Kirjoitan nyt ihan täysin ns. "lonkalta", tavallista epäjohdonmukaisemmin, hyppien asiasta toiseen, jonka tiedän olevan itselleni tyypillistä, mutta mitäs siitä.
Mieli särkyy, noin kauniisti voi sanoa tilanteesta, jolloin ihmisen kestokyky elämän kovuuden kokiessaan pettää.
Eri asia on sairastua mielenterveyshäriöihin, esimerkiksi masennuksesta johtuvaan epätasapainoon tai joutua skitsofreeniseen tilaan, menettää todellisuuden tajunsa tai muuten "seota." Mielen sairaus on mielisairaus johtuen toisenlaisista tekijöistä. Sellaisia en aiokaan ruveta pohtimaan, koska ne eivät tähän aloittamaani aiheeseen kuulukaan.
Onhan tuttua puheet, melkeinpä jankutukset, ettei mielenterveyden pettäminen ole sen ala-arvoisempaa, hävettävämpää kuin fyysiset sairaudet. Täyttä puppua se on vieläkin, ei siitä pääse mihinkään, ettei näin ole. Kyllä edelleen suhtaudutaan eri tavalla mielen "sairauksiin."
Se tuli hulluksi, sanotaan. On pötypuhetta, valhetta, että vaikkapa maanis-depressiivisyyttä sairastavaan suhtaudutaan samoin kuin syöpä-tai sydänsairauteen.Menettekö hullujen huoneelle mielellänne tervehtimään sairastunutta samoin kuin menisitte sairaalaan tervehtimään tuttavaanne, joka on selvinnyt sydäninfarktista......ette mene.
Aloitin aiheesta kun mieli särkyy...mieli väsyy. Voisi sanoa, että ihminen paljon kestettyään, yritettyään, viimein voi romahtaa. Ei enää jaksakaan.
On siihen saakka pystynyt kutakuinkin hallitsemaan elämäänsä, käyttäytynyt niinsanotun normaalisti, sekin kyllä monitahoinen asia, mitä on olla normaali. No, toimittamaan asiansa, ulkoillut, pukenut suht.normaalisti ylleen ulos lähtiessään, käynyt lääkärissä tarvitessaan apua, hoitanut ihmissuhteensa luonteensa mukaisesti ja niin edelleen. Siis pitänyt itsensä kasassa.
Sitten vuosien mittaan elämänpaineet alkavat tuntua yhä painavimmilta, vaikkei mitään erityistä syytä siihen olisikaan. Ihminen alkaa vanhemmiten hienosti sanottua väsyä, elämänhalu vähenee. Syihin en paneudu, niitä voi olla niin erilaisia, toinen kestää toista, toinen ei kestä. Ehkä yksi tunnusmerkki on, ihminen alkaa mieltyä oleskelemaan yhä enemmän yksin.
Kauan jaksaa ihminen kuitenkin käyttää yhteiskunnan antamat mahdollisuudet hyväkseen tiedostaessaan itsessään ahdistuneen alakulon. On saanut pidettyä kiinni elämän syrjästä jotenkuten, mutta huomannut, ettei yhteiskunnan avunantamismahdollisuuksista ole hänelle apua.
Ymmärtänyt lääkäreissä käydessään, ettei kyse ole sairaudesta, masennuksesta, johon kyllä auliisti kirjoitetaan reseptejä. Diagnoosi on usein väärin, kun ihminen ei oikein osaa selittää omaa tilaansa, elämän väsymystä.
Masennuksen nimellä syödään usein turhaan lääkkeitä, jotka turruttavat lisää ihmisen elinvoimaa, jopa muuttavat hänen psyykeään.
Elämään väsymiseen ei ole "lääkkeitä", purkista popsittavaksi. Monet eivät tunnista omaa tilaansa ja syövät turhaankin lääkkeitä.
selvät sairaudet ovat siis helpommin tunnistettavissa kuin "eisairaus"....mielen suru, alakulo, jota ei oikein enää vanhempana voikaan parantaa. Vain itse, jos siihen pystyy.
Elämään väsyminen...mielen särkyminen ei siis ole sairaus. Sen kanssa on vain elettävä, jos jaksaa, tahtoo kuitenkin elää.
Ja sitten, jos ei enää jaksa, on sanottava rohkeasti, nyt en enää jaksa. Se ei ole mikään häpeä, monet voivat kokea sen häpeänä. Sitten onkin eri asia, miten toimia...kukin jäljellä olevien voimiensa, kykyjensä mukaan.
Mutta siihen voi myös varautua, ottaa selville viimeisetkin keinot romahtamisen varalta, mielen lopullisen uupumisen varalta. Kunkin voimien, kestävyyden, rohkeuden, uupumisen tilan vakavuudesta johtuen.
Onhan luonnollista väsyä, kukin herkkyytensä mukaan kestää....tai ei kestä.
Älä kuitenkaan jättäydy yksin....mutta on vaikea neuvoa toista, toiset pitävät neuvojen antamisesta, toiset eivät, vaan haluavat sittenkin itse määrätä elämänsä kulun, kaikesta huolimatta. Vaikka mieli murtuisikin.
Jos mieli (sielu) särkyy.
37
1557
Vastaukset
- *Kukkahame*
Olipa sinulla sus rankka aihe aloitukseen.
Otit mielen jaksamisen ja siitähän riittää todella sekä syitä että syntyjä,
ei ole yhtä kanavaa ei yhtä ihmistä, joukko on suuri.
Joku väsyy työhön tehtyään vuosikymmeniä elantonsa ja perheensä parhaaksi rankkaa vaativaa voimia kuluttavaa työtä.
Joillekin mieli voi olla jo synnyin lahjana heikko ja hauras, kaikki vastoinkäymiset ja arki raastaa ja painaa.
No..viina voi olla yksi ihmeitä tekevä!
Kuitenkin ihminen on omasta mielestään hyvässä kunnossa ei tarvitse lääkäreitä vaikka lähipiiri huomauttelee.
Apua haetaan vasta äämimmäisessä hädässä jos sittenkään kun tällainen apua tarvitseva häärää vain omalla ympyrällään.
Monessa tapauksessa läheiset joutuvat hoitoon ennen aikojaan, näitäkin tapauksia on.
Voi tätä pienen pientä ruutua?? Tottahan tämä on, ei sen rankempi kuin muutkaan aloitukset. Näistä asioista on vaan tehty rankempia juuri puhumattomuudella, sitä juuri tarkoitin, että kaikki kuuluu elämään.
Kyllä vielä ajatuskyvyn omaava ihminen hakee apua, ihan ammattiauttajilta, ei suinkaan läheisiltään. Sen kun edes ymmärtää, niin hyvä sekin.- tri.Sykerö.
Oikeastan hyvä ,että on saatu oma ketju mielenterveytensä menettäneille
Tosin kyllä on syytä eroittaa mieli ja sielu toisistaan....
Eikä ole aivan mukava lukea tämän tapaista puoskarointia.Toivon mukaan kukaan ei ota näitä sairaiden dioknooseja "höpinöitä" vakavasti... - M.A.Sennus
Masennus voi iskeä ihan arkielämän kolhustakin, ei sen tarvitse olla sairaus.
Ystäväni menetti juuri tyopaikkansa saneerauksen takia. Koko syksyn hän odotti tilanteen selkiytymistä ja masentui masentumistaan, vaikka yritimme kaikki kannustaa ja luoda optimismia. Mitäpä se auttoi, kun irtisanominen nyt tapahtui sitten. Tyotä on vaikea loÿtää, kun on mennyt vuosikymmenet sitten tyëlämään ja kilpasiskot ja ¨'veljet ovat paljon paremmin koulutettuja, nuorempia ja kielitaitoisempia.
Miten voi lähimmäinen auttaa, kun ei voi tyotä tarjota!
- *Kukkahame*
Nimenomaan totta, ja puhumattomuus on katsottu paremmaksi kuin puhuminen,
hiljaisuus parempi kuin suuri pelko tai asioiden paljastuminen.
Tähän maailmaan kun meitä mahtuu jos jonkinlaista poluntallaajaan, ihan hyvä että avasit tämän keskustelun en toki millään pahalla, juuri tuon rohkeuden sinä hallitset kiitettävästi.Ihminen, tuo maapallollamme laajimmin levittäytynyt, on kyllä mitä kiehtovin objekti. Niin äärioloissa selviävä voimainsa päivinä, karuista kuumista aavikoista jäämeren läheisyyteen.
Tuo ajatus liittyy juuri katsomaani TV dokumenttiin "Ihmisen planeetta"
Nuo henkilökohtaiset tuntemukset ja kohtalot eri yksilöillä, riippunevat monista tekijöistä, joista ratkaisevin on ilmeisesti se elinvoima, jonka on saanut plakkariinsa jo syntyessään.
On eroja siinäkin, kuinka mieltää vaikeudet, joita ilman tuskin kukaan on päässyt tähänkään ikään, joku saattaa dramatisoida pienemmätkin epäonnistumiset, niin tunteen kuin selviämisenkin alalla, kun taas joku toinen tuntuu selviävän mistä tahansa tyyneesti.
Mielen/ sielun niinkuin aloitus kuuluu murtuminen, kuulostaa kovin rankalta, jollei sitä voisi verrata särkyneeseen saviruukkuun, toivoen uudistumista, joka kriisin jälkeen on aina mahdollista uuteen eheytymiseen.
Eiköhän kasvu ihmisenä ole juuri sitä, koota ne voimavarat, jotka vievät eteenpäin.- hoituri- hanuristi
Nyt olisi syytä saada myös texsanell tähänketjuun hän kertoi omakohtaisena hoitokeinona alituisen räkkättävän naurun. Sitä voi räkättää yksin ollessaankin ajankulukseen. Naapurit on sen jo hyvksyneet ja käyttävätkin nykyisin korvatulppia...
- Ramoona*
Muistatte varmaan, kun puhuttiin pyskologiasta sielutieteenä vielä ainakin 60-luvulla. Ei sitä voinut suoraan mielitieteeksikään nimetä, vaikka mielen asioista on kyse, sielu onkin eri käsite.Varmasti mielellä ja sielulla on paljonkin tekemistä toistensa kanssa, samoin fyysisellä terveydellä, ihminenhän on kokonaisuus, eikä sitä hoidossa vieläkään osata täysin ottaa huomioon.
Elämään väsyminen ja elämänhalun katoaminen on luonnollista hyvin korkeassa iässä, varsinkin jos on vaikeasti sairas, ja kauniisti voidaan sanoa, että on saanut kyllälti elämästä. Yhä nuorempana kärsitään työelämässä loppuunpalamisesta ja masennus eriasteisena on jo kansantauti ja varhaisen eläköitymisen yleinen syy. Toisaalta masentuminen on ihan normaali reaktio suurten menetysten kohdatessa, kuuluu selviämisprosessiin , näin olen lukenut ja kokenutkin, eikä sitä pitäisi heti lääkitä .Vaikeat rakkauspettymykset särkevät sydämiä, sirpaleet kootaan ja aletaan alusta. Onkohan yhtään täysin särötöntä ruukkua.
Vieläkin mielen sairaudet ovat hävettävämpiä kuin fyysiset, vaikka edistystä asenteissa on paljonkin tapahtunut. Seilin saarella aistii vieläkin surumielisen tunnelman, varsinkin sen pienellä kirkkomaalla. Nauvon kunnassa sijaitsevaan luonnonkauniiseen Seilin saareen vietiin 1600- ja 1700-luvulla spitaaliset arkkulaudat mukanaan. Siellä sairaat hoitivat muutaman papin johdolla toisiaan ja saivat keittää viinaa lääkkeeksi , meno oli sen mukaista. 1800-luvulla sinne alettiin viedä piiloon ja eristyksiin mielisairaita, varsinkin "hysteerisiä" naisia, joista haluttiin päästä eroon. Hoitovälineenä oli esimerkiksi metallinen hattu, joka täytettiin jäillä viilentämään höyrypäitä. Hullujenhuone, hourula, umpihullu, sekopää, kaheli, pönttö pimeänä, kaikki kupit eivät ole kaapissa...loputon määrä halveksivia sanontoja, joita myös haukkumasanoina käytetään kevyesti. Moni tunnettu kirjailijamme vietti pitkiäkin aikoja "lataamossa".
Fyysinen väsymys raskaan työrupeaman jälkeen on hyvä tunne, kunnon uni ja lepo hoitaa sen. Mikä väsyttää eniten mieltä, liiat kokemukset vai yksitoikkoisuus ? Miten voisi parhaiten hoitaa väsynyttä mieltä ?- Makriina ek
Kun olin nuori, oli stressi ja työuupumus nimeltään "johtajantauti". Työuupumus oli jotenkin "hienoa" ja sopi vain arvokkaalle ja kalliisti palkatulle johtajalle, eikä kaikkien käskyläisenä vilistävälle harjoittelijalle, jolla oli koeaika menossa.
