Labbis hyppii

murkku3

Meidän murkkuikäinen uroslabbis välillä hyppii vieraiden päälle ja yrittää alistaa vieraitamme(olen itse tehnyt tämän päätelmän). Meihin ei kohdista tällaista käytöstä. Olen kieltänyt koiraamme kun se niin tekee. Onko tämä murkkuikäisen koiran käytöstä vai mistä johtuu?Kokeileeko se miten muut ihmiset reagoi kun se tekee niin? Ärsyttää ku pitää koko ajan vahtia mitä koira tekee kun on vieraita...Onko muilla samanlaisii kokemuksii??Neuvoja???

4

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • posavinajokki

      Tunnen koiria, jotka hyppivät päälle, mutta eivät yritä alistella, vaan yrittävät vain olla ystävällisiä, mutta eivät ole oppineet käytöstapoja.

    • Koira paikalleen

      Opeta koiralle oma paikka kotona aina käskettäessä omalle paikalle!
      Vieraita tulee koira viedään omalle paikalle ja palkitaan näin opetetaan.
      Myöhemässä vaiheessa pelkkä katsominen riittää koiralle paikalleen menoon.Labbiksesi on täysi kaheli vielä noin nuorena.Viimeistään nyt kunnollinen opetus pitää aloittaa.Labbis on otollinen koira oppimaan uutta vanhempanakin koirakouluun jos mahdollista.

    • Hyppimättä paras

      Hei,

      Ehkä saat seuraavasta jotain vinkkejä :)

      Meillä on parivuotias labbisnarttu, joka opetettiin vieraiden tuloon niin, että se odottaa kauempana ovesta tai muuten omistajan määräämässä paikassa, lupaa mennä tervehtimään vieraita. Aina niin, että omistaja menee ensin ja sitten vasta koira. Meillä tuo opettelu sujui helposti ja koira tajusi kyllä nopeasti, mitä siltä haetaan. Meillä opetettiin ensin odota- käsky, jota harjoitellaan edelleen yhä vaikeammissa ja vaikeammissa paikoissa. Aluksi voitte harjoitella vaikka ihan omalla kotiporukalla. Ovikello soi --> koira istumaan määrättyyn paikkaan -->odota- käsky --> avaa ovi ja huomioi, että koira odottaa määrätyssä paikassa edelleen --> ovi kiinni, jos ryntää tervehtimään ilman lupaa --> ja homma alusta niin kauan kun koira hoksaa, että odottaa pitää ja sitten lopuksi saa mennä tai vapaa- käsky ja koira voi mennä tervehtimään vieraita. Lienee vähän makukysymys, että seisooko alkuun itse koiran edessä niin, että koira on kontaktissa eli katsoo sinua silmiin ja joku toinen avaa oven. Näin ehkä harjoitteleminen on aluksi helpompaa, mutta labra kyllä fiksuna koirana tajuaa aika nopsaan, mistä on kyse! Uskoisin edellä mainitun toimivan myös tuohon ihmisten päälle hyppimiseen, sillä odota- käsky lujittaa koiran kärsivällisyyttä ja tehostaa teidän välistä suhdetta koiraan. Ja koiran voi vapauttaa vasta vaikka sen rauhoituttua (itse tosin vapautan koiran tervehtimään vieraita, kun itse olen heitä tervehtinyt, kun koira ei hypi tms.).

      Tuossa hyppimisessä on oltava nollatoleranssi, ymmärsin, ettei koira hypi teidän päälle? Sitten vaan napakka ei. Vieraille voi myös sanoa, että koiran voi jättää huomiotta kokonaan tullessa sisälle (ei ole tällöin kannattavaa koiralle hyppiä, kun kukaan ei lässytä ja yritä silittää.) Samoin vieraita voi ohjeistaa selän kääntämisellä koiralle, jos hyppy tulee. Mutta itse kyllä pidän tuota omistajan ohjaamista oikeaan toimintaan kaikkein tärkeimpänä. Lujittaa jälleen teidän suhdetta. Ja tosiaan, meillä oli myös silloin alkuu koiran kanssa hyppimistä ja hyvin on kitkeytynyt pois se.

      Tsempit teille :)

      • murkku3

        Meillä ei niinkää ole ongelmana tuo vieraiden tervehtiminen kun ne tulee meille vaan se, että jos vieraat eivät huomioikaan koiraamme niin se alkaa ns. käskemään niitä.Tästä siis aina seuraa kielto, mutta niin oisko kellään tähän mitää ideaa?Tuoki oli hyvä, mitä"hyppimättä paras" neuvoi, mut ei ehkä koko vierailun ajan sitä voi pitää omalla paikallaan kuitenkaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe