Kani hevosen karsinaan? Ja jos joku jaksaisi muutenkin neuvoa.

chocol@te

Tallinomistaja ehdotti että laittaisin kanin hevoseni karsinaan, siis vapaaksi. On kuulemma muuallakin. Mielipiteitä?

Hevoseni on todella kiltti pienempiäkin eläimiä kohtaan. Mutta voiko pupu kuitenkin stressata tms. sen kanssa? Vai tottuuko?

Mitäs muuta pitäisi ottaa huomioon? Tämä olisi ensimmäinen oma pupuni:P. Se söisi heinää vapaasti hevosen kasasta. Päivisin, kun hevo on tarhassa, saisi lisäksi kaninruokaa ja herkkuja (kasviksia). Laitettas juomapullo seinään. Pupua käytettäisiin välillä ulkona valjaissa, jos oppii niin saisi olla vapaanakin tallissa/ulkona. Ja muutenkin paijailtaisiin siinä samalla ku hevostaki:)

Miltä kuulostaa? Ja tosiaan, mitä olen unohtanut? Sitten vielä sitä, että miten kylmässä keskikokoinen kani suunnilleen pärjää? Varmaankin sillä olisi jonkunlainen häkki, jossa voisi sitten olla lämmitetyssä satulahuoneessa tai mulla kotona, kun on kovia pakkasia.

Paljonko minimikokoinen kaninhäkki suunnilleen maksaa, entäs muut varusteet ja ruuat? Kauanko kanit elää?

Suuret kiitokset jo etukäteen, jos joku jaksaa vastailla!

*chocol@te kyselyiässä*;)

14

2010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väinö

      Itse en laittais ikinä kania vapaana hevosen kanssa samaan karsinaan. Hevonen voi ihan vahingossakin tallata kanin kuoliaaksi. Niin meinasi käydä yhdelle kissalle kun se oli mennyt samaan karsinaan hevosen kanssa..

    • Heppi

      Ei missään tapauksessa hevosen kanssa samaan karsinaan! Hevonen voi helposti ihan vahingossakin talloa kanin kuoliaaksi!!

      Enemmän kaneista voit käydä lukemassa vaikkapa Sonjan kanisivuilta

      http://iki.fi/sonja

      ^^Varmasti Suomen laajimmat kanisivut^^

      Omat sivuni löytyvät osoitteesta

      http://anunkanit.tk

    • Mia

      Tietoa kaneista ja kanin hankkimisesta löydät monesta paikasta. Voit esim. etsiä tietoa Googlen kautta www.google.fi. hakusanoina voit käyttää kani, kanin hoitaminen, kanin hankkiminen ym.

      Hevosen kanssa kania ei kannata missään nimessä laittaa. Vaikka hevonen olisi kuinka kiltti voi se silti talloa kanin kuoliaaksi tai satuttaa sitä muuten niin, että se jää kitumaan esim koko yön ajaksi.

      Kanille kannatta hankkia paljon erilaisia tarvikkeita. Kuitenkin ruoka- ja juomakuppi pitää olla jo ennen kuin kani tulee kotiin ja tietenkin myös ruokaa. Tietysti myös häkin tai muun asumuksen on oltava valmiina jo ennen kuin kani tulee kotiin. Muita tarvikkeita voit sitten hankkia kanin saapumisen jälkeenkin.

    • chocol@te

      Aika yksimielistä porukkaa näyttää olevan:)
      Olisikohan tilanne eri, jos kysyisin tätä hevospuolelta..? Mutta kiitokset kaniasiantuntijoille, saitte vakuutettua. Heppani jää ilman pupuseuraa.

      • Rinoa

        Minusta ne voisivat hyvinkin tulla toimeen. Koiratkin ymmärtävät että koiranpentu on pieni ja ne varovat sitä, paitsi jos ovat mielenvikaisia. Näin myös hevosen tulisi varoa kania.

        On monia jotka pitävät kaneja tai kissoja karsinoissa hevosten kanssa. Joskus ne todella kiintyvät toisiinsa.

        Aluksi tietenkin kannattaa vahtia näitä eläimiä ja kanin voi aluksi viedä muualle nukkumaan yöksi. Kun ne tulevat toimeen, voit huoletta jättää sen karsinaan.

        Kanit kuulemma kestävät pientä pakkastakin. Jotkut pitävät kaneja ulkohäkeissä talvellakin. Ja voihan kani käpertyä hevosen heinien/olkien väliin kun tulee kylmä.

        Kaikki täällä eivät ehkä tiedä paljon hevosista, mutta osa niistä on rauhallisiakin, eikä mitään raivohulluja potkijoita. Jotkut hevoset ovat jopa masentuneet pahasti, kun ne on myyty ja ne ovat joutuneet eroon kissasta jonka kanssa ne olivat olleet edellisessä paikassa. Hevonen voi olla iso, mutta kyllähän muitakin eläimiä on nähty tulevan toimeen eri eläinten kanssa mm. chincilla&tiikerinpentu, koira&orava, kissa&kani, kissa&hiiri, kani&marsu...yhdistelmiä on lukemattomia. Mutta on myös tapauksia, joissa eläimet eivät ole tulleet toimeen keskenään. Tämä riippuu täysin eläinten yksilöllisyydestä ja siitä miten niitä on yritetty totuttaa.


