Olen 150cm, en siis lyhytkasvuinen mutta lyhyt. Haluaisin kuulla millaisia huonoja arkipäivän kokemuksia teillä on ollut pituudestanne. Itse olen huomannut sellaisen asian, että jos joku tuttu/tuntematon kertoo jotain juttua ja meitä on siinä useampi kuuntelemassa, seistään ehkä ringissä, niin tämä puhuja katsoo kaikkia muita vuorotellen silmiin kertoessaan juttuaan mutta ei minua! Tätä on tapahtunut useamminkin ja se tuntuu inhottavalta, että minut sivutetaan täysin ja "normaalipituisia" katsotaan kyllä silmiin. Siinä tulee ulkopuolinen olo eikä enää kiinnosta kuunnella toisen juttua. Ystäväni kyllä katsovat minuakin kun puhuvat, mutta hyvänpäivän tutut ja tuntemattomat vain harvoin. On se nähtävästi vaikea katsoa parikymmentä senttiä alemmas. Jos taas olen kahdestaan jonkun kanssa keskustelemassa niin silloin minua kelpaa katsoa simiin kun ei siinä paikalla muitakaan ole. Siksi mieluummin istun kuin seison ihmisten kanssa jutellessa, sillä istuessa pituuseroa ei niin huomaa.
Ja toinen asia mikä häiritsee kovasti on se, että jotkut ihmiset kumartuvat puoleeni kun puhun ja toisinaan kohtelevat kuin lasta. Olen kuitenkin 23-vuotias enkä kaipaisi sellaista kohtelua. Ymmärrän, että esim. baarissa on vaikea kommunikoida ellei olla suunnilleen samalla tasolla, mutta tavallisissa olosuhteissa ei tarvitse kumartua puoleeni, sillä kuulen ihan hyvin ja itse puhun kovaa ja selkeästi eli kyllä muutkin kuulevat sinne "ylös".
Ja onhan näitä muitakin, mutta nämä ovat ärsyttävimmät asiat, sillä ne ovat läsnä lähes päivittäin. Onko teillä samanlaisia kokemuksia? Tai millaisia muita arkipäivän huonoja kokemuksia joudutte kohtaamaan? Huomaatteko joissakin tilanteissa selkeästi, että "normaalipituista" ystäväänne kohdellaan eri tavalla kuin itseänne? En haluaisi, että pituuteni olisi minulle ongelma, mutta kun ihmiset aina jollain tavalla tuovat sen esille, niin väkisinkin siinä paha mieli tulee.
häiritsevät asiat
11
339
Vastaukset
- piitkula
Moikka! Olen 184 cm, mutta silti joudun usein sivuutetuksi keskusteluissa. Ei se ole koosta kiinni. Jotkut ihmiset vain ovat niin epäkohteliaita ja sivistymättömiä, etteivät huomioi toisiaan. Ole siis huoleti, samanlaista kohtelua voi saada koostaan huolimatta.
Hyvää kevättä!
t pitkulainen ukkeli - dallaspullava
Minulle ei ole ihan vastaavasti käynyt, mutta olen kyllä tässä elämän varrella tottunut kuulemaan jos jonkinmoista kommentointia pituudestani. Yleisimmäksi on nousseet "No oletpas sinä lyhyt!". Tähän tulee vastattua vaan että "niimpä näytän olevan, mukava kun kerroit, empäs ole huomannut aiemmin" tai jotain vastaavaa. Ihmisillä on jonkinlainen pakonomainen tarve kommentoida jotenkin toisen ulkonäköä. Vaikka olenkin lyhyt (153cm), niin pystyn silti elämään normaalia elämää. Minä olen tälläinen, ota tai jätä. Tiedän myös yhden toisen tytön, joka on 180cm ja hän saa aina kuunnella että "voi kun sinä oletkin pitkä, miten sinä voitkaan olla NOIN pitkä?". Onhan niitä pidempiäkin nähty. Niinkun on nähty minua tai sinua lyhempiäkin. Ja me kaikki olemme normaaleja ihmisiä. Jotkut ovat vaan niin huonokäytöksiä tai tyhmiä etteivät sitä tajua. Pistäviä huomautuksia osaavat kaikki antaa, minäkin osaan vastata ilkeästi takasin jos mieli tekee. Ja olenkin niin joskus tehnyt. Se on ehkä ilkeä vastata huudahdukseen "Oletpas sinä lyhyt!" vastaamalla "Oletpas sinä lihava!" mutta ei se osoita kypsyyttä myöskään ensimmäiseltä huomauttitelijalta (joskei myöskään toiseltakaan), mutta ei hänkään pidä ulkonäön kommentoinnista. Miksi minä pitäisin?
Mutta nyt tuli ainakin pitkä teksti, toivottavasti siitä oli sinulle edes jonkinlaista apua. Mukava kun on joku muukin joka kokee ongelmia pituudestaan, niin ainakin joku ymmärtää myös minuakin :)
Aurinkoista kevättä sinulle! - Pätcat
Olen diagnosoitu lyhytkasvuinen, 143cm ja päälle kolmen kympin ikäinen. Arkipäivän huonoja kokemuksia ovat lähinnä niitä, kun ei yllä kaupassa johonkin tarvittavaan tuotteeseen ja, kun ei voi käyttää tavallista, "hehtaari" ostoskärryä.
Olen tarkka palvelualttiudesta siellä, missä ikinä asioinkin. Vaadin hyvää palvelua itselleni ja pisteityän mielelläni kokemukseni tavallaan lyhytkasvuisen ja invalidin silmin. Voin jopa tehdä valituksenkin, mikäli palvelu on ollut erityisen huonoa, koska minusta se hyödyttää kaikkia osapuolia. Ilman palautetta ja kehitysehdotuksia eivät lyhytkasvuisten asiat parane.
Sosiaalisessa ja varsinkin yöelämässä minun katsotaan lyhyenä ymmärtävän erittäin hyvin ihmiskohtaloita ja jaksavan kuunnella tarinoita loputtomiin. Eli minua ärsyttää se, että toisinaan vedän tahtomattani puoleeni ihmisiä, jotka käyttävät erilaisuutta hyväksi. Sellaiset joko haluavat purkautua muuten vain tai koettavat saatella kysymykseen, miksi olen lyhyt ja miksi olen tällainen..
Joillekin olen topakasti vastannut, että en halua puhua siitä tai vain sitten vaihtanut aihetta. Kun olen pitämässä hauskaa, minä en välttämättä halua puhua erilaisuudestani.- kfikfkffkfk
Mikä susta tulee isona?
- mies 196cm
Itse tykkään taputella pätkiä päälaelle Benny Hill tyyliin. Muistatteko, se pieni kalju jota taputettiin aina päälakeen, tap tap :D
- .....-------......
Se siitä asiallisesta keskustelusta! Jälleen kerran!
- mies 196cm
.....-------...... kirjoitti:
Se siitä asiallisesta keskustelusta! Jälleen kerran!
- dietyyli1
Itse normaalipituisena tuntuu jotenkin "väärältä" katsoa alaspäin, katson kyllä siltä silmiin. Eikä se kumartuminenkaan ole hyvä. Yks tuttu on 140cm, tavatessa miuluiten molemmat istutaan niin pystyy keskustelemaan normaalisti eikä niskatkaan tuu kipeeksi. :D
- dietyyli1
*silti
- JEE!
ITSE OLEN N.160S .VELJENI ON 199M.SSARENI PUOLESTAAN 139S.
mEILLÄ ON OLLLUT HAUSKA ELÄMÄ,KUN SISKO JA VELI KERTOVAT KOKEMUKSISTAAN.SISKO VITSILEE=TAAS YKS TYYPPI SÄVÄYTTI SANOMALLA,ETTÄ OLET SINÄ PIENI.SISKO AINA KATSOO PUHUJAA YLLÄTTYNEENÄ JA TOKAISEE=OLENKO?JA ESITTÄÄ ÄLLISTYNYTTÄ(NÄYTTELIJÄN LAHJOJA SATTUU OLEMAAN)jOS JOKU,OLKOON KUKA TAHANSA,SISKO KÄSKEE KATSOMAAN SILMIIN PUHUESSA,OMPA NOUSSUT VIKKELÄSTI PORTAALLEKKIN,TAI JOLLEKKIN KOROKKEELLE NÄKYVÄÄN TYYLIINSÄ MIIELIKUVITUSRIKAS KUN ON.
vELJELTÄ KYSYTÄÄN,ETTÄ TUULEEKO SIELLÄ YLHÄÄLLÄ.VELI SANOO TUULEVAN JA PAHOITTELEE PASKANHAJUA ALHAALLA JA ON MYÖTÄTUNTOINEN.
MINULLA ON PUOLESTAN TOSI HUONO NÄKÖ,EN TUNNISTA IHMISIÄ HELPOSTI.MINULLE HUUDETAAN USEIN,ETTÄ NÄHDÄÄN TAAS. - Aikuinen mies
Hei,
Haluisin kaverin lyhytkokoisesta kundista, itse olen 184 cm, [email protected]
T, Pieni on kaunista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä561968Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651678Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411357Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2281295Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391169- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3161080IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3361070