Muistan, kuinka olin ensimmäisessä työpaikassani simputtavan tyätoverin kanssa, luulin tekeväni virheitä kaiken aikaa ja pelkäsin esimiestä. Sunnuntaisin minulla oli kamala päänsärky ja viikolla en koskaan jaksanut syödä kunnolla.
Ymmärsin etsiytyä pian muualle, mutta jälkikäteen olen ajatellut, että ikuinen väsymys ja päänsärky oli varmasti stressiä ja masennusta. Se meni ohi, kun olosuhteeni muuttuivat.
Nuorten masennusta on varmasti vaikea todeta. Pidetään ihmistä lasikana tai haluttomana, käsketään ulkoilla ja syödä. Monella nuorella on vaikeuksia ystävyyssuhteissaan, kun sydänystävä rupeaakin seurustelemaan, eikä häneltä enää riitä aikaa, tai rahavarat ovat paljon pienemmät kuin muilla.
Varmaankin moni nuori ei edes tiedä masentuneensa, vaan uskoo aikuisten ärtyisät mielipiteet ja yrittää mennä ulos ja syödä.
- hyvä konsti
jäitä hattuun ! Moneen tilanteeseen sopii !!
- epäile.väinen
Moni pöönautti on ihan tavallista laiskuutta, ei työn tarvii huvia ollakkaan. Kumman helposti saa sairaslomaa kun valittelee masennuksen oireita, nuo julkkikset näyttää mallia. Kai se masennus on ihan vaan vit... Äskettäin oli isot otskot että vit...een voi kuolla. Niin varmaan voikin.
- mandi,,,,,
Särkyny ihminen on hyvin hyvin kipeä, sitä voi verrata fyysiseen kipuun,
siitä toipumimen vie enenmmän aikaa kuin fyysisen avohaavan parantaminen,
mutta siitä toipuu.
Harva ihminen jos kukaan, selviää elämstä ilman psyykkisiä vaurioita, niitä aiheuttaa avioerot, kipeät ihmissuhteet lapsuudesta alkaen,
meidän ikäluokka on sodan lapsia, sen seurauksena elämä ei ole ollu helppoa,
useimmat kuitenkin on selvineet elämän taisteluista kunnialla, olemme vauraita vanhuksia, kovalla työllä selvineet, mutta usein sielu haavoilla arpautuneet.
" anna arpisten haavojen olla, niitä auki et repiä saa, anna katkerain muistojen kuolla, ne ijäksi täytyy unhoittaa "
- viisas laulu,
särkyneen sielun ja kipujen kanssa on vain opittava elämään, niissä piehtaroiminen ei auta enään mitään.
Jossain runossani aikoinaan kirjoitin:
"menneisyytä ei ole
kenties on huominen." jotain tähän tapaan. - Maailman parantaja
On se vaan helppoa elämä tällaisella syntymähölmöllä.
Sitä kun ei itse tajua olevansa tällainen, kuin on, niin voi puhella mitä sattuu ja vielä syvällä rintaäänellä ja kuvitella, että kuuntelijat tosissaan kuuntelevat ja uskovat.
Ei sitä meikäläinen tajua, että ne vain kohteliaisuuttaan niin käyttäytyvät ja takanapäin ne varmaan nauravat hyväntahtoisesti.
Niin minäkin naureskelen itsekseni omille ajatuksilleni ja taaperran eteenpäin onnellisena. Ainakin skitsofreniaa sairastavalla mieli voi 'pirstoutua'. Olen kuullut, että voimakas migreenikohtaus voi aiheuttaa näkökentän hajoamista.
Tää jälkimmäinen nyt kuitenkin eri asia. Aivoperäisiä häiriöitä molemmat, en tiiä.- Lorena*
Elämässä on myös rakkauden haavoja, jotka koskettavat niiden kohdalle osuessa syvälle sieluun, usein jää sinne jälki koko elämän ajaksi. Mieli on poukkoillut sinne ja tänne, miksi piti käydä näin? Aika on parantanut haavoja, muistot jääneet mieleen kauniina tai sitten ei.
On turha uskotella olevansa ainoa epäonnistuja, suoraansanottuna kenelläkään ei mene läpi elämän hyvin, elämä menee niinkuin menee. Vastoinkäymisten voittamisesta saamme uutta voimaa uusiin päiviin, olivatpa ne terveydellisiä tai rakkauden haavoja, muita vastoinkäymisiä Myönnän vahvakaan ei aina jaksa olla, aina voi asettaa päämäärän, joka on aikaa myöten tavoitettavissa.
Jokaisella on muistoja, niitä tarvitsemme, niin hyviä kun huonojakin jotka ovat järkähdyttäneet mieltä. Huonot muistot ovat viittana elämässä, ettemme koskaan lähtisi kulkemaan sitä tietä jolla kerran on eksynyt. Hyvät muistot puhaltavat elämään tulen, kun se on sammumaisillaan, lisäävät elinvoimaa, Kaikkein kauneimmat muistoista loistavat tähtinä elon tiellä ettei tulisi koskaan liian pimeää.
Anteeksi lukijat, miksi solahdin näin syvällisiin ajatuksiin, olisi paras ajatella uuden kevään ja suven tuloa. - mitäs tuossa,
niin syvällistä muka. Samaa jauhantaa kuin muillakin ketjussa.
- Lorena*
Kirjoita sinä "mitäs tuossa" sitten parempia tekstejä palstalaisten luettavaksi. Anna palaa - odotetaan sauhuaako kynäsi vai onko kesäterässä?
- mitähän tuossakin
Lorena* kirjoitti:
Kirjoita sinä "mitäs tuossa" sitten parempia tekstejä palstalaisten luettavaksi. Anna palaa - odotetaan sauhuaako kynäsi vai onko kesäterässä?
Miten nyt noin hiillyt, jos ei tykkää niin ei tykkää,
Arvostellakin saa kun tuntee tapauksen - itse kyllä lor.
mitähän tuossakin kirjoitti:
Miten nyt noin hiillyt, jos ei tykkää niin ei tykkää,
Arvostellakin saa kun tuntee tapauksenarvostelee muita, itse ei mitään siedä. Sama on muutaman muun nipottajan kanssa. Ovat muka muita ylempänä.Mitään syvällistä minustakaan tuossa ei ollut, vaikka ihan piti anteeksi sitä syvällisyyttä pyydellä, kun muut olivat niin pinnallisia.
- hyppäänkö?
Elämänhalu, huomisen toivo ja usko huomiseen, niissä piilee se voimavara joka meitä kantaa, kutakin tavallaan.
Ellei enää ole jäljellä muuta kuin muistelut, ellei mikään huomisessa jaksa kiinnostaa, jos haluaa vain paeta yksinäisyyteen ja sulkea itsensä yhteisöjen ulkopuolelle, on jo kyse vakavasta elämänhalun katoamisesta ja silloin sielu on rikki, olipa syy mikä tahansa.
Mikä sitten saa ihmisen kadottamaan kiinnostuksen elämään?
Mikä antaa aiheen katsoa vain taaksensa ja sieltä ne syyt toivottomuuteen usein löytyvätkin.
Monet epäonnistumiset, monien unelmien kaatuminen, liian monta pettymystä, eikä ole enää voimia kasvaa niiden ylitse.
Läheiset ihmiset voivat antaa aiheen ja syyn.
Loukkaukset, hylkäämisen tunne, unohtaminen.... ihminen ikäänkuin sysätään kuilun reunalle.
Sellaisen kuilun reunalla olen seisonut ja seison yhä siinä lähellä, liki sortumista. Ei ole kiinnostusta, ei ole voimia, ei ketään jonka vuoksi kannattaisi nousta aamulla, pukeutua, tai kenen puoleen kääntyisi pyytäen kuuntelemaan, auttamaan ja antamaan elämälle uutta suuntaa.
Kun loppuvat tulevaisuuteen tähtäävät ajatukset ei ole väliä onko yö vai päivä, onko uutisissa hyviä vai huonoja uutisia, koska minä olen sulkenut kuoreni kuin simpukka ja sinne kuoreen ei sieluani kukaan pääse korjaamaan eikä rikkomaan.
Olen rikki ja tiedostan sen, mutta en jaksa tehdä mitään huomisen hyväksi.
Olen vain ja odotan.- samat merkit
minulla, lapset vei lääkäriin. Keskivaikea masennu oli diagnoosi, lääkkeillä alettiin hoitaa. Kyllä ne vähän auttoi pahimpaan ahsitukseen, toisaalta vain turtuneempi olo tuli. Ei lääkkeet elämänhalua anna, jos sitä ei ole.
