Introverttinä osastolla

Anonyymi-ap

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin syömässä ja kaupassa joskus, ja tupakalla.

Halusin olla enimmäkseen omissa oloissani niinkuin olen kotonakin. Ei mitkään ryhmäpelit kiinnostaneet eikä kahvinkeittely. Mitä tein väärin? Jopa papereissani luki etten ollut aktiivinen. Olin kuitenkin syvässä psykoosissa. Minusta on todella töykeää alkaa sairasta arvostella noin.

396

2277

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Se oli vain hänen havaintonsa. Tilanteessa pitää yrittää tuoda oma kanta esiin kertomalla ja perustelemalla.

• Anonyymi

Mitä sä teit osastolla jos kerta vaan makaat omassa huoneessa ?

• Anonyymi

Psykoosi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Psykoosi

ja kotona ei voi maata psykoosissa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja kotona ei voi maata psykoosissa?

Oletko noin tyhmä vai esitätkö vain?

• Anonyymi

Aika moni muukin siellä makaa sängyssä. Olin aamupalavereissa ja ulkoilin heti kun kunto salli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko noin tyhmä vai esitätkö vain?

Olen varmaan tyhmä kun mulla ei ole ollut psykoosia .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen varmaan tyhmä kun mulla ei ole ollut psykoosia .

Kyllähän sen jokainen tietää ettei psykoosia voi hoitaa kotona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mitä hoitoa psykoosipotilas saa kun se makaa osaston sängyssä. Mä kysyin jo aiemmin osaston lääkehoidosta että onko se eri kuin kotona jos kerta osastolla paranee vaikka makaa sängyssä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mitä hoitoa psykoosipotilas saa kun se makaa osaston sängyssä. Mä kysyin jo aiemmin osaston lääkehoidosta että onko se eri kuin kotona jos kerta osastolla paranee vaikka makaa sängyssä.

Eri lääkkeitä kokeillaan ja sähköhoitoa. Ei sekavaa ihmistä voi jättää kotiin. Etkö ymmärrä vai pitäkö ratakiskosta vääntää????

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eri lääkkeitä kokeillaan ja sähköhoitoa. Ei sekavaa ihmistä voi jättää kotiin. Etkö ymmärrä vai pitäkö ratakiskosta vääntää????

etkö sä ymmärrä kun mulla ei ole kokemusta niin vitustako mä voin tietää. Joo gooleta. joo googletan flunssan niinj se tarkoittaa että mulla on kaikki oireet jotka googlessa luetellaan niinkö on myös psykoosissa kaikki oireet joita googlesta löytyy.

Mua kiinnostaa yksilötasolla nää asiat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

etkö sä ymmärrä kun mulla ei ole kokemusta niin vitustako mä voin tietää. Joo gooleta. joo googletan flunssan niinj se tarkoittaa että mulla on kaikki oireet jotka googlessa luetellaan niinkö on myös psykoosissa kaikki oireet joita googlesta löytyy.

Mua kiinnostaa yksilötasolla nää asiat.

Etkö oppinut mitään kierrellessäsi osastoja vuosien ajan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teoriassahan sillä ei pitäisi olla mitään väliä, että makaatko kotona vai osastolla, mutta käytännössä sillä tuntuu olevan isokin merkitys.

Kun lääkkeistä puhutaan niin valitettavasti kotona tahtoo monelta "unohtua" ottaa niitä lääkkeitä.

Joskus myös joudutaan vaihtamaan joko lääkkeitä tai annostusta yksilölle paremmin soveltuvaksi. Lääkemuutoksen vaikutuksia on helpompi arvioida osastolla.

Eikä se koskaan tee pahaa ihmiselle opetella niitä sosiaalisia taitoja, vaikka se tapahtuu vasta osastolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskon, että monet psykoosit jää diagnosoimatta ja henkilö toipuu sekavuudessaan yksin vuosien ajan. Jos on perusluonteeltaan tolkun kaveri, pystyy asioimaan Kelassa ja maksamaan vuokransa ahdistuneisuudestaan huolimatta Joskus suurin virhe onkin luottaa lääkäreihin. Kaikki eivät riehu psykoosissa tai siinä mielentilassa, mitä sillä tarkoitetaan. Akuutti vaihe kestänee vain päiviä.

Ihmiset ovat kyenneet läpikäymään sekavuutensa vihassaan iät kaiket ennen mitään terveydenhoitoa vuosisatojen ajan. Nykyinen yhteiskunta on vain hyvin järjestäytynyt poliiseineen ja terveydenhoitoineen, lakeineen, mutta jos perusasoat on opittu Kelan varassa voi selvitä. Työkyky on tietysti silloin hyvin matala.

Sosiaalisuus ei ole kansalaisvelvollisuus. Se on osa persoonallisuutta ja myös vuorovaikutustaitoa.

• Anonyymi

Ei siinä kunnossa kykene kertomaan saati perustelemaan kantaansa. Minulla oli aivan tarpeeksi tekemistä harhojen kanssa jotka seurasi koko hereiläolon ajan.

• Anonyymi

Miksi sä menit osastolle makaa kun kotona kerta on mahdollisus maata sängyssä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minähän en itse päätä pakkohoidosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei siinä ole omalla mielipiteellä mitään väliä kun lääkäri päättää, ettei avohoito enää riitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei siinä ole omalla mielipiteellä mitään väliä kun lääkäri päättää, ettei avohoito enää riitä.

Varmaan olis kivaa mennä autistina osastolle.. Osahan on vähän sisäänpäin sulkeutuneita ja tää kuuluu asiaan normaalistikkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osastolla kokeillaan eri lääkityksiä ja sähköhoitoa, että tulisi terveeksi. Eikö se ole sairaalan tarkoitus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osastolla kokeillaan eri lääkityksiä ja sähköhoitoa, että tulisi terveeksi. Eikö se ole sairaalan tarkoitus.

Ja me kaikki tykätään veroista. Ei se tarkoitus siitä kivaa tee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja me kaikki tykätään veroista. Ei se tarkoitus siitä kivaa tee

Sanoinko että sairaus on kivaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lopeta tuo jankuttaminen älä puhu asioista mistä mitään et ymmärrä.
        Siis lääkäri usein haluaa potilaan sairaalaan jos on oikein huonossa kunnossa . Kaikkeen on syynsä. Ei ole sinun oikeutesi mitenkään jankuttaa hönelle miksei hän ole kotona .
        Että kehtaatkin ,häpeäisit ,vaan kun et osaa sitäkään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis lääkäri usein haluaa potilaan sairaalaan jos on oikein huonossa kunnossa . Kaikkeen on syynsä. Ei ole sinun oikeutesi mitenkään jankuttaa hönelle miksei hän ole kotona .

Ei se osaa hävetä. Ilkeä ja paha ihminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valitettavasti voi hyvinkin olla lääkäri/hoitaja myös...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valitettavasti voi hyvinkin olla lääkäri/hoitaja myös...

Ei tuo osaa edes kirjoittaa, joten ei ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanoinko että sairaus on kivaa?

Et, mutta et selkeästi myöskään tiedä osastojen todellisuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mites ne ulkomaalaiset jotka ei osaa Suomea sit on hoitajia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et, mutta et selkeästi myöskään tiedä osastojen todellisuutta.

Eiköhän nykytilanne osastolla tullut selväksi yli puolen vuoden jaksolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et sinä vaan tää yks ilkeilijä :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei lääkärit aina osaa kirjoittaa, ne vaan sanelee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et sinä vaan tää yks ilkeilijä :D

Jaa se :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaa se :D

Sen tunnistaa ja huomaa ettei mitään kontekstia tai ymmärrystä. Ja myös aika ilkeän oloinen. Tuo mieleen yhden mun hoitajista. Oli ihan samanlainen. Ja yks lääkärikin antaa samat vibat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sen tunnistaa ja huomaa ettei mitään kontekstia tai ymmärrystä. Ja myös aika ilkeän oloinen. Tuo mieleen yhden mun hoitajista. Oli ihan samanlainen. Ja yks lääkärikin antaa samat vibat.

Ei se ole mikään ammattilainen. Se on mt-kuntoutuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei lääkärit aina osaa kirjoittaa, ne vaan sanelee.

Osaako ne aina sitäkään? Joskus ne copypastaa vielä perseelleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän nyt hoitajat ja lääkärit ymmärtää että psykoosissa ollaan osastolla ja usein pitkiä aikoja. Itsehän he työkseen laittavat potilaita sinne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se ole mikään ammattilainen. Se on mt-kuntoutuja.

Tiedät vai? Oikeesti? Ei.. uskois. Silti, osastolla on ollut vastaavia henkilökuntana mikä on oikeastaan aika kamala realiteetti

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän nyt hoitajat ja lääkärit ymmärtää että psykoosissa ollaan osastolla ja usein pitkiä aikoja. Itsehän he työkseen laittavat potilaita sinne.

Ainakaan ne ei yhtään ymmärrä introverttejä tai neuroepätyypillisiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainakaan ne ei yhtään ymmärrä introverttejä tai neuroepätyypillisiä.

Se on kyllä totta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on kyllä totta.

Ja tän takia luonnollisesti sua tulkitaan väärin. Introvertti vaan haluaa olla omissa oloissaan, sen sijaan niiden silmissä tää näyttää huonolle. Opin tän aikoinaan ja leikin niiden säännöillä. Osallistu kaikkeen, ihan mihin vaan ja kas niiden silmissä oot aktiivinen ja toimintakykynen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja tän takia luonnollisesti sua tulkitaan väärin. Introvertti vaan haluaa olla omissa oloissaan, sen sijaan niiden silmissä tää näyttää huonolle. Opin tän aikoinaan ja leikin niiden säännöillä. Osallistu kaikkeen, ihan mihin vaan ja kas niiden silmissä oot aktiivinen ja toimintakykynen

Osallistuin esim. tyhmiin ryhmäkeskusteluihin missä aiheesta en tiennyt mitään. Ihan sama vaikken puhunut. Riitti, että olin mukana ilman mitään hajua aiheesta. Joskus olin ainut osallistuja (nää oli vapaaehtosia) ja sit pelasin korttia hoitajan kaa tunnin.

Meillä oli myös kivien maalausta. Ei voinu vähempää kiinnostaa, osallistuin silti.Tai tuolijumppa... Mikä tahansa tapahtuma, olin aina mukana. Niiden silmissä olin aina niin reipas ja aktiivinen. Tärkeintä oli osallistua ja vaikka istua siellä tunti. Se riitti, niiden silmissä olin toimintakykyinen kun aina mukana (vaikka hammasta purren)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo en tiedä kun ei ole ollut psykoosia koska osastolla voi olla myös ilman pakkohoitoa. Että ite oot helvetin tyhmä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ai hävetä sitä ettei itelläni ole ollut psykoosia. ite oot helvetin harhanen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo en tiedä kun ei ole ollut psykoosia koska osastolla voi olla myös ilman pakkohoitoa. Että ite oot helvetin tyhmä

90% ei pääse sinne ilman pakkohoitoa. Vähemmistö on se joka pääsee vapaaehtoisesti. Osa niistäkin valitsee pakon ja vapaaehtoisuuden välillä eli virallisesti "vapaasti" käytännössä ei

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osastoja suljettu ja vähennetty ihan älyttömästi. Ennen varmaan pääsikin, nykyään ne paikat on premiumia. https://yle.fi/a/74-20178217

Takala ja Seppänen arvioivat, että psykiatristen sairaalapaikkojen karsiminen on tilanteeseen yksi olennainen syy. Paikkoja leikattiin pelkästään vuosina 2015–2021 yli 40 prosentilla (THL).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin en ymmärrä koska minä en näe ja kuule harhoja. Osastolla on myös ihmisiä joilla ei oel psykoosia. Onko nykyäänn kaikki osastopotilaat pskoosissa. maailma on muuttunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin en ymmärrä koska minä en näe ja kuule harhoja. Osastolla on myös ihmisiä joilla ei oel psykoosia. Onko nykyäänn kaikki osastopotilaat pskoosissa. maailma on muuttunut.

Ei vaan paikkoja liian vähän. 40% karsittu siitä mitä aikoinaan ollut. Sinne ei enään pääse vaikka tahtoisi ennenkuin tilanne tosi paha. Käytännössä tilanne eskaloitunut eri syistä liiah pahaksi, oli se sitten psykoosi, masennus, itsetuhoisuus...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ai pitäis hävetä sitä etten näe ja kuule harhoja? sä et taida itse osta elää psykoosin kanssa kun pitää mua haukkua koska mä en tiennyt että nykyään osastolla on kaikki psykoosissa kun ennen sinnen pääsi jos sulla oli esim masennus tai ahdistusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

miten sen voi tietää kun ei ole ollut siellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ai pitäis hävetä sitä etten näe ja kuule harhoja? sä et taida itse osta elää psykoosin kanssa kun pitää mua haukkua koska mä en tiennyt että nykyään osastolla on kaikki psykoosissa kun ennen sinnen pääsi jos sulla oli esim masennus tai ahdistusta.

Ennen pääsi helpommin hoitoon. Nykyään ei. Noihan on ihan täynnä nykyään ja jos pääset osastolle on tilanne tosi paha. Periaatteessa masennus ja ahdistus riittää, käytännössä sulla pitää olla nykyään rinnalla itsetuhoisuutta tai muuta vakavaa. Psykoosi on vain se yleisin syy millä pääsee. Ei toki ainut, mutta joo sinne menee ne joiden tilanne eskaloitunu eri syistä pahaksi. Osittain avo-hoidon resurssipulan takia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

uutisissahan ollut noita... tarinoita. Potilas päässy ulos ja samana päivänä teki itsemurhan ->Onnistuko hoito? ei. Samoin kuinka täyttä jne

• Anonyymi

Tai sit kyseinen henkilö on ilkeä ja paha.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jankutit siitä että psykoosipotilaan pitäis jäädä kotiin makaamaan eikä mennä sairaalaan. Älä valehtele!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän kukaan niin ole väittänyt. Jankutit siitä että psykoosipotilaan pitäis sairastaa kotona. Älä vääristele asioita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edelleenkin jankutit siitä että psykoosipotilaan pitäis jäädä kotiin sairastamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edelleenkin jankutit siitä että psykoosipotilaan pitäis jäädä kotiin sairastamaan.

Kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niimpä. Ja selkeästi hakenut/joutunut päivystykseen ja sitä kautta pakkohoitoon. Psykoosissa voi maata kotona jos ei joudu päivistykseen tai muuten asia tule ilmi. Silloinhan ei pakkohoitoa saa kun kukaan ei tiedä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niimpä. Ja selkeästi hakenut/joutunut päivystykseen ja sitä kautta pakkohoitoon. Psykoosissa voi maata kotona jos ei joudu päivistykseen tai muuten asia tule ilmi. Silloinhan ei pakkohoitoa saa kun kukaan ei tiedä

Kyllä psykoosi tulee aina ilmi ennemmin tai myöhemmin ja se pahenee jos sitä ei hoideta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä psykoosi tulee aina ilmi ennemmin tai myöhemmin ja se pahenee jos sitä ei hoideta.

Tottakai. osa tosin voi tehdä itsemurhan ennen sitä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

90% ei pääse sinne ilman pakkohoitoa. Vähemmistö on se joka pääsee vapaaehtoisesti. Osa niistäkin valitsee pakon ja vapaaehtoisuuden välillä eli virallisesti "vapaasti" käytännössä ei

niin eli siellä voi olla 10 % potilaita joilla ei ole psykoosia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osastoja suljettu ja vähennetty ihan älyttömästi. Ennen varmaan pääsikin, nykyään ne paikat on premiumia. https://yle.fi/a/74-20178217

Takala ja Seppänen arvioivat, että psykiatristen sairaalapaikkojen karsiminen on tilanteeseen yksi olennainen syy. Paikkoja leikattiin pelkästään vuosina 2015–2021 yli 40 prosentilla (THL).

mä olen lukenut tuon uutisen .mua ei tartte haukkua jos mä olen kiinnostunut tietää. eikö palstalla saa olla ja kirjoittaa jos ei ole ollut psykoosia ja osastolla

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei vaan paikkoja liian vähän. 40% karsittu siitä mitä aikoinaan ollut. Sinne ei enään pääse vaikka tahtoisi ennenkuin tilanne tosi paha. Käytännössä tilanne eskaloitunut eri syistä liiah pahaksi, oli se sitten psykoosi, masennus, itsetuhoisuus...

Mä tiedän sen verran että aikasemmin osastolle pääsi myös itsehakeutuneena ja vapaa-ehtoisesti. Mä en tiennyt että osastolle ei pääse enääe esim pahasta ahdistuksesta kärsivät. Koska mulla ei ole psykoosia koskaan ollut niin miten helkkarissa mä voin tietää ettei osastolle enää pääse kuin psykoottiset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ennen pääsi helpommin hoitoon. Nykyään ei. Noihan on ihan täynnä nykyään ja jos pääset osastolle on tilanne tosi paha. Periaatteessa masennus ja ahdistus riittää, käytännössä sulla pitää olla nykyään rinnalla itsetuhoisuutta tai muuta vakavaa. Psykoosi on vain se yleisin syy millä pääsee. Ei toki ainut, mutta joo sinne menee ne joiden tilanne eskaloitunu eri syistä pahaksi. Osittain avo-hoidon resurssipulan takia

Niin ja täällä ei saa kysellä nykytilannetta heiltä jotka on siellä osastolla olleet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä sain 25 vuotta tosi pahan ahdistuneisuuskohtauksen koska mä olin saanut tiedon että mulla on solumuutoksia eli mä luulin että mulla on syöpä. Mä itse hakeuduin psykiatrian osastolle. Pääsin loppujen lopuksi koska antoivat mulle periksi. Olin osastolla kaksi päivää ja sitten oli rauhoittunut.

Sen takia mua kiinnosti miten tilanne on muuttunut siitä. Kun sä pääsit vielä vapaaehtoisesti psykiatrian osastolle ahdistuksen takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä tiedän sen verran että aikasemmin osastolle pääsi myös itsehakeutuneena ja vapaa-ehtoisesti. Mä en tiennyt että osastolle ei pääse enääe esim pahasta ahdistuksesta kärsivät. Koska mulla ei ole psykoosia koskaan ollut niin miten helkkarissa mä voin tietää ettei osastolle enää pääse kuin psykoottiset.

Ajat muuttuu. Aika paljonkin. Pääsee nekin nykyään, pitää vaan tyyliin yrittää itsemurhaa ensin. Joko oot pyskoosissa tai yrität tappaa ittes. About näin se menee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja täällä ei saa kysellä nykytilannetta heiltä jotka on siellä osastolla olleet.

No me vastattiin sulle. Sä vaan kirjotat vähän ilkeästi ja loukkaavasti muille. Voisit kirjotella ystävällisemmin tiiäks

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mä olen lukenut tuon uutisen .mua ei tartte haukkua jos mä olen kiinnostunut tietää. eikö palstalla saa olla ja kirjoittaa jos ei ole ollut psykoosia ja osastolla

Saa, mut senkin voi asiallisesti ja ystävällisemmin tehdä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloita siitä.oma ketju kun noin paljon kiinnostaa aihe.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet ollut osastolla kymmeniä kertoja. Tiedän sinut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

niin eli siellä voi olla 10 % potilaita joilla ei ole psykoosia

Joo, 10% voi olla mut melkein kaikki pakkohoidon alaisena. Riippuu varmasti kaupungista tääkin, mut suurin osa nykyään pakolla siellä, ei vapaehtoisesti.

Vika toki on jossain kun tilanne näin. Meiltä puuttuu joku välimuoto. Päiväsairaala, avohoito tiivimpänä yms.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

uutisissahan ollut noita... tarinoita. Potilas päässy ulos ja samana päivänä teki itsemurhan ->Onnistuko hoito? ei. Samoin kuinka täyttä jne

jos sä oot puoli vuotta osastolla niin ei kait se osasto ole mikään pysyvä asuinpaikka ole. No kerro sitten miten psykoosipotilaita hoidetaan osastolla jos lääkehoito ja muu ei auta.Miten psykoosipotilas paranee jos lääkkeet ja keskustelu ym ei auta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä sain 25 vuotta tosi pahan ahdistuneisuuskohtauksen koska mä olin saanut tiedon että mulla on solumuutoksia eli mä luulin että mulla on syöpä. Mä itse hakeuduin psykiatrian osastolle. Pääsin loppujen lopuksi koska antoivat mulle periksi. Olin osastolla kaksi päivää ja sitten oli rauhoittunut.

Sen takia mua kiinnosti miten tilanne on muuttunut siitä. Kun sä pääsit vielä vapaaehtoisesti psykiatrian osastolle ahdistuksen takia.

25v sitten varmaan pääsikin kun paikkoja melkein 50% enemmän. Nykyään ei. Munkin sisko halusi mut ei päässy :( Onneks se selvis ilman pahimman masennuksen yli. Piti vaan olla ite sen tukena viikon ja olla töistä poissa palkattomalla.

Oliskin mahtavaa jos pääsis ne jotka tarttee jopa vapaaehtoisesti. Mut... Tilanne on valitettavasti ettei hoitoa saa. Avohoitokin on ihan pelleilyä. Masennuslääkkeitä ja kerran kuussa tunti hoitaja. Joo, tää lämmittääkin paljo

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jankutit siitä että psykoosipotilaan pitäis jäädä kotiin makaamaan eikä mennä sairaalaan. Älä valehtele!

Mä kysyin miten se sängyssä makaaminen eroaa sairaalass makaamisesta. Mä en ole sanonut sanallaakaan että sairaalaan ei pidä mennä vaan kysyin miten se sängyssä makaaminen ja se lääkitys. jos sulla on kotona ollut psykoosilääkitys niin miten se eroaa sairaalassa annetavasta psykoosilääkityksestä. Minulla ei ole kokemusta niin mua kiinnostaa. ja jos sairaalassa saa eri lääkkeitä niin jatketaanko niitä kotona. ja psykoosista ei parane sairaalassa teillä on varmasti tietoa mikä siihen auttaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

jos sä oot puoli vuotta osastolla niin ei kait se osasto ole mikään pysyvä asuinpaikka ole. No kerro sitten miten psykoosipotilaita hoidetaan osastolla jos lääkehoito ja muu ei auta.Miten psykoosipotilas paranee jos lääkkeet ja keskustelu ym ei auta

Riippuu ihmisestä. Ja paikasta. Osassa osastoja se apu on lähinnä ne lääkkeet. Muuta ei ole. Eikä resursseja ole kun työvuorossa 2 hoitajaa ja potilaita 15-20

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän kukaan niin ole väittänyt. Jankutit siitä että psykoosipotilaan pitäis sairastaa kotona. Älä vääristele asioita.

niin sä kirjoittaja kertoo kun hän ei saa maata osastolla sängyssä. niin sen takia kysyin että miten se osaston sängyssä makaaminen auttaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä kysyin miten se sängyssä makaaminen eroaa sairaalass makaamisesta. Mä en ole sanonut sanallaakaan että sairaalaan ei pidä mennä vaan kysyin miten se sängyssä makaaminen ja se lääkitys. jos sulla on kotona ollut psykoosilääkitys niin miten se eroaa sairaalassa annetavasta psykoosilääkityksestä. Minulla ei ole kokemusta niin mua kiinnostaa. ja jos sairaalassa saa eri lääkkeitä niin jatketaanko niitä kotona. ja psykoosista ei parane sairaalassa teillä on varmasti tietoa mikä siihen auttaa

Okei vastataan tähän:

RIippuu ihan ihmisestä. Joskus pitoisuuksia nostetaan ja kokeilaan uusia lääkkeitä. Joskus vaan jatketaan vanhoja ja oot ns. seurannassa. Joskus saat SSRI/masennuslääkkeitä osastolla. Välttämättä niitä ei kotona jatketa. Riippuuu potillaasta.

Käytönnössä saat lääkkeitä ja niitä kokeillaan. Joskus toimii nopeasti, joskus ei. tarvittaessa rauhoittavia joilla nukut koko päivän. Noilla ei varsinaisesti "parane" vaan selviät pahimman yli. Kun psykoosi ohi, sut heitetään pihalle avohoitoon. Turhan usein liian pian ja palaat takaisin osastolle

ja joo, avohoito saattaa olla vaan se hoitajan tapaaminen x-määrä kuussa. Saat pillereitä ja about siinä kokonaisuus. Tervetuloa 2020-luvun Suomeen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

niin sä kirjoittaja kertoo kun hän ei saa maata osastolla sängyssä. niin sen takia kysyin että miten se osaston sängyssä makaaminen auttaa

Ei mitenkään. Sillä todnäk samaan aikaan lääkitys joka sitten auttaa tai ei. Siinä about koko hoito

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

osaat sä lukea. et . mene lukemaan uudestaa. minä kirjoitin: Mitä sä teit osastolla jos kerta vaan makaat omassa huoneessa ?

Miksi lääkäri kysyy potilaalta että mitä asiaa sulla. Yleensä lääkäriin mennään jos on oireita ja kipeä.

Sun mielestä lääkärit on kusipäitä kun kysyvät mitä asiaa sulla on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mieti sitä keskenäs vaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleensä sairaalassa ollaan että parannutaan. On loukkaavaa sanoa psykoosin sairastaneelle että miksi et jäänyt kotiin makaamaan. Eikä se ihminen usein edes halua osastolle vaan joutuu sinne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietenkin siten että siellä on hoitajat ja lääkärit jotka seuraavat vointia ja kokeilevat eri.lääkkeitä eri vahvuuksilla. Ei sitä voi kotona tehdä ja ihminen on yleensä niin sekaisin ettei edes tajua ottaa lääkkeitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietenkin siten että siellä on hoitajat ja lääkärit jotka seuraavat vointia ja kokeilevat eri.lääkkeitä eri vahvuuksilla. Ei sitä voi kotona tehdä ja ihminen on yleensä niin sekaisin ettei edes tajua ottaa lääkkeitä.

Tärkein kysymyshän on tässä kohtaa, aika monta tapausta voisi ennakoida ja välttää se osasto. Miksei tätä tehdä? osasto ei oo halpaa lystiä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleensä sairaalassa ollaan että parannutaan. On loukkaavaa sanoa psykoosin sairastaneelle että miksi et jäänyt kotiin makaamaan. Eikä se ihminen usein edes halua osastolle vaan joutuu sinne.

Joo, näin se pitäs mennä. Valitettavasti osalla olis tarvetta muullekkin kuin lääkkeille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laittaako lääkäri vastaanotollaan fiksun ja järkevän ihmisen osastolle. Ei laita. Psykoosissa oleva kieltää koko asian ja sitten valittaakun on ilman syytä osastolla kun pitää omia harhojaan ja puheitaan todellisina. Olen kyllä lukenut ja kuullut että psykoossia olevalle ne harhat on todellisia. ja sen takia eivät voi ymmärtää miksi ovat joutuneet osastolle.

Eli ei hyväksytä omaa sairautta ja mitä kaikkea siihen voi kuulua.ja sitten jos eivät osaa huolehtia itsestään niin eivät ymmärrä mitä siitä voi seurata

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

osaat sä lukea. et . mene lukemaan uudestaa. minä kirjoitin: Mitä sä teit osastolla jos kerta vaan makaat omassa huoneessa ?

Miksi lääkäri kysyy potilaalta että mitä asiaa sulla. Yleensä lääkäriin mennään jos on oireita ja kipeä.

Sun mielestä lääkärit on kusipäitä kun kysyvät mitä asiaa sulla on.

En ole vain maannut omassa huoneessa. Tein paljon muutakin siellä niinkuin olen kertonut. Oli oireita ja olin sekaisin kuin seinäkello. Mitä vielä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laittaako lääkäri vastaanotollaan fiksun ja järkevän ihmisen osastolle. Ei laita. Psykoosissa oleva kieltää koko asian ja sitten valittaakun on ilman syytä osastolla kun pitää omia harhojaan ja puheitaan todellisina. Olen kyllä lukenut ja kuullut että psykoossia olevalle ne harhat on todellisia. ja sen takia eivät voi ymmärtää miksi ovat joutuneet osastolle.

Eli ei hyväksytä omaa sairautta ja mitä kaikkea siihen voi kuulua.ja sitten jos eivät osaa huolehtia itsestään niin eivät ymmärrä mitä siitä voi seurata

ja tässä vastaus sulle miksi enemmistö ei mene vapaaehtoisesti. Vastasit ite itelles.

On siellä toki muitakin, onhan noita osastoja akuuteista kuntoutukseen ja jaoteltuna masennukseen/syömishäiriöihin jne. Tosin aika monessa paikassa akuuttiosastot on se minne kaikki menee ja sinne pääsee vasta pakolla yleensä. Koska välimuotoa ei ole enään oikeastaan olemassa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole vain maannut omassa huoneessa. Tein paljon muutakin siellä niinkuin olen kertonut. Oli oireita ja olin sekaisin kuin seinäkello. Mitä vielä?

Tää nyt on tää jankuttaja joka ei tahdo ymmärtää mitään. Jos ite ollu osastolla niin eiköhän se tiedä miten asiat on. Ei ne 25v tai kuin monta kertaa ollukkaan muutu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi laittaakkin. Sen takia tarkkailujakso 3 päivää jonka jälkeen pakkohoito päätös tehdään. Tai no, ehkä oikea termi on onko tarpeeksi pahassa kunnossa vai ei. Sattuu niille lääkäreille virheitä paremmissakin piireissä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

onko sulla traumoja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ai yhtä paha kuin myrhaajat ja raiskaajat

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajat muuttuu. Aika paljonkin. Pääsee nekin nykyään, pitää vaan tyyliin yrittää itsemurhaa ensin. Joko oot pyskoosissa tai yrität tappaa ittes. About näin se menee

Niin ja sen takia ei saa olla kiinnostunut tämän päivän kokemuksista. Pitääkö mun hankkii itselleni psykoosi että mulle voidaan vastata asiallisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No me vastattiin sulle. Sä vaan kirjotat vähän ilkeästi ja loukkaavasti muille. Voisit kirjotella ystävällisemmin tiiäks

kelle mä olen vastanut ilkeästi. Ole hyvä ja laita tähän viesti jossa olen ollut ilkeä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saa, mut senkin voi asiallisesti ja ystävällisemmin tehdä.

ai jos mä haluan tietää miten osaston sängyssä makaaminen parantaa oloa. Se oli mulla pointtina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloita siitä.oma ketju kun noin paljon kiinnostaa aihe.

Miksi . kun täällä väitetään ettei kukaan halua osastolle vapaaehtoisesti niin kyllä voi jos on valmis ottaa hoitoa vastaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sulla on pahoja harhoja. No kerro toki missä kaupungissa ja mistä syystä. lähden sun harhoihin mukaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

hae hoitoa. ja lopeta syyttely kun puhut väärälle henkilölle,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kiinnostaa tietää miksi olen sun mielestä ollut osastolla ja vielä kymmeniä kertoja. haluut sä että mä teen susta poliisille kunnianloukkausilmoituksen. Poliis kyllä saa mun terveystiedot ja näkee kyllä ettei sielä ole osastohoitoa .

Jos sä et osaa pyytää anteeksi niin voin tehdä sinustaq ilmoituksen. Sun IP osoite saadaan kyllä selville. ja laitan kuvakaappauksen tosta mun syyttelystä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ai mua saa haukkua mutta heitä ei sitten samalla mitalla

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

25v sitten varmaan pääsikin kun paikkoja melkein 50% enemmän. Nykyään ei. Munkin sisko halusi mut ei päässy :( Onneks se selvis ilman pahimman masennuksen yli. Piti vaan olla ite sen tukena viikon ja olla töistä poissa palkattomalla.

Oliskin mahtavaa jos pääsis ne jotka tarttee jopa vapaaehtoisesti. Mut... Tilanne on valitettavasti ettei hoitoa saa. Avohoitokin on ihan pelleilyä. Masennuslääkkeitä ja kerran kuussa tunti hoitaja. Joo, tää lämmittääkin paljo

Onko susta väärin että mua kiinnostaa yksilötasolla terveydenhuolto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippuu ihmisestä. Ja paikasta. Osassa osastoja se apu on lähinnä ne lääkkeet. Muuta ei ole. Eikä resursseja ole kun työvuorossa 2 hoitajaa ja potilaita 15-20

no niin oliko liika vaadittu saada asiallinen vastaus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Okei vastataan tähän:

RIippuu ihan ihmisestä. Joskus pitoisuuksia nostetaan ja kokeilaan uusia lääkkeitä. Joskus vaan jatketaan vanhoja ja oot ns. seurannassa. Joskus saat SSRI/masennuslääkkeitä osastolla. Välttämättä niitä ei kotona jatketa. Riippuuu potillaasta.

Käytönnössä saat lääkkeitä ja niitä kokeillaan. Joskus toimii nopeasti, joskus ei. tarvittaessa rauhoittavia joilla nukut koko päivän. Noilla ei varsinaisesti "parane" vaan selviät pahimman yli. Kun psykoosi ohi, sut heitetään pihalle avohoitoon. Turhan usein liian pian ja palaat takaisin osastolle

ja joo, avohoito saattaa olla vaan se hoitajan tapaaminen x-määrä kuussa. Saat pillereitä ja about siinä kokonaisuus. Tervetuloa 2020-luvun Suomeen

Kiitos kun vastasit ilman että haukutaan jos ei tiedä kaikesta kaikkea ja ei ole omaa kokemusta. Mä ymmärrän että on ihmisiä joita ei kiinnosta hankkia ajankohtaista tietoa . ja ei halua pureutua asioihin syvemmin. Minua kiinnostaa ja haluan tietää juurikin mielenterveysasioista ihmisiltä itseltään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mitenkään. Sillä todnäk samaan aikaan lääkitys joka sitten auttaa tai ei. Siinä about koko hoito

No niin. tulihan se vastaus . Ymmärrään edelleen että kaikki ihmiset ei halua kehittää itseään ja ei tarvi mutta ei tartte haukkua jos minä haluan tietää asioista joista mulla ei ole omaa kokemusta ja ei välttämättä tuleekaan esim psykoosi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mieti sitä keskenäs vaan.

Ei ole tarvetta. Tietääkseni osastohoito maksaa. Mutta nähtävästi jos on puoli vuotta osastolla niin se näköjään ilmaista jos sinne haluaa jäädä asumaan ja annetaan siihen mahdollisuus. Ei ole ihme että osastot täynnä jos ne osastot on joillekin pysyviä asuinpaikkoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä olen noin sanonut? Mä kysyin miten se eroaa ja miten se parantaa toimintakykyä. Se oli mulla pointtina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No niin. tulihan se vastaus . Ymmärrään edelleen että kaikki ihmiset ei halua kehittää itseään ja ei tarvi mutta ei tartte haukkua jos minä haluan tietää asioista joista mulla ei ole omaa kokemusta ja ei välttämättä tuleekaan esim psykoosi

Ehkä hoidon käsitys meillä eri? Ei toi musta oo hoitoa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

niin mä kerroin ties miljoonan kerran mulla ei ole kokemusta psykoosista ja osastosta ja sen takia kysyin miten se lääkehoito eroaa sairaalassa ja kotona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sulla on pahoja harhoja. No kerro toki missä kaupungissa ja mistä syystä. lähden sun harhoihin mukaan

En kerro. Itse tiedät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kiinnostaa tietää miksi olen sun mielestä ollut osastolla ja vielä kymmeniä kertoja. haluut sä että mä teen susta poliisille kunnianloukkausilmoituksen. Poliis kyllä saa mun terveystiedot ja näkee kyllä ettei sielä ole osastohoitoa .

Jos sä et osaa pyytää anteeksi niin voin tehdä sinustaq ilmoituksen. Sun IP osoite saadaan kyllä selville. ja laitan kuvakaappauksen tosta mun syyttelystä

Tee ihan vapaasti vaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ai jos mä haluan tietää miten osaston sängyssä makaaminen parantaa oloa. Se oli mulla pointtina.

Ja sait vastauksen. Voitko poistua?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

niin mä kerroin ties miljoonan kerran mulla ei ole kokemusta psykoosista ja osastosta ja sen takia kysyin miten se lääkehoito eroaa sairaalassa ja kotona.

Ei paljoa. Sehän se ironia on. Osastot on säilytyspaikka ja jos lääkkeet ei auta niin muutakaaei saa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole tarvetta. Tietääkseni osastohoito maksaa. Mutta nähtävästi jos on puoli vuotta osastolla niin se näköjään ilmaista jos sinne haluaa jäädä asumaan ja annetaan siihen mahdollisuus. Ei ole ihme että osastot täynnä jos ne osastot on joillekin pysyviä asuinpaikkoja.

Olin PAKKOHOIDOSSA!!!! Ei sieltä lähdetä noin vaan lukittujen ovien takaa ilman lääkärin lupaa. Kuka helvtti soikoon haluaa asua osastolla? Ilmeisesti sinä jankkaamaan haluat ahdistuksesi takia asua siellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo. Pakkohoito onkin sellanen mis ite päättää. Se on kuule lääkäri joka sanelee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

niin kävit kaupassa ja ulkoilit. Mä en tiennyt että osastohoidossa voi käydä kaupassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja tässä vastaus sulle miksi enemmistö ei mene vapaaehtoisesti. Vastasit ite itelles.

On siellä toki muitakin, onhan noita osastoja akuuteista kuntoutukseen ja jaoteltuna masennukseen/syömishäiriöihin jne. Tosin aika monessa paikassa akuuttiosastot on se minne kaikki menee ja sinne pääsee vasta pakolla yleensä. Koska välimuotoa ei ole enään oikeastaan olemassa

niin mutta on muitakin mt-häiriöitä kuin psykoosi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tää nyt on tää jankuttaja joka ei tahdo ymmärtää mitään. Jos ite ollu osastolla niin eiköhän se tiedä miten asiat on. Ei ne 25v tai kuin monta kertaa ollukkaan muutu.

Missä mä kerroin että mulla oli psykoosi. Mä kerroin että mä menin ahdistuksen takia koska mä olin saanut tietää että mulla on solumuutoksia eli voi olla syöpä. En ole missään sanonut että oli psykoosi. onko sulla jotain vaikeuksia lukemisen ymmärtämisessä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi laittaakkin. Sen takia tarkkailujakso 3 päivää jonka jälkeen pakkohoito päätös tehdään. Tai no, ehkä oikea termi on onko tarpeeksi pahassa kunnossa vai ei. Sattuu niille lääkäreille virheitä paremmissakin piireissä

ai laittaa henkilön osastolle jolla ei ole psykoosia ? sinä ole ollut psykiatrian osastolla vaikka oot ihan kunnossa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

miksi tervettä ihmistä pitää tarkkailla kolme päivää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä hoidon käsitys meillä eri? Ei toi musta oo hoitoa

Mistä sä puhut. mä pyysit vaan asiallista vastausta enkä sitäö että mua aletaan haukkuu kun en ole itse ollut osastolla tai psykoosissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

miksi tervettä ihmistä pitää tarkkailla kolme päivää?

Ootko tarpeeks vaikea osastolle vai ei. Sinne ei oikeesti oteta ku pahimmat

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En kerro. Itse tiedät.

Niin sä haluut vaan ärsyttää mua. Joo onnistuit siinä mutta tiesitkö että syylistyt kunnianloukkaukseen. oot sä joku keskenkasvunen kakara.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tee ihan vapaasti vaan.

miksi sun pitää keksiä musta valheita täällä. tuleeko sulle siitä hyvä olo. Koita saada elämäsi kuntoon ja oppia käyttäytyy. Sä et voi alkaa täällä keksii omias ihmisistä joita sä et tunne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja sait vastauksen. Voitko poistua?

kyllä voin. mutta musta ei tarvi täällä kertoa valeita ja omia harhoja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kyllä voin. mutta musta ei tarvi täällä kertoa valeita ja omia harhoja

No poistu!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mites ne ulkomaalaiset jotka ei osaa Suomea sit on hoitajia?

Ei kai psykiatrisella voi olla kielitaidottomia koska juuri että osaa puhua on se tärkein asia Potilaan sanomisia on kuultava miten hän voi ja silloin on todella ymmärrettävä mitä potilas kertoo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Linkkaappa nämä uutiset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olin PAKKOHOIDOSSA!!!! Ei sieltä lähdetä noin vaan lukittujen ovien takaa ilman lääkärin lupaa. Kuka helvtti soikoon haluaa asua osastolla? Ilmeisesti sinä jankkaamaan haluat ahdistuksesi takia asua siellä.

Mä tarkoitin että jos sulle annettu hoito ei tehoa niin silloin on turha pitkittää. Sitä tarkoitin tuolla. Tämä pätee muuhunkin kuin osastohoitoon. Puhutaan vaikka työvoimakoulutuksesta joka on suunniteltu kestämään useamman kuukauden,mutta jos siinä koulutuksen kuluessa huomataan ettei tämä koulutus/kurssi tuota tulosta niin se kurssi voidaan keskeyttää ennen määräaikaa. Toinen esimerkki terveydenhoidosta . Alussa terapian kestoksi on suunniteltu 3 vuotta (johon minä en ole voinut vaikuttaa en kestoon enkä terapiamuotoon) ja jos se terapia ei tuota tulosta niin se voidaan keskeyttää esim juurikin että terapiamuotoa on saanut toivoa /esittää mutta sinulle tarjotaan aivan toista mitä olet toivonut. aito esimerkki toiveena psykoterapia mutta saatkin kuvataideterapiaa , ilman perusteluja.

Olen pahoillani että minut käsitetään väärin.

saatte olla nyt keskenänne koska minulla on muuta menoa. Moikka ja koittakaa pärjätä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinhän ne leikkaavat jotka eivät ymmärrä psyykkisistä sairauksista mitään .muista kauan sitten ku; eräs tuttuni maan eteläpuolella soitti ja sanoi että on hoidossa .kun kysyin miksi niin sanoi että itse halusi sinne ja pääsi koska hänellä oli niin kova ahdistusta pelkotiloja.
        Oli siellä sitten kolme kuukautta ja tilinterveeksi, ja eli viimeiset 30 vuotta ilman sairastumista.
        Tänään hän olisi kuollut niihin ahdistuksiinsa koska itse ei voi enää päättää milloin; tarvitse hoitoa . Siis ihminen joka on kyllin viisaat tietää kyllä itse milloin tarvitsee hoitoa. Vaan silloin sitä ei saa. Mutta nyt joku jota ei edes tunne joka päättää josko tarvitsee hoitoa .
        Näin se menee kun oppimattomat ovat päättävissä tehtävissä . Ihmishenki ei pahemmasti heitä kiinnosta ainoastaan raha mitä jäisi säästöön kun ei hoideta .
        Miksei eduskunnassa ole myöskin lääkäreitä , siis sellaisia lääkäreitä jotka eivät ole uskossa vaan näkevät asiat lääketieteellisestä perspektiivistä .
        Miten kauan ihmiset alistuvat siihen että maksavat veroja ja kunsai4aus yllättää ei saakkaan hoitoa . Terveiden omaisten tulisi tarttua asiaan, se kun kotona tablettien kanssa hoidetaan vuosikausia ja kukaan ei siten parane. On oltava resusseja myös psyykkisesti sairaille mielestäni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinäkin ajattelevat väärin, siis jos heti pääsisi hoitoon kun ; tuntee että siihen on tarve, niin vältyttäisiin; liian pitkistä hoito jaksoista joillain tableteilla. Ja niitä sitten kotona yksinäisyydessä otetaan .voi hyvin ymmärtää ettei sellainen hoito tepsi eikä kukaan tule paremmaksi yksin tabletti purkin kanssa .
        Ja kun sairaus menee liian pitkälle niin sitten se vasta maksaakin yhteiskunnalle maltaita
        Siis tekevät päätöksiä mitkä pitkällä tähtäimellä tulevat vaan kalliimmaksi , se kun että pääsisivät hoitoon .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kai psykiatrisella voi olla kielitaidottomia koska juuri että osaa puhua on se tärkein asia Potilaan sanomisia on kuultava miten hän voi ja silloin on todella ymmärrettävä mitä potilas kertoo.

Entä normisairaala? Eiks sielkin kun vanhuksia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä tarkoitin että jos sulle annettu hoito ei tehoa niin silloin on turha pitkittää. Sitä tarkoitin tuolla. Tämä pätee muuhunkin kuin osastohoitoon. Puhutaan vaikka työvoimakoulutuksesta joka on suunniteltu kestämään useamman kuukauden,mutta jos siinä koulutuksen kuluessa huomataan ettei tämä koulutus/kurssi tuota tulosta niin se kurssi voidaan keskeyttää ennen määräaikaa. Toinen esimerkki terveydenhoidosta . Alussa terapian kestoksi on suunniteltu 3 vuotta (johon minä en ole voinut vaikuttaa en kestoon enkä terapiamuotoon) ja jos se terapia ei tuota tulosta niin se voidaan keskeyttää esim juurikin että terapiamuotoa on saanut toivoa /esittää mutta sinulle tarjotaan aivan toista mitä olet toivonut. aito esimerkki toiveena psykoterapia mutta saatkin kuvataideterapiaa , ilman perusteluja.

Olen pahoillani että minut käsitetään väärin.

saatte olla nyt keskenänne koska minulla on muuta menoa. Moikka ja koittakaa pärjätä.

Pakkohoitoa ei keskeytetä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis laitettu ulos vaikka heidän olisi pitänyt nähdä ettei ole vielä siinä kunnossa.
        Minäkin kuulin meidän alueelta yhden miehen huonosta voinnista kun avioero olei edessä hän sanoi ettei vaan jaksa ja vietiin hoitoon , ja yhtä nopeasti pihalle hoidosta. Tartteeko sanoa että mies kuoli. 40 vuotias kahden lapsen isä. Se kun olisivat antaneet olla sairaalassa nii; kauan kun hän olisi itsekkin ollut sitä mieltä että jaksaa omin voimin . Tästä on aikaa mutta aina kun ajelen ; sen talon ohitse niin muista tapauksen .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilkeät ja pahat istuvat kotonaan. Koneen ääressä ja v*ttuilevat muille ihmisille . He luulevat olevansa jotenkin nasevia , vaan kun eivät edes ole sitäkään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulen etteivät kaikki psykoosi tapauksetkaan pääse hoitoon nykyään koska yksikin poika joka asuu yksin sanoo koko aja; että taas kuulen noita ääniä . Hänellä ei ilmeisesti ole omaisia jotka ottaisivat keskustelun hoitopisteeseen . Miki ihmisistä ei enää välitetä Mietin usein

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pakkohoitoa ei keskeytetä

mistä minä voin sen tietää. nyt tiedän kun kerroit

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomi johtaa itsemurhista Pohjoismaissa , miksiköhän? Ei edes se herätä päättäjiä koska eivät ymmärrä mitä se on kun ihminen on ahdistunut niin että pelko on ainut tunne mikä hänellä . Ajattelevat että koska ihmine; itse tietää että on saitåraus niinottaa vaan lääkkeensä kotonaan yksinäisyydessä eräskin potilas sanoi että häntä helpotti tavattomasti se että tiesi ettei ole yksin kun oli sairaalassa ja sai jutella hoitajien kanssa . Muuten kuinka monta potilasta on jo tänä vuonna ottanut henkensä itseltään , mitä sanoo tilastot , luulen että hyvin monta .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulostaa epäinhimiseltä Ensinnäkin jos itse tuntee että tarvitsee hoitoa niin miksi ihmeessä ei sitä saa. Ja sitten sukulaiset joutuvat ilman palkkaa oleman töistä pois että , sairaalla olisi joku lähellään kovassa ahdistuksessa. Sen aiheuttaa autonoominen hermosto jota ei siis itse voi ohjailla , eivät vissiin edes tiedä sitä nämä osaamattomat päättäjät .
        Siksi pitäisi hallituksessa olla ihmisiä joilla on lääketieteellinen kompetenssi että joku edes yrittäisi ehdottaa että silloin kun ihminen on sairas jota ei itse edes ohjaile että pääsisivät hoitoon . Viisas tietää tarpeensa ja tietää koska hän on hoidon tarpeessa . Mutta sairaalaan pääsee usein ne jotka eivät edes itse tiedosta sairauttaan . Niin että miksi ei anneta niiden. Mennä sairaalaan jotka todella haluavat päästä kuntoon. Niin pian kun mahdollista .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä sairaalassa voi olla makaamassakin että tuntee olonsa turvalliseksi. Vähitellen kuitenkin itse haluavat tehdä pieniä asioita ensin ja sitten ottavat osaa aktiviteetteihin vähitellen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kannata noille selittää jotka eivät ymmärrä kuitenkaan , vertaavat kaikkea itseensä . Mutta sairaudet ovat yksilöllisiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulen etteivät kaikki psykoosi tapauksetkaan pääse hoitoon nykyään koska yksikin poika joka asuu yksin sanoo koko aja; että taas kuulen noita ääniä . Hänellä ei ilmeisesti ole omaisia jotka ottaisivat keskustelun hoitopisteeseen . Miki ihmisistä ei enää välitetä Mietin usein

Mun kaveri joutu putkaan ku poliisit poimi harhailemasta. Päivstyksen kautta käännettiin sit yöks putkaan. Et joo, hyvin menee

• Anonyymi

Kuka opetti niiden olleen harhoja? Riippuu tietysti harhoista, mutta on valitettavasti myös porukoita jota tekevät itseleen tuntemattomille ihmisille vahinkoa. Sellainen perusluonteen löytää näiltäkin sivuilta. Aate tai uskonto luo joskus viholiskuvansa, ja porukoissa tämä tyhmyys voi vielä tiivistyä ja muuttua toiminnaksi.

Vaaleanpunaisten elefanttien näkeminen on harha, mutta toisenlaisen todellisuuden ymmärtäminen ei ole harha. Pitää tietysti tajuta samalla elämän perusasiat ja mikä on oikein ja väärin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos kysytään lähdetkö vapaaehtoisesti, ei siihen ole kuin yksi vastaus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lopetahan nyt jo olet kyllä maanvaiva. lapsellisine kysymyksinesi.
        Mitä se sulle kuuluu missä kukin makaa.

Kyllä lekuri kotiuttaa jos se on tarpeen. T Ulkopuolinen palstan lukija. (Sulle osastolla ollut kaikkee hyvää!)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mene kauvaa kun on....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisit kotonasi harhaillu aikasi. Ohimenevää tuo on.

• Anonyymi

Miten syvä psykoosi eroaa tavallisesta psykoosista kun ymmärsin googlen hausta että syvässä psykoosissa on samat oireet kuin psykoosissa niin miten syvä psykoosi eroaa vain psykoosista?

• Anonyymi

Yli puoli vuotta koko heräilläoloajan ääniä. Kai se aika syvä silloin oli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja jos ei syvä psykoosi nii ääniä ei kuule joka päivä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

pitääkö sun olla nyt siellä osastolla puoli vuottakin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

onko sulla siellä osastolla eri lääkkeet kuin kotona?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

pitääkö sun olla nyt siellä osastolla puoli vuottakin?

En ole nyt osastolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja jos ei syvä psykoosi nii ääniä ei kuule joka päivä

En ole lääkäri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

onko sulla siellä osastolla eri lääkkeet kuin kotona?

Tilastot ja keskimääräiset hoitoajat
        1. Huomattava ero akuutti- ja pitkäaikaishoidon välillä (2023)

Akuuttiosastoilla keskimääräinen hoitojakson kesto oli noin 20 päivää.

Mediaani (eli puolessa jaksoista kesto oli tätä lyhyempi) oli noin 16 päivää.

Noin kolmasosalla tapauksista hoitojakso kesti alle neljä päivää.

Julkari

2. Pitkäaikaisjaksojen vähentyminen

Vuoden 2021 tilaston mukaan:

Lähes puolet kaikista psykiatrisista hoitojaksoista kesti alle viikon.

Hoitojaksoista, jotka kestivät yli kuukauden, oli enää alle 16 %.

Julkari

3. Vanhempaa, mutta hyödyllistä vertailua (vuosi 2013)

Keskimääräinen tahdosta riippumattoman hoidon kesto oli 36 päivää.

Suhteellinen jakautuma:

46 % hoitojaksoista kesti alle 10 päivää;

~74 % kesti alle 30 päivää;

Loput jakaantuivat pitempien hoitojaksojen kesken.

Sosiaali- ja terveysministeriö
        +1

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tilastot ja keskimääräiset hoitoajat
        1. Huomattava ero akuutti- ja pitkäaikaishoidon välillä (2023)

Akuuttiosastoilla keskimääräinen hoitojakson kesto oli noin 20 päivää.

Mediaani (eli puolessa jaksoista kesto oli tätä lyhyempi) oli noin 16 päivää.

Noin kolmasosalla tapauksista hoitojakso kesti alle neljä päivää.

Julkari

2. Pitkäaikaisjaksojen vähentyminen

Vuoden 2021 tilaston mukaan:

Lähes puolet kaikista psykiatrisista hoitojaksoista kesti alle viikon.

Hoitojaksoista, jotka kestivät yli kuukauden, oli enää alle 16 %.

Julkari

3. Vanhempaa, mutta hyödyllistä vertailua (vuosi 2013)

Keskimääräinen tahdosta riippumattoman hoidon kesto oli 36 päivää.

Suhteellinen jakautuma:

46 % hoitojaksoista kesti alle 10 päivää;

~74 % kesti alle 30 päivää;

Loput jakaantuivat pitempien hoitojaksojen kesken.

Sosiaali- ja terveysministeriö
        1

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Akuuttihoidossa – kuten kriisien tai vakavien psykoosien hoitovaiheissa – hoitojakson keskimääräinen pituus on nykyään n. 2–3 viikkoa.

Pitkäaikainen pakkohoito, kuten esimerkiksi toistuvat psykoosit tai vakavat mielenterveyden häiriöt, voivat olla aiemmin kestäneet noin kuukauden, mutta nykyisin hyvin pitkäkestoiset hoidot ovat harvinaisia.<br>

Yleisesti hoitojaksojen pituus on Suomessa lyhentynyt, mikä näkyy etenkin lyhyiden jaksojen osuuden kasvuna ja yli kuukauden kestävien hoitojaksojen osuuden selkeänä laskuna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole lääkäri.

no sinähän se psykoosin olet sairastanut niin luulis sun tietävän omat oireet

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Akuuttihoidossa – kuten kriisien tai vakavien psykoosien hoitovaiheissa – hoitojakson keskimääräinen pituus on nykyään n. 2–3 viikkoa.

Pitkäaikainen pakkohoito, kuten esimerkiksi toistuvat psykoosit tai vakavat mielenterveyden häiriöt, voivat olla aiemmin kestäneet noin kuukauden, mutta nykyisin hyvin pitkäkestoiset hoidot ovat harvinaisia.<br>

Yleisesti hoitojaksojen pituus on Suomessa lyhentynyt, mikä näkyy etenkin lyhyiden jaksojen osuuden kasvuna ja yli kuukauden kestävien hoitojaksojen osuuden selkeänä laskuna.

Emt, kysy AI:lta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No minä olin yli puoli vuotta. Kahdesti tehtiin pakkohoitopäätös. Se pitää tehdä 3kk välein.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

no sinähän se psykoosin olet sairastanut niin luulis sun tietävän omat oireet

Syvä psykoosi tarkoittaa että todellisuudentaju on vakavasti häiriintynyt ja psykoosi, että todellisyydentaju on häiriintynyt. Kvg. oot muuten töykeä ihminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syvä psykoosi tarkoittaa että todellisuudentaju on vakavasti häiriintynyt ja psykoosi, että todellisyydentaju on häiriintynyt. Kvg. oot muuten töykeä ihminen.

Jotkut ei ymmärrä asioita ja realiteettejä osastolta. Toivottavasti ei oo hoitohenkilökuntaa, sielläkin ollu vastaavia.

• Anonyymi

Kukin kokee psykoosin eri tavalla joten pidä jo mölyt mahassasi
        Google ei ole mikään tieteellinen taho, koska psykoosi koetaan eri tavalla kun se joka måniin kovasti selittelee , eikä tiedä asiasta muuta kun Googlen taholta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Google ei ole mikään tieteellinen taho, koska psykoosi koetaan eri tavalla kun se joka måniin kovasti selittelee , eikä tiedä asiasta muuta kun Googlen taholta.

No kun ei ihminen osaa itse ajatella, niin katsoo sitten Googlesta. Kyllähän sen järkikin sanoo että syvä psykoosi on pahempi kuin psykoosi mutta ne on kaikki erilaisia eikä niin voi verrata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No kun ei ihminen osaa itse ajatella, niin katsoo sitten Googlesta. Kyllähän sen järkikin sanoo että syvä psykoosi on pahempi kuin psykoosi mutta ne on kaikki erilaisia eikä niin voi verrata.

On se parempi kuin ei mitään. Sentään google nykyään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki ei kuule ääniä, muuten vaan oma harhainen maailma saa merkityksiä ympäröivästä todellisuudesta muuttaen kaiken kivammaksi, omaan mielentilaan sopivaksi. Pois on kavala maailma, ihan mukaavaa hörhön päiväunia, sellasta höttöä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki ei kuule ääniä, muuten vaan oma harhainen maailma saa merkityksiä ympäröivästä todellisuudesta muuttaen kaiken kivammaksi, omaan mielentilaan sopivaksi. Pois on kavala maailma, ihan mukaavaa hörhön päiväunia, sellasta höttöä.

Jotkut sotaveteraanit vastaavasti elää uudelleen psykoosissa omia sotakokemuksia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja miten tämä liittyy aiheeseen? Ei mitenkään. Oletpa viisas kun osasit copypastettaa... No et ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ai miten niin. ai sen takia ettei osastolla enää hoideta masennuspotilaita vaan kaikilla on psykoosi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotkut ei ymmärrä asioita ja realiteettejä osastolta. Toivottavasti ei oo hoitohenkilökuntaa, sielläkin ollu vastaavia.

Minulla ei ole alan koulutusta ja en ole ollut osastoilla. Tiiätkö ite muka kaikista asioista

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Google kertoo syvästä psykoosista seuraavaa:

ilmenee muun muassa toistuvia ja voimakkaita aistiharhoja ja harhaluuloja, puheen ja ajatusten hajanaisuutta sekä vaikeaa toimintakyvyn laskua.

Psykoosi: Psykoosilla tarkoitetaan tilaa, jossa henkilön todellisuudentaju on heikentynyt ja hänellä on huomattavia vaikeuksia erottaa, mikä on totta ja mikä ei. Tyypillisiä psykoottisia oireita ovat aistiharhat eli hallusinaatiot ja harhaluulot eli deluusiot.Harhaluuloinen henkilö voi esimerkiksi kokea itsensä perusteetta vainotuksi, poikkeuksellisen tärkeäksi henkilöksi tai jumalaksi. Psykoottisilla suhteuttamisharhaluuloilla ja merkityselämyksillä tarkoitetaan kokemuksia, joissa henkilö antaa esimerkiksi toisten ihmisten eleille, television kuuluttajille ja esineiden väreille harhanomaisia merkityksiä. Joskus harhaluulot saattavat kehittyä selityksiksi harha-aistimuksille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Google kertoo syvästä psykoosista seuraavaa:

ilmenee muun muassa toistuvia ja voimakkaita aistiharhoja ja harhaluuloja, puheen ja ajatusten hajanaisuutta sekä vaikeaa toimintakyvyn laskua.

Psykoosi: Psykoosilla tarkoitetaan tilaa, jossa henkilön todellisuudentaju on heikentynyt ja hänellä on huomattavia vaikeuksia erottaa, mikä on totta ja mikä ei. Tyypillisiä psykoottisia oireita ovat aistiharhat eli hallusinaatiot ja harhaluulot eli deluusiot.Harhaluuloinen henkilö voi esimerkiksi kokea itsensä perusteetta vainotuksi, poikkeuksellisen tärkeäksi henkilöksi tai jumalaksi. Psykoottisilla suhteuttamisharhaluuloilla ja merkityselämyksillä tarkoitetaan kokemuksia, joissa henkilö antaa esimerkiksi toisten ihmisten eleille, television kuuluttajille ja esineiden väreille harhanomaisia merkityksiä. Joskus harhaluulot saattavat kehittyä selityksiksi harha-aistimuksille.

Järkikin sanoo että ero on siinä että toinen on rajumpi/syvämpi/vakavempi/vaikeampi....Samasairaus se on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla ei ole alan koulutusta ja en ole ollut osastoilla. Tiiätkö ite muka kaikista asioista

En, mutta en myöskään ole kusipää :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ai miten niin. ai sen takia ettei osastolla enää hoideta masennuspotilaita vaan kaikilla on psykoosi?

Voi sua raukkaa. Oletko noin katkera psykoosipotilaille? Itse olet kiertänyt kaikki osastot kymmeniä kertoja kun ahdistaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi sua raukkaa. Oletko noin katkera psykoosipotilaille? Itse olet kiertänyt kaikki osastot kymmeniä kertoja kun ahdistaa.

ja tää ei muka tiedä osastoista mitään?? Hah!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja tää ei muka tiedä osastoista mitään?? Hah!

Se esittää tietämätöntä. On niin katkera kaikille joilla on ollut psykoosi niin siksi tili jankkaamaan tähän ketjuun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se esittää tietämätöntä. On niin katkera kaikille joilla on ollut psykoosi niin siksi tili jankkaamaan tähän ketjuun.

ja toiseen ketjuun. Miksi tää on katkera psykoosista? Mikä siinä niin mahtavaa? Saiks tää huonoa hoitoa (en ihmettele) vai mitä ihmettä :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksihän mä kysyin miten syvä psykoosi eroaa pelkästä psykoosista

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja toiseen ketjuun. Miksi tää on katkera psykoosista? Mikä siinä niin mahtavaa? Saiks tää huonoa hoitoa (en ihmettele) vai mitä ihmettä :D

En tiedä itsekään miksi on katkera mutta siltä vaikuttaa :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

googlen mukaan pelkässä psykootissa henkilö voi pitää itseään jumalanan niin se ei ole jo tarpeeksi paha oire. Jos joku joka ei ole syvässä psykoosissa sanoo olevansa jumala niin kyllä mä olisin aika huolissani

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se parempi kuin ei mitään. Sentään google nykyään.

sanotaan nyt vielä kerran googlen mukaan pelkässä psykootissa henkilä voi luulla itseänsä jumalaksi niin miten pahaksi tää menee syvässä psykootissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotkut sotaveteraanit vastaavasti elää uudelleen psykoosissa omia sotakokemuksia

Mä yritin löytää aiheesta mutta en löytänyt. Susta sodassa ollut ei voi kärsiä traumasta ja stressistä vaikka siitä tilanteesta olis kauan aikaa. Sulla on tarkempaa tietoa niin näkeekö veteraanit harhoja sodasta vai onko kyse traumasta.

Sotapsykoosi tarkoittaa esim hysteriaa jota sodan valmistelu ja uutisointi voin aiheuttaa

Veteraanit ovat olleet jo sodassa . ja siitä ei voi jäädä traumoja. Jäähän niittä traumoja pienemmistäkin asioista .

Oletko itse kokenut trauman jossa sun oma henki on vaarassa ja sun kavereitten henki on vaarassa tilanteessa johon sä itse et ole voinutt vaikuttaa esim oman isänmaan puolustus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Järkikin sanoo että ero on siinä että toinen on rajumpi/syvämpi/vakavempi/vaikeampi....Samasairaus se on.

miten mä voin tietää ne erot kun ei ole sitä psykoosia ollut. mä kysyin miten se syvä psykoosi eroaa eli väännetäänb rautalangasta eli miten paljon pahempi se oire pitää olla että kyse on syvästä psykoosista. Eikö se pelkkä psykoosi ole jo tarpeeksi paha

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En, mutta en myöskään ole kusipää :D

Sinusta asioista ei saa olla kiinnostunut jos ei ole omaa kokemusta.

eli vähän sama asia kun on tavallinen flunssa ja siitä vakavampi on influenssa

• Anonyymi

En ole katkera mutta mikä sulla on syynä tulla jankkaamaan mun ketjuun pskaa? Tee oma ketju. En enää seuraa tätä ketjua koska ei kiinnosta.

• Anonyymi

Siksi näytät olevan katkera, kun psykoosipotilaat pääsee osastolle (omasta mielestään joutuu) ja sinä et pääse ahdistuksen takia. Siksi olet ilkeä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

miten mä voin tietää ne erot kun ei ole sitä psykoosia ollut. mä kysyin miten se syvä psykoosi eroaa eli väännetäänb rautalangasta eli miten paljon pahempi se oire pitää olla että kyse on syvästä psykoosista. Eikö se pelkkä psykoosi ole jo tarpeeksi paha

Ei noin tyhmälle pysty mitään selittämään. Ei kannata kenenkään vastata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksi näytät olevan katkera, kun psykoosipotilaat pääsee osastolle (omasta mielestään joutuu) ja sinä et pääse ahdistuksen takia. Siksi olet ilkeä.

Okei. EIks ahdistukseen muka oo parempaa hoitoa kuin osasto? Oikeesti, ei se ahdistus siellä osastolla ainakaan parane....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole katkera mutta mikä sulla on syynä tulla jankkaamaan mun ketjuun pskaa? Tee oma ketju. En enää seuraa tätä ketjua koska ei kiinnosta.

Se pilaa muidenkin ketjut :(

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä itsekään miksi on katkera mutta siltä vaikuttaa :D

Haluuks tää oikeesti osastolle ja katkera kun ei pääse. Oikeesti, mitä ihmettä :D

Terapia varmaan auttais tätä tai emt, terapeutti varmaan tekis itsemurhan jos samanalinen ku täällä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko se muuallakin räyhäämässä?

• Anonyymi

Jos kiinnostaa niin 5. divisioona. karjalan kannas. Päättele ite loput

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haluuks tää oikeesti osastolle ja katkera kun ei pääse. Oikeesti, mitä ihmettä :D

Terapia varmaan auttais tätä tai emt, terapeutti varmaan tekis itsemurhan jos samanalinen ku täällä

Ei kun tämä on niin "terve" ettei tarvitse edes avohoitoa mukamas... Ei taida tulla hoitajan kanssa toimeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kun tämä on niin "terve" ettei tarvitse edes avohoitoa mukamas... Ei taida tulla hoitajan kanssa toimeen.

Hoitaja tekis varmaa harakiri et joo

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka psykoosipotilas on muka mua loukannut ja missä. Te haluutte vaan ärsyttää. mä huomioi teitä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

eli mua saa haukkua tiedonhalusta mutta teille ei saa antaa samalla mitalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tiiätkö mitä katkera tarkoittaa? Mä voin tehdä susta ilmoituksen poliisille kunnianloukkauksesta. kuvakaappaus otettu ja ip osoite saadaan selville kyllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tiiätkö mitä katkera tarkoittaa? Mä voin tehdä susta ilmoituksen poliisille kunnianloukkauksesta. kuvakaappaus otettu ja ip osoite saadaan selville kyllä.

Ihan vapaasti :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hoitaja tekis varmaa harakiri et joo

Joo juoksis varmaan epätoivoisena järveen...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei noin tyhmälle pysty mitään selittämään. Ei kannata kenenkään vastata.

ja sä oot niin tyhmä ettet tiedä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jep. https://keskustelu.suomi24.fi/t/19054589/zypadhera-loppu

Ainakin tyyli sama

Kyllä olen tuolla kirjoittanut. Mutta ei se oikeuta täällä levittää perättömiä asioita ja mä en ole haukkunut tuolla vaan kertonut omia näkemyksiä siitä miten teinit on välinpitämättömiä. Minä en ole haukkunut sitä 13-vuotiaana osastolle joutunutta. Joo minä olen haukkunut hänen äitinsä ja isänsä välinpitämättömiksi ja vastuuntunnottomiksi. Minä yritin kysyä mutta en saanut vastauksia joten turhauduin. ja ihmettelin sitä ettei vuonna 2015 ole muka törmännyt missään tiedotusvälineissä näihin mielentetrveyden auttamistahoihin. Sitä mä ihmettelen. ja sitä ettei 2015 ole tietoinen että terveyskeksuksesta voi mennä hakee apua jos tuntee että voi huonosti.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sen perusteella että mulla on mielipiteitä niin sulla on oikeus levitellä täällä musta perättömiä asioita ja kertoa tuntevasi mut

Edelleen, eri henkilö. En ollut minä

• Anonyymi

Dementia voi aiheuttaa tollasta. Tollasta esiintyy esim alzheimerin taudissa .Ei tarvi olla sotaveteraani vaan voi esiintyä vanhoilla ihmsillä. Palataa siihen aikaan kun oli nuori ja eletään uudelleen sitä aikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Optimistinen elämänasenne on sekin itsepetosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

googlen mukaan pelkässä psykootissa henkilö voi pitää itseään jumalanan niin se ei ole jo tarpeeksi paha oire. Jos joku joka ei ole syvässä psykoosissa sanoo olevansa jumala niin kyllä mä olisin aika huolissani

Pitihän Jeesuskin itseään Jumalan poikana. Ja joillekin tämä on leipäpuu uskoa olemattomuuksiin.

• Anonyymi

Kyllä!😆Ihan totta kaikki🤣😂😅

• Anonyymi

Bluetuutinkuulokkeilla on ihan paras esittää temua. Hoitajalle siis😉

• Anonyymi

Mitä tiedämme tähän mennessä (vuoteen 2023 asti)

THL:n mukaan psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa hoitojaksojen määrä nousi noin 6,4 % vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2022, ja alle viikon kestävien jaksojen osuus kohosi samalla, kun yli kahden viikon hoidot vähenivät

Lainsäädännön näkökulmasta potilasta voidaan pitää tahdosta riippumatta hoidossa korkeintaan kolme kuukautta, ja jatkoa varten tarvitaan uusi päätös, jonka perusteella hoitoa voidaan jatkaa enintään kuusi kuukautta

Vuonna 2024 tuli voimaan mielenterveyslain muutos, jonka mukaan pakolliseen psykiatriseen lääkehoitoon edellytetään hallintopäätös, jos sitä ei suostuta toteuttamaan yhteisymmärryksessä potilaan kanssa

• Anonyymi

Tässä on vuoden 2023 keskimääräiset hoitoajat psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa Suomessa, erityisesti pakkohoidon (tahdosta riippumaton hoito) näkökulmasta:

1. Akuuttiosastojen hoitoajat (yleinen psykiatrinen osastohoito)

THL:n työpaperista käy ilmi:

Akuuttiosastoilla vuoden 2023 keskimääräinen hoitojakso kesti noin 21,1 päivää, mediaani oli 15,8 päivää.

Noin kolmasosa hoitojaksoista (keskiarvon mukaan ~30 %) kesti enintään neljä päivää.

Julkari

2. Koko psykiatrisen erikoissairaanhoidon hoitojaksot

Tilastoraportissa todetaan, että:

Vuonna 2023 alle viikon kestävien hoitojaksojen osuus nousi vuodesta 2022, ja yli kaksiviikkoisten hoitojaksojen osuus puolestaan laski.

THL
        Julkari

Valitettavasti tarkkoja keski- tai mediaaniaikoja koko psykiatrisesta erikoissairaanhoidosta ei tässä raportissa ole mainittu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä on vuoden 2023 keskimääräiset hoitoajat psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa Suomessa, erityisesti pakkohoidon (tahdosta riippumaton hoito) näkökulmasta:

1. Akuuttiosastojen hoitoajat (yleinen psykiatrinen osastohoito)

THL:n työpaperista käy ilmi:

Akuuttiosastoilla vuoden 2023 keskimääräinen hoitojakso kesti noin 21,1 päivää, mediaani oli 15,8 päivää.

Noin kolmasosa hoitojaksoista (keskiarvon mukaan ~30 %) kesti enintään neljä päivää.

Julkari

2. Koko psykiatrisen erikoissairaanhoidon hoitojaksot

Tilastoraportissa todetaan, että:

Vuonna 2023 alle viikon kestävien hoitojaksojen osuus nousi vuodesta 2022, ja yli kaksiviikkoisten hoitojaksojen osuus puolestaan laski.

THL
        Julkari

Valitettavasti tarkkoja keski- tai mediaaniaikoja koko psykiatrisesta erikoissairaanhoidosta ei tässä raportissa ole mainittu.

Tossa tilastot. Siitä voi miettiä kehitystä ja kestoja. T. chatgpt

• Anonyymi

Mitä teit väärin? Et osallistunu toimintaan. Sun pitää osallistua ryhmäpeleihin ja kahvitteluun tottakai

• Anonyymi

Miks pitää osallistua jos haluaa pelata yksin ja juoda kahvin rauhassa että joku siinä uhoo -massa ääneen omaa sairautta, ei sellasta mölinää jaksa toisilta kuulla jos on itse sairas. Miks ei saa olla sellanen kun on. Ei se mitään takaa jos pakotetaan osallistumaan. Onko vaan tarkoitus v.. tt.. u.. la.
        .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miks pitää osallistua jos haluaa pelata yksin ja juoda kahvin rauhassa että joku siinä uhoo -massa ääneen omaa sairautta, ei sellasta mölinää jaksa toisilta kuulla jos on itse sairas. Miks ei saa olla sellanen kun on. Ei se mitään takaa jos pakotetaan osallistumaan. Onko vaan tarkoitus v.. tt.. u.. la.
        .

En tiedä miksi. Ne ei ymmärrä erilaisuutta. Ei sitä jaksakkaan. Mut jos haluut nopeemmin pois ja pystyt niin pakko pelata niiden säännöillä. Tää on yks niitä.

Ehkä syynä on resurssipula? Noilla on helppo kattoa "toimintakykyä" ja aktiivisuutta eikä vaadi kuin sen yhen hoitajan yms

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

.

sitä kutsutaan viriketoiminnaksi jolla laitetaan vähän aivoille töitä ettei aivot surkastu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sitä kutsutaan viriketoiminnaksi jolla laitetaan vähän aivoille töitä ettei aivot surkastu

Haluisitko ite värjätä kiviä tunnin? Vois nyt aikuisille keksiä järkevämpääkin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ei mutta sä voit siinä samalla jutella ja olla sosiaalinen niin se aika menee nopeammin. Kyllä minäkin olen joutunut " kiviä värjäämään" . Mutta jos sulla on mukava porukka ympärillä ja juttua tulee niin kivet menee siinä samalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ei mutta sä voit siinä samalla jutella ja olla sosiaalinen niin se aika menee nopeammin. Kyllä minäkin olen joutunut " kiviä värjäämään" . Mutta jos sulla on mukava porukka ympärillä ja juttua tulee niin kivet menee siinä samalla.

Osastolla usein ei ole

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osastolla usein ei ole

en tiedä kun en ole ollutv osastolla mutat tiedän kun teet jotain millä ei ole metrkitystä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan mielenkiintonen pointti. Ja tämä vaatisi varmaan ihan oman ketjunsa tänne foorumille. Harmi vain, että lääkehaittauskovaiset eivät voi sallia sitä, että tällä foorumilla keskusteltaisiin jostain muusta hoidosta, ja kääntäisivät sen keskustelun heti lääkehaittoihin.

Ihmisille on tarjolla hoidon jatkeeksi hyvin monenlaista toimintaa. Aina sieltä sormiväreillä maalaamisesta IPS työhönvalmennukseen. Väliin mahtuu kaikenlaista ryhmää, työkokeilua ja palkkatukea.

Teoriassa siis ainakin jokaiselle jotain, jos ei kaikille kaikkea. Mutta se oikea-aikaisuus ja sopivan mielenkiinnon kohteet on ihan aito ongelma.

Ohi ovat kuitenkin ne ajat, milloin ihminen jäi asumaan kunnalliskotiin, ja sieltä ajanoloon löytyi sitten sopiva työtehtävä, joka tarjosi riittävästi haasteita ihmisen kyvyille.

"Järkevyyttä" pitää siis verrata toimintakykyyn. silloin kun joudutaan akuuttiosastolle, niin se toimintakyky on yleensä sangen heikko. Joissain tapauksissa olen toki miettinyt, että mennäänkö näissä asioissa liikaa niiden heikoimpien ehdoilla, ja joissain asioissa voisi vaatiakkin potilailta vähän enemmän, mutta ei siitä sen enempää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan mielenkiintonen pointti. Ja tämä vaatisi varmaan ihan oman ketjunsa tänne foorumille. Harmi vain, että lääkehaittauskovaiset eivät voi sallia sitä, että tällä foorumilla keskusteltaisiin jostain muusta hoidosta, ja kääntäisivät sen keskustelun heti lääkehaittoihin.

Ihmisille on tarjolla hoidon jatkeeksi hyvin monenlaista toimintaa. Aina sieltä sormiväreillä maalaamisesta IPS työhönvalmennukseen. Väliin mahtuu kaikenlaista ryhmää, työkokeilua ja palkkatukea.

Teoriassa siis ainakin jokaiselle jotain, jos ei kaikille kaikkea. Mutta se oikea-aikaisuus ja sopivan mielenkiinnon kohteet on ihan aito ongelma.

Ohi ovat kuitenkin ne ajat, milloin ihminen jäi asumaan kunnalliskotiin, ja sieltä ajanoloon löytyi sitten sopiva työtehtävä, joka tarjosi riittävästi haasteita ihmisen kyvyille.

"Järkevyyttä" pitää siis verrata toimintakykyyn. silloin kun joudutaan akuuttiosastolle, niin se toimintakyky on yleensä sangen heikko. Joissain tapauksissa olen toki miettinyt, että mennäänkö näissä asioissa liikaa niiden heikoimpien ehdoilla, ja joissain asioissa voisi vaatiakkin potilailta vähän enemmän, mutta ei siitä sen enempää.

Osastolla kaikki viriketoiminta oli sellasta nolla budjetti touhua. Ne kivetkin poimittiin pihalta :D Niin ja kahvi, tiedän kun osallistuin sen keittämiseen oli varmaan jostain hävikistä kun mennyt jo ajat sit vanhaks. Tälleen sivupointtina. Itse osastolla ei oikeastaan ton lisäksi paljoa mitään ollut lääkkeiden lisäksi. Mikä on ongelma. Kun päivässä on 24h ja toi kesti max 1h. Toisaalta usein hoitajia oli vain 2-3 vuorossa eli ei niillä edes resursseja. Joskus "hyvänä" päivänä oli 5 mikä kai oli se ideaali määrä.

Ihmisille on paperilla tarjolla, tai pitäs olla. Käytännön tasolla tää ei toteudu. Mullakin tarjottiin jotain työkokeilua: ainut paikka vanhusten vanhainkodissa ilmaistyövoimana -> Ihan kiva, mut ensinnäkin en omannu työkokemusta ja toiseksi olisin varmaan saanut liikaa vastuita vs mitä kykenin (eka "työpaikka kuitenkin" ilman ohjausta).

Eli oot oikeessa, toki suurinosa näistä tuetuista jutuisa jää avohoidon vastuulle.. Mikä sekin kangertelee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osastolla kaikki viriketoiminta oli sellasta nolla budjetti touhua. Ne kivetkin poimittiin pihalta :D Niin ja kahvi, tiedän kun osallistuin sen keittämiseen oli varmaan jostain hävikistä kun mennyt jo ajat sit vanhaks. Tälleen sivupointtina. Itse osastolla ei oikeastaan ton lisäksi paljoa mitään ollut lääkkeiden lisäksi. Mikä on ongelma. Kun päivässä on 24h ja toi kesti max 1h. Toisaalta usein hoitajia oli vain 2-3 vuorossa eli ei niillä edes resursseja. Joskus "hyvänä" päivänä oli 5 mikä kai oli se ideaali määrä.

Ihmisille on paperilla tarjolla, tai pitäs olla. Käytännön tasolla tää ei toteudu. Mullakin tarjottiin jotain työkokeilua: ainut paikka vanhusten vanhainkodissa ilmaistyövoimana -> Ihan kiva, mut ensinnäkin en omannu työkokemusta ja toiseksi olisin varmaan saanut liikaa vastuita vs mitä kykenin (eka "työpaikka kuitenkin" ilman ohjausta).

Eli oot oikeessa, toki suurinosa näistä tuetuista jutuisa jää avohoidon vastuulle.. Mikä sekin kangertelee

Raha on tietysti yksi elementti, mutta rahaa enemmän tässä pitää osata ajatella sitä, että mitä sillä toiminnalla tavoitellaan?

Teoriassa olisi hemmetin hienoa, että osastolla olisi jotain virikkeellistä ja kehittävää toimintaa, mutta kun tavoitteena ei ole se, että ihmiset viihtyy osastolla paremmin kuin kotonaan ja että he jäävät sinne asumaan. (Eikä se, että osastolla käytetään viihtymiseen enemmän rahaa kuin kotona.)

Eli missä suhteessa ne ihmisten sosiaaliset taidot ja toimintakyky paranee siihen käytettyyn rahasummaan nähden. Kannattaako ihmistä pitää osastohoidossa silloin kun näitä taitoja harjotellaan, vai kannattaako se raha käyttää avohoidossa? Onko siellä otollisempi hetki?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raha on tietysti yksi elementti, mutta rahaa enemmän tässä pitää osata ajatella sitä, että mitä sillä toiminnalla tavoitellaan?

Teoriassa olisi hemmetin hienoa, että osastolla olisi jotain virikkeellistä ja kehittävää toimintaa, mutta kun tavoitteena ei ole se, että ihmiset viihtyy osastolla paremmin kuin kotonaan ja että he jäävät sinne asumaan. (Eikä se, että osastolla käytetään viihtymiseen enemmän rahaa kuin kotona.)

Eli missä suhteessa ne ihmisten sosiaaliset taidot ja toimintakyky paranee siihen käytettyyn rahasummaan nähden. Kannattaako ihmistä pitää osastohoidossa silloin kun näitä taitoja harjotellaan, vai kannattaako se raha käyttää avohoidossa? Onko siellä otollisempi hetki?

No jos budjetti on 0e ja se olis vaikka edes 20e niin sillä sais jo huomattavasti enemmän mahdollisuuksia. Osastolla (ainakin mun aikana) 90% oli pakkohoidossa. Eli kukaan ei ollut siellä omasta tahdosta ja ulos pääs kun lääkäri päätti. Ja sillon se vapautus oli tyyliin samana päivänä. Eli ei annettu edes jäädä, tilaa oli liian vähän vs tarve.

Ja muutenkin, jos oot pakolla osastolla ja ainut hoito ne lääkkeet... EIkös tona aikana voisi hoidon lisäksi olla muutakin? Terapiaa, kuntouttavaa yms. Ideana kai olisi parantaa toimintakykyä. Tällä hetkellä,, sellaista ei ole. Kaikki on avohoidossa, mut osa jotka pääsee vapaaksi ei kykene sitoutumaan eri syistä siihen. Osa oli jopa asunnottomia tai ulosotossa eli joo, tarvittais jatko tukea.

Sanoisin näin omasta kokemuksesta, että kummassakin tarvitaan lisää sitä ei lääkepainotteista tukea. Lääkkeet ei kaikkeen kuitenkaan auta. Ne ei auta välttämättä itsemurhaa haluavaa henkilöä yms

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ohan aikuisille omia värityskirjojakin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ohan aikuisille omia värityskirjojakin

On. Mut kuin moni niitä haluaa tehä etenkää miehistä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jos budjetti on 0e ja se olis vaikka edes 20e niin sillä sais jo huomattavasti enemmän mahdollisuuksia. Osastolla (ainakin mun aikana) 90% oli pakkohoidossa. Eli kukaan ei ollut siellä omasta tahdosta ja ulos pääs kun lääkäri päätti. Ja sillon se vapautus oli tyyliin samana päivänä. Eli ei annettu edes jäädä, tilaa oli liian vähän vs tarve.

Ja muutenkin, jos oot pakolla osastolla ja ainut hoito ne lääkkeet... EIkös tona aikana voisi hoidon lisäksi olla muutakin? Terapiaa, kuntouttavaa yms. Ideana kai olisi parantaa toimintakykyä. Tällä hetkellä,, sellaista ei ole. Kaikki on avohoidossa, mut osa jotka pääsee vapaaksi ei kykene sitoutumaan eri syistä siihen. Osa oli jopa asunnottomia tai ulosotossa eli joo, tarvittais jatko tukea.

Sanoisin näin omasta kokemuksesta, että kummassakin tarvitaan lisää sitä ei lääkepainotteista tukea. Lääkkeet ei kaikkeen kuitenkaan auta. Ne ei auta välttämättä itsemurhaa haluavaa henkilöä yms

En sano, etteikö rahalla saisi paljon hyvää aikaan, mutta laitostumisen konsepti on hyvin toteutettu ja testattu menneinä vuosikymmeninä.

Kannattaa sisäistää se, että pakkohoitoon ei pääse sillä, että se lääkkeetön hoito olisi tehonnut.

Suomessa on lukuisia mekanismeja miten asunnottomia ja velkaisia autetaan, niiden ongelma on kannustinloukkumaisuus, mutta ei se etteikö ihmisiä autettaisi, esimerkiksi asunnottomuuden suurin syy on ne sellaiset mielenterveysongelmat, joissa ihminen suorastaan kieltäytyy vastaanottamasta asuntoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En sano, etteikö rahalla saisi paljon hyvää aikaan, mutta laitostumisen konsepti on hyvin toteutettu ja testattu menneinä vuosikymmeninä.

Kannattaa sisäistää se, että pakkohoitoon ei pääse sillä, että se lääkkeetön hoito olisi tehonnut.

Suomessa on lukuisia mekanismeja miten asunnottomia ja velkaisia autetaan, niiden ongelma on kannustinloukkumaisuus, mutta ei se etteikö ihmisiä autettaisi, esimerkiksi asunnottomuuden suurin syy on ne sellaiset mielenterveysongelmat, joissa ihminen suorastaan kieltäytyy vastaanottamasta asuntoa.

Tiedän. Vaan kuinka moni saa apua ajoissa? Meillähän oli itsemurhan tehnyt kansanedustakin, joka kertoo siitä, että systeemissä on vikaa ja pahasti. Entäs ne jutut nuorista jotka ei saa apua vaikka hakee? Liikaa esimerkkejä. Ymmärrän sun pointin, meillä on vakavia ongelmia koko järjestelmässä

Mun mielestä ongelma on avun pirstaloituminen ulkona. Voit olla masentunu ja meet lääkärille vaikka syövän takia. Siellä autetaan vaan syöpää ja mt-ongelmissa sit pitäs menn' muualle ja sit pompit siellä täällä kun kokonaisuus on jaettu osiin. Mun mielestä hoidon pitäs olla yhtenäisempää.

Toki on, tiedän vain että moni joka pääsi pois oli ihan täysin muiden varassa tässä eikä osastolla edes osannut tehdä mitään. Kyseiset henkilötoli 6kk+ ihan psykoosissa ja kun tilanne parani oli asunto mennyt alta (vuokran maksun takia) yms. En toki tiedä mitä näille kävi, tiedän vain tilanteen ennen vapautusta.

Mitä avohoitoon tulee, kelan terapia on muuten ihan perseestä. Se pitää ite ettiä ja jonot on mitä on. Saatat odottaa sitä 1-2 vuotta. Ja ilman kelaterapiaa sulla harvoin on terapiaa... Kun järjestelmällä itellää on sit vaan hoitajat/lääkärit

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kivien maalaus on nyt suurta huutoa ja niiden kätkentä. Finnstones. Tervettä on löytää mieltä kaikesta mitä maa päällään kantaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedän. Vaan kuinka moni saa apua ajoissa? Meillähän oli itsemurhan tehnyt kansanedustakin, joka kertoo siitä, että systeemissä on vikaa ja pahasti. Entäs ne jutut nuorista jotka ei saa apua vaikka hakee? Liikaa esimerkkejä. Ymmärrän sun pointin, meillä on vakavia ongelmia koko järjestelmässä

Mun mielestä ongelma on avun pirstaloituminen ulkona. Voit olla masentunu ja meet lääkärille vaikka syövän takia. Siellä autetaan vaan syöpää ja mt-ongelmissa sit pitäs menn' muualle ja sit pompit siellä täällä kun kokonaisuus on jaettu osiin. Mun mielestä hoidon pitäs olla yhtenäisempää.

Toki on, tiedän vain että moni joka pääsi pois oli ihan täysin muiden varassa tässä eikä osastolla edes osannut tehdä mitään. Kyseiset henkilötoli 6kk ihan psykoosissa ja kun tilanne parani oli asunto mennyt alta (vuokran maksun takia) yms. En toki tiedä mitä näille kävi, tiedän vain tilanteen ennen vapautusta.

Mitä avohoitoon tulee, kelan terapia on muuten ihan perseestä. Se pitää ite ettiä ja jonot on mitä on. Saatat odottaa sitä 1-2 vuotta. Ja ilman kelaterapiaa sulla harvoin on terapiaa... Kun järjestelmällä itellää on sit vaan hoitajat/lääkärit

Tuolla oli kortisonilääkitys, ja se voi pahimmassa tapauksessa vaatia psykoosilääkityksen rinnalleen.

• Anonyymi

Konalan jauhelihamies ou jee

• Anonyymi

Wow, täällä on näköjään porukkaa jotka ei tiedä osastoista mitään tai MT-jutuista

• Anonyymi

On tai yksi ilkeä ihminen joka vaan veetuilee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On tai yksi ilkeä ihminen joka vaan veetuilee.

Huomasin ja tunnistan. Ei selkeästi ymmärrä tietyistä jutuista mitään. Ei sinne osastolle kukaan huvikseen mene. Itsemurhistakin osa tehdään kun sitä apua ei saa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomasin ja tunnistan. Ei selkeästi ymmärrä tietyistä jutuista mitään. Ei sinne osastolle kukaan huvikseen mene. Itsemurhistakin osa tehdään kun sitä apua ei saa.

Tiedän kuka tuo vi***tulija on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mahtavaa. Ei oo varmaan kovin mukava henkilö

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mahtavaa. Ei oo varmaan kovin mukava henkilö

On osoittautunut kuspääksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Empatia 0/0. Eikä yhtään ymmärrystä tai muutakaan. No, meitä on monenlaisia... Jotkut sit veetuilee netissä kun luusereita irl

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mt-kuntoutuja tai mikä lie. Nettikiusaajan toi on

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä osastolle voi hakeutua vapaaehtoisesti jos tuntee että yksin kotona ei pysty olee jos on kokenut jonkun ahdistavan asian. Sinä et nähtävästi ymmärrä että osastolle saa hakeutua omatoimisesti . On eri asia hyväksytäänkö sut sinne eli katsooko terveydenhuolto sen tarpeellisen. Eli älä hauku kun et tiedä asioista

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksei voi mennä jos haluat että sulla on mahdollisuus puhua jos sä olet konenut vaikka trauman ja susta tuntuu ettet yksin pärjää esim yötä kotona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mitä sä arvailet jos sä kerta tiedät kuka oon

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mikä ite oot? mä en olem kiusannut ketään. jos joku ei kestä keskustelu ja kysymyksiä niin ei se ole kiusaamista. Kerro missä ja ketä ole kiusannjut ja miten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kai mä kysyn asiasta niin kauan kuin joku vastaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kai mä kysyn asiasta niin kauan kuin joku vastaa.

Voi sitä omaa järkeä edes yrittää vähön käyttää. Kun olet kierrellyt osastoilla ahdistuksen takia niin etkö ole oppinut siellä mitään? Kuulostat jälkeenjääneeltä. Onko vahva lääkitys vienyt järkesi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä osastolle voi hakeutua vapaaehtoisesti jos tuntee että yksin kotona ei pysty olee jos on kokenut jonkun ahdistavan asian. Sinä et nähtävästi ymmärrä että osastolle saa hakeutua omatoimisesti . On eri asia hyväksytäänkö sut sinne eli katsooko terveydenhuolto sen tarpeellisen. Eli älä hauku kun et tiedä asioista

Niin, tiedän tän. Paino sanalla pääsekö. Suurin osa ei pääse ilman pakkohoitoa kun niitä paikkoja ei ole.

Imo Suomessa on vakava ongelma hoidon tasossa ja tarjonnassa. Puuttuu se kevyt hoitomuoto ennen osastoa. Eihän meiän kansanedustajaan olis itsemurhaa tehny jos ois saanu apua tai sitä tarjottu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksei voi mennä jos haluat että sulla on mahdollisuus puhua jos sä olet konenut vaikka trauman ja susta tuntuu ettet yksin pärjää esim yötä kotona.

Päivystyksen kautta. Meet sinne, odotat tunteja ja ehkä tapaat hoitajaa/lääkäriä sen 30min max. Jos et pääse osastolle niin se 30min ei paljoo lämmitä. Näin Helsingissä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mitä sä arvailet jos sä kerta tiedät kuka oon

En tiiä kelle vastaat ja en todellakaan tiedä kuka oot. Toinen kommentoija vissiin tuntee sut

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mikä ite oot? mä en olem kiusannut ketään. jos joku ei kestä keskustelu ja kysymyksiä niin ei se ole kiusaamista. Kerro missä ja ketä ole kiusannjut ja miten.

Ihan vaaan ihminen joka töissä ja täällä kun muutakaan tekemistä tällä hetkellä.

No sä et suoraan kiusaa, oot vaan pirun ilkeän oloinen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Susta on kiusaamista jos on asioista kiinnostunut? ja haluat tietää kun ei ole omaa kokemusta. Onko sulla koskaan ollut mitään josta olisit halunnut teitää enemmän yksilötasolla kuin lukea googelas ns. yleisiä oireita... yleensä....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi sitä omaa järkeä edes yrittää vähön käyttää. Kun olet kierrellyt osastoilla ahdistuksen takia niin etkö ole oppinut siellä mitään? Kuulostat jälkeenjääneeltä. Onko vahva lääkitys vienyt järkesi?

Jos on ollu osastolla niin ihmettelen miksei tiedä millaista siellä on...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haluaa vain ilkeillä koska tuntee aloittajan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä olen sanonut että olen kierrellyt osastoilla. Haluut vaan ärsyttää tahallas ja keksiä musta syytöksiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, tiedän tän. Paino sanalla pääsekö. Suurin osa ei pääse ilman pakkohoitoa kun niitä paikkoja ei ole.

Imo Suomessa on vakava ongelma hoidon tasossa ja tarjonnassa. Puuttuu se kevyt hoitomuoto ennen osastoa. Eihän meiän kansanedustajaan olis itsemurhaa tehny jos ois saanu apua tai sitä tarjottu

Niin on joo eri asia pääseekö mutta te puhutte ettei kukaan vapaaehtoisesti halua. Minä olen puhunut että kyllä sinne voi hakeutua vapaaehtoisesti. Kun täällä puhutaan vaan pakkohoidosta. Silloin kun hakeutuu itse niin silloinhan sä haluat sinne osastolle eli silloin ei ole pakkohoito kyseessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päivystyksen kautta. Meet sinne, odotat tunteja ja ehkä tapaat hoitajaa/lääkäriä sen 30min max. Jos et pääse osastolle niin se 30min ei paljoo lämmitä. Näin Helsingissä

aaarg. Juurihan mä sanoin että psykiatrian päivystykseen voi hakeutua vapaaehtoisesti. On eri asia pääseekö. Mutta kun täällä puhutaan että osastolla kaikki on pakkohoidossa. Nyt oli pointti siitä että sä voit haluta itse sinne osastolle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiiä kelle vastaat ja en todellakaan tiedä kuka oot. Toinen kommentoija vissiin tuntee sut

ei tunne. hän esittää sulle tuntevansa mut. ei hän tiedä kuka mä oon ja sä meet hänen harhoinsa mukaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan vaaan ihminen joka töissä ja täällä kun muutakaan tekemistä tällä hetkellä.

ai nyt en kiusaa. mikä oikeuttaa sitten haukkuu ja esittää musta täällä valheita. Se on kunnianloukkaus . tiesitkö sitä. Haluut sä maksaa mulle kun saat sakot kun teen susta rikosilmoituksen poliisille

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

aaarg. Juurihan mä sanoin että psykiatrian päivystykseen voi hakeutua vapaaehtoisesti. On eri asia pääseekö. Mutta kun täällä puhutaan että osastolla kaikki on pakkohoidossa. Nyt oli pointti siitä että sä voit haluta itse sinne osastolle.

Juu. Mut suurinosa osastollapakkohoidossa. Aina voi hakea, vähemmistö pääsee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä teen susta rikosilmoituksen. Syy kunnianloukkaus. sun IP osoite voidaan selvittää. näköjään haluut sitä niin tehdään niin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ai susta mua saa haukkua jos haluan tietää asioista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voit soittaa mulle. Sulla mun numero koska tiiät kuka oon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ai susta mua saa haukkua jos haluan tietää asioista.

Puhut ihan eri ihmisten kanssa nyt ihan tiedoksi vaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä olen sanonut että olen kierrellyt osastoilla. Haluut vaan ärsyttää tahallas ja keksiä musta syytöksiä.

Et missään mutta tunnen sinut. Teit tätä samaa aiemmin toisella palstalla kun tunnistit mun aloituksen. Tiedän sun kirjoitus ja ajatustyylin jo aika hyvin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä teen susta rikosilmoituksen. Syy kunnianloukkaus. sun IP osoite voidaan selvittää. näköjään haluut sitä niin tehdään niin

Joku tuntee sut täällä selkeesti. Mut ihan tiedoks puhut useemman ihmisen kanssa. Mä en tunne kuka sä oot mut voin sanoa ettet vaikuta maailman mukavimmalle

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voit soittaa mulle. Sulla mun numero koska tiiät kuka oon.

Ei kiinnosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku tuntee sut täällä selkeesti. Mut ihan tiedoks puhut useemman ihmisen kanssa. Mä en tunne kuka sä oot mut voin sanoa ettet vaikuta maailman mukavimmalle

Kukaan ei tunne täällä minua. Joo mutta jos joku tai jotkut alkaa haukkkuu ja syyttelee, kertoo valheita että tietävät mut ja olen ollut kymmeniä kertoja osastolla... luuletko ettei tälläset valheet muka tunnu missään

ai kun mua haukutaan niin ei saa sanoa takas. mitä olen sanonut pahasti. jos musta kerrotaan täällä valeita niin pitäiskö mun vaan kestää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

säkin uskot näitä jotka elää omissa harhoissaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

no kysy heiltä mistä tuntevat mut kun mulle eivät kerro kun kerta tuntevat mut

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et missään mutta tunnen sinut. Teit tätä samaa aiemmin toisella palstalla kun tunnistit mun aloituksen. Tiedän sun kirjoitus ja ajatustyylin jo aika hyvin.

No miksi sä kerrot että olen kierrellyt osastoja kun sä tiiät ettebn oon sellasta sanonut ja tehnyt. Miksi sitten kerrot sitten musta perättömiä asioita

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puhut ihan eri ihmisten kanssa nyt ihan tiedoksi vaan

Mä vastasin noin tuohon viestiin ja sä vastasin tuohon minun viestiin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

olenko loukannut sua jotenkin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu. Mut suurinosa osastollapakkohoidossa. Aina voi hakea, vähemmistö pääsee

Puhuinko mä siitä pääsystä. en . minä puhuin että osastolle voi ite haluta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kiinnosta.

niin koska sä tunne mua. joten älä levitä täällä perättömiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

oot sä se joka joutu osastolle 13 vuotiaana ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tääl on varmaa 6 eri ihmistä kommentoimassa. Vastaus painike on helpoin tapa vastata

-eri

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä vastasin noin tuohon viestiin ja sä vastasin tuohon minun viestiin

Jotta keskustelussa ees järkeä niin vaikka eri vastaaja niin helpoin tapa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloittaja toi kai

• Anonyymi

Yleensä tarkoitus on hoidossa että aivot saavat uusia virikkeitä ulkoa päin, siis ottaa osaa toimintaan ryhmässä. Vaikka ei huvittaisikkaan
      Mutta jos vaan seuraa sitä omaa rutiiniaan siis samat asiat ainoastaan jokampäivä niin aivosi osaa ne ulkoa, ja sen ei tarvitse tehdä työtään
      Se tarkoittaa juuri niitä uusia virikkeitä .jolloin saa uusia asioita elämäänsä .vaikka miten turhalta tuntuisi niin on yritettävä .ja kun tekee toisten kanssa asioita niin siitä alkaa terveys kun saa ehkä oppia uusia asioita, tutustua muihin potilaisiin jne
      Myös introvertti ihminen tarvitsee sentään joskus olla hieman sosiaalinen
      Vaikka itsestä tuntuu että on tyytyväinen omiin rutiineisiinsa niin sitä voi edes yrittää
      Antaa itselleen mahdollisuus. Tehdä muutakin kun maata sängyssä .terveys ei tule itsestään vaan se tulee oman tekemän työn kautta eikä itsekään aluksi huomaa muutosta, mitta omaiset huomaa .siis itse on autettava itseään , kukaan muu ei voi elää sinun elämääsi, se on sinun oma vastuusi

• Anonyymi

Ootko ikinä ollu osastolla? Imo, riippuen paikasta se toiminta ei kovin kummoista oo. On hyviä ja huonoja. osassa se toiminta on just se kahvikerho joka kestää tunnin tai youtubesta levyraati. Ja siinä koko päivän ohjelma, loppu sitten sormien pyörittelyä tai makaamista jos niin hjaluaa

• Anonyymi

Siinä on introvertilla ihan tarpeeksi hälinää olla akuuttiosastolla kaikenlaisten ihmisten kanssa ja huoneessa parhaimmillaan kolme ihmistä ja huonekaveritkin vaihtuivat usein. Saka sosiaalisuutta enemmän kuin tarpeeksi ruokailuissa ja tupakalla. Ei ollut mitään syytä arvostella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä on introvertilla ihan tarpeeksi hälinää olla akuuttiosastolla kaikenlaisten ihmisten kanssa ja huoneessa parhaimmillaan kolme ihmistä ja huonekaveritkin vaihtuivat usein. Saka sosiaalisuutta enemmän kuin tarpeeksi ruokailuissa ja tupakalla. Ei ollut mitään syytä arvostella.

Hoitaja+realiteetit ei aina kohtaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on samanlaisia kokemuksia! Opin just osallistumaan näihin ja kaikkeen muuhun. Autoin jopa pyykinpesussa. Mun toimintakyky parani niiden silmissä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on samanlaisia kokemuksia! Opin just osallistumaan näihin ja kaikkeen muuhun. Autoin jopa pyykinpesussa. Mun toimintakyky parani niiden silmissä

Minä pesin itse pyykkini.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saitko opitusta lisää kahvepullaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä pesin itse pyykkini.

Annoin vaan esimerkin miten toimia niiden haluamalla tavalla :) Introverttinä tosi vaikeeta kyllä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saitko opitusta lisää kahvepullaa?

Saatko sä kirjottelusta ja ilkeilystä kahvepullaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saatko sä kirjottelusta ja ilkeilystä kahvepullaa?

Varmaan taivaspaikka aukeaa kun on tarpeeksi ilkeä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ootko ikinä ollu osastolla? Imo, riippuen paikasta se toiminta ei kovin kummoista oo. On hyviä ja huonoja. osassa se toiminta on just se kahvikerho joka kestää tunnin tai youtubesta levyraati. Ja siinä koko päivän ohjelma, loppu sitten sormien pyörittelyä tai makaamista jos niin hjaluaa

ootko ollut koskaan missään päivätoiminnassa? sielläkin juodaan,rupatellaan ja pelaillaan . Sitä kutsutaan viriketoiminnaksi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ootko ollut koskaan missään päivätoiminnassa? sielläkin juodaan,rupatellaan ja pelaillaan . Sitä kutsutaan viriketoiminnaksi

Senkin voi tehdä monella tavalla. Oon ollu seurakunnan missä se oli mukavaa.

Vastaavasti toinen ääripää oli eri paikassa missä ketään kiinnostanu ja toiminta oli sellasta paskaa et huhuh.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Senkin voi tehdä monella tavalla. Oon ollu seurakunnan missä se oli mukavaa.

Vastaavasti toinen ääripää oli eri paikassa missä ketään kiinnostanu ja toiminta oli sellasta paskaa et huhuh.

niin mutta se on viriketoimintaa vaikka se olis epämieluista

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

niin mutta se on viriketoimintaa vaikka se olis epämieluista

On joo. Mut ollaan realistisia. haluisitko ite tehä noita jos saisit valita?

• Anonyymi

Miksi joitaja ei saisivhuomata että osallistuuko ihminen ryhmätoimintaan, vai ei?

Miksi sitä huomiota ei saa kirjoittaa papereihin?

• Anonyymi

Lukee viimeisessä lauseessa.

• Anonyymi

Miksi? Miksi? Miksi? Mikä kyselyikä sulla on?
        Siksi koska ihmiset on erilaisia. Introverttiä ei voi väkisin muuttaa ekstrovertiksi. Olemme yksilöitä.

• Anonyymi

Ehkä kaikkea ei tartte kirjottaa. Toi ei ollu asiallinen kommentti.

Osastoilla on introverttejä, porukkaa jolla ADHD, autismia yms. Niiltä puuttu ymmärrys erilaisuudesta. Osa on joo epäa-aktiivisia sairauden takia... Osa ei. Tossa yleistetään ja unohdetaan yksilöt.

• Anonyymi

Et tehnyt mitään väärin. Sehän on yksi iso ryhmä se osasto. Huone jaetaan jonkun kanssa ja syömässä ja lääkkeenhaussa käydään yhdessä. Jos vielä ulkoilee muiden kanssa, niin ei pitäisi olla mitään huomautettavaa. Kiusaamista tuollainen on.

• Anonyymi

Sentään potilaan tupakoita ei pöllitty :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sentään potilaan tupakoita ei pöllitty :D

Itseasiassa kyllä nekin "pöllittiin" eli laitettiin lokeroon ja annettiin tunnin välein, kun poltti muka liikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itseasiassa kyllä nekin "pöllittiin" eli laitettiin lokeroon ja annettiin tunnin välein, kun poltti muka liikaa.

Meillä hoitaja teki noin ja ne "katosi" sen hoitajan taskuun

• Anonyymi

Psykiatriassa toimivat eivät ota huomioon ihmisten erilaisia luonteen ja persoonallisuudenpiirteitä. Kaikkien pitäisi olla samanlaisia, osallistua ryhmätoimintaan ja olla aktiivinen. Tosin, miten siellä psykiatrisen sairaalan osastolla voi olla kovin aktiivinen, jos ollaan suljettujen seinien sisällä, jossa rajoitetaan liikkumista

Huomioiden tekeminen ja arvosteleminen kirjauksiin tekeminen on tyypillistä. Mikä on mielestäni on aivan tyhmää. Voisi tuota keskittyä ihan muihin asioihin, kuin turhanpäiväisten luonnehdintojen tekemiseen.

• Anonyymi

Ja toiminta on nollabudjetti menoa. Hitto aikuiset ihmiset maalaa kiviä tai askartelee. Tai tuolijumppaa. Eli se tekeminen jo on ihan tyhmää ja monia ei moinen edes kiinnosta

• Anonyymi

Psykoosisairaus ei ole mikään luonteenpiirre.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja toiminta on nollabudjetti menoa. Hitto aikuiset ihmiset maalaa kiviä tai askartelee. Tai tuolijumppaa. Eli se tekeminen jo on ihan tyhmää ja monia ei moinen edes kiinnosta

Mansikkatilalliset vois laatikkokaupalla tilata osastoilta punaisiksi maalattuja kiviä joita psykoottisen hiljaisen vihan vallassa on maalattu. Ns näen punaista joka aggression, vihan, veren , verikuun yms sellasen symboliikan väri.

• Anonyymi

Introverttien ei kannata) kaan joutua psykiatriselle osastolle, koska siellä ei heidänkaltaisiaan ymmärretä. Eikä edes haluta ymmärtää, tai ottaa huomioon erilaisen persoonallisuudenpiirteen omaavia.

• Anonyymi

eikä autistien yms

• Anonyymi

Valitettavasti sinne voi joutua tahtomattaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valitettavasti sinne voi joutua tahtomattaan.

Joo ei ne ekaks kysy psykoottiselta ootko introvertti vai adfd vai Asperger vai poliittisesti sitoutumaton, sitä vaan sitte joutuu hoitoon kun syvä henkinen kärsimys on pistänyt pään täys sekasin. Sitte kun siitä selviin niin voi jos haluaa tehdä selkoa itsestä ja ehkä saa uuden diagnoosinkin voi psyyke tulla uudistetuksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo ei ne ekaks kysy psykoottiselta ootko introvertti vai adfd vai Asperger vai poliittisesti sitoutumaton, sitä vaan sitte joutuu hoitoon kun syvä henkinen kärsimys on pistänyt pään täys sekasin. Sitte kun siitä selviin niin voi jos haluaa tehdä selkoa itsestä ja ehkä saa uuden diagnoosinkin voi psyyke tulla uudistetuksi.

Ideaalimaailmassa näin. Realistisesti harvoin

• Anonyymi

Mä poistun nyt mutta heille jotka levittelee musta perättömiä juttuja . Niin kävin kirjoittaa tuolla toisessa ketjussa tälle nuorelle naiselle. ja pyysin häneltä anteeksi että purin häneen kiukkuni ja selitin toimintani. Jos joku haluaa vielä pitää minua kusipäänä niin saa pitää. Minä olen virheeni myöntänyt ja selittänyt turhautimiseni hänelle.

• Anonyymi

Oot ite niin läski että kadehdit jopa anorektikkoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oot ite niin läski että kadehdit jopa anorektikkoja.

Jos sä pidät normaalipainoista läskinä niin sä tehdä niin. Musta anoreksiassa ei ole mitään kadehdittavaa . Mulla ei ole tarvetta pilata mun sisäelimiä omalla toiminnalla.

Sä et tainnut ymmärtää mitään mitä mä hänelle kirjoitin.

Jos olet se nuori nainen niin toki saat minua haukkua. Minä olen sinulta anteeksi pyytänyt ja selittänt käytöksen. Minun elämäni ei muutu vaikka en saisi sulta anteeksiantoa. Minun elämäni ei riipu siitä ja onnellisuuteni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos sä pidät normaalipainoista läskinä niin sä tehdä niin. Musta anoreksiassa ei ole mitään kadehdittavaa . Mulla ei ole tarvetta pilata mun sisäelimiä omalla toiminnalla.

Sä et tainnut ymmärtää mitään mitä mä hänelle kirjoitin.

Jos olet se nuori nainen niin toki saat minua haukkua. Minä olen sinulta anteeksi pyytänyt ja selittänt käytöksen. Minun elämäni ei muutu vaikka en saisi sulta anteeksiantoa. Minun elämäni ei riipu siitä ja onnellisuuteni.

Saat anteeksi ja ymmärrän :) meillä kaikilla paskoja päiviä. Mussakin vikaa, tiedän sen.

PS. Anoreksiasta kärsivät ei ikinä hauku toisia painosta. Me tiedetään mitä se on. Paino on meille ehkä se arin asia joten usko pois, aroreksiasta kärsviät ei toisten painoa pilkkaa. Enkä siedä toisten haukkumista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saat anteeksi ja ymmärrän :) meillä kaikilla paskoja päiviä. Mussakin vikaa, tiedän sen.

PS. Anoreksiasta kärsivät ei ikinä hauku toisia painosta. Me tiedetään mitä se on. Paino on meille ehkä se arin asia joten usko pois, aroreksiasta kärsviät ei toisten painoa pilkkaa. Enkä siedä toisten haukkumista.

Te voitte mennä lukemaan sieltä toisesta ketjusta äskön kirjoittamani tekstin. Toivottavasti se selvittää teille miksi olin siellä ketjussa niin agressiivinen. Se miksi täällä vedin herneen nenään johtuu siitä koska mulle tuli muistot mieleen koulu-ja opiskeluajoila kun olin koulukiusattu ja silloin pidin suuni kiinni . Sen takia nämä viestit jossa minua syytellään ja haukutaan loukkasi minua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haluan sanoa että älkää ikinä sanoko normaalipainoista läskiksi koska siitä voi alkaa anoreksia jollakin . Olkaa tarkoina kun alatte nimittelee normaalipainoisia ja tai hoikkia ihmisiä joita ette tunne ja näe.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Te voitte mennä lukemaan sieltä toisesta ketjusta äskön kirjoittamani tekstin. Toivottavasti se selvittää teille miksi olin siellä ketjussa niin agressiivinen. Se miksi täällä vedin herneen nenään johtuu siitä koska mulle tuli muistot mieleen koulu-ja opiskeluajoila kun olin koulukiusattu ja silloin pidin suuni kiinni . Sen takia nämä viestit jossa minua syytellään ja haukutaan loukkasi minua.

Ironisesti olin ite osastokiusattu. (onks tää oikea termi edes :D ). Pari muuta potilasta kiusas mua ja luonnollisesti hoitajat ei tietenkään tee asialle mitään kun ei niitä kiinnosta ja sana vs sana... Puhumattakaan mitä ne hoitajat ite anyway teki potilaille

Mut joo, koulukiusaaminen on perseestä, nettikiusaaminen ja kaikki muu.

• Anonyymi

Anteeksi kaikille ettei mulla ole ollut psykoosia ja en ole ollut pakkohoidossa. Miten mt-häiriöistä voi ymmärää kun heiltä ei saa kysyä asioista,joista itsellä ei ole tietoa ja kokemusta.

• Anonyymi

Anteeksi että syyttelin sinua. Et ollutkaan se keneksi sinua luulin. Kun luin tuota toista ketjua, tajusin sen. En tunne sinua ja pyydän vielä anteeksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Anteeksi että syyttelin sinua. Et ollutkaan se keneksi sinua luulin. Kun luin tuota toista ketjua, tajusin sen. En tunne sinua ja pyydän vielä anteeksi.

Kaikilla menny vähän yli täällä näköjään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saat anteeksi mutta teit väärin. Olen pyytänyt nyt toistamiseen tuolta nuorelta naiselta anteeksi ja selvitin tilanteen ja syyt käytökseeni. Olen kiinnostunut ihmisistä ja minä en ole tuomitsemassa ketään minkään mt-häiriön perusteella. Minua itseäni kiinnostaa mielenterveys ja siihen liittyvät asiat. Ja minä halusin ajatuksia ihmisitä itseltään en pelkästään mitään kirjatietoa vaan ihmisten aitoja kokemuksia,joita ei google tarjoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saat anteeksi mutta teit väärin. Olen pyytänyt nyt toistamiseen tuolta nuorelta naiselta anteeksi ja selvitin tilanteen ja syyt käytökseeni. Olen kiinnostunut ihmisistä ja minä en ole tuomitsemassa ketään minkään mt-häiriön perusteella. Minua itseäni kiinnostaa mielenterveys ja siihen liittyvät asiat. Ja minä halusin ajatuksia ihmisitä itseltään en pelkästään mitään kirjatietoa vaan ihmisten aitoja kokemuksia,joita ei google tarjoa.

Mitä jos tehään lista kysymyksistä ja sit niihin vastauksia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä jos tehään lista kysymyksistä ja sit niihin vastauksia?

Mä en jaksa enää koska mä en saa mitään muuta kuin haukkumista. Olen olen vuosien saatossa kuullut kun ihmiset puhuu kun heitä ei ymmäretä kun on mt-häiriö. ja jos heiltä ei saa kysyä niin miten heitä voi ymmärtää paremmin . Voihan sitä sitä lukea oireista kirjasta mutta ei se ole sama kuin ihmisen oma kokemus siitä asiasta. Ei ihmisellä voin olla kaikesta tietoa ja omaa kokemusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tein väärin. Luulin että olit ilkeä, mutta olitkin vain tietämätön asioista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitähän mä koko ajan sanoin. Että ei ole kokemusta ja tietoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten ihmiset saa tietoa jos heille ei kerrota aitoja kokemuksia ja yksilön kokemuksia. Minua kiinnostaa yksilöllisyys , ei yleistäminen tai lukea netistä :yleensä sitä ja tätä ...yleistä on se ja tää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitähän mä koko ajan sanoin. Että ei ole kokemusta ja tietoa.

netissä on se ongelma, että valitettavasti on niitä ilkeitä ja kusipäitä ja trolleja. keskustelukulttuuri on muuttunut

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

netissä on se ongelma, että valitettavasti on niitä ilkeitä ja kusipäitä ja trolleja. keskustelukulttuuri on muuttunut

En tarkoita nyt ketään vaan siis aika moni kun näkee jossain trollin (vaikka nyt niitä Venäjän, ne on muuten oikeita) niin automaattisesti sitten alkaa olettaa samaa muiltakin. Sitten on vaan niitä ilkeitä ja kusipäitä jotka nyt on sellasia ja kun koet sellaisen oletat muiltakin samaa (ei aina mutta tajuutte pointin)

Keskustelukulttuuri on somen jälkeen muuttunut ja pahentunut sitten vuoden 2022 selkeesti. Osaltaan me kaikki ollaan tähän syyllisiä myös. Jokainen voi muistaa käyttäytyä arvokkaasti muita kohtaan ja jutella asiallisesti (myönnän et helpompi sanottu ku tehty). Valitettavasti tää on totuus, jos luette Amerikasta niin näätte mitä se on pahimmillaan siellä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä monta kertaa sanoin että minulla ei ole ollut psykoosia ja en ole ollut osastolla. ja sitten minun kimppuuni käydään. Kun haluan ns. sivistää itseäni aidoilla ihmiseten kokemuksilla. Mutta en tee sitä enää koska kohtelu on tuollaista mitä sain

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä monta kertaa sanoin että minulla ei ole ollut psykoosia ja en ole ollut osastolla. ja sitten minun kimppuuni käydään. Kun haluan ns. sivistää itseäni aidoilla ihmiseten kokemuksilla. Mutta en tee sitä enää koska kohtelu on tuollaista mitä sain

Oletettavasti sulle kävi valitettavasti niin, että sut tulkittiin eri henkilöksi (joka ollut kusipää yms) tai kiusannut ihmisiä ja netissä käy näin :( Anonyymiyden heikkous on tää. Jotkut kiusaa sen avulla muita

• Anonyymi

Voiko jatkuvasti muilta huomiota hakeva ihminen olla introvertti?

• Anonyymi

Voit introvertti olla irl ja netissä et

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voit introvertti olla irl ja netissä et

Noin se juuri on!

• Anonyymi

Joskus on käynyt niinkin, että ujoja, syrjäänvetäytyviä ja introverttejä pidetään luonteen ja persoonallisuudenpiirteidensä takia psykoottisempana, kuin mitä he oikeasti ovat. - Ja ovat sitten jopa saaneet noiden piirteiden ja käytöksen takia ja niiden perusteella skitsofreniadiagnoosin. Kyseisessä hoitotieteessä on hyvin tavallista ja tyypillistä "kerätä" havaintoja ja kirjoittaa ylös käytökseen ja olemukseen liittyviä asioita. Sitten niistä yhteen niputetuista "tiedoista" tehdään jokin yhteenveto ja päätelmä potilaan kohdalla olevasta sairaudesta.

Aina nämä yhteenvedot ja päätelmät eivät mene oikeaan. Eli joillekin on annettu aivan väärä diagnoosi.

• Anonyymi

Nyt tulee taas sellaista toisten ihmisten ajatustenlukua että kannattaisi linkittää lähteitä.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt tulee taas sellaista toisten ihmisten ajatustenlukua että kannattaisi linkittää lähteitä.

Netistä löytyy tutkimusmateriaalia. C-PTSD voi tietyissä oloissa näyttää skitsofrenialle

• Anonyymi

On myös diagnooseja joissa katsotaan oireeksi vähäiset ystävät ja se ettei halua olla esillä ja joukon keskipisteenä. Se katsotaan epänormaaliksi ja sairauden oireeksi. Jos sinulla on muutama hyvä pitkäaikainen ystävä niin se ei riitä vaan niitä ystäviä pitää olla enemmän. Terveydenhuollossa tämä katsotaan epänormaaliksi. Kyllä minulla on tästä kokemusta. Kuten myöskin arkuus ja hiljaisuus katsotaan sairauden merkiksi eli juuri tämä ettei halua tehdä itsestään numero ihmisjoukossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On myös diagnooseja joissa katsotaan oireeksi vähäiset ystävät ja se ettei halua olla esillä ja joukon keskipisteenä. Se katsotaan epänormaaliksi ja sairauden oireeksi. Jos sinulla on muutama hyvä pitkäaikainen ystävä niin se ei riitä vaan niitä ystäviä pitää olla enemmän. Terveydenhuollossa tämä katsotaan epänormaaliksi. Kyllä minulla on tästä kokemusta. Kuten myöskin arkuus ja hiljaisuus katsotaan sairauden merkiksi eli juuri tämä ettei halua tehdä itsestään numero ihmisjoukossa.

Autismi/ADHD. Neuroepätyyllisyys etenkin naisilla vähän ymmärretty asia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Autismi/ADHD. Neuroepätyyllisyys etenkin naisilla vähän ymmärretty asia

esim psykoosipiirteisessä persoonallisuudessa on kriteereinä vähäiset ystävyyssuhteet ja ns. epäsosiaalisuus. Ja näiden takia henkilö voi saada ko. diagnoosin. Mikä minusta on ihan naurettavaa että sinusta tehdään sen takia ns. sairas. Koska joku diagnoosi pitää antaa koska sä poikkeat valtaväestöstä. Koska ihmiset ei saa olla erilaisia ja yksilöitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

esim psykoosipiirteisessä persoonallisuudessa on kriteereinä vähäiset ystävyyssuhteet ja ns. epäsosiaalisuus. Ja näiden takia henkilö voi saada ko. diagnoosin. Mikä minusta on ihan naurettavaa että sinusta tehdään sen takia ns. sairas. Koska joku diagnoosi pitää antaa koska sä poikkeat valtaväestöstä. Koska ihmiset ei saa olla erilaisia ja yksilöitä.

Ongelmahan on jos kyseisellä vaikka ADHD/autismi. Osa neuroepätyyppillistä ei omaa diagnoosia. Pelkkä kaverien määrä ei kerro mitään :D Mullakin on vaan 3 irl kaveria. Sen sijaan netissä enemmän, mutta nää ei terveydenhuollossa ymmärrä nettiä samalla lailla sosiaalisuudeksi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ongelmahan on jos kyseisellä vaikka ADHD/autismi. Osa neuroepätyyppillistä ei omaa diagnoosia. Pelkkä kaverien määrä ei kerro mitään :D Mullakin on vaan 3 irl kaveria. Sen sijaan netissä enemmän, mutta nää ei terveydenhuollossa ymmärrä nettiä samalla lailla sosiaalisuudeksi

Minulla oli ahdistuneisuushäiriö ja se vaihtui lennossa psykoosipiirteiseksi persoonallisuudeksi koska lääkäri piti minua liian erikoisena minun vähäisten mutta pitkäaiksaisten ystävien takia,jonka hän mainitsi lausunnossaan. Siinä oli perustelut diagnoosin saamiselle. Lääkäriä kiinnosti hyvin paljon minun ystävät ja heidän elämät ja tekemiset. Mikä ei liity yhtään millään tavalla mun työkyvyn arviointiin. Minusta jos työkykyä arvioidaan niin arvioidaan minua ei minun ystäviä ja heidän tekemisiään tai sitä mitä minä teen heidän kanssaan. Minusta siinä mennään jo henkilökohtasuuksiin kun lääkäri haluaa tietää mistä minä keskustelen minun ystävien kanssa. Tälläistä on minulle tapahtunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla oli ahdistuneisuushäiriö ja se vaihtui lennossa psykoosipiirteiseksi persoonallisuudeksi koska lääkäri piti minua liian erikoisena minun vähäisten mutta pitkäaiksaisten ystävien takia,jonka hän mainitsi lausunnossaan. Siinä oli perustelut diagnoosin saamiselle. Lääkäriä kiinnosti hyvin paljon minun ystävät ja heidän elämät ja tekemiset. Mikä ei liity yhtään millään tavalla mun työkyvyn arviointiin. Minusta jos työkykyä arvioidaan niin arvioidaan minua ei minun ystäviä ja heidän tekemisiään tai sitä mitä minä teen heidän kanssaan. Minusta siinä mennään jo henkilökohtasuuksiin kun lääkäri haluaa tietää mistä minä keskustelen minun ystävien kanssa. Tälläistä on minulle tapahtunut.

Jos oot narsisti/psykopaatti niin ehkä siinä kohtaa kaverit tärkeitä. Mut psykoosi jutuissa en ihan ymmärrä miksi. Normaaleissakin on yksinäisiä/erakkoja joiden toimintakyky hyvä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja voithan sä olla henkilö jolla vähän kavereita kun muutit muualle ja ne jäi vanhalle paikkakunnalle ja ajankanssa suunnat poikkesi ja et saanut uusia yms. Monta pirun syytä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos oot narsisti/psykopaatti niin ehkä siinä kohtaa kaverit tärkeitä. Mut psykoosi jutuissa en ihan ymmärrä miksi. Normaaleissakin on yksinäisiä/erakkoja joiden toimintakyky hyvä.

Niin mulla ei ollut mahdollisuus enää kysyä lääkäriltä koska mä sain lukea tämän uuden diagnoosin lääkärinlausunnosta joka meni kelaan ja jouduin vielä erikseen pyytää sen lausunnon itselleni. Lääkäri sanoi lopuksi jos sinulla tulee asiaa terveydenhuoltoon niin soita sotekeskukseen. kiitos ja hyvästi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pari vuotta sitten kun kysyin syytä diagnoosin saamiseen psykiatrian polin ylilääkäriltä niin vastaus oli ,diagnoosin voi saada ilman oireita ja diagnoosin olet saanut koska unilääkkeet on käytössä. Minulla on tästä mustaa valkoisella. On totta ettei diagnoosin oireita tarvi perustella eikä niitä tarvitse potilaalle kertoa ,vaikka potilas pyytää perusteluja. olet sairas jos olet vähänkin erilainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin mulla ei ollut mahdollisuus enää kysyä lääkäriltä koska mä sain lukea tämän uuden diagnoosin lääkärinlausunnosta joka meni kelaan ja jouduin vielä erikseen pyytää sen lausunnon itselleni. Lääkäri sanoi lopuksi jos sinulla tulee asiaa terveydenhuoltoon niin soita sotekeskukseen. kiitos ja hyvästi.

Kuulostaa valitettavasti realismille nykyaikana. Diagnoosi pitäs aina kertoa ja mahollisyys pyytää toista mielipidettä yms

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulostaa valitettavasti realismille nykyaikana. Diagnoosi pitäs aina kertoa ja mahollisyys pyytää toista mielipidettä yms

No no. Ei kuule onnistu. Hän on käynyt mun potilaskertomuksia läpi jossa ei ole sanallakaan että mun todellisuudentaju olis hämärtynyt tai muuta psykoosiin viittavaa. Ja mulle on sanottu aina terveyden huollossa että et ole psykoottinen että olet fiksu ,järkevä,asiallinen. pysyt asissa. Mikä ei viittaa mitenkään psykoottisuuteen. Minulta alettiin kysyy harhoista vasta tämän diagnoosin jälkeen. Edes lääkäri joka arvioi minua ei kysynyt sanallakaan mistään harhoista ja niihin liittyvistä asioista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja voithan sä olla henkilö jolla vähän kavereita kun muutit muualle ja ne jäi vanhalle paikkakunnalle ja ajankanssa suunnat poikkesi ja et saanut uusia yms. Monta pirun syytä

Ahdistuneisuuhäiriö pitää sisällään sosiaalisten tilanteiden pelon ja kun sulla on tämä pelko niin haluatko sä olla silloin esillä ja joukon keskipisteenä. Et halua.

Onko helppo tutustua uusiin ihmisii ja saada lisää ystäviä. Ei ole.

Olen hieman katkera mutta pakko hyväksyä,kun muuta ei voi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ahdistuneisuuhäiriö pitää sisällään sosiaalisten tilanteiden pelon ja kun sulla on tämä pelko niin haluatko sä olla silloin esillä ja joukon keskipisteenä. Et halua.

Onko helppo tutustua uusiin ihmisii ja saada lisää ystäviä. Ei ole.

Olen hieman katkera mutta pakko hyväksyä,kun muuta ei voi.

tarkoitan että pitää hyväksyä psykoosipiirteinen persoonallisuus koska siinä on nämä samat kriteerit

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri noin se on!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niimpä. Se vaan että minä en ole muuttanut eikä ystävät. Tässä on vielä sekin että kerrankin kun sä oot saanut aikuisiällä ihania ystäviä ja nekään tulleet elämääni helposti ja tosta vaan niin mikään ei riitä. Eli se että sulla on ylipäänsä ystäviä ei riitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri noin se on!

Mikä olis diagnoosi jos sulla ei olis yhtään ystävää ja ihmistä elämässä. En jaksa edes miettiä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No no. Ei kuule onnistu. Hän on käynyt mun potilaskertomuksia läpi jossa ei ole sanallakaan että mun todellisuudentaju olis hämärtynyt tai muuta psykoosiin viittavaa. Ja mulle on sanottu aina terveyden huollossa että et ole psykoottinen että olet fiksu ,järkevä,asiallinen. pysyt asissa. Mikä ei viittaa mitenkään psykoottisuuteen. Minulta alettiin kysyy harhoista vasta tämän diagnoosin jälkeen. Edes lääkäri joka arvioi minua ei kysynyt sanallakaan mistään harhoista ja niihin liittyvistä asioista.

Joo tiedän. Mun täti ratkaisi ongelman yksityisen kautta. Mikä on kallis tie eikä kaikille mahdollista. Se yksityinen aikalailla korjas diagnoosin heti

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä olis diagnoosi jos sulla ei olis yhtään ystävää ja ihmistä elämässä. En jaksa edes miettiä

Onhan noita. Ikäviä yhistelmiä..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo tiedän. Mun täti ratkaisi ongelman yksityisen kautta. Mikä on kallis tie eikä kaikille mahdollista. Se yksityinen aikalailla korjas diagnoosin heti

Pakko kertoa vielä. Jotta jotain positiivista. Diagnoosi voidaan poistaa heti kun pyydän sitä,mutta se tarkoittaa sitä, että olen näin ollen työkykyinen. Näin mulle sanottiin.

Minulla on siis ahdistuneisuushäiriön oireita, mutta koska se poistettiin diagnooseista niin se ei vaikuta työkykyyn .Niin en pyydä vielä psykoosipiirteisen persoonallisuuden poistoa diagnooseista koska mä en jaksa alkaa vääntää työhakemuksia jotta mä täytän työnhakijan velvollisuuden.

Tajuaako kukaan tälläistä logiikkaa. Sä saat diagnoosin mutta pyydettäessä se voidaan poistaa.

Mä en tiennyt itkeä vai nauraa kun mä luin sen vastauksen tekemääni selvitykseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan noita. Ikäviä yhistelmiä..

okei. mä googletin ja masennus tuli vastaan. Enemmin mä masennuksen valitsen kuin diagnoosin jossa mua pidetään psykoottisena vaikka siitä ei ole viitteitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pakko kertoa vielä. Jotta jotain positiivista. Diagnoosi voidaan poistaa heti kun pyydän sitä,mutta se tarkoittaa sitä, että olen näin ollen työkykyinen. Näin mulle sanottiin.

Minulla on siis ahdistuneisuushäiriön oireita, mutta koska se poistettiin diagnooseista niin se ei vaikuta työkykyyn .Niin en pyydä vielä psykoosipiirteisen persoonallisuuden poistoa diagnooseista koska mä en jaksa alkaa vääntää työhakemuksia jotta mä täytän työnhakijan velvollisuuden.

Tajuaako kukaan tälläistä logiikkaa. Sä saat diagnoosin mutta pyydettäessä se voidaan poistaa.

Mä en tiennyt itkeä vai nauraa kun mä luin sen vastauksen tekemääni selvitykseen.

Työnhaku ainakin atm on perseestä. Tosin 4 hakemusa kuussa tekoälyllä on helppoa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

okei. mä googletin ja masennus tuli vastaan. Enemmin mä masennuksen valitsen kuin diagnoosin jossa mua pidetään psykoottisena vaikka siitä ei ole viitteitä.

Katoppa ChatgPT esim. muita. Varmaan liuta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työnhaku ainakin atm on perseestä. Tosin 4 hakemusa kuussa tekoälyllä on helppoa

Mä täytän ensi vuonna 50 ja mä en usko että mua otetaan töihin ,koska nyt on jo ikäsyrjintää. Toiseksi mulla ei ole sellaista työhistoriaa joka herättää työnanatajan mielenkiinnon. Mä nyt katselen tässä ainakin muutaman vuoden. Diagnoosi itsessään ei mua vaivaa vaan siihen suhtautuminen jos sä joudut asioimaan terveydenhullossa fyysisten oireitten ja vaivojen takia.

Psykoosipiirteinen persoonallisuus ei ole psykoosisairaus mutta silti sulta kysytään ensin harhoista jos sä menet terveyskeskukseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katoppa ChatgPT esim. muita. Varmaan liuta

en osaa käyttää , mutta uskon että niitä on jos niin sanot

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta. Olet aivan oikeassa. Ja aika moni on saanut kyseisen diagnoosin noiden mainitsemiesi asioiden perusteella.

Sinällään sitä voisi pitää ihmisarvoa ja jopa oikeuksia loukkaavana menettelynä.

Moni on joutunut kokemaan systeemin puolelta vääränlaista kohtelua ja asenteellisuutta. Että jos et ole sellainen ja samanlainen, ja käyttäydy samalla tavalla, kuin muut, tai heidän mielestään normaaleiksi katsotut, niin hyvin helposti helähtää, eli tulee jokin psykoosidiagnoosi.

Psykiatrian puolella hyvin harvoin tehdään mitään persoonallisuustestejä, tai sitten jos tehdäänkin, niin niillä ei ole välttämättä mitään merkitystä diagnoosia tehtäessä. Mikä on sinällään merkittävä epäkohta ja yksi vika systeemissä ja sen toimintatavoissa. Lisäksi esim. psykoosidiagnoosi leimaa kantajansa koko loppuelämäksi terveydenhuollon puolella toimivien silmissä. Eli, jos ja kun saa kyseisen diagnoosin, ei tule välttämättä saamaan koskaan mitään asiallisia ja tarpeenmukaisia tutkimuksia esim. somaattisella puolella. Koska terveydenhuollossa tuijotetaan siihen mt-diagnoosiin ja sitä pidetään "henkilön perussairautena". Ja oletetaan, että henkilö ei voi sairastua myös somaattisesti. Kaikkea peilataan sen annetun mt-diagnoosin kautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta. Olet aivan oikeassa. Ja aika moni on saanut kyseisen diagnoosin noiden mainitsemiesi asioiden perusteella.

Sinällään sitä voisi pitää ihmisarvoa ja jopa oikeuksia loukkaavana menettelynä.

Moni on joutunut kokemaan systeemin puolelta vääränlaista kohtelua ja asenteellisuutta. Että jos et ole sellainen ja samanlainen, ja käyttäydy samalla tavalla, kuin muut, tai heidän mielestään normaaleiksi katsotut, niin hyvin helposti helähtää, eli tulee jokin psykoosidiagnoosi.

Psykiatrian puolella hyvin harvoin tehdään mitään persoonallisuustestejä, tai sitten jos tehdäänkin, niin niillä ei ole välttämättä mitään merkitystä diagnoosia tehtäessä. Mikä on sinällään merkittävä epäkohta ja yksi vika systeemissä ja sen toimintatavoissa. Lisäksi esim. psykoosidiagnoosi leimaa kantajansa koko loppuelämäksi terveydenhuollon puolella toimivien silmissä. Eli, jos ja kun saa kyseisen diagnoosin, ei tule välttämättä saamaan koskaan mitään asiallisia ja tarpeenmukaisia tutkimuksia esim. somaattisella puolella. Koska terveydenhuollossa tuijotetaan siihen mt-diagnoosiin ja sitä pidetään "henkilön perussairautena". Ja oletetaan, että henkilö ei voi sairastua myös somaattisesti. Kaikkea peilataan sen annetun mt-diagnoosin kautta.

Psykiatriassa ei oteta huomioon ja nähdä sitä, että onko henkilö introvertti, ujo tai arka, niin siellä tosiaankin kerätään "tietoja", ja etsitään todisteita, joiden perusteella tehdään jokin ihmistä määrittelevä diagnoosi.

Se, että persoonallisuudenpiirteitä ei oteta huomioon, vaan sotketaan ne joksikin merkiksi jostakin sairaudesta on paitsi väärin, myös absurdia ja koomista. Paitsi, että sillä tavalla kiusataan ja leimataan ihmisiä syyttä suotta ja turhaan.

Joillakin sivustoilla lukee, että "mt-puolelta annetaan psykososiaalista tukea". Olisi ollut erittäin mielenkiintoista, mitä tuo on käytännössä. Itselle ei ainakaan mitään sellaista koskana annettu. Paitsi annettiin ne koko loppuelämää leimaavat ja muuta asiointia terveydenhuollossa haittaavat diagnoosit. Juu, kyllä niitä avopuolen käyntimahdollisuuksia, käytännössä tyhjänjuoksuttamisia ja smalltalkkiapalveluita tarjottiin. Mutta sielläkään ei tapahtunut mitään terapeuttista, psykossosiaalisesta tuesta puhumattakaan. Jos se tarkoittaa johonkin sairauteen identifioitumista ja että on vain jokin kävelevä diagnoosi, niin ei kiitos sellaiselle! En ole yhtä kuin sairauteni. Ja sitäpaitsi sekin oli aikoinaan aika tavalla hatusta vedetty, tuulesta temmattu ja siihen arvioon ja tehtyyn diagnoosiin sisältyi aika paljon ylitulkintaa ja liioittelua. Mm. persoonallisuuteen liittyvät piirteet katsottiin virheellisesti liittyvän psykoosisairauteen. Tuntuu siltä, että lähes kaikki asiat aletaan nähdä merkkinä ja todisteena jostakin psyykkisestä sairaudesta. Niin moni asia, väsymyksestä ja itsetuhoisuudesta lähtien katsotaan todisteeksi psykoosisairaudesta. Eikä oteta huomioon somaattisten sairauksien, tai käytettävien psyykelääkkeidenkin osuutta asiaan.

En suosittele kenellekään, että menee koskaan mt-puolelle. Lähinnä siksi, koska siellä systeemissä on liikaa asenteellisuutta, teatterimaisia piirteitä, absurdisuutta, valuvikoja, somaattiset sairaudet jää diagnosoimatta ja noteeraamatta, sekä siellä ei oteta huomioon kunkin yksilön persoonallisuudenpiirteitä ja elämässä olevia olosuhteita ja elämäntilanteita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Psykiatriassa ei oteta huomioon ja nähdä sitä, että onko henkilö introvertti, ujo tai arka, niin siellä tosiaankin kerätään "tietoja", ja etsitään todisteita, joiden perusteella tehdään jokin ihmistä määrittelevä diagnoosi.

Se, että persoonallisuudenpiirteitä ei oteta huomioon, vaan sotketaan ne joksikin merkiksi jostakin sairaudesta on paitsi väärin, myös absurdia ja koomista. Paitsi, että sillä tavalla kiusataan ja leimataan ihmisiä syyttä suotta ja turhaan.

Joillakin sivustoilla lukee, että "mt-puolelta annetaan psykososiaalista tukea". Olisi ollut erittäin mielenkiintoista, mitä tuo on käytännössä. Itselle ei ainakaan mitään sellaista koskana annettu. Paitsi annettiin ne koko loppuelämää leimaavat ja muuta asiointia terveydenhuollossa haittaavat diagnoosit. Juu, kyllä niitä avopuolen käyntimahdollisuuksia, käytännössä tyhjänjuoksuttamisia ja smalltalkkiapalveluita tarjottiin. Mutta sielläkään ei tapahtunut mitään terapeuttista, psykossosiaalisesta tuesta puhumattakaan. Jos se tarkoittaa johonkin sairauteen identifioitumista ja että on vain jokin kävelevä diagnoosi, niin ei kiitos sellaiselle! En ole yhtä kuin sairauteni. Ja sitäpaitsi sekin oli aikoinaan aika tavalla hatusta vedetty, tuulesta temmattu ja siihen arvioon ja tehtyyn diagnoosiin sisältyi aika paljon ylitulkintaa ja liioittelua. Mm. persoonallisuuteen liittyvät piirteet katsottiin virheellisesti liittyvän psykoosisairauteen. Tuntuu siltä, että lähes kaikki asiat aletaan nähdä merkkinä ja todisteena jostakin psyykkisestä sairaudesta. Niin moni asia, väsymyksestä ja itsetuhoisuudesta lähtien katsotaan todisteeksi psykoosisairaudesta. Eikä oteta huomioon somaattisten sairauksien, tai käytettävien psyykelääkkeidenkin osuutta asiaan.

En suosittele kenellekään, että menee koskaan mt-puolelle. Lähinnä siksi, koska siellä systeemissä on liikaa asenteellisuutta, teatterimaisia piirteitä, absurdisuutta, valuvikoja, somaattiset sairaudet jää diagnosoimatta ja noteeraamatta, sekä siellä ei oteta huomioon kunkin yksilön persoonallisuudenpiirteitä ja elämässä olevia olosuhteita ja elämäntilanteita.

Edelliseen tekstiin pieni korjaus: mt-puolelta väitetään annettavan palveluita käyttäville asiakkaille psykososiaalista tukea. Niiden yli 20 vuoden aikana olisi ollut erittäin mielenkiintoista ollut tietää, mitä se mt-palveluissa mainostettu psykososiaalinen oikein onkaan. Ei sitä sieltä kyllä koskaan annettu. Koko loppuelämää diagnoosit sieltä kyllä saa. Itsetuntemuskaan ja itsetuntoa ei varmasti kehity, vaan siinä käy juuri aivan päinvastoin. Systeemin toimintatapojen takia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edelliseen tekstiin pieni korjaus: mt-puolelta väitetään annettavan palveluita käyttäville asiakkaille psykososiaalista tukea. Niiden yli 20 vuoden aikana olisi ollut erittäin mielenkiintoista ollut tietää, mitä se mt-palveluissa mainostettu psykososiaalinen oikein onkaan. Ei sitä sieltä kyllä koskaan annettu. Koko loppuelämää diagnoosit sieltä kyllä saa. Itsetuntemuskaan ja itsetuntoa ei varmasti kehity, vaan siinä käy juuri aivan päinvastoin. Systeemin toimintatapojen takia.

Sijainti kartalla merkkaa paljon. Mä oon saanut terapiaa ja ADHD testit ja jotain ohjausta mikä auttoi siihen pisteeseen, että pääsin kouluun jne. Siitä on toki aikaa mut silti

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä sain kyseisen diagnoosin kun hain työkyvyttömyyseläkettä. Minua loukkaa jossain määrin edelleen se että minä olin tyytyväinen silloin kun sain ahdistuneisuushäiriödiagnoosin ja oireille löytyi selitys. Silloin minua kohdeltiin terveydenhuollossa eri tavalla. Alkuaikoina tuon pskoosipiirteisen persoonallisuudiagnoosin jälkeen kun minulta kysyttiin harhoista ja kerroin ettei niitä ole koskaan ollut,niin potilaskertomukseen kirjoitettiin kieltäväni harhat. Tämä loukkaa minua. Diagnoosi ei ole edes psykoosisairaus terveydenhulllossa . Ja silti pitää mainita harhat . Tämän takia olen halunnut koko ajan että minulle perustellaan diagnoosi. Lääkärit saa kirjoittaa mitä tahansa vain koska diagnoosissa on psykoosisana. Eli sinä olet leimattu. Ja sitten kun ottaa puheeksi tämän niin sanotaan että diagnoosin voi saada vaikka ei olisi koskaan ollut psykoosia. Yli puolet sen diagnoosin oireista liittyy siihen että todellisuudentaju on mennyt. Mutta se ystävien vähyys ja haluttomuus olla joukon keskipisteenä painaa enemmän tässä diagnoosissa.

Mulla on ollut nyt vuoden unilääkkeiden vähennys ja mä toivon ,jos joudun joskus asioimaan terveydenhuollossa ,että lääkärit lukisivat ne tekstit mitä musta nyt on vuoden aikana kirjoitettu poitilaskertomuksiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä sain kyseisen diagnoosin kun hain työkyvyttömyyseläkettä. Minua loukkaa jossain määrin edelleen se että minä olin tyytyväinen silloin kun sain ahdistuneisuushäiriödiagnoosin ja oireille löytyi selitys. Silloin minua kohdeltiin terveydenhuollossa eri tavalla. Alkuaikoina tuon pskoosipiirteisen persoonallisuudiagnoosin jälkeen kun minulta kysyttiin harhoista ja kerroin ettei niitä ole koskaan ollut,niin potilaskertomukseen kirjoitettiin kieltäväni harhat. Tämä loukkaa minua. Diagnoosi ei ole edes psykoosisairaus terveydenhulllossa . Ja silti pitää mainita harhat . Tämän takia olen halunnut koko ajan että minulle perustellaan diagnoosi. Lääkärit saa kirjoittaa mitä tahansa vain koska diagnoosissa on psykoosisana. Eli sinä olet leimattu. Ja sitten kun ottaa puheeksi tämän niin sanotaan että diagnoosin voi saada vaikka ei olisi koskaan ollut psykoosia. Yli puolet sen diagnoosin oireista liittyy siihen että todellisuudentaju on mennyt. Mutta se ystävien vähyys ja haluttomuus olla joukon keskipisteenä painaa enemmän tässä diagnoosissa.

Mulla on ollut nyt vuoden unilääkkeiden vähennys ja mä toivon ,jos joudun joskus asioimaan terveydenhuollossa ,että lääkärit lukisivat ne tekstit mitä musta nyt on vuoden aikana kirjoitettu poitilaskertomuksiin.

Kokeile ensi kerralla muotoilla asiat niin, että tulee selväksi sun omaavan todellisuudentajun. Sellasta byrokraattista roskaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kokeile ensi kerralla muotoilla asiat niin, että tulee selväksi sun omaavan todellisuudentajun. Sellasta byrokraattista roskaa

Miten sä sen teen selväksi. Kun ensin mainitaan potilas kieltää harhat ja seuraavassa lauseessa sanotaan potilas ei ole psykoottinen. Ei ole viitteitä psykoottisuudesta. Niin miten tämä pitäis käsittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten sä sen teen selväksi. Kun ensin mainitaan potilas kieltää harhat ja seuraavassa lauseessa sanotaan potilas ei ole psykoottinen. Ei ole viitteitä psykoottisuudesta. Niin miten tämä pitäis käsittää.

ChatGPT vastaus:

1. Kuvaa konkreettiset kokemukset ja havainnot

Kerro selkeästi, mitä olet kokenut: et ole kokenut harhoja, hallusinaatioita, epäloogista ajattelua tai muita psykoosin piirteitä.

Esimerkiksi:

"En ole kokenut harhoja, ääniä tai muita todellisuuden vääristymiä. Ajatteluni on johdonmukaista, ja pystyn erottamaan todellisuuden kuvitelmasta."

2. Anna konkreettisia esimerkkejä arjesta

Kuvaa tilannetta, jossa pystyt arvioimaan todellisuutta oikein: työtehtävät, opiskelut, raha-asiat, sosiaaliset tilanteet.

Esimerkiksi:

"Pystyn suunnittelemaan talouttani, hoitamaan käytännön asioita ja arvioimaan tilanteita realistisesti."

3. Käytä muiden havaintoja

Jos mahdollista, mainitse läheiset, terapeutit, psykologit tai työtoverit, jotka ovat havainneet saman.

Esimerkiksi:

"Terapeuttini ja läheiseni ovat havainneet, että pystyn arvioimaan tilanteita realistisesti, eikä minulla ole psykoottisia oireita."

4. Korosta pitkäkestoista kokemusta

Psykoottisia oireita ei yleensä ilmene vain hetkittäin; pitkäkestoinen puuttuminen on tärkeä todistus.

Esimerkiksi:

"Olen tarkkaillut omaa hyvinvointiani ja toimintaani viimeisen 5 vuoden aikana, enkä ole kokenut psykoottisia oireita."

5. Pidä viesti rauhallisena ja faktapohjaisena

Vältä tunteiden liiallista korostamista, vaikka se on vaikeaa. Terveydenhuollossa faktat ja havainnot ovat uskottavampia kuin pelkkä sanojen vakuuttelu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ChatGPT vastaus:

1. Kuvaa konkreettiset kokemukset ja havainnot

Kerro selkeästi, mitä olet kokenut: et ole kokenut harhoja, hallusinaatioita, epäloogista ajattelua tai muita psykoosin piirteitä.

Esimerkiksi:

"En ole kokenut harhoja, ääniä tai muita todellisuuden vääristymiä. Ajatteluni on johdonmukaista, ja pystyn erottamaan todellisuuden kuvitelmasta."

2. Anna konkreettisia esimerkkejä arjesta

Kuvaa tilannetta, jossa pystyt arvioimaan todellisuutta oikein: työtehtävät, opiskelut, raha-asiat, sosiaaliset tilanteet.

Esimerkiksi:

"Pystyn suunnittelemaan talouttani, hoitamaan käytännön asioita ja arvioimaan tilanteita realistisesti."

3. Käytä muiden havaintoja

Jos mahdollista, mainitse läheiset, terapeutit, psykologit tai työtoverit, jotka ovat havainneet saman.

Esimerkiksi:

"Terapeuttini ja läheiseni ovat havainneet, että pystyn arvioimaan tilanteita realistisesti, eikä minulla ole psykoottisia oireita."

4. Korosta pitkäkestoista kokemusta

Psykoottisia oireita ei yleensä ilmene vain hetkittäin; pitkäkestoinen puuttuminen on tärkeä todistus.

Esimerkiksi:

"Olen tarkkaillut omaa hyvinvointiani ja toimintaani viimeisen 5 vuoden aikana, enkä ole kokenut psykoottisia oireita."

5. Pidä viesti rauhallisena ja faktapohjaisena

Vältä tunteiden liiallista korostamista, vaikka se on vaikeaa. Terveydenhuollossa faktat ja havainnot ovat uskottavampia kuin pelkkä sanojen vakuuttelu.

Jätän vastaamatta. Koska mä en juttele koneen kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jätän vastaamatta. Koska mä en juttele koneen kanssa.

Annoin vaan esimerkin. Näin mä ite hoidin vastaavan dilemman :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oon siis ite chatgpt avulla onnistuneesti just näitä diagnoosi yms asioita hoitanut ja kehitellyt ympäripyöreitä byrokraattisia vastauksia. Sillä välttänyt parikin kertaa ikävät leimat ja merkinnät kun oon niin "fiksun oloinen"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mä olen toimittanut kaikki todistukset ja lausunnot . tietävät kyllä tuloni ja tulon lähteet. ja olenko sanonut että minulla on ollut terapiaa tai että olen ollut töissä. Missä sun yksilön kohtaaminen on. kysy tätä siltä sun koneelta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja susta toi vastaus sitten sopii jokaiseen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mä olen toimittanut kaikki todistukset ja lausunnot . tietävät kyllä tuloni ja tulon lähteet. ja olenko sanonut että minulla on ollut terapiaa tai että olen ollut töissä. Missä sun yksilön kohtaaminen on. kysy tätä siltä sun koneelta

Ei sitä ookkaan. Jos olis mun ei tarttis käyttää apuna konetta :D Ei se täydellinen oo toki

Tolla mä käännän ajatukseni/tapahtumat ja muut lääkärien kielelle. Teen vastauksia ja opettelen ne ulkoa. Ilman tota mulla olis kanssa joku psykoosidiagnoosi.

Järjestelmänhän vika toi on. Ei pitäs joutua käyttää apuvälineitä, että saa kommunikoitua asiat ettet saa vääriä diagnooseja/merkintöjä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja susta toi vastaus sitten sopii jokaiseen

Ei tietenkään. Esimerkki on esimerkki, oikeessa käytössä se on vähän erilaista. Enemmän sellanen mitä voi saada aikaan esimerkki. Kunhan näytin millä tavalla oon ite saanu hoidettua tän ongelman

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tietenkään. Esimerkki on esimerkki, oikeessa käytössä se on vähän erilaista. Enemmän sellanen mitä voi saada aikaan esimerkki. Kunhan näytin millä tavalla oon ite saanu hoidettua tän ongelman

Koska siis, tää mistä ollaan puhuttu on oikea ongelma terveydenhuollossa. Aika vakavakin sellainen. Meillä jokaisella toki omat työkalut yrittää ratkaista sitä. Mulla tekniikka, muilla joku muu :)

Ideaalimaailmassahan tätä ei tarvittais. Jokainen kohdattais yksilönä ja ymmärrettäisiin introverit, neuroepätyypilliset jne. Ja ettei pelkkä kaverien määrä oikeestaan kerro paljoa, kun monta syytä miksi niitä vähän. Vanhuksillahan voi jopa olla niin, että ne kaverit on haudassa. Näin... äärimmäisenä esimerkkinä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos et ole huomannut niin mä haen aitoja ihmisten kokemuksia en koneen anatmia vastauksia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos et ole huomannut niin mä haen aitoja ihmisten kokemuksia en koneen anatmia vastauksia

Oikea kokemus mulla tähän ongelmaan ja mun ratkaisu kyseiseen ongelmaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koska siis, tää mistä ollaan puhuttu on oikea ongelma terveydenhuollossa. Aika vakavakin sellainen. Meillä jokaisella toki omat työkalut yrittää ratkaista sitä. Mulla tekniikka, muilla joku muu :)

Ideaalimaailmassahan tätä ei tarvittais. Jokainen kohdattais yksilönä ja ymmärrettäisiin introverit, neuroepätyypilliset jne. Ja ettei pelkkä kaverien määrä oikeestaan kerro paljoa, kun monta syytä miksi niitä vähän. Vanhuksillahan voi jopa olla niin, että ne kaverit on haudassa. Näin... äärimmäisenä esimerkkinä

Mutta miten sä voit sanoa että potilas kieltää harhat kun ei ole mitään todisteita että koskaan olis ollut psykoosi. Tästä on kyse. Kun diagnoosin nimessä on psykoosisana niin oletetaan että on harhoja ja korostan kyseessä ei ole psykoosisairaus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta miten sä voit sanoa että potilas kieltää harhat kun ei ole mitään todisteita että koskaan olis ollut psykoosi. Tästä on kyse. Kun diagnoosin nimessä on psykoosisana niin oletetaan että on harhoja ja korostan kyseessä ei ole psykoosisairaus.

Ei ne saiskaan. Jos sulla ei oo todisteita niin en tajua miksi. Silti ne tekee niin. Psykoosi on aika vakava ja on monia diagnooseja missä on harhoja ilman psykoosia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ne saiskaan. Jos sulla ei oo todisteita niin en tajua miksi. Silti ne tekee niin. Psykoosi on aika vakava ja on monia diagnooseja missä on harhoja ilman psykoosia.

Kiitos vastauksesta. Mä haen kokemuksia kun mulla on syyskuussa aika hoitajalle ja mun unilääkevähennys jatkuu. Mä olen yrittänyt selvittää vastauksia ja tavallaan tyytynyt niihin koska mulla on ollut aivosumua unillääkkeiden takia . Nyt kun mä olen vuoden ollut "selväjärkisempi" niin sitä katsoo asioita toisella tavalla ja haluaa selityksiä terveydenhuollon toiminnalle. Eli eikö heillä ole mitään "velvollisuutta" kertoa potilaalle diagnoosin perusteita vaikka potilas sitä pyytää. Koska oman järjen mukaan diagnoosia ei voi antaa jos sulla ei ole oireita tai diagnoosia ei voi antaa sen takia että sulla on lääkitys unettomuuteen. Eihän melatoniinia käyttävä saa esim just diagnoosia jossa oireena on psykoosi. Koska hän käyttää unettomuuteen lääkkeitä. Ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan.

Kysytään näin, kun lääkäri kysyy sinulta mitä mieltä olet pystytkö tekee töitä. Minä vastaan en ja perustelen niin lääkäri katsoo sen että olen vainoharhainen koska en usko pärjääväni työelämässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt ei puhuta vanhuksista vaan työikäisistä. Niin mutta kun sä olet kertonut terveydenhuollossa miksi sulla on vähän ystäviä niin sä oot silti sairas koska sulla pitää olla tusinan verran ystäviä ja ihmisiä elämässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt ei puhuta vanhuksista vaan työikäisistä. Niin mutta kun sä olet kertonut terveydenhuollossa miksi sulla on vähän ystäviä niin sä oot silti sairas koska sulla pitää olla tusinan verran ystäviä ja ihmisiä elämässä.

Voihan työikäselläkin olla suurin osa kuolleita. Etenki jos alunperin vähän. Ei mullakaan oo sukua elossa enään ja oon 26. Kavereissakin osa kuollu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi kysyä miksi potilaskertomukseen kirjoitetaan ettei ole psykoottinen,kun kyseessä ei ole psykoosisairaus. Toinen on se että persoonallisuushäiriöstä ei voi parantua. Onko sulla silloin persoonallisuushäiriö kun sä alat ajattelee itsestäsi eritavalla mm. arvostaa itseää ja hyväksymään itsensä. Vai liittyykö tämäkin huonoon itsetuntoon mikä minusta ei ole sairaus ja masennukseen,josta on jo aikasemmin tehty diagnoosi. Mä ihmettelen sitä että eikö huono itsetunto ja elämän vastoinkäymiset saa aikaseksi sitä että sä et usko enää minkään onnistuvan.

Ja voi miettiä miten lääkepöhnässä ihmisen aivot toimii.

Jotkut miettii miten pitkäaikainen lääkkeiden käyttö vaikuttaa aivoihin ja voiko tulla toimintakykyiseksi enää. Niin omalta kohdaltani voin sanoa ,että kyllä voi.

Toki se riippuu onko käyttänyt päihteitä. Itse en ole käyttänyt niin mun oma käsitys itsestäni on muuttunut ,koska sä kykenet käyttää sun aivoja. Koska mulla on mennyt lähes 20 vuotta elämästä lääkepöhnässä niin ei ole ollut voimia,kiinnostusta etsii tietoa. Nyt kun sitä psyykkistä ja fyysistä energiaa on niin sitä tietoa hakee ja sen jaksaa pienissä pätkissä sisäistää. Jokainen varmaan tietää ettei väsyneenä jaksa etsii tietoa ja vielä jotenkin sisäistää sen lukemansa.Jos lääkäri sanoo jotain niin se on senhän pitää olla silloin totta. Mulla on viime päivät mennyt aikaa kun olen selvittänyt potilaan oikeuksia ja lääkärin velvollisuuksia.

• Anonyymi

Hyvää yötä kaikille ja nukkukaa hyvin.

• Anonyymi

Pakkohoitoon laittavat yleensä kun sukulaisia tai naapureita alkaa ahdistaa ja pelottaa liikaa toisen sekoilut. Ja onhan se usein aiheellistakin jos sairas tekee tyhmyyksiä, jotka voi tuhota kaiken omaisuuden tai ihmissuhteet yms.

Sairaalassa ollessa ei sellaista pääse sentään tapahtumaan ja jos vaikka joku hoitokeino löytyisi joka tehoaa paremmin. Oppisivat käyttämään myös homeopaattisia valmisteita, itse olen hoitanut niillä vainoharhaisia kuntoon. Moniin muihinkin vaivoihin auttavat ja jopa pysyvästi.

• Anonyymi

Me tiedämme moktar gubtalla olevan psykoosin vahvuuden asteen.
      Se on rankin 2015 jälkeen ilmaantunut.

• Anonyymi

Et tehnyt mitään väärää.Hoitsut ja lekurit kirjoittavat kaikenlaista.

• Anonyymi

Joskus potilaista tehdään sellaisiakin kirjauksia, tai merkintöjä, jotka eivät edes pidä paikkaansa. Potilaan oireita, ominaisuuksia ja käytöstä saatetaan liioitella. Persoonaan liittyvät piirteet sekoitetaan sairauden oireiksi, tai siis niitä pidetään merkkinä jostakin sairaudesta.

Itselleni tulee mieleen se, että mitäköhän se on se henkisen hyvinvoinnin edistäminen ja psykososiaalinen tuki käytännössä? Kyttäämistä, oireiden ja ominaisuuksien liioittelemista. Mediassa joskus väitetään, että alalla on "hyvin empaattisia hoitajia". Enpä kovin montaa kertaa sellaisiin törmännyt. Enemmän teki havaintoja pahan puhumisesta. Potilaita kohdellaan enemmän alentuvasti, virallisesti ja kliinisesti. Ja ainakin tietyllä alueella hoitajat eivät edes olleet juurikaan potilaiden seurassa. Enemmän karttoivat ja laittoivat lääkkeitä potilaan eteen kippoon.

Minusta tuo koko psykiatrisissa sairaaloissa tapahtuva toiminta pelkkää ihmisten kiusaamista, ei mitään muuta. Psykiatriasta, tai mt-palveluista annetaan julkisuudessa, tai mediassa vähän lutuisempi ja kiillotetumpi kuva, joka ei ihan pidä paikkaansa.

Traumoja kokeneet eivät saa välttämättä edes traumaterapioita, ei ainakaan, jos jokin muu mt-diagnoosi. Heitä ei edes uskota systeemissä. Erilaisen persoonallisuudenomaavien piirteitä sekoitetaan psykoosisairauksiin. Elämässään ongelmista kärsivien elämäntilanteet ja olosuhteet, tai heille tapahtuneet eivät kiinnosta alalla olevia. Välittämistä ja empatiaa sieltä on ihan turha kuvitella saavansa. Terveydenhuollossa harjoitetaan hyvin paljon priorisointia. Ketä hoidetaan milläkin tavalla. Edellä kuvatut koskevat ennenkaikkea julkisen puolen toimintaa.

Pahimmillaan mt-diagnoosin saanut saa vain elinikäisen leiman. Ei siis juuri mitään hyötyä. Henkisen hyvinvoinnin edistämisenkin voi kyseenalaistaa, koska ne "hoidot" ovat lähinnä lääkityksiä. En suosittele kyseisiä palveluita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joskus potilaista tehdään sellaisiakin kirjauksia, tai merkintöjä, jotka eivät edes pidä paikkaansa. Potilaan oireita, ominaisuuksia ja käytöstä saatetaan liioitella. Persoonaan liittyvät piirteet sekoitetaan sairauden oireiksi, tai siis niitä pidetään merkkinä jostakin sairaudesta.

Itselleni tulee mieleen se, että mitäköhän se on se henkisen hyvinvoinnin edistäminen ja psykososiaalinen tuki käytännössä? Kyttäämistä, oireiden ja ominaisuuksien liioittelemista. Mediassa joskus väitetään, että alalla on "hyvin empaattisia hoitajia". Enpä kovin montaa kertaa sellaisiin törmännyt. Enemmän teki havaintoja pahan puhumisesta. Potilaita kohdellaan enemmän alentuvasti, virallisesti ja kliinisesti. Ja ainakin tietyllä alueella hoitajat eivät edes olleet juurikaan potilaiden seurassa. Enemmän karttoivat ja laittoivat lääkkeitä potilaan eteen kippoon.

Minusta tuo koko psykiatrisissa sairaaloissa tapahtuva toiminta pelkkää ihmisten kiusaamista, ei mitään muuta. Psykiatriasta, tai mt-palveluista annetaan julkisuudessa, tai mediassa vähän lutuisempi ja kiillotetumpi kuva, joka ei ihan pidä paikkaansa.

Traumoja kokeneet eivät saa välttämättä edes traumaterapioita, ei ainakaan, jos jokin muu mt-diagnoosi. Heitä ei edes uskota systeemissä. Erilaisen persoonallisuudenomaavien piirteitä sekoitetaan psykoosisairauksiin. Elämässään ongelmista kärsivien elämäntilanteet ja olosuhteet, tai heille tapahtuneet eivät kiinnosta alalla olevia. Välittämistä ja empatiaa sieltä on ihan turha kuvitella saavansa. Terveydenhuollossa harjoitetaan hyvin paljon priorisointia. Ketä hoidetaan milläkin tavalla. Edellä kuvatut koskevat ennenkaikkea julkisen puolen toimintaa.

Pahimmillaan mt-diagnoosin saanut saa vain elinikäisen leiman. Ei siis juuri mitään hyötyä. Henkisen hyvinvoinnin edistämisenkin voi kyseenalaistaa, koska ne "hoidot" ovat lähinnä lääkityksiä. En suosittele kyseisiä palveluita.

Turhan paljon riippuu paikasta ja lääkäristä. OSa on muuten hyviä. Sit on huonoja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oon ite niitä joilla trauma tulkittu vääräksi diagnoosiksi. Ollut osastollakin sen takia. Monta lääkäriä tavannut eikä kukaan tiennyt. Kunnes tapasin erään vanhemman mieslääkärin joka 5min tapaamisen jälkeen oli ihan varma että mulla väärä diagnoosi. Alettiin sitten yhessä työstämään tätä ja sain tutkimuksia. Prosessi kesti kauan, mutta sain viimein uuden diagnoosin. Eli traumat.

Niin ja valitettavasti tää lääkäri oli yksityisen. Omalla rahalla maksettu. Julkinen missasi traumat kokonaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko silloin diagnoosi oikea kun ne oireet on sopinut kahteen muuhun diagnoosiin. Ja lausunnossa puhutaan juurikin näistä muista diagnooseista ja niiden oireista ja havainnoista. Mutta siitä päädiagnoosista ei puhuta sanallakaan. Ihmettelen että eikö terveydenhuolto oikeesti tiedä mitä huono itsetunto tarkoittaa ja miten koulukiusaaminen vaikuttaa. Miten syömishäiriö vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen ja ajatusmaailmaan. Nämä on ohitettu ihan tyystin.

mulla lääkärintodistus jossa on viitteitä kehityksellisestä kielihäiriöstä joksi sitä kutsutaan tänä päivänä. 70-luvulla kun asiat oli toisin kuin tänä päivänä.

Mutta sen verran tiedän että kehtyksellinen kielihäiriö diagnoosilla on mahdollisuus hakea ja päästä työkyvyttömyyseläkkeelle jos katsotaan että siitä on haittaa työelämässä.

Tässä vaan tulee ikä vastaan. Kun on kohta viiskymppinen niin terveydenhuollon pitäis olla myös realistinen . Mä olisin nyt valmis yrittää hommia joissa mun haasteet ja vaikeudet huomioidaan . Että mä voisin luottaa siihen että selviytyisin ja osaa ne työtehtävät jotka on sovittu..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oon ite niitä joilla trauma tulkittu vääräksi diagnoosiksi. Ollut osastollakin sen takia. Monta lääkäriä tavannut eikä kukaan tiennyt. Kunnes tapasin erään vanhemman mieslääkärin joka 5min tapaamisen jälkeen oli ihan varma että mulla väärä diagnoosi. Alettiin sitten yhessä työstämään tätä ja sain tutkimuksia. Prosessi kesti kauan, mutta sain viimein uuden diagnoosin. Eli traumat.

Niin ja valitettavasti tää lääkäri oli yksityisen. Omalla rahalla maksettu. Julkinen missasi traumat kokonaan

Kyllä ymmärrän että terveydenhuollon kohtelua herättää tunteita ja negatiivisa tunteita. ja mun mielestä sulla on oikeus tuntea niin. Kuinka moni tykkää siitä että tulee väärinkohdelluksi. Sinuna tuntisin oikean diagnoosin saamisen suhteen tyytyväisyyttä ja onnistumisen tunnetta. Sä oot tehnyt kovan työn sen eteen.

Ymmärrän myös sen turhautumisen myös taloudellisesta näkökulmata. Koska ne asiat olis pystytty hoitaa terveydenhulllossa jos olis halua ja mielenkiintoa. Terveydenhuolto vähättelee asioita jotka potilaalle on ollut traumaattisia. Mä olen huomannut itse tämän. Mulla on pitkä koulukiusaamistausta. Mutta koska mä en ole ikinä ollut itsetuhoinen niin eihän se kiusaaminen ole voinut olla traumaattista. Sitten ihmetellään mun huonoa itsetuntoa ja kaikkea liittyy omaan minäkäsitykseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ymmärrän että terveydenhuollon kohtelua herättää tunteita ja negatiivisa tunteita. ja mun mielestä sulla on oikeus tuntea niin. Kuinka moni tykkää siitä että tulee väärinkohdelluksi. Sinuna tuntisin oikean diagnoosin saamisen suhteen tyytyväisyyttä ja onnistumisen tunnetta. Sä oot tehnyt kovan työn sen eteen.

Ymmärrän myös sen turhautumisen myös taloudellisesta näkökulmata. Koska ne asiat olis pystytty hoitaa terveydenhulllossa jos olis halua ja mielenkiintoa. Terveydenhuolto vähättelee asioita jotka potilaalle on ollut traumaattisia. Mä olen huomannut itse tämän. Mulla on pitkä koulukiusaamistausta. Mutta koska mä en ole ikinä ollut itsetuhoinen niin eihän se kiusaaminen ole voinut olla traumaattista. Sitten ihmetellään mun huonoa itsetuntoa ja kaikkea liittyy omaan minäkäsitykseen.

Itsetunto menee ja luulet olevas tyhmä ja osaamaton kun ne usein kuuluu taudin kuvaan..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsetunto menee ja luulet olevas tyhmä ja osaamaton kun ne usein kuuluu taudin kuvaan..

Kyllä. Silloin kun sä ollut hukassa itsesi kanssa ja siihen päälle lyödään vielä lääkkeiden aiheuttama lääkepöhnä ja aivosumu. Niin pitäis terveydenhuollon myös ymmärtää miten tämäkin vaikuttaa siihen miten ihminen kykenee ja jaksaa pohtia elämäänsä. Omalla kohdalla "terapia" on ollut sellasta että no niin kerrohan mikä sua vaivaa. Mä en sitä ymmärrä ja en ole hakenut tietoa siitä miksi itkeminen katsotaan negatiiviseksi asiaksi. Mulle itkeminen on ollut tapa kertoa että muhun sattuu ja kovasti. Ettei mulla ole sanoja. Se yksinäisyyden tunne kun kukaan ei ymmärrä. Kun ei sitä edes itsekkään ymmärrä itseään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Traumaperäistä stressihäiriötä ei julkisen puolen psykiatrit syystä tai toisesta tunnista. tai sitten eivät halua sitä diagnosoida, mutta miksi ei haluaisi? Ihme juttu tuokin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Traumaperäistä stressihäiriötä ei julkisen puolen psykiatrit syystä tai toisesta tunnista. tai sitten eivät halua sitä diagnosoida, mutta miksi ei haluaisi? Ihme juttu tuokin.

Valistunut arvaukseni on että siinä on mukana "ulvotaan sutta ilmiötä".

Kun traumasta on tullut muoti ilmiö ja iso osa ihmisistä väittää traumatisoituvansa, niin niitä oikeita traumoja on vaikea löytää ja lähteä hoitamaan.

Tuntuu että touhu saa joskus jopa tragikoomisia piirteitä kun traumatisoitujat traumatisoituu siitäkin, että oikea trauma on hankala löytää ja hoitaa.

• Anonyymi

Hitto se on kidutusta, mutta käännä se toisinpäin.

• Anonyymi

Kello soi.
      Aamuisin kaikki riviin käytävälle ja huuto päälle, mitä kenenkin päiväohjelmaan kuuluu.
      Ei taida oikein yksityisyyden suoja toteutua.!

Tuli hankaluuksi, kun ei tiennyt, mitä kellon soitto merkitsee.

Näin tietysti Turussa Kupittaalla

• Anonyymi

Siihen tottuu, vaikka olisi jopa erakko. Sopeutuu.

• Anonyymi

Joidenkin tutkimusten mukaan introvertit persoonallisuuden piirteet, omituisetkin ovat yleisempiä ihmisillä joille kehittyy skitsofrenia. Että paranemaan päin olo vaatisi jonkinlaista pakotettua ulospäin suuntautumista.

Introvertti persoonallisuus saa tietenkin olla jos elämä on mallilla. Muuten helposti syyttävä sormi nousee. Vaikkapa että mukavuudenhalussaan jättäytyy pois sosiaalisesta eikä yhteishenkeä ole luomassa. Vaativat systeemin puolelta intoa kohdata epämukavuutta aiheuttavia tilanteita. Halua integroitua. Ja ettei ahdistus valtaisi kun sosiaalisen kontaktin ylläpitäminen on välttämätöntä. Välttelevän leima lyödään otsaan helposti. Sairaala ei tosiaan ole mikään turvapaikka vaan ihminen laitetaan kyllä syyniin.

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7076
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7043
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      62
      5182
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5098
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4585
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3457
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3370
    Aihe