolleen jonkun kauniin käyttöesineen (esim. Aalto-vaasin, se kai on melkein aina varma valinta ja siihen joku kaunis kuivakukka-asetelma tai karkkia tms. mistä hääpari voisi pitää). Pääset varmasti edullisemmin kuin mitä laittaisit ihan rahana.

        Anteeksi nyt vain, mutta itse en varmasti sitä Aalto-vaasia kaipaisi häälahjaksi, enkä mitään muutakaan: koriste-esineitä, astioita, sähkövatkaimia tms.

        Jos pari on toivonut rahaa esim. romanttiseen häämatkaan, niin eikö ole ihanaa heidät sellaiselle lähettää???? Itse ajattelin juuri tuota 40 €, jos rahasta tekee tiukkaa. Ajatus on tärkein.

        Ja jos äitinä haluat jotakin extraa, niin aina voi keksiä kivoja yllätyksiä. Upean itse tehdyn kortin, jotain itse neulottua tai ommeltua, tai vain jokin palvelus (jos olette sopivan läheisissä väleissä) kuten häämatkan jälkeen siivottu koti kynttilöin koristeltuna ja illallinen pöydässä arkeen paluuta hellittämässä... ideoita on monia omien mahdollisuuksiesi ja hääparin luonteen mukaan.


      • Tirri
        hö? kirjoitti:

        niin ja se lahja on kaikkein tärkein? eikä se että saa rakastamansa puolison ja kerrankin koko suvun ja ystäväpiirin ympärille?

        Kuka väitti että lahja on tärkein? Tässä nyt vain pyydettiin keskustelua sopivasta lahjasta. Palstan ideana on käydä juuri tällaisia mielipiteenvaihtoja pikkuasioistakin


      • nainen
        morsio kirjoitti:

        Juuri tämmöisten lahjaesitysten takia itse toivoin rahaa lahjaksi, koska kaikki eivät todellakaan pidä aaltomaljakoista.Jotain yksilöllisempää haluammme.

        Miten tuo raha on niin yksilöllistä? Samanlaisia euroja kaikki... Käsittämätöntä järjestää häät joissa toivoo lahjaksi rahaa. Minun häihini ei lahjaa tuoda, haluan vain nauttia päivästä perheeni ja ystävieni ympärillä.


      • N46
        nainen kirjoitti:

        Miten tuo raha on niin yksilöllistä? Samanlaisia euroja kaikki... Käsittämätöntä järjestää häät joissa toivoo lahjaksi rahaa. Minun häihini ei lahjaa tuoda, haluan vain nauttia päivästä perheeni ja ystävieni ympärillä.

        Näkee että osaat siitä nauttia!


    • kaaso

      joa antaisit moriammelle kuvan pojastasi pienenä jossain kauniissa kehyksissä tai vaikka hänen vauvakirjansa ja toivottaisit tervelttulleeksi sukuun. Varmasti saisi arvostusta enemmän kuin mikään raha tai tavaralahja. Voithan toki myöhemmin ostaa heille jotain tai antaa vaikka lahjakortti kynttiläillalliselle heidän ensimmäisenä hääpäivänään.. :) se ajatus...

    • rikas

      Kyllä tuosta sinun palkasta pitäisi vähintään pari sataa euroa irrota, me ei tienata puolison kanssa tuon vertaa yhteensä edes bruttona ja kavereille viedään häälahjaksi kuitenkin viiskymppinen. Ja muutenkin tullaan toimeen ihan hyvin. Huonosti on ihmisillä raha-asiat hallussa.

    • kiitos vastauksisat t: Apua...

      Kiitos kannanotoista! Älysin vasta myöhemmin osaa vastauksia lukiessani, että olin kirjoittanut viestini vähän puutteellisesti; olisi tietenkin pitänyt mainita, että tietenkin tein omatekoisen kortin, joka sisältöineen on ilmeisesti nuorenparinkin mieleen, joska näytti nököttävän ainoana saamistaan korteista esillä kirjahyllyssä. Kortin kera oli rekvisiittana pysyvä pieni lahja, jonka poimin heidän erittäin suppealta häälahjalistaltaan. Häälahjalista oli todella suppea johtuen siitä, että pari on elänyt jo vuosia yhdessä ja heillä on jo vähän kaikkea. Ja ymmärrän myös heitä siinä, että toivoivat ehkä mieluummin rahaa kuin jotain sellaista, millä eivät tee mitään tai josta eivät edes pidä, koska esim. itselläni on pienet kaappitilat ja omaan jo kaikki ne astiat ja liinavaatteet yms., joita tarvin eikä tilaa ole yhtään enemmälle, joten en todellakaan toivoisi, että saisin jotain astiaa tai vastaava, joille ei ole tilaa. On mukavaa, että on kaikki tarpeellinen, mutta niin, että paikat eivät pursua kamasta.

      Rahalahja oli yhteinen lahja meiltä muutamilta lähisukulaisilta (mummu, eno, isäpuoli), koska nuorella parilla on, kuten meillä kaikilla kotiin liittyvää ostamista, mutta sellaista, jota ei ole mahdollisesti varaa hankkia eikä taas yksittäisellä tai kaksittaisellakaan ihmisellä ole mahdollisuus ostaa sen hintaista lahjaa, joten rahalahja voipi antaa mahdollisuuden toteuttaa tyyriimpikin hankinta.

      • Susanna

        ....ihana huomata että järkevästi ajattelevia ihmisiäkin löytyy...
        Itse toivomme rahaa, koska meillä todellakin on jo kipot ja kupot ja olemme sisustustyyliltämme todellla pelkistettyjä...emme siis pidä koriste-esineistä. Välillä tuntuu muuten hullulta kun krääsä-fanaatikot eivät sitä ymmärrä.
        mutta meitä on moneksi eikä oikeaa tai väärää ajattelumallia asiasta ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      139
      5868
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3575
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1915
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1396
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1388
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe