Tässä kysymyksiä tietämättömältä:
* Minkälaiset vaatteet tarvitsen jos purjehdin Suomessa keväällä/kesällä/syksyllä.
* Entä kengät?
* Mistä näitä vaatteita/kenkiä saa?
* Kuinka paljon täytyy varata rahaa niihin?
Kiitoksia asiallisista vastauksista!!
Pukeutuminen
13
11001
Vastaukset
- Vaatteet
K: Minkälaiset vaatteet tarvitsen jos purjehdin Suomessa keväällä/kesällä/syksyllä.
V: Keväällä: lämpimät, vedenpitävät. Kesällä: riippuu kelistä. Syksyllä: lämpimät, vedenpitävät
K: entä kengät:
V: Hyvä pito ja sivuttaistuki. Hengittävät ja vedenpitävät ovat optimi.
K: Mistä näitä vaatteita/kenkiä saa?
V: Kaupoista. Sekä veneliikkeistä että tavallisista ulkoiluasustekaupoista.
K: Kuinka paljon täytyy varata rahaa niihin?
V: Paljon, jos haluat ostaa niitä veneliikkeistä. Vähän vähemmän, jos ostat tavallisista ulkoiluvälineliikkeistä. Vedenpitävyys ja hengittävyys maksaa. Veneliikkeiden hinnoissa on yleensä 60% ilmaa verrattuna ns. tavallisiin puoteihin ja palvelua ei ole. - Tiura
En nyt rupea mitään yleispäteviä neuvoja antamaan, mutta kerronpa mitä itse pidän päälläni:
Viime kesäkuussa, kun Tanskaan seilattiin, oli helvetin kylmä koko ajan. Minulla oli päälläni altapäin lukien: pitkät kalsarit, T-paita, collegehousut, flanellipaita, villapaita ja näitten päällä pilkkihaalari, päässä pipo ja jalassa sukat, villasukat ja vanhat lenkkarit. Sateella ja kovemmilla keleillä lisäksi sadeasu ja tennareiden tilalla kumisaappaat. Silti meinasi yöllä vahdissa istuessa tulla vilu joten lämmintä piti juoda vähän väliä, josta taas seurasi hirmuinen souvi, että pääsi kuselle, lerssin löytäminen noiden kerrosten alta ei nimittäin ollut mitenkään helppoa.
Takaisinpäin tullessa sitten taas päästiin välillä lekottelemaan helteessä, jolloin pidin pään suojana lippalakkia, kevyttä valkoista paitaa auringolta suojaamassa ja kalsareita/shortseja. Muilla keleillä sitten näiden ääripäiden välistä.
Itse henkilökohtaisesti en omista varsinaisia purjehdusvaatteita, koska olen liian pihi sellaisia ostamaan, vanhoja pilkkihaalareita saa kirpparilta ja vanuneita villapaitoja on laatikot täynnä. Hong Kongin halpissadeasukin on riittänyt toistaiseksi.
Mutta jos haluaa laittaa varusteisiin rahaa, niin sitä saa kyllä kulumaan. Asiallinen purjehdusasu joka on vedenpitävä ja hengittävä ja vielä kelluttavakin, maksaa noin hihasta vedettynä 500-2000€. Myös voi ostaa jonkun high tech-alusasun. Voihan sitä ostaa Sebacon purjehduskengätkin, jotka maksaa semmoiset 200€, mutta itse olen, jos vaan lämpötilat sallii, paljain jaloin ja silloin kun ei salli, niin halpiskumppareissa tai tennareissa. Monet eivät suosi veneessä paljain jaloin olemista, koska siellä on lukemattomia teräviä kulmia, joihin potkia varpaansa auki, mutta minä olen onnistunut välttämään vammat.
Jos päädyt varsinaisia purjehdusasusteita ostamaan, niin niitä myydään venetarvikeliikkeissä ja rahaa saa varata reippaasti.- aloittelija
Kiitos vastauksestasi!! Tässä oli jo paljon kaipaamaani tietoa! Ja vielä hauskasti kerrottuna :) Hihhih
- aloittelija
Kiitoksia vastauksestasi. Oikeastaan tiesin jo vastaamasi asiat. Etsiskelenkin nyt vähän yksityiskohtaisempaa tietoa.
Esim:
* onko gore-tex hyvä materiaali? Vai onko joku muu parempi?
* pitääkö housujen/takkien saumojen olla liimatut?
* kuinka paljon lämmintä vaatetta täytyy olla alla vedenpitävän "kuoren lisäksi"?
* Kestävätkö tavallisista liikkeistä hommatut asut huonommin kuin veneilyliikkeistä, eli siis onko merkkivaate parempi?
* hommaanko housut ja takin? Vai jonkun haalarin?
* kuinka paksuja housujen / takin pitää olla? Riittääkö että on pelkkä vedenpitävä kangas vai pitääkö olla "fylliä" ja vuori?
* Onko jollakin merkillä hyviä purjehdusvaatteita: Helly Hansen?
* Onko mitään esimerkkiä hinnoista, että tietäisin kuinka paljon rahaa pitäisi varata.
* Kengät: Saako sellaisia tavallisista liikkeistä? Pitääkö olla varret? Riittääkö kesällä vaaleapohjaiset kangastossut? Tarviiko saappaita?
Olisi mukavaa saada valaisua. Olen todella aloittelija, ja vakavana aikomuksena on mennä kurssille. Mutta kun en tiedä vaatetuksesta mitään kun en ole koskaan Suomen vesillä seilannut.- Timop
"Esim:
* onko gore-tex hyvä materiaali? Vai onko joku muu parempi? "
-Gore Tex on kaikkien kalvojen äiti:-), eli kallein, paras?, yms... Hengittävyydeltään GT taitaa olla paras... Vedenpitäviä vaatteita ajattelisi olevan helppo valmistaa, mutta samalla myös hengittävien haastavampaa... Tarvitaanko veneilyssä sitten yhtä hengittäviä vaatteita kuin vuorikiipeilyssä onkin seuraava kysymys...
Koska GT on materiaalina kallista, ei siitä kannattane tehdä kovin paskoja tuotteita...
Gore-tex vaatteita on vain eri tarkoituksiin...
"* pitääkö housujen/takkien saumojen olla liimatut? "
-Taitaapa olla melkein kaikissa "höpötekseissäkin" jonkinmoiset teippaukset vedetty saumoihin. Halvimmissa on ziau pingiltä saattanut loppua teippi kesken tai mennä vähän hutia...
"* kuinka paljon lämmintä vaatetta täytyy olla alla vedenpitävän "kuoren lisäksi"? "
-Riippuu säästä. Kesäsateessa ei tarvitse olla välttämättä mitään, jos tykkää kuorivaatteen vuoresta... Viime vuonna Espoo Suursaari Racessa oli yöllä kaikki mahdolliset fleecet yms. alla. Enemmän tavaraa kuin lasketellessa 30 asteen pakkasessa, ja silti oli kylmä... Siinäpä se kalvovaatteen hyöty onkin, tulee samalla kalliilla kuorella toimeen säässä kuin säässä, toivottavasti...
"* Kestävätkö tavallisista liikkeistä hommatut asut huonommin kuin veneilyliikkeistä, eli siis onko merkkivaate parempi? "
Virallisissa veneilyvaatteissa on yleensä astetta vahvemmat vahvikkeet kulutukselle alttiissa paikoissa. Urheilu-/retkeilyliikkeiden vaatteissa on useasti priorisoitu joko hintaa (mahd vähän saumoja ja erilaisia kankaita) tai keveyttä, jolloin materiaalit ovat ohuempia ja täten helpommin kuluvia.
Itse olen ollut siinä uskossa, että laadukkaat retkeilyliikkeiden myymät Gore Tex-vermeet olisivat kuranttia tavaraa myös merellä, mutta viime aikoina olen alkanut mietiskelemään sadekuurojen jälkeen läpimärkänä, että ei ehkä näin olekaan... Perse kastuu ensimmäisenä istuskellessa joko lammikossa tai muuten vain märällä penkillä (uskoakseni kumminkin ulkoapäin tulevan kosteuden vaikutuksesta) ja sitten takki alkaa kastumaan hihoista valuvan veden ansiosta... Ehkäpä noissa marine-tuotteissa on suunniteltu nimenomaan tällaisia skenaarioita, perseeseen muovia, mansetit ranteisiin...
Vastaavasti olen tenttaillut satamassa virallisissa venevermeissä (myös ei GoreTex) hiihteleviä ihmisiä kisan jälkeen, ja he ovat ainakin väittäneet pysyneensä kuivina.
"* hommaanko housut ja takin? Vai jonkun haalarin? * kuinka paksuja housujen / takin pitää olla? Riittääkö että on pelkkä vedenpitävä kangas vai pitääkö olla "fylliä" ja vuori? "
Erillisten kanssa on helpompi elää. Kun sade lakkaa voi tempaista takin pois ja jättää housut jalkaan... Vastaavasti voit pukea housut jo satamassa jalkaan, jos taivas näyttää uhkaavalta ja vetäistä takin päälle sitten kun ensimmäiset pisarat tippuvat tai tulee kylmä... Erillisissä vaatteissa on enemmän säätövaraa... Lisäksi voit käyskennellä takissasi "sopivasti huomiota herättäen venekerhon patiolla" osoittaen kuuluvasi suuriin merenkävijöihin...
Haalari on tietysti vesitiiviimpi, mutta käytön suhteen rajoitetumpi. Haalarissa näytät jo melko extremeltä patiolla, mikä toisaalta voi olla hyvä, jos haluat viestittää sellaista sanomaa ;-)
Vuoresta sanoisin sen verran, että seuraavissa retkeily- ja veneily Gore-vaatteissani ei tule (toivottavasti ) olemaan minkäänlaista vettyvää erillistävuorta, ts. ovat ns. 3-kerros Gorea. Gore-vaatekin kumminkin jossain vaiheessa kastuu, joten arvostan sen nopeasti kuivaksi saamista. 3-kerros-materiaali ei ehkä kaikista mukavin ole paljasta ihoa vasten, mutta sen kanssa tulen itse toimeen...
"* Onko jollakin merkillä hyviä purjehdusvaatteita: Helly Hansen?"
...niin, kaiketi monella merkillä on sekä hyvää että huonoa...
* Onko mitään esimerkkiä hinnoista, että tietäisin kuinka paljon rahaa pitäisi varata.
"* Kengät: Saako sellaisia tavallisista liikkeistä? Pitääkö olla varret? Riittääkö kesällä vaaleapohjaiset kangastossut? Tarviiko saappaita? "
Itse olen käyttänyt monen monta vuotta kangastennareita "venepohjalla", mutta ne kyllä kastuvat suurinpiirtein yhdestä tipasta vettä läpikotaisin, ja kuivuvat sitten perhanan pitkän ajan...Puuvillaa kun ovat... Nykyisin laitan kumisaappaat jalkaan, jos on pelkoakaan sateesta...
Ilmeisesti laadukkaat nahkaiset purjehduskengät on suunniteltu niin, että niiden ei aivan ensimmäisestä pisarasta kuuluisi kastua( ei läpitikattu pohjaa yms. ) Itse omistin pari viikkoa tuollaiset erään laadukkaan? valmistajan kengät, mutta menivät siinä ajassa tolkuttoman huonoon kuntoon, joten vein takaisin kauppaan... sattuiko sitten maanantaipari vai... - aloittelija
Timop kirjoitti:
"Esim:
-Gore Tex on kaikkien kalvojen äiti:-), eli kallein, paras?, yms... Hengittävyydeltään GT taitaa olla paras... Vedenpitäviä vaatteita ajattelisi olevan helppo valmistaa, mutta samalla myös hengittävien haastavampaa... Tarvitaanko veneilyssä sitten yhtä hengittäviä vaatteita kuin vuorikiipeilyssä onkin seuraava kysymys...
Koska GT on materiaalina kallista, ei siitä kannattane tehdä kovin paskoja tuotteita...
-Taitaapa olla melkein kaikissa "höpötekseissäkin" jonkinmoiset teippaukset vedetty saumoihin. Halvimmissa on ziau pingiltä saattanut loppua teippi kesken tai mennä vähän hutia...
"* kuinka paljon lämmintä vaatetta täytyy olla alla vedenpitävän "kuoren lisäksi"? "
-Riippuu säästä. Kesäsateessa ei tarvitse olla välttämättä mitään, jos tykkää kuorivaatteen vuoresta... Viime vuonna Espoo Suursaari Racessa oli yöllä kaikki mahdolliset fleecet yms. alla. Enemmän tavaraa kuin lasketellessa 30 asteen pakkasessa, ja silti oli kylmä... Siinäpä se kalvovaatteen hyöty onkin, tulee samalla kalliilla kuorella toimeen säässä kuin säässä, toivottavasti...
"* Kestävätkö tavallisista liikkeistä hommatut asut huonommin kuin veneilyliikkeistä, eli siis onko merkkivaate parempi? "
Virallisissa veneilyvaatteissa on yleensä astetta vahvemmat vahvikkeet kulutukselle alttiissa paikoissa. Urheilu-/retkeilyliikkeiden vaatteissa on useasti priorisoitu joko hintaa (mahd vähän saumoja ja erilaisia kankaita) tai keveyttä, jolloin materiaalit ovat ohuempia ja täten helpommin kuluvia.
Itse olen ollut siinä uskossa, että laadukkaat retkeilyliikkeiden myymät Gore Tex-vermeet olisivat kuranttia tavaraa myös merellä, mutta viime aikoina olen alkanut mietiskelemään sadekuurojen jälkeen läpimärkänä, että ei ehkä näin olekaan... Perse kastuu ensimmäisenä istuskellessa joko lammikossa tai muuten vain märällä penkillä (uskoakseni kumminkin ulkoapäin tulevan kosteuden vaikutuksesta) ja sitten takki alkaa kastumaan hihoista valuvan veden ansiosta... Ehkäpä noissa marine-tuotteissa on suunniteltu nimenomaan tällaisia skenaarioita, perseeseen muovia, mansetit ranteisiin...
Vastaavasti olen tenttaillut satamassa virallisissa venevermeissä (myös ei GoreTex) hiihteleviä ihmisiä kisan jälkeen, ja he ovat ainakin väittäneet pysyneensä kuivina.
"* hommaanko housut ja takin? Vai jonkun haalarin? * kuinka paksuja housujen / takin pitää olla? Riittääkö että on pelkkä vedenpitävä kangas vai pitääkö olla "fylliä" ja vuori? "
Erillisten kanssa on helpompi elää. Kun sade lakkaa voi tempaista takin pois ja jättää housut jalkaan... Vastaavasti voit pukea housut jo satamassa jalkaan, jos taivas näyttää uhkaavalta ja vetäistä takin päälle sitten kun ensimmäiset pisarat tippuvat tai tulee kylmä... Erillisissä vaatteissa on enemmän säätövaraa... Lisäksi voit käyskennellä takissasi "sopivasti huomiota herättäen venekerhon patiolla" osoittaen kuuluvasi suuriin merenkävijöihin...
Haalari on tietysti vesitiiviimpi, mutta käytön suhteen rajoitetumpi. Haalarissa näytät jo melko extremeltä patiolla, mikä toisaalta voi olla hyvä, jos haluat viestittää sellaista sanomaa ;-)
Vuoresta sanoisin sen verran, että seuraavissa retkeily- ja veneily Gore-vaatteissani ei tule (toivottavasti ) olemaan minkäänlaista vettyvää erillistävuorta, ts. ovat ns. 3-kerros Gorea. Gore-vaatekin kumminkin jossain vaiheessa kastuu, joten arvostan sen nopeasti kuivaksi saamista. 3-kerros-materiaali ei ehkä kaikista mukavin ole paljasta ihoa vasten, mutta sen kanssa tulen itse toimeen...
"* Kengät: Saako sellaisia tavallisista liikkeistä? Pitääkö olla varret? Riittääkö kesällä vaaleapohjaiset kangastossut? Tarviiko saappaita? "
Itse olen käyttänyt monen monta vuotta kangastennareita "venepohjalla", mutta ne kyllä kastuvat suurinpiirtein yhdestä tipasta vettä läpikotaisin, ja kuivuvat sitten perhanan pitkän ajan...Puuvillaa kun ovat... Nykyisin laitan kumisaappaat jalkaan, jos on pelkoakaan sateesta...
Ilmeisesti laadukkaat nahkaiset purjehduskengät on suunniteltu niin, että niiden ei aivan ensimmäisestä pisarasta kuuluisi kastua( ei läpitikattu pohjaa yms. ) Itse omistin pari viikkoa tuollaiset erään laadukkaan? valmistajan kengät, mutta menivät siinä ajassa tolkuttoman huonoon kuntoon, joten vein takaisin kauppaan... sattuiko sitten maanantaipari vai...Juuri tällaista kaipasin! Humoristisesti kirjoitettua täyttä asiaa. Sain paljon tietoa ja lisäksi vielä kunnon naurut (ja työkavereilta kummia katseita yksin naureskelulleni.. :)
Kiitoksia tyhjentävästä ja ratkiriemukkaasta vastauksestasi! - Retkeilijä
Timop kirjoitti:
"Esim:
Ilmeisesti laadukkaat nahkaiset purjehduskengät on suunniteltu niin, että niiden ei aivan ensimmäisestä pisarasta kuuluisi kastua( ei läpitikattu pohjaa yms. ) Itse omistin pari viikkoa tuollaiset erään laadukkaan? valmistajan kengät, mutta menivät siinä ajassa tolkuttoman huonoon kuntoon, joten vein takaisin kauppaan... sattuiko sitten maanantaipari vai..."Gore Tex on kaikkien kalvojen äiti:-), eli kallein, paras?, yms... Hengittävyydeltään GT taitaa olla paras... Vedenpitäviä vaatteita ajattelisi olevan helppo valmistaa, mutta samalla myös hengittävien haastavampaa... Tarvitaanko veneilyssä sitten yhtä hengittäviä vaatteita kuin vuorikiipeilyssä onkin seuraava kysymys..."
Erilaisten kalvojen toimivuudesta kannattaa etsiä tietoa retkeilypalstoilta ja -lehdistä. Gore ei sittenkään laboratoriomittausten perusteella ole välttämättä se kaikkein paras. Kun se lisäksi on kalliskin, niin kannattaa katsella muitakin kalvoja veneilykäyttöön. On myös syytä ymmärtää, että hengittävyys on osittain pelkkä markkinakikka. Oman Goretakkini vedän vaelluksilla niskaan vasta silloin, kun vettä sataa kaatamalla. Pienessä tihkussa kuljen nopeasti kuivuvissa vaatteissa. Goren kanssa kun tulee joka tapauksessa hiki. Suosittelen kääntymistä retkeilypalstojen puoleen. Mm. www.rakka.net tietää luultavasti kertoa asiasta. Samoin www.retki.net.
"Vuoresta sanoisin sen verran, että seuraavissa retkeily- ja veneily Gore-vaatteissani ei tule (toivottavasti ) olemaan minkäänlaista vettyvää erillistävuorta, ts. ovat ns. 3-kerros Gorea"
Juuri 3-kerros Goressa on se vettyvä vuori. Siinä kahden kankaan välissä on kalvo. 2-kerros Goressa taas on ulkokangas, sen jälkeen kalvo ja kalvon päällä verrko, joka ei vety. Molemmissa mainituissa tuotteissa on siis sama kalvo, mutta toisessa kangas on korvattu verkolla. Retkeilijät eivät kai käytä ollenkaan 3-kerros Gorea. - Retkeilijä
Retkeilijä kirjoitti:
"Gore Tex on kaikkien kalvojen äiti:-), eli kallein, paras?, yms... Hengittävyydeltään GT taitaa olla paras... Vedenpitäviä vaatteita ajattelisi olevan helppo valmistaa, mutta samalla myös hengittävien haastavampaa... Tarvitaanko veneilyssä sitten yhtä hengittäviä vaatteita kuin vuorikiipeilyssä onkin seuraava kysymys..."
Erilaisten kalvojen toimivuudesta kannattaa etsiä tietoa retkeilypalstoilta ja -lehdistä. Gore ei sittenkään laboratoriomittausten perusteella ole välttämättä se kaikkein paras. Kun se lisäksi on kalliskin, niin kannattaa katsella muitakin kalvoja veneilykäyttöön. On myös syytä ymmärtää, että hengittävyys on osittain pelkkä markkinakikka. Oman Goretakkini vedän vaelluksilla niskaan vasta silloin, kun vettä sataa kaatamalla. Pienessä tihkussa kuljen nopeasti kuivuvissa vaatteissa. Goren kanssa kun tulee joka tapauksessa hiki. Suosittelen kääntymistä retkeilypalstojen puoleen. Mm. www.rakka.net tietää luultavasti kertoa asiasta. Samoin www.retki.net.
"Vuoresta sanoisin sen verran, että seuraavissa retkeily- ja veneily Gore-vaatteissani ei tule (toivottavasti ) olemaan minkäänlaista vettyvää erillistävuorta, ts. ovat ns. 3-kerros Gorea"
Juuri 3-kerros Goressa on se vettyvä vuori. Siinä kahden kankaan välissä on kalvo. 2-kerros Goressa taas on ulkokangas, sen jälkeen kalvo ja kalvon päällä verrko, joka ei vety. Molemmissa mainituissa tuotteissa on siis sama kalvo, mutta toisessa kangas on korvattu verkolla. Retkeilijät eivät kai käytä ollenkaan 3-kerros Gorea.Lisään vielä, että aivan yhtä tärkeää tai luultavasti tärkeämpää kuin vaatteen tekniset tiedot on vaatteen istuvuus ja sopivuus aiottuun käyttöön. Kannattaa kokeilla päälle erilaisia malleja, heilutella käsiään, miettiä pääseekö vesi mistä sisään ja kokeilla, miten huppu ja myrskylippa istuu päähän. Kalvovaatteissa myös tuuletus on tärkeää, joskaan erityisen kovalla elillä sitä ei kai voi käyttää. Kannattaa siis katsoa, onko vaatteessa esimerkiksi kainalovetkut tuuletusta varten. Ne lisäävät merkittävästi vaatteen käyttömukavuutta ja kuitenkin vaate suojaa vetoketjut aukikin hyvin sateelta ja tuulelta.
- Timop
Retkeilijä kirjoitti:
"Gore Tex on kaikkien kalvojen äiti:-), eli kallein, paras?, yms... Hengittävyydeltään GT taitaa olla paras... Vedenpitäviä vaatteita ajattelisi olevan helppo valmistaa, mutta samalla myös hengittävien haastavampaa... Tarvitaanko veneilyssä sitten yhtä hengittäviä vaatteita kuin vuorikiipeilyssä onkin seuraava kysymys..."
Juuri 3-kerros Goressa on se vettyvä vuori. Siinä kahden kankaan välissä on kalvo. 2-kerros Goressa taas on ulkokangas, sen jälkeen kalvo ja kalvon päällä verrko, joka ei vety. Molemmissa mainituissa tuotteissa on siis sama kalvo, mutta toisessa kangas on korvattu verkolla. Retkeilijät eivät kai käytä ollenkaan 3-kerros Gorea."Erilaisten kalvojen toimivuudesta kannattaa etsiä tietoa retkeilypalstoilta ja -lehdistä. Gore ei sittenkään laboratoriomittausten perusteella ole välttämättä se kaikkein paras. Kun se lisäksi on kalliskin, niin kannattaa katsella muitakin kalvoja veneilykäyttöön. On myös syytä ymmärtää, että hengittävyys on osittain pelkkä markkinakikka. "
Niin, vaelluskäytössä ei Gore-Texin hengitys riitä ainakaan omassa käytössäni, lasketellessakin on vähän niin ja näin... Tosin uusin 3-kerros XCR-gore takkini on kyllä yllättänyt minut todella positiivisesti laskettelussa yms... Sen suhteen vaikuttaisi, ettei aivan höpöjä puhuisi hengittävyyden suhteen. Alkuperäisessä GT:ssäkin tosin huomasi kumminkin eron perinteiseen sadetakkiin...
Varmasti on paremmin hengittäviä ja sadetta kestäviä materiaaleja, mutta riittääkö niiden vedenpitävyys veneilytyyppisessä käytössä, elikä istutaan kirjaimellisesti lätäkössä ja päälle lentää vettä 100 litraa minuutissa. Itsehän kyseenalaistin tuon edellisessä viestissä myös retkeily-GT:n osalta. Toisaalta täysin hengittämätönkään ei kyllä innosta...
"Juuri 3-kerros Goressa on se vettyvä vuori. Siinä kahden kankaan välissä on kalvo. 2-kerros Goressa taas on ulkokangas, sen jälkeen kalvo ja kalvon päällä verrko, joka ei vety. Molemmissa mainituissa tuotteissa on siis sama kalvo, mutta toisessa kangas on korvattu verkolla. Retkeilijät eivät kai käytä ollenkaan 3-kerros Gorea. "
Itselläni ainakin nuo verkkovuoret yms. muut kastuvat käytössä melko lailla. Oikein ällöttää laittaa päälle uudelleen vaikkapa tauon jälkeen. Lisäksi se verkkovuori haittaa pukemista, varsinkin märkänä. Omassa 3-k. takissani (eikä emäntäni) ei vuori ainakaan vety, toisaalta se on vielä uudehko. Pintaan kertyy hieman hikeä, koska ei ehdi hengittämään tarpeeksi nopeasti, mutta sen saa kuivattua kääntämällä takin väärin päin ja antaen olla tuulessa n. minuutin... Verkkovuorta saa kuivattaa tuolla tavalla tunnin. Talvella verkon ja pintakankaan väliin kertyy vielä lunta, jota sitten saa karistella kunnolla pois.
Jos katselet joidenkin retkikuntien varusteita ja eri valmistajien mallistojen parhaita tuotteita, ovat ne keskimäärin kaikki 3-l gorea (jos gore-texiä yleensä käyttävät)...
Yksikin retkeilytarvikekauppa Helsingissä aikoinaan haukkui Goretexit lyttyyn ja uhosi oman h2no ( tulikohan oikein ) paremmuutta... Tarkemmin katsottuna malliston lippulaivan materiaaleja (3- kerros), luki siellä Gore fabric (PFTE)... Vuotta myöhemmin oli kaikki mallit XCR-gorea, laulun sanat vähän muuttui...
