Minä olen ajatellut sellaista

sumunainen

kuvalehdessä olevaa asiaa, kuin silmänpaineet ja niiden tarkkailu.
Se etenee ihan huomaamatta kuin verenpainekin.

Ajattelin, että kohta käyn silmälasejani muuttamassa vahvemmiksi, mutta on samalla käytävä silmälääkärinkin tarkastuksessa eikä vain optikolla.
Gaukooman oireita ovat näkökentän kapeneminen.
Silmälääkärissä käyntini on jäänyt monen vuoden päähän ja nyt on korkea aika käydä silläkin.

14

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nykyään voi 'rilleittäkin' elellä. Käytäntö jo vuosia vanha. Olen aikeissa varata ajan silmälääkärille. Hän tutkii silmänpohjat ja pyydettäessä kirjoittaa lähetteen.
      Isojen keskussairaaloiden silmäklinikat hoitavat laserleikkauksen päiväkirurgiatoimisesti.

Talvella lasit ovat kiusalliset huurtuessaan ja ulkotöissäkin niistä on haittaa joissakin tilanteissa.

• sumunainen

Minä olen kuullut, että kaihi leikataan nykyisin ihan laserilla, mutta tämä silmänpaineen oireilu hoidetaan silmälääkkeillä, ja ajanmittaan se kehittyy glaukoomaksi.
      En tiedä sitten kuinka tämä glaukooma hoidetaan vai kehittyykö siitä armotta sokeutuminen.
      Kaikkea pitäisi osata lääkäriltä kysyä. Netissä terveyskirjastossa on varmaan siitäkin tietoa. Kait mentävä sinne kurkkaamaan.

• *Kukkahame*

Onhan tuo ikä tuonut yhtä ja toista, minun silmänpaineet ovat kiikun kaakun, mutta kosteuttavia tippoja vasta käytän, varsinaista painelääkitystä ei vielä ole.
      Hampaissa on isompi ongelma, olen koko ikäni käynyt hammaslääkärillä vuosittain ja kaikki kunnossa.
      Viime talvena kaaduin jäätikölle selälleni ja siinä menetin yhden sillan, nyt sitten keinojuuria istutettiin pari päivää sitten, noin 4 kk päästä saan hampaat paikalleen.
      Operatio meni nopeasti ha hyvin, omaa luuta jouduttiin siirtämään, täytyy vain ohmetellä mihin kaikkeen ihminen kykenee, vaiko vahingossa löydetään ratkaisuja.
      Nyt olen hautonut jääpussilla koko aamun poskeani kun turvotus oli melkoineen herätessä.
      Onneksi ei särkyjä ei verenpurkaumia, näin sitä mennään remontista remonttiin vaan onhan se hyvä ettei tarvitse olla ilman 'syömähampaita'.
      Olen niitä ihmisiä joilla kaikki paranee nopeasti ja elämä jatkuu!

• Katleija

Pikkuisen omakohtaista kokemusta

Havaitsin itse toisen silmän näkökenttäpuutoksen lukiessani illalla vuoteessa. Näkökentän yläosasta puuttui pieni osa, kuin puolikas sormen mittaa
      Pääsin heti seuraavan päivänä poliklinikalle, jonne soitin.
      Siellä ihmeteltiin että olin havainnon tehnyt, kun yleensä vauriot syntyvät huomaamatta, koska tarkka näkö säilyy ja näkökenttä pienenee reunoilta käsin.

Olin ollut tarkkana, sillä olinhan huomannut jo että kirkkaan valon ympärillä on värillinen (vihertävä) rengas, varsinkin saunassa.
      Siitä nimitys viherkaihi.

Todettiin lievästi kohonneet silmänpainearvo ja silmänpohjassa oli se kohta jo painunut kuopalle, josta näköhermo tulee aivoista silmään. Siinä kuopan reuna vaurioitti näköhermon haaraa, josta seurasi se huomaamani puuto.
      Aloitettiin silmätipa joita ajan kuluessa lisättiin ja vaihdeltiin, välillä oli jo kolmetkin tipat.
      Niistä tuli sivuvaikutuksia ja siirryttiin laseroimaan. Sekään ei auttanut lopulta, jolloin päädyttiin silmänpaineleikkaukseen (scerotomia), jossa liikapainetta aiheuttavalle nesteelle avataan tie silmän pintakalvon alle ja sieltä verenkiertoon.
      Se on toiminut jo 12 vuotta eikä silmätippoja ole tarvittu.

Käyn kerran vuodessa silmälääkärillä silmätutkimuksessa jolloin tehdään myös näkökenttätutkimus.

• sama*

Ärsyttää, kun huomaa vasta jälkeenpäin nuo viimeisten kirjainten poisjäännit liian kevyiden näpytysten vuoksi.

• edelleen k
        sama* kirjoitti:

Ärsyttää, kun huomaa vasta jälkeenpäin nuo viimeisten kirjainten poisjäännit liian kevyiden näpytysten vuoksi.

Voi herranpieksut noita virheitä, sclerotomia on operaation nimi

• Erirtetty

Tuo oli hyvä kokemus toisille. Minullakin on glaukooma ja silmätipat käytössä, aluksi oli yksi tippa, nyt kolme tippaa päivässä 2 1. Paineet oli oikeassa 25. Toisesta silmästä meni näkö kun siinäkin oli painetta ja aluksi tipoilla yritettiin saada se asettumaan, ei onnistunut, sitten tehtiin ns. kylmäkäsittely, jotain ruiskutettiin silmän aluseen, se meni ihan mustaksi ja lopulta vei näön melkein kokonaan. Nyt en toiselkla silmällä näe juuri mitään ja pelkään, että toinenkin silmä kohta menee. Onko toivoa näön säilyttämisestä? Mikä tuo scerotomia on? Millainen toimenpide?

• sumunainen

Luin tästä glaukoomasta, ja siitä kerrottiin, että glaukooman pitkälle ehdittyä näkökenttä kapenee reunoilta ja lopuksi potilaalle kehittyy tunnelinäkö.
      Jaa a minäpä painelenkin nyt silmälääkärille tutkituttamaan silmäni pitkän ajan jälkeen.

• minä vaan

Ei glaugooman tarvitse pitkälle kehittyä, kun putkinäkö on tosiasia. Silmä tipoin elämä jatkuu. Jopa kymmenen tipan päivä annoksin. Monissa silmä tipoissa on pahat haitta vaikutukset. Tipoilla voidaan hoitoa jatkaa ja sokeutumista hidastaa. Sairauden edetessä ja lääkkeiden käydessä tehottomiksi silmä joko laseeroidaan tai leikataan. Silmään tehdään reikä paineen poistamiseksi. Muutama vuosi ja yleensä reikä arpeutuu ja hoito alkaa taas tipoista. Uusinta leikkaus suoritetaan taas tippojen käytyä tehottomiksi.Toinen leikkaus on jo vaarassa epäonnistua ja silmän näkökyky voi kadota lähes täysin. Silmään saattaa myös tulla hajataittoisuus jota ei voi täysin laseinkaan korjata. Useasti Glaugooma etenee hitaasti ja salakavalasti ja tulee usein esiin vahingossa.
        Jopa ammatinsa osaava optikko voi suorittaa silmän paineen mittauksen ja tarvittaessa suosittaa jatko toimia.

• sumunainen

Luin näistä silmäasioista taas ja lehdessä oli silmän räpyttelystä kirjoitus.
      Silmän räpyttelyt ovat psyykkistä välimerkkien käyttöä.
      Tutkimuksissa on todettu, että mitä valppaampi ihminen on, sitä vähemmän hän räpyttelee.
      Ikävystyneenä, kun aivot eivät katso tarpeelliseksi reagoida saamaansa informaattioon, ne lepäävät, jolloin räpytykset kestävät pidempään.

Ihmiset ajattelevat eri tavoin esm. jotkut ajattelevat visuaalisesti eivät juuri räpyttele, että kuva pysyisi tallessa.
      Aritmeettisia tehtäviä ajatellessaan räpyttelyä ei juuri tapahdu.
      Minulla oli ystävätär ja hän räpytteli koko ajan taajaan.
      Minulle hänen silmäinsä räpyttely oli outoa.
      Nyt kirjoitus selvitti, että silmien räpyttely kuvastaa erilaisia ajattelutapoja.
      Onneksi on ainakin lyhempiin kirjoituksiin sokeainkirjoitusta saatavilla.

• m.v.

Mithän mahtaa tarkoittaa sitten" silmän isku"

• Olen ajtallut sellaista, miten tulevasta kesäkaudesta ottaa irti sekä viihtyisyyttä, että suoriutua pientalomme kunnostamisesta kaikkineen.
      Kuuluu muuten 'mahdottomien tehtävien' sarjaan paristakin syystä. Pitäisi rakentaa uusi talousrakennus ja uusia lämpövuoraus asuintaloon.

Rituliini on kertonut omasta talonremontoinnistaan. Talousrakennuksen uusimista kivijalasta alkaen en ala koska vaatisi mittavan lainan ottoa
      Rakennusmies ehdotti, että tekisin seinän kerrallaan talon lisälämpörempassa. Annan olla! Pakkaskaudet ovat lyhyitä, eikä velkaantuminen enää ole mielekästä.

• katleija

Minulle tehtiin, kuten kerroin se glaucoomaleikkaus 12v sitten molempiin silmiin. Nyt leikattiin siitä paremmasta silmästä kaihi ja sehän on ihan toinen asia se. Näkö parani dramaattisesti. Toisessa silmässä ei ole kaihileikkauksen tarvetta, mutta siinä on paine noussut.
      Odottelen nyt laserointia, jossa suurennetaan sitä glaucoomaleikkauksen aukkoa, joka on ahtautunut. Lääkäri sanoi että silmätippoja ei siihen saa aloittaa missään tapauksessa, silloin se pilaa sen aikoinaan tehdyn leikkauksen.

Kun glaucoomaleikkaus tehtiin silloin 12v sitten, lääkäri painokkaasti muistutti että jos paineet alkavat nousta, silmätippoja ei saa aloittaa, vaan on tultava sairaalaan.

• sumunainen

Vieläkään en ole saanut innostukseksi lähteä silmälääkäriin.
      Olen vähän huono noissa tutkimuksien aloittamisissa, ja kuitenkin tiedän, että ajoissa pitäisi aina käydä niissä.

Onneksi olen nyt saanut kuulotutkimukset siihen vaiheeseen, että saan mennä koettamaan kuulokojetta.
      Olen ollut vähän arka kuulolaitteen laittoon, kun muistan noita vanhoja laitteita nähneenä, että ei kovin mukavilta tunnu.
      Nyt olen nähnyt näitä uudempia, ja ne vaikuttavat aika näppäriltä korvassa ja myös huollossa.
      Ei ole enää mitään muoviputkia niissä.
      Todella mukavaa oli naapurin rouvalla nähdä sellainen.
      Pääsin tuosta arvelemisestani kuulolaitteeseen.
      Nyt on mieluista aloittaa sellaisen käyttö

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      79
      1837
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1738
    3. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      353
      1572
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      169
      1433
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1310
    6. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      67
      1300
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      67
      1182
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      60
      1109
    9. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      100
      1067
    10. Kuljettajasi oy konkurssi?!

Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1025
    Aihe