Apua aikakaavan luomiseen!!!

Miumaumiu

Teen työvuorolistoja ja tarvitsisin apua seuraavanlaisen kaavan luomiseen:

Jos työpäivän pituus on esim. 8:00-16:00 eli 8 h:n päivä, mutta haluaisin, että kaava automaattisesti vähentää yli 7 h päivistä puoli tuntia (ruokatauko), koska siltä ajalta ei saa palkkaa. Esim. käytän 8:00-16:00 työajan laskemiseen kaavaa teksti(N7-N8;"t:mm") ja se antaa tulokseksi 8:00 h. Miten siis jatkan kavaa, jotta se tajuaisi vähentää puoli tuntia, jos työaika on yli 7? En vaan keksi!!! Osaisiko joku viisas auttaa??

10

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ettone

      =JOS(N28-N27>7/24;(N28-N27)-1/48;N28-N27)

    • Miumaumiu

      Kiitos vastauksesta! Teenkö nyt jotain väärin, kun en saa oikeaa tulosta? Jos N28 on klo 16:00 ja N27 on 8:00, niin tulokseksi tulee 0,3125, kun haluaisin, että se olisi 7,5... Tämä pönttö ei nyt ymmärtänyt :)

    • Miumaumiu

      Jatkoa vielä edelliseen eli nyt tajusin, että muotoilemalla solun aikamuotoon saan tulokseksi 7:30, mutta miten saisin tuloksen muotoon 7,5 h? Sinä viisas suttaisitko vielä? Olisin kiitollinen :)

      • Dillon87

        Muotoile solut -> Luku -> oma muotoilu t''h ''mm''min'' näyttää tunnit ja minuutit esim. 7h 30min


      • kerro tulos 24:lla, koska tulos on päivän desimaaliosa 1=24h ja 0,5 on 12 h

        siis 0,3125*24=7,5


    • Miumaumiu

      Jes! Kiitos tuhannesti!!!!

    • Miumaumiu

      Vielä yhden neuvon tarvitsisin! Millainen lausekkeesta tulisi silloin, jos haluaisin 0 h päivien solut näkyvän tyhjinä? Onko siis mahdollista tuohon lausekkeeseen yhdistää jotenkin sellaista, että jos tulos on nolla on solu tyhjä?

    • ettone

      Helpoin tapa on varmaan muuttaa asetuksia.
      Työkalut > Asetukset ja Näkymä-välilehdellä ota pois ruksi kohdasta "Nolla-arvot"

      Toinen tapa on tehdä Ehdollinen muotoilu. Valitse hiirellä muotoiltavat solut.
      Muotoile > Ehdollinen muotoilu
      Ehto 1: Solun arvo "on yhtä suuri kuin" - 0 ja valitset fontin väriksi valkoinen (siis jos pohjan väri on myös valkoinen)

      Kaavaankin saa kyllä JOS-lauseella ehdon laitettua, mutta kaavasta tulee pitkä, joten suosittelen noita kahta vaihtoehtoa

    • ...

      =JOS(N28-N27>7/24;(N28-N27)-1/48;JOS(N28-N27=0;"";N28-N27))

    • Miumaumiu

      Mahtavaa!! Kiitos! Nyt kaikki pelittää :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      161
      3318
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      97
      1745
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1687
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      392
      1556
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      125
      1551
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1375
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1103
    8. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      62
      1029
    9. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      218
      940
    10. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      48
      922
    Aihe