Tämä nyt meni hieman Gore Texin ylistykseksi. Ei tuo GT omastakaan mielestäni mikään ihmemateriaali ole. Keskimäärin GT-tuotteet ovat laadukkaasti suunniteltuja kyseiseen käyttötarkoitukseen. Materiaalin vedenpitävyydellä on käsittääkseni jopa takuu. Muun merkkisten kalvojen käyttötarkoituksena on useimmiten kiertää goren maksuja ja näin saada tuotteen hintaa alas ja toisaalta katetta enemmän... Käykin mielessä, että onko myös suunnittelussa säästelty.
Mutta takaisin veneilyyn... Itse omistan useamman kalvo-retkeily/metsästystakin ja -housuja, gorea ja varo-halpoja-kopioita /vast. Muutaman vuoden niillä olen veneillessä pärjännyt, mutta nyt olen tullut siihen tulokseen, että kaiketi sitä veneilyynkin pitää omat vermeensä hommata. Kyllä sitä alkaa vain suorituskyky tippumaan ja tulemaan melko kylmä märissä vaatteissa kryssiessä useamman tunnin...
Itseänikin kiinnostaisi säästää noissa kamppeissa, mutta sitten jälkikäteen tympäisee melko lailla, jos on säästänyt väärässä paikassa... Tietty siellä patiolla se Marinehenkinen pukine on edelleen kuranttia tavaraa, vaikka merellä olisikin täysin susi.
Tosin ajattelisi, että jos jokin tunnettu valmistaja mainostaa tuotettansa vedenpitäväksi, se olisi sitä. Hengittävyydestä on varmaan vaikea reklamoida...
- JVa
Muutamia kalvovaatteita erämaaretkillä käyttäneenä en juuri asettaisi niitä paremmuussjärjestykseen hengittävyyden suhteen. Rinkka selässä ja liikkeellä ne ovat aina liian huonosti hengittäviä ja alla kastuu hiestä, mutta kaikilla selviää oikein mukavasti kun vaan on paikallaan (sitähän veneessä tehdään).
Sen sijaan istuessa tai niissä paikoissa joissa vaatteen pinnalle kehittyy vedenpainetta alkaa kalvo helposti tihkua. Pehva kastuu varmasti jos istuu lätäkkössä pidempiä aikoja. Purjehdukseen sopivassa vaatteessa olisikin näiden paikkojen oltava erikoiseristettyjä. - aloittelija
Kiitoksia kaikille vastanneille ja vaivaa nähneille!! Nyt tiedän paljon enemmän siitä mitä lähden etsimään.
- Azo
Kokemusta on kilpapurjehduksesta vasta 19 kautta, joten tietämykseni on tältä alalta hieman vähäistä.
Asiassa on hienoja pikku vivahteita, joista päällimmäisenä tulee mieleen, että minkäkokoisella vempeleellä purjehtii. Lämpimällä säällähän yleensä uimapukukin on liikaa, joten keskityn kylmään keliin ja vesisateeseen.
Kevytveneissä kaikkein paras asuste Suomen olosuhteissa on yleisesti kuivapuku, minkä alla on fleecepuku tai märkäpuku jonka päälle on kiskaistu jokin tuulelta suojaava "kuori". Jalkineina neopreeniset surffitossut tai tennarit märkäsukka. Mikäli kuivapuku on sukkamallia, niin kumisukan päälle kiskaistu tennissukka helpottaa huomattavasti tennarin jalkaan saamista.
Itselläni on Crewsaverin sukkamallin kuivapuku ja sinne alle laitan kelistä riippumatta pitkät kalsarit ja poolon, koska kuivapuku on todella inhottava paljasta ihoa vasten. Jalassa on "mummon kutomat" villasukat. Mikäli keli on vieläkin kylmempi laitan alle fleecepuvun (nallepuku). Ja villahousut ja toiset pitkätkalsarit ja villapaidan ja... kerrospukeutuminen kunniaan.
Köliveneissä aiemmin käytin kaikenmaailman kesselivirityksiä, mutta viime talvena rykäsin ja sijoitin rapiat 1000€ kunnolliseen oceanmallin pukuun. http://www.prorainer.de/2416atx.htm http://www.prorainer.de/4416atx.htm Materiaali on goren tyylistä kalvoa. Oma pukuni on tuosta vanhempi malli, missä on kevlar-vahvisteiset perspaikat eikä irrotettavia perspehmusteita. Hihansuissa ja jalanteissä on neopreenimansetit estämässä veden valumista sisään. Erona purjehdus- ja retkeilyvaatteen välillä tulee mieleen ekana, että purjehdukseen tarkoitetuissa housuissa housun kaulus ylettyy kainaloihin, ettei istuessa ole selkä koskaan paljaana. Alusasuna tuon puvun alla käytän: lue ed.
Kaksiosaista pukua pidän ehdottomana purjehtiessa, koska kryssillä on aina liian vähän vaatetta ja lenssillä on kalsaritkin liikaa. Eli vaatteita puetaan ja riisutaan jatkuvasti.
Jalkineina olen käyttänyt ihan tavallisia raakakumipohjaisia sisäpelitossuja. Ne yleisesti pitää hyvin kannella. Märällä kelillä olen käyttänyt märkäsukkaa jalassa, mutta nyt on ostoslistalla kunnon saappaat. Mukavampi olisi olla pitkiä aikoja jalka kuivana. Löytyisi tuosta eteisestä Nokian Rock kumisaappaat, mutta turvakärjellä ja naulaanastumissuojalla varustetut mustapohjaiset jäykät saappaat eivät ole kovin käytännölliset veneessä.
Paljasjalkainen veneessä aiheuttaa ongelmia itselleen (sattuu niin perkeleesti) ja veneen omistajalle (veri sotkee joka paikan).
Jos purjehdus käsittää tunnin ajon lähimmälle rantaterassille, niin turha sitä smokkia on vaihtaa mihinkään purjehdusvaatteeseen, mutta jos pitäisi siinä kannella istua muutama tunti tai vuorokausi niin... Tarveharkintaisia juttujahan nämä ovat.
Venemessuilla ja muissa alan tapahtumissa myydään paljon ja kalliilla "oikean merkkisiä" purjehdusvaatteita. Onhan se hienoa elvistellä rantaterassilla näillä "oikean merkkisillä" vaatteilla, useimmat niistä vain sattuvat olemaan yhtä turhia purjehtiessa kuin sinappituubi ilman makkaraa.
Anttilasta saa nahkaisen purjehduskengän 10€ hinnalla ja se uppoaa ihan samalla nopeudella aaltoihin kuin se XXX-liikkeestä ostettu "oikean merkkinen" 250€ arvoinen purjehduskenkä.
Pyöreesti 2000€ kun laittaa taskuun ja lähtee ostoksille veneliikkeeseen ja ostaa sieltä liikkeen rajuimmat (=yleensä kalleimmat) kamppeet ulkokuoreksi ja sitten jonkun fleecepuvun aluspuvuksi. Veneliikkeessä myytävät saappaat on yleensä järkevällä pohjalla varustettuja ja jokasuuntaan joustavia toisin kuin kontiot. Puuvillapoolon ja -pitkätkalsarit saa vapaavalinnasta tms. myymälästä edullisesti. Ja mummoa voi pyytää kutomaan villasukkia ja -paitoja, jos itse ei osaa.
Toivottavasti tämä jotain valaisi.
--
"Ei setä vittuile, setä opettaa vittuilemalla." -tuntematon- aloittelija
Kiitos vaivannäöstäsi! Neuvosi olivat hyviä ja tarpeellisia. Nyt voin sanoa olevani todella valaistunut purjehduspukeutumisen suhteen. Ei tarvitse enää häpeillä tiedon puutetta erilaisissa marine/urheiluliikkeissä. Kyseessä on lisäksi melko kalliinpuoleinen "investointi" joten kokeneempien neuvot tulivat todella tarpeeseen.
Aivan extreme-varustusta en taida aloittelijana vielä tarvia, joten taidan tyytyä Hai-saappaisiin/tennareihin jalkineina ja sellaiseen "kuoriasuun", joka on vedenpitävä ja josta saumat on liimattu, ja jossa on ranteissa nilkoissa kiristysmahdollisuus. Ja joita saa ihan tavallisesta urheilukaupasta. Takin jo löysin, mutta housuja vielä etsiskelen, kun niissä pitäisi olla se vedenkestävä- eikä pelkästään pisarankestävä perseensuoja.
Välikerroksiksi hommaan fleeceä (onneksi urheilukaupoissa on tarjouksia tällä hetkellä) ja villasukkia löytyy kotoa lisää muuta välivaatetta.
Netissä piipahdin lauttasaarelaisessa AQUASTORE -kaupassa ja siellähän on hyvät valikoimat tarjouksiakin tällä hetkellä. Ehkäpä seuraavat varusteet hommaan sitten jo ihan pelkkää purjehdusta ajatellen, mikäli hieno purjehtijanurani tästä jatkuu. (Mikäli pääsen toisten veneisiin seilaamaan kun omaa ei ole eikä tod. näk. tule.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374896- 823476
- 302943
- 612915
- 72709
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 371752
- 181681
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91680- 161574