huhtikuu?

tilli

Kertoisiko joku huhtikuussa Azoreilla käynyt, mitä otan mukaan varusteiksi? Tiedän toki että kevättä siellä vasta eletään, mutta ihan selvällä suomella mikä on lämpötila(ei mitään keskiarvoja,please!). Farkut/pitkät housut pitkähihainen päivällä vai tarkeneeko capreilla t-paidalla?

3

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilli

      tarkennus...lätöpäivä 16.4 terv tilli

    • Vuonna 2011 Ponta Delgadan lentokentällä klo 15 mitatut päivälämpötilat liikkuivat välillä 14-18 ºC. Suurin osa mittaustuloksista oli 16-17 ºC. Matalin yölämpötila oli 11 ºC, korkein 15 ºC. Historiallisia säätietoja yksittäisiltä päiviltä voi tutkia mm. sivustolta www.wunderground.com. Esittämäni arvot olen itse merkinnyt muistiin Ponta Delgadassa säätiedotuksissa annetuista tiedoista. Katson sääennusteen jota kuinkin poikkeuksetta päivittäin.

      Alla esittämieni keskilämpötilojen mukaan voi Azorien matkalle vaatteiden osalta mielestäni varautua riittävästi. Vuositasolla lämpötilavaihtelut Ponta Delgadassa liikkuvat välillä 11 ºC - 25 ºC, jossa 11 C on helmikuun keskimääräinen minimiyölämpötila, 25 ºC elokuun keskimääräinen maksimipäivälämpötila. Sanaa keskimääräinen ei kannata vierastaa ainakaan Azorien säästä puhuttaessa. Viiden vuoden kokemuksen perusteella voin vakuuttaa, että saariryhmän osalta keskimääräiset tiedot pitävät täysin paikkansa. Saariryhmä on tunnettu pienistä lämpötilavaihteluistaan. Luvut ovat peräisin vuosina 1971-2000 tehdyistä virallisista mittauksista ja jokaisen saatavina sivustolta www.worldweather.org.

      Maksimipäivälämpötilojen osalta Helsingin kolme kesäkuukautta ovat hieman lämpimämpiä kuin Ponta Delgadan huhtikuu, yölämpötilat taasen ovat Ponta Delgadassa korkeampia. Helsingin toukokuu ja syyskuu, huhtikuusta puhumattakaan, ovat merkittävästi viileämpiä kuin Ponta Delgadan huhtikuu.

      Meillä on täällä sekä paikallista väkeä että matkailijoita, jotka kauniilla säällä pukeutuvat shortseihin ja t-paitaan keskitalvellakin. Vaatetukseen vaikuttanee se, mitä aikoo matkalla tehdä. Vaeltamaan aikova tarvitsee lämpimämpää vaatetta ja sadeviitan, retkille osallistuva pärjää vähemmällä, esim. sateenvarjo riittää. Kerrospukeutuminen on käytännöllinen ratkaisu kenelle tahansa.

      Siihen, miten lämpimältä tuntuu, vaikuttaa ilman suhteellinen kosteus. Korkea kosteus saa Azorien lämpötiloissa ilman tuntumaan astelukua lämpimämmältä. Kaupunkioloissa ja autoretkillä tuulella ei ole kovin suurta merkitystä, nopeudet liikkuvat enimmäkseen välillä 2,7-10,8 m/s. Korkeimmilla paikoilla tuulee enemmän ja niillä on korkeudesta johtuen muutenkin viileämpää, minkä vaeltajat ottanevat huomioon.

      Sademäärissä on tyydyttävä keskiarvoihin. Mennyt talvi oli erittäin niukkasateinen eikä meillä oikeastaan talvea ollutkaan, sillä lämpötilat olivat noin 1,5 C keskiarvojen yläpuolella. Takkapuut säästyivät.

      Azoreilla ei ole koskaan kylmä eikä kuuma. Täällä palmut huojuvat ja kukat kukkivat keskitalvellakin. Kasvukausi on ympärivuotinen. Kotipuutarhurilla ei ole lomaa päivääkään, sillä vihanneksia voi kasvatta ympäri vuoden. Koskaan ei ole hallanvaaraa. Huoneita ei yleensä tarvitse lämmittää.

      Jos jotakin vaatetta laukusta jää puuttumaan, niin halpaa käyttövaatetta on myytävänä Ponta Delgadassa. Minulta saa osoitteita.

    • Sekä että

      Sekä että, suomalaisen kesäsään mukainen varustus.
      Jokin kosteutta kestävä takki olisi hyvä "ylänköillä", ainakin aamupäivisin (lämmintä ei tarvita niin paljon kuin Madeiralla vuorilla).
      Jos menet patikoimaan, niin siihen sopivat kamppeet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sähköpotkulautaonnettomuus

      Nyt sitten sattui ja pahasti! Uutisen mukaan 3 alle 15-vuotiasta olisi ollut samalla sähköpotkulaudalla liikkeellä. T
      Vantaa
      281
      3714
    2. Nainen, viime yönä ajattelin sinua ja itkin

      On vain niin ikävä, enkä tunteilleni mitään voi. Olisit minun iloni, olisit minun päiväni ja aurinkoni, mutta nyt olet p
      Ikävä
      74
      2449
    3. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      88
      1690
    4. No nainen...

      Mitkä on fiilikset nykyään?
      Ikävä
      114
      1640
    5. Skuuttikakarat itse syypäitä onnettomuuteen - Yle syytti autolijaa

      Tulokulma uutisissa oli se että – vaikkakin peitellysti – autoilija olisi ollut jotenkin yksin syypää tapahtuneeseen onn
      Maailman menoa
      325
      1542
    6. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      408
      1416
    7. Mitä asiaa tai ominaisuutta kaipaat eniten

      Ikäväsi kohteessa?
      Ikävä
      67
      1373
    8. Mitä et sietäisi kumppaniltasi

      Onko jokin asia tai asioita joista et haluaisi joustaa tai riita tulee eli haluat tehdä sen itse tai omia
      Sinkut
      78
      1310
    9. ABC Kuinka monta samaa kirjainta yhteensä

      ..yhteensä teillä on etu ja sukunimissänne? Uskallatko laittaa ne kirjaimet? Hyvä aika tunnistaa ja tavata se oma kaiva
      Ikävä
      99
      1289
    10. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      89
      1198
    Aihe