Valmet 361

wallu361

Hei!
Olisiko kokemuksia / tietoa / ratkaisua..
Kotona siis Valmet 361 ja pitäisi saada jonkinlainen klapikone/hydraulihalkoja tms. kesäksi mökkipuiden tekoon. Mikä olisi edullinen ja järkevä ratkaisu?
Saako Valmetista helposti hydrauliikan ulosoton ilman suuria rakenteluja vai olisiko helpompi joku hydraulihalkaisija, jossa on oma pumppu, mitä käytetään voimanulosottoakselin välityksellä?
Kaikenlaisia kokemuksia, ehdotuksia klapien tekoon, Valmettia hyödyntäen otettaisiin kiitollisena vastaan..

11

4227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halkopino

      taitaa olla paras hydraulihalkaisija omalla hydrauliikalla (siis nivel-akselilla),esim japalta löytyy metrin iskulla mutta ei ole kyllä ihan ilmainen. myös palax 55/ hakki pilke eagle voisi olla harkinnan arvoinen.

    • 55

      edullisin ja järkivin kuten kysyit on ilman muuta pilkkojasirkkeli (esim palax 55), traktorikäyttöisenä. ei tuollasien traktoreiden hydrauliikan tuotto riitä muhinkään ja kalliit klapikoneet eivät ole järkeviä mökkikäyttöön tuskin sillä pysyisi edes nokka maassa kun koneen nostaa ilmaan.

      • Kyllä 361 valmetilla onnistuu helposti 400 kg painavan klapikoneen käyttö ja siirtely. Kokemusta on!!


    • wallu361

      Kiitoksia kovasti vastauksista mitä tähän mennessä on tullut. Sirkkelityyppinen ja varsinkaan ruuvihalkaisu ei oikein kuitenkaan sytytä.. Suunnitteilla oli ihan joku yksinkertainen hydraulihalkaisija, tavalla tai toisella toteutettuna..Kun moottorisaha löyty jo valmiiksi.. -AP

    • Kirves on paras

      No sitten on noita sähkömoottirikäyttöisiä hydraulihalkojia tarjolla pilvin pimein. Semmonen riittää ihan hyvin mökkikäyttöön (= muutama kymmentä mottia polttopuuta talvessa), jos on moottorisaha. Ja sellainen halkaisee vaikka kuinka paksun pöllin. Omalla kolmen tonnin Scheppahillani olen halkonut kaikki metsäkoneen metsään jättämät ylijäreät tyvipölkytkin.

      • wallu361

        Kiitos vastauksestasi! Tämähän jo oli tiedossa.
        Tarkoitus oli vaan hyödyntää tuota traktoria, kun mökille ei sähköjä tule..
        Mutta kiitos kuitenkin :)


      • B 250
        wallu361 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Tämähän jo oli tiedossa.
        Tarkoitus oli vaan hyödyntää tuota traktoria, kun mökille ei sähköjä tule..
        Mutta kiitos kuitenkin :)

        lisähydrauliikan laittaminen traktoriin on kyllä järkevää, eli voit käytellä kaikenlaisia laitteita.

        mutta kuten edellä mainittiin, niin tuotto on varmaan aika vaatimaton tuon ikäisissä.

        lisäöljysäiliönkin voi joutua laittamaan.


        hydraulinen halkoja on yksinkertainen, mutta hintaa kyllä tulee.

        sylinteri, venttiili, tankki, pumppu (jos voa:lla meinaat pyöritellä)......

        itse juuri askartelin hydraulihalkojan. aika hidas peli, mutta eipä mulla mikään kiire ole, eikä tarvittava halkomäärä ole montaa mottia vuodessa.

        muistan joskus nähneeni sellaisen mekaanisen halkojan, joka kiinnitetään 3-piste kiinnitykseen. nostovarsia ylös nostamalla terä halkaisee pöllin.

        nyt jos tekisin halkomakoneen, niin se olisi tällainen.
        http://www.youtube.com/watch?v=jbBEvzeDUyk&feature=bf_prev&list=FLmUxM_OyCHK24zCslYzKlxw&lf=plpp_video

        tietty voa käyttömahdollisuudella varustettuna.


        tuossa joku setä esittelee itse tekemää vastaavaa vekotinta -näyttää homma hoituvan.
        http://www.youtube.com/watch?v=256rBriIT28&feature=related


        ja sitten se edullinen vaihtoehto.
        http://www.youtube.com/watch?v=QEfbvZJYEio&feature=related

        on nopee ja yksinkertainen. käyttäjältä tosin vaaditaan isot karvaiset munat. ja vakuutusyhtiön edustajakin hymyilee vienosti, kun perikunta selvittää tapahtumien kulkua.


        jos pelkkää rankaa pitää pienestää isommissa määrin, niin tällainen olis varmaan asiallinen.
        http://www.youtube.com/watch?v=0Mx-NsyhDB8&feature=BFa&list=FLmUxM_OyCHK24zCslYzKlxw&lf=plpp_video


