miksi uskovaiset eivät hyväksy

läheltä seurannut

eutanasia, pitäsi ehdottomast hyväksyä myös suomen lainsäädäntöön. Jos ihminen voi saatta rakastamansa eläimen hallittun kuolemaan silloin kun se on parantumattomasti sairas, niin miksei sitä sallita myös "isännälle" tai "emännälle"samassa tilanteessa. Miksei ihmiselle suoda oikeutta päättää omasta elämästään samassa tilanteessa. Uskonto on ihmisen kehittämä peruste kaikelle. Raamattua voi lukija aina tulkita haluamallaan tavalla, tuomita tai sallia. Koko kirja on kuitenkin ihmisen kirjoittama ja katolisen kirkon vuosisatojen kuluessa muokkaama, haluamaansa suntaan Seurasin oman isäni nöyryytvää taistelua parkisonin riuduttamana. Jokaisella on oikeus kunnialliseen kuolemaan, ilman sairauden aiheuttamaa nöyryytystä ja kaärsimystä. Siihe tarvitaan vain hyvää tahtoa eikä siihen pidä sekoittaa uskontoa, eikä hippokrateen valaa, vaan selkeä lainsäädäntöä, joka sallii jokaiselle kuniallisen kuoleman, ilman kärsimyksiä..

16

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirka...

Uskonto on saastuttanut uskovaisten aivot ja eivätkä täten kykene itsenäiseen ajatteluun vaan elävät uskontonsa määräävien ehtojen mukaan.

• ??

" Raamattua voi lukija aina tulkita haluamallaan tavalla "

Voihan sitä tulkita oikein ja VÄÄRIN !

Mutta Jumala joka on elämän antaja myös ottaa sen aikanaan. Ja ehkäpä se sama Jumala antoi isällesi armonaikaa miettiä minne on matkalla sen sairauden aikana.

Jos eutanasia sallittaisiin, johtaisi se aika pian kaiken muunkin, ei niin tuottavan lopettamiseen.
        Vanhukset ei tuota, pois vain. Vammaiset ei tuota, pois vain. Järkyttävä ajatuksenakin tuo edellinen olisi.Johan hitler tätä teki aikanaan.

Raamattu kunnioittaa elämää myös sitä "tuottamatontakin " Jumalalle se voi tuottaa paljonkin hyvää.

Itse inhoan kaiken mittaamista rahassa ja siksi on joskus niin hyvä seurata näitä Jumalan kummallisuuskia. Hän tietää miksi tekee niinkuin tekee.

• ++??

Vaikka siihen ei sekoitettaisi minkäänlaista uskontoa, siinä on silti omat vaikeutensa. Vaarana on, että jotkut käyttävät tätäkin mahdollisuutta hyväkseen. Voiko ottaa riskiä, että joku murhataan ns. laillisesti. Tai joku tekee itsemurhan ajattelematta asiaa kunnolla, ehkä olisikin parantunut, entä he jotka eivät enää kykene tekemään tällaisia päätöksiä, entä ihan pienet lapset, jotka ovat parantumattomasti sairaita jne......

• -.-

Eutanasiaa tultaisiin käyttämään vain ja ainoastaa sairaaloissa ja vain silloin, kun potilaalla ei ole mitään toivoa elää enään vähänkään normaalia elämää.

• 89xzx
        -.- kirjoitti:

Eutanasiaa tultaisiin käyttämään vain ja ainoastaa sairaaloissa ja vain silloin, kun potilaalla ei ole mitään toivoa elää enään vähänkään normaalia elämää.

Onhan niitä sairaaloissa ollut, jotka tätä eutanasiaa on käyttänyt, vaikka laki on kieltänyt -Suomessakin. Lisäksi vielä nämä valelääkärit.

• rautalangasta

Eiköhän asiaa enemmänkin tällä hetkellä mieti lääketiede ja lääkärikunta. Uskovat nyt ei ole kauheasti koko asiaa tainneet pohtia.

Eikä asia nyt kovin helppo ole lääkärikunnallekkaan.
      Ja siellä muutamassa paikassa missä eutanasia on hyväksyttyä, se on vain hyvin harvassa tapauksessa laillista ja siihen tarvitaan erittäin vavaha ja väistämätön peruste. Eikä sitä saa tehdä kuka vain missä vain ja millä tavalla vain.

Aloittaja tuskin on joutunut kohtaamaan kovin läheltä läheisen ihmisen kuolemaa, koska aloituksen melko kevyehkö ja provosoiva sävy kertoo siitä.

Suurempi ongelma kuin eutanasia saattaa olla kehittyneen lääketieteen keinoin ylläpidettävä elämän jatkaminen, joka kenties lisää elinvuosia monessa tapauksessa, mutta huonontaa elämän laatua.
      Näistä asioista omaiset enemmänkin joutuvat läheisen loppumetreillä päättämään. Usein ne tuottavat myös ristiriitoja. Nesteytetäänkö, elvytetäänkö, työnnetäänkö happiviiksiä nenään, suoritetaanko lisää veren siirtoja, jatketaanko lääkitystä.
      Näillä keinoinhan monesti ihmisen elämää jatketaan päiviä, viikkoja, kuukausia, jolloin myös kivulias elämä jatkuu.
      Näiden päätösten äärellä olen itse ollut parinkin ihmisen kohdalla viimeisten vuoisen aikana.

• Miten on ?

"Suurempi ongelma kuin eutanasia saattaa olla kehittyneen lääketieteen keinoin ylläpidettävä elämän jatkaminen "

Miten päättäisit nuoren koomassa olevan nuoren ihmisen tilasta ?

Heti ensimetreillä lääkärit uhkasivat iroittaa hänet hengityskoneesta jos hän ei ala itse hengitttämään.

Lääkärin sanalla on iso painoarvo ! Se vaikuttaa mielenalueeseen, vaikka potilas olisi koomassakin hän voi kuulla, mitä hänestä puhutaan.
        Negatiivinen palaute lääkäriltä, estää potilaan paranemista.

Kuitenki olen törmännyt näihin "törppö" lääkäreihin, jotka eivät ajattele mitä puhuvat potilaan kuullen.

• Olen samaa mieltä rautalangasta, kanssa. Uskovat eivät hyväksy eutanaasia sen vuoksi kun heille elämä on pyhää, ja ainoastaan Jumala voi päättää ihmisen elämästä ja kuolemasta, koska Jumala on elämän aloittanutkin vain hänellä on oikeus se lopettaa.

Kysymys oikeastaan nykyisin kun lääketiede on mennyt jo niin pitkälle on se, että onko ihmisellä oikeus luonnolliseen kuolemaan.
        Toinen ongelma tai uhkatekijä on se, että kuka tulevaisuudessa saa elää, kun entistä enemmän yhteiskunta suosii tuottavuutta ja täydellisyyttä. Onko sairailla ja vanhuksilla silloin edes mahdollisuutta sanoa kantaansa siihen, että haluavatko elää.

• agnus Dei

Riippuu ihan täysin uskovaisesta.

lahkot ei yleensä hyväksy.

• Vaikka uskontojen piirissä suhtaudutaankin eutanasiaan kielteisesti, ajattelen samoin kuin nimimerkki rautalangasta: asia on paljon laajempi kuin vain sen uskonnollinen pohdinta. Mitä itse olen seurannut keskustelua eutanasiasta, argumentit ovat useimmiten ei-uskonnollisia.

Aija-pappi

• Kristinuskon kirja.

Jokainen ihminen on itse täysin vastuullinen omasta elämästään. Myös eutanasia asiassa hänellä on , ja vain hänellä itsellään, päätäntävälta poislähtöönsä. Vaikeampi seikka on sitten se, että onko hän esim. vanhuksena siinä henkisessä kunnossa, että hän on kykenevä tekemään oikean rehellisen ratkaisunsa. Joka tapauksessa on annettava hänelle itselleen mahdollisuus tehdä ratkaisunsa. Korostan vielä ,että ihminen itse päättää omasta elämästään.

• nakki

"Jokainen ihminen on itse täysin vastuullinen omasta elämästään.2
        Eli sen jälkeen tulee itsemurhatkin hyväksyttäväksi.
        Ja sen jälkeen läheisen murhakiin ja niin ed. pahuus ei tyydy plikkusormeen, se vie koko käden.

• Kristinuskon kirja.

nakki

Huomioippa minun käsityksieni oikeellisuus. Valheellisuus niiden tulkinnassa voi johtaa ikäviin seurauksiin.. Olen ainoastaan sanonut ihmisen omasta vaikutusvallasta omaan itseensä.

• YAK-42
    • Olisi myös paikallaan pohtia, että mistä tulee "tieto" tai varmuus, että se kärsimys loppuu kun ihminen eutanisoidaan ( tapetaan vai mikä lie oikea termi tässä). Kuka sen tietää 100% varmasti?

Kaikkea voi tulkita kuten haluaa. Mutta tärkein pointti onkin, että tekeekö tulkinta itse asialle oikeutta. Näin tehden tulkinta asettuu hyville ja oikeille urille. Nämä "Raamattu on muokattu" väitteet ovat da vinci-romaanien sivuille kuuluvia väitteitä. Totuus on, tutkijoiden ansioista, ihan toisenlainen. Jos Raamattu olisi muokattu "haluttuun suuntaan" se olisi sliipattu ja jännitteistä vapaa. Näin ei kuitenkaan ole, näennäiset ristiriidat haastavat tutkimaan ja kyselemään.

• Vaikea kysymys

Eutanasian avoin hyväksyminen saattaa johtaa myös "armokuolemiin" aikana, jolloin kaikesta halutaan säästää ja lahdata tuottamattomat kansalaiset.

Asia ei valitettavasti ole yksioikoinen.

Olisin rautalangasta -nimimerkin linjoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      325
      3825
    2. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      128
      3550
    3. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      4
      2240
    4. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      112
      1674
    5. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      1558
    6. Typeryyttä

Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik
      Ikävä
      124
      1309
    7. Martina mukana erikoisjoukossa

Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      927
    8. Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!

Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit
      Maailman menoa
      99
      880
    9. Häneen rakastuminen oli sellaista

että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta
      Ikävä
      78
      816
    10. Huonosti.

Oletko kohdellut kaivattuasi huonosti? Miksi?
      Ikävä
      86
      751
    Aihe