- kuinka huomiseen ???
Varmaan tämä ikä tekee tepposet, nämä kivut, ja yksinjääminen, vain puhelin yhteys omaisiin, ei ole ihme jos ja kun elämän halu katoaa, meitä näyttää olevan enemmänkin samassa jamassa,
en tiedä kuinka eteenpäin, kun lääkäriin menoki on niin p i r u n vaikeeta, siellä aina eri lääkäri, ja kaikki vuorollaan vai kirjottaa särkylääkkeitä,
ilmeisesti meitä vanhoja halveksitaan terveyskeskuksissa,
monta kertaa jo vuosien ajan olen kuvitellu kuolevani, tässä mä kuitenkin vielä kitisen. - surulaaksosuomi
kuinka huomiseen ??? kirjoitti:
Varmaan tämä ikä tekee tepposet, nämä kivut, ja yksinjääminen, vain puhelin yhteys omaisiin, ei ole ihme jos ja kun elämän halu katoaa, meitä näyttää olevan enemmänkin samassa jamassa,
en tiedä kuinka eteenpäin, kun lääkäriin menoki on niin p i r u n vaikeeta, siellä aina eri lääkäri, ja kaikki vuorollaan vai kirjottaa särkylääkkeitä,
ilmeisesti meitä vanhoja halveksitaan terveyskeskuksissa,
monta kertaa jo vuosien ajan olen kuvitellu kuolevani, tässä mä kuitenkin vielä kitisen.Mä olen lukenut jostain että masennus on terve reaktio
yhteiskunnan ja maailman sairauteen.
Työttömyys on aika paha juttu. Jos akateemisen tutkinnon suorittaneelle ( heitä on paljon, muita ammattitutkintoja suorittaneita myös) työvälityksessä sanotaan, että
hyppää järveen ja oo pinnan alla kunnes aallot asettuu, niin onko se terveyttä vai sairautta? Elääkin pitäisi, maksaa lainat ym.
Miks osa ihmisistä on aina jotenkin syvään ahdinkoon ajettu?
Esimerkkini on kärjistetty -- silti monelle nuorelle kurjaa todellisuutta.
Vanhemmillekin.
Asioita joiden vuoksi kipuillaan, on yhteiskunnassa paljon.
Tää nyt on vaan niin tätä. Aivot ja keskushermostomme ovat mielen ja psyykemme tyyssija. Onnettomuus tai muu ulkoinen väkivalta särkee myös mielen.
Ja näitähän sattuu Suomessakin joka viikko.- susmorsian ek.
Uusi aamu ja uusi mieli.
Onnekseni ? olen saanut mielen, joka on joka aamu herätessä erilainen,eilen ehkä liikaakin pohtiva, jollainen en oikeestaan enää välittäisi olla. Tänään aika tasainen miettimättä sen kummempia.Vilkaisin ulos ja ovi raollaan on, leuto ja lämmin on aamuvarhainen.
Tätä ajan vaihtamisen vaikutusta olen kyllä aina pikkuisen ihmetellyt, yksi tunti sinne tai tänne, miten se voikaan vaikuttaa psyykeen, minulla on aina vaikuttanut. Aika....aika jännä kysymys, onko kello nyt puoli neljä, puoli viisi tai puoli kuusi, ei sen kummemmin pitäisi hievauttaa.
Eilen hiukkasen Prisma-ohjelman loppupuolta satuin vilkaisemaan, siellä puhuttiin muistoista, ahdistavista nimenomaan, pelottavistakin, kun joillain ihmisillä ne vaivaavat, ahdistavat koko elämän ajan. Onneksi sitä ongelmaa minulla ei ole, jotenkinhan ihminen unohtaa helpommin menneisyytensä ikävät asiat, jos ne eivät ole olleet erityisen traumaattisia. Jotkut ovat täälläkin kertoneet sodan aiheuttamista vieläkin pelottavista muistoista, sodissa sotineilla ne voivat olla tuhoavankin traumaattisia.
Niin siinä ohjelmassa tutkijat kertoivat kehiteltävästä lääkkeestä, jolla voitaisiin poistaa kauheimmat muistot. Minusta se tuntuu kuitenkin epäinhimilliseltä, voi olla, että ihminen menettää jotenkin ihmisyytensä, jos pillereillä tuhotaan osa menneisyyttä...eihän vain onnellisuuden tuntuinen elämä voi olla täyttä elämää...onnen pillerit, huh.
Olen itse huomannut, oppinut, että näin vanhempana, kun sietää enää vähemmän ahdistusta, voi kasvattaa itseään vieläkin. Ahdistusta, kyvyttömyyttä torjua elämän paineita, voi edes vähän estää estämällä kaiken tiedon vastaanottamista, olla tietämättä liikaa. Voihan sekin olla pakenemista, mutta ratkaisu sekin.
Psyyke voi myös olla antelias, opettamalla ihmisen unohtelemaan...jokapäiväisiäkin asioita. Ei kuitenkin samalla tavoin kuin dementoitumisessa, jolloin menneisyyden muistojen tuhoutuessa elämä on oikeastaan kaput.
No nyt lopetan tään tämän aamuisen horisemisen.....justhan sanoin, etten ole pohtivalla mielellä !!! - minä tässä elämässä
Kun mieli särkyy se särkyy, kun tulee sydänkohtaus, aivoverenvuoto ym. ne tulee. sinulle joka jaottelet (lääkärit mm.) että diagnoosi jostakin näistä oireista olisi toisen poissulkeva olet valinnut väärän uran. kun ihminen sairastuu henkisesti eli romahtaa...elämässä , kyllä siihen tulee mielipiteitä miten sinun tulisi elää. mutta jos tulee sydänkohtaus katsotte lääkärinkirjasta miten toimia. ITSELLENI on tullut selväksi, että tällä alueella en kohtaa ihmistä, mutta jos sairastun fyysisesti on vastassa koko lääkärikunta eli ihminen, mutta ei läsnä. ihmisen psyyke on haastavaa jopa niinkuin minulla. mutta olen selvinnyt tähän päivään.
- eläinten kanssa.
Sota-aika teki meistä sieluttomia. Se kovetti meitä.
Taannuimme henkisesti eläinten tasolle. Elpyminen
vie useita sukupolvia. - aamuvirkkuna
Enpä nyt ihan allekirjoittaisi tuota,,,,, kautta linjan sentään, johan nyt olis pessimististä!
- vähän ajatusta.
Hyvin harvoin eläimet ovat pessimistejä!
Mietin tämän Sus normaikun aloituksen aikaa . Keväällähän voi olla suurikin merkitys ihmisten mielialoihin.
Mitääsmieltä nämä parinpäivän kevätkirjoittajat ovat nut.
Onko masennus helpottanut,
Ja mitenkä on saanut elämänhalunsa takaisin.
Onhan sitä meikäläinenkin saanut kokea tämän pitkän elämäni aika yhtä jos toista .
Jostain syystä olen ajatellut ,että nämä on vaan vahvistanut minua.
Ja pidän aivan luonnollisena että kaikkea on mielessä ollut.
Mutta nyt vaan eletään päivä kerrallaan --vaikka ei alkoholiongelmaa onneksi.
Kaikkea kohtuudella on elämän ohje.
Alkoholi pahin mielestäni ja ne pillerit joita lääkärit määrää.
Vanhukset myrkytetään kaikenlaisilla "lääkkeillä" --ei ihme että masennus iskee.- Etanoli = solumyrkky
Mutta koska se on perinne, niin sitä luullaan aivan hyväksi.
Samoin eräs vanhus on kaikkia luontaistuotteita vastaan, ne ovat aivan "vailla kunnon tutkimista" ja samalla hän pistää karamelleja suuhunsa! Vaikka hänellä on diabetes!
Ja mikä kauheinta, antaa niitä pienelle lapsenlapselleen, jolla kiloja on vasta 18 kg. Miten pahasti ne noin pienessä kasvavassa ihmisessä voivatkaan vaikuttaa!
Perinteet, perinteet, niissä on paljon pahaakin!
.
- capt. cöpenick
Särkyköön mieli miten kaameimman kaavan mukaan, mutta etanolia, jota viinaksissakin on, ei saa tyrannisoimalla häntä solumyrkyksi.
Onhan sitä veteenkin kuoltu ja ylenmääräisen ravinnon nauttimiseenkin paikka paikoin, mutta etanoli on myös oiva polttoaine.
Hän ravitsee tenukeittimen ja virvoittaa avannosta nostettua ainakin teoreettisessa mielessä. Nyt ei tul muuta säällistä mieleen. Amen.- Tpsi rakkautta?
Käytätkö etanolista puhuessasi 'hän'-pronominia?
- yxi meistä,,
Onkohan alottaja miettiny ikääntyviä ihmisiä ollenkaan,
useat meistä sairastuu aikuisijän diapetekseen, sokerin heitteleminen veressä aiheuttaa vakavia oireita, ihminen vaikuttaa sekavalta, sivullinen voi luulla että nyt se on seonnu,
vanha ihminen on hauras,
me emme kestä enään samoin mikäänlaisia paineita samoin kuin terveenä nuorena ollessaame,
esm. verisuonisairaus ( sepelvaltimo tauti )on toinen joka aiheuttaa sekavuutta varsinki silloin kun verenkierrossa on häiriöitä, ja niitä häiriöitä tulee jokaiselle jossaki vaiheessa loppuelämää,
mikään näistä oireista ei merkitse " hulluksi " tulemisesta,
vaan olemassa olevasta sairauden aiheuttamista oireista ,
en lukenu ketjua,
en ole varma oliko näistä asioista keskustelua,
panimpahan vaan lusikkani tähänki soppaan. Eihän Sus ketään loukatakseen aikanaan tota aloitusta laittanut framille.
Jokaisessa piirikunnassa on kansalaisia, jotka ovat joutuneet huonolle hapelle kun %-juomat ovat vieneet liikaa ns. viihteen puolelle.
Onhan se hirmuista, että siinäkin, ainakin aluksi oli omassa harkinnassa.- susmorsian ek.
Tuon %- juomien käytön lääketarkoitukseen olenkin jättänyt äärimmäisen vähälle, ennen oli kyllä jonkinlainen pääntyhjennysoperaatio liikojen paineitten purkamiseksi, hyvä keino oli sekin pillereitten sijaan. "Viihdetarkoitukset" olivat ehkä nuorempana. Enpä ole mikään viinan orja, ihan omassa harkinnassa olivat nämä pääntyhjennyskeikat, tissuttelija en ole lainkaan ollut. Sellainenhan olisi vain jonkinlaista pöhnässä oloa, mitäs parantavaa siinä.
Täytynee tässä yhteydessä kertoa, että nyt olen hyvinkin helpottunut, kun vihdoin uusi nuori lääkäri ymmärsi laittaa lääkitykselle kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi. Itse olin jo vuosia epäillyt sen olevan syynä moniin oireisiin, niitähän on paljon tässä "taudissa", ja vaikea todettava on, joskus eivät arvotkaan näytä, että vikaa on.
Ehkä selvimmät tuntemukset taudin olemassaolosta olivat käsittämätön vaihteleva alakulo, apeus, ahdistus ja hiusten oheneminen. Kaikki mahdollisuudet käytin tämän henkisen ahdistuksen selvillesaamiseksi, muttei oikeaa apua löytynyt, masennuslääkereseptejä kyllä auliisti kirjoitettiin, Kun itse tiesin, ettei masennuksesta ole kyse, en niitä käyttänyt.
Nyt olen pari viikkoa lääkettä käyttänyt, ja jo on viitteitä siitä, että oikea lääke on kyseessä. Hitaasti vaan kuulema vaikutus näkyy, lokakuussa on lääkärin tapaaminen ja kokeitten otto, onko arvokin laskenut.
Pari ihmistä olen tavannut ja tuolta netistä lukenut, miten suuri vaikutus hormonitasapainon kohdalleen saattamisella on, on kuin uusi ihminen.
Että näin minun kohdallani. Ihanaa " kuulla" että Olet saa nut ajoissa oikeat lääkkeet.
On vaan itse oltava tarkkana ,kun muutoksia tulee, Ei ne ihankaikki johdu iästäkään.
Minullakin on suuri Projekti käynnissä , Hammaskalustossa . Täytyyvän sekin olla kunnossa , että saa paremminnautittua näistä vähäisistäkin nautinnoista ,niinkun Ruoka , ja Kaunis hymy :=)
Näitä huoltoja on tehtävä aina sillon tällön .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1503344
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau592658Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.302080- 1301667
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?831524- 771518
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3661453- 911160
- 891115
On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle
Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou1951086