Sain pari viikkoa sitten tiedon avopuolisolta muutosta Ahvenanmaalle, työn ja harrastuksien takia. Muutto olisi 4 kk kuluttua ja musta tuntuu, että olisin lähdössä täysin vieraaseen paikkaan. Täytin vasta 23 ja olen koko pienen ikäni asunut samalla paikkakunnalla, mutta nyt katson tätä kokemusta avaralla katseella ja uutena "alkuna".
Ainoa huoli mikä tulee vastaan on kielimuuri. Kaiken puhuttavan ymmärrän täysin, mutta ongelman on se, etten osaa välttämättä vastata ymmärrettävästi.
Elikkä: Onko kellään kokemusta Ahvenanmaasta "lähes" kielitaidottomana? Onko mahdotonta tulla toimeen suomenkielisenä? Kuinka suomen kieleen suhtaudutaan?
Muutto Ahvenanmaalle.
12
958
Vastaukset
- Rikkautta :))
Rikkautta :)))
- miikjiip
Hei!
Kyllä Ahvenanmaalla pärjää hyvin jos osaa suomen lisäksi esim englantia ja varmastihan se ruotsin kielikin alkaa sujua kun aikansa harjoittelee.Itse olen pärjännyt ahvenanmaalla suomen kielellä hyvin pitkälle.esim. virastoissa on aina joku suomea puhuva joka voi auttaa.
Suomen kieleen suhtaudutaa hieman paikasta riippuen.. en suosittelisi esim baarissa mennä isoon äneen suomea puhumaan.. ehkä tämä on ainoa mistä itselläni on negatiivisia kokemuksia suomen kielen käyöstä.. :)
Itse olen asunut kesäisin ahvenanmaalla muutamana kesänä ja nyt tulevana kesänä olisi tarkoitus sitten muuttaa pysyvästi saaristoon.Myöskin lähes kielitaidottomana mutta haittaaks se? :)- Uusi alku
Kiitos vastauksistanne!
Päivät kuluu nopeasti järjestelyjä tehdessä. Muutto on jo edesssä toukokuun ensimmäisellä viikolla! Englannin kieli luonnistuu paremmin, eli se ei onneksi ole ongelma.
Noista baareista olenkin jo kuullut, että esim. pienet pubit eivät suomalaisia hirveästi sinne kaipaile..
Millaisia työkokemuksia olette saanut? - suzuki gsx 1200
Uusi alku kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne!
Päivät kuluu nopeasti järjestelyjä tehdessä. Muutto on jo edesssä toukokuun ensimmäisellä viikolla! Englannin kieli luonnistuu paremmin, eli se ei onneksi ole ongelma.
Noista baareista olenkin jo kuullut, että esim. pienet pubit eivät suomalaisia hirveästi sinne kaipaile..
Millaisia työkokemuksia olette saanut?Ahvenanmaan vierailumme ei ollut hauska. Ruotsinkieliset itseriittoisia. Ikinä en enää mene lomailemaan sinne.
- MVH; inga pengar
suzuki gsx 1200 kirjoitti:
Ahvenanmaan vierailumme ei ollut hauska. Ruotsinkieliset itseriittoisia. Ikinä en enää mene lomailemaan sinne.
Avenanmaalaiset tytöt tykkää mannersuomen pojista koska eivät vietä aikaansa kalastellen oikeita kaloja vaan pyytävät naisia.
Siellä kanatkin sanoo jag tack....tack.
- khehe
Kuinkas on asettautuminen sujunut? :-) T. toinenkin kielitaidottomana saaristoon muuttanut
- oh53
Moi!
Ei ujostelua. Olin Ahvenanmaalla M-haminassa pari vuotta n 2000-2002 ja välistä kaipaan vieläkin. Suurin osa puhuu heistä suomeakin, mutta ovat vielä ujompia kuin me. Ymmärtäminen on jo iso asia. Mitä siitä vaikka puhuisit käsin ja kantaisit pikkusanakirjaa mukanasi. Ahvenanmaalaiset ovat sydämellisiä ihmisiä vaikka heitä kuinka haukuttaisiin. Yritä, piirrä, viito, katso sanakirjasta ja muutaman kuukauden kuluttua se sujuu hyvin ja olet saanut itsellesi enemmän ystäviä kuin luuletkaan.
Ystäväpariskuntani muutti toiselle saarelle tosi ummikkoina, ei siis pääsaarelle. Verotus ja muut edut ovat melkeiset. Muista hankkia heti ålandskorten vaikka kaupasta. Sillä saat erinomaiset edut lähes kaikkialle, kunnes sinut opitaan tuntemaan. Kansa on ahkeraa, useat entisiä merimiehiä, paikalliset tekevät mainiota ruokaa kalasta, riistasta, kasviksista. "Kyynärpäätaktiikka" ja etuilu ovat heille vierasta, samoin kiire... Talvella on kunnon kinokset, kesä ihana.
Lähde ihmeessä ! - justjooo21
No on se nyt jo kumma juttu jos SUOMESSA baarissa ei voi mennä puhumaan suomea, ja että suomessa ei pärjää SUOMENKIELELLÄ!
- hyhyhyyhy
Ahvenanmaalla puhutaan ruotsii O_O
- Voihanvittujenkevät
Saatanan ruotsi perkele!!!!
- ahvenanmaalainen
Monet Ahvenanmaalaiset opiskelee myös Suomea. ja Ruotsia oppia paikanpäällä lisää! :)
- Kansallistunnon nost
LAPIN MUUTTOLIIKKE ALKOI : ?
Kansallistunnon noste:
Koe arvokkaakaaksi tuntemisen kokemus , , ,
Juuri sinä olet yhteisösi kuva sekä esimerkki , , ,
Ymmärrrkseen politiikka oli vain valanväline
Ihmisen aika Vauvasta -Vaariin :)
Tiedostaminen parantaa :
Irrottaudu elämälle :)
Perhe Koti Parisuhde kunniaan :)
Maa jonka tunnen Kodiksi , , ,
K o t i n i - o n - t u r v a n i -
(Henkinen sekä fyysinen sielun rauha )
R A K K A U D E N T A S A P A I N O , , ,
S Y N T Y Y , , , V A I N , , , H Y V Ä K S Y M Ä L Ä )
Kohtaa terve , , , tunto :
1. Elämäntarkoitus
2.Intohimo
3.Nautinto
4. Terve sielullisuus (aistit :) ( Kuudennet aistit )
5. Terve mieli kasvattaa terveen kehon sekä voimakkaan tahdon:)
6.Sydämellä näkevä , , , ( Kaiken avain :)
7. Ihmisen keho heijasta selvästi mitä sen.
Mitä tapahtuu hänen sillään :)
8.Elimistö on sielun ilmapuntari , , ,
9. Kun ihminen kieltää terveytensä hän kuvittelee
Olevansa voimakkkaampi , , , kui jumala :)
10.Terve Itsetunto on elämänmittainen kumppani huolla , , ,
Rakauden energialla :)
11. Rakkauden , , , Hyväksyminen :)
Varoitus :Rakkaudettoman keho on jäykkä:)
Arvojen edelläkävijyys :)
Ymmärrämme todellakin , , , ettemme ole vain "Henki " Apstrktio "
Vaan todellakin mailman kaikkeuden "Hämmästyttävin ilmiö !
(A i n u t k e r t a i n e n - i l m i ö - i h m i n e n )
Ihminen tarvitsee Ihmistä olakseen ihminen ihmiselle !
Ihmisen suojelu on Ihmisen varassa :)
Vauvasta vaariin :)
Muista aina Kolme ( Iitä )
Ihminen Ihminen Ihminen :)
Asenne , , , muutos :
Positiivinen edelläkävijyys :)
Sano ääneen.
Kunniotan , , , e l ä m ä ä - a r v o i l l a :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145895Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324007- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182966Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502017Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881984- 1421771
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421743Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881549