      • chocol@te
        Rinoa kirjoitti:

        Minusta ne voisivat hyvinkin tulla toimeen. Koiratkin ymmärtävät että koiranpentu on pieni ja ne varovat sitä, paitsi jos ovat mielenvikaisia. Näin myös hevosen tulisi varoa kania.

        On monia jotka pitävät kaneja tai kissoja karsinoissa hevosten kanssa. Joskus ne todella kiintyvät toisiinsa.

        Aluksi tietenkin kannattaa vahtia näitä eläimiä ja kanin voi aluksi viedä muualle nukkumaan yöksi. Kun ne tulevat toimeen, voit huoletta jättää sen karsinaan.

        Kanit kuulemma kestävät pientä pakkastakin. Jotkut pitävät kaneja ulkohäkeissä talvellakin. Ja voihan kani käpertyä hevosen heinien/olkien väliin kun tulee kylmä.

        Kaikki täällä eivät ehkä tiedä paljon hevosista, mutta osa niistä on rauhallisiakin, eikä mitään raivohulluja potkijoita. Jotkut hevoset ovat jopa masentuneet pahasti, kun ne on myyty ja ne ovat joutuneet eroon kissasta jonka kanssa ne olivat olleet edellisessä paikassa. Hevonen voi olla iso, mutta kyllähän muitakin eläimiä on nähty tulevan toimeen eri eläinten kanssa mm. chincilla&tiikerinpentu, koira&orava, kissa&kani, kissa&hiiri, kani&marsu...yhdistelmiä on lukemattomia. Mutta on myös tapauksia, joissa eläimet eivät ole tulleet toimeen keskenään. Tämä riippuu täysin eläinten yksilöllisyydestä ja siitä miten niitä on yritetty totuttaa.

        Siis tällaisia onnistuneita tapauksia tosiaankin on? Pitempäänkin hengissä selvinneitä?

        Niin, muakin vähän ihmetyttää tuo tallomisjuttu. Hevosiahan on erilaisia, mutta minun pikkutammani on TODELLA tarkka siitä, mihin jalkansa laittaa. Hevonenhan periaatteessa pelkää OMIEN jalkojensa puolesta niin paljon, ettei esim. halua talloa ihmisen päälle, koska se saattaisi olla "vaarallinen" alusta. Tämän jaloissa juoksentelee myös kissoja ja koiria vähän väliä, eikä ole ikinä potkaissut ketään, edes toista hevosta. Siis poikkeuksellisen kiltti muita kohtaan.

        Lähinnä pelkään sitä, että kani ei ehdi alta pois, kun hevonen laittaa makuulle. Katsoohan tuo tarkkaan myös että mihin makaa, mutta siinä vie kuitenkin niin paljon tilaa, eikä pysty hallitsemaan kroppaansa niin hyvin (esim. nousemaan heti takas ylös, jos kani meinaakin loikata sen alle). Toisaalta luulisi, että siinä vaiheessa kun tamma alkaa pyöriä ympyrää laittaakseen makuulle, pupu pakenisi valmiiksi johki nurkkaan.


    • lotta

      Monia surullisia esimerkkejä on tosta, kun kani laitetaan samaan karsinaan hevosen kanssa. Ennemmin tai myöhemmin hevonen kuitenkin talloo kanin. Ei hevonen nää jalkoihinsa sillein, että osais varoo sitä 200 kertaa pienempää eläintä.

      Hevoset erikseen, kanit erikseen. Niin on parasta!

    • pupuna

      Onhan toki mahdollista että kani ja hevonen tulisivat toimeen. Ja miksi eivät tulisi, mutta itse en ottaisi sitä RISKIÄ että hevonen VAHINGOSSA liiskaa/vahingoittaa pupua. Olen ollut hevosten kanssa tekemisissä kymmenen vuotta, eivätkä ne tosiaan tahallaan tallo ihmisiäkään, mutta.. miksi riskeerata? Tietysti riippuu hieman karsinan koostakin. Jos boxi on samaa kokoluokkaa kuin ratsastuskouluissa yleensä, ei ole tilaa kummallekaan. Mutta jos kyseessä on isompi karsina, asia voi tietysti olla eri. Joka tapauksessa, itse en ottaisi sitä riskiä että menettäisin toisen kultani.

    • Hevos-hullu

      Itse olen kokeillut tuota mutta...hevoseni puraisi kania heti kun laitoin kanin karsinaan:( Otin kanin heti pois, jottei hevonen söisi kania! Eli ei kannata!

    • suffeli

      minun mielestä ainakin voi kanin ja hevosen laittaa samaan karsinaan ko minä oon käyny yhellä tallilla jossa oli kaks kania ja suomenhevonen samassa karsinassa...hyvin meni. toinen kuitenkin kuoli aikasemmin varmaan vanhuuteen(mutta ei se hevonen sitä tappanu!!!!!)sitte kuoli se hevonen vanhuuteen ja toinen kani n. siitä vuoden päästä:(
      eli hyvä elämä oli jokaisella. ne kanit muuten oli sen hevosen "ruokapöydällä" ko sille hevoselle oli rakennettu semmonen sinne peräseinälle koko seinän levyseksi. siihen sille aina laitettiin heiniä ja kanit söi yleensä myös siitä.

    • Mirma

      ...mutta pistä hevosettomaan boksiin aina päiväksi juoksemaan, kylä se yöt kestää olla häkissä.

    • LiLassi

      Hei!
      Minäkin harrastan ratsastusta ja olen kuullut että hevoseni kanssa on ollut joskus kani... joten periaatteessa se onnistuu, mutta sitten hevonen voi vahingossa tallata kanin vaikka ei olisi tarkoittanutkaan pahaa... joten jos kuitenkin varoituksista huolimatta laitat kanin hevosen kanssa samaan paikkaan niin älä syytä sitten hevosta kun kani pahimmassa tapauksessa saattaa joku aamu löytyä kuolleenna...
      Itselläni on ollut kaneja paljon ja tälläkin hetkellä on kaksi mutta ei tulisi mieleen laittaa niitä hevoseni kanssa samaan paikkaan...
      Mutta voit kysyä minulta jotain kaneihin ja hevosiin liittyvistä asioista jatkossakin jos haluat...

      LiLassi

    • Icengard

      Silloin kun sain omat kanini, meillä oli muuan hevos-orhi, lv-ravuri reiska nimeltään. Reiska oli muiden hevosten kanssa kuuma, mutta muuten kiltti ja ihana käsitellä. Reiska asusteli erillisessä rakennuksessa, vanhassa navetassa, ei siis tallissa muiden kanssa. Reiskan valtakuntaan olisisi mahtunut kolme karsinaa, joten tilaa kyllä riitti. Kun yhtenä viikonloppuna olin kaverini luona, olivat mun porukat hommannu mulle 2 kania(aavistuksen kääpiöluppaa pienempiä). Koska silloin meillä ei ollut mitään häkkejä tmv, oli kanit laitettu muitta mutkitta Reiskan kanssa samaan "karsinaan". Kaneilla oli suojapaikkana 5m x metri vanerilla reunustettu(melkein kattoon saakka) vanha ruokakaukalo, tai joku sellanen, siellä niillä oli ruokaa ja vettä, purua ja heinää. Kaukalossa oli 2 kohdassa porattu isohko reikä, josta kanit mahtuivat kulkemaan vaikka päällekkäin. Itse en olisi kaneja sinne luultavasti laittanut. kun menin katsomaan ensimmäistä kertaa kaneja, Reiska rouskutteli heinää ja kanit pomppivat iloisena. Kun kanit menivät lähellekkään reiskaa(joskus menivät jopa aivan kavioiden viereen), reiskapoika jähmettyi aivan paikoilleen, lakkasi syömästä ja oli todella varovainen, ettei vahingossakaan satuttaisi kaneja. Reiskasta ja kaneista tuli hyviä ystäviä keskenään, jopa söivät välillä samasta kupista reiskan ruokaa ja heinää. Sitten reiska myytiin ja kanit saivat koko tilan itselleen.

      Tiedän että tuo kani hevonen yhdistelmä ei aina toimi, meilläkin on yksi tamma, joka pistää korvat luimuun ja lähtee pää alhaalla hyökkäämään kohti kania, jos näkee sen laitumellaan, ja yksi toinen ori, joka tekisi kanista rätin ensi silmäyksellä, sekä niin hömelöitä tammoja/ruunia, että ne varmasti talloisivat kanit epähuomiossa. Mutta Reiskan kanssa yhteistyö toimi, ja hyvä niin.

      Se riippuu niin paljon hevosen luonteesta, eivätkä kaikki kanitkaan välttämättä tule koskaan luottamaan niin paljon hevoseen, kuin mun kanit luottivat reiskaan...

      Mutta tässä tälläinen posiitiivinen kommentti. En ole koskaan kuullut että hevonen olisi sitten tahattomasti saati tahallaan tallonut kanin, vaikka tietenkin se on suuri riski.

    • Anonyymi

      Kyllä voi toimiankkin! Riippuu tietenkin minkälaisen kanin ostat, mutta vaikka ensiksi kani olisikin hieman jännittynyt, ajan myötä tottuu ja saattaa myös pienesti ystävystyä ponin kanssa. Tuttuni poni ja kani olivat ystävystyneet ja nukkuivatkin vierekkäin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe