Mikä on tekninen välilasku?

Vastauksia1234556

Eli otsikko kertoo :)

13

5909

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 55588

      Esim. tankkaamisen takia tehtävä välilasku.

    • Lockheed Tristar

      Sen aikana otetaan käpy pois karporaattorista!

    • Tie toa

      Käytännössä tekninen välilasku on sellainen, missä ei päästetä matkustajia pois eikä oteta matkustajia koneeseen. Jokin syy siihen tietysti on, koska se maksaa. Tavallisesti syynä on se, että kone tankataan välilaskupaikassa, koska sen on laskettu olevan edullisempaa kuin kuljettaa koko polttoainemäärää mukana. Jos myytävän lennon lentotiedoissa mainitaan ”tekninen välilasku”, kyse on yleensä tällaisesta.

      Tekninen välilasku saatetaan tehdä myös ennalta suunnittelematta, esimerkiksi jos tuulet ovat sellaisia, että polttoainetta menee laskettua enemmän. Kyse ei todennäköisesti ole siitä, että polttoaine ei riittäisi koko matkaksi, vaan siitä, menee liian hilkulle: polttoainetta pitää jäädä varalle tarpeeksi, mm. siltä varalta, että kohdekentälle ei voida heti laskeutua vaan joudutaan kiertelemään.

      Tietysti myös tekninen vika voi aiheuttaa teknisen välilaskun tarpeen.

      • Onko tietoa?

        Saakos normaalin reittilentokoneen tankata silloin kun siinä on matkustajat kyydissä? Joskus aiemmin tämä taisi ainakin olla kiellettyä.


      • jieujlsjdlgi
        Onko tietoa? kirjoitti:

        Saakos normaalin reittilentokoneen tankata silloin kun siinä on matkustajat kyydissä? Joskus aiemmin tämä taisi ainakin olla kiellettyä.

        Omakohtainen kokemus taitaa olla 90-luvulta. Kone tankattiin, matkustajat olivat kyydissä, mutta turvavyöt piti avata.


    • Correct Info

      Teknisen välilaskun aikana saatetaan myös vaihtaa miehistöä,tankata jne.
      Tapauksesta,lentoasemasta ja lentoyhtiöstä riippuen ei ole mitään sääntöä etteikö matkustajia päästettäisi ulos lentokoneesta transit alueelle

      Kukaan matkustaja ei jää kuitenkaan kyydistä pois teknisen välilaskun aikana tai koneeseen nouse uusia matkustajia.

      Tankkaus suoritetaan näillä välilaskuilla sen takia ettei lentokoneen lentosäde ole riittävä koko lennolle.
      Polttoaineen hinnan takia ei niitä ennalta suunnitella.

      Nimimerkki Tie toa antaa väärää ja ristiriitaista tietoa,hänen tulisi pyytää nöyrimmästi anteeksi.

      • Tie toa

        Mistä väärästä ja ristiriitaisesta tiedosta sinä syytät? Kyllä asia tuli oikein, vaikka ei nyt ollutkaan sellaisilla sanoilla kuin sinä haluat (niinpä ensin kiistät ja sitten sanot ihan saman asian kuin minä).

        Väitteesi ”Polttoaineen hinnan takia ei niitä ennalta suunnitella.” on perusteeton. Sinun pitäisi hävetä ja heittäytyä maahan ja nuolla saappaanpohjiamme nöyrimmin ja rukoilla anteeksiantoa!

        Teknisiä välilaskuja tehdään paljon myös täysin suunnitellusti ja niistä jopa ilmoitetaan lentoa varattaessa. Tämä voi hyvin olla taustana kysymykselle: kysyjä on ehkä nähnyt tiedon teknisestä välilaskusta lennon tiedoissa.

        Jos et tätä tiennyt etkä usko, niin katsopa vaikka http://www.wideroe.no/?language=en ja katsopa vaikka lentoa Oslo–Leknes 29.3. klo 14:40, klikkaa auki Flight details, siellä on ”Note: includes 2 technical stop(s)”. Norjan sisäisessä liikenteessä on aika paljon tuollaista, toki *kaksi* teknistä välilaskua on melko harvinaista, yksi ei niinkään. Ja on siis suunniteltu kun etukäteen kerrotaan matkustajillekin.


      • Minä tiedän,sinä et
        Tie toa kirjoitti:

        Mistä väärästä ja ristiriitaisesta tiedosta sinä syytät? Kyllä asia tuli oikein, vaikka ei nyt ollutkaan sellaisilla sanoilla kuin sinä haluat (niinpä ensin kiistät ja sitten sanot ihan saman asian kuin minä).

        Väitteesi ”Polttoaineen hinnan takia ei niitä ennalta suunnitella.” on perusteeton. Sinun pitäisi hävetä ja heittäytyä maahan ja nuolla saappaanpohjiamme nöyrimmin ja rukoilla anteeksiantoa!

        Teknisiä välilaskuja tehdään paljon myös täysin suunnitellusti ja niistä jopa ilmoitetaan lentoa varattaessa. Tämä voi hyvin olla taustana kysymykselle: kysyjä on ehkä nähnyt tiedon teknisestä välilaskusta lennon tiedoissa.

        Jos et tätä tiennyt etkä usko, niin katsopa vaikka http://www.wideroe.no/?language=en ja katsopa vaikka lentoa Oslo–Leknes 29.3. klo 14:40, klikkaa auki Flight details, siellä on ”Note: includes 2 technical stop(s)”. Norjan sisäisessä liikenteessä on aika paljon tuollaista, toki *kaksi* teknistä välilaskua on melko harvinaista, yksi ei niinkään. Ja on siis suunniteltu kun etukäteen kerrotaan matkustajillekin.

        Annoit väärää tietoa väärillä termeillä, ole hyvä ja ole jatkossa tarkempi.
        Noin huolimatonta käytöstä emme hyväksy.
        Sinä olit väärässä ja minä oikeassa.
        Pyydäpäs heti anteeksi ja häpiä.


      • Kummastelija
        Minä tiedän,sinä et kirjoitti:

        Annoit väärää tietoa väärillä termeillä, ole hyvä ja ole jatkossa tarkempi.
        Noin huolimatonta käytöstä emme hyväksy.
        Sinä olit väärässä ja minä oikeassa.
        Pyydäpäs heti anteeksi ja häpiä.

        Et nyt kuitenkaan kertonut, mikä mielestäsi oli väärin, etkä mitenkään kommentoinut aika selvää faktaa siitä, että välilaskuja on myös ihan suunniteltuja, toisin kuin sinä väitit.


    • eli ja elikkäs

      Ole hyvä äläkä aloita lausetta ELI-sanalla.

      • olenhyvä

        Ole hyvä ja haista vittu!


    • Kone lahoamassa ja miehistön täytyy päästä ulos katsomaan paljonko peräsin notkuu ja kestääkö siivet loppumatkan.

    • jessus sentään

      Tätä teknistä välilasku -tietodotus käytetään myös silloin tällöin kun kyseessä on "muu suunnittelematon" lasku ja matkustajien ei haluta hermostuvan tai jos kone saapuu perille kertovan lehdille, että taas meinas kone pudota.

      Finnairin konekanta on niin vanhaa, että ne pitäisi dumpata venäläisille ennen kun putovat - niinkuin hiljattain valitettavasti kävi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      84
      1702
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

      Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      918
    3. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

      Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      54
      902
    4. Misä tulipalo?

      Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      892
    5. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

      Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      859
    6. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

      Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      190
      822
    7. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

      Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      803
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

      Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      745
    9. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

      Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      740
    10. Teet tämän niin

      Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      740
    Aihe