      • ............
        B 250 kirjoitti:

        lisähydrauliikan laittaminen traktoriin on kyllä järkevää, eli voit käytellä kaikenlaisia laitteita.

        mutta kuten edellä mainittiin, niin tuotto on varmaan aika vaatimaton tuon ikäisissä.

        lisäöljysäiliönkin voi joutua laittamaan.


        hydraulinen halkoja on yksinkertainen, mutta hintaa kyllä tulee.

        sylinteri, venttiili, tankki, pumppu (jos voa:lla meinaat pyöritellä)......

        itse juuri askartelin hydraulihalkojan. aika hidas peli, mutta eipä mulla mikään kiire ole, eikä tarvittava halkomäärä ole montaa mottia vuodessa.

        muistan joskus nähneeni sellaisen mekaanisen halkojan, joka kiinnitetään 3-piste kiinnitykseen. nostovarsia ylös nostamalla terä halkaisee pöllin.

        nyt jos tekisin halkomakoneen, niin se olisi tällainen.
        http://www.youtube.com/watch?v=jbBEvzeDUyk&feature=bf_prev&list=FLmUxM_OyCHK24zCslYzKlxw&lf=plpp_video

        tietty voa käyttömahdollisuudella varustettuna.


        tuossa joku setä esittelee itse tekemää vastaavaa vekotinta -näyttää homma hoituvan.
        http://www.youtube.com/watch?v=256rBriIT28&feature=related


        ja sitten se edullinen vaihtoehto.
        http://www.youtube.com/watch?v=QEfbvZJYEio&feature=related

        on nopee ja yksinkertainen. käyttäjältä tosin vaaditaan isot karvaiset munat. ja vakuutusyhtiön edustajakin hymyilee vienosti, kun perikunta selvittää tapahtumien kulkua.


        jos pelkkää rankaa pitää pienestää isommissa määrin, niin tällainen olis varmaan asiallinen.
        http://www.youtube.com/watch?v=0Mx-NsyhDB8&feature=BFa&list=FLmUxM_OyCHK24zCslYzKlxw&lf=plpp_video

        "vakuutusyhtiön edustajakin hymyilee vienosti, kun perikunta selvittää tapahtumien kulkua." Hehee! Hieno oivallus! ;)


    • Johan sekin on sanottu ettei tuollaisen traktorin oma hydrauliikka riitä mihinkään ja niinhän se asia on. Voipi olla pumppukin jo väljä ja väsyny. Ei se tosin uutenakaan mikään työhydrauliikan ihme ole ollut. Mahdollista toki ottaa se kaikki voima sieltäkin käyttöön. Jos siinä traktorissa on ns. kippihydrauliikan liitin valmiina niin silloin toteutus on mahdollinen siten että otetaan paine siitä liittimestä(aina hydrauli halkojaa käytettäessä traktorissa venttiilin ohjausvipu asennossa paine/kippi ylös) Järjestetään hydrauli tankkiin joka taitaa olla peräöljy siinäkin vehkeessä? Vapaa paluu mahdollisuus. Siis askarrellaan esim. korkin yhteyteen liitos jonka kautta saadaan öljyn paluu virtaus vietyä. Halkojan venttiilin täytyy olla mallia jossa nolla/ei liikettä asennossa öljy virtaa vapaasti venttiilin läpi.

      Varmasti toimivampi mahdollisuus on laittaa traktorin ulosotto pyörittämään erillistä pumppua. Silloin tullaan samaan ratkaisuun kuin että ostettaisiin tehdas valmiina laite jossa oma hydrauliikka ja käyttö nivel akselilla.
      Itse tehden toteutus mahdollisuuksia useita. Joko laittaa pumppu suoraan ulosotto aksellin kuten joissakin maatila kaivuri ratkaisuissa tai sitte nivelakselin välityksellä. Jos pumpun laittaa nivelakselin välityksellä jonnekin halkojan yhteyteen voi olla tarvittaessa mahdollista rakentaa hihna tms. voimansiirto jos ei muuten ulosoton kierrokset ole sopivat pumpun pyöritykseen(traktorin käydessä sellaisilla kierrokslla joilla se jaksaa pumppua pyörittää) Eihän ne pumput ilmaisia ole niinkuin ei mitkään muutkaan osat, mutta käytettynäkin löytyy monenmoista toimivaa osaa ja jos on halua vähän harrastella niin kohtuu hintaan voi saada toimivan ratkasun.

      Ps. Helpompi sinne traktorin keulalle on lisätä painoa kuin ottaa pois jos tuntuu että käy nokka kevyeksi halkojaa nostellessa. Eihän sillä pitkiä matkoja tiellä ajella, ei ainakaan lujaa. Järki päässä ja housut jalassa jää moni vahinko tapahtumatta.

    • poikki halki pinoon

      niin tai näin mutta kyllä se sirkkeli ja ruuvi on varmasti paras ja ennen kaikkea halvin ja kestävin pieneen käyttöön. esim palax 55 on aivan eri maata turvallisuudessa ja ergonomiassa kuin vastaava laite joltain 70-luvulta. kokemusta on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe