Sinkkujen masennus

Allaoleva, juuri uutisistakin ulos tullut juttu kertoo, että sinkut ovat 80% useammin masentuneita kuin perheelliset. Naissinkkujen ongelmien takana on useammin huono taloudellinen tilanne ja miesten yksinäisyyden tunne ja alkoholi.

Ainakin minun silmääni pisti lopputulema, että yksinäisyys on niin selvästi etenkin miesten ongelma. Siitäkin huolimatta, että tiesin jo entuudestaan avioliiton pidentävän etenkin miesten elinikää. Avioliiton vaikutus naisten eliniälle ei ole läheskään niin suuri.

Niinpä kysynkin, että eikö tämä kaikki lyö korville uskomusta, että naiset haluaisivat parisuhteen ja miehille riittäisi pelkkä seksi?

"Yksin asuvilla ihmisillä on 80 prosenttia korkeampi riski sairastua masennukseen verrattuna niihin, jotka asuvat muiden kanssa. Terveys 2000 -tutkimuksessa seurattiin 3 500 työikäisen masennuslääkeostoja seitsemän vuoden ajan. Yksin asuvista neljännes ja muiden kanssa asuvista 15 prosenttia osti masennuslääkkeitä seurannan aikana.
Lääkeostot poimittiin Kelan rekistereistä.
Yksin asuminen lisäsi riskiä aloittaa masennuslääkkeiden käyttö niillä, jotka eivät tutkimuksen alussa käyttäneet masennuslääkitystä. Tutkituilla naisilla masennuslääkkeiden käyttöä selittivät muun muassa työttömyys ja esimerkiksi puutteet asumisoloissa. Yksin asuvien miesten lääkkeiden käyttöä edelsi usein ystävien puute ja tyytymättömyys työhön. Lisäksi yksinasuvat miehet käyttivät monesti liikaa alkoholia.
- Nämä tekijät selittävät puolet yksin asumisen ja masennuksen yhteydestä. Toinen puoli jää selittämättä, sanoo dosentti Laura Pulkki-Råback Helsingin yliopistosta.
Tutkimuksessa ei pystytty sulkemaan pois mahdollisuutta, että masentuneet ihmiset päätyvät asumaan yksin ja siksi heistä tulee masennuslääkkeiden käyttäjiä. Tutkijat painottavat, että yksinasumisen suureen kasvuun ja sen terveysvaikutuksiin on kiinnitettävä huomiota.
Kahdessa vuosikymmenessä yksin asuvien määrä on kaksinkertaistunut Suomessa. Nykyisin yli miljoona suomalaista asuu yksin. Arvioiden mukaan vuoteen 2020 mennessä puolet suomalaisista talouksista on yhden ihmisen talouksia.
Helsingin yliopisto teki tutkimuksen yhteistyössä Työterveyslaitoksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa. Tuore tutkimus ilmestyy tänään perjantaina BMC Public Health -lehdessä.
Yle Uutiset"

http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2012/03/suomalaistutkijat_yksinelajat_masentuvat_3354229.html

20

471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sjuoöerägibkjol

Voin sanoa suoraan että tiukkoja paikkoja on ollut ja olisiko elämä jatkunut niissä taitekohdissa jossa koville otti jos ei lasta olisi ollut. Mietin masiksessa onko mitään järkeä jatkaa?
      Yksinäisyys yhdistettynä dokaus, tosin selvänä se vasta masentaa. Huono taloudellinen tilanne jouduttaa masennusta.

• Lisäkysymyksiä

"Niinpä kysynkin, että eikö tämä kaikki lyö korville uskomusta, että naiset haluaisivat parisuhteen ja miehille riittäisi pelkkä seksi?"

Hyvä kysymys. Olennaista on samalla miettiä, mitä parisuhde naiselle antaa, mitä miehelle.

Voisiko olla niin, että parisuhteessa olevan miehen seksinsaanti on todennäköisempää kuin sinkun? Eli että sylttytehdas löytyy entiseltä paikaltaan: vuoteesta?

Mutta miksei yksinelävän naisen elinikä ole roimasti lyhempi kuin av(i)oliitossa elävän? Eikö liitto annakaan naiselle sitä turvaa, jota sen on koettu tarjoavan?

• "Avioliiton vaikutus naisten eliniälle ei ole läheskään niin suuri."

Ei näköjään. Yhteiskunta antanee tarvittavan turvan ilman miestäkin, ettei nälkä ja vilu korjaa elon tieltä...

• Lähtisin ratkaisemaan tätä ongelmaa biokemiallisella tasolla.

Naiset elävät muutenkin keskimäärin pidempään kuin miehet. Löysin selityksenkin siihen; eli naisilla estrogeeni suojaa tutkimusten mukaan elimistöön kerääntyviä ns. liukenemattomia myrkyllisiä junk-proteiineja vastaan. AMP:it eli antimikrobiaaliset peptidit ovat yksi tällainen ryhmä. Niitä kutsutaan myös amyloidikerääntymiksi. Vrt. Alzheimerin tauti.

Vaihdevuosien alkaessa (estrogeenitasot tippuvat), naiset menettävät kuitenkin tämän suojan, ja sen menetyksen seurauksesta, oireet tulevat heille pintaan, siis ne oireet mitä nuo junk-proteiinit aiheuttavat ilman suojausta. Vasta sen jälkeen naiset ovat samalla viivalla miesten kanssa. Tämä onkin epäreilua.

Tämä siis tekee todennäköisesti eron miesten ja naisten välillä; kun miehillä suojausta ei ole samalla tavalla, huonot tapaukset miehissä erottuvat selkeästi aikaisin, naisilla taas ei niinkään selkeästi. AMPpeja muodostuu immuunipuolustuksesta, joten on syytä epäillä että niillä, joille on päässyt kerääntymään tuota amyloidia ja junk-proteiineja on jokin laajemmalle levinnyt latentti infektio.

Voisi sanoa että nämä junk-proteiinit vievät niin sanotusti mehut ihmisestä, riippuen tietysti siitä mihin kohtiin kerääntymät painottuvat.

• Not in my time
        m36-intj kirjoitti:

Lähtisin ratkaisemaan tätä ongelmaa biokemiallisella tasolla.

Naiset elävät muutenkin keskimäärin pidempään kuin miehet. Löysin selityksenkin siihen; eli naisilla estrogeeni suojaa tutkimusten mukaan elimistöön kerääntyviä ns. liukenemattomia myrkyllisiä junk-proteiineja vastaan. AMP:it eli antimikrobiaaliset peptidit ovat yksi tällainen ryhmä. Niitä kutsutaan myös amyloidikerääntymiksi. Vrt. Alzheimerin tauti.

Vaihdevuosien alkaessa (estrogeenitasot tippuvat), naiset menettävät kuitenkin tämän suojan, ja sen menetyksen seurauksesta, oireet tulevat heille pintaan, siis ne oireet mitä nuo junk-proteiinit aiheuttavat ilman suojausta. Vasta sen jälkeen naiset ovat samalla viivalla miesten kanssa. Tämä onkin epäreilua.

Tämä siis tekee todennäköisesti eron miesten ja naisten välillä; kun miehillä suojausta ei ole samalla tavalla, huonot tapaukset miehissä erottuvat selkeästi aikaisin, naisilla taas ei niinkään selkeästi. AMPpeja muodostuu immuunipuolustuksesta, joten on syytä epäillä että niillä, joille on päässyt kerääntymään tuota amyloidia ja junk-proteiineja on jokin laajemmalle levinnyt latentti infektio.

Voisi sanoa että nämä junk-proteiinit vievät niin sanotusti mehut ihmisestä, riippuen tietysti siitä mihin kohtiin kerääntymät painottuvat.

Eiköhön biokemiasta aikanaan löydy apu myös tämän "epäreiluuden" korjaamiseen. Miesten suojaaminen estrogeenivalmistein - ei hyvä (vesistöihin huuhtoutuneiden estrojen haitallinen vaikutus miesten lisääntymisterveyteen). No-oh, jospa imetään naisista loputkin naishormonit? Eipä aikaakaan, kun eliniänodote tasoittuu ja täällä elää vain ihmisiä - tasa-arvo on saavutettu.

• ed. kirjoittaja

Ei lisävastauksia täältä. Valitettavasti.

• Lyö korville

ja lujaa.

(mutta niinhän ne naiset aina)

Tai sitten sillä mitä puhutaan ja mitä oikeasti tapahtuu ei ole korrelaatiota.

(niinkuin naiset aina)

Luultavasti naiset parisuhteeseen hakeutumisyrityksissään päätyvät vain useimmiten sänkyyn ja pelkkää satunnaista seksiä hakevat miehetkin joutuvat yllättäen naimisiin. Rehellisesti "sitä ihteään" hakevat eivät päädy kuin masennuskierteeseen.

Olisikohan se jotakuinkin näin.

• Yksin asuva

Aloittaja on näköjään ottanut vapauden tulkita, että yksin asuva tarkoittaa samaa asiaa kuin sinkku. Pitäisi olla itsestään selvä asia, että näin ei ole. Yksin asuva voi olla sinkku mutta aivan yhtälailla hän voi myös seurustella, jolloin hän ei ole sinkku.

• Seurusteleva sinkku

Siinä onkin uusi kategoria lukemattomien muiden joukkoon.

Ikisinkku, YH-sinkku, peräkammarisinkku, AT-sinkku jne. jne.

• Aloittaja on ottanut vapauden tehdä aloituksen uutisotsikosta. Tottahan minä itsekin olen seurustellut vuosia ilman avoliittoa. Enhän minä mikään extreme-uskovainen ole, joten kommenttisi ei juurikaan auta minua avartamaan maailankatomustani.

• Yksin asuva
        Ratikkakuski kirjoitti:

Aloittaja on ottanut vapauden tehdä aloituksen uutisotsikosta. Tottahan minä itsekin olen seurustellut vuosia ilman avoliittoa. Enhän minä mikään extreme-uskovainen ole, joten kommenttisi ei juurikaan auta minua avartamaan maailankatomustani.

Uutisotsikossa viitattiin yksin asuviin, ei sinkkuihin. Hyvin yksinkertaista. Uskovaisuus tai maailmankatsomukselliset asiat eivät liity tähän asiaan mitenkään.

• Anonyymi

Minäkin olen aina asunut omillani ja seurustellut.

• I'm free

Ainakin itsellä kummasti vähäinenkin masennus katoaa kun kuulen vähänkään juttuja ja tiedän millaista perhe- ja avioelämä voi olla.

Silloinhan se vasta masentaisi kun tekisi mieli kantaa vastuuta, mutta akka vain lihoo, lapset huutaa ja aika menee töissä käydessä, taloutta hoitaessa, taloa kunnostaessa ja arkea pyörittäessä.

Lisäksi kun kattoo avioerotilastoja niin aika lyhytikäistä taitaa olla se eliniän parantuminen :D
      Samoin suhteet eivät välttämättä kestä tai kuihtuvat muuten kokoon.

Itse luen muuten itteni listaan "kestosinkku" koska tuo ikisinkku kuulostaa siltä ettei koskaan olisi seurustellut eikä tulisi seurustelemaan ja kestosinkku taas enemmän viittaa siihen että sinkkuus on pitkittynyt.

Mutta jumalauta olen VAPAA eikä kukaan määritelle mm. nukkuma-aikaani nyt! :D

• I'm free

Tarkoitus ei ollut sitten vähätellä kenenkään masennusta. Oma masennukseni on lähinnä ajoittaista eikä siis voi pitää muuna kuin sisäisenä alakuloisuutena ja johtunee muista asioista kuin sinkkuudesta sinällään. Voihan tuollakin kyllä olla tekemistäa asian kanssa, mutta mieluummin yksin kuin huonossa suhteessa tai lihavan ämmän kanssa.

• Anonyymi

Minä masennuin parisuhteessa ja migreeni ja masennus hävisi erottuani. Nyt voin hyvin.

• Anonyymi

Häh häh hää!

Vittu sä oot dilkannu sporas takaisin raiteille!

Nyt kyllä mirri leipoo sulle kakun ja vatkaa kermat - mutta kohottaa ilman soodaan.

(reps)

😁👌

• Anonyymi

Siis aivan sairaan fantastista nähdä jotain tuttua näissä traktoribileissä.

(hirnuntaa)

😁👌

• Anonyymi

Käytännössä olen sinkku, juuri eronnut, en kuitenkaan asu yksin, käytännössä voin paremmin kuin vuosiin

• Anonyymi

Se on ihan selvä juttu mulle. Tämä oli täysin väärä maa minulle syntyä. Ennen EU:ta tässä hommassa oli edes jotakin tolkkua, vaan ei enää. Olisinpa syntynyt vaikka Tsekkiin tai Unkariin. Länsimaiset ja semi-kehittyneet slaavimaat, ne ovat priimaa.

• Anonyymi

Miks näin vanha alotus pitäny nostaa ylös? Nykyään yliopiston käyneet on yhtä kyllästyneitä perheeseensä, kuin sporakuskitki. T:Ex- aivokirurgi/ hautaustoimitsija tai jotain... kojelaudan ja penkin välistä kumminkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      6
      2439
    2. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      65
      2248
    3. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      198
      1270
    4. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      71
      1078
    5. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      103
      1042
    6. Martina ja Matias

Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      889
    7. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      196
      875
    8. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      10
      817
    9. Millaisia tunteita

Sinulla on minua kohtaan?
      Ikävä
      47
      769
    10. Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa

Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta
      Suhteen aloittaminen
      47
      730
    Aihe