Tämähän ei koske onneksi

meitä enää

Siis, näin eläkeikä nousee ja näin sovittiin torstaiaamuna.

Huhu, kyllä liippas läheltä, kuten normaalisti ?

Eläkeputkeen pääsee jatkossa vuotta myöhemmin.

"Vuonna 1957 ja myöhemmin syntyneet pääsevät työttömyyseläkeputkeen vasta 61-vuotiaina, kun alaikäraja nyt on 60 vuotta. Työnantaja esitti eläkeputken rajan nostamista kahdella vuodella.

Toisaalta 60 vuotta täyttäneille taataan jatkossa tukitöitä tai työllistämistoimia.

Varhennettu vanhuuseläke poistuu kokonaan. Nyt varhennetulle eläkkeelle on voinut päästä 62-vuotiaana eli vuoden ennen varsinaista eläkeikää.

Myös työttömyyspäivärahoja rukataan. Aktiiviselle työnhakijalle maksetaan parempaa päivärahaa kuin passiiviselle. Nuorempien työntekijöiden päivärahakausi lyhenee 500 päivästä 400 päivään.

Koko paketti luvataan julkistaa vasta puoliltapäivin, kun työmarkkinajärjestöt tapaavat hallituksen. "

Lähde: IL:stä Torstai 22.3.2012 klo 10.22

30

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta vähän tuntuu että tämän aloittaja on aloittanut muutakin pashaa.
      Oliskos jankuttajien maailmanmestari?
      Palstalaiset kun, useimmat, ovat uutistenlukijoitakin.
      Et enää jaksais? Jookosta?

H.

• tiinaex...

anna toisen tehdä alotuksia jos hänellä on aikaa kirjoitella pitkiä tarinoita...

• tiinaex... kirjoitti:

anna toisen tehdä alotuksia jos hänellä on aikaa kirjoitella pitkiä tarinoita...

"tiinaex"

Anteeksi nyt, en tienyt aloittajan olevan sinä :)

Musta nyt kyllä tuntuu että olen lukenut aloittajan tekstin jo uutisista.
        Tuskinpa hän kirjoittaa, kopioi vain.
        YH.

• hunksz kirjoitti:

"tiinaex"

Anteeksi nyt, en tienyt aloittajan olevan sinä :)

Musta nyt kyllä tuntuu että olen lukenut aloittajan tekstin jo uutisista.
        Tuskinpa hän kirjoittaa, kopioi vain.
        YH.

no en ollu kyllä varsin hyvin tiedät etten mää viitti ruveta tollasia tarinoita kirjoitteleen kaikkine pisteineen ja pilkkuineen oikeessa olet että jostainhan se oli luettu ja kopioitu mutta mitäs sillä on väliä jos joku haluaa tehtailla aloituksia niin antaa tehtailla.

• -
        tiinaex kirjoitti:

no en ollu kyllä varsin hyvin tiedät etten mää viitti ruveta tollasia tarinoita kirjoitteleen kaikkine pisteineen ja pilkkuineen oikeessa olet että jostainhan se oli luettu ja kopioitu mutta mitäs sillä on väliä jos joku haluaa tehtailla aloituksia niin antaa tehtailla.

Uutinenhan oli suora kopio netistä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012032215357194_uu.shtml

• tiinaex...

mää oon viiskyt seittemän syntyny enkä mää usko ollenkaan että pääsen eläkkeelle alle seittemänkymppisenä jos ollenkaan mutta toi työttömyyspäiväraha on mun mielestä hyvä juttu koska oon tässä törmänny useeseenkin otteeseen että ei kannata... ja ihan semmostenkin suusta oon kuullu jotka on pelkällä peruspäivärahalla ja nykyään pakotetaankin peruspäivärahalla olevia ihmisiä hankkimaan itselleen työpaikka puoleksi vuodeksi jossa työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa vaan palkka maksetaan työllistämistuella.

• "tiinaex"

Rajoitahan tuota välimerkkien määrää, sinua ei kohta tunnista.
        Yleinen trendi on, Eduskunnan äänestämisen jälkeen se että palkkoja lasketaan alas, hyvällä tai pahalla.
        Muuten ei nähdä maamme Kiinalle pärjäävän, Riisiä meillä ei ole, mutta Perunan hintaa pitäisi laskea.
        Alkaa tietysti hävettämään Diabeteksen lisääntyminen.
        Minua vithuttaa se että noille pyrkimyksille surkea medianomi keksii surkeita nimityksiä.
        Työllistämistuki, työelämään tutustuminen jne. ja aikasti kaikki näyttää olevan suoraa tukea työnantajille.
        Alentamalla sosiaalista tukea sinne pakotetaan.
        Kukahan kumma uskoo että pakottaminen luo motivaatiota, muut kuin työkkärin luennoitsijat.
        YH.

• hunksz kirjoitti:

"tiinaex"

Rajoitahan tuota välimerkkien määrää, sinua ei kohta tunnista.
        Yleinen trendi on, Eduskunnan äänestämisen jälkeen se että palkkoja lasketaan alas, hyvällä tai pahalla.
        Muuten ei nähdä maamme Kiinalle pärjäävän, Riisiä meillä ei ole, mutta Perunan hintaa pitäisi laskea.
        Alkaa tietysti hävettämään Diabeteksen lisääntyminen.
        Minua vithuttaa se että noille pyrkimyksille surkea medianomi keksii surkeita nimityksiä.
        Työllistämistuki, työelämään tutustuminen jne. ja aikasti kaikki näyttää olevan suoraa tukea työnantajille.
        Alentamalla sosiaalista tukea sinne pakotetaan.
        Kukahan kumma uskoo että pakottaminen luo motivaatiota, muut kuin työkkärin luennoitsijat.
        YH.

mutta eiks se oo hirrrweeeeen hyvä saada niitä nuoria välillä nostamaan takapuolensa irti siitä sohvasta ja mennä edes kattomaan miltä se työnteko näyttää jos ne on siellä kotona lorvinu jo muutaman vuodenkin hyvässä lykyssä eivät oo koskaan edes työtä tehneet eihän sille työnantajalle mitään rahallista tukea siinä tuu vaan ainoastaan se työntekijä jolle työnantajan on velvoitettu opettamaan tietyt työt ja se ei oo aina niin yksinkertainen homma se ei vähennä muilta töitä se vaan on ylimääräisenä työnä muille.

• tiinaex kirjoitti:

mutta eiks se oo hirrrweeeeen hyvä saada niitä nuoria välillä nostamaan takapuolensa irti siitä sohvasta ja mennä edes kattomaan miltä se työnteko näyttää jos ne on siellä kotona lorvinu jo muutaman vuodenkin hyvässä lykyssä eivät oo koskaan edes työtä tehneet eihän sille työnantajalle mitään rahallista tukea siinä tuu vaan ainoastaan se työntekijä jolle työnantajan on velvoitettu opettamaan tietyt työt ja se ei oo aina niin yksinkertainen homma se ei vähennä muilta töitä se vaan on ylimääräisenä työnä muille.

"tiinaex"

Olen aikasti huono miettimään miten nuori ajattelee, varsinkin nykynuori.
        Kun minä lähdin työelämään, lähdin tienaamaan, hakkasin betonia irti vanhoista tiileistä.
        Ja sitten aloin kantamaan maalaispostia.
        Luultavasti aikansa pashaduunia, paitsi tuo posti, siitä on äitiäni kiittäminen, Postikantajana hän minut sai ujutettua sisäpiiriin. Pikkiriikkinen eläke on siitä tiedossa.
        Kuten vihjaisit, oikea tapa olisi siirtää nuoriso amiksen alaluokille, opettelemaan käsitöitä, pullanpullistamiseen, hyllyjentäytönymmärtämiseen, ymmärtämiseen siitä miten kivaa on kun edes jotakin osaa ja ymmärtää.
        Sen jälkeen voisi nuori mennä kohta-kauniin kauppiaan luokse ja sanoa: Minä osaan!
        Mutta, noin helposti jäävät monet psykologit ja sossuntädit, nuorison tukijärjestöt työttömiksi.
        Joten ei taida onnistua.

YH.

• meeriamanda
        tiinaex kirjoitti:

Onko tuo kuvio muuttunut sitten vuoden aikana, ennes tv. antoi lappusen haastatteluun johkin työpaikkaan... ei sitä itse tarvinnut kenenkään hankkia.

Kun työnhakijaa ei kiinnostanut tieten antoi itsestään epäsiistin ja velton kuvan... ettei tule valituksi. Jos siitäkin huolimata hänet valitaan - korkeintaan pari kuukautta ja näkemiin.
        Näitä kokemuksia ovat yrittäjät kertoneet, useinkin haastatteluissa ja aviiseissa.

Saahan siihen korvauksen päälle ns. työkustannus rahaa... aiemmin oli 8 ekua arkipäiviltä, veroton tulo. Joka kauempaa kulkevalta eväineen ei kata kuluja.

Ymmärrän jos sanovat ettei se hyödytä, pitäisihän siitä puolestavuodesta saada asiallinen palkka, jos töitä on otettu tekemään. Se motivoisi, ei pakote.

• meeriamanda kirjoitti:

Onko tuo kuvio muuttunut sitten vuoden aikana, ennes tv. antoi lappusen haastatteluun johkin työpaikkaan... ei sitä itse tarvinnut kenenkään hankkia.

Kun työnhakijaa ei kiinnostanut tieten antoi itsestään epäsiistin ja velton kuvan... ettei tule valituksi. Jos siitäkin huolimata hänet valitaan - korkeintaan pari kuukautta ja näkemiin.
        Näitä kokemuksia ovat yrittäjät kertoneet, useinkin haastatteluissa ja aviiseissa.

Saahan siihen korvauksen päälle ns. työkustannus rahaa... aiemmin oli 8 ekua arkipäiviltä, veroton tulo. Joka kauempaa kulkevalta eväineen ei kata kuluja.

Ymmärrän jos sanovat ettei se hyödytä, pitäisihän siitä puolestavuodesta saada asiallinen palkka, jos töitä on otettu tekemään. Se motivoisi, ei pakote.

"meeriamanda"

Kelle vastasit? Et ainakaan aloittajalle?
        H.

• hunksz kirjoitti:

"meeriamanda"

Kelle vastasit? Et ainakaan aloittajalle?
        H.

Ja meeriseni...vielä
        Sananmuunnoksesi tuntuvat tutulta.
        H.

• meeriamanda
        hunksz kirjoitti:

Ja meeriseni...vielä
        Sananmuunnoksesi tuntuvat tutulta.
        H.

Tiinaex... vastasin... usoppa et ihan omasta päästäni ja kuulemastani näin ajattelen.

( kuten huomaat olemme kumpainenkin vastanneet Tiinan viestiin...kutista kaikki kommentit ...klikattuasi )

• meeriamanda kirjoitti:

Tiinaex... vastasin... usoppa et ihan omasta päästäni ja kuulemastani näin ajattelen.

( kuten huomaat olemme kumpainenkin vastanneet Tiinan viestiin...kutista kaikki kommentit ...klikattuasi )

kyllä ne nykyään laittaa työnhakijat kysymään itse paikkaa itselleen voihan se isommissa kaupungeissa ollakkin tollainen käytäntö vieläkin sitä en tiedä meille on taas syksyllä tulossa yks pitkäaikais työtön ja ite se kävi kysymässä mutta nää on näitä sovittuja puolen vuoden työllistämisjuttuja.

• sentit kasaan
        tiinaex kirjoitti:

kyllä ne nykyään laittaa työnhakijat kysymään itse paikkaa itselleen voihan se isommissa kaupungeissa ollakkin tollainen käytäntö vieläkin sitä en tiedä meille on taas syksyllä tulossa yks pitkäaikais työtön ja ite se kävi kysymässä mutta nää on näitä sovittuja puolen vuoden työllistämisjuttuja.

Paljon tuollaisesta työstä saa sitten palkkaa eli paljonko houdut maksamaan?

• sentit kasaan kirjoitti:

Paljon tuollaisesta työstä saa sitten palkkaa eli paljonko houdut maksamaan?

eihän nää pitkäaikais tyllistettyjen työt maksa mulle mitään työntekijä saa korvauksen joka muuten loppuis ja jotain extraa siihen päälle mää en tiedä niistä mutta näin käsittäisin.

• ................

Olen kohta 61v ja putkessa, hävettää olla ilman työtä, ja aina kun menen työkkäriin häpeän vielä enempi..onko tän ikäset erilaisia kun nuoremmat?

• Miksi sä muuten käyt siellä työkkärissä. Ilmottautumiset voi puhelimitsekin tehdä ja töitä ettiä netin kautta.

• "......"

Älä provoa, asia on vakava.
        H.

• meitä enää
        hunksz kirjoitti:

"......"

Älä provoa, asia on vakava.
        H.

Kiitos "hunksz" !

Kun ymmärsit asian vakavuuden, johan meinasi tulla toisenlainenkin vastaus tuonne ylemmäksi.

".........."

"onko tän ikäset erilaisia kun nuoremmat"

Tuskinpa on, muija sanoo et on enää kaksi asia tässä elämässä ?

Toinen on että on pakko mennä työkkärin ja se toinen on kuulemma kuolla. Niin hän on jo 58v, et ei paljoa nuorempi ja vaihtoonkin sopisi, jopa parin 25v, kun täällä olis vielä potkua siihenkin.

• 1943

Aivan oikein on, että aktiivisuus palkitaan. Kaikki ei riipu ihmisestä itsestään, mutta on velvollisuus pitää kunnostaan huolta niin, että jaksaa työelämässä. Vastaavasti työnantajan pitää järjestää inhimilliset työolot. Nämähän ovat niitä työterveyden peruspilareita. Ei kai tavoite voi olla se, että eläkeikä on mahdollisimman alhainen? Se on epärealistinen. Taloudellisia, aktivoivia porkkanoita pitää olla. Jossain tapauksissa on hyysätty ja passivoitu liikaa. Itselleni on työelämästä pääosin jäänyt myönteinen jälkituntuma.

• mua nyt ihan kiinnostaa työnantajana toi sun lausees vastaavasti työnantajan pitää järjestää inhimilliset työolot minkälainen on työolo mikä ei oo inhimillinen täällä meillä suomenmaassa.

• 1943
        tiinaex kirjoitti:

mua nyt ihan kiinnostaa työnantajana toi sun lausees vastaavasti työnantajan pitää järjestää inhimilliset työolot minkälainen on työolo mikä ei oo inhimillinen täällä meillä suomenmaassa.

Esimerkiksi työpaikan ilmapiiri. Juuri nyt ajankohtainen työpaikkakiusaaminen pitäisi kitkeä pois. Ja kaikki, mikä vaikuttaa siihen, että työhön tulee mielellään. Voisihan sitä työnantajallekin osoittaa kiitollisuutta siitä, että työllistää.

• 1943 kirjoitti:

Esimerkiksi työpaikan ilmapiiri. Juuri nyt ajankohtainen työpaikkakiusaaminen pitäisi kitkeä pois. Ja kaikki, mikä vaikuttaa siihen, että työhön tulee mielellään. Voisihan sitä työnantajallekin osoittaa kiitollisuutta siitä, että työllistää.

ai sää tarkoitit sitä työpaikkakiusaamista no onneks meillä ei oo siihen koskaan törmänny.

• mitä tuosta tulee?

Minä suosittelen kaikille niille, jotka vielä yli 63 vuotiaana ovat töissä, että jääkää ihmeessä eläkkeelle. Tällä hetkellä se on vielä mahdollista, mutta ei tiedä mitä Katainen keksii. Voi hän päättää, että eläkeikäraja nostetaan ensi vuodesta alkaen 70 ikävuoteen ja koskisi kaikkia, jotka vielä ovat töissä. Itse olen 67 vuotias ja ollut kauan jo eläkkeellä, mutta työkaverini, samanikäinen, meinaa jäädä eläkkeelle vasta 68 vuotiaan. Ehkä ei onnistukaan!?
      Monikohan tilastollisesti kuolee sen 1 vuoden aikana, joka siis tuota eläkeikää nostetaan (työttömyys)?
      Kataiselta on unohtunut se, että 63 vuoden iän jälkeen, ei tulisi lisää eläkettä. Nythän sitä vielä ansaitsee eläkeiässäkin, jos on töissä. Kyllä Katainen vielä tuon huomaa. Kansanedustajien ja ministereiden eläkkeitä pitää leikata myös!

• 1943

Ei kai Katainen yksin näitä juttuja päätä? Tuo joustava 63 - 68 v. on hyvä. Itse jäin 63 vuotiaana, ystävättäreni 68, toinen 65 v. Voisihan tuota ikää muuttaa niinkin, että voi jäädä vaikka 50- vuotiaana, jos tyytyy siihen mennessä kertyneeseen. Ja riskillähän täällä mennään. Voi olla iloinen, kun on vähänkin aikaa nauttinut eläkettä. Kun ei enää tarvitse, luulen ettei itse ole näkemässä.

• * *
        1943 kirjoitti:

Ei kai Katainen yksin näitä juttuja päätä? Tuo joustava 63 - 68 v. on hyvä. Itse jäin 63 vuotiaana, ystävättäreni 68, toinen 65 v. Voisihan tuota ikää muuttaa niinkin, että voi jäädä vaikka 50- vuotiaana, jos tyytyy siihen mennessä kertyneeseen. Ja riskillähän täällä mennään. Voi olla iloinen, kun on vähänkin aikaa nauttinut eläkettä. Kun ei enää tarvitse, luulen ettei itse ole näkemässä.

Muuten olen sitäkin mieltä, jos henkilö on ollut töissä 40 vuotta, hän saisi jäädä täysimääräiselle eläkkeelle, kun tuo vuosimäärä täyttyy.
        Oli sitten minkäikäinen tahansa.

Toisekseen, jos ja kun eläkeikää muutetaan, enpä usko muutoksen koskevan heitä, jotka jo ovat nykyistä eläkkeellejääntiaikaa lähestymässä. Jokin liukuma-aika varmasti laaditaan.

• kivulias tyttö
        * * kirjoitti:

Muuten olen sitäkin mieltä, jos henkilö on ollut töissä 40 vuotta, hän saisi jäädä täysimääräiselle eläkkeelle, kun tuo vuosimäärä täyttyy.
        Oli sitten minkäikäinen tahansa.

Toisekseen, jos ja kun eläkeikää muutetaan, enpä usko muutoksen koskevan heitä, jotka jo ovat nykyistä eläkkeellejääntiaikaa lähestymässä. Jokin liukuma-aika varmasti laaditaan.

Onko se sitten parempi kun työntekijä on aina sairaslomalla? Minä olin kirjanpitäjä ja melkein koko päivän tietokoneella. Käsissä nivelrikko, polvet sökönä, lonkka kiprä, ettei pystynyt kauan istumaan. Oli työterveyslääkärin kanssa puhetta sairaseläkkeestä. Hän sanoi, että juuri ja juuri en pääsisi, kun kuitenkin pystyn työpaikalleni raahautumaan ja taukoja on mahdollista pitää. Otinpa sitten lopputilin, kolmen kuukauden karenssi, mutta se oli sen arvoista. Nyt voin olla koneella silloin kun itse haluan ja sen aikaa kuin haluan. Onneksi silloin pääsi työttömyysputkeen jo 57-vuotiaana. Mikäpä on töissä olla vaikka 70 vuotiaana, jos terveys kestää! Kyllä se Katainenkin vielä vanhaksi tulee!
        Ei taida eläkkeisiinkä tulla indeksikorotusta?

• Jotakinhan on tehtävä että väki pysyisi töissä eikä pakenisi eläkkeelle heti kun joku portti vähän raottuu.

Tärkeämpää kuitenkin olisi kehittää työelämää sellaiseksi että jokainen jaksaisi paremmin sairastumatta tai loppuun palamatta. Tuollaisille Rädyn tyyppisille pikkuhitlereille pitäisi perustaa ihan oma uudelleenkoulutusleiri jossa tarpeeksi omia lääkkeitään maisteltuaan voisivat oppia humaanimpia tapoja korostaa egoaan pikkupomoina.

• nautinnollinen hetki

Räty on hyllytetty tehtävistään tutkimusten ajaksi, toivotaan et se olisi piste hänen johtamistaidoilleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      20
      2645
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      210
      1951
    3. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      59
      1718
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1551
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1466
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      206
      1343
    7. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1246
    8. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      1147
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1035
    10. Rääkyvä nainen

Varokaa perintö metsiään varjelevaa puolialastonta Etelän naista,häätää huutaen autoilijoita ja marjastajia pois yleisil
      Kuhmo
      14
      932
    Aihe